انواع سبک های دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی سبک های متفاوتی دارد. یکی از بزرگترین چالش های افراد در طراحی ویلا و خانه شان، عدم شناخت نسبت به سبک های دکوراسیون داخلی است. آشنایی با این سبک ها کمک میکند تا منزل خود را به گونه ای که با روحیاتتان مطابقت دارد، بچینید. در ادامه دفتر معماری آد به بررسی برخی از سبک های دکوراسیون داخلی میپردازد.

سبک کلاسیک:

دکوراسیون کلاسیک

این سبک از دکوراسیون داخلی توجه خاصی به جزئیات، تجمل و لوازم شیک و آنتیک دارد. مبلمان های آنتیک و رنگ های طلایی، بژ، کرم، خاکستری، صدفی،زیتونی و شرابی به طور عظیمی در این سبک استفاده میشوند. برای افزایش حس تجمل، میتوان سقف ها را با رنگ های شیری و کرم پوشاند و از کاغذ دیواری با طرح های کلاسیک استفاده کرد. استفاده از گچ بری و تزئینات در کنار دیوار ها و جایی که لوستر آویزان میشود نیز میتواند فضایی تجملی ایجاد کند.

سبک مدرن:

 

در این سبک از دکوراسیون داخلی، حس سادگی در تمام المان های منزل دیده میشود. این سبک، فضایی تک رنگ، براق و به دور از تجمل ایجاد میکند. موادی مانند استیل و شیشه کاربرد زیادی در این سبک دارند. استفاده از اشکال هندسی مثل دایره ها و چهارگوش ها از ویژگی های مهم این سبک است. اشکال گوشه دار نشان دهنده ی سرسخت بودن دنیای مدرن است. از طرفی اشکال منحنی حس حرکت و پویایی را القا میکنند. ترکیب این اشکال باهم میتوانند مفهوم مدرنیته را به بهترین شکل بازتاب کنند. سادگی و بهرگیری این سبک از نور طبیعی کمک میکند تا فضای خانه بزرگتر به نظر برسد. نقاشی ابستره و مجسمه های انتزاعی از المان های تزیینی پرکاربرد در این سبک اند.

دکوراسیون مینیمال:

 

مینیمالیزم به معنی سادگی و حذف تمام عناصر اضافی از محیط است. بسیاری از مردم این را با کلماتی مثل سردی و خالی بودن توصیف میکنند. در صورتی که طراحی مینیمال تلفیقی از ظرافت و زیبایی در حین توجه به عملکرد است. در این سبک عموما از پالت های رنگی خنثی به خصوص سفید استفاده میشود. با استفاده از رنگ های تیره مثل مشکی میتوان تضاد خوبی در این فضاها ایجاد کرد تا فضا نمای بصری متعادلی پیدا کند. دراین سبک تلاش میشود تا در حد امکان از تزیینات و مبلمان های پر زرق و برق دوری شود و فقظ لوازم ضروری در منزل قرار بگیرند.

دکوراسیون صنعتی:

دکوراسیون داخلی

این سبک از تغییر کاربری کارگاه ها و کارخانه ها به فضاهای مسکونی به وجود آمده است. در این سبک تلاش میشود تا از حداقل مبلمان و حداکثر عناصر تزیینی صنعتی، کارخانه ای و کارگاهی استفاده شود. المان های سازه ای از جمله آجر ها، تیرهای اصلی، پیچ و مهره ها، کانال های عبور هوا در این سبک به نمایش گذاشته میشوند تا حس نیمه تمام بودن را القا میکنند. رنگ های خنثی از جمله خاکستری و سیاه و سفید به عنوان رنگ های زمینه ای در این سبک استفاده میشوند. رنگ های گرم، چوب های خام و فلزات ناتمام کاربرد زیادی در اجزای تزیینی این سبک دارند.

دکوراسیون سنتی غربی:

دکوراسیون داخلی

استفاده از المان های کلاسیک، مبلمان های مجلل و تزیینات زیاد از ویژگی های اصلی این سبک از دکوراسیون داخلی است. از سایر ویژگی های این سبک میتوان به استفاده از چوب های تیره، پالت های رنگی پررنگ، تنوع در بافت ها و پارچه ها اشاره کرد.

دکوراسیون سنتی خاورمیانه:

دکوراسیون داخلی

فرش و گلیم های ایرانی از مولفه های اصلی این سبک است. در این سبک عموما از رنگ های گرم و تند استفاده میشود. پشتی ها، بالشت ها و مبلمان ها با طرح های سنتی و لنگی نیز از اجزای مهم در این سبک از دکوراسیون هستند.

دکوراسیون سنتی شرق دور:

دکوراسیون داخلی

این سبک الهام گرفته از سرزمین های چین و ژاپن هست. در این سبک عموما از رنگ های خنثی و میزها و صندلی‌های کوتاه و مربع شکل، تشک به جای تخت، درب‌ها و پنجره‌های کشویی و نقوش مینیاتوری استفاده میشود. سادگی در این سبک میتواند نمایانگر زندگی فروتنانه و به دور از تجملات مردمان آن سرزمین باشد.

دکوراسیون انتقالی یا ترنزیشنال:

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون انتقالی پلی بین دکوراسیون سنتی و مدرن بشمار میرود. این سبک میتواند المان های سبک مدرن مانند استیل و شیشه را با مبلمان های مجلل و پارچه های مخملی ترکیب کند. بدین ترتیب فضایی خودمانی و صمیمی را در عین شیک و براق بودن به وجود می اید. در این سبک عموما از رنگ های خنثی و مات و به عنوان رنگ غالب استفاده میشود. عناصر تزیینی و دکوری در این سبک به صورت محدود استفاده میشوند.

دکوراسیون فرانسوی:

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون فرانسوی سبکی لوکس و مجلل است و جلوه ای اشرافی را در خانه به نمایش میگذارد. طیف های رنگی قرمز، زرد و طلایی و مصالحی مانند سنگ طبیعی و سرامیک کاربرد زیادی در این سبک دارند. علاوه بر این، ظروف تزیینی چینی، روتختی های سنگین و ضخیم، پرده های بلند، روکش مبل دامن دار، پرده های ابریشمی و گچ بری های مجلل بر روی سقف و دیوار از جمله المان هایی هستند که در این سبک به چشم می آیند.

سبک بوهمیان:

دکوراسیون داخلی

بوهمین واژه ای فرانسوی به معنی کولی است. این سبک هیچگونه پایبندی به قوانین و هنجار های جامعه ندارد. به همی دلیل اجازه میدهد که افراد آزادانه سلیقه شخصیشان را در دکوراسیون خانه پیاده کنند. این سبک میتواند نمایانگر زندگی یک فرد ماجراجو باشد. در این سبک افراد میتوانند وسایل و رنگ های مختلف را باهم ترکیب کنند. به گونه ای که در اولین نگاه ممکن است هیچ هماهنگی و هارمونی بین المان های منزل دیده نشود.

سبک روستیک:

دکوراسیون داخلی

 سبک روستیک بیشتر در مناطق ویلایی، کوهستانی و روستایی دیده میشود. تلفیق این سبک با زندگی شهری میتواند حس آرامش از طبیعت را به محیط اضافه کند و پلی باشد به زندگی ساده و بی آلایش گذشته. واژه ی روستیک به معنی رنگ و رو رفته است. به همین دلیل فلزهای زنگ زده، چوب های پوسیده و سنگ در این سبک استفاده میشوند تا حس نوستالژیک را به فضا اضافه کنند.

دکوراسیون هالیوودی:

دکوراسیون داخلی

این سبک تلفیقی از هنر دکو است و تمایل زیادی به لوکس و باشکوه بودن دارد. رنگ های استفاده شده در این سبک ترکیب سیاه و سفید با رنگ هایی خیره کننده مانند بنفش، قرمز و فیروزه ای هستند. مبلمان های باشکوه مخملی، عتیقه جات و عکس بازیگران هالیوودی از ویژگی های این سبک هستند.

دکوراسیون ساحلی:

دکوراسیون داخلی

این سبک از دکوراسیون داخلی با نام همپتون نیز شناخته میشود. هدف اصلی این سبک، ایجاد حس آرامش در محیط خانه با تداعی کردن طبیعت ساحلی و دریا است. در دکوراسیون ساحلی عموما پالت های رنگی خنثی مثل بژ و سفید با رنگ های آبی و سبز ترکیب میشوند. سقف کوتاه، پنجره های سرتاسری، عدم استفاده از پرده و استفاده از وسایل چوبی و طرح های ساحلی در کوسن ها بازتاب دهنده ی این سبک اند.

سبک منوکروم:

دکوراسیون داخلی

منوکروم به معنی تکرنگ است اما در این سبک میتوان با رنگ های خنثی و سفید، تناژ رنگ های اصلی را پشیبانی کرد. مونوکروم یکی از ساده ترین پالت ها برای دکوراسیون داخلی است. با این وجود لازم است که در انتخاب رنگ ها به جزییات ریز آنها توجه کنیم تا طراحی اتاق یکنواخت و خسته کننده نشود.

دکوراسیون نئوکلاسیک:

دکوراسیون داخلی

 این سبک تعبیری مدرن از سبک دکوراسیون کلاسیک است. به همین دلیل تمام ویژگی های سبک کلاسیک از جمله لوکس و گران قیمت بودن را در حین سادگی بصری حفظ کرده است. پالت رنگی سبک نئوکلاسیک شبیه به سبک کلاسیک است و اساس طراحی در این سبک نسبت های خالص، خطوط روشن و هندسه ساده است.

دکوراسیون ایران باستان:

دکوراسیون داخلی

این سبک از دکوراسیون داخلی برگرفته از دوران هخامنشی است. در این سبک رنگ های زرشکی و آبی ارغوانی در کنار رنگ های خنثی مانند سفید و کرم استفاده میشوند . از دیگر ویژگی های این سبک استفاده از ستون‌های بلند و درب های سنگین، قاب‌های بلند مرمر بر روی دیوارها، استفاده از سرستون‌های شیر و اسب بالدار و تندیس های هخامنشی و باستانی است. در سبک دکوراسیون ایران باستان از اشکال گوشه دار استفاده میشود تا اقتدار و هیبت امپراتوری ایران را به نمایش بگذارد.

دکوراسیون یونان باستان:

دکوراسیون داخلی

تندیس های مرمرین، حکاکی ها و پالت های رنگی استفاده شده در این سبک مانند سبک دکوراسیون ایران باستان هستند و شکوه و عظمت امپراتوری یونان را به نمایش میگذارد. بزرگترین تفاوت این سبک با سبک ایران باستان، استفاده از اشکال و خطوط منحنی است. این اشکال حس پویایی و حرکت را در فضا ایجاد میکنند.  

0 / 5
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد