طراحی داخلی مدرن

واقعیت این است که ارائه یک تعریف قطعی از آن دشوار خواهد بود. برخی معتقدند اصطلاح مدرن درواقع نشانگر تاثیر هنر مدرن بر طراحی داخلی است. اما آنچه که به جنبش مدرن در طراحی، هنرهای کاربردی مانند طراحی صنعتی و معماری معروف است، به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ برمی گردد و اوج آن به دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی تعلق دارد. «فرم از عملکرد پیروی می کند» و «کمتر، بیشتر است» دو شعار مطرح طراحی مدرن و سبک های برگرفته از این سبک است. سبکی که در امریکا با لوئیس سالیوان و در اروپا با والتر گریپیوس، میس ون درروهه، لو کوربوزیه و مارسل بروئر پاگرفت و به طراحی داخلی و دکوراسیون هم راه پیدا کرد.

جهان بینی طراحان مدرنیسم:

طراحی داخلی سبک مدرن بیش از هرچیز برعقلانیت، عملکردگرایی، نظم، نوگرایی،تاکید دارد. همه ویژگی هایی فرمی و عملکردی در طراحی داخلی مدرن هم برای رسیدن به این اهداف است. با توجه به همه این موارد هدف نهایی سبک مدرن خلق اثر یا محصولی است که زیبا، با دوام باشد.
سبک مدرن معادل سبک معاصر نیست. سبک معاصر را طراحان داخلی برای اشاره به گروه های متغیری از ترندها به کار می برند که در همان زمان مطرح هستند. اما سبک مدرن که با صنعتی شدن پارادایم ها پدید آمد. با ویژگی هایی تعریف می شود که صد سال است آن ها را حفظ کرده است. ویژگی هایی که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ویلا یار طراحی و اجرا دفتر معماری آد

شکل و فرم در طراحی داخلی مدرن:

یکی از مهم ترین عناصر در طراحی داخلی مدرن، شکل یا همان فرم است. در طراحی مدرن اغلب از اشکال هندسی از جمله مربع و مستطیل و یا مکعب با زوایایی منحنی شکل استفاده می شود. شکل های کروی و مدور نیز در آن رایج هستند.سبک مدرن به طور کلی به عنوان سبکی ساده شناخته می شود. مینیمالیسم یا کمینه گرایی هم از سبک هایی است که ریشه در سبک مدرن دارد. بنابراین در طراحی داخلی مدرن با کمترین میزان ممکن استفاده از عناصر پر زرق و برق، و با خطوط صاف جلوه ساده ای و کم رنگ خلق می شود.

طراحی داخلی مدرن

ویلاسفید طراحی و اجرا دفتر معماری آد

مواد اولیه در طراحی داخلی مدرن:

در این سبک از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. چوب و پلاستیک از جمله مواد اولیه پرکاربرد در این سبک هستند. برخی طراحان از روکش هایی استفاده می کنند تا الگوهای چوب طبیعی بر سادگی فضای اتاق تاثیر نگذارند اما گروهی دیگر با استفاده از عناصری که از چوب طبیعی ساخته شده اند، تضادی چشمگیر با محصولات عصر صنعتی ایجاد می کنند. همچنین استفاده از شیشه و فلزاتی همچون استنلس استیل را در این سبک نمی توان نادیده گرفت. شیشه یا فلز ممکن است برای قسمت های مختلفی از پایه میز گرفته تا بدنه لامپ، مورد استفاده قرار گیرند.
همچنین در سبک مدرن استقبال زیادی از عناصری می شود که در عصر صنعتی شدن رواج پیدا کردند؛ از جمله آلومینیوم، کروم، لمینت، شیشه و پلاستیک. البته همانطور که در بالا به آن اشاره شد، عناصری مثل چوب و بامبو هم مورد استفاده قرار می گیرند.

ویلا سایه طراحی دفتر معماری آد

کف، دیوارها و سقف در سبک مدرن:

در طراحی داخلی مدرن، تمرکز طراحان بر خلق فضاهای دراماتیک و بیان انسجام در دکوراسیون به کمک عناصر مورد استفاده در آن است و نه به کار بردن عناصر تزیینی و پر زرق و برق. برای کفپوش در این سبک اغلب از چوب، بامبو، سرامیک، کاشی های پورسلین (چینی) و لینولئوم استفاده می شود. برای دیوارها به ندرت از کاغذ دیواری استفاده می شود و برای جان بخشیدن به دکور آن از چوب، سنگ، فلز یا شیشه بهره می برند. سقف ها در طراحی داخلی مدرن اغلب مسطح یا زاویه دار بوده و معمولا از چوب و فلز در آن برای اضافه کردن جلوه ای روستیک یا صنعتی به آن استفاده می شود.

ویلا سایه طراحی دفتر معماری آد

آثار هنری دیواری:

نقاشی ها و یا آینه ها از دکورهای دیواری رایج در این سبک هستند؛ البته اغلب ساده و بدون فریم. همچنین یک تابلوی نقاشی بزرگ به مجموعه ای از تابلوهای نقاشی کوچک ترجیح داده می شود، چرا که فضا را مرتب تر نشان داده و خطوط ساده فضا حفظ می شوند.

فرش و کفپوش:

قالی های مورد استفاده اغلب تک رنگ هستند و پرزهایی کوتاه تا بلند دارند. البته گاهی طراحان از یک قالی شرقی طرح دار نیز در یک سبک مدرن استفاده کرده و به ترکیب سبک ها پرداخته اند.

ویلا شماره 29 طراحی و اجرا دفتر معماری آد

پرده ها:

هرچه کمتر پنجره ها پوشیده شوند، بهتر است. پس طبیعتا در این سبک یا از هیچ نوع پرده ای برای پنجره ها استفاده نمی شود و یا از انواع کرکره ها به جای پرده های پارچه ای و غیره استفاده می شود.

ویلا شماره 29 طراحی و اجرا دفتر معماری آد

رنگ ها در سبک مدرن:

طیف وسیعی از رنگ ها در طراحی مدرن به کار می روند.در این میان رنگ های خنثی همچون مشکی، سفید، خاکستری و بژ فراوانی بیشتری دارند. رنگ همیشه نقش مهمی در دکوراسیون داخلی ایفا کرده است و سبک مدرن هم از رنگ های خاموش گرفته تا رنگ های برجسته استقبال می کند. در پالت رنگی بسیاری از طراحی داخلی های مدرن شاهد استفاده از رنگ هایی برجسته در بستری از رنگ های خنثی هستیم. عناصری مثل کوسن ها یا بالش های تزیینی در این سبک اغلب فاقد طرح و بافت های زیادند و اگر طرح داشته باشند، طرح ها عموما هندسی و ساده هستند.

ویلا زمان طراحی و اجرا دفتر معماری آد

0 / 5
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد