طراحی داخلی اتاق خواب

طراحی داخلی اتاق خواب یکی از مهمترین مراحل طراحی ویلا و خانه های مسکونی در تمامی پروژه های ساختمانی است. همه ما نسبت به اهمیت بالای اتاق خواب در هر منزل آگاهی کامل داریم و می دانیم که علاوه بر فضایی برای بازی و مطالعه برای نوجوانان، فضایی برای آرامش پیدا کردن و استراحت نیز هست. همچنین طراحی اتاق خواب فقط در چیدمان صحیح تخت خواب و انتخاب میز مطالعه و کاغذ دیواری مناسب نیست بلکه باید ده ها نکته مختلف و اصول مهم را رعایت کرد. در این مطلب گروه معماری آد همراه شماست تا تمامی اصول طراحی داخلی اتاق خواب را بررسی کند.

مهمترین نکات طراحی داخلی اتاق خواب
نکات طراحی داخلی اتاق خواب به شما کمک می کنند تا محیط زیبایی داشته باشید و فضای آن را به محیطی برای رسیدن به آرامش و استراحت تبدیل کنید. برخی از این نکات شاید در ظاهر ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند اما توجه به هر کدام از آنها نظم و انرژی فضای شما را بر هم خواهد زد.

•    سادگی محیط:
اتاق خواب نباید بیش از حد شلوغ و پر زرق و برق باشد به حدی که انرژی شما را بگیرد. پس اصل سادگی را برای طراحی اتاق خواب در نظر داشته باشید.

•    ترکیب رنگ مناسب:
طراحی داخلی رنگ اتاق خواب طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بد نیست بدانید که نوع رنگی که انتخاب می کنید بر روی خلق و خو، رفتار و سطح انرژی شما اثر می گذارد و میزان این تأثیر در اتاق خواب بیشتر از هر فضای دیگری است. همچنین باید بدانید که رنگ های سرد آرامش بخش هستند مثل رنگ سبز، آبی، فیروزه ای، نقره ای و سفید و مشابه آن. در سمت مقابل رنگ های گرم هیجان و انرژی و انگیزش و بی قراری را زیاد می کنند مثل نارنجی، قرمز، زرد، صورتی، هلویی و غیره. برخی رنگ ها نیز میانه هستند مثل ارغوانی و بنفش و برخی هم به عنوان رنگ های خنثی معروف هستند مثل قهوه ای، خاکستری، سفید، مشکی، طوسی و مشابه آن.
برای طراحی اتاق خواب مدرن به سراغ رنگ های خنثی بروید و سعی کنید رنگ غالب اتاق خواب باشند. برای سبک های لوکس و لاکچری می توانید از رنگ های گرم به میزان بیشتری استفاده کنید. همچنین به سلیقه فرزندان هم احترام بذارید. طبیعتا رنگ مناسب برای طراحی داخلی اتاق خواب دخترانه با پسرانه متفاوت است. برای خانم ها یا اتاق خواب دخترانه به سراغ رنگ های گرم و شاد بروید مثل نارنجی، صورتی، زرد، رنگی رنگی و غیره. برای اتاق خواب مردانه یا پسرانه رنگ های خنثی یا اسپرت مثل سفید و طوسی، قهوه ای، مشکی، نسکافه ای و غیره بهترین گزینه است.
ضمنا قانون 10-30-60 را فراموش نکنید. رنگ دیوارها و کف و سقف رنگ غالب بوده و 60% فضا را به خود اختصاص می دهند. رنگ پرده و تخت خواب و احتمالا مبل راحتی تک نفره حدود 30% فضا باید باشد و غالب نیست. مابقی وسایل و اکسسوری ها نیز 10% رنگ فضا را به خود اختصاص می دهند.

•    تخت خواب مناسب:
هنگام خرید تخت خواب حتما به سایز و اندازه و تناسب آن با اتاق خواب توجه کنید. تخت خواب نباید به گونه ای باشد که کل فضای اتاق را بگیرد یا مزاحم رفت و آمد باشد. محل قرارگیری تخت خواب نیز باید در طراحی داخلی اتاق خواب مدنظر باشد به نحوی که روبروی درب ورودی نباید قرار بگیرد. رنگ تخت خواب نباید با رنگ غالب یکسان باشد ولی در انتخاب متضاد یا مکمل بودن رنگ انتخاب با شماست تا هنرمندی خود را به رخ بکشید.
•    کمد لباس:
در معماری داخلی اتاق خواب مدرن توجه به نوع کمد لباس و طراحی آن اهمیت بسیار بالایی دارد. کمد لباس یکی از مهمترین وسایل چوبی منزل است که امروزه به شکل توکار به عنوان بهترین ایده های طراحی ویلای مدرن مطرح می گردد. برای طراحی کمد دیواری باید به قرارگیری مکان مناسب آن و نحوه باز شدن درب و کشوها نسبت به تخت خواب و عدم مزاحمت آنها دقت کرد. برخی افراد فقط به این فکر می کنند که برای ساخت کمد دیواری آن را به فضاهای پرت اختصاص دهند که لزوما مناسب و منطقی نیست. از طرفی ابعاد و عمق و نوع طراحی کمد دیواری اتاق خواب باید با توجه به اشیا و وسایلی که در آن قرار است نگهداری کنید انجام شود. یکی از مهمترین المان های طراحی دکوراسیون اتاق خواب ایرانی، کمد دیواری است بنابراین علاوه بر نکات گفته شده، بهترین متریال را انتخاب کرده و به تناسب رنگ آن با دیوارها و فضای خود دقت کنید.

•    طراحی سقف اتاق خواب
طراحی داخلی سقف اتاق خواب بر روی زیبایی این فضا اهمیت و تأثیر بسیار زیادی دارد. معمولا برای سقف در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب از نمونه طرح های سقف کاذب و یا کناف استفاده می کنند. سقف های کاذب در انواع مختلف همراه با نورپردازی های بسیار زیبا اجرا می شود و شما می توانید هر طرح و مدلی که می پسندید را به خوبی پیاده سازی کنید. هر نوع طرحی که انتخاب می کنید به ارتفاع سقف، تناسب نوع طراحی سقف با محیط اتاق خواب، محل نصب و نوع نورپردازی آن دقت ویژه ای داشته باشید.
•    فضای دنج مطالعه:
یکی از کاربردهای اتاق خواب، استفاده به عنوان فضایی برای مطالعه است. در طراحی داخل اتاق خواب، فضای مطالعه باید معمولا در کنار تخت خواب یا در فضایی مقابل میز آرایش باشد. میز مطالعه باید فقط برحسب نیاز در نظر گرفته شود و فضای مخصوص برای آن کمک می کند تا اتاق خواب شما نظم خاصی پیدا کند. با این حال در نظر داشته باشید که می توانید از میزهای تاشو استفاده کنید که بهترین گزینه برای اتاق خواب های کوچک است.
•    پنجره ها:
طراحی داخلی اتاق خواب کوچک بدون در نظر گرفتن پنجره با سایز مناسب به فضایی بی روح، بی انرژی و گرفته تبدیل خواهد شد. پنجره ها برای هر فضایی مهم هستند چرا که کمک می کنند نورگیری فضا بیشتر شده و انرژی و نشاط تزریق شود. با این حال انتخاب با شماست که نوع طراحی پنجره در ویلا یا منزل مسکونی و آپارتمانی در یک مساحت مشخص به شکل یک تکه یا دو تکه باشد و به چه فرمی باز و بسته شود.

•    متریال مناسب با توجه به نوع سبک ساخت:
برای طراحی داخلی اتاق خواب مدرن باید از متریال های مدرن مثل آجر و سیمان و کاغذ دیواری و غیره استفاده کنید. اگر سبک کلاسیک مدنظر دارید باید از متریال های طبیعی مثل چوب یا چوب های ترمو وود کمک بگیرید که کاملا مشخص باشند. بنابراین در این سبک باید به دکوراسیون داخلی اتاق خواب با چوب فکر کنید. اما اگر سبک لوکس و لاکچری می پسندید به استفاده از سنگ فکر کنید.
•    سیستم روشنایی:
یکی دیگر از مهمترین نکات طراحی داخلی ساختمان اتاق خواب توجه به سیستم روشنایی و جایابی دقیق برای نصب تجهیزات است. در این خصوص باید به اصول مهم نورپردازی، تعداد چراغ ها و میزان روشنایی مورد نیاز برای فضا تسلط داشته باشید یا از شرکت طراحی ویلا که در این خصوص سابقه و تجربه دارد درخواست کنید. نورپردازی باید به گونه ای باشد که در شب نور کافی بدون ایجاد خیرگی و آلودگی نوری فراهم کند. ضمنا به قاعده 60-30-10 باید مسلط بود به نحوی که 60% فضا باید از یک نورپردازی واحد برخوردار باشند. 30% باید به شکل نورپردازی کاری یا Tasking باشد و مابقی به نورپردازی تأکیدی مثل مشخص کردن تابلوها یا مجسمه های هنری اختصاص پیدا کند.

•    توجه به اصول ایرانی:
دکوراسیون اتاق خواب ایرانی بر مبنای استفاده از رنگ های روشن و آرامش بخش، چینش وسایل در جای مناسب مثل قرارگیری صحیح تخت، پاتختی، آینه و میز و غیره، تزیینات خاص و همچنین نورگیری مناسب است. تقریبا می توان گفت تمامی اصول امروزی برای طراحی داخلی اتاق خواب در سبک ایرانی هم به چشم می خورد که از افتخارات سبک معماری داخلی ایرانی است. دکوراسیون اتاق خواب ایرانی به استفاده از فرش یا موکت به عنوان کفپوش و همچنین تزیین ساده دیوارها و استفاده از وسایل کاربردی تأکید دارد.
•    برای کودکان متفاوت فکر کنید:
شاید تصور کنید از بین انواع طراحی داخلی اتاق خواب، اتاق خواب کودکان نسبت به همه راحتتر و ساده تر باشد در حالی که اینگونه نیست. باید به نورپردازی دقت بیشتری داشته باشید مخصوصا که نوزادان بجز مستقیم به سقف نگاه کردن در اکثر اوقات حالت دیگری ندارند و همچنین نور نباید مزاحم خواب آنها باشد. با این حال باید برای سنین بالاتر هم مناسب باشد. طراحی اتاق خواب کودکان نباید شلوغ باشد و سعی کنید در یک ویترین مناسب تمامی وسایل کاربردی را قرار دهید. کمد دیواری برای کنترل فضا نقش بسیار مهمی در طراحی و دیزاین دارد. سبک دکوراسیون و تم رنگی هم بسیار مهم است.
•    پرده:
پرده ها بخش بسیار مهم دیگری هستند که در تمامی مدل های طراحی داخلی اتاق خواب به آن توجه ویژه ای می شود. پرده ها علاوه بر حفظ امنیت و حریم خصوصی، وسیله ای برای کنترل میزان نور ورودی هم هستند البته نه به گونه ای که به طور کامل جلوی ورود نور را بگیرد. پرده را براساس میزان دید پنجره نسبت به فضای بیرون، میزان نورگیری اتاق، سبک دکوراسیون و تم رنگی انتخاب کنید و نه براساس توان مالی که دارید. پرده های توری و حریر برای اتاق هایی که نورگیری ضعیفی دارند بسیار مناسب است. رنگ پرده ها همانطور که گفتیم 30% فضا را به خود اختصاص می دهد که باید با رنگ روتختی، کمد دیواری و فرش همخوانی داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر به فکر طراحی اتاق خواب مدرن هستید، به جای پرده از شید استفاده کنید.

•    کاغذ دیواری یا پوستر کاغذی:
امروزه در جدیدترین طراحی داخلی اتاق خواب برای دیزاین و طراحی دیوارها از کاغذ دیواری یا پوستر کاغذی با طرح دلخواه استفاده می کنند. اما دقت کنید که نوع طرح، رنگ و مدل باید براساس سبک طراحی اتاق خواب، سلیقه فرد، متراژ و رنگ کلی فضا باشد. برای طراحی داخلی اتاق خواب خیلی کوچک باید از رنگ روشن استفاده کنید و اگر سقف کوتاهی دارید به سراغ طرح های عمودی بروید. اما اگر قصد دارید فضا را گسترده تر نشان دهید، از طرح های افقی کمک بگیرید.

اصول طراحی داخلی اتاق خواب
علاوه بر نکات بسیار مهمی که بررسی شدند، یکسری اصول طراحی داخلی اتاق خواب نیز به توصیه برترین معماران و طراحان داخلی کشور که در گروه معمای آد فعالیت دارند باید دقت شوند. در ادامه به این اصول مهم پرداخته ایم:

•    رعایت اصل تناسب:
یکی از مهمترین اصول طراحی داخلی اتاق خواب، رعایت اصل تناسب است به این معنی که باید تمامی المان ها مقیاس و اندازه مناسب نسبت به یکدیگر و دکور کلی داشته باشند. به عنوان مثال میز پاتختی نباید از هدبورد تخت خواب بلندتر باشد. یا مثلا اگر از تابلو هنری استفاده می کنید نباید فرم قرارگیری یکی از آنها افقی و دیگری عمودی باشد. ارتفاع تخت خواب نیز نباید از ارتفاع میز مطالعه یا میز آرایش بلندتر باشد.

•    هارمونی:
هارمونی در طراحی داخلی اتاق خواب خانه به حسی می گویند که المان های مختلف طراحی در فضا از لحاظ زیبایی، شکل، رنگ و بافت با یکدیگر همخوانی دارند. در مطلب ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری به این موضوع اشاره کردیم که اگر خانه ای به شکل حرفه ای طراحی و ساخته شده باشد باید هارمونی در آن به چشم بخورد. به عنوان مثال نباید سبک طراحی اتاق خواب کاملا متفاوت با سبک طراحی کلی خانه باشد. همچنین در طراحی داخلی اتاق خواب ساده و شیک به تکرار شدن شکل، رنگ، بافت و الگوهای مختلف و همچنین تداوم و پیوستگی آنها تأکید دارند. ضمنا هر وسیله و المانی در اتاق خواب باید در جای مناسب خودش باشد.

•    تعادل:
تعادل حس آرامشی است که از یک فضا می گیرید و برای رسیدن به آن باید تعادل متقارن و نامتقارن را در نظر بگیرید. تعادل متقارن زمانی است که هر دو المان در فضای داخلی نسبت به هم متعادل هستند مثل قرارگیری دو میز یکسان در کنار هم. تعادل نامتقارن برعکس است مثل قرارگیری میز پاتختی در یک سمت تخت خواب و میز شب خواب در یک سمت دیگر. در طراحی داخلی اتاق خواب خفن به هر دو مورد دقت کنید و رعایت شوند.

•    ریتم:
منظور از ریتم در معماری داخلی اتاق خواب مدرن به پویایی و حرکتی است که درون فضا می بینیم مثل فرشی که به گونه ای استفاده شده که ما را به سمت تخت خواب می برد یا تغییر رنگ بسیار جزئی و حرفه ای در دیوار و سقف که همزمان چشمان بیننده را حرکت می دهد. وجود ریتم در طراحی داخلی هر فضایی نقطه کانونی می سازد که بسیار اهمیت دارد. مثل قرارگیری بالش سفید روی تخت خاکستری یا مشکی که هر نگاهی را به سمت خود جلب خواهد کرد. برای اینکه بتوانید در طراحی داخلی اتاق خواب لوکس خود ریتم را رعایت کنید چندین تکنیک وجود دارد. به عنوان مثال الگوها و حاشیه ها را با الگوی تکراری بکار ببرید. وسایل را به ترتیب سایز از کوچک به بزرگ یا برعکس بچینید. الگو و طرحی براساس شکل وسایل داخل اتاق خواب بچینید. با المان های متضاد کنتراست ایجاد کنید. یک وسیله بسیار مهم را در نظر بگیرید و مابقی وسایل و المان های داخلی اتاق خواب را براساس آن بچینید و دیزاین کنید.

•    نقطه کانونی و تأکیدی فراموش نشود:
طراحان برای طراحی داخلی اتاق خواب لوکس حتما به نقطه کانونی هم دقت می کنند. نقطه کانونی منظور فضای خاص یا وسیله ای است که همه توجهات را به سمت خود جلب می کند که عموما این توجه از لحاظ بصری یا نوع سبک است. حتی در بازسازی ویلا هم تأکید کرده اند که اگر از قبل نقطه کانونی وجود نداشته حتما به این مورد دقت شود یا برای تنوع عوض شود. برای طراحی داخلی اتاق خواب مدرن بهترین نقطه کانونی تخت خواب است و بعد از آن میتوانید روی دیوار و سپس لوستر تمرکز کنید.

•    کنتراست و تضاد:
کنتراست به معنای این است دو المان در طراحی که ویژگی های مختلفی دارند در کنار هم استفاده شوند مثل استفاده از دکوراسیون چوبی و روستیک و استفاده از میز فلزی. اما باید دقت کنید که دو عنصر متضاد، نقش مکمل یکدیگر را داشته باشند تا هارمونی حفظ شود. از بهترین نمونه طراحی داخلی اتاق خواب با رعایت حفظ اصل کنتراست استفاده از رنگ های متضاد برای رنگ آمیزی اتاق خواب یا وسایل براق و مات و یا بافت های ضخیم و نرم در کنار یکدیگر است.

•    تقارن:
مهمترین ایده طراحی داخلی اتاق خواب ایده ای است که اصل تقارن را در نظر گرفته باشد. اصل تقارن کمک می کند تا همیشه در اتاق خواب احساس آرامش داشته باشید. تقارن از لحاظ زیبایی هم بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر برای یک سمت دیوار تابلو قرار می دهید در سمت دیگر هم تابلو بگذارید.

جمع بندی مطالب
در طراحی داخلی اتاق خواب بزرگ و کوچک، ساده و لوکس، مدرن و کلاسیک و یا هر نوع دیگری یکسری اصول و نکات ثابت هستند و شما باید برحسب اینکه اتاق خواب را برای والدین، دختران یا پسران دیزاین می کنید تغییرات لازم را اعمال کنید. در این مطلب تلاش کردیم تا طراحی داخلی اتاق خواب ساده تا بسیار لوکس را همراه با جزئی ترین نکات بررسی کنیم. گروه معماری آد در کنار شماست تا بتوانید بهترین مدل طراحی فضای داخلی اتاق خواب را انجام دهید و از بودن در چنین فضایی لذت ببرید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
بستگی به کار و زمان صرف شده دارد
این زمان بستگی به ابعاد و ویژگیهای اتاق خواب دارد
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد