چیدمان منزل کوچک

وقتی به چیدمان و نحوه ارتباط وسایل در خانه ها فکر می کنیم شاید ذهن ما با انبوهی از ایده های تکراری پر شده باشد. این مشکل را با چالش طراحی دکوراسیون داخلی منازل کوچک ترکیب کنید و آن وقت خواهید دید که چقدر نداشتن ایده و آشنایی نداشتن با اصول چیدمان منزل کوچک کار را برای دشوار خواهد کرد. اما نگران نباشید چون ما با ده ها نوع ایده مختلف در کنار شما هستیم تا با هر نوع طراحی داخلی که دارید و با هر مدل سلیقه ای که هستید بتوانید وسایل را در منزل کوچک خود بچینید بدون اینکه به مشکل کمبود جا یا شلوغی زیاد محیط زندگی برخورد کنید. با ما همراه باشید.

 طراحی دکوراسیون داخلی منازل کوچک

ایده های چیدمان خانه های کوچک

در این قسمت ابتدا به بررسی روش ها و طرز چیدمان منزل کوچک می پردازیم و سپس به آموزش نکات بسیار مهم در این زمینه خواهیم پرداخت نکاتی که به شما می گویند باید و نبایدهای چیدمان منزل کوچک نقلی چیست و چه مواردی را باید همیشه گوش ذهنتان به خاطر بسپارید.

  • از مبلمانی استفاده کنید که پایه های آنها مشخص است با این کار فضاهای بسته کمتر می شود و بهتر می توانید سایر وسایل را در یک فضای کم بچینید. البته برای اینکه خیلی هم فضا خالی به نظر نرسد می توانید با یک مبلمانی که رومبلی آن به طور کامل پایه ها را پوشانده و بر روی زمین قرار گرفته ست کنید.

 از مبلمانی استفاده کنید که پایه های آنها مشخص است

  • نحوه چیدمان منزل کوچک برای کسانی که دوست دارند تقریبا همه وسایلی داشته باشند متفاوت است. مثلا اگر بین مبلمان قالی می اندازید فضا را شلوغ تر نشان خواهد داد اما می توانید بر روی این قالی که قالیچه کوچک طرح دار بیندازید تا چشم بیننده فقط به همین قالیچه و طرح و نقش آن محدود شود.
  • طریقه چیدمان منزل کوچک با وسایل امروزی قدری متفاوت است. مثلا از وسایلی استفاده کنید که حالت شبکه ای دارند و شما می توانید آن طرف وسیله را هم ببینید مثل میز پذیرایی یا میز جلو مبلی شبکه مانند فلزی که هم وزن بصری کمتری دارند و هم به دلبازتر شدن فضا کمک می کنند.
  • چیدمان منزل کوچک قدیمی شاید از برخی جنبه ها راحتتر باشد چون شما کلی وسیله دارید که می توانید به شکل دیگری از آنها استفاده کنید. مثل دراوری که کشوهای آن را برداشته اید و می توانید به جای کتابخانه استفاده نمایید یا بر روی تلویزیون قرار داده و نقش میز کنسول تلویزیون را ایفا کند.

 از وسایلی استفاده کنید که حالت شبکه ای دارند

  • چیدمان منزل کوچک و ساده هم راحتتر از سبک های لاکچری است چون شما می توانید با یک آینه شیک حتی به فرم قدیمی نه تنها فضای خانه را بزرگتر نشان دهید بلکه به آن عمق ببخشید و ابعاد منزل بزرگتر به نظر برسد.
  • فضاهای توکار به چیدمان منزل کوچک خیلی کمک می کنند مثل کمد دیواری بلندی که تا سقف اتاق فضا برای نگهداشتن رختخواب و سایر وسایل به شما خواهد داد. میز کنار تخت هم اگر دایره ای باشد فضای رفت و آمد اطراف آن بهتر خواهد شد. با این فضاهای توکار ذخیره ای فضا برای قرارگیری سایر وسایل باز خواهد شد و مشکل شلوغ شدن بیش از حد پیدا نخواهید کرد.
  • در مطلب بهترین رنگ برای خانه های کوچک به طور مفصل توضیح دادیم که استفاده از رنگ های روشن و کاشی کاری های سفید کمک می کند تا فضای منزل بزرگتر به نظر برسد و بتوانید ایده های مختلف را پیاده سازی کنید بدون اینکه نگران کوچک به نظر رسیدن خانه خود باشید.

 چیدمان منزل کوچک و ساده هم راحتتر از سبک های لاکچری است

  • استفاده از تابلوهای هنری بر روی دیوار که ارتفاع قدی بلندی دارند شاید کمی بین ایده های مختلف چیدمان منزل کوچک عجیب به نظر برسد اما تابلوهایی که ارتفاع زیادی دارند ارتفاع سقف را بلندتر نشان داده و بهتر می توانید وسایل بزرگ و کوچک را بچینید.
  • وقتی فضای کمی دارید و در عین حال نمی توانید به مبل فکر نکنید باید به دنبال ایده ای جدید برای چیدمان خانه خیلی کوچک خودتان باشید. توصیه ما استفاده از صندلی های شیک تک نفره است که جای کمی می گیرند.
  • از جمله راهکارهای چیدمان دکوراسیون منزل کوچکی که مبل هم قرار است بچینید این است که یک نقطه کانونی مثل شومینه، میز تلویزیون یا وسایل تزیینی دیواری و دیوارکوب را انتخاب کرده و مبلمان را اطراف آن بچینید. با این کار هم فضای زیباتری خواهید داشت و هم اینکه فضای دید ساکنین را مختل نخواهد ساخت.
  • چیدمان در خانه های کوچکی که فضای پذیرایی با آشپزخانه یا فضای غذاخوری مشترک است چالش برانگیزتر خواهد بود. پس در چیدمان وسایل باید به گونه ای عمل کنید که این دو فضا از یکدیگر جدا به نظر برسند. در این حالت می توانید با قرار دادن میز غذاخوری یا صندلی در بین این دو فضا، تمایز قائل شوید.

چیدمان در خانه های کوچکی که فضای پذیرایی با آشپزخانه یا فضای غذاخوری مشترک است 

  • وسایل چند منظوره هم چیدمان راحتتری دارند و هم اینکه به جادارتر نشان داده شدن منزل کمک می کنند. به همین دلیل بهترین چیدمان منزل کوچک حالتی است که در آن وسایلی با کاربردهای مختلف استفاده کنید مثل تخت خوابی که تاشو و فضایی برای نگهداری وسایل دارد و هم اینکه به عنوان فضای استراحت قابل استفاده است.
  • یک اشکال و ایرادی که می توان به اکثر نمونه های چیدمان منزل های کوچک گرفت این است که تصور می کنند باید مبلمان چسبیده به دیوار باشد در حالی که بهتر است مبلمان در وسط پذیرایی قرار بگیرد تا در اطراف آن فضای کافی برای رفت و آمد و حتی دویدن و بازی بچه ها شکل بگیرد.
  • معمولا نقطه کانونی در خانه ها فضاهای بزرگ هستند مثل یک دیوار شاخص اما وقتی صحبت از چیدمان خانه کوچک ساده ولی شیک می شود بهتر است به سراغ نقاط کانونی کوچکتر و کم حجم بروید. مثلا می توانید در پذیرایی از گل و گیاه به شکل نقطه کانونی استفاده کنید که هم فضای کمی اشغال می کنند و هم زیبایی و طراوت به محیط شما می دهند.

 برای چیدمان خانه کوچک و شیک باید از همه فضاها به بهترین شکل استفاده کنید

  • برای چیدمان خانه کوچک و شیک باید از همه فضاها به بهترین شکل استفاده کنید. به عنوان مثال بهترین شیوه چیدمان وسایل منزل کوچک استفاده از فضای زیر میزهای مختلف مثل میز پذیرایی و میز تلویزیون است یا وسایلی استفاده کنید که بخش بندی مختلف برای نگهداری وسایل دارند.
  • انواع تزیینات داخلی ساختمان را قبلا به طور مفصل معرفی کرده ایم که برای چیدمان منزل کوچک باید به خوبی به این موضوع دقت کرد. تزیینات مختلف بهتر است دیواری یا دیوارکوب باشند تا فضای روی زمین اشغال نشود. تزیینات زمینی هم می توانید در گوشه اتاق ها که امکان قرارگیری مبلمان و میز وجود ندارد قرار دهید.
  • چیدمان شیک منزل کوچکی که سقف بلند دارد متفاوت است. در اینگونه مواقع باید به فکر تزیین عمودی دیوارها باشید. برای این منظور باید از آینه های قدی بلند، شلف های دیواری در ارتفاع بالاتر و پرده هایی که چند سانتیمتر بالاتر از پنجره ها هستند فضای خانه را بزرگتر نشان دهید. به این ترفندها، استفاده از یک کاناپه کوچک و میز پذیرایی و غذاخوری سایز متوسط هم اضافه کنید تا حسابی فضای شما را شیک و زیبا جلوه دهد.

 چیدمان شیک منزل کوچکی که سقف بلند دارد متفاوت است.

  • در طراحی ویلا لاکچری که فضای کوچک و نقلی برای پذیرایی داشته باشد در کنار کلیه ایده های چیدمان منزل کوچک باید از نورپردازی چند لایه هم کمک بگیرید. نورپردازی چند لایه شامل نورپردازی سقفی، دیواری و تأکیدی است که هم فضا را زیباتر می کند و هم اینکه محیط شما را خیلی شیک و لوکس جلوه خواهد داد.
  • میزهای گرد یا دایره ای از بهترین روش های چیدمان خانه ی کوچک است که به کمک آن می توانید هم فضای بیشتری در اختیار داشته باشید و هم رفت و آمد راحتتر باشد.
  • یک مورد که جزو جدیدترین چیدمان منزل کوچک محسوب می شود استفاده از مبلمان ال است. مبلمان ال چون عرض زیادی ندارد و فرم آن اجازه استفاده از نقاط کور را هم می دهد بهترین گزینه محسوب می شود.
  • طریقه چیدمان منزل کوچک با المان های طبیعی ایده بعدی است که می توانید به شما پیشنهاد کنیم. بهترین المان طبیعی برای چیدمان خانه کوچک و نقلی گیاهان هستند. اگر هم چندان اهل نگهداری گیاه نیستید به سراغ گیاهان خیلی مقاوم مثل ساکولنت ها بروید که مراقبت خیلی کمی نیاز دارند.

 طریقه چیدمان منزل کوچک با المان های طبیعی ایده بعدی است که می توانید به شما پیشنهاد کنیم.

  • اگر در مرحله طراحی پلان مسکونی هستید و به دنبال بهترین روش برای چیدمان خانه های کوچک آپارتمانی هستید پیشنهاد می کنیم از درب های کشویی بهره بگیرید. درب های کشویی فقط یک فضای باریک افقی را اشغال می کنند و می توانید با خیال راحت در کنار آن وسیله بچینید و نگران باز و بسته شد درب نباشید. از طرفی درب های کشویی شیشه ای با عبور نور از خود به بزرگتر نشان داده شدن فضا هم کمک می کنند.
  • چیدمان منزل کوچک ایرانی بدون کمد دیواری با بخش بندی های بسیار زیاد معنایی ندارد. کمد دیواری نه تنها برای نگهداری لباس ها بلکه برای نگهداری وسایلی مثل جاروبرقی و غیره نیز مفید است. بنابراین می توانید برای چیدمان وسایل در خانه کوچک خود کاملا روی کمد دیواری حساب ویژه باز کنید.

باید و نبایدهای چیدمان منزل کوچک

چگونه خانه کوچک را چیدمان کنیم؟ علاوه بر ایده ها و پیشنهاداتی که ارائه شدند باید و نبایدهایی هم وجود دارند که باید حتما در خصوص چیدمان ویلا مدرن یا آپارتمان های کوچک و غیره مدنظر داشته باشید. این موارد را می توان جزو اصول چیدمان خانه های کوچک هم به حساب آورد.

بایدهای چیدمان خانه های کوچک:

  • باید ابتدا اولویت های خود را از دکوراسیون داخلی منزل مشخص کنید که این کار نه تنها توسط شما بلکه کل ساکنین خانه باید انجام شود. با مشخص کردن اولویت ها و موارد ضروری، گزینه هایی که برای شما کارایی خاصی ندارند و اضافه هستند را کنار بگذارید و به چیدمان وسایل حور محور بخش های ضروری و مهم فکر کنید.
  • از مبلمان های با سایز کوچک مثل لاوس ها، Armoire، صندلی های راک و کاناپه های نرم و جادار استفاده کنید تا چیدمان منزل کوچک به هم نریزد و فضای زندگی هم دلگیر نشود
  • باید وسایل چند منظوره استفاده کنید و برای قرار گرفتن هر وسیله برنامه دقیق بچینید. در خانه های کوچک چندان نمی توانید سلیقه ای عمل کنید و باید تابع اصول و قواعد باشید.
  • برای چیدمان خانه کوچک و نقلی باید به فکر همه بخش های آن باشید مثل آشپزخانه. برای آشپزخانه منازل کوچک آپارتمانی توصیه می کنیم ردیف بالایی به شکل شلف چوبی درجه یک باشد که در بزرگتر نشان دادن فضا سهم زیادی دارند.
  • یکی دیگر از بایدهای چیدمان منزل کوچک که سطح حرفه ای گری و خلاقیت شما را نشان می دهد قرار دادن میز کنسولی و کابینت همراه با گلدان کنار درب ورودی خانه است. این ترفند برای خانه هایی مفید است که درب اصلی خانه مستقیما به درون پذیرایی باز می شود.
  • از بایدهای بسیار مهمی که کمتر در چیدمان منزل کوچک نسبت به آن توجه می شود استفاده از وسایلی که طرح و الگوهای زمینه و نقوش آن بزرگ هستند. مثلا قالی، موکت یا قالیچه و فرش هایی که طرح و نقوش بزرگی دارند برای چیدمان وسایل مناسبتر هستند.

نبایدهای چیدمان خانه های کوچک

  • مبلمان خانه را به دیوار نچسبانید تا بخواهید وسط پذیرایی را دلباز و جادار نشان دهید چرا که نتیجه برعکس خواهد شد و حس خواهید کرد که فضای وسط خانه محصور شده است. با چیدن مبلمان در وسط و باز بودن اطراف و پشت مبلمان حس گرمی و صمیمیت بیشتری خواهید داشت و حتی مزاحم رفت و آمد هم نخواهند بود و شما هم حس می کنید که فضای دلبازتری دارید.
  • نباید از گذاشتن تختخواب جلوی پنجره ترس داشته باشید چون گاهی اوقات تنها روش برای قرار دادن شبخواب و سایر وسایل در فضای باقیمانده است. از طرفی اینکار باعث ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق خواب خواهد شد که کوچکی فضا را محو می کند.
  • در چیدمان منزل کوچک نباید به فکر پوشاندن کامل پنجره ها با پرده ها باشید چرا که هم جلوی ورود نور را می گیرد که عاملی برای دلگیر شدن فضاست و هم اینکه نمی توانید در پای پنجره وسیله بچینید. مثلا یک صندلی راک پای پنجره ای که پرده های زیبا و شکیل بخشی از آن را پوشانده اندحس بسیار خوبی دارد.
  • در چیدمان و طراحی منزل کوچک به فکر استفاده از پالت های چند رنگ نباشید. به سراغ رنگ های خنثی و روشن بروید و ترجیحا از یک نوع رنگ استفاده کنید. بنابراین استفاده از رنگ های مختلف جزو نبایدهای چیدمان منزل کوچک است.
  • اصلا نباید جایگاه و درجه اهمیت آینه ها را در چیدمان وسایل منزل کوچک فراموش کنید چرا که از طریق بازتاب نور فضا را بزرگتر نشان می دهند.
  • از فضاهای انباری مانند و ذخیره در حمام و سرویس بهداشتی غافل نشوید. هر چقدر بهتر بتوانید از وسایل چند منظوره استفاده کنید در فضای کلی منزل هم صرفه جویی خواهد شد.

 از فضاهای انباری مانند و ذخیره در حمام و سرویس بهداشتی غافل نشوید.

جمع بندی مطالب

چیدمان منزل کوچک با ایده ها و طرح های کاملا جدید نه تنها شما را محدود نمی کند بلکه امکان استفاده حداکثری از فضا را با کلی وسایل هم فراهم می سازد. بنابراین شما با این ایده ها مجبور نیستید برخی وسایل را حذف کنید تا بتوانید اسباب و اثاثیه بچینید. اگر شما هم راهکار و ایده موفق و رضایت بخشی داشته اید با ما به اشتراک بگذارید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
برای چیدمان خانه های کوچک مدرن باید به طور جدی به استفاده حداکثری از فضاهای مرده، حذف وسایل تزیینی و غیر ضروری، جلوگیری از شلوغی و در هم ریختگی فضا، خرید وسایل چند منظوره با چندین کاربرد مختلف، بهره گیری از فرم ال در وسایل، خلق فضاهایی با نورگیری عالی، چیدمان وسایل با رنگ های روشن دیوار و سقف و غیره فکر کنید. سبک مدرن طرفدار سادگی و در عین زیبایی بی حد و اندازه است.
برای اینکه چیدمان خوبی داشته باشید باید با وسایل مختلف عیب و ایرادات سقف و دیوارها را بپوشانید، رنگ های متضاد ولی شاد استفاده کنید، وسایل قدیمی را با کاربرد جدید استفاده نمایید مثلا چمدان قدیمی به جای گلدان، از شمع و چراغ های رومیزی کوچک برای روشن کردن فضا کمک بگیرید، آشپزخانه را با قفسه بندی های باز طراحی کنید و وسایل را مختصر و مفید بر روی آنها بچینید، طراحی کلی فضای داخلی را به سمت سبک روستیک یا سنتی ببرید، نورگیری عالی و خالی گذاشتن جلوی پنجره را فراموش نکنید.
چسباندن مبلمان به دیوار، استفاده از رنگ های مختلف برای هر قسمت، کامل پوشاندن پنجره ها، استفاده از وسایل تک کاربردی و تک منظوره، استفاده از طرح و نقوش ریز و شلوغ در وسایل و زیراندازها، رها کردن فضاهای مرده و پرت، خالی گذاشتن دیوارها و حذف وسایل مختلف برای پیدا کردن فضای کافی از مهمترین اشتباهات در چیدمان خانه های کوچک است.
مبلمان را به وسط پذیرایی منتقل کنید و مابین آن را با قالیچه ای که طرح و نقوش بزرگ دارد بپوشانید. مبلمان های طرح ال به پوشاندن همه قسمت ها مخصوصا گوشه هایی که فضای مرده دارند کاملا مناسب است. بخشی از مبلمان را می توانید به شکل صندلی و کاناپه ساده که پایه های مشخص چوبی دارند تهیه کنید.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد