انواع نمای ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنایع ساخت و ساز طراحی نمای ساختمان وارد فاز کاملا جدیدی شده به نحوی که برخلاف چند دهه پیش انواع نمای ساختمان پدید آمده اند. اما دلیل این میزان تنوع چیست؟ همانطور که می دانید سبک های معماری از بخش بیرونی تا داخلی ساختمان انواع مختلفی دارند پس لازم است نماهای جدیدی برای ساختمان پدید بیایند تا این هماهنگی حفظ شود. از طرفی سلیقه ها تغییر پیدا کرده اند در نتیجه انواع نمای ساختمان برای راضی نگه داشتن صاحبان خانه ها نیز به کار می رود. از همه مهمتر اقلیم و شرایط محیطی تأثیرات مختلفی بر روی نما دارند و نماهای مختلف ساختمان که سازگار با این شرایط باشد بسیار مهم هستند. گذشته از همه اینها نما مهمترین بخش بیرونی ساختمان بوده و لازم است که علاوه بر جنبه استحکام و ماندگاری و مقاومت بالا، زیبایی هم داشته باشد که بر روی ارزش ملک و شانس فروش بهتر آن اثر دارد. در ادامه قصد داریم ده ها نمونه از انواع نمای ساختمان را با توضیحات کامل معرفی کنیم.

انواع نما ساختمان های مسکونی و تجاری و اداری

همانطور که گفتیم در خصوص انواع نما تنوعات زیادی را شاهد هستیم که دلایل آن را هم به طور کامل توضیح دادیم. از طرفی هر کدام از مدل های نما با ضوابط و نکات اجرایی نمای ساختمان کار می شوند که در مطلبی جداگانه به طور مفصل صحبت کرده ایم و اینجا به این موارد نمی پردازیم. در ادامه هر کدام از انواع نمای بیرونی ساختمان را معرفی می کنیم:

  • نمای آجری (Brick Facade)

نمای آجری یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین نماهای ساختمان است که برخلاف گذشته در انواع رنگ و طرح، مثل آجر نمای طرح سنگ و سرامیک تولید می شوند. شما می توانید براساس رنگ و طرحی که می پسندید بهترین مدل را انتخاب کنید. نمای آجری به شکل ساده و دکوراتیو یا در انواع آجرنمای نسوز، کارتنی، شاموتی، انگلیسی، لعاب دار حصیری و غیره موجود هستند. ویژگی خوب نمای آجری این است که در برابر حرارت و صوت عایق بسیار خوبی است و جلوی اتلاف انرژی را هم می گیرد. طول عمر نمای آجری هم در نمونه های درجه یک به حدود 25 سال می رسد.

نمای آجری یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین نماهای ساختمان است 

  • نمای کامپوزیتی (Composite Facade)

از انواع نمای بیرونی ساختمان می توان به نمای کامپوزیتی اشاره کرد که به سبکی، تنوع بالای رنگ، شستشوی راحت و تمیزی سریع و مقاومت در برابر نوسانات دمایی و رطوبتی معروف است. با این حال اگر به دنبال نماهای ارزان قیمت هستید دور نمای کامپوزیتی خط بکشید. طرح های لانه زنبوری، لوزی شکل و طرح های خطی مستقیم از انواع نماهای کامپوزیتی هستند. نماهای کامپوزیت دو لایه ای هستند که یکی از ورقه های آلومینیومی کامپوزیت و دیگری از پلی اتیلن است و بیرونی ترین لایه هم اپوکسی رزی به شکل آستر و PVDF به عنوان لایه تثبیت رنگ کار شده است. در نهایت نیز یک لایه فیلم حفاظتی در برابر لایه ها نصب می گردد.

از انواع نمای بیرونی ساختمان می توان به نمای کامپوزیتی اشاره کر 

  • نمای سیمانی (Cement Facade)

وقتی اسم انواع نمای ساختمان می آید شاید یکی از اولین گزینه هایی که به ذهن ما خطور کند نمای سیمانی باشد. نمای سیمانی که جزو نماهای لخت یا خیلی ساده هم محسوب می شود به خاطر ارزان قیمت بودن، سرعت بالا در اجرا و عدم نیاز به نگهداری یا تعمیرات خاص بسیار مورد استفاده بوده که امروز کمتر کسی برای نمای ساختمان صرفا از سیمان استفاده می کند. نمای سیمانی اشتعال پذیر نیست پس در صورت آتش سوزی، شعله های آتش به قسمت های دیگر سرایت نخواهد کرد. با این حال نوسانات دمایی شدید می توانند باعث ترک خوردگی سطح نمای سیمانی شوند. عایق صوتی خوبی هم نیست و گرد و غبار زیادی را جذب می کند.

وقتی اسم انواع نمای ساختمان می آید شاید یکی از اولین گزینه هایی که به ذهن ما خطور کند نمای سیمانی باشد 

  • نمای سنگی (Stone Facade)

قطع به یقین نمای سنگی یکی از انواع نماهای ساختمان های لوکس و لاکچری است که در طی گذر زمان مقاومت و استحکام خود را از دست نمی دهند. نمای سنگی در برخی منابع به نمای رومی هم معروف است و زیبایی آن بسیار بالاست. سنگ مرمر، گرانیت و مشابه آن که مقاومت و استحکام بسیار زیادی دارند از جمله نمونه های کاربرد سنگ در نما محسوب می گردند. نمای سنگی در مناطقی که تابش مستقیم و شدید آفتاب وجود دارد تغییر رنگ نخواهد داد. تمیز کردن و مراقبت از نمای سنگی دشوار نیست و نمونه های مرغوب دچار ترک خوردگی بخاطر نوسانات دمایی نخواهند شد. با این حال در ساختمان های مرتفع نیاز به نیروی کار ماهر و با تجربه دارد و هزینه های نصب بالاست. با این حال شاید برای برخی افراد این سؤال پیش بیاید که برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک که در مطلبی جداگانه به طور کامل توضیح داده ایم.

قطع به یقین نمای سنگی یکی از انواع نماهای ساختمان های لوکس و لاکچری است 

  • نمای کرتین وال (Curtain Wall Facade)

از زیباترین انواع نمای خارجی ساختمان نمای کرتین وال یا شیشه ای است که به شکل های مختلف مثل عنکبوتی یا نمای اسپایدری و ساختارهای گوناگون قابل نصب و اجرا هستند. نماهای کرتین وال برای مناطقی که نورگیری کمی دارند، یا پروژه هایی که قصد داشته باشند نمای ساختمان وزن کمی به فونداسیون وارد کند و یا طراحی ویلا مدرن مدنظر باشد کاربرد پیدا می کند. اکثر مواقع شیشه سکوریت یا رفلکس برای نمای شیشه ای به کار می رود. از مزایای نمای کرتین وال یا شیشه ای این است که سرعت کار بالاست و به شکل ترکیبی با سایر انواع نمای بیرونی ساختمان هم می توان کار کرد.

 از زیباترین انواع نمای خارجی ساختمان نمای کرتین وال یا شیشه ای است

  • نمای بایرامیکس (Bayramix Facade)

یکی از انواع نمای بیرونی ساختمان که ترکیب ملات، سنگدانه، رنگ و رزین های مختلف است نمای بایرامکس نام دارد که برخی نمونه های آن بسیار گران قیمت هستند. بایرامیکس از انواع نمای منزل است که تنوع طرح و رنگ بالا، قابلیت شستشوی کامل با آب، تمیزکاری سطحی و یکدست آن باعث شده بسیار محبوب باشد. ضمنا نمای بایرامیکس فارغ از اینکه سطح اصلی نما از جنس فلز، آجر و سیمان و غیره باشد اجرا می گردد و پس از مدتی هم بخاطر شرایط محیطی زیبایی اولیه را از دست می دهند.

 یکی از انواع نمای بیرونی ساختمان که ترکیب ملات، سنگدانه، رنگ و رزین های مختلف است نمای بایرامکس نام دارد

  • نمای چوبی (Wooden Facade)

از زیباترین و متنوع ترین انواع نمای ساختمان مسکونی می توان به نماهای چوبی که ترکیبی از چوب با متریال های مختلف مثل شیشه و فلز ترکیب شده اشاره کرد. به عنوان مثال نماهای ترمووود از جمله زیباترین و مقاوم ترین نمونه های انواع نماهای ساختمان است که علاوه بر مقاومت نسبت به شرایط محیطی، شکل پذیر بوده و به خوبی برش می خورد. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود به مقاله ای که در این خصوص نوشته شده را مطالعه نمایید.

از زیباترین و متنوع ترین انواع نمای ساختمان مسکونی می توان به نماهای چوبی  اشاره کرد 

  • نمای اتیکس (Etics Facade)

یکی دیگر از انواع نماهای ساختمان نمای اتیکس است که هم عایق و هم محافظت کننده مقاومی در برابر سرما و گرما است. نمای اتیکس جزو نماهای سه لایه است که مهمترین لایه آن عایق است که از جنس فوم پلی استیرن ساخته شده است. لایه نهایی نمای اتیکس را می توان چوب، آجار لعابدار و فلز و غیره انتخاب کرد و محدودتی نیست.

یکی دیگر از انواع نماهای ساختمان نمای اتیکس است 

  • نمای سرامیکی (Ceramics Facade)

در بررسی انواع نمای ساختمان، نمای سرامیکی یکی از شناخته شده ترین ها به شمار می رود که به دلیل استحکام و مقاومت بالا ولی هزینه کمتر نسبت به نمای سنگی بسیار پرطرفدار شده است. برای استفاده از سرامیک به عنوان نمای خانه باید مقررات ملی ساختمان را مطالعه نمایید و بهترین طرح و رنگ و ظرفیت را حساب کنید. نمای سرامیکی را می توان به دو روش خشک یا شاسی کشی و یا مهار شده و همچنین به روش تر انجام داد که مهمترین علت آن سازگاری با نماهای مختلف و استفاده از طرح و مدل های مختلف برای شاسی کشی است. در خصوص بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان هم می توانید به مطلبی که در همین رابطه نوشته ایم مراجعه کنید.

 در بررسی انواع نمای ساختمان، نمای سرامیکی یکی از شناخته شده ترین ها به شمار می رود

  • نمای مینرال (Mineral Facade)

از انواع نما در ساختمان نماهای مینرال هم به کار می روند که ترکیبی از سنگ معدنی، سنگ سفید و مرمر و گرانیت و سایر ترکیبات مثل پلاستر هستند. نمای مینرال از انواع نمای جلوی ساختمان با کیفیت بسیار بالا است که با محیط زیست کاملا سازگار بوده و تنوع در طرح و رنگ و مدل آن مثال زدنی است. با این حال بزرگترین عیب این نوع از نمای ساختمان جذب رطوبت است به همین دلیل برای مناطق شمالی کشور اصلا مناسب نیست.

از انواع نما در ساختمان نماهای مینرال است 

  • نمای کنیتکس (Konitex Facade)

از انواع طرح نمای ساختمان که از جنس متریال خاصی نیست  بلکه نوعی رنگ ترکیب شده از الیاف مصنوعی، اکسید تیتان و غیره است، کنیتکس نام دارد. نمای کنیتکس در برابر نفوذ آب عایق بوده و می توان در هر جایی از کشور برای خانه سازی استفاده نمود.

نمای کنیتکس (Konitex Facade) 

  • نانو نما (Nano Facade)

از انواع نماهای جدید ساختمان می توان به نانو نماها اشاره کرد که در واقع پوششی مقاوم در برابر سوختن و رطوبت و نوسانات دمایی است. بنابراین با استفاده از نانو نما هم پوشش جدید و بسیار زیبا برای ساختمان خودتان انتخاب کرده اید و هم اینکه طول عمر مفید ساختمان را افزایش داده اید. برای اجرای نانو نما لازم نیست حتما لازم نیست سطح زیر کار جنس خاصی داشته باشد شما می توانید نانو نما را بر روی سطوج سنگی، ترمووود، گرانیت و غیره پیاده سازی کنید.

از انواع نماهای جدید ساختمان می توان به نانو نماها اشاره کرد 

  • نمای ترمووود (Thermowood Facade)

در ساخت خانه ویلایی می توان از انواع نماکاری ساختمان استفاده کرد که ترمووود یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. ترمووودها به دلیل نداشتن رطوبت در ساختار داخلی خود مقاومت بالایی در برابر شرایط اقلیمی و محیط زیستی، حرارت و پوسیدگی از خود نشان می دهند. مزیت دیگر ترمووود این است که شما می توانید با انواع نمای ساختمان ساده و پیچیده و طرح دار به شکل ترکیبی کار کنید. نصب و تمیزسازی و نگهداری نماهای ترمووود هم ساده است و مشکلی نخواهید داشت.

 نمای ترمووود (Thermowood Facade)

  • نمای استرچ متال (Stretch Metal Facade)

از انواع نمای ساختمان آپارتمانی و ساختمان های تجاری و اداری است که در آن از صفحات فلزی که با جنس آهنی، آلومینیومی، استیل، برنج و مس ساخته شده اند نماکاری می کنند. به دلیل اینکه این صفحات فلزی پس از تولید دچار کشیدگی می شوند به استرچ متال یا اکسپندد متال معروف شده اند. رنگ بندی های متنوعی دارند و شبکه های توری کششی در مقایسه با تورهای مفتولی به شکل یکپارچه کار شده اند.

نمای استرچ متال (Stretch Metal Facade) 

  • نمای خشک (Dry wall Facade)

از دیگر انواع نمای جدید ساختمان، نمای خشک را می توان نام برد که در آن به جای استفاده از ملات از تکنیک شاسی کشی و ریل و تجهیزات فلزی استفاده می کنند. به همین دلیل از نظر برخی معماران و مهندسین ساختمان، نمای خشک بیشتر نوعی تکنیک به شمار می رود تا اینکه نوعی از نمای ساختمان باشد.

 نمای خشک (Dry wall Facade)

  • نمای اکسپوز (Exposed Facade)

امروزه شرکت ساخت و سازهای داخلی و خارجی از نوع جدیدی از نمای ساختمان به نام اکسپوز استفاده می کنند که جنس آن از بتن یعنی ترکیب آب و ماسه و سیمان است. بتن اکسپوز به شکل تایل یا پنل های بتنی و قطعه قطعه بندی شده نصب می گردد و سطحی کاملا صاف و صیقلی دارد. این پنل ها به شکل پیش ساخته وارد صنعت ساخت و ساز می شوند. نکته جالب در مورد نمای اکسپوز امکان رنگ آمیزی کردن آن است. مقاومت بسیار بالایی دارند و می تواند به عنوان پوشش بیرونی نمای ساختمان بدون نیاز به زیرسازی یا استفاده از دیگر انواع نمای بیرونی ساختمان مسکونی استفاده شود.

امروزه شرکت ساخت و سازهای داخلی و خارجی از نوع جدیدی از نمای ساختمان به نام اکسپوز استفاده می کنند 

  • نمای پلیمری ساختمان (Polymeric Facade)

از انواع نمای زیبای ساختمان نماهای پلیمری است که از جنس سنگ های پلیمری هستند. سنگ های پلیمری جزو متریال های جدید ساختمانی است که در نماکاری بسیار پرکاربرد شده است. در ساخت این مدل از نماها مواد نانو با سنگ ترکیب می شوند و بسیاری از معایب متریال های دیگر در این نوع از نمای ساختمان به چشم نمی خورند.

 از انواع نمای زیبای ساختمان نماهای پلیمری است

  • نمای ترکیبی یا تلفیقی

از انواع نمای ساختمان ایرانی نمای تلفیقی یا ترکیبی است که ابتدا در سال 1376 استفاده شد که به دلیل استقبال بالای کارفرماها و مهندسین ساختمان و طراحان نما کاربرد بیشتری پیدا کرد. دلیل نامگذاری این نوع از نما این است که انواع متریال های نما را می توان به شکل ترکیبی استفاده کرد. با این حال باید دقت داشت که نیاز به نیروی نصاب ماهر بوده و برخی مواقع به زیرسازی خاصی هم نیاز است.

از انواع نمای ساختمان ایرانی نمای تلفیقی یا ترکیبی است 

  • نمای سبز (Green wall Facade)

یکی دیگر از انواع نمای زیبای ساختمان، نمای سبز است که دلیل شهرت و محبوبیت بسیار زیاد آن در کشورهای پیشرفته بازگشت و پیوند دوباره جهان ماشینی امروز با طبیعت است. در نمای سبز که جدیدترین نوع نمای مدرن ساختمان است، از پوشش گیاهی کاشته در خاک، گیاهان ریشه دار در جعبه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می کنند. با رسیدگی به نمای سبز نمایی همیشه زیبا و انرژی بخش خواهید داشت.

یکی دیگر از انواع نمای زیبای ساختمان، نمای سبز است 

  • نمای پیش ساخته (Prefabricated Facade)

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان ایران که در طی چند سال اخیر کاربرد بیشتری پیدا کرده، نماهای پیش ساخته هستند که با ماژول های از پیش ساخته شده در کارخانه از جنس های مختلف کار می شوند. مزیت بزرگ این نماها افزایش سرعت کاری و راحتی در نصب و پایین آوردن هزینه های نماکاری است. با این حال طراحی نماهای پیش ساخته تنوع زیادی ندارد. از نمای پیش ساخته بیشتر از هر چیز برای نماکاری ساختمان های تجاری و کارخانجات صنعتی استفاده می کنند.

 نمای پیش ساخته (Prefabricated Facade)

  • نمای ETI (ETI Facade)

نماهای ETI یا External Thermal Insulation شامل پلیت های نصب شونده ساخته شده از متریال های عایقی هستند که دورتادور ساختمان قرار گرفته و با ملات و یا به شکل مکانیکی و خشک بر روی دیوار نصب می شوند. در نهایت می توان لایه آخر نمای ETI را طبق سلیقه و درخواست مشتری تزیین و طراحی کرد. نمای ETI بیشتر از جنس پلی استیرن کششی (EPS)، پلی استیرن اکسترود شده (XPS)، پلی استیرن کششی گرافیتی یا EPS-G و پشم معدنی (MW) است. با توجه به عایق بودن متریال نمای ETI که جزو انواع نمای جدید ساختمان است هزینه های بابت مصرف انرژی کاهش زیادی پیدا می کند.

 نماهای ETI یا External Thermal Insulation

  • نمای گچ و سیمان (Stucco Facade)

از انواع نمای ساختمان ساده نمای استاکو را می توان نام برد که ترکیبی از سیمان، آب، ماسه و سنگ آهک و گچ است که لایه سیمانی خیلی نازکی ایجاد می شود که بر روی نما کار می کنند. معمولا این نوع از نما را بر روی فلز کار می کنند که یک نوع پوشش مقاوم در برابر شرایط جوی است و قابل رنگ آمیزی هم هست. این نوع نما ابتدا یک روکش زمخت و زبری است که برای اتصال به لایه زیرین به کار می رود. سپس لایه بعدی که پوشش قهوه ای است با ماسه و سیمان کمتر بر روی آن قرار می گیرد. لایه نهایی هم که دانه های بسیار ریز همراه با رنگدانه دارد همان لایه ای است که به عنوان نمای ساختمان می بینید. از انواع نمای زیبای ساختمان هم هست که نصب و تعمیرات و تنوع پذیری بسیار خوبی دارد. علاوه بر فلز قابلیت اجرا بر روی آجر، سنگ، سیمان و غیره هم دارد.

 از انواع نمای ساختمان ساده نمای استاکو را می توان نام برد که ترکیبی از سیمان، آب، ماسه و سنگ آهک و گچ است

  • نمای پانلی فولادی کاروگیت شده (Corrugated Steel Panels)

پانل های فولادی کاروگیت شده یکی دیگر از انواع نمای ساختمانی است که جدیدا در ایران هم در حال استفاده است. از این نوع متریال بیشتر برای نماکاری ساختمان های صنعتی و کارخانجات استفاده می کنند که نیاز به متریال بسیار مقاوم با نصب راحت و هزینه کم برای نما دارند.

 نمای پانلی فولادی کاروگیت شده (Corrugated Steel Panels)

جمع بندی مطالب

در این مطلب انواع نمای ساختمان را به همراه مزایا و معایب و کاربردهای هر کدام معرفی کردیم. برخی از این مدل نماهای ساختمان هنوز در ایران رایج نشده اند یا کاربرد محدودی دارند. امیدواریم که با ورود تکنولوژی های جدید ساختمان سازی شاهد استفاده هر چه بیشتر از انواع نمای ساختمان به شکل و فرم های جدید باشیم.

0 / 5
سوالات پر تکرار
برخی از انواع نمای بیرونی ساختمان از متریال های طبیعی هستند مثل سنگ، گیاهان و مشابه آن و برخی هم مصنوعی هستند که اکثریت انواع نما را تشکیل می دهد. مجموعا بیش از 20 نوع نمای ساختمان داریم.
نمای بایرامیکس، نمای ترکیبی یا تلفیقی، نماهای گچ و سیمانی یا استاکو، نمای سبز، نمای پلیمری، نمای ETI، اتیکس، کنیتکس، نانو، استرچ متال و مینرال از انواع نمای جدید ساختمان هستند.
نماهایی مثل نمای سبز، نمای ترمووود، نمای سنگی و سرامیکی و چوبی طبیعی ظاهر بسیار زیبایی دارند.
نمای سبز، نمای سرامیکی، نمای اکسپوز، نمای کرتین وال یا شیشه ای و ETI برای سبک مدرن و نمای سنگی، پلیمری، کامپوزیت و نانو برای سبک کلاسیک مناسب هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد