نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود

کرتین وال (Curtain Wall) و ترمووود (Thermowood) دو نمونه از متریال های مورد استفاده در طراحی نما هستند که هر کدام ویژگی و کاربردهای خاص خودشان را دارند. در این مطلب قصد داریم به این سوال بپردازیم که نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود و اساسا چه زمانی باید آنها را انتخاب کنید. در کنار این مورد تأکید می کنیم علاوه بر انتخاب متریال مناسب باید با شرکت و گروه معماری حرفه ای نیز همکاری داشته باشید تا شیوه نصب و اجرا به طور حرفه ای رقم بخورد. در ادامه هر یک از این متریال های نما را بررسی می کنیم.

بررسی نمای کرتین وال و ترمووود

ترمووود چیست و چه کاربردی دارد؟

برای بررسی دقیق این سؤال که نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود ابتدا به بررسی ترمووود و کاربردهای آن می پردازیم. ترمووود به چوب هایی می گویند که تحت فشار و دمای بیشتر از 100 درجه سانتیگراد بوده اند و به عبارتی با گرما مقاوم شده اند. در این فرایند نبود اکسیژن باعث می شود تا رطوبت درون چوب به طور کامل حذف شده و کاملا برای نماکاری آماده شود. 

بنابراین کاربرد نمای ترمووود در طراحی ویلا این است که علاوه بر داشتن نقش حفاظتی و پوشش، زیبایی و جذابیت بخشیدن به ساختمان، در برابر نفوذ سرما، گرما و رطوبت هم لایه عایق ایجاد می کند تا مصرف انرژی به بهترین شکل کاهش یابد. از طرف دیگر طراحی زیبا، تنوع رنگ، گرمی و راحتی که با نگاه کردن به آن به ما دست می دهد باعث شده تا حس آنتیک بودن و اصالت داشته باشیم.

از طرفی به خوبی می دانیم که متریال چوب یکی از عناصر اصلی و پایه ای در طراحی ویلا کلاسیک به شمار می رود بنابراین یکی از کاربردهای مهم نمای ترمووود برای ویلاهای کلاسیک است. هر چند ویژگی ها و قابلیت های این نوع متریال باعث شده تا علاوه بر نما در دکوراسیون داخلی هم کاربرد پیدا کند. در ادامه با ویژگی ها و مزایای نمای ترمووود آشنا خواهید شد تا بتوانیم مقایسه بهتری در خصوص اینکه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود داشته باشیم.

بررسی نمای ترمووود در معماری

ویژگی های نمای ترمووود

چوب های ترمووود یکی از متریال های مقاوم، معروف و بسیار پرکاربرد در نماکاری ساختمان ها هستند که با کاربردهای مختلف آنها آشنا شدید. در این بخش با بررسی ویژگی های چوب های ترمووود تلاش می کنیم تا به بررسی دقیق تری از این پرسش که نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود بپردازیم:

ماندگاری بالا:

رطوبت پایین درون چوب که تقریبا بین 4 تا 7% است و سیلانت ها و درزگیرهایی که برای ترمووودها استفاده می شود شکل و فرم و پایداری آنها را نسبت به چوب های معمولی بیشتر حفظ می کند.

نبود رزین:

در طی فرایند ساخت، چوب های ترمووود خشک می شوند و رزین حذف می شود. بنابراین حتی در مناطق گرمسیری نیز دمای زیاد منجر به خارج شدن رزین از چوب و نازیبا کردن ظاهر نما نخواهد شد.

مقاوم در برابر تغییرات محیطی:

چوب های ترمووود در برابر دما و رطوبت مقاومت و ماندگاری بالایی دارند و وضعیت خود را به طور کامل حفظ می کنند. به همین دلیل می توان در تمامی شرایط اقلیمی و محیطی از این چوب ها استفاده کرد.

عایق گرمایی:

تست های مختلفی که بر روی ترمووودها انجام شده بیانگر این هستند که نسبت به سایر چوب ها بین 20 تا 25% عایق بهتری در برابر گرما خواهند بود.

قابلیت رنگ آمیزی:

یکی از نقاط قوتی که در مقایسه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود انجام می شود قابلیت رنگ آمیزی این نوع متریال هاست به همین دلیل گفته شد که تنوع رنگ بالایی دارند. با این قابلیت نه تنها می توانید هر نوع چوبی که مایل بودید انتخاب کنید تا با دکوراسیون داخلی و خارجی شما سازگار باشد بلکه پس از بازسازی ساختمان نیز می توانید با رنگ آمیزی مجدد ظاهر زیبا و جدیدی به آن ببخشید. تفاوت بازسازی و نوسازی را در مقاله ای مجزا مطالعه کنید.

از طرفی قابلیت رنگ آمیزی ترمووودها آنها را در برابر اثرات مضر نور UV و نفوذ رطوبت هم مقاوم می سازد در غیر این صورت به مرور زمان رنگ چوب به خاکستری و نقره ای تغییر پیدا خواهد کرد. همچنین با رنگ آمیزی حفرات بسیار ریز هم پوشانده می شوند و جلوی نفوذ رطوبت و در نتیجه رشد قارچ و کپک درون چوب گرفته می شود.

نصب سریع و راحت:

چوب های ترمووود برخلاف تمامی متریال هایی که توسط شرکت ساختمانی برای نماکاری استفاده می شوند نصب بسیار ساده و سریعی دارند. بنابراین این مزیت برای پروژه هایی که به دنبال نماکاری زیبا و مقاوم بوده و قصد دارند پروژه ساخت را سریعتر تمام کند کاملا کاربردی است.

قابل اجرا برای طرح های مختلف:

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهمی که باید در مقایسه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود به آن اشاره کنیم این است که این نوع چوب ها را می توان به کمک برشکاری به شکل های مختلف حتی خمیده تبدیل کرد تا نمای بسیار زیباتری داشته باشید.

در ادامه نمای کرتین وال را بررسی خواهیم کرد.

بررسی نمای کرتین وال در معماری

نمای کرتین وال چیست و چه کاربردی دارد؟

نمای کرتین وال که قبلا در مورد نمای اسپایدر به عنوان یکی از انواع آن صحبت کردیم، سیستم سبک و با ضخامت کمی است که برای برپایی و ثابت ماندن نیازی به ساختار و سازه های پشتیبان خاصی ندارد و اصطلاحا خود ایستا محسوب می گردد. به عبارتی در عین حال که فشار ناشی از محیط مثل باد و جاذبه را به کل سازه ساختمان منتقل می کند اما خود این نما بار اضافه و مرده ایجاد نمی کند. بنابراین از این منظر می توان جواب سوال نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود را بررسی کرد.

مهمترین کاربرد کرتین وال، در طراحی ویلای مدرن است مخصوصا که معروف ترین مدل آن یعنی نمای اسپایدر کاملا شیشه ای است. نمای شیشه ای نیز یکی از بهترین گزینه ها برای ویلاهای مدرن است که ضمن سادگی و زیبایی، نورگیری بسیار خوبی دارند. همچنین به دلیل قابلیت نصب پنل و بخش های مختلف کرتین وال به شکل عمودی یا افقی، انعطاف پذیری بالایی دارند. همچنین نمای کرتین وال محدودیت استفاده ندارد و برای تمامی ساختمان ها با کاربری های مختلف قابل استفاده است.

ویژگی ها و مزایای نمای کرتین وال

ویژگی های کرتین وال

برای بررسی دقیق تر و در نهایت نتیجه گیری و پاسخ به این سوال که نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود باید ویژگی های این مدل از نما را هم بررسی کنیم:

نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت:

در طراحی ساختمان تجاری، اداری و مسکونی یکی از مسائل مهم، جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به کمک انتخاب متریال مناسب نماکاری است. کرتین وال ها ذاتا نفوذناپذیر نیستند اما سازه آن به نحوی است که می توان آنها را عایق کرد. سطح اول حفاظتی که ایجاد می کنند، لایه دفاعی و غیر قابل جاذب آب است که اگر نتواند جلوی نفوذ آب مثلا در بارندگی شدید را بگیرد، سطح دوم حفاظتی وارد عمل شده و با بیرون راندن آب، به خشک شدن و حفظ خاصیت نفوذناپذیری نمای کرتین وال کمک می کند.

عایق صوت، گرما و باد:

ویژگی بعدی نماهای کرتین وال که در مبحث مقایسه اینکه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود مورد بررسی قرار می گیرد، عایق بودن نما در برابر گرما و باد و مخصوصا صدا یا صوت است. فشارهای خارجی مثل باد و صدا در اثر برخورد با سیستم کرتین وال به سمت کف هدایت می شوند که نقش عامل حمایتی برای طبقات بالایی خود را دارند.

همچنین نماهای کرتین وال شیشه ای از مواد عایق تشکیل شده اند و برای شیشه های مات و شفاف استفاده کرده اند تا جلوی هدر رفت گرما، مصرف انرژی و انتشار هر چه بیشتر گازهای کربن دی اکسید گرفته شود. قابلیت ضد صوت و آکوستیک بودن نماهای کرتین وال مخصوصا در طراحی ساختمان اداری و تجاری مرکز شهر که آلودگی صوتی بسیار زیاد است یک ویژگی و مزیت منحصربفرد و فوق العاده است.

لایه حفاظتی در برابر نور خورشید:

ویژگی بعدی نماهای کرتین وال که در پاسخ به پرسش نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود باید مورد بررسی قرار بگیرد، حفاظت و قابلیت ممانعت کنندگی این نوع نماها در برابر برخی از طول موج های مضر نور خورشید است. در صورتی که کارفرما به چنین قابلیتی نیاز داشته باشد مثل طراحی و ساخت ویلاهای کویری، لایه و یا روکشی بر روی یکی از سطوح شیشه های کرتین وال گذاشته می شود که به نورهای مرئی خورشید اجازه عبور داده و طول موج مادون قرمز و UV را اجازه عبور نمی دهد.

زیبایی و مدرنیته:

نمای کرتین وال مظهر تمام عیار و بسیار شایسته برای سبک مدرنیته است. در دنیای امروزی که زندگی شهرنشینی و گسترش آپارتمان ها باعث شده اکثریت ساختمان ظاهر زمخت پیدا کنند، نمای کرتین وال به خوبی توانسته تعادل برقرار کرده و زیبایی را دوباره برگرداند. از طرفی به دلیل شفافیت ظاهری و دید یک طرفه به سمت بیرون نه تنها حریم خصوصی به طور کامل رعایت می شود بلکه پیوند با طبیعت در ویلاها نیز برقرار خواهد شد.

انعطاف پذیری برای ساختمان های مختلف:

یکی از جنبه های بسیار مهمی که با انتخاب کرتین وال فراهم می شود انعطاف پذیری بالا در طراحی و ساخت است. بنابراین این مسأله در بررسی اینکه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود می تواند تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه کرتین وال از متریال های بسیار مقاوم و پایداری مثل آلومینیوم ساخته شده اند، نه تنها ظاهری شیک به ساختمان می دهند بلکه برای برندهای مختلف ساختمان های تجاری قابل تغییر هستند.

تنوع متریال برای نمای کرتین وال:

نماهای کرتین وال برخلاف نماهای ترمووود تنها یک مدل خاص نیستند و این باعث شده تا سلیقه های مختلف پوشش داده شود. شما می توانید شیشه های شفاف مثل دو و سه جداره با روکش رفلکسی یا غیر رفلکسی، شیشه های غیر شفاف، روکش سنگی، آلومینیومی، FRP یا لوور انتخاب کنید.

خنثی کننده نیروهای وارد شده:

از جمله ویژگی های جالب توجه این نوع نماها که در مبحث مقایسه اینکه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود مورد بررسی قرار می گیرد این است که نماهای کرتین وال، تاب خوردگی ناشی از فشار و تنش بالای وارد شده به ساختمان را کاهش می دهد تا فرم کلی ساختمان در طول سالیان طولانی حفظ شود. برخلاف تصور عموم کرتین وال ها برای ساختمان های بسیار بلند هم به کار می روند و محدودیت ندارد.

مقاومت در برابر اشتعال:

ترمووودها اشتعال پذیری دارند اما کرتین وال سرعت انتقال آتش بین طبقات و بخش های مختلف را به شدت کند می کنند تا زمان به آتش کشیده شدن کل ساختمان به تعویق افتاده و فرصت عالی برای خاموش سازی وجود داشته باشد.

معرفی و بررسی دو نمای کرتین وال و ترمووود

کرتین وال انتخاب کنیم یا ترمووود

در نهایت به عنوان جمع بندی نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود؟ نماهای کرتین وال و ترمووود هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که بهتر است بسته به نوع پروژه معماری انتخاب شوند. 

به عنوان مثال اگر قصد طراحی ویلای مدرن دارید نمای کرتین وال مناسب است اگر به سبک کلاسیک علاقه مند هستید نمای ترمووود را انتخاب کنید (مطالعه بیشتر انواع سبک های معماری). اگر سرعت بالای نصب و اجرا اهمیت دارد و محدودیت زمانی برای پروژه ساختمانی دارید ترمووود گزینه بهتری است. برای اینکه بار مرده اضافه به ساختمان تحمیل نکنید مخصوصا اگر در حال بازسازی و نوسازی هستید و امکان تقویت فونداسیون وجود ندارد، نمای کرتین وال بهتر است.

همچنین در محیط های شلوغ شهری که میزان آلودگی صوتی بالاست نماهای کرتین وال توانسته اند موفقیت بیشتری داشته باشند. بنابراین انتخاب اینکه نمای کرتین وال بهتر است یا ترمووود به شرایط پروژه شما بستگی دارد.

0 / 5
سوالات پر تکرار
به نماهای عمدتا شیشه ای یا آلومینیومی که برای برپایی و حفظ ساختار به سازه پشتیبان نیاز ندارند و خودایستا هستند کرتین وال می گویند.
برای ساخت این نوع نماها از چوب های مقاوم در برابر حرارت و دماهای بالا، رطوبت و آب استفاده کرده اند که با رنگ آمیزی امکان رشد قارچ و کپک هم از بین می رود.
نماهای کرتین وال برای سبک مدرن و ترمووود برای سبک کلاسیک گزینه بهتری هستند.
برای هر دو مدل از نما انعطاف پذیری در طراحی و ساخت وجود دارد. ترمووودها را می توان برحسب سلیقه رنگ آمیزی کرد و براساس طرح مدنظر برشکاری انجام داد. کرتین وال نیز برحسب نیاز پروژه و سلیقه شما با متریال های مختلف ساخته می شوند و در مدل های گوناگون نصب می شوند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد