معرفی 8 نمونه بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان

متریال سرامیک در طراحی نما یکی از پرکاربردترین و بهترین متریال های ساختمانی است که در انواع مختلف برای پروژه های ساختمانی اعم از مسکونی، تجاری و اداری استفاده می شود. از جمله دلایل اینکه از سرامیک در نما استفاده می شود تنوع طرح و رنگ و مدل، به همراه کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب است. اما سوالی که قطعا ذهن بسیاری از کارفرماها را مشغول کرده این است که بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان چیست؟ در این مطلب قرار است به طور جامع و مفید در این خصوص صحبت کنیم تا بتوانید برای ساختمان خود بهترین مدل را انتخاب نمایید.

متریال سرامیک در طراحی نما یکی از پرکاربردترین و بهترین متریال های ساختمانی است

بهترین سرامیک برای نمای ساختمان چیست؟

قبل از اینکه به معرفی بهترین نمونه های سرامیک برای نمای ساختمان بپردازیم باید در این خصوص صحبت کنیم که اگر می خواهید در خصوص انتخاب سرامیک مطمئن شوید، مقاله ای که در این خصوص قبلا نوشته ایم «برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک» را مطالعه کنید. اما برویم سراغ اصل مطلب یعنی بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان چیست؟ 

  • سرامیک پرسلان نما

سرامیک های پرسلان را باید جزو بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان در نظر گرفت که ترکیبی از رس، گرانیت، فلدسپات و مواد معدنی مختلف است. مقاومت و ماندگاری سرامیک های پرسلان بسیار بالاست اما در مقابل وزن زیاد آنها باعث شده تا نصب و جابجایی و برشکاری دشواری داشته باشند و برای نماکاری حتما نیاز به اسکوپ و نماکار ماهر داشته باشید. سرامیک های پرسلان درجه یک به دلیل اینکه با سنگ رقابت بسیار نزدیکی دارند ظاهر مشابهی هم پیدا کرده اند و در بسیاری از پروژه ها برای کاهش هزینه ها اما دستیابی به همان زیبایی نمای سنگی، از سرامیک پرسلان استفاده می کنند.

سرامیک های پرسلان را باید جزو بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان در نظر گرفت

  • سرامیک معمولی یا غیر پرسلان

گاهی اوقات از نقطه نظر یک شرکت ساختمانی که وظیفه نماکاری یک ساختمان با سبک مینیمال یا مدرن را بر عهده دارد، بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان، سرامیک های غیر پرسلانی است تا هزینه ها را کاهش دهند. این نوع سرامیک ها بخاطر جذب آب بیشتر نسبت به سرامیک پرسلانی، برای اقلیم های مرطوب و با آب و هوای بارانی مناسب نیستند. قبلا در مطلب بهترین مصالح برای نمای ساختمان در شمال نیز تأکید کرده ایم که سرامیک معمولی مناسب نیست.

  • سرامیک تراکوتا یا پرسلانی خشک

مدل دیگری که از آن به عنوان بهترین سرامیک نمای ساختمان یاد می شود سرامیک های تراکوتا یا پرسلانی خشک هستند که بخاطر وزن کمتر نسبت به سرامیک های پرسلانی استفاده زیادی دارند. این سرامیک ها وزن زیادی به سازه تحمیل نمی کنند و جابجایی راحتتری هم دارند. در مواردی خاص و ویژه بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان، سرامیک های تراکوتایی است.

مدل دیگری که از آن به عنوان بهترین سرامیک نمای ساختمان یاد می شود سرامیک های تراکوتا یا پرسلانی خشک هستند

  • سرامیک فول بادی

این نوع سرامیک ها که به سرامیک توپر یا خشک نما هم معروف هستند به دلیل اینکه قیمت کمتری دارند برای پروژه های ساختمانی با هدف کاهش هزینه های ساخت و ساز و ایجاد سطحی صاف و یکدست در نما استفاده می شوند. بنابراین در برخی موارد می توان به عنوان بهترین سرامیک نما استفاده کرد. البته مدل های فول بادی هیچ گونه تخلخلی ندارد چون بر اثر گرمای زیاد تمامی منافذ آن بسته شده بنابراین برای نواحی مرطوب مثل شمال ایران هم مناسب هستند. به همین دلیل است که به سرامیک های فول بادی، سرامیک بدون لعاب هم می گویند.

این نوع سرامیک ها که به سرامیک توپر یا خشک نما هم معروف هستند

  • سرامیک های طرح دار ویژه

اگر به دنبال القای نمای یک ساختمان به سمت انواع سبک های معماری هستید بدون آنکه کاملا در جهت طراحی آن قدم بردارید سرامیک های با طراحی ویژه بسیار مناسب هستند. به عبارت دیگر در طراحی ویلا روستیک باید از نمای چوبی مثل ترمووود استفاده کرد اما شما می توانید با خرید سرامیک های طرح چوب از متریال های بسیار مقاوم تر استفاده کنید. یا تصور کنید به آجر نما و زیبایی آن علاقه دارید اما استحکام و ماندگاری سرامیک را می خواهید در این صورت بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان، سرامیک های طرح آجر نما هستند.

  • سرامیک موزاییکی

گاهی اوقات بسته به نوع طراحی و نماکاری نیاز به قطعاتی با ابعاد 30 در 60 سانتیمتر و به طور کلی کوچکتر از اسلب های بزرگ سرامیک دارید. در این حالت بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان سرامیک های موزاییکی است که در انواع مدل های 4 تا 8 ضلعی و به شکل لعابی یا بدون لعاب تولید می شوند.

  • سرامیک گرانیتی

جدیدترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان که اخیرا شرکت ها پیشنهاد می کنند سرامیک هایی است که از سنگ گرانیت ساخته شده اند. سرامیک های گرانیتی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارند و مقاوم سازی نما به بهترین شکل انجام می پذیرد. توجه داشته باشید که بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان در ویلا کلاسیک، مدل های گرانیتی است.

  • سرامیک های مرمری

نوع دیگری که بهترین سرامیک نما لقب گرفته، سرامیک های طرح سنگ مرمر است. همانطور که از اسم این نوع سرامیک ها مشخص است که از سنگ مرمر ساخته شده اند و طرح و رگه شباهت بسیار زیادی دارد. 

بهترین سرامیک نمای ساختمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تا اینجا با لیستی از بهترین انواع سرامیک برای نمای ساختمان آشنا شدید اما جدای از این مورد باید بدانید که سرامیک های مناسب نماکاری چه ویژگی هایی دارند. در ادامه قصد داریم به این دسته از موارد اشاره کنیم:

بهترین سرامیک ها مقاومت بالایی در برابر ضربه، خوردگی و نفوذ آب دارند 

سرامیک های درجه یک با تخلخل پایین اجازه نفوذ آب به میزان زیاد را نمی دهند

طرح و رنگ متنوعی دارند تا بتوانید با هر نوع سبکی از طراحی تطبیق دهید

با شرایط اقلیمی مختلف سازگار هستند بنابراین محدودیت خاصی نخواهید داشت

تمیز کردن آنها ساده و سریع است

در اثر انقباض و انبساط ترک نمی خورند یا نور مستقیم خورشید با تابش شدید آنها را رنگ پریده نمی کند

در دسترس هستند و به راحتی می توان در بازار تهیه کرد

سطحی صاف و کاملا صیقلی دارند و هنگامی که از کنار به آنها نگاه می کنید تاب خوردگی ندارند

•	بهترین سرامیک ها مقاومت بالایی در برابر ضربه، خوردگی و نفوذ آب دارند

جمع بندی مطالب

بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان را به همراه ویژگی های اصلی شناختید تا بتوانید بهترین تصمیم را هنگام انتخاب و خرید متریال مناسب برای نما داشته باشید. همانطور که گفتیم هر یک از مدل های سرامیک نما ویژگی و کاربرد خاص خودشان را دارند بنابراین به طور قطع نمی توان گفت کدام مدل از همه بهتر است.

4.0 / 5
سوالات پر تکرار
سرامیک های گرانیتی بهترین گزینه پیشنهادی ما هستند.
سرامیک های با طرح ویژه که تنوع رنگ و طرح بالایی دارند برای سبک های معماری مختلف نما مناسب هستند.
به جای سرامیک پرسلان، می توانید از سرامیک های توپر یا خشک نما معروف به سرامیک بدون لعاب استفاده کنید که بخاطر نداشتن تخلخل، آب را از خود عبور نمی دهند.
سرامیک های پرسلانی بهترین مدل برای نمای ساختمان هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد