برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ این سوالی است که همه کارفرمایان از شرکت ساخت و ساز می پرسند تا هم از لحاظ زیبایی، قوانین مهندسی، ماندگاری و دوام بهترین گزینه انتخاب شود. در مطالب قبلی به مقایسه موارد دیگری در ساختمان سازی پرداخته بودیم و مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا را بررسی کردیم، به مقایسه اسکلت فلزی و بتنی پرداختیم و حتی در بحث دکوراسیون داخلی، در رابطه با اینکه کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف به طور مفصل صحبت کردیم. این بار به سراغ نمای ساختمان رفته ایم تا ببینیم سنگ بهتر است یا سرامیک؟ کدام را برای نمای ساختمان استفاده کنیم بهتر است؟ با ما همراه باشید.

برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک

 

برای نمای ساختمان سنگ بهتر است یا سرامیک؟

 

متریالی که برای نمای ساختمان استفاده می شود بسته به شرایط اقلیمی و محیطی، سبک طراحی ویلا و ساختمان، نیاز و خواسته کارفرما و بودجه مدنظر فرق می کند. سنگ و سرامیک رایج ترین متریال هایی هستند که برای ساخت ویلا در مرحله نماکاری استفاده می شوند. اما این که دو چه ویژگی هایی دارند و باید از کدام استفاده کرد به خصوصیات ذاتی و ساختار آنها بر می گردد که به طور مفصل صحبت می کنیم.

 

نمای سرامیک چه ویژگی هایی دارد؟

 

در طراحی نما یکی از متریال هایی که می توان در نظر گرفت سرامیک است. سرامیک هایی که قابلیت استفاده در نما را دارند به دو نوع سرامیک لعابی و غیر لعابی تقسیم بندی می شوند. طبیعتا سرامیک های لعابی به خاطر لایه محافظی که دارند نسبت به نوع غیر لعابی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ لکه و مواد شیمیایی از خودشان نشان می دهند. سرامیک لعابی شفافیت ظاهری و براقی بالایی دارد و سطح متخلخل آنها به واسطه لعاب کاری پوشیده شده است. در مقابل اگر سرامیک غیر لعابی را به خاطر قیمت کمتر انتخاب کردید باید درزگیری انجام دهید تا تخلخل آن را کاهش داده و نسبت به نفوذ آب و مواد مختلف نفوذناپذیر شود.

در هر صورت سرامیک نما از هر نوعی که باشد قیمت کمتری نسبت به سنگ های با کیفیت پیدا می کند و مقرون به صرفه تر خواهد بود که مخصوصا برای کارفرمایانی که به دنبال کاهش هزینه با متریال مناسب هستند بسیار مناسب است. سرامیک ها طرح و نقش متنوعی دارند و همه افراد با هر نوع سلیقه ای در نهایت گزینه مناسب خودشان را پیدا خواهند کرد.

نمای سرامیک چه ویژگی هایی دارد

 

در کل آیا سرامیک برای نمای ساختمان خوب است؟

 

برای جواب به این سوال باید مزایا و معایب نمای سرامیکی را بررسی کنیم. 

 

مزایای سرامیک برای نماکاری چیست؟

 

وقتی سرامیک را برای نماکاری انتخاب می کند مزیتش این است که سرامیک ظاهر زیبا و مدرن به ساختمان شما می دهد، سبک است و در نتیجه هزینه نصب آن توسط نماکار کمتر می شود، تنوع طرح و رنگ بالایی دارد و برای هر سلیقه مدل های مختلف تولید شده، مدل های لعاب دار در برابر رطوبت و مواد شیمیایی و غیره مقاوم هستند و برای داشتن یک نمای شیک و تا حد زیادی مقاوم بهترین گزینه است. 

سرامیک مخصوصا از نوع پرسلان در برابر ضربه و خوردگی، احتراق و شرایط آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی دارد. تعمیر و جایگزینی سرامیک بهتر از سنگ است و تمیزکاری آن بسیار راحت است هر چند در کل نیاز به نگهداری خاصی ندارد. سرامیک های نسل جدید مثل پرسلان و فول بادی در برخی نمونه ها حتی بهتر از سنگ هستند.

 

پس در کل برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟ هنوز نمی توان نتیجه گیری کرد چون معایب سرامیک برای نمای ساختمان و ویژگی های نمای سنگی را بررسی نکرده ایم. 

 

دلایل ممنوعیت استفاده از سرامیک در نما چیست؟

 

سرامیک ها به دلیل اینکه احتمال شکستگی و ترک در ساختار آنها بیشتر است، عموما در برابر سرما و گرما عایق نیستند و در برخی موارد احتمال تغییر رنگ در برابر تابش نور خورشید مخصوصا در نواحی گرمسیری و کویری وجود دارد و از طرفی تغییرات و نوسانات جوی شاید موجب ترک خوردگی مویرگی در آنها شود، چندان توصیه نمی شوند. با این حال با توجه به شرایط محل نصب و اقلیم و محیط زیست باید بهتر تصمیم گیری کرد. از طرفی سرامیک نور خورشید را به طور کامل بازتاب می دهد به همین دلیل برای مکان هایی که شدت نور خورشید زیاد است گزینه خوبی نیست.

در ادامه با بررسی ویژگی های نمای سنگ کاری شده، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت که برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟

دلایل ممنوعیت استفاده از سرامیک در نما

 

نمای سنگی چه ویژگی هایی دارد؟

 

یکی از برنامه هایی که در پروژه بازسازی خانه ویلایی مدنظر قرار می گیرد، سنگ کاری نمای ساختمان است. قبلا در رابطه با کلیه انواع سنگ ساختمانی و کاربردهای آن صحبت کرده ایم که می توانید برای مطالعه بیشتر به این مقاله مراجعه کنید. 

سنگ های ساختمانی از هر نوعی که باشند، اعم از طبیعی و یا مصنوعی مثل اونیکس، ظاهر بسیار مقاوم و مستحکمی دارند و کار با آنها دشوارتر است و یکدست شدن نما سخت و زمانبر است. سنگ های مختلف، شکاف ها و حفرات بسیار ریزی دارند که در برابر نفوذ آب و مواد مختلف آنها را آسیب پذیر می کند به جز اینکه در طی مراحل ساخت درزبندی صورت گرفته باشد.

سنگ های طبیعی نسبت به سنگ های مصنوعی هم زیبایی و جلای بهتری نسبت به سنگ های مصنوعی دارند و هم استحکام و ماندگاری آنها بسیار بیشتر است و تقریبا می توان گفت مادام العمر هستند. با این حال در ازای دریافت چنین ویژگی هایی باید قیمت چندین برابری نسبت به نماکاری ساختمان با کاشی و سرامیک بپردازید.

دقت داشته باشید که هنگام خرید سنگ نما مطمئن شوید خلل و فرج های آن با مواد مناسب پر شده باشد در غیر این صورت با نفوذ آب در ساختار آن و یخ زدگی در فصل زمستان، سنگ ترکیده و آسیب خواهد دید. اگر برای نماکاری ساختمان، متریال سنگ را می پسندید و به دنبال رنگ و طرح های متنوع هستید، به سراغ سنگ های مصنوعی بروید در غیر این صورت اگر ماندگاری و دوام بیشتر را می پسندید، سنگ های طبیعی را انتخاب کنید. با توجه به این توضیحات می توانیم نتیجه گیری کنیم که نمای سنگ بهتر است یا سرامیک؟

اجازه بدهید ابتدا مزایا و معایب نمای سنگی را با دقت بررسی کنیم:

 

مزایای سنگ برای نما:

 

سنگ ها مقاومت بسیار بالایی دارند و به جرأت می توان گفت که اگر کیفیت سنگ انتخاب شده بالا باشد از لحاظ مقاومت، استحکام و ماندگاری رقیب ندارد. نمای سنگی بسیار جذابتر و زیباتر به نظر می رسد و قطعا شما هم مثل همه افراد وقتی به ساختمان یا آپارتمان سنگ کاری شده نگاه می کنید از زیبایی زیاد نمی توانید نگاهتان را بردارید. نماکاری با سنگ بدون بند است و فاصله ای بین آنها وجود ندارد در نتیجه زیبایی آن را بیشتر می کند.

با سایر مصالح مثل بتن به خوبی تلفیق می شود. در برابر خط و خش مقاوم است و نیاز به نگهداری خاصی هم ندارد. از طرفی یکی از دلایلی که عنوان می کنند برای نما سنگ بهتر از سرامیک است این است که قیمت ملک هم افزایش پیدا می کند. با این حال نمای سنگی هم معایب خاص خود را دارد. 

 

معایب سنگ برای نما:

 

سنگ کاری نما بار مرده زیادی به ساختمان وارد می کند بنابراین گروه معماری باید از همان ابتدا با کارفرما این مورد را هماهنگ کند چرا که در مقاوم سازی ساختمان تأثیر زیادی دارد. سنگ ها چون وزن زیادی دارند باید هزینه بیشتری هم بابت نماکاری بپردازید بنابراین در هزینه های ساخت و ساز هم تأثیر می گذارد.

برای پروژه هایی که فوریت داشته باشد سنگ کاری نما گزینه مناسبی نیست چرا که زمان بیشتری نسبت به سرامیک می برد. از طرفی مقاومت سنگ برای دماهای کمتر از 5 درجه مناسب نیست مخصوصا اگر درزبندی مناسب صورت نگرفته باشد. نصاب و نماکار باید بسیار حرفه ای باشد و از گیره اسکوپ استفاده کند در غیر این صورت در طول زمان احتمال ریزش و سقوط سنگ نما وجود دارد. برای برشکاری سنگ باید از ابزار و وسایل ویژه استفاده کرد و نمی توان با دستگاه های معمولی برشکاری انجام داد. معمولا هیدروجت بهترین و پیشرفته ترین ابزار برای برش سنگ نماست.

مزایا و معایب استفاده از سنگ در نما

 

برای نما سنگ انتخاب کنیم یا سرامیک؟

سرامیک پرسلان یا سنگ؟ کدام را انتخاب کنیم؟ انتخاب بین سرامیک نسل جدید مثل سرامیک های پرسلان و فول بادی که بسیاری از معایب سرامیک های معمولی نسل قبل را پوشش داده اند و سنگ، کار دشواری است. در درجه اول باید به هدف و سلیقه خودتان رجوع کنید. برخی از افراد صرفا به دلیل زیبایی زیاد و از مد نیفتادن سنگ، از نظرشان سنگ برای نما بهتر از سرامیک است.

با این حال باید دقت داشته باشید که ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری چیست؟ قبلا در این رابطه صحبت کرده ایم و حتی در مقاله انواع سنگ های ساختمانی به بررسی بهترین سنگ های نمای ساختمان هم پرداخته ایم. با این حال اگر به دنبال استحکام و مقاومت بسیار زیاد هستید، به سراغ سنگ بروید و سنگ های طبیعی را انتخاب کنید. اما اگر تنوع طرح و رنگ بالا و مقاومت بسیار زیاد را می پسندید بدون شک سرامیک پرسلان یا فول بادی بهتر خواهد بود.

از طرفی اگر بودجه محدودی دارید یقینا سرامیک برای نما بهتر است و در غیر این صورت در انتخاب سنگ شک نکنید. برخی افراد موقع بازسازی خانه و نوسازی آن برایشان اهمیت دارد که عملیات بازسازی در نهایت منجر به افزایش قیمت ملک شود. در این حالت، فقط در صورتی که از سنگ برای نماکاری استفاده کنید قیمت ملک افزایش پیدا خواهد کرد.

توصیه می کنیم حتما قبل از خرید نماکاری برای دستیابی به تصمیم بهتر با دقت همه موارد را مطالعه کنید تا بتوانید در نهایت تصمیم بگیرید که برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک. ضمنا به این نکته هم دقت داشته باشید که صرف نظر از انتخاب سرامیک یا سنگ، دقت و مهارت استاد نماکار، کیفیت متریال استفاده شده، برند سازنده سنگ و سرامیک و شیوه نگهداری و تمیزکاری صحیح بر روی کیفیت و زیبایی ظاهری و دوام و ماندگاری سنگ و یا سرامیک در نما تأثیر بسیار زیادی دارد.

0 / 5
سوالات پر تکرار
اگر تصمیم به استفاده از سرامیک در ساخت نما دارید، مدل پرسلان یا فول بادی قطعا گزینه بهتری است.
اگر مشکل بودجه ندارید سنگ های طبیعی مقاومت و استحکام بیشتری دارند اما تنوع طرح و رنگ سنگ های مصنوعی را ندارند.
سرامیک ها به دلیل اینکه عایق خوبی در برابر سرما و گرما نیستند، احتمال شکستگی و ترک خوردگی در برابر نوسانات دمایی و شرایط جوی وجود دارد مخصوصا اگر از نوع بدون لعاب باشد و همچنین نور خورشید را به شدت بازتاب می دهند و تغییر رنگ پیدا می کنند توصیه نمی شوند.
در کل سنگ متریال مناسبتری نسبت به سرامیک برای نماست اما نمی توان به طور قطعی گفت که برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک چون به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچنین دقت و مهارت نصاب، کیفیت سنگ و سرامیک و متریال به کار رفته و شیوه نگهداری هم تأثیرگذار هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد