مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا

در کنار مزایا و معایب استفاده ازشیشه در ساخت ویلا، اما  شیشه در ساخت ویلا و کلیه ساختمان‌های مسکونی و حتی اداری و تجاری به عنوان یکی از متریال‌های بسیار قدیمی در دنیای مدرن امروز رایج است. کاربرد گذشته شیشه در ساخت ساختمان‌ها تنها در پنجره‌ها بود تا نور به خوبی از آن عبور کند.

اما امروزه پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌های مختلف ساختمان سازی از جمله ساخت شیشه‌ها باعث شده تا کاربرد تزییناتی هم پیدا کند. از جمله کاربردهای شیشه در ساخت ویلا  می‌توان به بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی و خارجی مثل نمای شیشه‌ای در ویلا، پارتیشن بندی داخلی در حمام و استخر، نرده و پله‌های شیشه‌ای در پلکان و غیره اشاره کرد. با این حال استفاده از شیشه برای ویلا با مزایا و معایب خاص خود همراه است که اساس موضوع مورد بحث ما را تشکیل می‌دهد. با ما همراه باشید.

مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا

ساخت ویلای شیشه‌ای یکی از کاربردهای متریال شیشه در ساختمان سازی است و همانطور که گفتیم در بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی و خارجی از این متریال استفاده می‌کنند. شیشه که ترکیبی از مواد خام مثل سیلیکا، سدیم پتاسیم کربنات، آهن یا اکسید سرب و منگنز اکسید با نسبت‌های مختلف است به شکل پودر ساییده شده در می‌آید که در نهایت در کوره ذوب شده و به شکل‌های مختلف برای ساختمان سازی تبدیل می‌گردد.

اما قبل از اینکه طراحی ویلا را انجام داده باشید یا بخواهید در هر قسمتی از دکوراسیون داخلی و خارجی از شیشه استفاده کنید بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مزایای شیشه در ساخت ویلا:

  • شفافیت (Transparency):

شیشه یکی از منحصربفردترین متریال‌های شفافی است که اجازه عبور نور را می‌دهد تا اجسام پشت آن را ببینیم. از این ویژگی برای ساخت ویلای شیشه‌ای استفاده می‌کنند تا پیوند مستقیم با طبیعت شکل بگیرد. از طرفی برای ساخت درب‌های شیشه‌ای نیز این ویژگی مهم است و به شما اجازه می‌دهد تا محیط بیرون را ببینید. ورود نور طبیعی از طریق شیشه به روشن شدن فضا کمک می‌کند که به نوبه خود مصرف برق را پایین آورده و به زیبایی محیط منزل هم کمک شایانی خواهد کرد.

  • ضد گرد و غبار و آب (Dustproof & Waterproof):

سطح شیشه صاف و براق است و گرد و غبار نمی‌تواند در آن نفوذ کند بنابراین به راحتی پاک می‌شوند. برخلاف سایر متریال‌هایی که برای ساخت ویلا استفاده می‌کنند نگهداری آن راحت است و ضد آب هم هستند. این ویژگی باعث شده در محیط‌هایی که گرد و غبار در هوا زیاد است بسیاری از مشکلات را حل کند.

  • تنوع رنگ (Color Availability):

شیشه نما ویلا در انواع رنگ‌ها موجود است. شیشه‌های لمینت در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند که بخاطر وجود لایه میانی رنگی است که عبور نور از آن فضا را رنگارنگ خواهد کرد. هر چند این ویژگی شیشه‌ها باعث نشده کاربرد گسترده‌ای در ساخت تمامی بخش‌های ویلا پیدا کند اما عنصر تزییناتی بسیار زیبایی است.

ظاهر زیبا و دلپسند (Aesthetic Appealing):

اگر به ویلا لوکس شیشه‌ای نگاه کرده باشید قطعا متوجه تفاوت فاحش آن با سایر ویلاها شده‌اید که چقدر از لحاظ زیبایی ظاهری و پیچیده و مدهوش کننده به نظر رسیدن با یکدیگر متفاوت هستند. اگر از شیشه در ساخت ویلا به شکل حرفه‌ای استفاده شده باشد، می‌تواند چندین پله زیبایی کل ساختار ویلا را افزایش دهد.

قابل بازیافت (Recyclable):

با توجه به اینکه منابع کره زمین نامحدود نیستند استفاده از متریال‌هایی که قابل بازیافت باشند مزیت بزرگی است. خوشبختانه متریال شیشه نه تنها قابلیت بازیافت دارد بلکه از نظر سایر ویژگی‌ها نیز تأیید معماران را کسب کرده است. شیشه 100% قابل بازیافت است و از همه مهم‌تر اینکه در طی بازیافت کیفیت آن افت نمی‌کند. بنابراین می‌توان بارها و بارها شیشه را بازیافت کرد بدون اینکه از کیفیت یا درجه خلوص آن کاسته شود.

پایدار در برابر تابش UV (UV Stable):

همه ما می‌دانیم که لایه ازن بخشی از قدرت اولیه خود را از دست داده و این روند ادامه دارد. بنابراین در ساخت ویلاها باید از متریال‌هایی استفاده کرد که تابش مستقیم اشعه یووی به ما آسیب نرساند. شیشه با اینکه متریالی بسیار قدیمی است اما مقاومت خارق ‌العاده‌ای در برابر تابش UV از خود نشان می‌دهد و در طی زمان ساختار آن به هم نمی‌ریزد و تغییر رنگ نمی‌دهد.

مقاوم در برابر هوازدگی و زنگ زدگی (Weather & Rust Resistant):

شیشه یکی از معدود متریال‌های مورد استفاده در ساختمان سازی است که در برابر هوازدگی و زنگ زدگی مقاومت زیادی دارد. تنها در برخی شرایط خاص، شیشه مقاومت کمی در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد. اما در حالت کلی از مزایای شیشه در ساخت ویلا این است که دچار هوازدگی و زنگ زدگی نمی‌شود بنابراین نیاز به نگهداری خاصی هم ندارد. شیشه کاملا در برابر اثرات هوازدگی باد و باران مقاوم است و یکپارچگی ساختاری خود را در اکثریت شرایط محیطی حفظ می‌کند.

قالب‌گیری ساده‌ای دارد (Easily Molded):

شکل‌پذیری شیشه ساده است و می‌توان بسته به فضایی که قرار است شیشه در ساخت ویلا استفاده شود آن را تغییر شکل داد. به همین دلیل در انواع درب و پنجره، نما، پارتیشن‌ها و غیره قابل استفاده است و از ترکیب آن با سایر مواد می‌توان شیشه سکوریت در ویلا را استفاده کرد.

رسانای برق نیست (Insulator of Electricity):

شیشه رسانای برق نیست بنابراین ماده عایق فوق‌العاده‌ای است. به همین دلیل از شیشه در ساخت لامپ‌های شیشه‌ای یا لامپ دیواری شیشه‌ای و کلیه وسایل برقی استفاده می‌کنند. از طرفی استفاده از شیشه در ساخت ویلا مثلا در نما یا گلخانه باغ ویلاها این اطمینان را به ما می‌دهد که در صورت بروز اتصالی، برق گرفتگی ایجاد نخواهد شد.

عبور نور عالی (Visible Transmittance):

خاصیت عبور نور از شیشه برای دیدن اشیا (VT) یکی از ویژگی‌های نوری است که نشان می‌دهد متریالی که برای ساخت ویلا و کلیه ساختمان‌ها استفاده شده تا چه اندازه اجازه عبور طیف نور مرئی را می‌دهد. ویژگی VT در شیشه خارق العاده است و از این حیث تقریبا بی‌رقیب است به همین دلیل شاهد هستیم که ویلا دوبلکس شیشه‌ای یا ویلاهای شیشه‌ای فلت بسیار زیاد شده‌اند.

مقاوم در برابر سایش (Abrasion Resistance):

یکی دیگر از مزایای شیشه در ساخت ویلا باغ شیشه‌ای و تمامی مدل‌های ساخت ویلا، مقاومت بالای آن در برابر ساییدگی است. بنابراین در صورتی که جسم سختی به شیشه کشیده شود دچار ترک خوردگی یا خط و خش نخواهد شد. البته این مورد در رابطه با شیشه‌های جدید امروزی صادق است.

مقاومت عالی در برابر دما (Temperature Resistance):

مزیت و ویژگی بعدی که باعث شده معماران امروزی از شیشه در ساخت بخش‌های مختلف ویلا استفاده کنند مقاومت زیاد در برابر دماست. بنابراین در ساخت شومینه، اجاق‌ها، رویه آشپزخانه‌ها و نواحی که دمای بالایی را تحمل می‌کنند مثل گلخانه‌ها که در تابستان دمای داخل آنها افزایش زیادی پیدا می‌کند، از شیشه استفاده می‌کنند.

وزن پایین (Lightweight):

یکی از مواردی که امروزه در معماری و ساختمان سازی مدرن به آن توجه ویژه‌ای شده وزن متریال‌های مختلف است. تمام تلاش‌ها بر این است تا از مصالح و متریال بسیار مقاوم و در عین حال سبک استفاده شود که شیشه از این حیث یکی از بهترین هاست. بنابراین مزیت شیشه در ساخت ویلا این است که حجم بار مرده (Dead Load) را کاهش می‌دهد.

بزرگ نشان دادن فضا (Spacious Look):

همانطور که گفتیم شیشه برای پارتیشن دکوراسیون داخلی ویلاها نیز استفاده می‌شود. پارتیشن‌های شیشه‌ای علاوه بر جدا کردن فضاهای مختلف، روی کوچک به نظر رسیدن فضا تأثیری ندارند و کماکان فضا را بزرگ نشان می‌دهد.

معایب شیشه در ساخت ویلا:

  • افزایش هزینه ساخت ویلا (Construction Cost):

یکی از معایب مهم استفاده از شیشه نمای ویلا و به طور استفاده از شیشه در ساخت ویلا هزینه بالای تولید آن و در نتیجه افزایش هزینه ساخت و ساز است. با این حال برای برخی افراد افزایش زیبایی و امنیت ویلا اهمیت بیشتری دارد و هزینه چندان مطرح نیست.

  • شکنندگی (Brittleness):

یکی از معایب همیشگی و ثابت شیشه‌ها شکننده بودن آنهاست. مدل‌های ساده شیشه‌ها علاوه بر اینکه شکننده هستند در اثر شکسته شدن به قطعات ریز و درشت و بسیار برنده و خنجری شکلی تبدیل می‌شوند که خطر آسیب دیدگی را به شدت افزایش می‌دهد. با این حال نسل جدید شیشه‌های سکوریت و نشکن علاوه بر اینکه مقاومت بسیار بالایی دارند پس از شکستن به قطعات بلوری و غیر برنده تبدیل می‌شوند که هیچ خطری ندارند.

مقاومت در برابر ضربه (Impact Resistance):

در کنار تمامی مزایا و ویژگی‌هایی که برای مقاومت شیشه برای استفاده در ساخت ویلا ذکر کردیم، مقاومت آن در برابر ضربات ناگهانی و قدرتمند پایین است.

عایق گرما و سرما (Heat Transparency):

شیشه از جمله متریال‌هایی است که عایق خوبی برای گرما و سرما نیست بنابراین از لحاظ معماری اصطلاحا R-Value پایینی دارد. بنابراین یا باید متریالی انتخاب کنید که عایق بهتری باشد یا اینکه از شیشه‌های چند لایه و بسیار مقاوم استفاده کنید که هزینه‌ها را بالاتر خواهد برد.

نه چندان ایمن در مناطق زلزله خیز (Earthquake-prone Areas):

شیشه در ساخت ویلا برای هر منطقه و ناحیه‌ای که مناسب باشد برای مناطق زلزله خیز گزینه امنی به حساب نمی‌آید. در چنین مناطقی باید ساختمان ویلا طوری طراحی و ساخته شود که در برابر حرکات و فشارهای افقی وارد شده به ساختمان مقاوم باشد. متأسفانه تاکنون تکنولوژی به حدی پیشرفت نکرده که شیشه‌های مقاوم در برابر زلزله بسازد. با این حال نسل جدید شیشه‌ها در برابر زلزله‌های ضعیف مقاوم هستند.

جذب گرما (Heat Absorbent):

عیب دیگری که نسبت به استفاده از شیشه در ویلا مطرح می‌کنند به ایجاد اثر گلخانه‌ای است که بخاطر به دام افتادن گرما در ساختار شیشه است. بنابراین اگر در نواحی گرم و خشک هستید و می‌خواهید از شیشه در ساخت ویلا استفاده کنید بهتر است در تصمیم صرف نظر کنید. در چنین مناطقی استفاده از شیشه به گرم شدن بیش از حد داخل ساختمان منجر شده و مصرف برق سیستم خنک سازی را بسیار افزایش می‌دهد.

تابش خیره کننده (Glare):

عیب شیشه در ساخت ویلا مخصوصا ساخت نمای شیشه‌ای این است که با وجود بسیار زیاد، خیرگی زیادی دارد و چشم را اذیت می‌کند. بنابراین باید به این نکته دقت داشته باشید و با سازه‌های مختلف از شدت آن بکاهید.

جمع بندی مطالب

شیشه درب ویلا، نما، پارتیشن داخلی، سقف‌ها و اسکای لایت و غیره همگی از کاربردهای شیشه در ساخت ویلا هستند. کاربردهای گسترده شیشه به لطف مزایا و ویژگی‌های بسیار متنوع این متریال بسیار قدیمی و نام آشناست با این حال معایب آن هم باید در نظر گرفته شود. با این حال هنوز هم شیشه در ساخت ویلای شیشه‌ای و نما کاربرد گسترده‌ای دارد و بسیار محبوب است و بسته به اهداف شما شاید یکی از بهترین گزینه‌ها هم باشد.

0 / 5
سوالات پر تکرار
شیشه به دلیل داشتن شفافیت بالا، خاصیت ضد گرد و غبار، تنوع رنگ، ظاهر زیبا، قابلیت بازیافت، مقاوم در برابر UV، هوازدگی و زنگ زدگی، عایق برق و سایر موارد در طراحی و ساخت ویلا به کار می رود.
شیشه به دلیل افزایش هزینه ساخت و ساز ویلا مسکونی، شکنندگی و آسیب پذیری در برابر ضربه، رسانایی گرما و سرما، تابش خیره کننده و غیره محدودیت استفاده دارد.
از جمله کاربردهای شیشه در ساخت ویلا می توان به درب و پنجره، پارتیشن های داخلی حمام و استخر، نرده و پلکان شیشه ای، حفاظ تراس و بالکن، نمای شیشه ای و غیره اشاره کرد.
شیشه در طراحی و ساخت ویلای مدرن به عنوان پنجره پانوراما و یا نمای شیشه ای ساختمان کاربرد بیشتری دارد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد