سبک های معماری

سبک معماری ‏چیست؟

سبک‌های معماری (Architectural Style) تعیین کننده نوع دکوراسیون داخلی و خارجی کلیه ساختمان‌ها به ویژه در طراحی ویلا نئوکلاسیک هستند. هر کدام از سبک‌های معماری ساختمان، ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودشان را دارند بنابراین باید با توجه به روحیات و علایق خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید. ما در این مطلب قصد داریم همه سبک‌های معماری را بررسی کرده و توضیحات مختصری از کلیه ویژگی‌ها و خصوصیات آنها بیان کنیم. با جامع‌ترین مقاله سبک‌های معماری همراه ما باشید.

انواع سبک‌های معماری از گذشته تا به حال

تمام سبک‌های معماری از هزاران سال پیش تا سبک‌هایی که در دوران و عصر کنونی رایج هستند را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. توجه داشته باشید که سبک‌ها به ترتیب خط زمانی یا تایم لاین نیستند بلکه نمونه‌های رایج، بسیار معروف و محبوب در نزد طراحان و معماران داخلی است:

  • سبک کلاسیک (Classic):

سبک کلاسیک اصطلاحی کلی برای سبک‌های ساختمانی است که از رم و یونان باستان منشأ گرفته است. این سبک به قدری موفق و محبوب عمل کرده است که بر روی تمامی سبک‌های معماری پس از خود از جمله نئوکلاسیک و احیای یونانی را تحت تأثیر قرار داده است. امروزه مشهورترین ساختمان‌های جهان نیز براساس سبک کلاسیک ساخته می‌شود. تمرکز این سبک روی تقارن و نسبت صحیح المان‌ها، ستون‌هایی با جزئیات دوریک (Doric)، یونیک (Ionic) و کورنتین (Corinthian)، استفاده از مصالح مرمر و آجر و سیمان تمرکز دارد. موتیف‌های سبک معماری کلاسیک روی تزئینات و کنده‌کاری‌های مختلف تأکید دارد.

سبک کلاسیک اصطلاحی کلی برای سبک‌های ساختمانی است که از رم و یونان باستان منشأ گرفته است.

نمایی از ویلای سپیدار  که طراحی ویلا به سبک کلاسیک، توسط دفتر معماری آد طراحی شده است.

2. طراحی ویلا نئوکلاسیک (Neoclassic):

از سبک‌های معماری غرب که شروع آن در طی دوران احیای سبک کلاسیک یونانی و رم در سال 1750 بود و در قرن‌های 18 و 19 رایج شد. در این سبک نیز معماری نما و ستون‌ها با جزئیات دوریک، یونیک و کورنتین است. جالب است بدانید که معروف‌ترین ساختمان‌های دولتی و سازمانی اروپا و آمریکا را در سبک نئوکلاسیک ساخته‌اند. کف و دیوارهای سنگی رواج زیادی دارند و رنگ‌های استفاده شده معمولا خاکستری، زرد و سبز در ترکیب با رنگ‌های متضاد مثل سیاه و طلایی هستند.

3. سبک معماری صنعتی (Industrial):

سبک صنعتی به سبکی از ساخت بناها و ساختمان‌ها می‌گویند که در جهت تسهیل رفع نیازهای صنایع رواج پیدا کرد و شامل طیفی از انواع ساختمان‌ها و سبک‌های مختلف است که طراحی و کاربردی بودن را ترکیب می‌کند.

سبک صنعتی به سبکی از ساخت بناها و ساختمان‌ها می‌گویند که در جهت تسهیل رفع نیازهای صنایع رواج پیدا کرد

نمونه از طراحی ویلا به سبک معماری صنعتی

امروزه منظور از سبک معماری صنعتی، سبکی است که در پاسخ به استفاده گسترده متریال‌های جدید مثل فلز و سیمان و همچنین در پی روش‌های تولید انبوه در اواخر قرن 19 و 20 ایجاد شدند، شکل گرفت. در سبک صنعتی، کف ساختمان بسیار بزرگ و فضا دلباز است، ارتفاع سقف‌ها بلند است، متریال‌های زمخت مثل سیمان، آجر و فلز استفاده می‌شوند. در این سبک خبری از جزئیات و تزیینات خاص نیست و تمامی متریال‌ها و لوله کشی‌ها و داکت‌ها مشخص هستند.

4. سبک معماری باهاوس (Bauhaus):

این سبک در اوایل قرن 20 با ترکیب هنرهای زیبا، دستی، طراحی، معماری و فناوری شکل گرفت. در این سبک معمولا تزئینات جایگاهی ندارند و تمرکز روی سادگی، کاربردی بودن و منطق است. فرم‌های هندسی رایج در سبک معماری باهاوس، مثلث، مربع و دایره هستند. عدم تقارن، استفاده از متریال‌های مدرن مثل فولاد، شیشه، سیمان رواج دارند. سقف‌های صاف، کرتین وال‌های شیشه‌ای، نماهای صاف و بدون کنده‌کاری از دیگر ویژگی‌های سبک باهاوس هستند.

سبک معماری باهاوس (Bauhaus)

نمونه از ویلا که به سبک باهاوس طراحی و اجرا شده است.

5. سبک معماری ویکتوریایی (Victorian):

این سبک معماری مربوط به سبک‌هایی هستند که در دوره حکمرانی ملکه ویکتوریا در بین سال‌های 1837 تا 1901 استفاده شدند. این سبک ابتدا از انگلستان شروع شد و بعدا به آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزلند هم منتقل گردید.

سبک معماری ویکتوریایی (Victorian)

 نمونه از ساختمان هایی که به سبک ویکتوریایی اجرا شده اند.

سبک معماری ویکتوریایی را می‌توانید از روی تزیینات زیاد نما و دکوراسیون داخلی، سقف‌های شیب‌دار دو طرفه، آجرهای ساده یا رنگی، شیروانی‌های تزیینی و رنگی، پنجره‌های کشویی یا ارسی شکل، برج‌های گرد یا هشت ضلعی و ایوان‌های سرتاسری تشخیص دهید. دکوراسیون داخلی سبک ویکتوریایی هم با ویژگی‌هایی همچون راه پله‌های بسیار بزرگ و دو طرفه، طرح‌های پیچیده، سقف‌های بلند، پنل‌های چوبی حکاکی شده و شومینه ‌های دکوراتیو قابل تشخیص است.

سبک معماری تودور (Tudor):

سبک تودور از انواع سبک معماری است که در انگلستان و در سال 1485 شروع شد. این سبک ترکیبی از سبک‌های معماری رنسانس و گوتیک است که تا سال 1560 ادامه داد. در دهه 1890 مجددا در آمریکا احیا شد و تا دهه 1940 ادامه پیدا کرد. از ویژگی‌های سبک معماری تودور می‌توان به الوارهای چوبی عمودی و بلند و تیرهای چوبی دو رنگ اشاره کرد. امروزه به جای الوارهای چوبی از آجرهای قرمز با جزئیات لوکس در اطراف پنجره، دودکش‌ها و درب‌های ورودی استفاده می‌کنند.

6. سبک معماری آرت دکو (Art Deco):

سبک آرت دکو ایده نوآورانه‌ای بود که در دهه‌های 1920 و 30 میلادی در آمریکا و اروپا اوج گرفت و مرزهای مد، هنر و طراحی را جابجا کرد. در این سبک از متریال‌هایی مثل ترکیب گچ و سیمان، گل پخته، شیشه دکوراتیو، کروم، فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود. در سبک معماری آرت دکو از رنگ‌های روشن و مجلل با پس زمینه مشکی، سفید، طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌کنند.

7. سبک معماری مدرن (Modern):

این سبک در معماری داخلی در اوایل تا نیمه قرن 20 رواج پیدا کرد. در این سبک به هیچ وجه از عناصر تزیینی استفاده نمی‌کنند، کاربردی بودن اجزا و المان‌های مختلف مهم است، فضاهای ذخیره‌ای داخلی و خطوط صاف اهمیت دارند. متریال‌هایی مثل فولاد، سیمان، آهن، شیشه، چوب، سنگ و آجر زیاد استفاده می‌شوند.در طراحی ویلای مدرن، پنجره‌های بزرگ برای ورود نور و هوا به همراه المان‌هایی که فضای بیرون از داخل دیده شوند، جایگاه ویژه‌ای دارند.

سبک معماری مدرن (Modern)

ویلای مدرن پلاک 29، طراحی و اجرا توسط دفتر معماری آد

8. سبک معماری بروتالیست یا زبره کاری (Brutalist):

از انواع سبک‌های طراحی معماری سبک بروتالیسم است که در دهه 1950 شروع شد. ویژگی‌های شاخص این نوع از سبک طراحی داخلی، ساختارهای ساده و بتنی حجیم و بزرگ، خطوط ساده ولی با ظاهری سنگین و زمخت، رنگ یکدست و تک رنگ در نما و عدم بکارگیری کوچک‌ترین تزیینات هستند. این سبک بعدا توسط پست مدرنیسم جایگزین شد ولی اثرات آن هنوز در طراحی داخلی معاصر دیده می‌شوند.

9. سبک معماری معاصر (Contemporary):

سبک معماری معاصر به طیفی از سبک‌های استفاده شده برای ساختمان‌ها می‌گویند که اصولا با تمامی سبک‌های قبل از خود متفاوت است. این سبک بعد از سبک مدرن در نیمه اول قرن 20 و پست مدرن در دهه 90 شکل گرفت. ویژگی‌های سبک معماری معاصر این است که تمامی بخش‌های ساختمان به کمک نمودارهای کامپیوتری، فناوری برش لیزری، چاپ سه بعدی و فرم‌های کروی و خطوط منحنی تعیین شده و بر روی عدم تقارن استوار است.

10. سبک معماری رومانسک (Romanesque):

از بین تمام سبک‌های معماری شاید سبک رومانسک را بتوان یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های طراحی داخلی دانست که در بین قرن‌های 6 و 9 رواج پیدا کرد. این سبک در دوره‌ای که کشورهای اروپایی در جنگ بودند ابداع شد تا در برابر هجوم دشمنان، ساختمان‌های مقاوم داشته باشند. سبک معماری رومانسک با الهام از ساختمان‌های رم باستان شکل گرفت و پنجره‌های نیمه دایره و مینیمال خودنمایی می‌کنند. کلیساهای زیادی در اسپانیا به این سبک هستند.

11. سبک معماری گوتیک (Gothic):

سبک معماری گوتیک در ابتدا به لاتین (Opus Francigenum) نام داشت که به معنای هنر یک فرانسوی است چون در اواخر قرون وسطی در فرانسه شکل گرفت. ساختمان‌های عمودی و با شکوه از ویژگی‌های سبک گوتیک هستند. کلیساهای زیادی طبق این سبک ساخته شده‌اند و اکثرا در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند.

سبک معماری گوتیک (Gothic)

تصویری از ساختمانی به سبک معماری گوتیک

12. سبک معماری باروک (Baroque):

سبک معماری باروک در قرن 16 تحت سلطه اروپا و بیشتر برای ساختمان‌های مذهبی به کار گرفته شد. این سبک با ساختمان‌های نوک تیز و سر به فلک کشیده، بخش‌های روشن و تیره و عناصر تزیینی خیره کننده و بسیار زیبا قابل تشخیص است. 

13. سبک معماری پست مدرن (Post-modern):

سبک معماری پست مدرن از سال 1929 به بعد با شروع رکود بزرگ شروع شد و تا اواخر دهه 1970 هم ادامه پیدا کرد. در این سبک بخشی از اصول و ویژگی‌های سبک مدرن از لحاظ تاریخی و ترکیبی به کار گرفته شده‌اند. در این هیچ بخش تزیینی وجود ندارد و برخی افراد آن را حالت افراطی مدرن می‌دانند. در طراحی ویلای پست مدرن معماری به گونه‌ای است که بخشی از معانی طراحی آن مخفی و پیچیده هستند و به سادگی نمی‌توان متوجه شد.

سبک معماری پست مدرن (Post-modern)

نمونه ای از طراحی ویلای پست مدرن توسط دفتر معماری آد( ویلای دوقوس)

14. سبک معماری بیزانس (Byzantine):

سبک معماری بیزانس در حدود 330 سال پس از میلاد مسیح و به عنوان دنباله سبک معماری رم باستان به وجود آمد. ساختمان‌ها در این سبک چند وجهی هستند و بخش‌های سبک قدیمی به شکلی بازتر استفاده شدند. سازه‌ها و طاق‌های معماری داخلی و خارجی در این سبک پیچیده هستند. رنگ نما یکدست بوده و پنجره‌ها به شکل ترکیبی از مستطیل و نیم دایره با فرم مشبک هستند. سقف‌ها شیروانی و شیب‌دار بوده و حالت پلکانی هم دارند.

15. سبک معماری رنسانس (Renaissance):

سبک معماری رنسانس الهام گرفته و تحت تأثیر سبک کلاسیک است که در اواخر قرن 15 در ایتالیا شروع شد. از ویژگی‌های شاخص این سبک حالت و فرم دوستانه، با کیفیت و صاف و ساده آن است. این سبک از ویرانه‌های رم باستان هم الهام گرفته و زندگی خانه داری آن زمان را به تصویر می‌کشد. با توجه به اینکه این سبک در شهر فلورانس ایتالیا شروع شده به سبک معماری فلورانس هم شهرت دارد.

سبک معماری رنسانس (Renaissance)

 نمونه ای از ساختمانی به سبک رنسانس

16. سبک معماری روکوکو (Rococo):

سبک معماری روکوکو، درخشش و پیشرفتی عظیم در سبک معماری باروک محسوب می‌گردد که در قرن 18 پدید آمد. ویژگی متمایز سبک روکوکو تعادل بخشیدن بین سادگی و تزیینات و تجملات است. این سبک حالتی روان و ساختار گریز نسبت به سبک‌های گذشته با سایه‌های ملایم و کمرنگ است.

17. سبک معماری مدیترانه‌ای (Mediterranean):

سبک مدیترانه‌ای تحت تأثیر کشورهای نواحی آفتابی در حاشیه دریای مدیترانه پدید آمد. سبک مدیترانه‌ای در معماری و طراحی ساختمان ترکیبی از سبک‌های یونانی و ایتالیایی هستند. البته برخی اصول این سبک برگرفته از سبک اسپانیایی است به همین دلیل به مدرن اسپانیایی هم شهرت دارد. ویژگی‌های این سبک این است که ویژگی‌های محیط اطراف تماما در ساختار داخلی و خارجی ساختمان نمود پیدا می‌کند و به خوبی با محیط تلفیق پیدا کرده و با آن ترکیب می‌گردد. دیوارهای بیرونی و سقف‌ها عمدتا از گچ و سیمان هستند و به شکل شیب‌دار و با کاشی ساخته می‌شوند. رنگ اصلی دیوارها سفید یا آفتابی خنثی مثل هلویی یا زرد بوده و سقف‌ها قرمز رنگ هستند.

18. سبک معماری سنتی (Traditional):

سبک معماری سنتی از برخی جهات شبیه به معماری تودور است و هر دو با شیروانی و دودکش‌های بزرگ شناخته می‌شوند. اما ویلا سبک سنتی شیب سقف کمتری دارد و جزئیات بسیار بیشتر هستند. در برخی موارد این سبک ترکیبی از سبک‌های مهم معماری است اما ویژگی‌هایی مثل سقف‌های یک تکه و یک سطح بدون حالت پلکانی همراه با ایوان و سرسراهای سرپوشیده از موارد شاخص و یونیک سبک سنتی هستند.

سبک معماری سنتی (Traditional)

نمونه ای از طراحی ویلای ایرانی توسط دفتر معماری آد( ویلای سرو)

 

19. سبک معماری توسکانی (Tuscan):

به سبک سنتی شهر توسکانی در مرکز ایتالیا، سبک معماری توسکانی می‌گویند. در این سبک به استفاده از متریال‌هایی مثل سنگ، چوب، چدن و کاشی تأکید ویژه‌ای شده است. این سبک حالت خاص و بسیار شیک روستیک محسوب می‌شود که با خطوط طراحی ساده و بی آلایش شناخته شده است. در این سبک تأکید دارند که از متریال‌های بومی هر منطقه برای ساخت‌وساز استفاده کنند بنابراین عمدتا از سنگ‌های آهکی و رسی استفاده می‌شوند. آنتیک بودن و اصالت در این سبک معماری موج می‌زند. سقف تمامی خانه شیب‌دار بوده و عمدتا به رنگ قرمز یا زرد آفتابی است.

20. سبک معماری مینیمال (Minimal):

در سبک مینیمال، اصول و قواعد از سبک مدرن گرفته شده ولی به شکلی ساده‌تر به کار می‌برند. تقریبا می‌توان گفت که از سبک‌های رایج معماری داخلی کشور استرالیا، سبک مینیمال است. رنگ ساختمان‌ها در این سبک خنثی و آسمانی است. مبلمان و وسایل بسیار ساده ولی کاربردی انتخاب می‌شوند. هیچ اثری از جزئیات یا تزیینات و کنده‌کاری دیده نمی‌شود.

در سبک مینیمال، اصول و قواعد از سبک مدرن گرفته شده

تصویری از ساخت ویلا به سبک مینیمال

21. سبک معماری اسکاندیناوی (Scandinavian):

این سبک به احترام سبک معماری کشورهای حوزه اسکاندیناوی پدید آمد. از ویژگی‌های سبک اسکاندیناوی در معماری و طراحی داخلی می‌توان به نمایان بودن بخش‌های هنری، سادگی و در عین حال کاربردی بودن و عدم پیچیدگی در ساختار و مجسمه‌های گوناگون اشاره کرد. از ویژگی بارز سبک اسکاندیناوی می‌توان به کاربرد رنگ سفید در همه جا و المان‌های خنثی مثل پلاستیک روشن، آلومینیوم لعابدار، فولاد و چوب‌های پرس شده اشاره کرد. نورپردازی خنثی و فضای جادار محیط، لوازم جانبی بسیار کم و مبل فانکشنال از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های سبک‌های معماری اسکاندیناوی است.

22. سبک معماری انتقالی (Transitional):

از بین تمام سبک‌های معماری، تنها سبکی است که ویژگی‌های سبک سنتی و مدرن را با هم دارد و به شکلی جذاب و در برخی مواقع، غیر قابل باور و غیر منتظرانه با هم ترکیب ساخته، سبک انتقالی یا ترنزیشنال است. در این سبک از متریال‌های سبک مدرن مثل فولاد و شیشه با مبلمان بسیار شیک استفاده می‌کنند. رنگ‌های نسبتا خنثی، ایجاد فضای آرامش بخش و در عین حال با ظاهری شیک و دلپذیر از دیگر ویژگی‌های سبک ترنزیشنال هستند.

23. سبک معماری بوهمین (Bohemian):

در بررسی سبک‌های معماری متوجه خواهید شد که سبک بوهمین خصوصیت بسیار یونیک و ویژه‌ای دارد. در سبک بوهمین برخلاف تمامی سبک‌های معماری نیاز به پیروی از اصول و قواعد متعدد نیستید بلکه در اکثر مواقع می‌توانید طبق خواسته‌ها و میل درونی و قلبی خودتان پیش بروید. در این سبک احتمالا شاهد بکارگیری مبلمان وینتیج و وسایل روشنایی، پارچه و قالی‌های بسیار شیک خواهید بود. کلکسیونی وسایل و قواعد مختلف سبک‌های مختلف در این سبک هستند. در این سبک می‌توانید لوسترهای فوق لوکس را با قالیچه‌های سنتی و صندلی‌های قرون وسطایی و چوبی اصیل را با هم ترکیب کنید. در این سبک هر چیزی را می‌توانید با هم ترکیب کنید و کاملا طبق خواسته خودتان پیش بروید.

24. سبک معماری روستیک (Rustic):

در سبک روستیک از طبیعت الهام گرفته شده است بنابراین متریال‌های استفاده شده در ساختمان برای معماری داخلی و خارجی به شکل خام و بدون هیچ گونه پرداختی هستند. متریال‌ها عمدتا از جنس سنگ و چوب بوده و لوازمی از محیط بیرون را در طراحی داخلی استفاده می‌کنند. سقف خانه‌های روستیک طاق دار با تیرک‌های چوبی هستند که به خوبی قابل دیدن بوده و نمایان می‌باشند. معماران و طراحان امروزی اصول سبک روستیک را با اصول سبک مدرن در مبلمان و وسایل جانبی ترکیب می‌کنند.

25. سبک معماری مکزیکی (Mexican):

در سبک مکزیکی از رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و زرد استفاده می‌کنند. لوازم جانبی سفالی با نقش و نگارهای پیچیده، مبلمان با چوب‌های تیره رنگ، نقوش و الگوهای موزاییکی در طی دوخت لباس و همچنین کاشی‌های سنتی و رنگی در حمام و آشپزخانه، از ویژگی‌های سبک مکزیکی است.

26. سبک معماری وینتیج (Vintage):

از ویژگی‌های سبک‌های معماری وینتیج می‌توان به ایجاد حس نوستالژیک قدیم در افراد اشاره کرد. قفسه‌های بدون درب، لوازم زینتی در نقاط مختلف خانه، کتابخانه، دیوارهای تزیین شده و گچبری، آینه‌های طلاکاری شده، وام‌های چدنی یا چینی، وسایل قدیمی و عتیقه جات از ویژگی‌های شاخص سبک وینتیج هستند.

27. سبک معماری عربی (Arabian):

از شاخصه‌های سبک عربی در ساختمان سازی استفاده از رنگ‌های خاص مثل فیروزه‌ای و سبز است که با نقش و نگارهای مختلف خود توانسته‌اند توجهات زیادی را به سمت خود جلب کنند. طرح‌های موزاییکی، اکسسوری‌های شیشه‌ای و ظریف و متریال‌های مجلل و لوکس از دیگر ویژگی‌های این سبک به شمار می‌روند.

28. سبک معماری فرانسوی (French):

سبک معماری داخلی فرانسوی درجه لوکس و تزیینات خاص خودش را دارد و برای این کار از رنگ‌های بژ و سفید کمک می‌گیرد. معمولا همین رنگ‌ها در کل دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده می‌شوند. در سبک فرانسوی کل فضا از سقف تا کف و همچنین نما با عناصر تزیینی و نقش برجسته تزیین می‌شوند. متریال‌های طلا و نقره در کلیه وسایل زیاد استفاده می‌شوند. کلیه وسایل چوبی دکوراسیون داخلی هم آثاری از کنده‌کاری و حکاکی را دارند. نمای این ساختمان‌ها ترکیبی از سنگ و آجر و مصالح بسیار قوی و پایدار است.

سبک معماری فرانسوی (French)

 نمونه ای از طراحی ویلا به سبک فرانسوی

29. سبک معماری جرجی (Georgian):

از بین تمام سبک‌های معماری، یکی از سبک‌هایی که به اشتباه به نام گرجی، مربوط به کشور گرجستان می‌دانند همین سبک است. این سبک در واقع اشاره به نوعی از معماری دارد که در زمان سلطنت 4 جرج اول پادشاهان انگلستان و به دستور آنان پدید آمد. ظاهر این سبک با نوع کلاسیک شباهت دارد. اصل تقارن با اعمال نسبت طلایی به خوبی دیده می‌شود. اساسا سنگ یا آجر متریال اصلی در سبک جرجی هستند. سبک‌های اولیه تزیینات کمی داشتند اما امروزه نقش‌های برجسته و کنده‌کاری هم دارند. قسمت‌های ورودی خانه دارای تزییناتی مثل طاق‌های قوسی، ستون‌های لوکس و پنجره بالای درب هستند. در این سبک به ورود نور طبیعی هم اهمیت ویژه‌ای داده‌اند.

30. سبک معماری یونانی (Greek):

سبک یونانی به نوعی است که شما را به یاد بناهای تاریخی تخت جمشید و مشابه آن می‌اندازد که نشان دهنده سبک معماری ایرانی بر روی این کشور است. در این سبک از وسایل لوکس و مجلل استفاده شده و ستون‌ها جایگاه ویژه‌ای ایفا می‌کنند. علاوه بر ستون‌ها، جزئیات بسیار زیاد، هارمونی، تقارن و تعادل هم از شاخصه‌های مهم این سبک هستند. سبک یونانی متشکل از سه مؤلفه دوریک، یونیک و کورنتین است که به ترتیب از ساده به پیچیده و تزییناتی گرایش پیدا کرده‌اند.

31. سبک معماری هندی (Indian):

سبک هندی از عصر برنز یعنی حدود 3300 تا 1300 سال قبل از میلاد مسیح تا 800 سال بعد از میلاد مسیح را شامل می‌شود. از ویژگی‌های سبک‌های معماری هندی در تمام این قرن‌ها می‌توان به پایبندی به فرهنگ و تمدن اشاره کرد به نحوی که با نگاه به هر یک از این بناها، ویژگی‌های معماری و رگ و ریشه‌های فرهنگ و مذهب را خواهیم دید.

سبک معماری هندی (Indian)

نمونه از معماری به سبک هندی

اکثرا از متریال آجر یا چوب استفاده می‌کرده‌اند که امروزه به سنگ تغییر پیدا کرده تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. در این سبک برای اماکن مذهبی ترکیبی از معماری و پیکرتراشی را در برای نما استفاده می‌کردند. در تمامی سبک‌های هندی دو اصل امنیت و آرامش بخشی به ساکنین بسیار مهم هستند. نما در سبک معماری کاملا برجسته است. در دکوراسیون داخلی هم از چوب طبیعی و رنگ‌های مسی و قرمز به همراه منبت کاری و کنده‌کاری روی سنگ استفاده زیادی می‌شود.

32. سبک معماری ژاپنی (Japanese):

سبک ژاپنی در معماری از 5000 سال قبل از میلاد مسیح شروع شد و در قرن 18 و 19 میلادی بخشی از المان‌ها و اصول غرب مدرن را در خود وارد کرد. با این حال هنوز هم می‌توانید ویژگی‌های شاخص فرهنگ ژاپنی‌ها در معماری قلعه‌ها، عبادتگاه‌ها، برج‌ها و حتی خانه‌ها ببینید. از ویژگی‌های شاخص سبک معماری ژاپنی استفاده از چوب است چون به شدت روی گسل‌های زلزله خیز قرار دارند.

سبک معماری ژاپنی (Japanese)

 نمونه ای معماری به سبک ژاپنی

از گره‌های چوب به شکل تزیینی استفاده می‌کرده‌اند. دکوراسیون داخلی در سبک ژاپنی را به استفاده از درب‌های کشویی (Shoji و Fusuma)، بخشی در مرکز اتاق برای دورهمی و گفتگوهای دوستانه (Irori)، ایوان سرتاسری چوبی یا بامبو که دورتادور خانه قرار دارد که محلی برای نشستن و ارتباط گرفتن با طبیعت نیز هست (Engawa) و فضای جلوی درب ورودی (Genkan) که یک قدم نیز پایین‌تر از بخش اصلی خانه است و برای در آوردن لباس و کفش است. سقف در معماری ژاپنی به 4 شکل شیروانی، شیب‌دار، شیروانی شیب‌دار تند و هرمی ساخته می‌شود که بستگی به نوع ساختمان و محل قرارگیری آن خواهد داشت.

33. سبک معماری قرون وسطی (Medieval):

همانطور که از اسم این سبک مشخص است در قرون وسطی رواج گرفت و تمامی ساختمان‌ها اعم از مذهبی، مسکونی و نظامی را تحت تأثیر قرار داد. این سبک به سه دوره پیش از رومانسک، رومانسک و گوتیک تقسیم بندی می‌شود و هنوز هم آثاری از این سبک در اروپا دیده می‌شود و خانه‌های انگلیسی‌ها براساس این معماری ساخته می‌شوند. جزئیات بسیار زیاد، استفاده از تزیینات لوکس، رنگ‌های قرمز، طلایی و آبی و سنگ‌های حکاکی شده از ویژگی‌های مشترک این سبک در دوران‌های مختلف است. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم سبک‌های رومانسک و گوتیک را در همین مطلب مطالعه کنید.

34. سبک معماری رومی (Roman):

این سبک از معماری را می‌توان بنیانگذار بسیاری از المان‌ها و طراحی‌های داخلی و خارجی دانست که تا قبل از آن به ذهن معماران خطور نکرده بود. سالن‌های دراز و مستطیلی، آمفی تئاتر، بلوک‌های ساختمانی، قنات‌های ساختمانی، محوطه حمام، انباری و طاق‌های پیروزی از نمونه ابداعات سبک رومی در معماری ساختمان هستند. در این سبک تأکید خاصی روی ستون، طاق،گنبد و قوس‌ها و همچنین تزئینات روی نما و ستون و بخش‌های داخلی ساختمان بوده است. المان‌های برجسته، تزیینات بسیار زیاد، مجسمه کاری و پیکره تراشی‌های توکار و سنگ‌های مرمر و بسیار با کیفیت از ویژگی‌های شاخص معماری خارجی و داخلی رومی است.

  35. سبک معماری مراکشی (Moroccan):

سبک مراکشی در معماری نشانه جذابیت، کاراکتر و کیفیت بی‌بدیل است که به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور، فرهنگ‌های مختلف از جمله اسلامی را می‌توانید در آن مشاهده کنید. سرامیک‌های رنگی و کاشی‌های موزاییکی به نام Zellij به همراه اصل تقارن، محوطه بزرگ و آبنماها در بخش مرکزی، فضاهای خصوصی به عنوان نقاط کانونی، دیوارهای سفید و گنبدهای بزرگ، سقف‌های گچی – سیمانی و طاق‌های دکوراتیو، همگی پایه و اساس سبک معماری مراکشی هستند. ویژگی شاخص و متمایز سبک مراکشی، استفاده از سه رنگ به نسبت یک سوم در نمای داخلی و خارجی است.

36. سبک معماری طبیعت گرا (Naturalism):

این سبک از معماری به ارگانیک (Organic) هم شهرت دارد و از بین تمام سبک‌های معماری تنها شیوه‌ای است که ساختمان بخشی از طبیعت می‌شود انگار که به شکل طبیعی و خود ساخته است. شاید در ظاهر شبیه به سبک مدرن باشد ولی در واقع متفاوت است و از الگوهای طبیعت استفاده می‌کند. این سبک تأکید می‌کند که باید عناصر طبیعت در نما از پنجره و درب و کف تا کل ساختمان را در بر بگیرد. تزیینات ساده دور درب و پنجره و مبلمان، رنگ مزارع و چوب و نمود آن در نما، کمترین میزان پارتیشن و اجازه دادن به عبور کامل نور محیط و برجسته سازی بخش‌های بالایی ساختمان و محیط خارجی از ویژگی‌های این سبک به شمار می‌روند.

جمع بندی مطالب

چند نوع سبک معماری داریم؟ شاید مجموع سبک‌های معماری به همراه مواردی که منسوخ شده‌اند بیش از 100 نوع باشند. بنابراین در بررسی سبک‌های معماری، معروف‌ترین و رایج‌ترین آنها را از نقاط مختلف دنیا بررسی کردیم. سبک‌های گفته شده هنوز هم کم و بیش در تمامی نقاط دنیا استفاده می‌شوند اگر چه برخی از اصول و ویژگی‌های آنها به تناسب محیط و دوره کنونی تغییر کرده‌اند یا با سبک‌های دیگر ترکیب شده‌اند. بنابراین نمونه‌های معرفی شده کل سبک‌های معماری نیستند. 

0 / 5
سوالات پر تکرار
تعداد سبک های معماری به بیش از 100 مورد می رسند اما تعداد سبک هایی که در ساختمان سازی و بازسازی استفاده می شوند، به کمتر از نصف این تعداد می رسد.
سبک مدرن به دلیل تأکید بر روی سادگی و در عین حال شیک بودن فضا، پرهیز از شلوغی و استفاده از رنگ های خنثی و از همه مهمتر سبک اختصاصی برای خانه های کوچک، بسیار محبوب است.
سبک نئوکلاسیک در طراحی و ساخت آنها به کار رفته است.
تمرکز بر روی تقارن اجزا و المان ها، استفاده از مصالح مرمر و درجه یک، تزیینات و کنده کاری های مختلف و ستون هایی با جزئیات دوریک، یونیک و کورنتین از ویژگی های سبک معماری است.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد