سبک معماری کلاسیک چیست؟ بررسی انواع سبک کلاسیک با ذکر نمونه

سبک معماری کلاسیک از آن دسته سبک های اصیل و قدیمی است که تاریخ ایجاد آن به دوران یونان و رم باستان باز می گردد. همه ما سبک کلاسیک در معماری داخلی را با ویژگی هایی مثل تقارن در معماری، ستون های بلند منبت کاری شده، دکوراسیون داخلی لوکس و لاکچری، پنجره های مستطیلی شکل و سنگ های مرمر و آنتیک و پرده های سلطنتی و آنچنانی می شناسیم. بنابراین کلاسیک یکی از انواع سبک های معماری و یکی از پرطرفدارترین آنهاست که قصد داریم در این مطلب به طور کامل به معرفی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

انواع سبک معماری کلاسیک

تاریخچه سبک کلاسیک در معماری

سبک کلاسیک در معماری اولین بار در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح در یونان و قرن سوم بعد از میلاد مسیح در رم به کار گرفته شد و در طی سالیان و قرن های اخیر چندین بار احیا شده است. به عنوان مثال در طی دوران رنسانس ایتالیا، مشهورترین معماران جهان تلاش های زیادی کردند تا معماری کلاسیک رم باستان را احیا کنند و دوباره به سبک های رایج ساختمان سازی و ویلاسازی باز گردانند.

چندین قرن بعد در اروپا، حفاری هایی که در منطقه پمپئی ایتالیا انجام شد دوباره جرقه های معماری یونان باستان را روشن کرد تا جهانیان از ویژگی های آن شگفت زده شوند. در این سال ها به معماری سبک کلاسیک، احیای یونان می گفتند که شدیدا روی تناسب و یکپارچگی ساختاری در معماری تمرکز داشت.

یکی از رایج ترین انواع سبک معماری کلاسیک در ایالات متحده آمریکا، سبک نئوکلاسیک است که در پاسخ به سبک معماری باروک ایجاد شد و پایه ها و اصول آن بر ویژگی های طراحی سبک کلاسیک رم باستان است. این سبک اولین بار در اروپا در قرن 18 پدیدار شد و اکنون هم در واشنگتن آمریکا الهام بخش بسیاری از ساختمان های مهم است.

احیای سبک کلاسیک در معماری سبکی است که در اواخر قرن 19 میلادی مد شد و شباهت نه چندان زیادی به ایده‌آل های سبک کلاسیک اصلی دارد. این سبک معماری در نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو در سال 1893 مثل بمب صدا کرد به نحوی که ساختمانی که برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب شده بود و در معماری ساخت آن از سبک کلاسیک استفاده کرده بودند الهام بخش گروه معماری مختلف در سراسر جهان شد.

بد نیست بدانید که معمار معروف رم به نام Marcus Vitruvius با بیان اینکه تمامی ساختمان و بناها باید استحکام و قدرت، کارایی و کاربردپذیری و زیبایی خارق العاده ای داشته باشند، پایه ها و اصول بنیادی سبک کلاسیک ساختمان را بنا نهاد. این اصول با فلسفه طراحی های انجام گرفته در یونان و رم باستان تلفیق شدند که معتقد بودند هر معماری باید بر پایه منطق و نظم و همراه با تقارن و تناسب کامل باشد. به همین دلیل است که در طی قرن های متمادی از یونان باستان گرفته تا عصر مدرن امروزی، سبک کلاسیک با وجود فراز و نشیب های مختلف و تلاش های زیاد برای احیا و حفظ آن همواره مورد توجه معماران مختلف در سراسر دنیا بوده است.

سبک کلاسیک در معماری

خصوصیات سبک معماری کلاسیک

قبلا در رابطه با تفاوت دکوراسیون مدرن و کلاسیک صحبت کرده ایم و تفاوت های آنها را به خوبی بررسی نموده ایم. اما در این قسمت سعی داریم مهمترین ویژگی سبک معماری کلاسیک را که در جهان با این ویژگی ها شناخته شده بررسی کنیم.

تقارن و تناسب:

در طراحی نمای ساختمان های کلاسیک حتما ستون ها و پنجره های کشیده دیده اید. حتی کنده کاری ها و سنگ تراشی های نما و ستون ها نگاه شما را به خود جلب کرده است. این موارد از ویژگی های ثابت سبک کلاسیک هستند. همچنین بین تعداد و سایز ستون و پنجره ها و المان های مختلف تناسب و اصل یکنواختی رعایت شده است.

نظم و سبک ستون ها:

در توضیح ویژگی های سبک کلاسیک باید به نظم و سبک ستون ها نیز اشاره کرد که معمولا به فرم دوریک، یونیک یا کرنتین ساخته شده اند که متناسب با اصول معماری یونان باستان است. طبق اصول رم باستان هم ستون های سبک کلاسیک به فرم توسکانی و کامپوزیت هستند.

ایوان جلویی ساختمان همراه با آذین بالای درب:

در طراحی پلان بسیاری از خانه هایی که سبک معماری کلاسیک دارند، ایوان جلویی مرتفع همراه با آذین بالای درب را می بینید. به عبارت دیگر در طراحی محوطه به گونه ای عمل می کنند که ساختمان اصلی بالاتر از کف محوطه حیاط است و با چند پله به یکدیگر متصل هستند. درب ساختمان هم معمولا در قسمت مرکزی و یا وسط خانه است.

متریال های مقاوم و آنتیک:

یکی دیگر از خصوصیات سبک های معماری کلاسیک، استفاده از متریال های بسیار مقاوم، لوکس و لاکچری مثل مرمر، آجر، بتن، سنگ های آنتیک و کوارتز است. در مطلبی جداگانه انواع سنگ های ساختمانی و کاربردهای آنها در سبک های مختلف را توضیح داده ایم.

موتیف های طراحی:

طبق تعریف سبک معماری کلاسیک و ویژگی های بارز آن، موتیف های طراحی خاصی هم دارند. به عنوان مثال طراحی های لبه دار و دندانه ای، سقف های شیبدار، لبه های تزیینی و خاص در پشت بام ها، بخش های تزیینی اطراف درب ورودی و الگوهای شکسته مختلف از نمونه موتیف های طراحی سبک معماری کلاسیک هستند.

پنجره های مستطیلی شکل:

از اصول معماری کلاسیک می توان به استفاده از پنجره های چند جداره با استفاده از اصل تقارن اشاره کرد. پنجره های معماری کلاسیک ارتفاع بلندی دارند هر چند هدف از این کار نورگیری بهتر نیست.

خصوصیات و ویژگی های سبک کلاسیک معماری

ستونهای سبک معماری کلاسیک

طبق تعریف سبک معماری کلاسیک و همچنین ویژگی هایی که در ساخت ویلا  طبق سبک کلاسیک بیان کردیم، ستون ها نقش بسیار مهمی دارند. حتی در یک طبقه بندی معمارگونه ساختمان های کلاسیک را براساس فرم و شیوه ساخت و تزیین کاری ستون ها بررسی می کنند. موتیف های طراحی ستون های سبک کلاسیک به شرح زیر هستند:

طراحی دوریک (Doric):

ستون های دوریک پایه ندارند و کنده کاری و حفاری و جزئیات بر روی آنها بسیار کم است. بخش های بالایی ستون های دوریک به نام Frieze که باند بالایی فضای ستون هاست و در این نوع موتیف طراحی، با Triglyphs تزیین شده که خط و شیارهای عمودی سه تایی است. از دیگر ویژگی های ستون های دوریک در سبک معماری کلاسیک می توان به متوپ ها (Metopes) اشاره کرد که یک فضای مربعی شکل کوچک برای المان های تزیینی است.

طراحی یونیک (Ionic):

ستون های یونیک در سبک معماری کلاسیک ستون های باریک و بسیار بلند با پایه دایره ای و اسپیرال مانند شناخته می شوند. این بخش های اسپیرال و مارپیچی شکل در بخش بالایی هر ستون است.

طراحی کرینتین (Corinthian):

ستون های کرینتین دارای تزیینات خاص در بالایی ترین بخش خود هستند که شبیه به زنگوله بوده و حفاری و کنده کاری های آن شباهت زیادی به برگ ها و سایر المان های طبیعی دارد.

طراحی کامپوزیت (Composite):

در سبک معماری کلاسیک، ستون های کامپوزیت ویژگی های ترکیبی از بخش های پیچشی ستون های یونیک و تزیینات بالایی ترین بخش ستون های کرنیتین را دارند.

طراحی توسکانی (Tuscan):

طراحی توسکانی در سبک های کلاسیک، ساده و بدون تزیینات هستند و حتی بخش های Frieze هم تزیین و کنده کاری ندارند.

همانطور که گفتیم یکی از ویژگی های دسته بندی انواع سبک های معماری کلاسیک براساس نوع تزیینات و طراحی و موتیف ستون ها هستند که انواع مختلف آنها را معرفی کردیم.

نقش ستون ها در طراحی سبک کلاسیک معماری

ویژگی های سبک کلاسیک معماری داخلی

علاوه بر ویژگی ها و خصوصیاتی که در رابطه با طراحی ویلا کلاسیک در نمای خارجی و ستون ها باید آشنایی داشته باشید، خانه سبک کلاسیک با دکوراسیون کلاسیک نیز باید بررسی شود.

در ادامه ویژگی های دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک ویلا و خانه های مختلف را بررسی می کنیم:

رنگ ها:

برای فضاهای داخلی سبک کلاسیک ویلاها از رنگ های گرم و نرم مثل خاکستری، طلایی، زیتونی، مرواریدی و مشابه آن استفاده می کنند و رنگ های تند و زننده ممنوعه هستند. رنگ های استفاده شده باید حس لاکچری و لوکس بودن را منتقل کنند.

دیوارها:

دیوارها در طراحی داخلی خانه و ویلاهای کلاسیک، تزیینات زیادی دارند، پانل های چوبی و کاغذ دیواری های با کیفیت همراه با طرح و تزیینات متعدد هم استفاده می شوند. تمامی این متریال ها بسیار با کیفیت و گران قیمت هستند.

کف و سقف:

سبک معماری داخلی کلاسیک در بخش کف و سقف نیز قابل توجه است. سقف ها عمدتا با رنگ های گفته شده همراه با تزیینات و کنده کاری های زیاد و با متریال گچی مثل سقف کاذب ساخته شده اند. برخی اوقات نیز با پلاستر و فوم سقف ها را تزیین می کنند. پوشش کف نیز عمدتا با چوب های گران قیمت و مرغوب و درجه یک ساخته شده است. پارکت لمینیت با طرح های چوب در قسمت های مختلف همراه با تزیینات گوناگون نیز در سبک کلاسیک به کار می روند.

مبلمان:

یکی از المان های بسیار مهم برای تمامی دکوراسیون های داخلی، مبلمان هستند که در سبک کلاسیک با تزیینات و کنده کاری های مختلف در بخش های چوبی پایه و دسته ها شناخته می شوند. سوفاهای کرم و قهوه ای همراه با تزیینات گوناگون از دیگر انواع مبلمان سبک معماری کلاسیک در دکوراسیون داخلی است.

ویژگی های سبک کلاسیک معماری داخلی

پذیرایی یا نشیمن:

پذیرایی یا نشیمن در دکوراسیون داخلی بخشی است که برای دورهمی رسمی یا دوستانه مورد استفاده قرار می گیرد و در سبک معماری کلاسیک بسیار مورد توجه است. برای این بخش علاوه بر مبلمان های خاص که ویژگی آنها مشخص شد که نقش نقطه کانونی هم دارند، ویترین های کلاسیک و تزیینات دیوار و سقف و کف نیز به طور کامل اجرا می شوند. لوسترهای کلاسیک هم بیشتر از نوع کریستالی و شاخه ای و از جنس برنز و طلا یا مس هستند.

آشپزخانه:

آشپزخانه ویلای کلاسیک با کابینت های چوبی اصل و یا ممبران ساخته می شود. چوبی که برای کابینت ها استفاده می شود عموما از جنس گردو و بلوط هستند و با حکاکی و کنده کاری های زیاد بر روی درب و پایه شناسایی می گردند. میز و صندلی ناهارخوری آشپزخانه هم می توان با چنین مشخصاتی انتخاب کرد. 

اتاق خواب ها:

در سبک معماری کلاسیک اتاق خواب ها با تخت خواب هایی که دارای پشتی یا تاج سلطنتی مانند همراه با حکاکی و کنده کاری زیاد هستند شناخته می شوند. میز آرایش و میز پاتختی و کمد دیواری هم پایه و بدنه حکاکی شده مشخص می گردند. روتختی ها دارای طرح های براق و درخشان نقره ای و طلایی هستند و پرده ها حتما از نوع والان دار با کتیبه های پر نقش و نگار انتخاب می گردند.

حمام و سرویس بهداشتی:

دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی در سبک معماری کلاسیک را با روشویی های کنسول دار با رنگ های قهوه ای، طلایی، سفید و مشکی و متناسب با این نوع سبک می شناسند. آینه های استفاده شده با قاب های طلایی و چوبی و به فرم دایره ای یا مربعی شکل هستند. شیرآلات با رنگ طلایی یا طلایی و نقره ای انتخاب می شوند و تمامی کاشی ها آنتیک هستند.

انواع سبک های معماری کلاسیک

جمع بندی مطالب

همانطور که طبق مطالب گفته شده متوجه شدید سبک معماری کلاسیک به زبان ساده با ویژگی هایی مثل تقارن، تناسب، کاربرد پذیری و مقیاس مناسب، استحکام و پایداری عالی و زیبایی شناخته می شود. مشخصه های این سبک به همراه ستون های با طراحی های گوناگون که اساس تقسیم بندی هم هستند در کنار اصول سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی نشان می دهند که این سبک طرفدار گزینه های تجملاتی، لوکس و تشریفاتی است تا محیط در عین صمیمی بودن رسمی و جدی به نظر برسد.

مدیریت ساخت در سبک کلاسیک اهمیت بالایی دارد و تنها محدود به استفاده از متریال های بسیار مقاوم و گران قیمت نیست. با توجه به نوع ستون ها و درخواست های کارفرما باید بهترین پلان طراحی شود.

گروه معماری آد از مرحله طراحی تا اجرا یا نظارت بر اجرای پروژه ساختمانی در سبک کلاسیک همراه شماست. شما می توانید بهترین طراحی های کلاسیک برای ویلاسازی و ساختمان سازی را مشاهده کنید و از مشاوره رایگان نیز استفاده کنید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
به زبان ساده سبک کلاسیک برخاسته از قرن 5 قبل از میلاد مسیح در یونان و قرن سوم پس از میلاد مسیح در رم است که با ویژگی هایی مثل تقارن، تناسب، زیبایی و کاربرد پذیرایی و المان های آنتیک و مقاوم شناخته می شود.
تقارن و تناسب، نظم و سبک ستون ها، ایوان جلویی با آذین بندی درب، متریال های مقاوم و آنتیک، موتیف های طراحی مختلف در ستون ها و نما، پنجره های مستطیلی شکل و المان های تزیینی از مهمترین ویژگی های سبک کلاسیک در معماری هستند.
سبک های معماری کلاسیک عمدتا براساس نوع موتیف و طراحی ستون های آن انجام می گیرد. بر همین اساس سبک های کلاسیک در معماری به انواع دوریک، کرنیتین، یونیک، کامپوزیت و توسکانی تقسیم بندی می شوند.
بسته به متراژ، شرایط زمین و موقعیت های اقلیمی، نوع مصالح و متریال به کار رفته، مدل سبک کلاسیک برحسب نوع ستون ها، میزان کنده کاری ها و تزیینات و سایر موارد هزینه ساختمان سازی با سبک کلاسیک تعیین می گردد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد