ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان

مصالح ارزان نما چیست؟ در مبحث ساختمان سازی و معماری یکی از سؤالاتی که همیشه مطرح است در رابطه با هزینه های ساخت و ساز یا بازسازی است. همانطور که می دانیم امروزه متریال و مصالح مختلف و متنوعی ایجاد شده اند که هر یک ویژگی و کاربردهای خاص خودشان را دارند. در برخی پروژه های معماری، ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان استفاده می شود هر چند ارزانترین به معنای بی کیفیت ترین نیست. در طراحی ویلا، ساخت و سازها و تعمیرات نمای ساختمان ارزانترین و مقاوم ترین نمای ساختمان در اولویت و ارجحیت است. شاید برای شما هم جالب باشد که ارزانترین مصالح برای ساخت خانه کدامند؟ در ادامه به این متریال ها اشاره می کنیم.

 ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان

انواع ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان

در این بخش قصد داریم بهترین نوع ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان  را معرفی کنیم اما قبل از هر چیز توصیه می کنیم مقاله سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها را بخوانید که در آنجا سنگ های ارزان قیمت و کاربردشان را معرفی کرده ایم.

پنل های پیش ساخته (Prefabricated Panels):

یکی از سریعترین و ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان پیش ساخته، پنل های پیش ساخته است. این پنل ها به شما اجازه می دهند تا براساس نوع معماری و سیستمی که مدنظر دارید، خانه مدنظرتان را بسازید که انواع مختلفی هم دارند. پنل های پیش ساخته مخصوصا از نوع LSF نه تنها وزن کمی دارند بلکه روشی بسیار ارزان و در عین حال مقاوم نیز هستند.

به کمک پنل های پیش ساخته نه تنها در هزینه های نیروی کار بلکه در زمان، هزینه های برداشت ضایعات و تأخیر در ساخت و اتمام پروژه هم صرفه جویی عظیمی می شود. بنابراین در پروژه های بزرگ معماری مثل طراحی ساختمان اداری، به دلیل زود تمام شدن پروژه درگیر افزایش قیمت نخواهید بود.

از جمله مزایای پنل های پیش ساخته به عنوان ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان، این است که به کمک مواد پلی استیرن کاملا هواگیری و درزبندی انجام شده و کاملا عایق هستند. این مورد سبب کاهش از دست رفتن انرژی و گرما و در نتیجه کاهش گازهای گلخانه ای و شرجی شدن هوای داخل منزل هم می شود.

 پنل های پیش ساخته

صفحات بتنی (Concrete Sheets):

یکی دیگر از مصالح ارزان نما، صفحات یا پانل های بتنی است که نه تنها برای ساخت ویلا مدرن کاربرد دارد بلکه با هزینه کمتر همان مصالح بتنی به کار می روند. نصب این صفحات ساده و سریع بوده و کاملا امن و پایدار هستند. بد نیست بدانید که استفاده از این صفحات در دنیا در حال رواج است و مخصوصا در آمریکا رو به افزایش است.

مزایای صفحات بتنی به عنوان مصالح ارزان ساختمانی شامل دوام و ماندگاری بالا، مقاوم در برابر هوازدگی، عایق صوتی و عایق حرارتی هستند. از طرفی به دلیل اینکه پیش ساخته هستند کلیه مزایای پنل های پیش ساخته را هم دارند. ویژگی مهم بعدی خاصیت ضد احتراق و ضد اشتعال آنهاست که ایمنی کلی ساختمان را مخصوصا در پروژه های طراحی ساختمان تجاری بالا می برد.

 صفحات بتنی

طرح سنگ (Stone Cladding):

قبلا در رابطه با اینکه برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک صحبت کرده ایم و مزایا و معایب هر یک را به طور کامل توضیح داده ایم. قطعا نمای سنگی را نمی توان جزو بهترین و ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان در نظر گرفت اما می توان ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان طرح سنگ دانست. 

نماهای طرح سنگ در واقع روکشی هستند که بر روی متریال نما قرار می گیرند و سبکتر از سنگ استاندارد هستند و هزینه خرید و نصب آنها نیز به مراتب کمتر است. این متریال ها گرچه طرح سنگ هستند اما مقاومت بالایی دارند و همان زیبایی را به رخ می کشند.

متریال طرح سنگ را می توان برای کل نما یا فقط برای بخشی از آن استفاده کرد به عنوان مثال برای پایه خانه یا شومینه در دکوراسیون داخلی قابل استفاده است. اگر هم به فکر ساخت ویلا روستیک هستید، متریال طرح سنگ مناسب است.

ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان شیک قطعا مدل های طرح سنگ است که در ضخامت های مختلف تولید می شوند و کمک می کنند تا خانه ای جدید و لوکس داشته باشید.

 نما طرح سنگ

کانتینرهای دست دوم حمل و نقل (Used Shipping Containers):

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما برخی شرکت های معماری در دنیا استفاده از کانتینرهای دست دوم حمل و نقلی را به عنوان یکی از ارزانترین مصالح برای ساخت خانه و نماکاری پیشنهاد می کنند. استفاده از این متریال ها به محیط زیست هم آسیبی نمی رساند. با توجه به اینکه ممکن است آثاری از خوردگی، پوسیدگی و سایر آسیب ها بر روی بدنه کانتینترها وجود داشته باشد باید هنگام انتخاب بسیار دقت داشت.

شرکت طراحی ویلا که چنین متریالی را پیشنهاد می دهد شاید کمی هزینه بردار باشد اما در کل مقرون به صرفه تر از مصالح و متریال های گران قیمت معروف است. با اینکه هزینه جابجایی و حمل آنها تا درب منزل هزینه بردار است اما در کل جزو ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان سازی است.

 کانتینرهای دست دوم حمل و نقل

الوارهای چوبی ترمیم شده (Reclaimed Timber):

در طراحی ویلا سنتی و روستیک یکی از مهمترین و پرکاربردترین متریال ها، چوب است اما همانطور که می دانیم یکی از گران قیمت ترین متریال ها نیز به شمار می رود. الوارهای چوبی ترمیم شده به عنوان ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان مسکونی قابل استفاده است که از هر نوعی که باشد بسیار محبوب هستند.

چوب های ترمیم شده به دلیل اینکه بافت خشک دارند در برخی نمونه ها نسبت به چوب طبیعی مقاومتر و پایدارتر هستند که همین عامل جلوی حملات جانورانی مثل موریانه را می گیرد و همچنین جلوی شکسته شدن را خواهد گرفت. از طرفی الوارهای چوبی ترمیم شده به عنوان یکی از متریال های پرکاربرد در طراحی نما، زیبایی خاصی دارند و دوستدار محیط زیست هم هستند.

الوارهای چوبی ترمیم شده  

صفحات فلزی کاروگیت (Corrugated Metal Sheets):

از ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان معمولی، صفحات فلزی راه راه یا کاروگیت است که در گذشته صرفا با اهداف صنعتی استفاده می شد. امروزه که سبک معماری صنعتی (از انواع سبک معماری) رواج پیدا کرده این نوع متریال ها نیز به عنوان ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان صنعتی محبوب شده اند.

این متریال ها علاوه بر اینکه قیمت مناسب دارند مقاومت و ماندگاری خیلی بالایی هم از خود نشان می دهند که ناشی از خواص استیل یا فولاد است. همچنین در برابر شرایط حاد و سخت محیطی، آتش سوزی و خوردگی و پوسیدگی هم مقاوم هستند.

نگهداری این نوع متریال ها و مراقبت از آنها در نماکاری بسیار ساده است و تنها هر از چند گاهی باید روکش زینک یا رنگ جدیدی بر روی آن کار کرد. همچنین این متریال ها قابل بازیافت هستند. با این وجود نماکاری با صفحات فلزی کاروگیت دشوار است چون وزن زیادی دارند. همچنین بهترین عایق نیستند و هزینه های نصب بالایی دارند.

 صفحات فلزی کاروگیت

بامبو (Bamboo):

یکی دیگر از ارزانترین مصالح برای ساخت خانه، چوب های درخت بامبو هستند که به دلیل مقاومت بسیار بالا در نماکاری هم استفاده می شوند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که چوب های درخت بامبو به فراوانی یافت می شود می توانید به عنوان ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان لوکس و لاکچری از آن استفاده کنید.

چوب درخت بامبو علاوه بر اینکه زیبایی خاصی دارد، بسیار مقاوم بوده و جزو متریال های ساختمانی قابل بازیافت و همچنین با دوام بسیار زیاد است. استفاده از چوب درختان بامبو قرن های متمادی است که در کشورهای آسیایی رواج دارد. با این حال در بازسازی و نوسازی ساختمان (فرق بازسازی و نوسازی) یا طراحی یک نما از پایه باید دقت کنید که نیروی کار ماهر و زبده نیاز دارید چون اتصالات خاصی نیاز دارند. 

همچنین بامبو جزو مصالح ارزان نما خانه ویلایی شمال یا مناطق با آب و هوای مرطوب است چون در آب و هوای خشک، چوب های درخت بامبو منقبض شده و ترک بر می دارند.

  بامبو

آهن و فولاد صنعتی (Industrial Steel & Iron):

یکی دیگر از ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان با سبک معماری صنعتی، آهن و فولادهای با گرید صنعتی هستند. فولاد مقاوم بی نظیری دارد مخصوصا اگر از نوع سردکار باشد که برای ساختمان های مسکونی هم قابل استفاده است. فولاد به دلیل اینکه زنگ نمی زد، تا نمی خورد و یا کرک و اعوجاج پیدا نمی کند بسیار مناسب است.

آهن و فولاد صنعتی به دلیل اینکه بازیافتی هستند ارزش معماری بالایی دارند. ورقه و فریم های فولاد هم مقاومت بسیار بالاتری دارند و مقرون به صرفه هم هستند. هر چند در سبک ویلا کلاسیک چندان کاربردی ندارد اما می توان بسته به نوع اقلیم استفاده نمود.

از دیگر ویژگی های این نوع از ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان می توان به امکان پیاده سازی انواع طرح و نقشه های معماری ساختمان اشاره کرد. 

 آهن و فولاد صنعتی

آجر (Brick):

خانه های آجری یکی از محبوب ترین نمونه های شیوه های ساخت و ساز در معماری ایرانی هستند که از قرن ها پیش شروع شده است. آجر به عنوان یکی از ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان ویلایی و یا با کاربری های مختلف است به شکلی که برخی مدل ها در برابر زلزله هم مقاومت دارند.

برای ضد اشتعال سازی می توان از آجرهای نسوز استفاده کرد. همچنین در برابر شرایط آب و هوایی مختلف نیز مقاوم بوده و عایق خوبی نیز در برابر شرایط پیش آمده هستند. با اینکه آجر هزینه بیشتری در مقایسه با برخی از متریال های گفته شده دارد، مقاومت و پایداری و استحکام بیشتری هم از خودشان نشان می دهند.

از نظر برخی مردم، نه تنها این مدل نما خشک را ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان می دانند بلکه بسیار زیبا نیز است. بسته به نوع آجر هزینه ها متفاوت است که نمونه های مختلف آن قابل مشاهده است.

 آجر (Brick)

نی (Straw):

نی جزو مصالح ساختمانی ارزان و مقاومی است که به دلیل ساختار کاملا طبیعی که دارد خصوصیات عایق حرارتی و گرمایی از خود نشان می دهد. طراحی پلان برای نمای چنین خانه هایی دشوار است و حتما باید شرکت ماهر و با تجربه چنین کاری را قبول کند. به کمک نی می توان دیوارهای داخلی و خارجی نما را ساخت که ساختاری یکپارچه، عایق و دوستدار محیط زیست می سازد.

باید توجه داشت که نی ضخامت قابل قبولی دارد و جزو ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان تزیینی است و با امکان سفارشی سازی و برشکاری می توان برای اطراف درب و پنجره ها نیز استفاده کرد. حتی گفته شده که این متریال ها در برابر اشتعال پذیری هم مقاوم هستند. 

 نی (Straw)

بتن تازه و خام (Fresh Concrete):

ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان ساده بتن تازه و خام است که در برابر نفوذ نم و رطوبت و آب مقاوم بوده و ضد اشتعال هستند. از طرفی به دلیل اینکه هیچ گونه مواد ارگانیک در ساخت آن به کار نرفته قارچ و کپک از بین درزها رشد نخواهند کرد و به همین دلیل به عنوان ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان حیاط دار هم استفاده می شود.

برای ساخت خانه ای مقاوم و ساکت، با مقاومت زیاد در برابر سیل و زلزله، بتن تازه و خام بهترین گزینه است. از طرفی این متریال یاز به مراقبت کمی هم دارد چرا که در اثر گذشت زمان تغییر رنگ و حالت آن به سختی مشخص است و در بهترین حالت می توانید رنگ آمیزی کنید.

 بتن تازه و خام

پلاستیک (Plastic):

اگر قصد دارید از مواد بازیافتی مقاوم برای ساخت یا بازسازی نما استفاده کنید از دفتر معماری مدنظرتان بخواهید که از پلاستیک استفاده کند. قطعا پلاستیک جزو ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان است که به راحتی نیز پیدا می شود و قابل تأمین است. امروزه از پلاستیک نه تنها برای نماکاری بلکه برای ساخت تجهیزات لوله کشی، المان های پنجره ها و سقف سازی نیز استفاده می گردد.

امروزه در دنیا معماران و طراحان خلاق پلاستیک را یکی از بهترین متریال های نماکاری می دانند چون به کمک آن می توانند بسیاری از طرح های جدید خود را با کمترین هزینه ها پیاده سازی کنند. حتی در برخی نقاط جهان از بطری های پلاستیکی خالی به عنوان متریال ساخت و ساز استفاده می کنند که قطعا چنین خانه هایی در لیست ساختمان های عجیب و غریب دنیا قرار می گیرند.

 استفاده از نمای پلاستیک

شیشه (Glass):

یقینا بهترین و ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان مدرن، شیشه است. قبلا در رابطه با مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا صحبت کرده ایم با این حال یکی از بهترین متریال ها و البته ارزانترین است که نورگیری عالی را به ارمغان می آورد. نماهای شیشه ای نورگیری عالی دارند که از انواع آنها باید به نمای اسپایدر اشاره کرد که در سطح جهان و داخل کشورمان بسیار معروف است.

با توجه به افزایش قیمتی که شیشه ها پیدا کرده اند شاید چندان متریال ارزان قیمتی نباشد اما تا زمانی که در ساخت و ساز مخصوصا برای سبک مدرن استفاده می شود و نسبت به سایر متریال ها سبکتر باشد قابل استفاده است. شیشه های مورد استفاده برای نما انواع مختلفی دارند که بسته به شرایط باید خریداری نمود.

 نمای شیشه ای

متریال های ضایعاتی (Waste Materials):

در مدیریت ساخت برخی از پروژه های معماری شاهد وظایف مدیریت ساخت بر خانه و ویلاهایی هستیم که از مواد زائد و بازیافتی و ضایعاتی ساخته می شوند. سازندگان خلاق و طراحان نما باید از این وسایل مختلف قابل بازداشت به گونه ای استفاده کنند که تنها از نزدیک ضایعاتی بودن متریال مشخص  باشد.

 استفاده از  متریال های ضایعاتی در نمای ساختمان

کامپوزیت (Composite):

یکی دیگر از ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان کوچک، کامپوزیت ها هستند که عموما از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. مزایای این متریال ها شامل تنوع زیاد طرح و رنگ و ابعاد، مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی، وزن مناسب و تولید شده به شکل پیش ساخته است. همچنین به دلیل نوع نصب جزو مصالح ارزان نما خشک نیز هست.

 نمای کامپوزیت

استرچ یا اکسپندد متال (Stretch Metal or Expanded Metal):

نوع دیگری از ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان، استرچ متال یا اکسپندد متال هستند که ترکیبی از آهن، آلومینیوم، مس، برنج، استیل و غیره است. اگر از این متریال در نماکاری استفاده می کنید قابلیت استفاده به عنوان پوسته نما و جایگزین پوسته ظاهری یا نقش محافظتی برای نمای اول را دارد. بنابراین می توانید با کمترین هزینه نماکاری انجام دهید.

گروه معماری آد که سال ها نظارت بر اجرا، مدیریت، طراحی و ساخت و ساز ساختمان های با کاربری های مختلف را بر عهده داشته طبق تجربه خود ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان را معرفی کردند. این نوع متریال ها علاوه بر قیمت پایینتر کاملا مقاوم بوده و در شرایط محیطی مختلف قابل استفاده هستند.

0 / 5
سوالات پر تکرار
متریال هایی مثل شیشه، پنل های بتنی، الوار چوبی ترمیم شده، صفحات بتنی، بتن های طرح سنگ و غیره هستند.
شیشه ها بهترین و ارزانترین گزینه هستند.
متریال های فلزی نسبت به چوبی مقاومت ذاتی بیشتری دارند و گزینه مناسبتری هستند.
بسته به ابعاد نما، نوع طرح مدنظر برای پیاده سازی، هزینه متریال و نوع متریال انتخابی، مهارت و سابقه شرکت سازننده و غیره قیمت نهایی محاسبه می شود.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد