بلندترین برج های جهان به ترتیب ارتفاع | 20+ برج بلند دنیا تا 2022

اگر نگاهی به تاریخچه و سیر ساخت و ساز ساختمان های بلند انداخته باشید حتما متوجه شده اید که در هر دوره انسان ها تمایل به ساخت ساختمان های مرتفع داشته اند و از این نظر با هم به رقابت پرداخته اند. در قرن های گذشته کلیسا و قصرهای مختلف با سبک معماری گوتیک و باروک ساخته می شدند، ساختمان های بلند و سر به فلک کشیده با نوک تیز که با هدف نزدیکتر شدن به خدا طراحی می شدند. اما امروزه هدف از طراحی و ساخت بزرگترین برجهای دنیا این است که هم اسم خود را به عنوان بلندترین برج ثبت کنند و هم اینکه بتوانند افزایش جمعیت را در برج های بلندتر پوشش دهند به جای اینکه برج های کوتاه با تعداد بیشتر بسازند. 

قبلا بلندترین برج های ایران را معرفی کرده بودیم. این سری قصد داریم در ادامه بلندترین برج های معروف دنیا در سال 2022 را معرفی کنیم و با توجه به اینکه در ماه های آخر سال میلادی هستیم به نظر می رسد این لیست قطعی و نهایی باشد.

بلندترین برج های دنیا همراه با مشخصات

بلندترین برج های معروف دنیا در سال 2022

همانطور که گفته شد در ماه های آخر سال میلادی به سر می بریم و اکثر پروژه های معماری و ساخت و ساز به پایان رسیده اند. بنابراین می توانیم فهرست بلندترین برج های معروف دنیا را قطعی بدانیم. در هر مورد توصیه می کنیم از روی عکس ها به پیچیدگی و مهارت بالا در طراحی برج نیز دقت کنید.

برج جده عربستان سعودی (Jeddah Tower):

برج جده را می توان بلندترین برج جهان با ارتفاع 1000 متر در 167 طبقه دانست که در عربستان سعودی قرار دارد. معماری آن آدریان اسمیت بر عهده داشته که همان معمار برج خلیفه دبی است و از مشهورترین معماران جهان به شمار می رود. نوع طراحی این برج شباهت زیادی به برج خلیفه دارد با این تفاوت که نمای آن مخروطی است. در ابتدا قرار بود ارتفاع آن 1600 متر باشد که تا سالیان طولانی این رکورد پابرجا باشد اما به خاطر بادهای قوی دریای سرخ ارتفاع آن را به 1000 متر رساندند. سال ساخت آن از 2013 شروع شده و پیش بینی می شود تا قبل از سال 2026 ساخت آن به اتمام نخواهد رسید.

برج جده عربستان سعودی

برج خلیفه دبی (Burj Khalifa):

برج خلیفه دبی، در لیست بزرگترین برج دنیا در رتبه دوم قرار دارد. این سازه که جزو ساختمان هایب عجیب و غریب دنیا هم به شمار می رود، با 828 متر ارتفاع و 163 طبقه نه تنها شگفتی زیادی دارد بلکه منبع درآمد گردشگری دبی نیز هست. ساخت این برج در طی 6 سال انجام شد و در سال 2010 نیز افتتاح گردید که با امکاناتی مثل دریاچه مصنوعی، مسجد، مرتفع ترین رستوران دنیا در طبقه 122، استخر و صدها امکانات تفریحی دیگر زبانزد خاص و عام است. پیمانکاران این برج شرکت سامسونگ، شرکت ساختمانی Turner، هلدینگ Arabtec، Besix و Laing O’Rourke بوده اند و مالک آن در حال حاضر Emaar Properties است. 

برج خلیفه در دبی

برج شانگهای چین (Shanghai Tower):

زمانی که در دهه 90 میلادی کشور چین به شکوفایی اقتصادی رسید و جهش های بزرگی را تجربه می کرد، مسئولین این کشور به فکر ساخت بزرگترین برج جهان افتادند که نماد سابقه فرهنگی نیز باشد. همچنین ساخت این برج در بندر شانگهای چین که نماد قدرت اقتصادی و فناوری کشور چین است هوشمندی مسئولان و معماران را نشان می دهد. 

در ابتدای قرن 19 شانگهای به دلیل ماهیگیری و صنایع نساجی پر رونق معروف شد و بعدا به عنوان یک مرکز تجاری در جهان شرق و غرب مطر گردید تا جایی که تمرکز این بندر بر روی توسعه و ساخت و ساز مراکز مالی و بازرگانی افزایش یافت. این اتفاقات همزمان با شکوفایی اقتصادی چین در دهه 90 میلادی باعث شد تا در نهایت در سال 2005 بزرگترین بندر جهان شود که یکی از بلندترین برج های معروف دنیا را هم در خود جای داده است.

طراحی اداری – تجاری پودنگ و آسمان خراش های مختلف از جمله همین برج شانگهای در کنار محله و آثار تاریخی متعدد باعث شده تا شهر شانگهای قطب گردشگری باشد. بد نیست بدانید که طراحی برج شانگهای طبق یک شعر سنتی و کهن چینی انجام گرفته است. فضاهای کاربردی برج درون کره های مرواریدی شکل قرار دارند و در بالاترین نقطه محوطه سبز چمنی دیده می شود. این برج 632 متری دارای 128 طبقه است که سال 2015 بعد از 7 سال ساخت آن به پایان رسید.

کرات مرواریدی شکل برج شانگهای با سه ستون نگه داشته اند و هر کدام تجهیزات خاص خودشان را دارند. بالاترین کره برج شانگهای از بلندترین برج های معروف دنیا با امکاناتی مثل کافی شاپ، سالن کنفرانس و سکوی دید در ارتفاع 350 متری است. کره پایینتر در ارتفاع 263 متری است و با رستوران گردان، سالن پیانو، اتاق کار و تلویزیون معروف شده است. در فواصل بین 120 تا 230 متری، 5 کره هتل بین المللی برج شانگهای چین را تشکیل داده اند که هر کدام دارای یک سوئیت و 3 اتاق هستند.

پایینترین کره مرواریدی هم سالن سینما و پارک تفریحی کودکان را دارد. در پایه و محوطه نیز موزه تاریخ شانگهای و بزرگترین فروشگاه های این شهر افتتاح شده اند که مساحت آن به 18 هزار متر مربع می رسد. نورپردازی این فروشگاه ها در تمام طول سال دائمی است و به شکل سه بعدی طراحی کرده اند.

برج شانگهای چین

ابراج البیت مکه یا برج ساعت سلطنتی مکه (Abraj Al-Bait Towers یا Makkah Royal Clock Tower):

در رده بندی بلندترین برج های معروف دنیا، ابراج البیت عربستان سعودی در مکه با جاذبه های گردشگری فراوان و نزدیک به مسجدالحرام و ارتفاع 601 متر خودنمایی می کند. گروه سعودی بن لادن سازنده مدیریت ساخت این برج را بر عهده داشته و معماری آن بر عهده شرکت دارالهنداسه بوده است. ابراج البیت که در سال 2012 تأسیس شده در بالاترین قسمت دارای ساعتی بزرگ با طول هر وجه 46 متر است که در مقایسه با ساعت بیگ بن لندن بزرگتر است. مکان این برج در نزدیکی مسجد الحرام است. امکانات این برج شامل هتل لوکس، پارکینگ بزرگ، مسجد خارق العاده و مراکز خرید بیشمار هستند. رصدخانه بالای برج نیز برای رویت ماه جهت شروع ماه رمضان فعالیت دارد.

ابراج البیت مکه یا برج ساعت سلطنتی مکه

برج کانتون یا گوانگژو سابق در چین (The Canton Tower):

در لیست بلندترین برج های معروف دنیا به ترتیب ارتفاع، برج کانتون چین با ارتفاع 600 متر در 112 طبقه است که نام قبلی آن گوانگژو بود که به دلیل قرارگیری در شهری به نام در چین است. این برج در طی 5 سال ساخته شد و افتتاح آن در سال 2010 بود. شرکت معماری Information Based Architecture وظیفه ساخت آن را بر عهده داشته است. سبک ساخت این برج های تک (High-tech) است.

برج کانتون یا گوانگژو سابق در چین

مرکز تجارت جهانی پینگ آن چین (Ping'an International Financial Center):

در لیست برج های بلند دنیا به ترتیب، نوبت به مرکز تجارت جهانی پینگ آن چین در شهر شنزن می رسد. این برج 115 طبقه ارتفاعی معادل 599 متر دارد و معنای آن، خوب و امن است. ساخت این برج که در ماه مارس سال 2017 به پایان رسیده، 7 سال طول کشید که توسط بیمه Ping An و طراحی آن توسط شرکت معماری آمریکایی Kohn Pedersen Fox Associates انجام گرفت. سبک این برج پست مدرن است که یکی از انواع سبک معماری است. نمای آن از جنس سنگ و شیشه ساخته شده و در برابر کلیه شرایط زیست محیطی پایداری بالایی دارد.

مرکز تجارت جهانی پینگ آن چین

مرکز تجارت جهانی یک آمریکا (One World Trade Center):

مرکز تجارت جهانی یک نیویورک آمریکا در لیست بزرگ ترین برج جهان با ارتفاع 541 متر و 94 طبقه است که در طی 8 سال، در سال 2014 افتتاح شد. شرکت ساختمانی Skidmore و Owings & Merrill وظیفه ساخت آن را به کمک معماران معروف جهان بر عهده داشته است. این برج را می توان بلندترین برج دنیا در نیمکره غربی در نظر گرفت. آسانسورهای آن سرعت 23 مایل بر ساعت دارند و در ساخت بیش از 40 هزار تن سازه فولادی به کار رفته است.

مرکز تجارت جهانی یک آمریکا

مرکز مالی CTF چین (Tianjin CTF Finance Centre):

این برج 111 طبقه ای با ارتفاع 530 متر در تیانجین چین واقع شده است. در سال 2009 شرکت Skidmore و Owings & Merrill ساخت آن شروع شد و در سال 2019 نیز افتتاح گردید. این برج کاربری ترکیبی دارد و دارای بخش های اداری، تجاری، سوئیت های مسکونی، سکوی تماشا و هتل در 16 طبقه آخر است. مالک آن در حال حاضر Chow Tai Fook است.

مرکز مالی CTF چین

برج چاینا زون یا سیتیک چین (China Zun or CITIC):

یکی دیگر از بلندترین برج های معروف دنیا، برج چاینا زون یا سیتیک است که با ارتفاع 528 متر و 109 طبقه در سال 2018، پس از 7 سال افتتاح شد. سبک ساخت این برج، مدرن بود و شرکت معماری Kohn Pedersen Fox وظیفه ساخت آن را بر عهده داشته است. این برج در ناحیه مرکزی تجاری بیجینگ قرار گرفته است.

برج چاینا زون یا سیتیک چین

برج لوته سئول کره جنوبی (Busan Lotte Town Tower):

در بین بلندترین برج های معروف دنیا به ترتیب ارتفاع، برج شهری بوسان لوته کره جنوبی در رده 5 قرار می گیرد هر چند در این کشور بلندترین آسمان خراش است. این برج با ارتفاع 510 متر و در 108 طبقه افتتاح شده است و یکی از سریعترین آسانسورهای داخلی را در جهان دارد. این ساختمان به گونه ای طراحی شده که در برابر زلزله های 9 ریشتری و بادهای شدید هم مقاوم است. طراحی تجاری این برج با سبک مدرن انجام شده است.

برج لوته سئول کره جنوبی

برج تایپه 101 در نیو تایپه (TAIPEI 101 Business Center):

برج تایپه 101 که جایگاه دهم در بین بلندترین برج های معروف دنیا را دارد با 101 طبقه هنوز هم جزو برترین هاست. این برج با  101 طبقه در بالای زمین و  5 طبقه زیر زمین اول ساختمان برج گونه ای است که رکورد ارتفاع نیم کیلومتری را شکست. همچنین از سال 2004 تا 2010 لقب بلندترین برج دنیا را داشت تا اینکه برج خلیفه دبی ساخته شد. این برج از زمان 18 آوریل 2018 جزو بلندترین و بزرگترین ساختمان های سبز دنیا بوده است. این برج 508 متر ارتفاع داشته و معماری خیره کننده ای دارد.

برج تایپه 101 در نیو تایپه

برج مرکز تجارت بین الملل هنگ کنگ (International Commerce Center):

از بلندترین برج های معروف دنیا که ساخت آن در سال 2010 پس از 8 سال عملیات عمرانی تمام شد و کاربری آن ترکیبی از یک برج اداری و هتل است. ارتفاع این برج 108 طبقه ای، 484 متر است و معمار آن Kohn Pedersen Fox بوده است. این برج که به اختصار برج ICC هنگ کنگ نیز هست هنگامی که در سال 2010 ساخته شد چهارمین برج بلند دنیا بود و از سال 2019 نهمین برج بلند دنیا از لحاظ تعداد طبقات بوده و بزرگترین ساختمان چین در رتبه ششم است. این برج قرار بود بلندتر از این باشد اما به دلیل قوانین کشور چین که نباید ساختمان ها ارتفاعی بیشتر از کوه های اطراف خود داشته باشند در طرح و ساخت و ساز نهایی ارتفاع برج کمتر شد. این برج در طبقه 100 دارای سکوی تماشا به نام Sky100 دارد. هتل 7 ستاره این برج با 300 اتاق در طبقات 102 تا 118 نیز بسیار قابل توجه است.

برج مرکز تجارت بین الملل هنگ کنگ

برج سنترال پارک آمریکا (Central Park Tower):

از بلندترین برج های معروف دنیا مسکونی، برج سنترال پارک آمریکاست که ساخت در سال 2020 تمام شد و ارتفاعی معادل 472 متر در 98 طبقه دارد. معمار این برج Adrian Smith بوده که نتیجه چندین سال همکاری بین معماران است و نمای آن پویایی از رنگ و نور را به نمایش می گذارد.

برج سنترال پارک آمریکا

لاختا سنتر روسیه (Lakhta Center):

این برج که ساخت آن در سال 2019 تمام شده کاربری اداری دارد و با ارتفاع 462 در 90 طبقه است که از این تعداد 3 طبقه آن در زیر زمین است. این برج که در سن پترزبورگ قرار گرفته مجهز به تکنولوژی ذخیره سازی انرژی و فناوری سبز است که از طریق تجهیزات مختلف سیستم گرمایشی تأمین می شود تا گاز گلخانه ای ایجاد نکند. همچنین برج لاختا سنتر روسیه به عنوان یکی از بلندترین برج های جهان مجهز به فناوری کاهش نویز و کرتین وال های ضد صوت در نماست. در طبقات بالا نیز از متریال ها و تکنولوژی های گرمایشی استفاده شده تا بخاطر سرمای شدید روسیه یخ نزنند. 

لاختا سنتر روسیه

برج وینکوم لندمارک 81 ویتنام (Vincom Landmark 81):

این برج که در شهر هوشی مین (Ho Chi Minh) ویتنام ساخته شده در سال 2018 ساخت و ساز آن پایان یافت. این برج با کاربری مسکونی و هتلی فعالیت دارد و ارتفاع آن به 461 می رسد که معماری آن بر عهده Atkins بوده است. این برج با 81 طبقه در سبک معماری نئو فوتوریسم یا آینده گرایی نو ساخته شده است.

برج وینکوم لندمارک 81 ویتنام

برج چانگشا IFS Tower T1 چین (Changsha IFS Tower T1):

یکی دیگر از بلندترین برج های معروف دنیا که ساخت آن با کاربری اداری – هتلی در سال 2018 پایان یافته و 452 متر ارتفاع دارد. این برج که در هونان چین قرار دارد در 95 طبقه ساخته شده است و فرم کلی آن مستطیلی است. پروژه ساخت شامل دو برج بود که یکی از آنها 452 متر و دیگری حدود 315 متر است. این برج با ساختار شیشه ای کلادینگ بوده و چندین بخش فلزی هم بر روی نما دیده می شوند تا خیرگی نور را در قسمت های داخلی بخش های اداری کاهش دهد.

برج چانگشا IFS Tower T1 چین

برج های دو قلوس پتروناس مالزی (Petronas Twin Tower 1):

این برج ها که تاریخ ساخت آنها در سال 1998 است در شهر کوالالامپور مالزی هستند که ارتفاع آنها به 451 متر می رسد. بلندترین برج های دو قلوی جهان هستند و معمار آن Cesar Pelli بوده است. طراحی داخلی برج های دو قلوی پتروناس برگرفته از صنایع دستی و الگوهای بافتنی است. فرم نهایی برج مستطیلی و ترکیبی از فولاد ضد زنگ و شیشه است که نماد عالی برای معماری اسلامی است.

برج های دو قلوس پتروناس مالزی

برج زیفنگ چین (Zifeng Tower):

این برج اداری – هتلی در سال 2010 افتتاح گردید که ارتفاع آن به 450 متر در 94 طبقه می رسد و در شهر نانجینگ استان جیانگسو چین قرار دارد. یکی از بزرگترین برجهای دنیا و با نقش مهم در فرهنگ و تاریخ چین است که در چندین سلسله و سلطنت شهر نانجینگ در نقش پایتخت مهم بوده است. نمای برج شیشه ای است. رستوران ها و سکوی تماشای برج بخش های قابل توجهی هستند و معماری آن براساس محیط اطراف الهام گرفته شده است.

برج زیفنگ چین

برج The Exchange 106 مالزی:

از جمله بزرگترین برج جهان با رابطه کاربری برج اداری و ارتفاع 445 متر در 106 طبقه است. این برج که در شهر کوالالامپور مالزی است، معماری و ساخت آن بر عهده Peter Chan بوده که با طراحی معماری خاص خود بسیار توریستی است.

برج The Exchange 106 مالزی

برج ووهان سنتر چین (Wuhan Center Tower):

در لیست بلندترین برج جهان قطعا نام برج ووهان سنتر هم به چشم خواهد خورد. این برج با رابط کاربری اداری – مسکونی، 443 متر ارتفاع دارد که در استان هوبی شهر ووهان چین در سال 2019 افتتاح گردیده است. معمار آن Gordon Gill بوده و در ساخت آن از چندین استراتژی طراحی نوین استفاده شده است. این برج دارای سه زاویه خمیده است که به زیبایی در گوشه های شیشه ای آن چرخیده و مقابل با کرتین وال نما قرار گرفته است. فرم کلی برج، گنبد قوسی شکل است. طراحی این برج براساس موقعیت جغرافیایی غیر نرمال شهر ووهان الهام گرفته شده که توسط دو رودخانه به سه بخش تقسیم شده است.

برج ووهان سنتر چین

برج سیرز یا ویلیس شیکاگو آمریکا (Willis یا Sears Tower):

برج سیرز یکی از بلندتری برج های معروف دنیا و البته یکی از قدیمی ترین آنهاست که از سال 1973 تاکنون فعالیت دارد. این برج 108 طبقه ارتفاعی معادل 442 متر دارد که اگر بخواهیم تا نوک برج را حساب کنیم به 527 متر می رسد. در طبقه 103، تراس عمومی یا محوطه باز برج در دسترس شماست.

برج سیرز یا ویلیس شیکاگو آمریکا

برج رادیو و تلویزیونی تیانجین (Tianjin Radio and Television Tower):

این برج با ارتفاع 415 متر یکی دیگر از بزرگترین برج های دنیا به ترتیب در این لیست است که در سال 1991 میلادی ساخته شده و کاربرد آن، ارتباطی و مخابراتی است. این برج یکی از اعضای فدراسیون جهانی برج های بلند است.

برج رادیو و تلویزیونی تیانجین

0 / 5
سوالات پر تکرار
برج جده عربستان سعودی بلندترین برج جهان در حال ساخت با 1000 متر در 167 طبقه است. اما برج خلیفه بلندترین برج معروف دنیا با 828 متر در 163 طبقه است که ساخت آن به اتمام رسیده است.
برج های دوقلوی پتروناس 1 و 2 بلندترین برج های دو قلوی جهان در مالزی هستند که 451 متر ارتفاع دارند.
برج نیمه ساخته جده که بلندترین برج جهان خواهد بود در عربستان سعودی است با این حال فعلا برج خلیفه دبی بلندترین برج دنیاست.
برج های چاینا زون یا سیتیک و برج لوته سئول کره جنوبی، بلندترین برج های جهان در سبک مدرن هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد