مشهورترین معماران جهان با عکس همراه با مهمترین آثارشان

مشهورترین معماران جهان از قدیم به جدید کسانی هستند که در کار خود با ایجاد ایده های جدید و کارهای خارق العاده و ماندگار در اذهان هنرمندان و معماران برتر دنیا ماندگار شدند. به طور کلی بد نیست بدانید که معمار فردی است که وظایفی مثل نقشه کشی، طراحی، مدیریت ساخت و نظارت بر اجرای یک پروژه ساختمانی را بر عهده دارد. در ادامه قصد داریم برترین معماران جهان را از نقاط مختلف دنیا بررسی کنیم. این افراد کسانی هستند که به دلیل یا دلایل مختلف نسبت به سایر معماران هم دوره خود شهرت بیشتری کسب کرده اند. شهرت این افراد عموما به دلیل شخصیت یونیک، رزومه کاری پر از پروژه های معماری بی نظیر، دستاوردها و پیشرفت هایی که در حوزه معماری ایجاد کرده اند و غیره. اگر شما هم کنجکاو هستید که مشهورترین معماران جهان چه نام دارند در ادامه با ما همراه باشید.

مشهورترین معماران جهان

بهترین معماران تاریخ که نام آنها جاودانه شد


این لیست فقط نام افرادی را می بینید که معروف ترین معماران داخلی جهان و برترین معماران لنداسکیپ در دنیا هستند که با آثار هنری و معمارانه خود توانسته اند نامشان را در تاریخ جاودانه کنند:

 

•    آنتونی گودی (Antoni Gaudí):


آنتونی گودی کل زندگی حرفه ای خود را در بارسلونا گذراند که مشهورترین آن کلیسای ساگرادا فامیلیاست. سبک کاری آنتونی گودی ترکیبی از باروک، گوتیک، موریش و ویکتوریایی است که اغلب با کاشی کاری های تزیینی و الهام گیری از طبیعت است مثل ستون های درخت مانند که در اکثر کارهای او دیده می شود. مدل های کاری گودی تأثیر بسیار عمیقی بر روی نسل های بعدی معماری گذاشت که علاوه بر سبک های ترکیبی، نمای ساختمان ها را نیز به شکلی بسیار خاص طراحی می کرد.

آنتونی گودی


•    فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright):


فرانک لوید رایت از معماران برجسته قرن 20 که سبک معماری او نقش بسیار حیاتی در شکل گیری جایگاه ویژه او بین معماران معروف جهان دارد. سبک ابداعی فرانک لوید رایت، واکنشی به سبک ویکتوریایی بود که بر روی دکوراسیون تیره رنگ و تزیینات شلوغ در داخل و خارج ساختمان ها تأکید زیادی داشت. او بر روی نوعی از معماری که هندسه خاصی داشت و خطوط افقی در سراسر ساختمان به کار می رفتند فعالیت داشت. معروف ترین پروژه های معماری لوید رایت، Falling Water است. در سال های بعد از المان های منحنی در معماری پروژه های خود استفاده کرد که سبکی جدید محسوب می شد.

فرانک لوید رایت


•    میس فن در روهه (Mies Van der Rohe):


میس فن در روهه از مشهورترین معماران جهان است که با شعار زیبایی در سادگی است، بهترین و زیباترین خانه های جهان را ساخته است و با همین شعار می توان گفت که سبک اختصاصی او، مینیمالیستی بوده است. میس فن در روهه تمامی تزیینات و المان های دکوری را در پروژه های معماری خود حذف کرد و در عوض از ویژگی های ذاتی و زیبای خود متریال ها مثل فولاد و صفحات شیشه ای و غیره استفاده می کرد. این معمار آلمانی به بهترین شکل زیبایی را به معماری جهان اضافه کرد. نکته قالب توجه در سبک کاری او این است که با وجود حذف المان های تزیینی اما با تجملات مخالف نبود و در برخی پروژه های او شاهد استفاده از سنگ مرمر، اونیکس قرمز و سنگ تراورتن هستیم.

میس فن در روهه


•    فیلیپ جانسون (Philip Johnson):


فیلیپ جانسون قطعا از معروف ترین معماران داخلی جهان و بنیانگذار دپارتمان معماری MoMA است که تأثیر بسیار زیادی بر روی حوزه معماری گذاشت و ترندهای مختلفی را از سال 1935 به بعد در این فیلد ایجاد نمود. فیلیپ جانسون نه تنها ایرادات معماری نسل های قبلی را برطرف کرد بلکه ایده پرداز برجسته ای نیز بود. معروف ترین پروژه معماری جانسون، خانه او بود که در سال 1949 ساخت و به نوعی عصاره ای از مفاهیم سبک روهه بود. اکثر خانه هایی که جانسون معماری آنها را بر عهده داشت به طور گسترده از متریال شیشه ساخته شدند تا ارتباط عالی بین محیط بیرون و داخل برقرار باشد. سبک کاری جانسون بر پایه موج پست مدرن نیز بود که از طراحی ویلاهای مختلف او می توان متوجه شد.

فیلیپ جانسون


•    ایرو سارینن (Eero Saarinen):


ایرو سارینن از مشهورترین معماران جهان است که در دوران پس از جنگ جهانی توانست فلسفه سبک بوهمیایی که در سبک شناسی در معماری داخلی بسیار شهرت دارد را به یک ترند جهانی تبدیل کند. به طور خلاصه می توان گفت که به لطف پروژه های یونیک معماری سارینن، طراحی های خارق العاده آن معنای جدیدی به سادگی و زیبایی بخشید و علاوه بر آن ایرادات معماری های قبلی را نیز تصحیح کرد. همچنین از ویژگی های سبک معماری ایرو سارینن به عنوان یکی از معماران معروف جهان این است که از خطوط منحنی و المان های خاص آن به شکل فوق العاده زیبایی استفاده می کند. به عنوان مثال ساختمان هایی که سقفی شبیه به بال مرغابی دارند و طراحی داخلی یونیک از ویژگی های خاص معماری ایرو سارینن هستند.

ایرو سارینن


•    ریچارد راجرز (Richard Rogers):


ریچارد راجرز از پیشگامان و افراد برجسته سبک ساختاری فناوری پیشرفته و اکسپرسیونیسم ساختاری در سال 1977 است. برخی از ساختمان های عجیب و غریب دنیا تحت نظارت و معماری راجرز ساخته شده اند. مرکز پمپیدو که به دستان این معمار بریتانیایی ساخته شده ترکیبی از هنر مدرن و معاصر است و حتی سیستم گرمایشی و لوله کشی آن به همراه آسانسور بیرونی شیشه ای دیواری آن انقلابی در حوزه معماری بود. فعالیت های او در این حوزه باعث شده تا از مشهورترین معماران جهان باشد.

ریچارد راجرز


•    فرانک گری (Frank Gehry):


فرانک گری قطعا از معروف ترین معماران دنیا به حساب می آید که نمونه شاهکار هنر طراحی معماری او، شعبه موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو اسپانیاست. فرانک گری حتی قبل از این پروژه هم به خوبی شناخته شده بود که عمدتا بخاطر شاهکارهای معماری اوست که نوع طراحی آنها طوری به نظر می رسید که انگار برخلاف جاذبه و روش های ساختمانی رایج و متعارف هستند. از دیگر شاهکارهای معماری فرانک گری می توان به ساختمان دیزنی هال در لس آنجلس و مرکز آمار MIT در کمبریج هستند.

فرانک گری


•    نورمن فاستر (Norman Foster):


نورمن فاستر بریتانیایی که از مشهورترین معماران جهان محسوب می شود از طرفداران سبک لوید رایت، لودویگ ون در روهه و لو کوربوزیه است. اکثر پروژه های معماری و ساختمان هایی که تحت نظارت و مدیریت نورمن فاستر به عنوان معمار ساخته شده اند با الگوگیری از باکمینستر فولر هستند که ابداع کننده گنبدهای ژئودزیک (ساخته شده با سطوح هندسی) در جهان است. برج سنت ماری اکس در لندن معروف به Gerkin یک آسمان خراش تجاری در لندن است که به برج خیارشور هم شهرت دارد. این ساختمان به اندازه برج ایفل در پاریس شهرت دارد.

نورمن فاستر


•    رنزو پیانو (Renzo Piano):


رنزو پیانو از مشهورترین معماران جهان نفر بعدی در لیست ماست اما این معمار برجسته ایتالیایی بخاطر داشتن یک سبک مجزا و شاخص معروف نشده بلکه بخاطر داشتن سبک تلفیقی اوست که از نئوبروتالیسم در خانه موزه ویتنی آمریکا تا مجموعه منیل در هیوستون تگزاس را شامل می شود. برج شارد در لندن (The Shard) آسمان خراشی از جنس شیشه و فولاد است که یکی از شناخته شده ترین آثار هنرمندانه او به حساب می آید.

رنزو پیانو


•    سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava):


سانتیاگو کالاتراوا اسپانیایی یکی از شناخته شده ترین و مشهورترین معماران جهان است که آثار معماری او را با عنوان نئوفوتوریسم (آینده گرای نو) می شناسند و سبک سای فای باروک به آن نزدیک است. یکی از ساختمان هایی که او طراحی کرده شبیه به دنده های دایناسورهای رباتیک منقرض شده است. پروژه های معماری او همیشه هزینه های بسیار بالایی برای اجرا داشته است و یکی از شناخته شده ترین آثار معماری او، شبکه ترانزیت برای مرکز تجارت جهانی است. یکی دیگر از شاهکارهای معماری کالاتراوا، کلیسای یونانی ارتدوکس است که جایگزین ساختمان تخریب شده در حادثه 11 سپتامبر شد. این ساختمان با فرمی شبیه به مسجد ایاصوفیه استانبول ساخته شده و از شاهکارهای معماری کالاتراوا محسوب می گردد.

سانتیاگو کالاتراوا


•    زاها حدید (Zaha Hadid):


زاها حدید یا زها حدید از معروفترین معماران زن جهان است و اولین کسی است که جایزه پریتزکر (معادل اسکار در سینما) را دریافت کرده و به خاطر طراحی های نو آینده نگرانه بسیار مشهور است. این معمار عراقی در انگلستان تحصیل کرده و از هندسی خطی در کنار سبک اکسپرسیونیستی استفاده می کند و عموما نوع طراحی های او به اندام زنانه شباهت دارد که نمونه معروف آن استادیومی در قطر است. زاها حدید معمار لاکچری ترین خانه های جهان نیز بوده هر چند نمونه تکمیل شده آن خانه ای لاکچری در شهر نیویورک است.

زاها حدید


•    اسکار نیمایر (Oscar Niemeyer):


اسکار نیمایر برزیلی یکی دیگر از مشهورترین معماران جهان حال حاضر به شمار می رود که در توسعه طراحی مدرن قرون وسطی نقش اساسی داشته است. اسکار نیمایر با تلفیق سبک فرانک گری و زاها حدید توانست سبکی بین المللی و بسیار زیبا ایجاد کند. اسکار نیمایر یکی از برجسته ترین معماران پروژه ساخت UN در شهر نیویورک است.

اسکار نیمایر


•    رم کولهاس (Rem Koolhaas):


رم کولهاس که زاده شهر روتردام هلند در سال 1945 است یکی از معماران معروف جهان به شمار می رود که نه تنها یک طراح بلکه تئوریسین و نظریه پرداز حوزه معماری نیز هست. رم کولهاس اولین بار با انتشار کتاب Delirious New York در سال 1978 معروف شد که نه تنها به تمجید از معماری شهر بلکه در شکل گیری وضعیت اقتصادی و فرهنگی شهر نیز تداخل نداشت. از مشهورترین آثار رم کولهاس می توان به مقر مرکزی تلویزیون چین در بیجینگ اشاره کرد که به نظر می رسد این ساختمان 44 طبقه به دور خود می چرخد.

رم کولهاس


•    جین گنگ (Jeanne Gang):


جین گنگ یکی از معروف ترین معماران زن دنیاست که کمیسیون بسیار زیادی دریافت می کند. دو ساختمان بسیار بلندی که توسط معماران زن، جین گنگ؛ ساخته شده اند شامل ساختمان Acqua، آسمان خراش مسکونی 82 طبقه در داون تاون شیکاگو و برج ویستا 93 طبقه در شیکاگو هستند. هر دو این ساختمان نمای فوق العاده زیبایی دارند فرم های نامنظم با الگویی خاص در نمای آنها به کار رفته است.

جین گنگ


•    دانیل بورنهام (Daniel Burnham):


دانیل بورنهام یکی از مشهورترین معماران جهان در عصر طلاکاری است که همراه با جان ولبورن روت اولین آسمان خراش دنیا را در سال 1886 ساختند. ساختمان Montauk در شیکاگو که 40 طبقه است در مقایسه با ساختمان Flatiron در شهر نیویورک در سال 1893 کوتاهتر به نظر می رسد و عمده شهرت این معمار به همین شکل است.

دانیل بورنهام


•    گوردون بانشفت (Gordon Bunshaft):


از مشهورترین معماران جهان باید گوردون بانشفت را هم نام برد که به عقیده برخی افراد سهم زیادی در معرفی معماری مدرن در دوران پس از جنگ داشته است. اما قطع به یقین از طرفداران و ترویج کنندگان اصلی سبک بین المللی در معماری است که ابداعات طراحی آوانگارد را در اوایل قرن 20 به خدمت گرفت تا بهترین ساختمان های تجاری و اداری را بسازد. اکثر ساختمان هایی که بانشفت وظیفه معماری آنها را بر عهده داشت دارای کرتین وال شیشه ای بودند تا کاملا متفاوت با سبک نمای خارجی ساختمان های سنتی باشد. Lever House در شهر نیویورک که در سال 1952 ساخته شد اولین نمونه بارز و حقیقی سبک بین المللی است هر چند کتابخانه Beinecke در دانشگاه ییل، موزه هرش هورن واشنگتن و ساختمان Solow یا سولو که فرم بسیار خاصی دارد از دیگر شاهکارهای معماری او به حساب می آیند.

گوردون بانشفت


•    شیگرو بان (Shigeru Ban):


از مشهورترین معماران جهان با اصالت ژاپنی که او را ابداع کننده استفاده مبتکرانه از کاغذ، مقوا و چوب برای طراحی و معماری به کمک شیوه های ساخت و ساز سنتی در ژاپن می دانند که از نمونه های آن می توان به صفحات شوجی (Shoji Screens) برای درب ها، پنجره ها و تقسیم کننده های اتاق ها اشاره کرد. از شاهکارهای معماری آقای بان می توان به طراحی سقف کلیسایی در نیوزیلند نام برد که از یک تیوب گرید مقوایی استفاده کرده است. همچنین Shutter House در نیویورک که یک ساختمان مسکونی فوق پیشرفته است براساس معماری باستانی ژاپنی طراحی شده که در آن ساختار نما به شکل چندین دروازه امنیتی باز می شود و درب های شیشه ای گاراژ با یکدیگر ترکیب شده اند تا یک دیوار خارجی متحرک تشکیل دهند. شیگرو بان قطعا از معروف ترین معماران داخلی جهان است که در این لیست قرار داده ایم.

شیگرو بان


قطعا اسامی مشهورترین معماران جهان را می توان بیشتر از این هم ادامه داد. به عنوان مثال لویس کان از استونی، لئو مینگ پی از چین، لوئیس سالیوان آمریکایی به عنوان پدر معماری معاصر، ویلیام پریرا از آمریکا، ولف پریکس از آلمان، دانیل لیبسکیند لهستانی – آمریکایی از دیگر مشهورترین معماران جهان هستند. با این حال تصمیم گرفتیم به کسانی اشاره کنیم که بیشترین سهم را در ارتقای علم معماری در جهان داشته اند و ابداعات آنها تا همیشه سرآمد است.

0 / 5
سوالات پر تکرار
به عقیده بسیاری از افراد فرانک لوید رایت مشهورترین و تأثیرگذارترین معمار طول تاریخ است.
میس فن در روهه عقیده داشت زیبایی در سادگی است و نه لزوما استفاده از وسایل لوکس و تزییناتی یا معماری لاکچری.
رنزو پیانو ایتالیایی از سبک تلفیقی که ترکیبی از نئوبروتالیسم تا سبک های استفاده کننده فولاد و شیشه استفاده می کرد.
زاها حدید مشهورترین معمار زن جهان که از اندام زنانه الگو می گرفت و معروف ترین آن استادیوم قطر است.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد