ساختمان های عجیب و غریب دنیا را بشناسید! معرفی ده ها نمونه

ساختمان های عجیب و غریب دنیا از کیست؟ این ساختمان های عجیب و غریب دنیا کجاست؟ و چرا به آنها عجیب و غریب می گویند؟ تمام این موارد سؤالاتی هستند که معماران و طراحان داخلی برای گرفتن ایده های جدید و اطلاع پیدا کردن از آخرین سبک های معماری در جهان به ذهنشان خطور می کند. البته خواندن چنین مطالبی همیشه برای تمامی افراد جذابیت داشته تا بدانند معماران معروف دنیا برای تنوع، کسب شهرت یا زیبایی سازی فضاهای شهری چه ایده های جذاب و زیبایی را پیاده سازی کرده اند. در این مطلب به معرفی ساختمان عجیب و غریب دنیا کشورهای مختلف می پردازیم که دوره ساخت آنها از به سالیان دور تا دوران معاصر می رسد.

ساختمان های عجیب و غریب دنیا همراه با عکس

ساختمان های عجیب و غریب دنیا چیست؟ در ادامه با لیستی از عجیب و غریب ترین سازه های ساختمانی در سراسر دنیا آشنا می شوید که عکس های ساختمان های عجیب و غریب دنیا را برای هر مورد نیز مشاهده خواهید کرد:

معبد استقلال (Independence Temple):

معبد استقلال یکی از عجیب و غریب ترین سازه های دنیا را دارد. معماری جذاب آن در میسوری بسیار چشمگیر است. ساختمان عجیب و غریب این بنا به دلیل این است که سازندگان تلاش کرده اند تا اصول و سنگ بنای معماری مدرن و سنتی و مذهبی را با هم تلفیق کنند.

معبد استقلال یکی از عجیب و غریب ترین سازه های دنیا

ساختمان رن در چین (Ren):

یکی از عجیب و غریب ترین ساختمان های جهان در کشور چین، شهر شانگهای است. طراحی این ساختمان با شرکت BIG بوده که برای اکسپو جهانی 2010 ساخته شد. ساختمان رن چین محلی اقامتی، ورزشی و برای برگزاری کنفرانس های مهم است. طراحی ساختمان به گونه ای است که این دو بخش با یکدیگر تلفیق شده اند. ساختمان اول که از آب بیرون آمده مخصوص فعالیت های بدنی و ورزشی و آبی است و ساختمان دوم که پایه آن روی زمین است برای برگزاری کنفرانس هاست.

ساختمان رن چین محلی اقامتی

موزه ملی زاید امارات (Wing Shape Zayed National Museum):

موزه ملی زاید امارات متحده عربی که در جزیره سعدیات قرار گرفته، یکی از عجیب ترین سازه ساختمان های عجیب و غریب دنیا را دارد. این بنا اولین موزه ای است که نشان دهنده فرهنگ، تاریخ و تحولات اجتماعی – اقتصادی این کشور است. این ساختمان دارای 5 بخش بال مانند است که در هر کدام گالری های مختلف قرار دارند. فضاهای اجرایی متفاوتی که برای این موزه در نظر گرفته شده محل برگزاری فیلم ها و نمایش های مختلف است. طراحی لابی جوی عالی همراه با کارکرد سنتی از جمله برگزاری شعر، موسیقی و رقص است.

موزه ملی زاید امارات متحده عربی

ساختمان سبدی آمریکا (Basket Building):

از جمله عجیب غریب ترین ساختمان های دنیا، این ساختمان سبدی شکل عظیمی است که در اوهایو آمریکا قرار گرفته و محل دفتر مرکزی شرکت سبدسازی لانگبرگر است. این ساختمان دقیقا شبیه به سبدهای تولیدی شرکت بوده و سایز آن 160 برابر است. با اینکه این ساختمان کاربری تجاری و اداری دارد اما به دلیل نوع طراحی عجیب و غریب به یک نقطه گردشگری تبدیل شده است. حتی در طراحی ساختمان دو دستگیره هم طراحی کرده اند. این ساختمان نمونه بارز و بسیار زیبایی از معماری تقلیدی (Mimetic) است که در آن ساختمان ها را دقیقا مشابه با شکل یک محصول جهت تبلیغ بیشتر و خلاقانه می سازند. بخش داخلی ساختمان از سقف شیشه ای است و نورگیری عالی دارد.

ساختمان سبدی شکل عظیم

ساختمان اداری تخم مرغی شکل سایبرتکچر هند (Cybertecture Egg Office Building):

طراحی این ساختمان عجیب و غریب که در کشور هند قرار دارد الهام گرفته شده از تخم پرندگان است و برای ساخت آن از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده کرده اند. وظیفه طراحی تا ساخت این سازه عجیب و غریب بر عهده یک شرکت در هنگ کنگ بوده است. در این ساختمان مهندسی تکاملی و سیستم های کنترلی فوق العاده قرار گرفته و با توجه به نورپردازی فوق العاده و مصالح بسیار مقاوم به نقطه گردشگری شهر بمبئی تبدیل شده است.

ساختمان اداری تخم مرغی شکل سایبرتکچر هند

کاخ حبابی فرانسه (Bubble Palace):

از جمله ساختمان های عجیب غریب دنیا که در فرانسوی به آن Palais Bulles می گویند مکان اقامتی بزرگ و عجیب نزدیک به شهر کن فرانسه است. این ساختمان توسط یک معمار مجارستانی در بین سال های 1975 تا 1989 که برای یک صنعتگر فرانسوی ساخته شد و سپس یک طراح مد به نام پیر کاردین آن را خرید. این خانه 1200 متر مربعی شامل لانج پانورامیک، آمفی تئاتر روباز با ظرفیت 500 نفر، 10 اتاق خواب، چندین استخر شنا و آبشار است که به زیبایی هر چه تمامتر تزیین شده اند.

کاخ حبابی فرانسه

کازا باتیو اسپانیا (Casa Batllo):

یکی دیگر از ساختمان های عجیب دنیا که در قلب شهر بارسلونا قرار گرفته و از شاهکارهای آنتونی گائودی، از بزرگترین معماران دو قرن اخیر جهان در اسپانیاست. در طراحی این ساختمان از رنگ های مختلف همراه با معماری با شکوه و خارق العاده استفاده شده که چشم هر بیننده ای را میخ کوب می کند. ساختمان کنونی بازسازی شده ساختمان قبلی است که توسط گائودی در سال 1904 بازسازی شد. هر قسمت از تراس شبیه به یک ماسک یا نقابی است که شما را نگاه می کنند.

کازا باتیو اسپانیا

کلیسای هالگریمور ایسلند (The Church of Hallgrimur):

کلیسای هالگریمور بلندترین و عجیب و غریب ترین کلیسای ایسلند است که در پایتخت ایسلند یعنی ریکیاویک قرار گرفته است. طراحی این ساختمان براساس معماری نوردیک است که اثر معمار معروف Guojon Samuelton است. ساخت این بنای مذهبی از سال 1945 شروع شد و بیش از 38 سال طول کشید! اسم این ساختمان را به افتخار شاعر پرآوازه ایسلندی، Hallgrimur Petursson نامگذاری کردند. این کلیسا 75 متر ارتفاع دارد و بخش داخلی آن با ارتفاع 50 متری خودنمایی می کند. بخش بالایی کلیسا نمایی از کل شهر به شما خواهد داد.

کلیسای هالگریمور بلندترین و عجیب و غریب ترین کلیسا

اتومیوم بلژیک (Atomium):

یکی دیگر از ساختمان های عجیب و غریب دنیا، این ساختمان گوی مانند اتومیوم در بروکسل بلژیک است. این ساختمان 102 متری توسط یکی از بهترین معماران دنیا یعنی Andre Waterkeyn ساخته شده که تمامی بخش های آن فولادی است و توسط ستون های مختلف به شکل کلاستری به هم وصل هستند. قطر هر کره در این ساختمان 28 متر است و قطر هر کدام از لوله ها 2298 متر است که در نوع خود بی نظیر است. در داخل هر یک از این بخش ها پله برقی قرار داده اند و ساختمان بالایی تمامی تجهیزات لازم مثل رستوران و سکوی دید برای کل شهر قرار دارد.

اتومیوم در بروکسل بلژیک

خانه کج و کوله لهستان (The Crooked House):

یکی دیگر از ساختمان های دیدنی جهان، خانه کج و کوله است که در سوپوت لهستان قرار دارد. این مجموعه تجاری توسط Szotynscy و Zalesky در سال 2004 با الهام گیری از داستان های افسانه ای ساخته شد و خیلی زود توانست به یکی از ساختمان های عجیب و غریب دنیا و مکانی که سوژه عکاسی توریست های داخلی و خارجی است تبدیل شود. این خانه از هر طرف عجیب و غریب است و همیشه حس می کنید در حال فرو ریختن است. درب های شیشه ای و بخش های آبی و سبز رنگ این بنا در شب زیبایی وصف ناپذیری دارند.

خانه کج و کوله

برج چرخان دبی (Rotating Tower):

برج چرخان دبی که در سال 2020 ساخت آن به اتمام رسید با معماری سنگ و بتنی یکی از ساختمان های عجیب و غریب دنیا خارجی است. این برج تا وسط به عنوان پایه بسیار محکم عمل می کند و پس از آن هر طبقه به شکل مجزا، در جهت و خلاف جهت عقربه های ساخت چرخش دارد. 

برج چرخان دبی

خانه هنر یا کونست هاوس اتریش (Kunsthaus):

خانه موزه مدرن کونست هاوس در وین اتریش سال 2003 ساخته شده که ظاهری شبیه به یک ربات غول پیکری دارد که باعث شده نسبت به تمامی موزه های جهان متفاوت باشد. سطح براق آن بخاطر بکارگیری بیش از 1000 حلقه لامپ فلورسنتی است که به نحوی برنامه ریزی شده که در طی شب، نورپردازی زیبایی داشته باشد. تأمین برق تمامی لامپ ها از طریق پنل های خورشیدی آن انجام می گیرد بنابراین از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا بهره مند است. 

خانه موزه مدرن کونست هاوس در وین

خانه سنگی پرتغال (Stone House):

از جمله خانه های عجیب و غریب دنیا که ایده ساخت اولیه آن از خانه مشهور فلینت استون گرفته شد. این خانه بین دو صخره سنگی ساخته شده به نحوی که تحسین بسیاری از معماران برتر و مطرح دنیا را برانگیخته است. حتی در طی چند سال اخیر تعدادی از افراد قصد تخریب و غارت داشتند که بدنه، پنجره و درب های فولادی ضد گلوله این ساختمان هیچ گونه آسیبی ندید. فضای داخل خانه برخلاف ظاهر زمخت و خشن خود بسیار راحت است. تمامی تجهیزات لازم برای این خانه در نظر گرفته شده و یکی از مشهورترین نمونه های طراحی منزل مدرن به حساب می آید.

خانه سنگی پرتغال

موزه هنر معاصر نیتروی در برزیل (The Niteroi Contemporary Art Museum):

موزه هنر معاصر نیتروی در برزیل یکی از شاهکارها و در عین حال ساختمان های عجیب و غریب دنیاست که انگار از جهان دیگری آمده باشد. این ساختمان در سال 1996 توسط Oscar Niemey و با کمک Bruno Contarini ساخته شد. ارتفاع ساختمان 16 متر و بخش گنبدی بالای آن 50 متر قطر دارد. کسانی که عاشق ساختمان های عجیب و غریب با معماری حیرت انگیز هستند، این شاهکار را تحسین کرده اند.

موزه هنر معاصر نیتروی در برزیل

خانه هوندر واسر، جنگل پیچشی آلمان (Forest Spiral, Hundertwasser):

یکی از ساختمان های عجیب و غریب دنیا در آلمان است جایی که ساختمانی متعلق به سال 2000 میلادی، فرم پیچشی یا اسپیرال دارد و بالای هر ساختمان هم روف گاردن قرار گرفته است. رنگ ساختمان، جهت چرخش مارپیچ و طراحی شیک ساختمان باعث شده ظاهر بسیار بی نظیری پیدا کند. طراحی این ساختمان باعث شد تا پس از آن برای طراحی ویلا و طراحی شهرک های مختلف از آن الگو بگیرند اما هنوز نتوانسته اند مثل خانه هوندر واسر موفق شوند.

خانه هوندر واسر، جنگل پیچشی آلمان

خانه های مکعبی هلند (Cubic Houses):

خانه های مکعبی روتردام و هلموند در هلند که توسط Piet Blom طراحی شده لقب ساختمان های عجیب و غریب دنیا را در لیست ما به خود اختصاص داده است. هر کدام از مکعب ها در زوایای مختلفی قرار گرفته اند و پایه های شش ضلعی برای آنها ساخته اند تا شبیه به یک درخت به نظر برسند. 38 مکعب کوچک در ساخت این خانه بکار گرفته شده که هر کدام به شکل استادانه ای به یکدیگر متصل هستند.

خانه های مکعبی روتردام و هلموند

کلیسای جامع برازیلیا (Cathedral Of Brasília):

این کلیسای جامع خارق العاده توسط معمار معروف، اسکار نیمایر ساخته شده که از طراحان ساختمان سازمان ملل نیز هست. 16 ستون هذلولی شکل با وزن 90 تن بنا و شکل کلی این ساختمان را تشکیل می دهند. مسیر ورودی با 4 مجسمه برنزی 3 متری تزیین شده که هر کدام نویسندگان چهار کتاب اول عهد جدید می باشند. این کلیسا به مریم باکره اعطا شده و به نام کلیسای جامع بانوی ما آپرسیدا هم می شناسند. طرح کلی کلیسای جامع برازیلیا به عنوان یکی از ساختمان های عجیب و غریب دنیا، شبیه به دستان برای نیایش است.

کلیسای جامع برازیلیا

جمع بندی مطالب

ساختمان های عجیب و غریب دنیا چه نام دارد؟ در این مطلب تلاش کردیم تا ساختمان های عجیب و غریب سرتاسر دنیا را به شما معرفی کنیم و بدانید که در کشورهای مختلف دنیا، ساختمان عجیب و شاهکار آن چه نام دارد. مکان ساختمان های عجیب و غریب دنیا تأثیر زیادی روی معماری آن گذاشته و همین عامل باعث شده تا ترکیبی از معماری، فرهنگ و تمدن هر منطقه باشد.

لیست ارائه شده از ساختمان های عجیب و غریب دنیا جدید بوده و تلاش بر این بود تا با ساختمان های جدید مواجه باشید. 

0 / 5
سوالات پر تکرار
ساختمان سبدی شکل آمریکا در ایالت اوهایو و محل دفتر مرکزی شرکت سبدسازی لانگبرگر با سبک معماری تقلیدی ساخته شده است.
چون سبک معماری و طراحی آنها نسبت به طراحی های رایج غیر متعارف و خلاقانه و بسیار جدید است.
ساختمان اداری سایبرتکچر هند را با الهام از تخم پرندگان ساخته اند و در لیست ساختمان های عجیب و غریب دنیا قرار دارد.
کلیسای هالگریمور ایسلند که ساخت آن بیش از 38 سال طول کشید عجیب و غریب ترین معماری را در بین کلیساهای جهان دارد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد