تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در معماری و طراحی داخلی

در دنیای معماری یکی از بخش هایی که همیشه مورد توجه معماران و کارفرمایان بوده تفاوت بین انواع سبک های معماری است. شناخت تفاوت بین سبک های معماری کمک می کند تا بتوان با توجه به اهداف و برنامه ریزی ها و همچنین مواردی که در ذهن دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اساسا چگونه یک کارفرما می تواند سبک خاصی را برای طراحی ویلا خود انتخاب کند در حالی که شناختی از جزئیات و ویژگی ها و فرم نهایی آن نداشته باشد. یکی از سبک هایی که در مشاوره ها و پرزنت های حضوری از ما زیاد می پرسید تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک است مخصوصا که هر دو لاکچری و بسیار زیبا و نماد شکوه و عظمت هستند. ما همچنان در مشاوره های حضوری نیز به شما توضیح خواهیم داد اما تصمیم گرفتیم با ارائه این مطلب پیش آگاهی ذهنی کاملی در خصوص تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در طراحی داخلی و خارجی ساختمان به شما بدهیم پس با ما همراه باشید.

 تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

ویژگی های سبک کلاسیک

قبل از هر چیز باید بگوییم که ما در مطلبی جداگانه به طور کامل و مفصل با ریز جزئیات به توضیح سبک معماری کلاسیک پرداخته ایم که اگر علاقه مند هستید می توانید برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید. اما برای کسانی که قصد دارند فرق کلاسیک با نئوکلاسیک را به شکل مختصر و مفید بدانند ابتدا باید ویژگی های این دو سبک را به طور خلاصه توضیح دهیم. سبک کلاسیک که برگرفته از سبک رومی یونان و رم باستان است طرفدار شدید متریال های سنگی، تزئینات و جزئیات پیچیده و شلوغی زیاد است. به همین دلیل است که همه افراد ویلاهای کلاسیک را همان ویلاهای لوکس و لاکچری می دانند.

از دیگر ویژگی های کلی سبک کلاسیک در معماری می توان به وجود نظم و تقارن در فرم کلی طراحی، رنگ های با شکوه و لاکچری از نما گرفته تا دکوراسیون داخلی، استفاده از وسایل خاص سبک کلاسیک مثل مبلمان کلاسیک و غیره، المان های سنگی و مجسمه ها و تابلوهای زینتی و طرح های مختلف شطرنجی و غیره اشاره کرد.

 از دیگر ویژگی های کلی سبک کلاسیک در معماری می توان به وجود نظم و تقارن در فرم کلی طراحی اشاره کرد

ویژگی های سبک نئوکلاسیک

برای بررسی عمیق تر فرق کلاسیک با نئوکلاسیک ابتدا ویژگی های این سبک را به طور خلاصه بررسی می کنیم. البته اگر قصد داریم با جزئیات زیاد مطالعه نمایید در مطلبی جداگانه سبک نئوکلاسیک را معرفی کرده ایم. سبک نئوکلاسیک تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک است به نحوی که شما برخی از اصول و ویژگی های سبک کلاسیک را در قالب سبکی مدرن مشاهده می کنید. به عنوان مثال در سبک نئوکلاسیک هم ستون های مرتفع در بخش ورودی، نظم و تقارن، اشکال هندسی و مصالح سنگی یا ترکیب شده با سایر متریال ها می بینید. بنابراین می توانیم بگوییم که در سبک نئوکلاسیک ویژگی های سبک کلاسیک را می بینید اما با جزئیات و ریزه کاری ها و سختگیری کمتر و متمایل به سبک مدرن. همین ویژگی های خاص باعث شده تا سبک نئوکلاسیک طرفداران زیادی پیدا کند.

 برای بررسی عمیق تر فرق کلاسیک با نئوکلاسیک ابتدا ویژگی های این سبک را به طور خلاصه بررسی می کنیم

تفاوت طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک در معماری داخلی و خارجی

همانطور که در ویژگی های سبک های معماری کلاسیک و نئوکلاسیک توضیح دادیم این دو سبک با وجوه تشابهات هر چند جزئی تفاوت های اساسی هم دارند. برای اینکه بهتر به تفاوت کلاسیک و نئوکلاسیک پی ببرید با جزئیات کامل این تفاوت ها را بررسی می کنیم:

  • متریال های مورد استفاده

در سبک کلاسیک توجه و تمرکز اصلی بر روی متریال های سنگی است در حالی که در سبک نئوکلاسیک کارفرما می تواند علاوه بر سنگ متریال های دیگری هم مثل شیشه، فلز، کامپوزیت و غیره هم استفاده کند. حتی می توانید فقط یک نوع متریال یا ترکیبی از متریال های مختلف را انتخاب نمایید.

  • رنگ

تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در طراحی داخلی و دکوراسیون فضاهای داخلی به این شکل است که در رنگ کلاسیک رنگ های سلطنتی مثل طلایی، نقره ای، بنفش و مشابه آن استفاده می شود در صورتی که در سبک نئوکلاسیک رنگ ها فرم ساده تری هم دارند و لزومی ندارد اینقدر پر زرق و برق باشد.

  • تزیینات

قبلا در خصوص انواع تزیینات داخلی ساختمان، مدل های مختلف تزیینات و فرم های گوناگون آن را توضیح داده ایم. هر آنچه که در این مطلب توضیح دادیم به همراه المان های شلوغ و پر زرق و برق حتما در سبک کلاسیک باید استفاده شوند. اما در سبک نئوکلاسیک چون تمایل به سبک مدرن وجود دارد تعادل برقرار شده تا اگر طرفدار شلوغی سبک کلاسیک و خلوتی سبک مدرن نیستید فرم تعادلی و حد وسط آن را انتخاب کنید.

  • جزئیات

جزئیات و پیچیدگی ها در سبک کلاسیک به مراتب بیشتر از سبک نئوکلاسیک است و حتی در نوع، حجم و سایز جزئیات هم در کلاسیک شاهد پیشرفته تر بودن آن هستیم. در سبک نئوکلاسیک سعی شده تا این جزئیات تا حدی حفظ شوند و تلطیف تر و ساده تر برخورد شود و زمختی سبک کلاسیک را نداشته باشند.

 تفاوت طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک در معماری داخلی و خارجی

  • مقاومت و استحکام فونداسیون

تفاوت کلاسیک و نئوکلاسیک از لحاظ نوع فونداسیون هم در نوع خود جالب توجه است. با توجه به اینکه متریال های مورد استفاده در نوع کلاسیک بیشتر از نوع سنگ هستند بر وزن فونداسیون بسیار افزوده خواهد شد بنابراین لازم است که مقاوم سازی های بیشتری در مبحث ساخت و ساز انجام شود.

  • کاربردی ساختن فضاهای محدود

امروزه فضاهای مفید و متراژ خانه ها کمتر از قبل شده و این موضوع حتی به مقوله ویلاسازی هم نفوذ کرده است. تفاوت سبک کلاسیک با نئوکلاسیک در اینجا بسیار مهم است. با توجه به اینکه جزئیات و تزیینات و المان های دکوری در کلاسیک بیشتر است کاربرد بسیار کمتری برای ساخت فضاهای محدود یا با متراژ پایین پیدا کرده بنابراین در این زمینه قطعا سبک نئوکلاسیک برتری پیدا می کند.

  • تناسبات و المان ها

همانطور که گفتیم سبک نئوکلاسیک سعی کرده ویژگی های سبک کلاسیک را با قالب مدرن ارائه کند بنابراین اگر ستون های مرتفع، ریزه کاری و جزئیات می بینید، تناسبات مختلف را با نظم و قاعده مشاهده می کنید و نمای ساختمان ها را تا حدی مشابه می بینید صرفا برای اینکه نماینده خوبی برای سبک کلاسیک باشد در غیر این صورت تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در همین موارد است.

  • ملزومات طراحی

از ویژگی های سبک کلاسیک باید متوجه شده باشید که از پروسه طراحی گرفته تا اجرا در بخش طراحی داخلی و خارجی ملزومات زیادی وجود دارد که جزو بخش های اصلی آن هستند. اما تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در همین است که هر چیزی مشاهده می کنید جزو ملزومات حساب می شود که همین باعث پیچیدگی و سختی های سبک کلاسیک شده است.

  • دوره زمانی یا تایمینگ

شاید این فرق سبک کلاسیک و نئوکلاسیک برای کارفرمایان چندان مهم نباشد اما به هر حال از تفاوت های بین این دو سبک معماری است که از لحاظ دوره زمانی فرق دارند. به سختی می توان مشخص کرد که دقیقا این سبک ها در چه برهه زمانی پدید آمده اند چون سبک نئوکلاسیک یک حالت گذار تدریجی در ایده آل ها و پرسپکتیو بود تا اینکه تغییرات اساسی و یک چرخش کامل سبک معماری باشد. سبک کلاسیک همانطور که گفته شد به درازای قدمت یونان و رم باستان است و کمی بعد از رنسانس در اروپا که بین قرن های 14 تا 17 میلادی است احیا شد. برخی پژوهش ها هم عنوان می کنند که سبک معماری کلاسیک علاقه زیادی به فرهنگ باستان داشت و اساسا کمک کرد تا جنبش رنسانس شکل بگیرد. اما علاقه و گرایشی که بعدا در قرن 18 و پس از آن شکل گرفت به سبک نئوکلاسیک تعبیر شده که خیلی تأکید زیادی به احیای ایده آل های گفته شده ندارد و تنها تقلیدی نیمه کاره ای از سبک کلاسیک است تا زیبایی آن را حفظ کند اما به سبک مدرن هم نیم نگاهی دارد. بررسی این جنبه از تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک از این منظر مهم است که بدانید هیچ یک از سبک های گفته شده بر دیگری برتری از لحاظ نوع سبک معماری و ایده آل ها و معیارها ندارند.

 دوره زمانی یا تایمینگ

  • هزینه های ساخت و ساز

طبیعتا با ویژگی هایی که برای سبک کلاسیک برشمردیم هزینه های ساخت و ساز بسیار بیشتری نسبت به سبک نئوکلاسیک دارد. بنابراین یک تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک هزینه های اجرا و ساخت و ساز است.

جمع بندی مطالب

با توجه به مواردی که گفته شدند طراحی ویلای کلاسیک را بیشتر مورد توجه لاکچری پسندان و کسانی که به دنبال جزئیات و وسایل و المان های تزیینی هستند می دانند. هر چند در سبک نئوکلاسیک هم چنین ویژگی هایی دیده می شود اما به شدت سبک کلاسیک نیست. در هر صورت اگر تمایل به طراحی ویلا در سبک های گفته شده یا سایر سبک های معماری طبق اصول و استانداردهای جهانی هستید با ما تماس بگیرید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
در سبک کلاسیک شما بهتر می توانید تمامی جزئیات و المان های یک ویلای لوکس و لاکچری را پیاده سازی کنید.
طراحی ویلای کلاسیک می تواند حتی تا چندین برابر یک ویلای نئوکلاسیک باشد که به دلیل داشتن جزئیات بیشتر و متریال های گران قیمت است.
با توجه به ویژگی های گفته شده یک تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک همین است که سبک معماری کلاسیک برای فضاهای با متراژ پایین مناسب نیست.
هیچ یک از سبک های معماری را نمی توان نسبت به دیگری برتری داد و این کاملا به سلیقه، اهداف، میزان بودجه و برنامه شما برمیگردد که کدام سبک را پس از دریافت مشاوره رایگان از سمت کارشناسان ما، انتخاب خواهید کرد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد