انواع تزئینات داخلی ساختمان

تزئینات داخلی ساختمان چیست؟ این اولین سوالی است که باید قبل از معرفی و توضیح عناصر و المان های تزیین داخلی ساختمان به آن پاسخ دهیم. قبل از هر چیز ابتدا باید با معنی تزیینات و المان های تزیینی آشنا شویم. به طور کلی در طراحی دکوراسیون داخلی، به تمامی المان ها و اقلامی که جنبه زیبایی و تکمیل کنندگی یا پر کنندگی فضا دارند و نبود آنها خللی ایجاد نمی کند عناصر تزیینی می گویند. عناصر تزیینی در نما و داخل ساختمان بسیار متنوع هستند که ما در این قسمت تنها قصد داریم به انواع تزیینات داخلی ساختمان اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

 انواع تزیینات داخل ساختمان ویلایی

انواع تزیینات داخل ساختمان ویلایی

انواع تزیینات ساختمان را می توان برحسب سلیقه، سبک معماری و دکوراسیون داخلی، متراژ و فضایی که نیاز دارید و بخشی از خانه که قصد تزیین آن را دارید انتخاب کنید. این تزیینات برای کفپوش، دیوار و سقف و قسمت های مختلف قابل استفاده هستند. در بازسازی ساختمان (تفاوت بازسازی و نوسازی) استفاده از تزیینات مختلف یکی از بهترین ایده ها برای ایجاد تغییرات دلخواه شماست. در ادامه مهمترین و بهترین المان های تزیین داخلی ساختمان اشاره می کنیم:

کاغذ دیواری

از جمله زیباترین تزیینات داخلی ساختمان کاغذ دیواری را می توان نام برد که انواع مختلفی دارد. این متریال ها به عنوان پوشش زیبا و لوکس دیوارهای خانه در تمامی قسمت ها کاربرد دارد هر چند در سرویس بهداشتی و آشپزخانه از کاغذ دیواری استفاده نمی کنند. کاغذ دیواری ها امروزه ضد آب هستند و در طرح و رنگ و مدل های مختلف متناسب با نوع تزیینات داخلی و نقاشی ساختمان قابل استفاده می باشند.

 کاغذ دیواری در تزیینات دکوراسیون منزل

قرنیز

قرنیزها یکی دیگر از المان های تزیین داخل ساختمان هستند که در طراحی خانه ویلایی زیاد استفاده می شوند. قرنیزها که در انواع مدل های سرامیکی، سنگی، چوبی، PVC و MDF تولید می شوند رنگ و مدل های مختلفی دارند و همین باعث شده تا با انواع سبک های معماری دکوراسیون داخلی به راحتی ست شوند. قرنیز علاوه بر کاربرد تزیینی از رسیدن آب، نم و رطوبت به پای دیوار در هنگام شستشو کمک می کند.

 قرنیزها یکی دیگر از المان های تزیین داخل ساختمان هستند

موکت

در صورتی که تنها کفپوش یک خانه موکت نباشد، می توان جزو انواع تزیینات داخلی ساختمان مسکونی به حساب آورد. موکت ها در خانه هایی که از فرش برای تزیین کف منزل استفاده می کنند به جهت جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی موزاییک و سرامیک استفاده می شوند. همچنین موکت از کثیف شدن زیر فرش ها جلوگیری کرده و تمیز کردن آن را راحتتر می کند و به عقیده تولیدکنندگان فرش، موکت به افزایش طول عمر فرش کمک می کند. امروزه موکت ها در تراکم های مختلف و نمونه های نرم و ضخیم نیز تولید می شوند و زبری نمونه های ساده اولیه را ندارند. با توجه به تنوع بالای طرح و رنگ در چیدمان منزل به سبک ایرانی برای ست شدن با وسایل مختلف فوق العاده است.

 استفاده از موکت در تزیینات داخلی ساختمان

پارکت

یکی از انواع المان های تزیینات داخل ساختمان با چوب، پارکت ها هستند که در ترکیب با قرنیزها فوق العاده زیبا هستند. موزاییک و سرامیک جزو کفپوش های اصلی و با دوام محسوب می شوند ولی پارکت که در طراحی ویلای کلاسیک کاربرد زیادی دارد جزو المان های تزیینی است.

 یکی از انواع المان های تزیینات داخل ساختمان با چوب، پارکت ها هستند

گچبری

از انواع تزیینات داخلی ساختمان گچبری است که از المان های اصلی، غیر قابل جایگزین و بی بدیل در معماری اصیل ایرانی است. گچکاری در هر دوره از تاریخ کشورمان به فرم، روش و شکل خاصی اجرا می شده و امروزه نیز سبک و سیاق خاص خود را دارد به نحوی که در طراحی ویلا ایرانی بسیار پرطرفدار است. باید اذعان کرد که از بین انواع تزیینات داخل ساختمان گچکاری هیچ موقع مورد غفلت قرار نگرفته و همیشه مورد تقاضا بوده است. این گچکاری ها در سقف و دیوارها به شکل ابزارکاری یا کناف و پنل های پیش ساخته گچی استفاده می شود. در ساختمان پیش ساخته هم گچکاری سقف به شکل پنل های از پیش آماده شده است.

 از انواع تزیینات داخلی ساختمان گچبری است

پارتیشن

در گذشته برای جداسازی فضاهای مختلف از دیوار به شکل تیغه استفاده می کردند تا حریم خصوصی افراد بیشتر رعایت شود. با اینکه امروزه این روش کاملا منسوخ نشده اما برای کم کردن فشار و بار وارده به فونداسیون ساختمان برای جداسازی بخش های مختلف در کنار دیوار، از پارتیشن های گوناگون استفاده می کنند. بنابراین از ایده های طراحی ویلا می توان به استفاده از پارتیشن های مختلف از جنس چوب، آلومینیوم و شیشه و غیره به شکل ساده یا ثابت و متحرک اشاره کرد. پارتیشن ها از انواع تزیینات داخلی ساختمان با کاربردهای گوناگون هستند.

 پارتیشن ها از انواع تزیینات داخلی ساختمان

پرده

در لاکچری ترین خانه های جهان پرده های فاخر و ابریشمی با تزیینات فراوان و رگه های طلایی استفاده می شود. پرده ها مطلقا و صرفا جنبه تزیینی ندارند چرا که به حفظ حریم خصوصی کمک می کنند و از طرفی مانع از نفوذ گرما و سرما شده و جلوی شدت تابش زیاد خورشید در مناطق کویری را می گیرند. بنابراین پرده از انواع تزیینات داخلی ساختمان با کاربردهای مختلف است.

 پرده از انواع تزیینات داخلی

تابلوهای نقاشی

از المان های تزیینی بسیار مهم در طراحی ویلا لاکچری تابلوهای نقاشی هستند. گاهی اوقات این تابلوها بسیار فاخر و گران قیمت هستند و گاهی نیز نمونه های بدل صرفا برای تزیین دیوارها استفاده می شوند. تابلوهای نقاشی را باید جزو انواع تزیینات داخلی ساختمان شیک محسوب کرد که به سادگی زیبایی فضای شما را دو چندان می سازد.

  تابلوهای نقاشی را باید جزو انواع تزیینات داخلی ساختمان شیک محسوب کرد

سرامیک

در طراحی ویلای پست مدرن از سرامیک نه فقط برای کفپوش سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و پذیرایی بلکه برای زیبایی و تزیین هم استفاده می شود. سرامیک ها عمر و مقاومت بسیار بالایی دارند. با توجه به اینکه در ویلاهای پست مدرن تأکید بر حفظ سادگی و شیک بودن است به جای سنگ، سرامیک را مثال زدیم.

 سرامیک در تزیین داخل ساختمان

سنگ

قبلا در رابطه با انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آن در نما و قسمت های مختلف صحبت کردیم و می دانیم که سنگ ها علاوه بر اینکه در مقایسه با سرامیک مقاومت و پایداری بسیار بیشتری دارند، تزیینی هم هستند. در واقع برای طراحی داخلی (تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی) الزامی به استفاده از سنگ نیست اما برای طول عمر بیشتر و از همه مهمتر داشتن عنصر تزیینی شیک و لاکچری استفاده می کنند. به همین دلیل همیشه از بین انواع تزیینات داخلی ساختمان لوکس و لاکچری، متریال سنگ در اولویت بوده است. حتی نمونه انواع تزیینات داخلی ساختمان با سنگ آنتیک می توان به جزیره کابینت ها، دیوار پشت تلویزیون و قرنیزها اشاره کرد.

 انواع تزیینات داخلی ساختمان با سنگ

پنل دیواری

پنل های دیواری یکی دیگر از انواع تزیینات داخلی ساختمان مینیمال یا در سبک های دیگر است. پنل های دیواری کمک می کنند تا بدون نیاز به تخریب و خرید مصالح و ملات گوناگون در کمترین زمان به دیوارکشی بپردازید و سرعت انجام پروژه معماری را دو چندان کنید. در مدیریت ساخت پنل های دیواری مقاوم با رضایت کارفرما استفاده می شود.

 پنل دیواری

انواع سقف کاذب

از انواع تزیینات داخلی ساختمان اداری مدرن، منازل مسکونی، ویلایی و آپارتمانی سقف های کاذب به عنوان یک المان تزیینی طرفداران زیادی دارند. در مبحث دکوراسیون داخلی برای طراحی آپارتمان از انواع سقف های کاذب مثل سقف کشسان، کناف، سقف های کاذب پی وی سی و غیره استفاده می شود تا سقف ها از فرم ساده اولیه خود خارج شوند.

 انواع سقف کاذب

آسانسور

آسانسور از انواع تزیینات داخلی ساختمان لاکچری است که در ویلاهای دوبلکس و تریپلکس استفاده می شود. هر چند آسانسورها جنبه تزیینی دارند و در حقیقت برای جابجایی افراد استفاده چندانی نمی شوند اما برای جابجایی وسایل بین طبقات کاربرد زیادی دارند. بنابراین از انواع تزیینات داخلی ساختمان های دوبلکس و ویلاهای چند طبقه آسانسور یکی از عناصر تزیینی و بسیار گران قیمت محسوب می گردد.

 آسانسور از انواع تزیینات داخلی ساختمان لاکچری است

پتینه کاری

پتینه کاری یا کهنه کاری که از سالیان بسیار دور در طراحی ویلای روستیک مورد استفاده قرار گرفته سابقه آن به دوران مصر باستان بر می گردد. پتینه کاری یکی از انواع تزیینات داخلی ساختمان زیبایی است که به کمک رنگ و ابزارهای کوری، بافت و طرح های بصری و سه بعدی بر روی سطوح مختلف از دیوار گرفته تا سقف و جنس های مختلف نظیر فلز و چوب قابل اجراست. با پتینه کاری می توان ظاهری آنتیک و عتیقه به قسمت های مختلف دکوراسیون داخلی داد. بنابراین از فاخرترین نمونه های انواع تزیینات داخلی ساختمان پتینه کاری است.

 پتینه کاری یکی از انواع تزیینات داخلی ساختمان زیبایی است

چراغ های تزیینی

چراغ های تزیینی انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها چراغ های تأکیدی استفاده شده در بالای مجسمه ها یا تابلوهای هنری است. همچنین در تراس و بالکن (فرق تراس و بالکن چیست) هم از انواع این چراغ ها به شکل دیوارکوب، دفنی و غیره استفاده می شوند.

 چراغ های تزیینی ساختمان

مجسمه ها

همیشه در کنار امکانات ویلاهای لوکس، تزیینات داخل ساختمان هم مورد توجه بوده که یکی از آنها مجسمه ها هستند. مجسمه ها در انواع برنزی، نقره ای، برنجی و سنگی برای ویلاهای لوکس و لاکچری در فضاهای مختلف استفاده می شوند که پیام آور شکوه و عظمت و غنا بودن هستند.

 استفاده از مجسمه در ساختمان

رنگ های طلایی

در مطلب ترکیب انواع رنگ در دکوراسیون، رنگ های طلایی و مشابه آن را برای ویلاهای لاکچری توصیه کردیم. رنگ طلایی برای دکوراسیون داخلی الزام آور نیست چرا که به شکل تزیینی و ترکیبی با سایر رنگ ها استفاده می شود. رنگ طلایی به روشن تر شدن فضا به دلیل بازتاب نور هم کمک می کند و براقی خاصی دارد. 

 ترکیب رنگ طلایی در تزیین ساختمان

لوستر

وسایل روشنایی مختلفی برای نورپردازی دکوراسیون داخلی استفاده می شوند اما لوسترها علاوه بر روشنایی جنبه تزیینی هم دارند. از انواع تزیینات داخلی ساختمان لوسترها ترکیبی از جنبه تزیینی و کاربردی هستند که در انواع مختلف و ساخته شده از متریال های گوناگون به فروش می رسند.

 لوستر در تزیینات داخلی یک ساختمان

شومینه

از انواع تزیینات داخلی ساختمان کلاسیک می توان به شومینه ها اشاره کرد که بیشتر جنبه تزیینی و ایجاد نقطه کانونی در پذیرایی دارند. امروزه در ویلاها سیستم های گرمایشی از کف کار می کنند و شومینه ها نقش تزیینی دارند. از دیگر نمونه های آن می توان به شومینه های تزیینی دیواری که به شکل برقی کار می کنند اشاره کرد.

 شومینه

آینه دکوراتیو

آینه ها جنبه کاربردی زیادی دارند اما گاهی اوقات از آینه دکوراتیو استفاده می شود و همانطور که از اسم آنها مشخص است بیشتر جنبه تزیینی و زیبایی دارند. آینه دکوراتیو بهترین نمونه انواع تزیینات داخلی ساختمان کوچک است. نمونه دیگری از آینه دکوراتیو، دیوارهای شیشه ای با طرح های مختلف هستند. آینه ها به دلیل بازتاب نور به بزرگتر شدن فضا کمک می کنند.

 آینه دکوراتیو

کنسول و بوفه دکوری

آینه کنسول و بوفه دکوری که به ترتیب در کنار درب ورودی ساختمان و پذیرایی منزل استفاده می شوند از انواع تزیینات داخلی ساختمان به سبک کلاسیک هستند. این وسایل جنبه کاملا تزیینی برای نگهداری ظروف دکوراتیو را دارند.

 کنسول و بوفه دکوری

ظروف صنایع دستی

از بهترین نمونه انواع تزیینات داخلی ساختمان به سبک سنتی ظروف صنایع دستی مثل میناکاری، فیروزه کوبی، خاتم کاری، مس و پرداز و نمونه های مشابه آن هستند که هم به شکل رومیزی و هم دیوارکوب استفاده می شوند. این وسایل را می توان داخل بوفه دکوری هم نگهداری کرد.

 ظروف صنایع دستی

رنگ های مولتی کالر

از قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی که بگذریم گاهی می توان به شکل تلفیقی و خارج از قاعده عمل کرد و ترکیبی از رنگ های مختلف را برحسب سلیقه استفاده نمود. به همین دلیل از مولتی کالرها برای تزیین دیوارهای خاص استفاده می کنند.

 مولتی کالرها برای تزیین دیوارهای خاص

گلدان ها

از پایه های بسیار مهم سبک مدرن پیوند با طبیعت و ساده زیستی در عین شیک و بروز بودن است. استفاده از گلدان گیاهان یکی از انواع تزیینات داخلی ساختمان مدرن است که علاوه بر تزریق حس شادابی، طراوت و سرزندگی برای تزیین دکوراسیون هم قابل استفاده هستند. تنها باید دقت کرد که گل و گیاهان آپارتمانی با شرایط اقلیمی سازگار باشند.

 استفاده از گلدان گیاهان یکی از انواع تزیینات داخلی ساختمان مدرن است

جمع بندی مطالب

دفتر معماری آد در پروژه های ساختمانی مختلف از مرحله طراحی تا اجرای کامل را بر عهده دارد. تیم آد با تکیه بر دانش فنی مهندسین جوان و با تجربه خود توانسته در سبک های معماری مختلف از مدرن تا کلاسیک و روستیک و پست مدرن در نما و دکوراسیون داخلی با رضایت بالای کارفرمایان به سرانجام برساند.

چنانچه نیاز دارید برای نظارت بر اجرای یک پروژه ساختمانی، طراحی و ساخت و ساز با شرکت معتبر همکاری داشته باشید روی دانش فنی و تخصصی ما حساب ویژه باز کنید. برای اطلاع از جزئیات کامل و دقیق با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
,قتی صحبت از این می شود که انواع تزیینات داخلی ساختمان چیست منظور کلیه المان ها، ابزارها و وسایلی هستند که صرفا جنبه دکوراتیو و تزیینی دارند و نبود آنها در دکوراسیون مختل کننده زندگی و امورات مختلف نیست.
گلدان ها، انواع سقف کاذب، گچبری ها، سرامیک کاری از نمونه های تزیینات داخلی برای سبک مدرن ساختمان هستند.
پارکت، شومینه، لوستر، مجسمه ها، چراغ های دکوراتیو، آینه کنسول، بوفه دکوری، سنگ آنتیک و مشابه آن برای تزیین داخلی ویلاها و ساختمان های کلاسیک استفاده می شوند.
پارکت ها، پارتیشن های مختلف، پنل دیواری و آسانسور جزو نمونه های جدید تزیینی در ویلاهای و ساختمان های مختلف هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد