اقتصادی ترین سقف

اقتصادی ترین سقف و ترجیحا سبک ترین گزینه یکی از مواردی است که تمامی صاحبان خانه و شرکت های معماری در هنگام بازسازی (فرق بازسازی و نوسازی) یا ساخت یک خانه به آن توجه زیادی می شود. به عبارتی در هر پروژه معماری ساخت و ساز و بازسازی هزینه سقف یک ساختمان نیز مهم است و تمامی تلاش ها در جهت استفاده از سقف های مقاوم، سبک و ارزان است. در این مطلب تلاش کرده ایم تا انواع اقتصادی ترین سقف را معرفی کنیم که در حال حاضر بسیار استفاده می شوند.

اقتصادی ترین سقف

چرا توجه به سازه سقف تا این اندازه اهمیت دارد؟

به خوبی می دانیم که ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری، سقف سبک، مقاوم و البته ارزان قیمت است که در کنار سایر ویژگی ها محل زندگی ایده‌آل را می سازد. در طراحی ویلا انتخاب یک سقف زیبا و مقرون به صرفه از اهمییت بالایی برخوردار است؛ سقف ها صرف نظر از نوع و سبک معماری پوشش مهمی برای جلوگیری کردن از نفوذ عوامل طبیعی مثل آفتاب، وزش باد و بارش های جوی مثل برف و باران است.

از نظر معماری هم سقف ها به یکپارچه کردن هر چه بهتر ساختار کلی سازه ساختمان و هماهنگی بین تیر و ستون ها و مقاومت در برابر نیروهای فیزیکی که به سازه وارد می شود کمک زیادی می کنند. به همین دلیل تلاش بر این است تا هم اقتصادی ترین سقف و هم مقاوم ترین و سبک ترین آنها انتخاب گردد.

از طرفی دلیل تأکید بر داشتن اقتصادی ترین سقف برای خانه در کنار سبکی آن به این دلیل است که هم هزینه های ساخت و ساز تا حد معقول و بدون افت کیفیت کلی سازه کاهش پیدا کند و هم به دلیل سبکی فشار بیش از حد به فونداسیون منزل وارد نشود. این نوع رویکرد را می توانید در طراحی های مشهورترین معماران جهان نیز ببینید. 

همچنین باید متذکر شد که در ابتدا سقف های آجری، سنگی و خشتی استفاده می شدند که یا در برابر فشارهای وارد شده و زلزله مقاومت نداشتند، یا فشار زیادی به کل سازه وارد می کردند یا عایق خوبی در برابر گرما و سرما ایجاد نمی کردند. به همین دلیل قصد داریم اقتصادی سقف های جهان را معرفی کنیم که تمامی این معایب را نیز برطرف کرده اند.

اقتصادی ترین سقف چیست؟

انواع اقتصادی ترین سقف چیست؟ مزایا و معایب

قبل از اینکه انواع اقتصادی ترین سقف برای ساختمان را معرفی کنیم باید به این نکته اشاره کرد که حتی لاکچری ترین خانه های جهان نیز از چنین سقف هایی استفاده می کنند بنابراین دلیل بر بی کیفیت بودن یا مد نبودن این نوع سقف ها نیست. بلکه برعکس به دلیل اینکه توسط جدیدترین تکنولوژی های جهان ساخته شده اند، هم مقاومت بالا، هم قیمت مناسب و وزن پایینی دارند.

شینگل های آسفالتی (Asphalt Shingles)

یکی از بهترین انتخاب ها برای اقتصادی ترین سقف جهان، شینگل های آسفالتی است که چهار نوع مختلف آنها وجود دارد. مدل 3-tab از همه مدل ها ارزانتر است و برای بودجه های خیلی کم مناسب است هر چند رفته رفته از صنعت ساختمان سازی در حال کنار گذاشته شدن است. مدل های ابعادی امروزه بیشتر از همه استفاده می شوند هر چند نسبت به مدل قبلی حدود 20% گرانتر هستند اما طول عمر بسیار بیشتری دارند. 

مدل های لاکچری که در ساخت و طراحی ویلا استفاده می شوند هم با اینکه نسبت به دو مدل قبلی قیمت بیشتری دارد اما جزو اقتصادی ترین سقف های ساختمانی محسوب می شود و یکی از زیباترین سقف های حال حاضر است. شینگل های آسفالتی کامپوزیتی که از ورقه های فایبرگلاس با روکش آسفالتی دو طرفه ساخته شده اند نمونه دیگری هستند که روی آنها با گرانول های ورقه سنگی، کوارتز یا سرامیک پوشانده است.

به طور کلی شینگل های آسفالتی تا 30 سال عمر می کنند و در مدل ها و رنگ های مختلف تولید می شوند. در برابر طوفان و بادهای شدید چندان مقاوم نیستند و در اثر نور خورشید به مرور رنگ و حالت اولیه خود را از دست می دهند. بنابراین شینگل های آسفالتی در نمونه های مختلف جزو اقتصادی ترین سقف ها هستند اما بهترین گزینه هم نیستند.

شینگل های آسفالتی

سقف های تخته سنگی (Slate Roofs)

صرف نظر از انواع سبک معماری که برای ساخت و ساز یک خانه استفاده شده باشد، سقف های تخته سنگی طبیعی به دلیل طول عمر بالا، هزینه پایین و وزن مناسب مورد توجه بوده اند. این نوع سقف ها ساختار متراکم و فشرده ای دارند که برای ساخت آنها باید زیرسازی و لایه بندی مناسب صورت گیرد.

سقف های تخته سنگی از جمله اقتصادی ترین سقف ساختمانی و یکی از مقاوم ترین آنهاست که حتی در برابر آتش سوزی، فشار ناشی از باد و طوفان و نفوذ باران و رشد قارچ و کپک مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل حتی سازندگان سقف های شینگل هم به گونه ای عمل می کنند که شبیه به سقف های تخته سنگی باشند.

طول عمر این مدل از اقتصادی ترین سقف در دنیا تحت بدترین شرایط اقلیمی هم حداقل 75 سال است. در نمونه های مستحکم و سخت طول عمر این نوع سقف ها بین 50 تا 125 سال و حتی تا 200 سال است. نیاز به نگهداری و تعمیرات خاصی ندارد. با این حال برای نصب باید از نیروی متخصص و حرفه ای کمک بگیرید. بهترین نمونه سقف اقتصادی برای ویلای کلاسیک همین سقف های تخته سنگی است.

سقف های تخته سنگی

 

سقف های فلزی (Metal Roofs)

شاید در ساختمان های عجیب و غریب دنیا توقع استفاده از سقف های غیر قابل انتظار و دیده نشده را داشته باشید اما سقف های فلزی برای این نوع ساختمان ها نیز به کار می رود. سقف های فلزی از مدل های ایستا تا کاروگیت مورد استفاده قرار می گیرند و با تمامی سبک های معماری سازگار هستند و می توان تقریبا برای هر مدل خانه و ساختمان اداری و تجاری استفاده کرد.

این مدل از اقتصادی ترین سقف برای طراحی ساختمان اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و معروف ترین مدل های آن از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و روی ساخته شده اند. با این حال نمونه های مس و گالوانیومی و قلع هم ساخته شده اند که چندان اقتصادی و مقاوم نیستند.

طول عمر سقف های فلزی بین 40 تا 70 سال است که بستگی به شرایط اقلیمی دارد. در مقابل بادهای شدید مقاومت زیادی دارد و برحسب سلیقه و سبک معماری ساختمان می توان از مدل ها، نمونه ها و رنگ های مختلف آن استفاده کرد. تقریبا سبک وزن هستند و بار مرده اضافه بر فونداسیون وارد نمی کنند. با این حال باید دقت کرد که به نیروی فنی متخصص نیاز دارند و زیرسازی و لایه گذاری با ضخامت بالا برای نصب لازم است.

سقف های فلزی

 

سقف های چوبی (Wooden Roofs)

برای ساخت و طراحی ویلا مناسبترین گزینه از بین نمونه های مختلف اقتصادی ترین سقف در جهان، سقف های چوبی است. هر چند برای ویلا و ساختمان های سبک کلاسیک هم می توان از سقف های چوبی استفاده کرد اما به دلیل اینکه چوب های مرغوب و درجه یک بسیار گران قیمت هستند در لیست اقتصادی ترین گزینه ها قرار نخواهند گرفت.

چوب هایی که برای سقف ها استفاده می شوند یا با دست برش داده شده اند که بیشتر ظاهر روستیک پیدا می کنند یا با ماشین برش داده شده اند. پس از پرداخت نهایی، این نوع سقف ها مقاومت زیادی در برابر نفوذ گرما و سرما و اشتعال پذیری پیدا می کنند. چوب قرمز سدر از نمونه های بسیار رایج است هر چند چوب ساج، والابا، کاج و نمونه های کامپوزیتی هم استفاده می شوند.

اگر به دنبال اقتصادی ترین سقف دنیا اما با ظاهر بسیار زیبا هستید که مقاومت بالایی هم داشته باشد و نسبت به شینگل های آسفالتی تا 2 برابر عایق باشد، سقف های چوبی را انتخاب کنید. با این حال بسته به نوع چوب مورد استفاده شاید به تعمیرات زیادی نیاز پیدا کنند. معمولا طول عمر بین 20 تا 40 سال دارند بجز اینکه چوب ساج با طول عمر بین 50 تا 80 سال و سدر قرمز با طول عمر 30 تا 50 سال انتخاب شود.

سقف های چوبی (Wooden Roofs)

 

سقف های شیروانی سفالی (Clay Roofs)

در ساخت یا بازسازی ویلای ایرانی یا سنتی، سقف های شیروانی سفالی یا تراکوتا بهترین گزینه هستند مخصوصا اگر در نواحی گرم و خشک یا ساحلی زندگی می کنید. سقف های سفالی از بهترین نمونه های اقتصادی ترین سقف دکوراسیون به شمار می روند که نه تنها در برابر آب و هوای حاوی ریزگرد و گرمای بسیار زیاد بلکه در برابر آب و هوای مدیترانه ای نیز مقاوم هستند. با این حال نمونه های بسیار مرغوب چندان اقتصادی هم نیستند مخصوصا که هزینه نصب زیادی هم دارند.

با این حال بسته به نوع سفال استفاده شده قادر به بازگشت نور خورشید تا 33% هستند، در مقابل نفوذ آب و حشرات مقاومت دارند، تعمیرات کمی نیاز دارند و در برابر گرما و سرما هم نفوذناپذیر بوده و عایق انرژی خوبی هستند. همچنین توصیه می شود که فقط بر روی سقف های شیبدار استفاده کنید به همین دلیل در ساخت شهرک های شمال کشور که حالت ویلایی و ساحلی با سقف های شیروانی هستند زیاد استفاده می شوند.

سقف های شیروانی سفالی

 

سقف های TPO یا پلی اولفین ترموپلاستیک (Thermoplastic Polyolefin)

سقف های ممبرانی مثل TPO و EPDM که بیشتر برای طراحی ساختمان تجاری استفاده می شوند یکی دیگر از نمونه های اقتصادی ترین سقف ضد آب و کم هزینه است. پلیمرهای تک لایه این نوع متریال ها که برای ساخت سقف استفاده می شوند نصب نسبتا راحتی دارند و عایق خوبی در برابر نم، رطوبت، گرما و سرما هستند.

اقتصادی ترین سقف تجاری در درجه اول سقف های از جنس TPO و سپس EPDM هستند چرا که هم طول عمر بیشتری دارند و هم گرمای خورشید را جذب نمی کنند. با توجه به اینکه این نوع سقف ها جذب آب کمی دارند در برابر رشد قارچ و کپک مقاوم هستند، در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم بوده و نیازی به زیرسازی و مقاوم سازی خاصی برای سقف نیست. با این حال ممکن است تعمیرات دوره ای نیاز داشته باشند. طول عمر این نوع سقف ها نیز بین 20 تا 30 سال است.

سقف های TPO یا پلی اولفین ترموپلاستیک

 

سقف های شیشه ای سولار (Solar Glass Roof Shingles)

اقتصادی ترین سقف جدید در دنیا سقف های شیشه ای سولار هستند که توسط شرکت تسلا ساخته می شوند و عملکردی شبیه به پنل های خورشیدی دارند. بنابراین از این نوع سقف ها نه تنها برای ساخت ویلای مدرن بلکه برای حفظ انرژی و استفاده از آن برای تولید برق کمک می گیرند.

سقف های شیشه ای سولار اقتصادی ترین سقف ایران نیستند چرا که واردات و هزینه های گمرک و نصب حرفه ای و دشوار هزینه های آنها را سرسام آور کرده اما در دنیا نسبتا ارزان بوده و در دراز مدت هزینه های اولیه را کاملا جبران می کند. بنابراین در آینده برای طراحی آپارتمان های اقتصادی که تأمین برق از طریق پنل های سقفی باشد بهترین گزینه خواهند بود. اگر به دنبال اقتصادی ترین سقف شیشه ای با مقاومت و کارایی بالا هستید از این متریال ها استفاده کنید.

سقف های شیشه ای سولار

 

سقف های رولی (Rolled Roofs)

یکی دیگر از نمونه های اقتصادی ترین سقف خانه، متریال های رولی هستند که نه تنها هزینه خرید پایینی دارند بلکه به دلیل نصب ساده هزینه های جانبی هم پایین است. سقف هایی که شیب کمی دارند بهتر است با این متریال ها ساخته شده یا بازسازی شوند. از طرفی نصب این سقف ها به دلیل چکش کاری بر روی سقف های صاف مناسب نیست چرا که احتمال نشتی آب وجود خواهد داشت.

اقتصادی ترین سقف قیمت ارزان که نیاز به زیرسازی هم نداشته باشد مدل های رولی است با این حال شاید طول عمری تا 10 سال داشته باشند و چندان شیک به نظر نرسند.

سقف های رولی

 

سقف های آلومینیومی (Aluminum Metal Roofs)

در طراحی ویلا یکی از سقف هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته سقف های آلومینیومی است که از لحاظ حفظ انرژی بسیار کارآمد هستند. قدرت بازتاب دهندگی بالایی داشته، در برابر خوردگی مقاوم هستند و اشتعال پذیر هم نیستند. اگر به دنبال اقتصادی ترین سقف برای خانه باغ یا ساختمان ویلایی و منزل در کنار دریا یا نزدیک آب های شور هستید، سقف های آلومینیومی بهترین گزینه هستند.

ضخامت این سقف ها مختلف است و معمولا در ضخامت های 032، 040 و 050 میلیمتری نصب می شوند که معمولا نمونه های ضخیم تر استفاده بیشتری هم دارند. این نوع سقف ها را می توان به رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرد و با فرایند آندایزینگ در برابر کلیه عوامل محیطی مقاوم ساخت. معمولا در این حالت دوام رنگ نیز حدود 45 سال است. اگر نیروی نصاب حرفه ای عمل کند، تا حداقل 75 سال دوام خواهند داشت. همچنین جزو اقتصادی ترین سقف در برابر زلزله هم هستند.

سقف های آلومینیومی

 

سقف های فولادی (Steel Roofs)

اقتصادی ترین سقف برای ویلای پست مدرن که هم مقاومت بالایی دارد (به دلیل وجود روکش روی یا گالوانیزه) و هم وزن و هزینه مناسب، سقف های فولادی هستند. فولادی که برای این نوع سقف ها استفاده می شود در گریدهای 26، 26 و 29 هستند و برعکس آلومینیوم هر چقدر عدد گرید کمتر باشد سقف فولادی شما ضخیم تر خواهد بود.

فولاد به دلیل اینکه دچار خوردگی می شود بنابراین باید از روکش های رنگی مقاوم استفاده کرد که بسته به ضخامت فولاد و رنگ بین 20 تا 45 سال عمر کنند. بسته به نوع پروفیل فولادی می توانید از نمونه های اقتصادی و کم هزینه هم استفاده نمایید.

سقف های فولادی

 

سقف های گالوالومی (Galvalume Roofs)

بهترین و اقتصادی ترین سقف برای مرغداری و دامداری سقف های گالوالومی است که با روکش آلومینیوم ساخته می شوند و کاملا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند. این نوع سقف ها شباهت زیادی به سقف های فولادی دارند و از همان گرید فولاد ساخته می شوند.

با این حال برخلاف سقف های فولادی نیاز به رنگ آمیزی ندارند به همین دلیل قیمت کمتری داشته و هزینه ها را کاهش داده اند. اگر در نواحی ساحلی زندگی می کنید یا نزدیک آب های شور هستید بهترین و اقتصادی ترین سقف برای دامداری و ویلاها در این نواحی، سقف های گالوالومی است.

سقف های گالوالومی

 

سقف های عرشه فولادی (Metal Deck Roofs)

گزینه بعدی در بین اقتصادی ترین سقف عرشه فولادی است که از ورقه های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار اجرا شده و به میلگرد و قالب بندی هم نیاز ندارند. شاید باور پذیر نباشد که وزن این نوع سقف ها نسبت به کلیه سقف هایی که معرفی شدند حداقل 30 تا 60% کمتر بوده و سرعت نصب و اجرا هم تا 12 برابر بیشتر است. به همین دلیل جزو اقتصادی ترین سقف 2023 هم شناخته شده است.

اما مزایای سقف های عرشه فولادی محدود به این موارد نیست. با اجرای این نوع سقف ها در مصرف بتن صرفه جویی زیادی اتفاق می افتد. وزن دال و بنابراین وزن مرده ساختمان کاهش زیادی پیدا می کند. فواصل تیر ریزی کاهش پیدا کرده و مصرف فولاد برای اسکلت بندی هم کاهش می یابد. مقاومت بسیار زیادی در برابر آتش سوزی و زلزله دارد و می توان برای سقف کلیه طبقات همزمان بتن ریزی انجام داد. به همین دلیل بهترین و اقتصادی ترین سقف آپارتمان نیز محسوب می شود.

ضخامت سقف کاهش پیدا کرده، نیازی به قالب بندی و تیرهای فرعی نیست و لرزه ساختمان هم کمتر می شود.

سقف های عرشه فولادی

 

سقف های وافل (Waffle Roof)

اقتصادی ترین سقف مغازه، بیمارستان ها، پارکینگ های سرپوشیده، فرودگاه ها و سوله های صنعتی، سقف های وافل هستند. سقف های وافل با اسامی سقف قابلمه ای یا سقف مشبک هم شناخته می شود که مثل دال دو طرفه است اما هزینه اجرای کمتری دارند. برای اجرای این نوع سقف ها باید به ترتیب آرماتوربندی، بتن ریزی زیرسازی سقف، چیدن قالب های وافل و قالب برداری انجام شوند.

سقف های وافل

 

سقف های LCP (LCP Roofs)

در ساختمان های پیش ساخته از نوع LCP این نوع سقف ها کاربرد گسترده ای دارند که پس از ساخت در کارخانه با اتصالات جوشی در محل پروژه نصب می شوند. عرض این پنل ها عموما 62 سانتیمتر، طول آنها 4 متر و ارتفاعی بین 14 تا 20 سانتیمتر دارند. سقف های LPC به کمک ناودانی هایی که با خمکاری ورق ساخته شده اند و ضخامت 3 میلیمتر دارند ساخته شده اند. دو ورقه گالوانیزه به ضخامت نیم میلیمتر به شکل پروفیل ذوزنقه ای در دو طرف بالایی و پایینی قرار می دهند و فضای داخل آن را با فوم بتن یا بتن سبک سلولی پر می کنند که چگالی و مقاومت آن را افزایش می دهد.

سقف های LPC نه تنها جزو اقتصادی ترین سقف های دنیا بلکه جزو سبکترین آنهاست و سرعت اجرای بالایی هم دارد. در مقابل زلزله و عوامل محیطی مقاومت و درجه سختی بالایی از خود نشان می دهند و برای کلیه ساختمان ها اعم از تجاری، مسکونی و اداری قابل استفاده هستند.

سقف های LCP (LCP Roofs)

 

نکات انتخاب اقتصادی ترین سقف ها

تا اینجا با انواع اقتصادی ترین سقف های دنیا آشنا شدید که در کشور ما نیز استفاده می شوند. اما دفتر طراحی معماری حرفه ای باید به شما کمک کند تا براساس شرایط و فاکتورهای مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید. ما به شما نکاتی را آموزش می دهیم تا هنگام انتخاب سقف های اقتصادی و ارزان به آنها دقت کنید:

شرایط اقلیمی و منطقه ای

هر کدام از متریال هایی که نام بردیم برای اقلیم ها و شرایط منطقه ای خاص مناسبتر هستند بنابراین قبل از انتخاب نوع و مدل اقتصادی ترین سقف می توانید از مشاوره کارشناسان دفتر معماری آد کمک بگیرید. به طور کلی برای اقلیم های گرم و خشک سقف های خنک مثل فلزی، سفالی و پلاستیکی مناسبتر هستند. برای اقلیم های سرد که نیاز به کیفیت نصب بالا و ضخامت مناسب برای عایق سرما و گرماست معمولا شینگل های آسفالتی، ورقه سنگی و پنل های فلزی مناسبتر هستند.

شیب سقف

چه به دنبال اقتصادی ترین سقف استخر باشید و چه برای ویلا و آپارتمان بخواهید شیب سقف مهم است چرا که تعیین کننده متریال سازنده سقف خواهد بود. به عنوان مثال برای سقف هایی که شیب تندی دارند سقف های سفالی یا بتنی مناسبتر است اما اگر سقف شما شیب کمی داشته باشد مدل های TPO گزینه بهتری است. سقف های آسفالتی هم برای کلیه سقف ها با هر نوع شیبی مناسب هستند هر چند طول عمر کمتری دارند.

مقاومت و ماندگاری

وقتی به دنبال اقتصادی ترین سقف می گردید نباید کیفیت را فدای کمیت کنید به همین دلیل ما تنها گزینه هایی را معرفی کردیم که علاوه بر هزینه پایین، مقاومت بالایی هم دارند.

تعمیرات و نگهداری

برخی سقف ها به تعمیرات و نگهداری دوره ای نیاز دارند و در صورتی ک به آنها رسیدگی لازم نشود دچار آسیب خواهند شد. اما در سمت مقابل نیز سقف های اقتصادی و ارزان قیمتی هم داریم که تا چندین دهه و حتی چند صد سال بدون نیاز به مراقبت و تعمیر دوره ای پایداری خود را حفظ می کنند

شیوه نصب

گاهی اوقات بسته به نوع سقفی که انتخاب کرده اید نیاز به نصاب حرفه ای و کاربلد خواهد داشت. به عبارتی باید هزینه نصب زیادی پرداخت کنید یا از شرکت های حرفه ای بخواهید نظارت بر اجرای کار داشته باشند. اما گزینه هایی نیز هستند که نصب ساده ای داشته و هزینه نصب پایین است.

شیوه نصب سقف

 

جمع بندی مطالب

مدیریت ساخت و بازسازی خانه و ویلاهای مسکونی یا ساختمان های اداری و تجاری بسیار مهم است که از مرحله طراحی تا اجرا شامل می شود. گروه معماری آد در کنار شماست تا براساس عوامل گفته شده بهترین و اقتصادی ترین سقف را به شما پیشنهاد دهد. برای اطلاع از هزینه ها و روش کار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
بیش از 10 مدل سقف اقتصادی و کم هزینه وجود دارند که از سقف های فلزی، شینگل های آسفالتی و سفالی گرفته تا LPC های پیش ساخته را شامل می شود.
سقف های اقتصادی ضد آب و مقاوم شامل تخته سنگی، سفالی، TPO، آلومینیومی و گالوالومی هستند.
برای ویلاهای کلاسیک سقف های تخته سنگی و برای ویلاهای مدرن سقف های شیشه ای سولار را پیشنهاد می کنیم که هم هزینه مناسبی داشته و هم با اصول معماری کلاسیک و مدرن سازگاری کامل دارند.
سقف های فلزی و TPO بهترین گزینه های پیشنهادی ما هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد