تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی و مرمت ساختمان چیست؟

یکی از مشکلاتی که در صنایع ساخت و سازهای ساختمانی و تعمیرات وجود دارد این است که به اشتباه عبارات بازسازی، نوسازی، بهسازی و مرمت را به جای یکدیگر به کار می برند. این در حالی است که تمامی عبارات گفته شده کاملا با هم متفاوت هستند، هر کدام اهداف و فرایند و پیش نیازهای خاص خودشان را دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به عنوان گروه معماری فعال در زمینه مدیریت ساخت و نظارت بر اجرای پروژه های ساختمانی مختلف در نقاط مختلف کشور، یکبار برای همیشه به بررسی تفاوت بازسازی و نوسازی و همچنین فرق آنها با بهسازی و مرمت بپردازیم.

تفاوت بازسازی و نوسازی و بهسازی و مرمت ساختمان

منظور از نوسازی ساختمان چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت بازسازی با نوسازی بپردازیم ابتدا باید با مفهوم هر کدام آشنا شویم. منظور از نوسازی ساختمان (Renovation)، بازگرداندن فرم فعلی ساختمان به حالت بهینه تر است. به عنوان مثال جایگزینی و ارتقای اجزای فعلی برای رسیدن به استانداردهای معماری موجود بدون اینکه طراحی اصلی اولیه تغییری کند، نوسازی است.

معمولا پروژه های نوسازی با هدف افزایش ارزش ساختمان در مرحله فروش انجام می شوند و نسبت به سایر پروژه های ساختمانی کوتاهتر بوده و به بودجه کمتری هم نیاز است. نوسازی ساختمان هیچ تأثیری روی طرح بندی و ساختار یک سازه ساختمانی ندارد یا بسیار کم است.

برای انجام نوسازی ساختمان ابتدا مواردی مثل سن ساختمان، شرایط موجود و ساختار آن مورد بررسی قرار می گیرند. از لحاظ مهندسی و معماری فرایند نوسازی شامل:

طراحی و برنامه ریزی: در این مرحله قسمت هایی از ساختمان که به نوسازی احتیاج دارند مشخص شده و طراح یک شمای کلی از آن تهیه می کند.

ترمیم: در این مرحله ساختارهایی که آسیب دیده اند یا از بین رفته اند به فرم اولیه خودشان بر می گردند. به عنوان مثال اگر تجهیزات نورپردازی یا لوله کشی آسیب دیده باشند، ترک هایی روی دیوار ایجاد شده باشد یا نیاز به تقویت سقف قدیمی ساختمان باشد در این مرحله انجام می شوند.

زیباسازی: این مرحله با هدف بهبود و ارتقای کیفی و ظاهر فضای داخلی انجام می شود. مثلا نقاشی دیوارها، پرداخت های سطحی قسمت های چوبی، پوشش کف، کاشی کاری ها، تغییر چیدمان منزل به سبک ایرانی و غیره در این مرحله انجام می پذیرد.

جایگزینی: تجهیزات و سخت افزارهایی که قابلیت نوسازی ندارند باید با نمونه های جدید جایگزین شوند مخصوصا اگر در خصوص لوازم و سیستم های برقی باشد. به عنوان مثال هوشمندسازی ساختمان در این مرحله صورت می گیرد.

معمولا پروژه های نوسازی با هدف افزایش ارزش ساختمان در مرحله فروش انجام می شوند

بازسازی چیست؟

در ادامه برای بررسی بیشتر تفاوت بین بازسازی و نوسازی، باید به تعریف جامع و دقیقی از بازسازی برسیم. بازسازی ساختمان (Reconstruction) با هدف تغییرات کلی و اساسی منزل انجام می شود و در نهایت استحکام ساختمان و عمر مفید آن را افزایش می دهد. گاهی اوقات به این کار Remodeling هم گفته می شود.

در بازسازی ساختمان معمولا کارهایی مثل تخریب دیوار یا ایجاد تیغه داخلی جدید، تعمیر حفرات دیوار با متریال اصلی، تغییرات در تأسیسات و سیستم های تهویه و سرمایشی – گرمایشی، کاشی کاری کف یا دیوارها، تغییر درب و پنجره ها و غیره انجام می شوند. برخی از تغییراتی که در حوزه بازسازی ساختمان هستند به مجوز شهرداری نیاز دارند مثل:

تغییر یا جابجایی راه پله ساختمان

تغییرات دیواربندی پارکینگ

تخریب تیغه های داخلی و دیوارهای حامل

بنابراین از برخی جنبه ها دردسر و پیچیدگی های بازسازی ساختمان بیشتر است چرا که برخی از تغییرات نیاز به مجوز شهرداری دارند و همچنین فرم و کاربری یک فضای خاص می تواند به طور کلی تغییر کند.

در بازسازی ساختمان معمولا کارهایی مثل تخریب دیوار یا ایجاد تیغه داخلی جدید انجام می شود

فرق بازسازی و نوسازی چیست؟

طبق تعاریفی که از دو پروسه معماری بازسازی و نوسازی بیان کردیم تفاوت بین این دو تا حد زیادی مشخص شده است. برای جمع بندی بهتر فرق بازسازی با نوسازی را به شکل موارد زیر خلاصه کرده ایم:

بازسازی با تغییر فرم و دکوراسیون و طراحی اولیه ساختمان همراه است در صورتی که نوسازی اینطور نیست

نوسازی نیاز به مجوز شهرداری ندارد اما برای انجام برخی تغییرات در بازسازی ابتدا باید مجوز گرفت

نوسازی با بودجه بسیار کمتری قابل انجام است و سریعتر انجام می شود

معمولا ساختمان هایی که فرسوده شده اند و از عمر مفید آنها گذشته یا به دلیل برخی حوادث و بلایای طبیعی فرم ساختمان به هم ریخته و یا در مواقعی که به طراحی مجدد و تغییر کاربری یک فضا یا ساختمان نیاز باشد باید بازسازی انجام شود در حالی که نوسازی این گونه نیست

در بازسازی ویلا  و کلیه ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری هدف اصلی افزایش استحکام و عمر بناست در حالی که نوسازی بیشتر روی جنبه های زیبایی ظاهری و جایگزینی بخش ها و ساختارهای فرسوده و از کار افتاده با نمونه های جدید تمرکز دارد

چنانچه هنوز هم شک دارید که ساختمان فعلی شما به بازسازی یا نوسازی احتیاج دارد می توانید از کارشناسان گروه معماری آد کمک بگیرید. در طی مشاوره براساس انتظارات و نیاز شما، میزان بودجه و زمانی که در اختیار دارید و همچنین گستره تغییرات، سن ساختمان و نقشه آن و نوع کاربری، برنامه های آینده برای ساختمان و مجوزهای مورد نیاز بهترین گزینه پیشنهاد خواهد شد.

جدای از این موارد ما به دو اصطلاح پرکاربرد دیگر در معماری به نام بهسازی و مرمت یا تعمیر هم اشاره کردیم که شاید در نگاه اول مشابه به نظر برسند یا این گونه تصور کرد که می توان به جای عبارات گفته شده بکار برد اما این گونه نیست. در ادامه به طور کامل این موارد را بررسی می کنیم.

منظور از بهسازی ساختمان چیست؟

بهسازی ساختمان (Refurbishment) به بهبود دکوراسیون ساختمان، پاکسازی و مجهز کردن مجدد بخش های ساختمان به وسایل و تجهیزات و اضافه کردن ویژگی های جدیدی که در زمان ساخت ویلا و ساختمان نبوده اطلاق می شود. هدف از بهسازی ساختمان این است که استقامت، استحکام و بهره وری انرژی آن ارتقا پیدا کند. با اینکه در ظاهر هدف از بهسازی با بازسازی ساختمان یکسان است اما متفاوت هستند.

همانطور که از توضیحات مشخص است هدف از بهسازی، نوسازی، بازسازی و ترمیم تقویت و بازگردانی فرم ساختمان به حالت اولیه است. برای بهسازی حتما با شرکت های حرفه ای در ساخت و ساز همکاری داشته باشید. در بهسازی باید به مواردی مثل میزان بودجه، گستره بهسازی و وضعیت کنونی ساختمان توجه ویژه داشته باشید.

در بهسازی مراحل زیر دنبال می شوند:

تغییر کاربری: در صورتی که کاربری فعلی ساختمان با توجه به نوع نقشه و طراحی مشکل داشته باشد یا به هر دلیلی قصد تغییر آن را داشته باشید مثل تبدیل یک فروشگاه به رستوران یا فضای اداری نیاز به بهسازی خواهید داشت که به نوبه خود باید طراحی، متریال و ساختار سازه ساختمانی تغییر کنند.

تعمیرات: در این مرحله چنانچه سیستم لوله کشی، برق کشی، گاز و غیره آسیب دیده باشند یا به انتهای عمر مفید خود رسیده باشند یا با استانداردهای فعلی همخوانی نداشته باشند تعمیرات انجام خواهد شد.

زیباسازی: علاوه بر تغییر کاربری و تعمیرات گاهی اوقات برای بهسازی به زیباسازی یا نوسازی با هدف زیبایی شناختی نیاز است.

بنابراین می توان گفت که بهسازی ترکیبی از نوسازی و بازسازی است و برای نظارت بر اجرای پروژه ساختمانی به آن توجه داشت.

بهسازی ساختمان (Refurbishment) به بهبود دکوراسیون ساختمان، پاکسازی و مجهز کردن مجدد بخش های ساختمانو.. مرتبط است

ترمیم و مرمت ساختمان چیست؟

ترمیم و مرمت ساختمان (Restoration) به فرایند بازگردانی فرم فعلی ساختمان به فرم قبلی و اولیه آن می گویند. در ترمیم و مرمت ساختمان که بیشتر برای خانه های تاریخی انجام می شود هدف این است که ارزش میراث فرهنگی و تاریخی آن حفظ شود و به همان فرم اولیه ای که داشته بازگردد.

ترمیم و مرمت ساختمان که نیاز به مجوز سازمان های مربوطه دارد یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین فرایندهای ساختمانی در معماری است که در سراسر دنیا با جدیت انجام می گیرد. به همین دلیل در مواردی که کاشی کاری یک بنای قدیمی و تاریخی ریخته باشد، بخش هایی از بنا به دلایل مختلف تخریب یا آسیب دیده باشد و به طور کلی فرم اولیه خود را از دست داده باشد، ترمیم و مرمت ساختمان به شکل فوری نیاز خواهد بود.

به منظور مرمت و ترمیم یک ساختمان و بنای قدیمی ابتدا باید نسبت به پاکسازی و تمیز کردن بنا اقدام نمود تا بتوان میزان آسیب های وارد شده و گستره تعمیرات را مشخص نمود. درب و پنجره ها، سیستم های برقی و غیره باید بررسی شوند. چنانچه آسیب به قسمت هایی وارد شده که نیاز به نیروی متخصص و بسیار حرفه ای است روند کار تا اتمام تعمیرات متوقف شود.

 ترمیم و مرمت ساختمان (Restoration) به فرایند بازگردانی فرم فعلی ساختمان به فرم قبلی و اولیه آن می گویند.

جمع بندی مطالب

در این مطلب به بررسی تفاوت بازسازی و نوسازی در ساختمان و پایه و اساس آنها با یکدیگر پرداختیم. بر این اساس مشخص گردید که بازسازی و نوسازی به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند و این دو پروژه معماری از لحاظ نوع اهداف، مراحل، استانداردها و نوع تغییرات با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. بنابراین از این پس می توانید به تفاوت بازسازی و نوسازی در معماری را به طور کامل مشخص نمایید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
براساس اینکه چه نوع تغییراتی مدنظر دارید، ساختمان فعلی چه مشکلاتی دارد، چه میزان بودجه و زمان در اختیار دارید به همراه سایر موارد، کارشناسان ما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند داد. بنابراین نمی توان براساس تفاوت بازسازی و نوسازی در فضای شهری بگوییم کدام بهتر هستند.
ترمیم بخش های آسیب دیده، جایگزینی بخش های قدیمی با نمونه های جدید، زیباسازی فضا و کارهایی از این قبیل که نه فونداسیون و طرح کلی تغییر می کنند و نه به مجوز شهرداری نیاز است در نوسازی انجام می شوند.
اگر قصد دارید کاربری ساختمان را تغییر دهید، تغییرات اساسی و کلی ایجاد نمایید و میزان تغییرات بسیار کلی و اساسی هستند و یا در اثر برخی حوادث بخش هایی از ساختمان آسیب جدی دیده اند بازسازی مورد نیاز است. اما اگر اقداماتی که در نوسازی بیان کردیم مورد نیاز باشد بازسازی ضروری نیست.
در بازسازی تغییرات اساسی و کلی در فونداسیون و حتی نقشه اولیه ساختمان انجام می شود تا عمر مفید و استحکام آن بیشتر گردد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد