چیدمان منزل به سبک ایرانی با بیش از ده ها ایده مختلف!

منظور از چیدمان منزل به سبک ایرانی چیست؟ سبک ایرانی مثل سایر سبک هایی که در دنیا رواج دارند مثل سبک مکزیکی، سبک مراکشی و غیره از فرهنگ، قومیت و حتی ویژگی های اقلیمی آن منطقه نشأت گرفته است. چیدمان وسایل منزل به سبک ایرانی بیشتر از اینکه به سبک شباهت داشته باشد به یک هنر بی بدیل و بسیار زیبا شبیه است که آثار آن را در سبک های مختلف می بینیم. مشخصه های اصلی چیدمان منزل به سبک ایرانی توجه به سادگی، زیبایی، هماهنگی اجزا نسبت به یکدیگر و کاربردی بودن تمامی اجزایی است که استفاده می کنید. در ادامه صفر تا صد چیدمان منزل به سبک ایرانی را با هم مرور می کنیم.

چیدمان منزل به سبک ایرانی

اصول و نحوه چیدمان منزل به سبک ایرانی

قبل از اینکه به اصول و نکات چیدمان وسایل منزل به سبک ایرانی بپردازیم، ابتدا لازم است در این رابطه صحبت کنیم که منظور از سبک ایرانی در چیدمان و دکوراسیون منزل، لزوما به معنای سبک سنتی است. شما می توانید این اصول را در هر نوع سبک دکوراسیون داخلی استفاده کنید و از ترکیب نهایی لذت ببرید. در ادامه در مورد طرز چیدمان منزل به سک ایرانی و بررسی المان های بسیار مهم آن صحبت می کنیم.

• کفپوش:

کفپوش در دکوراسیون داخلی منزل  جزء جدایی ناپذیر است و باید حتما نوع آن متناسب با سبک کلی فضا انتخاب شود. بهترین و مناسبترین نوع کفپوش در چیدمان منزل به سبک ایرانی، فرش است. فرش ها در انواع دستباف، گلیم، گبه و غیره تولید می شوند که هر کدام جایگاه و کاربرد خاص خودشان را دارند. اگر قصد دارید کل فضای خانه را با فرش بپوشانید، پس باید تمامی فضا به طور کامل پوشانده شود. اگر کفپوش را پارکت یا سرامیک انتخاب کرده اید، فرش وینتیج یا مشابه آن را باید برای فضای بین مبلمان یا بخش مرکزی خانه خود انتخاب نمایید. اگر در فضای منزل مبل دارید چیدن فرش نباید به گونه ای باشد که به زیر مبل برود.

• مبلمان:

در چیدمان منزل به سبک ایرانی حرفه ای، توجه به نحوه چیدن مبلمان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مبلمان از دیرباز تا کنون در زندگی ایرانی ها نقش مهمی داشته و حتی امروزی با وجود کوچک شدن خانه ها نیز چنین عادتی وجود دارد. چیدمان مبلمان در منزل کوچک باید به گونه ای باشد که مزاحم رفت و آمد نباشد و دید خوبی نسبت به تلویزیون و آشپزخانه وجود داشته باشد. بهترین نوع چیدمان مبل در خانه کوچک به شکل ال است. در مقابل برای خانه هایی که متراژ بزرگ دارند، چیدمان مبل سلطنتی و کلاسیک باید در فضای مجزایی از خانه مثل اتاق نشیمن یا هال و پذیرایی باشد که فقط جنبه دکوری پیدا می کنند.

در چیدمان منزل به سبک ایرانی حرفه ای، توجه به نحوه چیدن مبلمان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

• ظروف و سایل دکوری:

در نحوه چیدمان منزل به سبک ایرانی دکوراسیون، شیوه چیدن و محل قرارگیری ظروف و وسایل دکوری اهمیت بالایی دارند. ظروف دکوری بخش جدایی ناپذیر منازل ایرانی هستند که از وسایل لوکس خارجی گرفته تا صنایع دستی سنتی را شامل می شود. خوشبختانه امروزه گرایش ایرانیان دوباره به سمت وسایل و ظروف سنتی و صنایع دستی برگشت کرده که بسیار افتخارآمیز است. وسایل دکوری و تزیینی منزل باید در بوفه یا کمد دکوری باشد. محل قرارگیری این وسایل در پذیرایی است و معمولا در جایی که نقطه کور نباشد قرار می گیرد. می توانید از نورپردازی تأکیدی هم برای زیباتر نشان دادن آن استفاده نمایید.

• تقسیم بندی فضاها و تعیین نقش برای آنها:

در چیدمان منزل به سبک ایرانی های مختلف، نقش بندی برای هر فضا و تقسیم کردن آنها به قسمت های مختلف اهمیت زیادی دارد. در گذشته این کار با دیوارچینی و اختلاف ارتفاع بین سطح قسمت های مختلف خانه انجام می شد اما امروزه با روش های جدیدتری این کار را انجام می دهند. امروزه در چیدمان منزل به سبک ایرانی جدید، با تغییر رنگ دیوارها، قرارگیری مبلمان در یک فضای مشخص، استفاده از پارتیشن یا دیوار کاذب و محل قرارگیری تلویزیون، نقش هر فضا را مشخص می کنند.

• نقاط کانونی:

در جدیدترین چیدمان منزل به سبک ایرانی، مفهوم نقاط کانونی پدید آمده است که در دکوراسیون خانه اهمیت فوق العاده بالایی دارد. نقاط کانونی به منزل شما جهت و هویت می بخشند. اما چطور وسایل منزل را بچینید تا نقاط کانونی ایجاد کنید و با چه وسایلی باید این کار را انجام دهید؟ یکی از ساده ترین روش ها در طراحی ویلا برای بخش دکوراسیون داخلی، استفاده از تلویزیون است. تلویزیون به تنهایی نقطه کانونی مؤثری نیست اما اگر تلویزیون را روبروی دیواری قرار دهید که روی آن به شکل متمایزی تزیین و کار شده باشد، به عنوان مثال با سنگ مخصوص تزیین شده، به نقطه کانونی تبدیل خواهد شد. مبلمان و چیدن صحیح آنها در منزل با توجه به متراژ کلی و نوع فضا یکی از بهترین روش های ایجاد نقطه کانونی است. در اتاق پذیرایی چیدمان منزل به سبک ایرانی به گونه ای است که مبلمان در مرکز توجه هستند و به محض ورود نگاه افراد را به سمت خود جلب می کند.

در جدیدترین چیدمان منزل به سبک ایرانی، مفهوم نقاط کانونی پدید آمده است

• قاب و تابلوها:

در چیدمان منزل به سبک ایرانی خوشگل و شیک، قاب و تابلوها نیز در صورت استفاده صحیح نقش زیادی ایفا می کنند. در قدیم تابلوها همگی قاب عکس های خانوادگی بودند و محدود به اتاق خواب می شدند. امروزه طبق جدیدترین چیدمان منزل به سبک ایرانی، به اتاق پذیرایی و سالن های منزل و حتی راهرو ورودی هم انتقال پیدا کرده است. اما محل قرارگیری تابلوها باید کجا باشد. تابلویی که نصب می کنید باید در امتداد خط میدان دید باشد. یکی از بهترین مکان ها برای نصب قاب و تابلوها، پشت مبلمان است. همچنین می توانید در پلکان منزل هم تابلوها را نصب کنید. در راهرو ورودی منزل می توانید انتهای راهرو و بالای میز کنسول هم تابلو قرار دهید.

• در نظر گرفتن تقدم و تقارن:

اگر می خواهید چیدمان منزل به سبک ایرانی زیبا و شیک به نظر برسد باید به تقدم وسایل مهمتر توجه کنید و به تقارن اجزا هم اهمیت دهید. با اینکه امروزه سبک هایی پدید آمده اند که به تقارن اهمیت نمی دهند اما نظم و تقارن جزو جدایی ناپذیر سبک ایرانی دکوراسیون منزل است. در چیدمان مبل ابتدا قطعه بزرگتر و سپس سایر قطعه را بچینید. محل قرارگیری میز ناهار خوری به گونه ای باشد که در چیدن صندلی ها و فرم کلی آن اصل تقارن رعایت شود. رعایت تقارن و نظم در فضای پذیرایی و نشیمن اهمیت بسیار بالایی دارد اما در آشپزخانه و اتاق خواب می توانید به شکل نامتقارن هم عمل کنید.

اگر می خواهید چیدمان منزل به سبک ایرانی زیبا و شیک به نظر برسد باید به تقدم وسایل مهمتر توجه کنید

• المان های با شکل های هندسی مختلف را با هم ترکیب نمایید:

چیدمان منزل به سبک ایرانی شیک و حرفه ای، بر روی ترکیب المان ها و وسایل مختلف که شکل هندسی متفاوتی دارند تأکید دارد. به عنوان مثال توصیه می کنیم در سرویس بهداشتی، از آینه گرد استفاده کنید تا نسبت به خطوط شکسته کاشی و فرم مربعی یا مستطیلی فضا، متفاوت و ساختارشکن به نظر برسد. میز غذاخوری بر روی فرش گرد نمونه دیگری از تلفیق هنرمندانه و زیبای وسایل مختلف با شکل هندسی متفاوت است. 

• کاغذ دیواری و دیوارپوش ها:

شاید تعجب کنید اما در اصول چیدمان منزل به سبک ایرانی خفن و جذاب، حتی به نحوه قرارگیری و نصب کاغذ دیواری یا دیوارپوش های الگودار هم توجه شده است. اگر به دنبال نحوه چیدمان منزل کوچک ایرانی هستید و می خواهید سقف منزل بلندتر نشان داده شود از کاغذ دیواری یا دیوارپوش هایی استفاده کنید که الگوی آنها عمودی باشد. اما اگر قصد دارید دیوارهای منزل را طویل تر نشان دهید، از الگوهای افقی کمک بگیرید. به عنوان نکته جانبی در این بخش بگوییم که برای بلندتر نشان دادن سقف می توانید از قفسه های کتاب و کنسول هایی استفاده کنید که ارتفاع بلندتری نسبت به طول دارند. پرده ها نیز طرح عمودی داشته باشند.

اغذ دیواری و دیوارپوش ه

• وسایل را به دیوار نچسبانید:

چیدمان منزل به سبک ایرانی راحت و ساده باید باشد. اگر منزل شما متراژ مناسبی دارد، وسایل را به دیوار نچسبانید. به عنوان مثال مبلمان را می توانید به فاصله یک متری از دیوار بگذارید. کتابخانه را سعی کنید توکار بسازید و اگر کتابخانه مجزا دارید حدود 30 سانتیمتر با دیوار فاصله بگذارید. فرش را هم می توانید با حدود 25 سانتیمتر فاصله از دیوار بر روی زمین پهن کنید.

• خانه را شلوغ نکنید حتی اگر فضای زیادی دارید:

نه تنها در چیدمان منزل به سبک ایرانی بلکه در هر سبک دیگری، تأکید زیادی بر روی این موضوع شده که از شلوغ کردن فضا به طور جد پرهیز کنید. این تصور کاملا اشتباه است که هر چقدر فضای بیشتری داشته باشید می توانید وسایل بیشتری بچینید. خانه هایی که شلوغ به نظر می رسند نه تنها جذاب نیستند بلکه تأثیر بسیار بدی روی خلق و خو و رفتار ساکنین و حس و انرژی آنها می گذارد. بنابراین همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، در چیدمان منزل به سبک ایرانی های جدید، کاربردی بودن وسایل و پرهیز از شلوغی یک اصل بسیار مهم است. ضمنا در چیدمان منزل به سبک ایرانی دقت کنید وسایل باید به شکلی در داخل منزل قرار بگیرند که باز و بسته شدن درب آنها مزاحمت ایجاد نکند و فضا را شلوغ نشان ندهد.

• پرده مناسب با نصب صحیح اهمیت دارد چون نورگیری حیاتی است:

زیباترین چیدمان منزل زمانی اتفاق می افتد که در زمان خرید پرده فقط به زیبایی و الگوی طرح و بافت آن توجه نکنید. نصب پرده نباید به گونه ای باشد که در نورگیری مناسب منزل اختلال ایجاد کند. انتخاب جنس، الگو و نوع بافت پرده با اینکه سلیقه ای است اما نباید به نورگیری منزل لطمه ای وارد کند. در خانه هایی که نورگیری خوبی دارند، پرده های از جنس حریر مناسبتر هستند. بنابراین در نصب پرده با اینکه باید به زیبایی آن، تناسب با محیط و جنس با کیفیت دقت کنید اما نحوه نصب و مدل آن باید تا حد بسیار کمی نورگیری منزل را کم کند.

• تناسب از یادتان نرود:

اگر فضای منزلتان بزرگ است و به فکر طراحی لابی هم هستید و یا فضای کمی در اختیار دارید و دوست دارید همه چیز متناسب و ایده‌آل به نظر برسند، تناسب بین وسایل را فراموش نکنید. به عنوان مثال در منزلی که فضای کمی دارید یا پذیرایی مستطیل شکل است، خرید مبلمان 7 یا 9 نفره اشتباه است. وسایلی که در منزل قرار می دهید باید از لحاظ سایز هم تناسب داشته باشند. به عنوان مثال در یک سمت منزل نباید مبلمان باشد و در سمت دیگر فضای خالی داشته باشید. روبروی هم قرار گرفتن اجزایی که از لحاظ بافت هم شبیه نیستند اصل تناسب را زیر سؤال می برد. به عنوان مثال رومبلی نرم روبروی صندلی راک چوبی سفت و زمخت یا ترکیب مبل راحتی و سلطنتی بسیار اشتباه است.

تناسب بین وسایل را فراموش نکنید

• گاهی اوقات هم فانتزی فکر کنید:

در چیدمان منزل به سبک ایرانی فانتزی، تمرکز بر روی اتاق خواب ها بیشتر است چرا که فضای پذیرایی باید حالت رسمی خود را حفظ کند. در چیدمان این فضاها ابتدا باید به سلیقه فرزندان خود دقت کنید تا طرح، مدل و رنگ فضا متناسب با سلیقه و خواست آنان باشد. سپس طبق اصول و قوانین چیدمان منزل در سبک ایرانی، وسایل را در جای درست قرار دهید و به انرژی فضا دقت کنید.

• لاکچری بودن نباید قوانین را زیر سؤال ببرد:

چیدمان منزل به سبک ایرانی لاکچری حالتی است که شما همه چیز را لوکس و تجملاتی می پسندید اما در عین حال باید به تناسب اجزا، تقارن، نوع بافت، میزان متراژ و فضایی که دارید و همچنین سطح انرژی و مود محیطی که در آن هستید دقت داشته باشید. وسایل لاکچری منزل اگر به درستی چیده شوند و هر یک نقش خود را جداگانه ایفا کنند معجزه خواهد کرد.

• اصول فنگ شویی هم در سبک ایرانی مهم هستند:

فنگ شویی از اصول و فلسفه چینی است که از هزاران سال پیش تاکنون مورد توجه بوده و تأکید آن بر جریان داشتن انرژی های مثبت، حفظ تعادل و جریان طبیعی انرژی بین وسایل منزل است. چیدمان منزل به سبک ایرانی هم بر روی اصول فنگ شویی تأکید دارد. بنابراین چیدمان وسایل منزل در سبک ایرانی و براساس اصول فنگ شویی قواعد کلی مشابهی دارد اما در جزئیات سختگیرانه تر عمل می کند. به عنوان مثال آینه ها به هر فرمی که هستند باید یک تکه باشند. نور طبیعی و هوای تازه باید در منزل جریان داشته باشد پس به نحوه قرارگیری پنجره ها و سیستم تهویه دقت کنید.

اصول فنگ شویی هم در سبک ایرانی مهم هستند

به دنبال شلوغ کردن فضا نباشید. نقاشی ها و آثار هنری در خانه انرژی مثبت ایجاد می کنند و خلاقیت را افزایش می دهند اما به شرطی که طبق موارد گفته شده در جای درست قرار بگیرند. به هیچ وجه وسایل دکوری و بوفه و همچنین جالباسی را پشت درب ورودی قرار ندهید. درب های منزل نقش جریان انرژی را دارند بنابراین در چیدمان منزل به سبک ایرانی، تخت خواب ها نباید روبروی درب ورودی باشند. این کار نه تنها از لحاظ حریم خصوصی و انتقال انرژی منفی بلکه از لحاظ زیبایی و تناسب هم مشکل دارد.

میزکار و مطالعه را روبروی پنجره قرار دهید تا بتوانید همزمان از فضای طبیعت و محیط بیرون هم استفاده کنید. میز تحریر و وسایل کاری نباید در اتاق خواب باشند. فضای اتاق خواب صرفا برای استراحت و دریافت انرژی است. در آشپزخانه وسایل باید طوری چیده شوند که کاملا در دسترس باشند. در چیدمان منزل به سبک ایرانی و طبق اصول فنگ شویی با قرار دادن آینه روبروی تخت خواب مخالف است و به قرار دادن آب در نقاط مختلف خانه تأکید زیادی دارد. ضمنا کتابخانه نباید در سالن غذاخوری یا پذیرایی باشد و بهتر است در اتاق خواب قرار بگیرد.

یزکار و مطالعه را روبروی پنجره قرار دهید تا بتوانید همزمان از فضای طبیعت و محیط بیرون هم استفاده کنید.

چیدمان خانه کوچک به سبک ایرانی چگونه است؟

اگر منزل کوچکی دارید و قصد دارید به سبک ایرانی بچینید ولی ایده ای ندارید و هر کاری می کنید باز هم فضا کم دارید، ما به شما آموزش می دهیم. امروزه در طراحی شهرک و آپارتمان ها فضای خانه ها کوچک شده و برخی خانه ها به اصطلاح نقلی هستند. مشکلی که در اکثر این خانه وجود دارد این است که وسایل زیاد ولی متراژ کم است و اکثر خانه دارها مخصوصا زوج های جوان نمی دانند چطور باید وسایل را بچینند. در ادامه به بررسی اصول و قواعد و البته راهکارهای شیک و جالب برای چیدمان خانه کوچک به سبک ایرانی می پردازیم:

• برای ورودی منزل یا هر جایی که فکر می کنید خیلی تنگ و کوچک نشان داده می شود از آینه استفاده کنید. ترکیب نور و آینه و انعکاسی که در محیط رخ می دهد به بزرگتر شدن فضا کمک خواهد کرد.

• اگر از ابتدا در حال طراحی خانه هستید، به نورگیری و نقش پنجره ها و تعیین مکان دقیق برای آنها برنامه ریزی دقیق داشته باشید. نورگیری مناسب فضای کوچک منزل را بزرگتر نشان می دهد.

• وسایلی که در منزل می چینید بیشتر به رنگ روشن باشند و تمامی وسایل تیره را در یکجا جمع نکنید

• از نقاط کور خانه برای قرار دادن وسایلی که اهمیت کمتری دارند استفاده کنید یا وسایلی که صرفا جنبه تزیینی دارند. اگر اصرار به خرید مبلمان دارید پس به دنبال مبلمان با طرح ال یا گرد باشید در غیر این صورت طبق اصول چیدمان منزل به سبک ایرانی برای خانه های کوچک، قطعا با کمبود فضا یا شلوغی زیاد مواجه خواهید شد

• چیدمان منزل به سبک ایرانی در راستای آشتی با طبیعت است بنابراین سعی کنید با گذاشتن گلدان در گوشه های منزل جلوی قرار دادن وسایل دکوری که صرفا جنبه تزیینی دارند گرفته شود. با اینکار نه تنها حس و حال بهتری خواهید داشت بلکه فضای بیشتری هم در اختیارتان قرار می گیرد.

• از رنگ های شاد و روشن به میزان بیشتری استفاده کنید. رنگ دیوارها و کف که باید 60% کل فضا را به خود اختصاص دهند با رنگ روشن بپوشانید. اگر با قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی آشنا نیستید حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید که در چیدمنا منزل به سبک ایرانی خیلی ساده ولی شیک و کاربردی کمک می کند مخصوصا اگر فضای کوچکی دارید.

برای ورودی منزل یا هر جایی که فکر می کنید خیلی تنگ و کوچک نشان داده می شود از آینه استفاده کنید.

•    از جمله قوانین چیدمان منزل برای خانه های کوچک می توان به استفاده از پارتیشن به جای دیوارهای آجری اشاره کرد. پارتیشن ها را می توانید جمع کنید و در مواقع لزوم مرزبندی داشته باشید.
•    میز پذیرایی و ناهارخوری گرد فضای بیشتری در اختیار شما قرار می دهند مخصوصا مدل هایی که در داخل یکدیگر فرو می روند و می توانید در کوچکترین فضاها نیز از آنها استفاده کنید.
•    اگر از کاغذ دیواری یا دیوارپوش فومی و هر نوع پوشش دیگری استفاده می کنید، برای بلندتر نشان دادن سقف از طرح عمودی و کشیده تر نشان دادن فضا و بزرگتر کردن آن از طرح های افقی استفاده کنید. زیباترین چیدمان منزل وقتی اتفاق می افتد که فضای کوچک را بزرگتر نشان دهید.
•    مبل های تخت خواب شو یا تخت خواب های تاشو به همراه کمد دیواری همان کاربرد و استفاده را برای شما دارند اما فضای بسیار کمتری اشغال می کنند. بنابراین طبق اصول چیدمان منزل به سبک ایرانی برای خانه های کوچک بهترین گزینه ها به شمار می روند. ضمنا اگر پیرو مد و سبک روز باشید، جدیدترین مدل های تخت و مبل نیز مدل های تاشو هستند. به عبارتی سعی کنید وسایل چند منظوره داشته باشید.

از جمله قوانین چیدمان منزل برای خانه های کوچک می توان به استفاده از پارتیشن به جای دیوارهای آجری اشاره کرد

جمع بندی مطالب

در چیدمان منزل به سبک ایرانی به تمامی نکات از پایه ای ترین تا مهمترین آنها پرداختیم. اگر مطلب سبک شناسی در معماری داخلی را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید که سبک ایرانی بسیار خاص و گل سرسبد آنها به شمار می رود اما به شرطی که تمامی نکات و اصول گفته شده را پیاده کنید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
در چیدمان منزل به سبک ایرانی باید به مواردی مثل کفپوش، دیوارها، مبلمان، ظروف دکوری، تقسیم بندی فضاها و تعیین نقش برای هر یک و سایر موارد دقت کرد.
شلوغ نکردن فضای داخلی خانه حتی در صورتی که متراژ زیادی داشته باشید در سبک ایرانی هم تأکید شده است.
طبق اصول فنگ شویی باید همیشه انرژی مثبت، تعادل و جریان طبیعی انرژی در همه جا وجود داشته باشد. اصول فنگ شویی در اکثر سبک های دکوراسیون کاربرد دارد اما در سبک ایرانی سختگیرانه تر است.
برای ورودی و بخش های کوجک از آینه ها کمک بگیرید، به نورگیری عالی و جایگاه مناسب پنجره ها دقت کنید، وسایل بیشتر به رنگ روشن باشند و وسایل تیره یکجا نباشند، نوع مبلمان را درست انتخاب کرده و تمامی کارها در راستای آشتی با طبیعت باشد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد