قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟ قوانین رنگ به مجموعه اصول و شرایطی می‌گویند که رعایت آنها در هر نوع دکوراسیون داخلی مستقیما روی خلق و خوی ما، حس و حال فضا و انرژی که دریافت می‌کنیم تأثیر مستقیم دارند. رنگ‌ها در روانشناسی انسان‌ها و احساساتی که پیدا می‌کند تا حد زیادی تأثیرگذار است.

حتی گاهی اوقات افراد برای بخش‌های مختلف ساختمان و محل کار از پالت‌های رنگی مختلف استفاده می‌کنند تا متناسب با حس و حال آنها باشد. پروسه انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی استرس زیادی دارد اما در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی چگونه است و با توجه به فضای خود چطور باید عمل کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

 

8 مورد از قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی سال 2022 که همه باید بدانند!

برخی اصول انتخاب رنگ در  طراحی دکوراسیون داخلی ثابت هستند و هر زمان که قصد تغییر رنگ و یا رنگ آمیزی محل زندگی و کارتان را داشته باشید باید در نظر بگیرید. اما برخی موارد با توجه به ترندهای سال و یا روحیات و شخصیت شما قابل تغییر و دستکاری هستند. در ادامه به کلیه قوانین رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی از جنبه‌های مختلف اشاره خواهیم کرد. در حال حاضر 8 قانون و اصل مهم در انتخاب رنگ مناسب را بررسی می‌کنیم:

1. چرخه رنگ (Color Wheel):

یکی از اصول و قوانین انتخاب رنگ توجه به چرخه رنگ است. چرخه رنگ متشکل از سه نوع رنگ اولیه (رنگ‌های قرمز، زرد و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی)، ثانویه (رنگ‌هایی که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند مثل سبز، ارغوانی و غیره) و درجه سوم یا ثالث که از ترکیب رنگ‌های اولیه و ثانویه یا ترکیب رنگ‌های اولیه به نسبت 2:1 ساخته می‌شوند.

2. طرح و الگوی رنگ (Color Scheme):

به ترکیب منطقی رنگ‌ها در چرخه رنگ، طرح و الگوی رنگ می‌گویند. یکی از قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی خانه استفاده از طرح و الگوی رنگ است تا زیبایی منزلتان را بیشتر کنید. در قوانین رنگ برای دکوراسیون داخلی چند نوع طرح و الگو تعریف شده‌اند که توجه به آنها الزامیست:

 

الگوی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

 

مونوکروماتیک (Monochromatic): انواع درجات یک نوع رنگ که به طرح کلی منزل شما یک الگوی تک رنگ خواهد داد به عنوان مثال رنگ تمامی بخش‌های منزلتان را آبی انتخاب کنید.

الگوی رنگی آنالوگ (Analogous): طبق این قانون شما باید رنگ‌هایی از چرخه رنگ انتخاب کنید که کنار یکدیگر هستند.

الگوی سه گانه (Triadic): طبق این قانون رنگ، شما باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که فاصله آنها از یکدیگر روی چرخه رنگ مساوی است.

الگوی مکمل (Complementary): این رنگ‌ها دقیقا موقعیت متضاد روی چرخه رنگ دارند و معمولا کسانی که به دنبال ایجاد حس و حال جدید و نوآورانه در فضای داخلی منزل هستند باید طبق این قوانین عمل کنند.

الگوی چهارگانه (Tetradic): واریانت‌های رنگ‌های دوتایی که روی چرخه رنگ فاصله یکسانی از هم دارند.

الگوی مکمل رنگ دو بخشی (Split Complementary): درباره قوانین رنگ مکمل و دو بخشی باید بگوییم که انتخاب این نوع رنگ‌ها شجاعت کمتری می‌خواهد و اگر با انتخاب رنگ متضاد و مکمل در دکوراسیون مشکل دارید، مکمل دو بخشی گزینه بهتری است. برای اینکار باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که در دو سمت چرخه رنگ هستند که یکی از آنها شامل دو رنگ کناری هم می‌شود مثل ترکیب رنگ سبز – زرد در دکوراسیون داخلی منزل.

3. دمای رنگ (Color Temperature):

مورد مهم بعدی در بین قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی توجه به دمای رنگ است. روی چرخه رنگ برخی از آنها به رنگ‌های گرم و برخی به رنگ‌های سرد مشهور هستند. شناخت این رنگ‌ها کمک می‌کند تا فضای منزل شما حس بسیار خوبی به شما منتقل کند. به عنوان مثال استفاده بیش از حد از رنگ‌های سرد باعث بیحالی و کم انرژی بودن افراد خواهد شد و رنگ‌های گرم اگر بیش از حد باشند، مخصوصا برای مناطق با اقلیم گرم بسیار اذیت کننده خواهد بود. به طیف رنگی قرمز تا زرد رنگ گرم و از آبی تا سبز جزو رنگ‌های سرد هستند.

 

دمای رنگ در دکوراسیون داخلی

 

4. ترکیب رنگ (Color Combination):

درباره قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی توجه به ترکیب رنگ‌ها بسیار مهم است. در ترکیب رنگ‌ها باید دقت کنید که همیشه باید رنگ‌های اصلی را با رنگ دلخواه خود به همراه سفید ترکیب کنید تا مخلوط نهایی زیبا به نظر برسد. برای راحتی کار، به چرخه رنگ نگاه کنید، رنگ اصلی را انتخاب کرده و به سمت رنگ‌های ثانویه و سپس رنگ‌های درجه 3 بروید.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

 

5. روانشناسی اثرات رنگ‌ها:

شاید تعجب کنید اما توجه به روانشناسی قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید به آن توجه کنید. همانطور که گفتیم رنگ دکوراسیون داخلی منزل و محل کار ارتباط مستقیم با سطح انرژی، خلاقیت، خلق و خو و ابراز احساسات و عواطف ما دارد. اگر با روانشناسی رنگ‌ها آشنایی ندارید در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم که باید هنگام انتخاب آنها به یاد داشته باشید:

آبی: این رنگ تداعی کننده آرامش، امنیت و خونسردی است. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان، زمانی از رنگ آبی استفاده کنید که به دنبال احساس امنیت و اطمینان هستید، یا فرد مضطربی هستید و نیاز به آرامش دارید. با استفاده از سقف‌های آسمان مجازی یا کاغذهای دیواری با طرح اقیانوس و یا به سادگی از طریق آبی کردن سطوح مختلف خانه از این رنگ استفاده کنید.

سبز: سبز از لحاظ روانشناسی رنگ غالبی است که بیانگر فراوانی، آرامش، خونسردی و طراوت و شادابی است. اگر سبک دکوراسیون داخلی منزل شما روستیک است و یا قصد طراحی ویلا جنگلی دارید، رنگ سبز را فراموش نکنید. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی منزل کسانی که در محیط‌های شلوغ شهری هستند می‌توانند با انتخاب رنگ سبز طبیعت را به خانه خودشان بیاورند که یکی از ساده‌ترین راهکارها استفاده از گل و گیاهان است.

صورتی: رنگ صورتی بیان کننده عشق و محبت است و بیشتر توصیه می‌کنیم در فضاهای خاص منزل مثل اتاق خواب دخترانه استفاده کنید. با این حال گاهی اوقات از ترکیب ته مایه رنگ صورتی و سفید برای دکوراسیون داخلی هم استفاده می‌کنند.

سفید: رنگ سفید در ذهن ما بیانگر تکامل و خلوص است. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی خنثی، بهترین و مناسب‌ترین رنگ، سفید است. اگر منزل کوچکی دارید رنگ سفید بیشتری استفاده کنید چرا که فضای شما را بزرگ‌تر از واقعیت نشان می‌دهد.

6. زمینه رنگ (Color Context):

طبق اصول و قوانین، زمینه رنگ به شما کمک می‌کند تا بدانید هر کدام از رنگ‌ها در زمینه‌های مختلف چه معنایی دارد. به عبارت دیگر رنگ‌ها می‌توانند در مکان‌ها و شرایط مختلف معنای متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از رنگ سفید برای پذیرایی به معنای سادگی و مدرن و در سرویس بهداشتی به معنای پاکیزگی و خلوص است. بنابراین با شناخت زمینه رنگ می‌توانید بهتر به قوانین موجود عمل کنید.

7. مخلوط رنگ (Color Mixing):

طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی باید بدانید که کدام رنگ‌ها را می‌توانید در ترکیب با یکدیگر استفاده کنید تا به تناژهای مختلفی برسید. بنابراین اگر بخواهید اصولی پیش بروید، امکان ترکیب هر نوع رنگ دلخواهی وجود ندارد مگر اینکه بخواهید بی قاعده عمل کنید که موضوع بحث ما نیست. طبق اصل مخلوط رنگ باید با این موارد آشنا باشید:

ته مایه رنگ (Hue): اشاره به رنگی دارد که از روی چرخه رنگ انتخاب می‌کنید

تن رنگ (Tone): به نسبت خاصی از رنگ سفید و مشکی که به یک رنگ اضافه می‌شوند تا آن را اشباع کنند.

ته رنگ (Tint): به اضافه کردن رنگ سفید به رنگ انتخابی از روی چرخه رنگ می‌گویند که باعث کمرنگ و روشن‌تر شدن آن می‌شوند.

سایه رنگ (Shade): به اضافه کردن رنگ مشکی به رنگ مدنظر شما در چرخه رنگ می‌گویند که بسته به میزان رنگ سیاه، تیره‌تر خواهد شد.

8. الگوی رنگ مربعی:

طبق الگوی رنگ مربعی باید از 4 سایه رنگ استفاده کنید که روی چرخه رنگ فاصله یکسانی با یکدیگر دارند. الگوی رنگ مربعی شامل ترکیب یک رنگ اولیه و یک رنگ ثانویه و دو رنگ درجه سوم است و مهم نیست موقعیت این رنگ‌ها کجاست. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، اگر به الگوی رنگ مربعی علاقه دارید به دمای رنگ‌ها دقت کنید چون احتمال اینکه در اثر بی توجهی، رنگ‌ها خیلی سرد یا گرم شوند زیاد است.

 

 

9 نکته بسیار مهم که باید طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی دقت کنید

اکنون که با کلیه قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی منزل  آشنا شدید برای استفاده از آنها باید به 10 نکته حیاتی و مهم توجه داشته باشید:

هر رنگی مایل هستید انتخاب کنید:

شاید با مطالعه این قوانین تصور کنید که روند کار خیلی پیچیده و دشوار شد. ما به شما اطمینان می‌دهیم که اصلا اینطور نیست و نتیجه نهایی برای شما لذت زیادی به همراه خواهد داشت. برای انتخاب رنگ می‌توانید هر رنگی که از لحاظ روانشناسی یا نیاز فضا مناسب است را انتخاب نمایید سپس طبق قوانین گفته شده رنگ‌های متناسب با آن را بردارید.

با قسمت‌های بزرگ منزل شروع کنید:

طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی جدید، هنگام شروع رنگ آمیزی از بخش‌های بزرگ‌تر منزل شروع کنید و سپس با وسایل و قسمت‌های کوچک‌تر تکمیل کنید. در طراحی لابی ساختمان‌های اداری و تجاری، توجه به این موضوع فضا را بسیار لوکس و حرفه‌ای نشان خواهد داد.

از رنگ تیره به رنگ روشن بروید اما عمودی پیش بروید!

حتما دیده‌اید که در بسیاری از خانه‌ها به شیوه عمودی، از رنگ تیره به سمت رنگ‌های روشن می‌روند. طبق این قاعده شما باید از رنگ‌های تیره برای کف منزل و رنگ‌های با تیرگی متوسط و روشن برای دیوارها استفاده کنید. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی کوچک، این اصل به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک زیادی می‌کند.

رنگ خنثی را فراموش نکنید:

یکی از مهم‌ترین قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی حرفه‌ای، استفاده از رنگ خنثی است و یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های خنثی محسوب می‌گردد. رنگ خنثی با تمامی سبک‌های دکوراسیون داخلی مثل مدرن، ویکتوریایی، ساده، لوکس و لاکچری مناسب است و با تمامی رنگ‌های مکمل، متضاد و آنالوگ به شکل ترکیبی قابل استفاده است.

قانون طلایی 10-30-60:

مهم‌ترین و طلایی‌ترین قوانین رنگ دیوار منزل در دکوراسیون داخلی، قانون 10-30-60 است. طبق این قانون باید 60% رنگ فضای داخلی منزل یعنی دیوارها از یک رنگ انتخاب شود یا رنگ دیوارها 60% کل فضای دکوراسیون منزل را به خود اختصاص دهند. 30% رنگ فضای داخلی منزل اختصاص به لوازم و اسباب و اثاثیه دارد که مهم‌ترین آنها مبلمان است و 10% نیز جنبه تأکیدی برای لوازم جانبی دارد. تنها در صورتی تعادل رنگ در دکوراسیون داخلی ایجاد خواهد شد که به این قانون عمل کنید.

به معماری و ظاهر خانه توجه زیادی داشته باشید:

یکی از قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی حرفه‌ای، توجه به معماری و ظاهر خانه است که توجه به این موضوع شما را فردی متخصص و حرفه‌ای نشان می‌دهد. تنوع رنگ برای رنگ آمیزی منزل و حتی پارچه‌های اسباب و اثاثیه منزل بسیار بالاست اما تنوع رنگ برای کف و برخی بخش‌های خانه محدودیت بیشتری دارد. به همین دلیل ابتدا به رنگ کف، کابینت و برخی لوازم خانگی توجه کنید چون محدودیت رنگ بیشتری دارند و سپس براساس آن و قوانین گفته شده، رنگ فضاهای غالب و با تنوع بیشتر را انتخاب کنید.

کاربرد رنگ‌های گرم و سرد فرق دارند!

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی زیبا و خوش سیمای منزل و محل کار شما سختگیرانه نیستند بلکه هدف اصلی توجه به رازهای مخفی است که اکثر ما دقت نمی‌کنیم. در ابتدای این مقاله به ترکیب رنگ‌های متضاد مثل سرد و گرم اشاره کردیم اما باید بدانید در هر جایی از منزل نباید رنگ‌های سرد و گرم را استفاده کنید و تصور داشته باشید که این دو رنگ را به شیوه متضاد ترکیب کرده‌اید. نتیجه نهایی چیزی جز حس منفی و حال بد برای شما نخواهد داشت. با توجه به اینکه رنگ‌های گرم حس شادی و نشاط و انرژی بخشی به ما می‌دهند بهترین کار این است که در فضاهایی مثل آشپزخانه و اتاق پذیرایی یا ناهار خوری استفاده شوند. در سمت مقابل، رنگ‌های سرد حس آرام کنندگی دارند بنابراین طبق قوانین و اصول انتخاب رنگ، باید در فضاهایی مثل اتاق خواب، اتاق کار و سرویس بهداشتی استفاده شوند.

قوانین استفاده از رنگ‌های متضاد را جدی بگیرید:

استفاده از رنگ‌های متضاد در دکوراسیون داخلی طبق چرخه رنگ یکی از قوانین دکوراسیون داخلی شیک محسوب می‌شود اما نکته بسیار مهمی دارد. درست است که استفاده از رنگ‌های آبی و نارنجی یا زرد و بنفش یا حتی سبز و قرمز در دکوراسیون داخلی به عنوان رنگ‌های متضاد رایج هستند و حس متفاوت و خاص بودن القا می‌کنند اما این پایان کار نیست و به این سادگی هم نیست. رنگ‌های متضاد نباید 60% فضا را به خود اختصاص دهند بلکه باید 10% باشند. به عبارتی رنگ‌های متضاد در دکوراسیون داخلی به شکل تأکیدی به کار می‌روند و باید با رنگ‌های خنثی به مقدار زیاد تعادل ایجاد کنید.

به 110% مجموع ترکیب رنگ‌ها هم فکر کنید:

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی قابل تغییر و دستکاری هم هستند چون بسته به شرایط و وضعیت دکوراسیون داخلی دارد. دقت داشته باشید که ترکیب 60 و 30% همیشه ثابت است اما گاهی اوقات نیاز دارید که دو بار از رنگ‌های تأکیدی استفاده کنید تا شکل و ظاهر نهایی منزل زیبا باشد. بنابراین به جای 100% به عدد 110% خواهید رسید و این در تضاد با قوانین رنگ نیست.

 

 

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی باغ

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی باغ بخاطر وجود گل و گیاهان دشوارتر است و باید دقت بیشتری به خرج دهید. برای سادگی کار و اینکه تمامی مراحل طبق اصول پیش بروند چندین پیشنهاد و نکته مهم را آموزش می‌دهیم:

از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید. رنگ طبیعی یعنی رنگ گل و گیاهان است و کمتر به سمت رنگ آمیزی محیط بروید؛

طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، رنگ‌های آنالوگ انتخاب عالی هستند مثل ترکیب رنگ‌های قرمز و زرد، زرد و سبز. اگر باغ و باغچه‌ای زیبا می‌خواهید که رنگ‌های مصنوعی و طبیعی به زیبایی هر چه تمام‌تر کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، به رنگ‌های آنالوگ فکر کنید.

اگر به دنبال فضایی هستید که هر زمان به باغ نگاه می‌کنید حس آرامش به شما دست بدهد، از رنگ‌های خنک استفاده کنید و رنگ‌های متضاد را به حداقل برسانید مثل رنگ آبی، سبز – آبی و ارغوانی. اما اگر باغی دوست دارید که انرژی بخش و محرک باشد، رنگ‌های گرم و متضاد زیادی استفاده کنید مثل قرمز، نارنجی، زرد و زرد – سبز.

براساس قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی باغ، بهترین رنگ‌های مکمل برای این فضا ترکیب زرد و ارغوانی، نارنجی و آبی، قرمز و سبز هستند.

محبوب‌ترین الگو و طرح رنگی برای باغ استفاده از ترکیب رنگ‌ها به شکل مخلوط و پیچیده است. اگر می‌خواهید طراحی باغ  ویلا حرفه‌ای داشته باشید به الگوی رنگ پیچیده فکر کنید. طبق قوانین رنگ، بهترین الگو استفاده از ترکیب رنگ‌های آبی، بنفش، ارغوانی و آمبره است.

رنگ سفید در دکوراسیون باغ کمترین کاربرد را دارد با این حال باغ‌هایی هم هستند که فقط با گل‌های سفید و تناژهای مختلف آن برای دیوار و آلاچیق و سایر فضاها تزیین شده‌اند. اما می‌توانید با محدودیت از رنگ سفید در کنار سایر رنگ‌ها هم استفاده کنید اگر که به دنبال تعادل بخشیدن هستید.

 

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی پارکینگ

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی پارکینگ ساده نیستند و دلیل اینکه این فضا هیچ موقع نتوانسته در دکوراسیون نقش خوبی ایفا کند بی توجهی به قوانین رنگ آمیزی است. در ادامه با چندین راهکار و نکته این روند را ساده‌تر کرده‌ایم:

ابتدا طرح و الگوی رنگی خودتان را طبق توضیحات ابتدایی مقاله مشخص کنید. معمولا رنگ‌های خنثی مثل خاکستری، سیاه و سفید برای پارکینگ مناسب‌تر هستند اما دقت کنید که رنگ‌های گرم نیز به عنوان رنگ تأکیدی باید به کار روند.

برای انتخاب رنگ کف گاراژ باید به جنس متریال کف هم دقت کنید. اگر از رول‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اید رنگ‌های خنثی بهتر هستند. اگر رنگ اپوکسی استفاده خواهید کرد رنگ‌های خنثی یا رنگ‌های گرم بهتر هستند. اگر از موزاییک و یا سرامیک استفاده می‌کنید می‌توانید ترکیب رنگ‌های مختلف مثل سفید و سیاه یا زرد و مشکی و مشابه آن را تست کنید. ضمنا به تضاد رنگ کف با خودرو یا موتورسیکلت خود نیز دقت کنید.

رنگ سقف پارکینگ طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی بهتر است سفید باشد چون در غیر این صورت بیشتر به یک غار تشبیه خواهد شد.

برای رنگ بدنه پارکینگ هم به سراغ رنگ‌های خنثی مثل خاکستری بروید چون با کلیه اسباب و لوازم و حتی رنگ خودرو هم به راحتی ست می‌شود. اگر نظر متخصصین برای قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن می‌خواهید، رنگ‌های خنثی در همه جای خانه مناسب هستند.

 

 

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی دیوار پشت تلویزیون

دیوار پشت تلویزیون امروزه نقش نقطه کانونی را در خانه‌ها ایفا می‌کند بنابراین باید علاوه بر انتخاب طراحی حرفه‌ای، رنگ مناسب نیز انتخاب نمود. اما چه رنگی برای دیوار پشت تلویزیون مناسب است؟ چه رنگی انتخاب کنیم که بهترین نقطه کانونی را داشته باشیم؟

رنگ‌های تیره تأثیر بهتری روی چشم و بینایی ما دارند بنابراین استفاده از رنگ‌های مشکی برای دیوار پشت تلویزیون مخصوصا وقتی چراغ‌ها خاموش باشد، مشاهده تصویر را بهتر خواهد کرد. علاوه بر رنگ مشکی می‌توانید به رنگ‌های زغالی و آبی تیره یا نفتی هم فکر کنید.

اگر قصد دارید رنگ دیوار پشت تلویزیون قهوه‌ای رنگ باشد، به جای رنگ کردن از پنل‌های چوبی شیک و مقاوم استفاده کنید. حتی می‌توانید از ام دی اف‌ها کمک بگیرید که تنوع رنگ خوبی هم دارند. این مورد طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی کلاسیک نیز هست.

براساس قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی لاکچری، بهترین گزینه استفاده از سنگ‌های آنتیک است که رنگ آنها زیبایی خاصی به این قسمت از منزل خواهند داد.

اگر به سبک اسکاندیناوی علاقه دارید، رنگ بژ انتخاب کنید. رنگ بژ جلوی حواس پرتی را موقع دیدن تلویزیون می‌گیرد و به دلیل خنثی بودن به سرعت با رنگ سایر وسایل اطراف دیوار پشت تلویزیون ست می‌شود.

رنگ خاکستری برای کسانی که به دنبال فضای آنتیک و ایده‌آل هستند مناسب است. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی دیوار پشت تلویزیون، رنگ خاکستری به بزرگ‌تر نشان دادن فضا و آرامش بخشیدن به محیط نیز کمک می‌کند.

 

 

قوانین رنگ کابینت در دکوراسیون داخلی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، توجه به رنگ کابینت‌هاست که بخش زیادی از آشپزخانه را تشکیل می‌دهند و آشپزخانه هم به عنوان قلب خانه است. نکات زیر را هنگام انتخاب رنگ مناسب برای کابینت‌ها در نظر بگیرید:

حتما لازم نیست برای روشن نشان دادن فضا به دنبال رنگ‌های روشن و براق بروید. نورپردازی مناسب در کنار انتخاب رنگ‌های اصولی گزینه بهتری است.

رنگ کابینت‌ها تقریبا 40% از زیبایی بصری را به تنهایی به دوش می‌کشند. ابتدا رنگی برای کابینت‌ها انتخاب کنید که با روحیات و تم کلی دکوراسیون خانه هماهنگ باشد. 

پس از انتخاب رنگ کابینت، به سراغ انتخاب رنگ برای لوازم آشپزخانه بروید و از بین آنها ابتدا به یخچال، ماشین لباسشویی و سینک ظرفشویی فکر کنید. برای انتخاب رنگ سنگ روی کابینت دقت کنید که رنگ این قسمت باید با کف آشپزخانه یکسان یا هماهنگ باشد. براساس قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی لاکچری، تناژهای رنگی سنگ‌های آنتیک با هر نوع رنگ کف آشپزخانه هماهنگ هستند.

رنگ دیوار بین کابینت‌ها در اکثر مواقع نادیده گرفته می‌شود. طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، رنگی که برای دیوار آشپزخانه انتخاب می‌کنید باید در نهایت رنگ بک اسپلش، کابینت و کف را متعادل کند به همین دلیل اکثر رنگ خاکستری، کرم یا تناژهای مختلف سفید انتخاب می‌کنند. اما می‌توانید از رنگ‌های گرم نیز استفاده کنید.

به مساحت آشپزخانه هم فکر کنید. رنگ‌های روشن برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب‌تر است تا فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. در مقابل رنگ‌های تیره فضا را شیک و لوکس نشان داده و سنگین‌تر هستند ولی به نورپردازی بیشتر و حرفه‌ای‌تری هم نیاز خواهید داشت.

بهترین ترکیب رنگ برای کابینت و آشپزخانه ترکیب رنگ‌های سفید و قمره‌ای، آبی و سفید، چوبی و شیشه‌ای، آبی دریایی و سفید، سبز و سفید، نارنجی و مشکی، آبی و خاکستری، کرم و خاکستری، آبی آسمانی و سفید، زرد و آبی هستند.

 

 

قوانین رنگ مبلمان در دکوراسیون داخلی

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی ساده تا لوکس و تزییناتی، تحت تأثیر نقاط کانونی است. یکی از مهم‌ترین نقاط کانونی هر خانه‌ای، مبلمان است اما چطور رنگ مبلمان را انتخاب کنیم؟

یکی از ابتدایی‌ترین قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی برای مبلمان، توصیه به انتخاب رنگ‌های مکمل با دیوارهاست. همانطور که می‌دانید رنگ مبلمان 30% کل فضا را به خود اختصاص می‌دهد.

رنگ مبلمان را می‌توانید با رنگ کفپوش ست کنید به عنوان مثال مبل قهوه‌ای با کفپوش پارکت ست می‌شود. یا حتی رنگ مبل می‌تواند تیره‌تر مثل مشکی باشد.

بهترین گزینه‌ها برای انتخاب رنگ مبلمان در دکوراسیون خانه طبق قوانین گفته شده، آبی مایل به سبز، سفید، خاکستری، قرمز، قهوه‌ای، روشن و خنثی، قهوه‌ای مایل به زرد یا بیسکویتی هستند.

براساس قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی خانه کوچک، بهتر است به جای استفاده از رنگ‌های روشن برای مبلمان، از آنها برای رنگ دیوار و سقف استفاده کنید و رنگ مبلمان را متضاد بگیرید. با این کار نه تنها فضای منزل بزرگ‌تر نشان داده می‌شود بلکه مبلمان هم به عنوان نقطه کانونی زیباتر به نظر خواهد رسید. در طراحی شهرک‌های مسکونی که متراژ خانه‌ها معمولا زیاد نیست این نکته بسیار مهم است.

 

 

قوانین رنگ سقف در دکوراسیون داخلی

رنگ سقف منزل قوانین خاص خودش را دارد مخصوصا که این فضا به همراه دیوارها 60% فضای هر خانه‌ای را تشکیل می‌دهند. بنابراین براساس قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، هنگام انتخاب رنگ مناسب برای سقف باید به دیوارها نیز توجه کنید. نکات طلایی زیر جزو از مهم‌ترین قوانین رنگ سقف در دکوراسیون داخلی استخراج شده‌اند:

اگر قصد دارید سقف و دیوارها همرنگ باشند باید به متراژ فضا دقت کنید. اگر فضای کوچکی دارید از رنگ‌های شاد و روشن استفاده نمایید. معمولا برای پذیرایی چنین کاری نمی‌کنند و بیشتر فضاهایی مثل اتاق خواب و حمام و سرویس بهداشتی، رنگ دیوار و سقف یکسان است. اگر فضای بزرگی دارید رنگ‌های تیره‌تر مناسب‌تر هستند.

اگر قصد دارید رنگ سقف‌ها روشن‌تر از دیوارهای خانه باشند، فضای خانه را بزرگ‌تر نشان خواهید داد. برای اینکار معمولا 80% از رنگ سفید و 20% از سایر رنگ‌ها استفاده کنید. اگر چندان از تضاد رنگ خوشتان نمی‌آید، به دنبال سادگی هستید و رنگ‌های غلیظ و پر رنگ را نمی‌پسندید این تکنیک بهتر است.

اگر می‌خواهید رنگ سقف تیره‌تر از رنگ دیوارها باشد طبق قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی فقط رنگ‌هایی را انتخاب کنید که 2 و نهایتا 3 درجه تیره‌تر هستند. معمولا برای فضاهایی که به بدنبال محیط آرام و صمیمی‌تر هستند، قصد دارند تأکید بر روی جزئیات و ریزه‌کاری‌ها انجام دهند یا دیوارها سفید و خنثی هستند از این تکنیک کمک می‌گیرند.

اگر برای رنگ سقف به دنبال رنگ‌های متضاد هستید و می‌خواهید با کناف یا PVC تزیین کنید، از رنگ‌های آبی آسمانی، صورتی آبی رنگ، رنگ‌های گرم و خاکستری تیره استفاده نمایید. این رنگ‌های تیره با رنگ روشن دیوارها و کف ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌سازند.

 

 

جمع بندی مطالب

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی اشاره به کلیه قسمت‌های آن دارد. بنابراین شما نمی‌توانید یک قانون کلی برای همه قسمت‌های منزل در نظر بگیرید و توقع داشته باشید نتیجه نهایی رضایت بخش باشد. اگر بودجه زیادی ندارید حساسیت بیشتری باید داشته باشید چون هر گونه اشتباه در انتخاب رنگ مناسب تا سالیان سال همراه شما در خانه خواهد بود. نکات و اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی برای تمامی بخش‌های آن را مرور کردیم تا این روند بسیار ساده‌تر شود. گروه معماری آد همیشه به زیبایی، لوکس بودن و راحتی شما در محل کار و زندگی فکر می‌کند.

 

0 / 5
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد