روش پوشاندن بالکن با کمترین هزینه

تراس و بالکن از جمله فضاهایی در طراحی ویلا مدرن و آپارتمان ها هستند که در بین ایرانیان به خاطر حفظ مسائلی مثل حریم خصوصی و دید مستقیم از سمت بیرون چندان استفاده کاربردی ندارد و کارکرد خود را از دست داده است. البته این مسأله در ویلاهای مناطق شمال یا شهر و مناطقی که هنوز تراکم آپارتمان ها زیاد نشده و حریم خصوصی هنوز امکان پذیر است هنوز با چالش جدی روبرو نشده است. اما در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین روش های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه آشنا کنیم تا هم بتوانید از این فضا برای نشستن و دورهمی و گپ و گفت استفاده ببرید و صرفا برای انباری و آویز کردن لباس نباشد و هم حریم خصوصی را حفظ نمایید. اگر هم پس از آن به دنبال تزیینات و زیباسازی بود می توانید مطلب تزیین بالکن کوچک با وسایل دور ریختنی را مطالعه کنید.

 بهترین روش های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه

روش های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه

قبل از اینکه هر کدام از روش های پوشاندن جلوی بالکن را توضیح بدهیم بد نیست بدانید که این روش ها برای پوشاندن جلوی تراس هم کاربرد دارند. شاید در ذهن شما این سؤال شکل بگیرد که فرق تراس و بالکن چیست؟ پس توصیه می کنیم حتما نگاهی به مقاله مقایسه ای که در این رابطه نوشته ایم نگاه کنید. در ادامه انواع مدل های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه را معرفی می کنیم:

  • پوشاندن بالکن با چوب

در طراحی ویلا مدرن یکی از روش های پوشاندن جلوی بالکن استفاده از طاق ها یا عرشه های چوبی است که هم هزینه زیادی ندارند، هم ظاهرشان بسیار زیباست، هم احساسی که در شما و ساکنین ایجاد می کند مناسب است و هم از طرفی جلوی تابش نور مستقیم خورشید هم گرفته می شود. نصب این المان های چوبی راحت است که می توانید به صورت پیش ساخته خریداری کنید یا از نجاری ها بخواهید برای شما بسازند. از طرفی اگر در خانه اجاره ای هستید و نمی خواهید مشکلی با صاحب خانه پیدا کنید پوشاندن بالکن با چوب به شکلی که در تصویر هم می بینید گزینه مناسبی است چون به راحتی می توانید جدا کرده و در جای دیگری نصب کنید.

 یکی از روش های پوشاندن جلوی بالکن استفاده از طاق ها یا عرشه های چوبی است

  • پوشاندن بالکن با پیچک ها و گیاهان مصنوعی

روش پوشاندن بالکن با پیچک ها و گیاهان مصنوعی دو مزیت بزرگ دارد. اولین مزیت هزینه بسیار کم تهیه کردن آنهاست و مزیت بزرگ بعدی برای کسانی است که عاشق طبیعت و گل و گیاه هستند. همچنین کسانی که لوله کشی آب مناسب ندارند یا نگهداری از گیاهان برایشان سخت است همین گزینه نه تنها به خوبی جلوی بالکن را می پوشاند بلکه به زیبایی آن هم کمک می کند تا در کنار حفظ حریم خصوصی حس بسیار خوبی هم داشته باشید. پس اگر به فکر پوشاندن بالکن با کمترین هزینه ممکن هستید گیاهان مصنوعی را فراموش نکنید.

برای پوشاندن بالکن با گیاهان و پیچک های مصنوعی چندین روش وجود دارند. روش اول این است که یک صفحه مشبک تهیه کنید تا وقتی بر روی آن نصب می شوند فرم زیباتر و یکدستی به خود بگیرند. روش دوم این است که به میله های نرده بالکن بچسبانید اما چندان برای حریم خصوصی کارایی نخواهد داشت و بیشتر جنبه تزیینی دارد. روش سوم این است که از سقف بالکن آویزان کنید تا به شکل پرده در بیاید.

 پوشاندن بالکن با پیچک ها و گیاهان مصنوعی

  • پوشاندن بالکن با صفحات مشبک

یک طرح پوشاندن بالکن که بسیار زیباست و خیلی از افراد از آن استقبال کرده اند صفحات مشبک چوبی، پلاستیکی یا فایبرگلاسی است که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید که حتی می توانید مدل و طرح آن را هم به سلیقه خودتان تهیه کنید. مزیت این صفحات این است که حریم خصوصی شما را حفظ می کنند اما تا حد زیادی جلوی نور خورشید را می گیرند بنابراین اگر قصد دارید در منطقه ویلایی خود از طریق بالکن حمام آفتاب بگیرید این گزینه مناسب نیست. از طرفی نصب این صفحات بسیار ساده است و خرابکاری خاصی نیاز ندارد. بسته به جنس و طرحی که انتخاب می کنید شاید هزینه بردار هم باشد. بنابراین شاید بهترین گزینه برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه نباشد.

 پوشاندن بالکن با صفحات مشبک

  • گیاهان و پوشش سبز

گیاهان طبیعی و درختچه ها شیوه عالی و راهکاری کم هزینه به عنوان یک المان پوشاننده ی بالکن هستند که در طراحی ویلا مدرن و خانه های ویلایی مورد استقبال قرار گرفته است. این موضوع نه تنها حریم خصوصی شما را حفظ می کند بلکه فضای سبز و حس طبیعت عالی هم به شما می بخشد. منظور از گیاهان و پوشش سبز شامل کلیه گیاهانی است که در گلدان های آویز قرار می گیرند تا گیاهان بلند یا گیاهان گلدانی است که هم می توانید روی نرده های بالکن قرار دهید و یا از سقف آن آویزان کنید. توجه داشته باشید که استفاده از گیاهان مختلف تنوع ایجاد کرده و جلوی یکنواختی را می گیرند و زیبایی محیط بالکن را هم بیشتر می کنند. توصیه ما این است که از گیاهان با رشد سریع استفاده کنید تا در طی یکی دو سال به خوبی همه جای بالکن را پوشش دهد. گیاهان طبیعی بهترین گزینه برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستند.

 گیاهان و پوشش سبز

  • پوشاندن بالکن با پرده

پرده هایی که در بالکن نصب می شوند مشابه با پرده های دکوراسیون داخلی، در انواع رنگ و طرح و مدل هستند و دست شما برای انتخاب کاملا باز است تا بتوانید این فضا را هر طور که می خواهید تزیین کنید. اما باید دقت کنید که برای پوشاندن جلوی بالکن با پرده، جنسی که انتخاب می کنید ضد آب و گرد و غبار باشد تا از بین نرود همچنین در اثر تابش مستقیم نور خورشید کیفیت و رنگ خود را از دست ندهند. پرده ها بهترین و زیباترین روش برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستند فقط باید دقت داشته باشید که مدل های مات تا حد زیادی جلوی نور خورشید را می گیرند و این برای بالکن های کوچک باعث دلگیر شدن فضا می شود پس مدل های شفاف باید خریداری کنید.

 پوشاندن بالکن با پرده

  • پوشاندن بالکن با حصیر

درست شبیه به تزیین حیاط با کمترین هزینه که از هر وسیله ای برای تزیین و دکوری محوطه استفاده می شود و قبلا به طور کامل آموزش داده ایم برای پوشاندن بالکن با حصیر هم دقیقا به همین شکل است. شما می توانید از حصیرهای رولی به شکل سایبان کمک بگیرید. این حصیرها هم جلوی دید را از بیرون می گیرند و هم برای تمامی اقلیم ها مناسب هستند. معمولا حصیرها را از چوب درخت بامبو می سازند. مزیت دیگر حصیرهای رولی این است که هر موقع بخواهید می توانید آنها را جمع کنید. همچنین حصیرهای رولی در طرح و مدل های مختلف به فروش می رسند.

 پوشاندن بالکن با حصیر

  • پوشاندن بالکن با پارچه

یکی دیگر از روش های پوشاندن بالکن با کمترین هزینه استفاده از پارچه هایی است که مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی داشته باشند البته به شرطی که بالکن شما نرده کشی شده باشد و دیوار نباشد. یک روش این است که پارچه به میله های نرده آویزان کنید هر چند بیشتر جنبه دکوری پیدا می کند. اما اگر قصد دارید حریم خصوصی بیشتری داشته باشید یک تکه چوب سرتاسری به سقف بالکن نصب کرده و سپس پارچه را به آن نصب کنید که در این حالت آویزان ماندن پارچه هم بهتر است.

 پوشاندن بالکن با پارچه

  • پوشاندن بالکن با پارتیشن های چوبی

یکی از کاربردهای پارتیشن های چوبی این است در بالکن برای حفظ حریم خصوصی هم کاربرد دارند. پارتیشن ها در فضای داخلی برای جدا کردن بخش های مختلف از یکدیگر به کار می روند اما نمونه های ضد آب و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی را می توانید در بالکن استفاده کنید. این پارتیشن ها به سبک آکاردئونی جمع می شوند تا نگهداری و نصب و استفاده از آنها بسیار راحت باشد. البته پارتیشن های فلزی هم در بازار هستند اما باید حتما ضد زنگ و رنگ مناسب استفاده کنید که کمی هزینه ها را بالا خواهد برد.

 پوشاندن بالکن با پارتیشن های چوبی

  • پوشاندن بالکن با برزنت

اگر به نظرتان پوشاندن جلوی بالکن با پارچه و حصیر خیلی ابتدایی و ارزان به نظر می رسد برزنت بالکن پیشنهاد بعدی ما به شماست. پارچه برزنت بالکن و تراس با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، نفوذ هوای سرد و بادهای مستقیم، حفظ عالی حریم خصوصی، جلوگیری از پوسیدگی وسایل داخل بالکن با عدم نفوذ نم و رطوبت محیط به طور مستقیم و البته هزینه مناسب بهترین گزینه برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستند. برای پوشاندن بالکن با برزنت چندین گزینه پیش روی شماست مثل برزنت شمعی، برزنت ماشین سنگین، برزنت نظامی و نمونه های شفاف.

 پوشاندن بالکن با برزنت

  • پوشاندن بالکن با چتر

در طراحی ویلا باغ های ایرانی و سنتی از المان های مختلفی کمک می گیرند به عنوان مثال برای بالکن و تراس از سایبان و چترهای مخصوص بالکن استفاده می کنند که هم حریم خصوصی را حفظ کرده و هم با سبک محوطه و نوع طراحی آن سازگار است. اگر ساختمان آپارتمانی دارید چتر و سایبانی که انتخاب می کنید باید قابلیت جمع شدن و تنظیم شدن داشته باشد و در جایی قرار دهید که در معرض آسیب دیدن از طبقات بالاتر نباشد.

 پوشاندن بالکن با چتر

  • پوشاندن بالکن با پنجره آلومینیومی لوور یا شیدر

یک روش عالی، بسیار شیک، زیبا و مدرن برای پوشاندن بالکن، پنجره های لوور آلومینیومی یا شیدرها هستند که به عنوان آفتاب گیر آلومینیومی جمع شونده و تنظیم شونده هم می شناسند. این پنجره ها را می توان به صورت افقی و عمودی و به شکل ثابت یا متحرک با ریموت هم نصب کرد. شاید از خودتان بپرسید این گزینه برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه مناسب است؟ چقدر هزینه بردار است؟ اگر خانه ویلای کلاسیک یا لوکس و لاکچری دارید قطعا گزینه مقرون به صرفه ای است اما برای زندگی آپارتمان نشینی و برای مستأجرین عزیز گزینه خوبی نیست. پنجره های لوور به شکل های مستطیلی، دوکی شکل و Z مانند وجود دارند. این نوع پنجره ها در برابر کلیه شرایط محیطی مقاوم هستند، ضمن حفظ حریم خصوصی اجازه عبور نور خورشید را می دهند، جلوی بادهای مستقیم و ورود گرد و غبار را می گیرند و فضایی دنج و راحت ایجاد می کنند.

 پوشاندن بالکن با پنجره آلومینیومی لوور یا شیدر

  • پوشاندن بالکن با شیشه های مات و رنگی

در بازسازی خانه ویلایی اگر به دنبال روش های جدید برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستید شیشه های مات و رنگی هم گزینه مناسبی هستند. این نوع شیشه ها به دلیل گیج کردن حشرات جلوی ورود آنها را به داخل تراس و بالکن می گیرد، از طرفی عایق صدا و حرارت هم هستند و جلوی نفوذ مستقیم نور خورشید را می گیرند. اگر فضای بالکن کوچکی دارید از شیشه های شفاف استفاده کنید تا ورود نور خورشید چندان باعث کوچک نشان دادن فضای شما نشود و احساس دلگیری ایجاد کند.

 پوشاندن بالکن با شیشه های مات و رنگی

  • پوشاندن بالکن با لوورهای چوبی

اگر ویلای روستیک دارید، لوورهای چوبی بهترین گزینه برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستند که نه تنها برای پوشاندن جلوی بالکن بلکه برای سقف هم استفاده می کنند. لوورهای چوبی نه تنها ظاهر بسیار زیبایی دارند بلکه نمونه های مخصوص بالکن و تراس در برابر شرایط محیطی و جوی هم مقاوم هستند. بر روی این لوورها می توانید از گیاهان رونده و پیچکی هم قرار دهید تا زیبایی آنها دو چندان شود.

 پوشاندن بالکن با لوورهای چوبی

  • پوشاندن بالکن با طلق

پوشش طلقی بالکن یکی دیگر از پیشنهادات ما به شماست تا بتوانید با کمترین هزینه ممکن جلوی بالکن و حتی سقف آن را بپوشانید و حریم خصوصی خوبی داشته باشید. طلق شیشه ای بالکن مزایای زیادی دارد به عنوان مثال جلوی عوامل محیطی مثل گرد و غبار و باد را می گیرد، نسبت به شیشه گزینه مقرون به صرفه تر و ارزانتری است، نصب آنها ساده است و نیاز به نیروی نصاب حرفه ای نیست، برخی نمونه های مات حریم خصوصی بیشتری ایجاد می کنند، تنوع طرح و رنگ بالایی دارند بنابراین با سلیقه های مختلف جور در می آیند. همچنین طلق برای پوشاندن بالکن در جنس های گوناگون مثل پلی کربناتی، پلکسی گلاس و پلی استایرن تولید می شود که نمونه های پلی کربناتی بهتر از همه هستند.

 پوشاندن بالکن با طلق

  • پوشاندن بالکن با پنجره

اگر ویلای مدرن دارید پوشاندن بالکن با پنجره بهترین روش محسوب می شود که نمونه های مات ضمن حفظ حریم خصوصی اجازه ورود نور را هم می دهند. البته حتما نباید سبک محیط زندگی یا منزل شما مدرن باشد بلکه بالکن های شیشه ای را برای متراژهای کم نیز توصیه می کنند. استفاده از شیشه برای پوشاندن بالکن، نظم و یکپارچگی ساختاری و ظاهری خاصی می دهند که تقریبا با هیچ متریال دیگری قابل جایگزین نیست. بالکن های شیشه ای مزایای دیگری هم دارند به عنوان جلوی ورود باران، ذرات گرد و غبار، آلودگی های جوی و غیره را می گیرد و حتی نمونه های ضد صوت آسایش و آرامش زیادی هم فراهم می کنند.

 پوشاندن بالکن با پنجره

  • پوشاندن بالکن با پلی کربنات و متریال های پلاستیکی مختلف

پلی کربنات یکی از محکم ترین و بهترین متریال های پلاستیکی است که تا به حال به شکل های مختلف برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه پیشنهاد کرده ایم. پلی کربنات به پلاستیک های شفاف و سختی می گویند که یکی از پلیمرهای ترموپلاستیکی شفاف است. بد نیست بدانید از پوشش های پلی کربناتی برای سقف پاسیو و استخر، پوشش مراکز تجاری و نورگیرهای مقرون به صرفه استفاده می کنند. با توجه به مقاومت بسیار بالای جنس پلی کربنات در برابر کلیه عوامل محیطی و شرایط جوی، سازگاری با سبک های معماری مختلف و قیمت مناسب در مقایسه با شیشه و غیره، پوشاندن بالکن با پلاستیک گزینه بسیار معقول و مقرون به صرفه ای است.

 پوشاندن بالکن با پلی کربنات و متریال های پلاستیکی مختلف

  • پوشاندن بالکن با توری

اگر فقط قصد دارید جلوی بالکن خودتان را بپوشانید و چندان به زیبایی اهمیت نمی دهد، پوشاندن بالکن با توری که از جنس گالوانیزه گرم باشد به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی و اقلیمی مختلف گزینه مناسبتری است. این توری ها برای پوشاندن جلوی بالکن و جلوگیری کردن از ورود حشرات و آفات مختلف مناسب هستند. بنابراین از توری می توان علاوه بر درب بالکن و تراس برای پوشاندن این فضا هم استفاده کرد.

پوشاندن بالکن در زمستان

برای پوشاندن بالکن در زمستان باید یک فاکتور بسیار مهم را در نظر بگیریم و آن نیز جلوگیری از نفوذ سرما یا ایجاد محیط گرم و نشاط بخش است. به همین دلیل برخی از گزینه هایی که تا الان معرفی کردیم مناسب نیستند. پوشاندن بالکن با نایلون در زمستان چندان گزینه مناسبی نیست چون نمی تواند محیط و فضای بالکن و تراس را گرم نگه دارد. توصیه می کنیم برای پوشاندن بالکن در زمستان از پرده، پارچه، پنجره لوور آلومینیومی یا شیدر، شیشه های مات و رنگی یا شیشه های دو جداره و چند جداره استفاده کنید.

پوشاندن بالکن در زمستان با این موارد نه تنها هزینه زیادی ندارند بلکه در برخی موارد بسیار شیک و زیبا هم هستند. همچنین با سبک های معماری مختلف سازگار بوده و تا سالیان طولانی قابل استفاده هستند. توصیه بعدی ما این است که حتما در انتخاب طرح و مدل و رنگ به سبک معماری تراس و بالکن دقت کنید تا هارمونی فضا از بین نرود.

جمع بندی مطالب

قانون پوشاندن بالکن در مناطق آپارتمان نشین که تراکم ساختمانی زیادی دارند علاوه بر زیبایی و جنبه های دکوراتیو این است که حریم خصوصی هم تا حد زیادی حفظ شود. اما اگر در منطقه ویلایی باشید و مشکلی برای حفظ حریم خصوصی ندارید می توانید به جنبه های زیبایی بیشتر فکر کنید. 

پوشاندن بالکن با پرده، پنجره های آلومینیومی لوور و شیشه های چند جداره علاوه بر اینکه حریم خصوصی را حفظ می کنند بسیار زیبا و شیک هم هستند که برای زیباسازی نمای ساختمان هم توصیه می شوند. بنابراین در هر جایی و با هر هدفی که داشته باشید بهترین پیشنهاد برای پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستند.

0 / 5
سوالات پر تکرار
پوشاندن بالکن در زمستان با پنجره آلومینیومی لوور یا شیدر و پنجره های چند جداره بهترین راهکارهای موجود هستند و پس از آن پرده، پارچه و شیشه مات و رنگی را توصیه می کنیم.
اگر برای حفظ حریم خصوصی و البته زیباسازی به فکر پوشاندن بالکن با کمترین هزینه هستید باید به شرایط آب و هوایی، سبک معماری تراس و بالکن، نوع طراحی و دکوراسیون و میزان نورگیری و متراژ بالکن و تراس دقت کنید.
استفاده از دیوارهای شیشه ای یا ساخت بالکن شیشه ای برای سبک مدرن و پنجره های آلومینیومی لوور یا شیدرها برای سبک کلاسیک بسیار مناسب هستند.
در ویلاهای روستیک استفاده از پارتیشن و لوورهای چوبی یا جدا کننده های از جنس چوب درخت بامبو بهترین گزینه های شما هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد