بیش از 15 روش از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان با آموزش تصویری

رنگ آمیزی ساختمان یکی از مهمترین مراحل زیباسازی دکوراسیون داخلی است اما سوال اینجاست که فقط رنگ کردن در و دیوار ساختمان کافیست؟ یقینا که کافی نیست. حتی اگر شما بهترین رنگ ها با کیفیت بالا را خریداری کرده باشید و تمامی رنگ ها را طبق اصول روانشناسی انتخاب کرده باشید اما به شیوه جدید و مدل های امروزی رنگ آمیزی نکنید تأثیر زیادی نخواهد داشت. به همین دلیل سوال درست این است که انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان که امروزه دکوراتورهای داخلی توصیه می کنند چیست؟ چطور فضای داخلی ساختمان را رنگ آمیزی کنیم تا هر نقطه و فضایی که داریم به بهترین شکل دیده شوند؟ 

 رنگ آمیزی ساختمان یکی از مهمترین مراحل زیباسازی دکوراسیون داخلی است

انواع مدل های جدید رنگ آمیزی خانه

مدل های رنگ آمیزی ساختمان انواع مختلفی دارند که برخی از این روش ها به دلیل اینکه از مد افتاده اند و دیگر استفاده نمی شوند اشاره نمی کنیم. الان که وارد سال جدید میلادی شده ایم و ترندها و توصیه های جدید از سوی دکوراتورهای داخلی اعلام شده بد نیست در کنار مطالعه قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، با مدل های جدید رنگ آمیزی هم آشنا شوید.

  • تکنیک Cerusing

در ویلاهای روستیک که عنصر چوب مثل پارکت یا رنگ های قدیمی و طبیعی بسیار مطرح است می توانید از این تکنیک برای جلوه خاص بخشیدن به محیط زندگی خودتان استفاده نمایید. در این روش باید به دو صورت عمل کنید. اگر الوارهای چوبی از جنس بلوط، سنجد، شاه بلوط و غیره دارید در جهت گره های چوب رنگ پاشی کنید و با برس سیمی در جهت این گره ها لایه ای نرم ایجاد نمایید. پس از آن لایه نازکی از رنگ بر روی سطوح چوبی ایجاد کرده و حفرات را بپوشانید. پس از خشک شدن رنگ اول یک لایه رنگ حفاظتی بر روی آن بکشید و برجستگی های سطح چوب را اسکاچ سیمی صاف کنید.

در روش دوم این است که رنگ دو حالته بر روی دیوارها ایجاد کنید. تکنیک Cerusing از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان است که بیشتر مناسب کسانی است که رنگ های تیره می پسندند و فضای بزرگی در اختیار دارند. در این تکنیک باید رنگدانه ها و رگه های سفید ایجاد کنید تا زیبایی و نمود رنگ خانه چند برابر شود.

 تکنیک Cerusing از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان است

  • تکنیک کالر واش

در بین انواع مدل رنگ آمیزی ساختمان تکنیک کالر واش یکی از بهترین ها برای زیباسازی ساختمان است. در این تکنیک یک رنگ لعابی براق به شکل دایره ای روی رنگ نهایی اجرا می کنید. در این تکنیک بیشتر از اسفنج کمک می گیرند. اگر در نواحی گرم و خشک هستید ابتدا باید دیوار را مرطوب کنید. اگر ویلای مدرن دارید و به فکر براقی و زیباتر شدن رنگ های ساختمان هستید از تکنیک کالر واش استفاده کنید.

 در بین انواع مدل رنگ آمیزی ساختمان تکنیک کالر واش یکی از بهترین ها برای زیباسازی ساختمان است

  • دکوپاژ

دکوپاژ در مبحث دکوراسیون داخلی و تزیینات، با هدف زیباسازی و ظاهر زیبا بخشیدن به وسایل قدیمی استفاده می شود اما وقتی وارد مبحث ترکیب انواع رنگ در دکوراسیون یا انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان می شویم تکنیک کاملا متفاوتی است. در این تکنیک شما می بایست از یک سیلر محلول در آب برای تزیین کردن نهایی با رنگ و کاغذ و پارچه طرح دار استفاده کنید. پس از اینکه سطح کاملا خشک شد شروع به رنگ آمیزی کنید تا طرح زیرین که بر روی کاغذ یا پارچه ایجاد شده چروک شدگی پیدا نکند.

 تکنیک دکوپاژ یکی از مدل های رنگ آمیزی ساختمان

  • نیمه رنگ کردن دیوارها

از مدل های رنگ آمیزی خانه مدل نیمه رنگ کردن دیوارهای خانه است. پیاده کردن این روش خیلی ساده است ولی نکته هم این است که ابتدا باید نیمه بالایی دیوار را رنگ کنید و سپس نیمه پایینی آن را رنگ آمیزی کنید در غیر این صورت رنگ ها با یکدیگر مخلوط خواهند شد. طراحان حرفه ای از تراز لیزری برای ایجاد لایه جدا کننده تمیز و خوش دست استفاده می کنند. اگر دو رنگ خیلی مورد علاقه دارید و می خواهید از هر دو استفاده کنید این تکنیک عالی است.

از مدل های رنگ آمیزی خانه مدل نیمه رنگ کردن دیوارهای خانه است 

  • تکنیک Feathering

گاهی اوقات پیش آمده که پس از اتمام رنگ آمیزی و کار با انواع مدل رنگ ساختمان، انتهای رنگ شبیه به پر شده باشد و خط صاف نسازد. یکی از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان به نام تکنیک Feathering به شما کمک می کند تا رنگ آمیزی حرفه ای داشته باشید. برای این کار ابتدا با قلم مو بر روی لبه های انتهایی تمام شده رنگ بکشید و سپس قبل از اینکه رنگ خشک شود با یک قلم موی تمیز و خشک بر روی لبه ها بکشید تا کاملا رنگ ها حل شوند. شما می توانید با یک پر یا گردگیر دستی حالت چرخشی در رنگ ایجاد کنید تا وقتی بر روی دیوار کشیده می شود ظاهر سنگ مرمر پیدا کند.

  یکی از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان به نام تکنیک Feathering

  • تکنیک آمبره (Ombré)

یکی از انواع مدل های رنگ آمیزی ساختمان که تکنیک عالی برای پیاده سازی بهترین رنگ برای خانه های کوچک نیز هست، تکنیک آمبره است که گرادیانی از دو رنگ مختلف را در بخش خاصی از سطح مورد نظر ایجاد می کنید. تکنیک آمبره با تکنیک رنگ آمیزی نیمه رنگ کردن دیوارها متفاوت است. در این تکنیک شما دو رنگ متفاوت بر روی دیوار کار می کنید و بین آنها یک نوار تقریبا 10 سانتیمتری از رنگ ترکیبی این دو پیاده می کنید. نکته بعدی اینجاست که هر رنگ باید با قلم مو و ابزار جداگانه کار شود.

 یکی از انواع مدل های رنگ آمیزی ساختمان که تکنیک عالی برای پیاده سازی بهترین رنگ برای خانه های کوچک نیز هست، تکنیک آمبره است

  • رنگ آمیزی با پارچه کهنه

از مدل های رنگ آمیزی ساختمان استفاده از پارچه های کهنه و بستن آن به دور غلتک های مخصوص رنگ آمیزی ساختمان است تا سطحی نرم و بافت دار به سطح دیوار بدهد. این روش بسیار ساده و سریع است و هم اینکه از لباس های کهنه به بهترین شکل استفاده می کنید.

 رنگ آمیزی با پارچه کهنه

  • تکنیک رنگ آمیزی راه راه یا رگه ای (Strie’)

این تکنیک ابتدا توسط فرانسوی ها ابداع شد که بعدا در کشورهای حوزه آمریکا و انگلستان به روش Streaking معروف شد. از انواع مدل های رنگ آمیزی ساختمان که تقریبا در سطح نیمه حرفه ای قرار می گیرد بنابراین باید تجربه رنگ آمیزی داشته باشید. برای این کار باید یک میله بلند داشته باشید تا بتوانید خطوط عمودی بلند ایجاد کنید که در نهایت ظاهر دیوار شبیه به پارچه های کتان می شود. این تکنیک برای ویلاهای کلاسیک که گرمی، صمیمیت و پیچیدگی را وارد فضا می کند بهترین روش است. در این روش ابتدا رنگ پایه را بزنید سپس از یک قلم بزرگ و کوتاه با موهای پهن خطوط عمودی ایجاد کنید. سپس ماده براق کننده را با رنگ یا پیگمنت ترکیب کرده و روی سطح بمالید. هر سطح رنگ باید ابتدا خشک شود تا بتوانید در جهات دیگر خطوط عمودی ایجاد کنید. در نهایت نیز یک لایه رنگ محافظ هم بزنید.

تکنیک رنگ آمیزی راه راه یا رگه ای (Strie’) 

  • شابلون زنی

از جمله مدل های رنگ آمیزی ساختمان مخصوصا از مدل های رنگ آمیزی سقف پذیرایی، شابلون زدن است که سخت ترین و مهمترین مرحله آن آماده سازی و زیرسازی است. سطح کار باید کاملا صاف و بدون برجستگی و کاملا یکنواخت باشد. سپس شابلون را برداشته و روی سقف یا هر سطح دیگری بگذارید و برای نگه داشتن آن می توانید از چسب استفاده کنید. سپس شروع به رنگ آمیزی کنید ولی دقت داشته باشید مقدار رنگ خیلی کم باشد تا زیر گوشه ها نرود.

 از جمله مدل های رنگ آمیزی ساختمان مخصوصا از مدل های رنگ آمیزی سقف پذیرایی، شابلون زدن است

  • تکنیک Harlequin

اگر ابزار و لوازم رنگ آمیزی کامل دارید تکنیک Harlequin یکی از جذابترین ها به شمار می رود و شاید برای برخی افراد نوستالژیک باشد اما هنوز هم پرطرفدار و زیباست. در این مدل رنگ آمیزی ساختمان، از الگوی لوزی شکل استفاده می کنند و یکی از بهترین مدل های رنگ آمیزی اتاق خواب کودکان و مهد کودک ها به شمار می رود. در این روش هر لوزی باید رنگ متفاوتی نسبت به نوار رنگی زیرین خود داشته باشد.

 اگر ابزار و لوازم رنگ آمیزی کامل دارید تکنیک Harlequin یکی از جذابترین ها به شمار می رود

  • تکنیک تخته سیاه

از انواع مدل رنگ ساختمانی، رنگ های تخته سیاهی که یک سطح مات و معمولا تیره ولی در رنگ های مختلف ایجاد می کنند با حس نوستالژی که ایجاد کرده اند پرطرفدار شده اند. مزیت این نوع رنگ ها این است که شما نه تنها می توانید به عنوان متریالی برای رنگ کردن کل دیوار یا یک سطح کوچک استفاده کنید بلکه امکان تزیین دیوارها و سطوح مختلف نیز وجود دارد. حتی بعدا اگر خواستید روی رنگ های تخته سیاه رنگ آمیزی کنید هیچ مشکلی نخواهید داشت و اصلا پیچیده نیست.

 از انواع مدل رنگ ساختمانی، رنگ های تخته سیاهی که یک سطح مات و معمولا تیره ولی در رنگ های مختلف ایجاد می کنند

  • تکنیک سایه روشن

تکنیک سایه روشن تقریبا شبیه به مدل رنگ آمیزی ساختمان به روش آمبره است با این تفاوت که شما یک رنگ را انتخاب می کنید و سپس از یک سمت به سمت دیگر از شدت و میزان پر رنگ بودن آن کم می کنید. به عنوان مثال رنگ آبی تیره انتخاب کرده و سپس از بالا به پایین رنگ های کمرنگ تر آن را انتخاب می کنید و در مرحله آخر تبدیل به سفید می شود. همانطور که گفتیم این تکنیک در هر جهتی مثل از چپ به راست و غیره قابل اجراست.

 تکنیک سایه روشن تقریبا شبیه به مدل رنگ آمیزی ساختمان به روش آمبره است

تکنیک taped

در این روش شما می توانید از استایل و مدل های مختلف برای خلق یک رنگ آمیزی حرفه ای استفاده کنید. Taped از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان برای رنگ آمیزی قسمت هایی است که برای خلاقیت و زیباسازی تکمیلی گذاشته اید. به عنوان مثال می توانید از طرح های زیگزاگ افقی، نواری، کندویی و غیره استفاده کنید. این تکنیک از بهترین مدل های رنگ آمیزی اتاق خواب است.

 Taped از انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان برای رنگ آمیزی قسمت هایی است که برای خلاقیت و زیباسازی تکمیلی گذاشته اید

  • تکنیک نواری

اگر از بین انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان به دنبال نمونه ای هستید که هیچ وقت از مد خارج نشود، تکنیک رنگ آمیزی نواری یا Striping را توصیه می کنیم. در این روش که بیشتر در انگلستان رواج پیدا کرده از الگوهای نواری باریک یا پهن، افقی یا عمودی و حتی مورب، پر رنگ یا کمرنگ و حتی رنگ های متضاد برای رنگ آمیزی قسمت های مختلف خانه از پذیرایی تا اتاق خواب استفاده می شود.

 تکنیک رنگ آمیزی نواری یا Striping

  • تخته شطرنجی

از دیگر انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان مدل تخته شطرنجی است که هنرمندی و خلاقیت خودتان را می توانید به بهترین شکل به نمایش بگذارید. در این روش شما می توانید از رنگ های خنثی یا رنگ های شاد و پر رنگ به شکل تخته شطرنجی استفاده کنید. با این تکنیک نیاز به اضافه کردن جزئیات و تزیینات خاصی نخواهید داشت.

 از دیگر انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان مدل تخته شطرنجی است

  • تکنیک نقاط لهستانی یا Polka Dots

از جمله مدل های رنگ آمیزی ساختمان که هیچ موقع از مد نمی افتد تکنیک پولکا داتس است که می توانید برای کل دیوارهای منزل استفاده کنید. این تکنیک بسیار جدید است و هر موقع به آن نگاه کنید زیبایی اولیه خودش را دارد. دست شما در این تکنیک کاملا باز است می توانید از نقاط رنگی همسان یا با رنگ متضاد استفاده کنید. معمولا از بهترین مدل های رنگ آمیزی اتاق خواب فرزندان است.

 از جمله مدل های رنگ آمیزی ساختمان که هیچ موقع از مد نمی افتد تکنیک پولکا داتس است

جمع بندی مطالب

در این مطلب شما را با انواع مدلهای رنگ آمیزی ساختمان که جدید هستند و یا هیچ وقت از مد نمی افتند آشنا کردیم. این تکنیک ها بسته به سلیقه و روحیات و اهدافی که دارید برای همه افراد و برای خانه های کوچک و بزرگ قابل اجراست. همچنین نکته مثبت بزرگ این تکنیک ها این است که به راحتی می توانید با کمترین میزان تخصص یا تجربه اجرا کنید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
تکنیک رنگ آمیزی نواری و polka dots هیچ وقت از مد نمی افتند.
تکنیک کالر واش برای ساختمان ها و ویلاهای مدرن بهترین گزینه است.
تکنیک رگه ای یا راه راه (Stripe’) بهترین و جدیدترین روش رنگ آمیزی است.
تکنیک Cerusing قطعا مناسبترین مدل رنگ آمیزی ساختمان شماست.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد