جدیدترین رنگ نمای ساختمان برای سال 2023

رنگ نما به لایه نهایی می گویند که بر روی سطح سازه بیرونی ساختمان قرار می گیرد. از رنگ نما برای بازسازی ساختمان یا پس از اتمام مراحل نماسازی در خانه ها و آپارتمان های نوساز استفاده می کنند تا علاوه بر زیبایی ظاهری و تزیینی براساس خواص و ویژگی های خود اثر حفاظتی هم داشته باشد. امروزه با کمک آخرین و جدیدترین رنگ نمای ساختمان توانسته اند با شرایط جوی و محیطی مختلف مقابله کنند و چالش ها و معایب اولیه را به طور کامل رفع نمایید. بنابراین امروزه رنگ آمیزی نمای ساختمان در کنار زیبایی و اصولی بودن سبک معماری درجه اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده مخصوصا برای کارفرمایانی که تمایل ندارند برای نماکاری هزینه زیادی کنند یا بودجه کافی ندارند. در ادامه قصد داریم به لیستی از جدیدترین رنگ نمای ساختمان اشاره کنیم که براساس مدل رنگ و نوع آن تقسیم بندی می شوند. با ما همراه باشید.

رنگ نما به لایه نهایی می گویند که بر روی سطح سازه بیرونی ساختمان قرار می گیرد.

جدیدترین رنگ نمای ساختمان براساس مدل و کاربرد

دسته ای از رنگ نمای بیرونی ساختمان ویلا و آپارتمان های مسکونی که برای طراحی نما در نظر گرفته می شوند براساس مدل و کاربردشان تقسیم بندی می گردند. این نوع رنگ ها به دلیل نوع کاربرد ویژگی های خاصی هم دارند بنابراین باید قبل از انتخاب به طور کامل آشنایی داشته باشید:

  • رنگ نمای شیروانی

جدیدترین رنگ نمای بیرونی ساختمان رنگ هایی هستند که مخصوص نماهای شیروانی استفاده می شوند. نماهای شیروانی بیشتر در مناطقی که بارندگی زیاد دارند و آب و هوا شرجی است نصب می شوند. نماها و سقف های شیروانی در گذشته بیشتر از جنس ورقه های گالوانیزه قرار گرفته بر روی چوب بودند که امروزه تبدیل به تایل های سفالی شده اند. بنابراین برای رنگ نمای شیروانی از جنس سفال، جدیدترین رنگ، رنگ های آکریلیک پایه آب نما هستند. اما اگر نما و سقف شیروانی از ورقه های گالوانیزه ساخته شده اند ابتدا باید از واش پرایمر بر روی ورقه ها استفاده کنید تا بتوانید رنگ روغنی یا آکریلیک را بزنید. با توجه به اینکه در مناطق شمالی و نزدیک به دریا، رطوبت بسیار زیاد است جدیدترین رنگ نمای ساختمان های شمالی کشور با قابلیت تنفس هستند تا هوای گرفته در داخل منزل ایجاد نشود.

جدیدترین رنگ نمای بیرونی ساختمان رنگ هایی هستند که مخصوص نماهای شیروانی استفاده می شوند

  • رنگ های نانو

از جمله جدیدترین رنگ برای نقاشی نمای ساختمان رنگ های نانو هستند. حتما اسم فناوری یا تکنولوژی نانو بارها به گوشتان خورده و همیشه برایتان حس کنجکاوی ایجاد کرده که چه مزایا و قابلیت های جدیدی را به محصول قبلی خود اضافه کرده است. رنگ های نما هم با فناوری نانو پیشرفته تر شده اند و اکنون به عنوان جدیدترین رنگ نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ های نانو خاصیت آب گریزی و غبار گریزی به نمای شما می دهند بنابراین اثری از دود و غبار و بارندگی و نم آن بر روی نما دیده نخواهد شد. پس جلبک و خزه در نمای مناطق شمالی هم ایجاد نخواهد شد تا زیبایی خود را مادام العمر حفظ کند. این رنگ ها از لحاظ زیبایی بسیار مورد پسند هستند و تنوع رنگ بالایی هم دارند.

از جمله جدیدترین رنگ برای نقاشی نمای ساختمان رنگ های نانو هستند

  • رنگ نمای بیرونی ساختمان ویلا

در ساخت خانه ویلایی همیشه تمامی موارد و فناوری ها متناسب با سلیقه و خواست کارفرما و البته با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و بافت معماری منطقه و وضعیت خاک و زمین در نظر گرفته می شوند. نمای ساختمان ویلایی هم بسیار مهم است و اولین عامل در جذب خریدار یا سرمایه گذار محسوب می گردد. جدیدترین رنگ نمای ساختمان ویلایی رنگ هایی منحصرا شاد و زنده و پویا هستند که هدف آنها خلق جلوه بصری بسیار زیبا، هماهنگی کامل با سبک معماری و ویژگی های محوطه و المان های آن، ایجاد هارمونی و توازن با رنگبندی دکوراسیون داخلی و عایق بندی دیوارهای مجاور با باغچه و باغ است. رنگ های مخصوص نما عموما کیفیت و ماندگاری بالایی دارند و طول عمر مفید آنها بین 10 تا 15 سال است.

جدیدترین رنگ نمای ساختمان ویلایی رنگ هایی منحصرا شاد و زنده و پویا هستند

  • رنگ نما ضد آب

امروزه شرکت های تولیدی رنگ برای نمای بیرونی ساختمان به دنبال ساخت رنگ های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار هستند تا جلوی نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان و ایجاد محیطی گرفته و نمور را بگیرند. در مناطقی که گرم و خشک هستند رنگ های آکریلیک پایه آب کفایت می کنند اما در مناطقی که خانه ها نزدیک به ساحل هستند یا بارندگی زیاد است برای نماهای در معرض کج باران ها از رنگ های نیوسیل و عایق سفید بر روی بخش های مش بندی شده استفاده می کنند. بنابراین جلوی نفوذ آب و رطوبت و مشکلات پس از آن گرفته می شود. بنابراین رنگ های ضد آب مخصوص این نواحی را می توان جزو جدیدترین رنگ نمای ساختمان به حساب آورد.

امروزه شرکت های تولیدی رنگ برای نمای بیرونی ساختمان به دنبال ساخت رنگ های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار هستند

  • رنگ نماهای چوبی

در طراحی ویلا روستیک  که نماها چوبی هستند باید از رنگ های مخصوص استفاده کرد که هم اتصال خوبی به چوبی دارند و هم پوشش محافظ خوبی برای آن هستند. از این رو رنگ های نماهای چوبی که جزو جدیدترین رنگ ها برای نمای ساختمان محسوب می شوند عموما سیلیکونی پایه آب یا آکریلیکی پایه آب هستند. این نوع رنگ ها تنوع زیادی دارند و سلیقه های مختلف را پوشش می دهند. اگر سطح چوب صیقلی شده یا اینکه لایه پلی استر بر روی آن کشیده ابتدا باید با سمباده اصطلاحا سطح نما را زخمی کنید و سپس رنگ آمیزی شروع شود. اگر هم چوب نما، خام است، یک لایه پرایمر به عنوان آستر بر روی چوب کار می شود و پس از خشک پرایمر، رنگ مخصوص نمای چوبی را استفاده می کنند.

در طراحی ویلا روستیک که نماها چوبی هستند باید از رنگ های مخصوص استفاده کرد

  • رنگ های فول الاستیک نانو

جدیدترین رنگ نمای ساختمان، رنگ های فول الاستیک نانو است. با مفهوم نانو که از قبل آشنایی دارید اما فول الاستیک یا خاصیت کشسانی کامل چرا در رنگ نما به کار رفته است؟

اولین مرحله ای که یک دفتر معماری برای نماکاری انجام می دهد سیمان کاری نماست تا از لحاظ فنی و مالی عدم استفاده از سنگ و متریال های دیگر توجیه شود. اما از طرفی استفاده از نمای صرفا سیمانی هم جذابیتی ندارد بنابراین از متریال های دیگر مثل سنگ و سرامیک (بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان) استفاده می کنند که طبیعتا علاوه بر افزایش هزینه، وزن زیادی هم به فونداسیون خانه یا ساختمان اضافه خواهد کرد. بنابراین بعد از اجرای سیمانی مخصوصا در مناطقی که رطوبت و بارندگی بالاست باید از رنگ های ضد آب و عایق رطوبت و همچنین الاستیک و کشسانی استفاده کنید که در صورت نشست ساختمان ترک نمی خورند. رطوبت در این نوع از جدیدترین رنگ نمای ساختمان شانسی برای نفوذ نخواهد داشت و برای کلیه ساختمان های سیمانی و بتنی هم مناسب است.

  • رنگ های کنیتکس

دسته دیگری از جدیدترین رنگ نمای ساختمان، رنگ های کنیتکس هستند که چون مقاومت و ماندگاری بالایی در برابر رطوبت از خودشان نشان می دهند و بر پایه روغن هستند، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. این نوع رنگ های روغنی جدید نمای ساختمان بدون بو هستند و بنابراین برای نقاشان ساختمان هم اذیت کننده و مضر نیست.

دسته دیگری از جدیدترین رنگ نمای ساختمان، رنگ های کنیتکس هستند

  • رنگ های اپوکسی

رنگ اپوکسی به خودی خود جزو رنگ های قدیمی و پرکاربرد است اما کاربرد آن در نما باعث شده تا جزو جدیدترین رنگ نمای ساختمان قرار بگیرد. رنگ های اپوکسی به دلیل خاصیت ضد رطوبتی، تمیز شوندگی سریع و راحت، براقی و زیبایی عالی و ماندگاری بسیار بالا برای نمای ساختمان های تجاری و مراکز صنعتی استفاده می شوند. همچنین این رنگ ها در برابر اشعه UV خورشید هم مقاوم هستند و در طی زمان کیفیت اولیه خود را از دست نمی دهند و ظاهر کدر و زرد پیدا نمی کنند.

رنگ اپوکسی به خودی خود جزو رنگ های قدیمی و پرکاربرد است اما کاربرد آن در نما باعث شده تا جزو جدیدترین رنگ نمای ساختمان قرار بگیرد

  • جدیدترین رنگ نمای ساختمان براساس رنگ بندی

جدای از مدل و کاربرد که می توان براساس آن جدیدترین رنگ نمای ساختمان را تعیین کرد، براساس رنگ بندی نیز امکان پذیر می باشد. بنابراین جدیدترین رنگ های نمای ساختمان که در سال 2023 ترند شده اند عبارتند از:

  • قهوه ای خاکی

قهوه ای خاکی جزو جدیدترین رنگ نمای ساختمان و محبوب ترین آنهاست که هیچ وقت از مد نمی افتد. شما می توانید از سنگ های قهوه ای رنگ یا تایل های چوبی برای استفاده از چنین رنگی کمک بگیرید تا ظاهری شیک پیدا کند. فقط توجه کنید که شبیه به تصویر زیر از تناژهای مختلف رنگ قهوه ای برای جذابیت بصری بیشتر استفاده کنید.

قهوه ای خاکی جزو جدیدترین رنگ نمای ساختمان و محبوب ترین آنهاست

  • خاکستری و سفید

جدیدترین رنگ نمای ساختمان های مدرن، خاکستری و سفید است که اگر معمار و طراح حرفه ای باشند مانند تصویر زیر از تناژهای مختلف این دو رنگ به شکل ترکیبی در بخش های مختلف استفاده خواهد کرد. نمای شیشه ای با فریم های مشکی رنگ زیبایی چنین نمایی را دو چندان خواهند کرد.

جدیدترین رنگ نمای ساختمان های مدرن، خاکستری و سفید است

  • مالتی کالر

مورد دیگری که به عنوان جدیدترین رنگ در نمای ساختمان استفاده می شود مالتی کالرها هستند. مالتی کالرها به شکل متریالی در نما به کار می روند به عبارتی نما را ترکیبی از سیمان اکسپوز، آجر، سنگ و چوب می سازند که هر کدام رنگ مخصوص خود را داشته و به نمای ساختمان ظاهری چند رنگ می بخشد. بخش های تیره تر زیبایی نما را با نورپردازی قوی و حرفه ای چند برابر می کند.

مورد دیگری که به عنوان جدیدترین رنگ در نمای ساختمان استفاده می شود مالتی کالرها هستند

  • خاکستری زغالی

خاکستری زغالی برای نماهایی که به سبک معاصر ساخته شده اند فوق العاده مناسب است. ظاهر تر و تمیز به نما می دهد و از طرفی محیط ویلا را رسمی و در عین حال گیرا و دوستانه نشان خواهد کرد. دقت کنید که اگر از این نوع رنگ برای نما استفاده کردید حتما باید محوطه سازی حرفه ای با چمن کاری اصولی داشته باشید تا ترکیب زیبایی بسازد.

خاکستری زغالی برای نماهایی که به سبک معاصر ساخته شده اند فوق العاده مناسب است

  • رنگ دودی

رنگ دودی هم جدیدترین رنگ نمای ساختمان محسوب می شد که مثل رنگ های دیگر این خانواده مثل مشکی برای نماهای لوکس و لاکچری و بسیار شیک مناسب است. رنگ دودی همیشه ترند است و حتی در سال 2023 هم از مد نیافتاده و حتی زیباتر هم به نظر می رسد. طرح مونوکروماتیک یا تک رنگ دودی برای نما در کنار نمای شیشه ای ویلا و محوطه سازی با چمن های طبیعی و مصنوعی ظاهر نما را بیش از پیش زیبا می سازد.

رنگ دودی هم جدیدترین رنگ نمای ساختمان محسوب می شد

  • سفید – قرمز

جدیدترین رنگ برای نمای بیرونی ساختمان، سفید – قرمز است. شاید این رنگ در کشور ما استفاده نشود اما معماران خارجی از این ترکیب رنگ استفاده زیادی می کنند. برای قسمت های قرمز رنگ توصیه ما این است که از متریال های قرمز مثل آجرهای خاص یا کاشی های تراکوتا استفاده کنید تا ظاهر گرم رنگ قرمز را بیشتر جلوه دهد. این ترکیب رنگ هم برای نماهای مدرن و هم کلاسیک مناسب است.

جدیدترین رنگ برای نمای بیرونی ساختمان، سفید – قرمز است

  • سفید و کرم

ترکیب رنگ های سفید و کرم برای نما پر از انرژی بخشی و آرامش بخشی هستند و بخاطر همین است که به محض اینکه به عنوان جدیدترین رنگ نمای ساختمان شناخته شدند استفاده از آنها بسیار گسترده شد. البته برای بخش هایی از نما هم مثل تصویر زیر می توانید از رنگ قهوه ای پر رنگ استفاده کنید که طرح نهایی را خلاقانه تر نشان خواهد داد.

ترکیب رنگ های سفید و کرم برای نما پر از انرژی بخشی و آرامش بخشی هستند

  • آبی دریایی کلاسیک

رنگ های کلاسیک خیلی وقت است که برای رنگ نمای ساختمان استفاده می شوند اما جدیدترین رنگ نمای ساختمان از این رنگ کلاسیک، آبی دریایی است که از سال 2022 دوباره ترند شده است که ایده پرداز آن هم Benjamin Moore بوده است. البته این رنگ برای نماهای با سبک معاصر هم مفید است. برای آشنایی بیشتر با سبک های معماری توصیه می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه نمایید. آبی دریایی ترکیبی از خاکستری و آبی تیره هم هست که اگر منزل شما در نزدیکی ساحل و دریاست گزینه بهتری است.

جدیدترین رنگ نمای ساختمان از این رنگ کلاسیک، آبی دریایی است

  • آبی

آخرین رنگی که می توانیم به عنوان جدیدترین رنگ نمای ساختمان معرفی کنیم رنگ آبی است. امروزه که بخاطر مشکلات و سختی های زندگی عناصر آرامش بخش بسیار مهم شده اند نیاز داریم تا در همه جای ساختمان از این المان ها استفاده کنیم که یکی از آنها رنگ آبی نمای بیرونی ساختمان است. رنگ آبی حتی به نمای شما عمق می بخشد به همین خاطر حتی در دنیا برای نمای ساختمان های تجاری هم استفاده می کنند.

آخرین رنگی که می توانیم به عنوان جدیدترین رنگ نمای ساختمان معرفی کنیم رنگ آبی است

جدیدترین رنگ نمای ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

با توجه به اینکه رنگ های زیادی را نام بردیم لازم است بدانید که همه نوع رنگی مناسب نمای ساختمان شما نیست و باید از ویژگی های خاصی هم برخوردار باشد. این ویژگی ها عبارتند از:

مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و آب در مناطق پرباران و شرجی مثل شمال و جنوب کشور

مقاوم در برابر تابش مستقیم اشعه خورشید برای جلوگیری از رنگ پریدگی و تیرگی با گذشت زمان

چسبندگی عالی به سطح و متریال زیر کار جهت ماندگاری بالا و راحتی در اجرا

عنصر زیبایی بخش نما

امکان شستشو و ضد گرد و غبار

مقاوم نسبت به رشد خزه و جلبک در مناطق مرطوب با آب و هوای شرجی

انعطاف پذیری مناسب در برابر ترک خوردگی ناشی از تابش آفتاب یا نشست ساختمان

نکات انتخاب رنگ جدید نمای ساختمان

پس از بررسی ویژگی های گفته شده نکات و مواردی که بیان می کنیم باید اساس و معیار تصمیم گیری شما باشند تا بتوانید جدیدترین رنگ نمای بیرونی ویلا یا ساختمان تجاری و اداری را به درستی انتخاب و خریداری نمایید.

رنگ انتخابی شما باید در برابر شرایط آب و هوایی منطقه پایدار باقی بماند به عنوان مثال در مناطقی که بارندگی زیاد است نباید از رنگ های پایه آب استفاده کنید. این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل همه انواع رنگ های جدید ساختمانی مناسب نیستند.

رنگ های ارزان قیمت لزوما مناسبتر نیستند بنابراین هنگام انتخاب جدیدترین رنگ نمای ساختمان به کیفیت بالای آن و اعتبار برند تولید کننده دقت داشته باشید در غیر این صورت مجددا مجبور خواهید شد برای تعویض رنگ نما هزینه کنید.

رنگی که انتخاب می کند باید با نوع سبک معماری و متریالی که رنگ روی آن قرار می گیرد تناسب کامل داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب اشاره کردیم که برخی از رنگ ها برای نمای مدرن، برخی برای نمای کلاسیک و برخی هم برای معاصر یا به شکل ترکیبی مناسب هستند.

گاهی اوقات متریال نما آجری یا چوبی است که طبیعتا رنگ انتخابی شما باید چسبندگی خوبی بر روی آنها داشته باشد. همچنین براساس نوع متریال شاید نیاز به فیکساتور، پرایمر و یا سیلر داشته باشید. گاهی اوقات از رنگ جلا هم استفاده می کنند که بستگی به سطح حرفه ای گری نقاش نمای شما دارد.

جمع بندی مطالب

جدیدترین رنگ نمای ساختمان در سال 2023 که علاوه بر نمای ساختمان های مسکونی برای ساختمان های اداری و تجاری هم استفاده می شوند در این مطلب معرفی شدند. این رنگ ها براساس کارایی و عملکرد و همچنین طرح رنگ تقسیم بندی می شوند که انتخاب از بین آنها علاوه بر سلیقه شخصی به بافت و سبک معماری هم بستگی دارد. حتما توجه داشته باشید که رنگ های انتخاب شده باید با شرایط اقلیمی و محیطی شما هم سازگار باشند به همین دلیل نکات انتخاب رنگ های ساختمانی مناسب را نیز بیان کردیم.

0 / 5
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد