بهترین کفپوش برای حیاط خانه

تست اول

با نزدیک شدن به فصل بهار و تابستان فرصت خوبی برای رفتن به ییلاقات اطراف تهران یا روستاهای محل زندگی پیش می آید تا بتوانید در حیاط پرسه بزنید، دورهمی دوستانه بگیرید و از فضای سبز آن لذت ببرید. بنابراین باید برای محوطه سازی و تزیین آن برنامه ویژه بچینید و یکی از مهمترین تصمیماتی که باید بگیرید انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط خانه است. کفپوش ها باید مقاومت خوبی داشته باشند تا در برابر فشار و ساییدگی و ضربه از بین نروند. همچنین اجازه رشد قارچ و جلبک و علف های هرز را هم ندهند. به این مورد هم دقت داشته باشید که حیاط جزو دکوراسیون خارجی یا بیرونی منزل یا ویلای شماست و به اندازه دکوراسیون داخلی مهم است. برخلاف گذشته که کفپوش حیاط از جنس موزاییک و ختایی بود امروزه تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است اما همه انواع کفپوش برای حیاط هم مناسب نیستند.  به همین دلیل لیستی از بهترین کفپوش برای حیاط خانه و ویلا را آماده کرده ایم تا بتوانید خیلی راحتتر تصمیم بگیرید.

مهمترین تصمیماتی که باید بگیرید انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط خانه است

انواع بهترین کفپوش برای حیاط ویلا و خانه

همانطور که گفتیم محوطه سازی اهمیت بسیار بالایی دارد و انتخاب کفپوش یکی از مهمترین مراحل به شمار می رود. در ادامه لیستی از بهترین کفپوش برای حیاط خانه را مشاهده می کنید که با توجه به ویژگی هایی که نام می بریم انتخاب شما را راحت کرده است:

  • کفپوش آجری

یک مدل کفپوش برای حیاط خانه کفپوش های آجری هستند. کفپوش های آجری را برای باغ ویلاها، خانه باغ ها و یا حیاط هایی که باغچه و گلخانه دارند بیشتر توصیه می کنیم چون ترکیب سرسبزی طبیعت با رنگ آجر و ماهیت طبیعت هر دو باعث زیبایی چند برابری خواهد شد.

یک مدل کفپوش برای حیاط خانه کفپوش های آجری هستند.

  • کفپوش های چوبی

همانطور که گفتیم کفپوش های حیاط خانه تنوع زیادی دارند اما باید بهترین مدل هر کدام را انتخاب کنید تا ارزش هزینه کردن را داشته باشد. از بین کفپوش های چوبی هم مدل های ترمووود و چوب پلاست یا WPC ارزش استفاده به عنوان متریال عالی محوطه سازی را دارند. هر دو مدل این کفپوش های چوبی مصنوعی هستند و در برابر شرایط جوی با رطوبت بالا مقاومت بسیار خوبی از خودشان نشان می دهند. گرمی و حس طبیعت با استفاده از کفپوش های چوبی باعث شده نه تنها بهترین کفپوش برای حیاط خانه باشد بلکه در طراحی ویلا روستیک برای محوطه سازی هم پیشنهاد شود. تنوع رنگ این نوع چوب ها نیز در تناژهای مختلف رنگ های قهوه ای است. اگر به دنبال چوب طبیعی هستید فقط چوب بلوط و گردو آمریکایی استفاده کنید چرا که چوب های سرخ و سدر بهتر از همه هستند.

یک نمونه از بهترین کف سازی حیاط به کمکم قلوه سنگ هاست

  • کفپوش های قلوه سنگی یا سنگریزه

یک نمونه از بهترین کف سازی حیاط به کمکم قلوه سنگ هاست که از قدیم در حیاط خانه ها استفاده می کرده اند. بسته به مدل و نوع طراحی و بودجه ای که در نظر دارید بهترین روش تزیین حیاط با کمترین هزینه هم هست که در مطلبی جداگانه به طور مفصل توضیح داده ایم. برخی افراد قلوه سنگ ها را بخاطر احساس لغزندگی یا آسیبی که ممکن است به کودکان برسد یا موجبات بازی های خطرناک را فراهم کنند نمی پسندند. امروزه برای رفع این مشکل قلوه سنگ ها را داخل سیمان ترکیب می کنند و به عنوان کفپوش استفاده می کنند. این نوع کفپوش برای سبک های روستیک عالی است.

 کفپوش های قلوه سنگی یا سنگریزه

  • کفپوش پلاستیکی حیاط

شاید تصور کنید که یکی از بی کیفیت ترین کفپوش ها برای حیاط خانه، کفپوش های پلاستیکی باشد در صورتی که نه تنها مقاومت خوبی در برابر فشار و ساییدگی دارد و در بارندگی لغزنده نمی شوند بلکه جزو پرفروش ترین ها هم هستند. به همین دلیل کفپوش پلاستیکی حیاط را در لیست بهترین کفپوش برای حیاط خانه آورده ایم. البته کفپوش های پلاستیکی عموما از جنس PVC هستند و در مناطقی که تابش مستقیم نور خورشید زیاد است و اختلاف دمای شب و روز بیش از حد باشد به ترتیب موجب رنگ پریدگی و ترک خوردگی سطحی در طی زمان خواهد شد. نکته مثبت دیگر کفپوش های پلاستیکی حیاط این است که به شکل قطعه ای در کنار هم چفت می شوند و هر زمان بخواهید می توانید آنها را بردارید بدون اینکه نیاز به خرابکاری یا بازسازی ساختمان باشد. کفپوش پلاستیکی حیاط در جنس مرغوب نسبت به رشد قارچ و کپک مقاوم بوده و کاملا بهداشتی است و برای بازی کودکان خطرساز نیست.

 کفپوش پلاستیکی حیاط

  • کفپوش بتنی حیاط

بهترین پوشش برای کف حیاط کفپوش های بتنی هم هستند که به شکل بلوکه هایی با ابعاد و ضخامت های مختلف تولید شده و استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند. کفپوش بتنی به چند شکل برای محوطه سازی به کار می رود. شما می توانید بلوک های سیمانی را به هم بچسبانید یا اینکه با فاصله هم از هم قرار دهید و بین آنها را با چمن به شکل طبیعی و مصنوعی پر کنید. قطعا کفپوش بتنی جزو بهترین کفپوش برای حیاط خانه هایی است که فضای دنج و یکدست برای مهمانی و دورهمی می خواهند و امکان تردد بالا و مقاومت زیاد در اولویت است.

 بهترین پوشش برای کف حیاط کفپوش های بتنی هم هستند

  • کفپوش های واش بتنی حیاط

مدل دیگری از بهترین پوشش کف حیاط، کفپوش های واش بتنی هستند که جزو متریال های لوکس هم به حساب می آیند. کفپوش های واش بتنی محوطه را با ترکیب سیمان، پودر سنگ، چسب بتن، روان کننده و ژل میکروسیلیس می سازند. کسانی که از رنگ های تیره و مات تکراری کفپوش های حیاط خسته شده اند و به دنبال متریال درجه یک و مرغوب و با تنوع رنگ هستند، کفپوش های واش بتن بسیار مناسب است. کفپوش های واش بتنی را می توانید در رنگ های لیمویی، گردویی، سفید و سبز، قرمز و حتی به شکل ترکیبی از این رنگ ها خریداری کنید. مدل های درجه یک را حتما خریداری کنید تا حباب هوا نداشته باشند و ساختاری یکپارچه به شما نشان دهند.

مدل دیگری از بهترین پوشش کف حیاط، کفپوش های واش بتنی هستند 

  • کفپوش سنگی حیاط

قطعا بهترین کفپوش برای حیاط خانه و ویلا، کفپوش های سنگی هستند مخصوصا اگر به فکر ساخت ویلای لوکس و کلاسیک باشید. کفپوش های سنگی هم تنوع طرح و رنگ دارند، هم مقاومت آنها در برابر کلیه شرایط محیطی و اقلیمی بالاست در نتیجه طول عمر زیادی دارند و هم اینکه قابلیت ترکیب شدن با متریال هایی مثل چمن مصنوعی هم به این متریال ها اضافه شده است. ضمنا شما می توانید سنگ طبیعی یا مصنوعی برای کفپوش حیاط استفاده کنید. این متریال قیمت بالایی داشته و ظاهر بسیار لوکس و براقی هم از خود نشان می دهد. در مطلب کاربرد سنگ های ساختمانی انواع سنگ ها را معرفی کردیم و به یاد دارید که سنگ های مرمر، گرانیت و هورنفلس بهترین کفپوش سنگی برای حیاط خانه هستند.

 قطعا بهترین کفپوش برای حیاط خانه و ویلا، کفپوش های سنگی هستند

  • کفپوش موزاییک حیاط

مدل پیشنهادی بعدی ما برای انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط خانه، کفپوش های موزاییکی است که با تنوع طرح و رنگ و مدل بسیار زیاد و طول عمر بالا نصب می گردند. موزاییک ترکیب بتن، ماسه، سیمان، خرده سنگ، آب و پودر سنگ است که مدل های مختلفی با رنگبندی متنوع از ترکیب این مواد حاصل می شود. اگر رفت و آمد زیاد دارید از موزاییک های قویتر استفاده نمایید که قطر بیشتری دارند و کیفیت ساخت بالاتری هم نشان می دهند. معمولا بهترین ابعاد کفپوش موزاییک برای حیاط خانه، 20 در 20، 30 در 30 و 40 در 40 هستند و قطرشان از بین 3 تا 5 سانتیمتر متغیر است. شما می توانید از کفپوش موزاییکی برای حیاط، روف گاردن، تراس و بالکن هم استفاده نمایید.

 کفپوش موزاییک حیاط

  • سنگ تالک یا سنگ صابون

یکی از بهترین کفپوش های حیاط خانه و ویلا و حتی برای ساختمان های غیر مسکونی، سنگ تالک است که با مقاومت زیاد در برابر حرارت و رطوبت ساخته می شوند. به همین دلیل سنگ تالک در برابر شرایط جوی مختلف کاملا مقاوم بوده و هیچ عامل خارجی را جذب نخواهد کرد. فشار و ضربه تأثیر خاصی بر روی سنگ تالک به عنوان بهترین کفپوش برای حیاط خانه ندارند. ضمنا بد نیست بدانید که لکه پذیری بسیار پایینی هم دارد و اگر وسواس به تمیزی هستید برای شما مناسب است. ویژگی متمایز کننده سنگ تالک یا سنگ صابون این است که وقتی به عنوان کفپوش حیاط ویلا استفاده می کنید حس قدم زدن روی سطح محکم ولی لطیف را دارید. به همین دلیل بسیاری از طراحان دکوراسیون خارجی توصیه می کنند اگر نمی خواهید برای سنگفرش کردن محوطه با خرید سنگ مرمر، کوارتز و گرانیت هزینه زیادی کنید، سنگ صابون بهترین گزینه است. بد نیست بدانید که سنگ تالک در برابر کلیه مواد شیمیایی و اسیدی هم مقاوم بوده و نوسانات دمایی روی آن تأثیری ندارند.

سنگ تالک یا سنگ صابون 

  • کفپوش اسلیت حیاط

اسلیت (Slate) به برش های مختلف از کفپوش سنگ طبیعی می گویند که به شکل و طرح های مختلف برای حیاط خانه و ویلا قابل استفاده هستند. تنوع رنگی این نوع از کفپوش های حیاط بالاست بنابراین می توانید متناسب با نوع طراحی محوطه، بهترین رنگبندی را انتخاب کنید. معمولا رنگ های خاکستری، سیاه، بنفش، سبز، نارنجی و خاکی فروش بیشتری دارند. کفپوش های اسلیت هم برای طراحی محوطه با سبک روستیک مناسب است و بهترین کفپوش برای حیاط خانه باغ و محوطه های با فضای سبز گسترده محسوب می شود.

 اسلیت (Slate) به برش های مختلف از کفپوش سنگ طبیعی می گویند

  • کفپوش چمن مصنوعی حیاط

زمانی که قصد داشته باشید فضای سبز مصنوعی ایجاد کنید و امکان آن وجود نداشته باشد یا بخواهید سرسبزی حیاط را با هزینه و نگهداری کمتر افزایش دهید، چمن مصنوعی بهترین کفپوش برای حیاط خانه محسوب می شود. چمن مصنوعی علاوه بر رنگبندی مختلف، تراکم های متنوعی هم دارد. اگر رفت و آمد در محوطه ویلا زیاد است بهتر است از تراکم های بالا استفاده کنید در غیر این صورت تراکم پایین هم کافیست.

کفپوش چمن مصنوعی حیاط 

  • کفپوش SPC حیاط

بهترین کفپوش برای حیاط ویلا و منزل و حتی محوطه فضاهای کاری، کفپوش های SFC یا سنگ پلاست هستند. مقاومت بالا در برابر رطوبت و خورشید، قیمت مناسب و عدم فرسودگی در طی زمان کوتاه و جذب نکردن رطوبت باعث شده تا این کفپوش ها محبوبیت زیادی پیدا کنند. همچنین این ویژگی ها باعث شده تا از کفپوش های SPC بتوان در کلیه شرایط آب و هوایی و اقلیمی مختلف استفاده نمود.

کفپوش SPC حیاط 

  • کفپوش های گرانولی یا لاستیکی

کفپوش های گرانولی که از جنس لاستیک های ضایعاتی هستند با استحکام و طول عمر نسبتا مناسب و مقاومت در برابر نور خورشید، بارندگی و نوسانات شدید دمایی تقریبا برای همه نوع اقلیمی مناسب هستند. از طرفی اگر در فضای محوطه خانه رفت و آمد زیادی دارید یا با ماشین رفت و آمد می کنید نگران آسیب دیدن این کفپوش ها نباشید. بی دلیل نیست که ما در لیست بهترین کفپوش برای حیاط خانه قرار داده ایم. ضمنا نکته بسیار جالب این است که این میزان مقاومت بالا ناشی از فشردگی و سفتی بیش از حد ساختار آن نیست و حتی در صورت افتادن بر روی این کفپوش ها هیچ آسیب خاصی به افراد وارد نخواهد شد که دقیقا نقطه مقابل کفپوش های سنگی، قلوه سنگی، موزاییکی و آجری است. نکته منفی کفپوش های گرانولی این است که اغلب به رنگ تیره هستند و رنگ دلخواه باید به شکل سفارشی تولید شود.

  • کفپوش پلیمری حیاط

نوع دیگری که به عنوان بهترین کفپوش برای حیاط خانه و ویلا می شناسند، کفپوش های پلیمری است. کفپوش های پلیمری ترکیبی از رزین، سخت کننده یا هاردنر و مواد افزودنی هستند که در نهایت سبب تولید ماده ای سفت و سخت و پلاستیک مانند بسیار محکم می شوند. این نوع کفپوش ها با اقلیم و شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری کامل دارند و به شکل موزاییکی نصب می شوند.

 کفپوش پلیمری حیاط

  • کفپوش بتنی پرسی

کفپوش بتنی پرسی به کفپوش های دو لایه ای می گویند که لایه رویی از سیلیس بوده و لایه زیرین، بتنی است به همین دلیل در برابر ضربه و سایش بسیار مقاوم هستند. اوایل از این کفپوش ها فقط در شهرسازی استفاده می شد اما امروزه که زیبایی و تنوع رنگ هم به آنها افزوده شده در لیست بهترین پوشش کف حیاط خانه و ویلا هم قرار گرفته است.

  • کفپوش بتنی پازلی

کفپوش های بتنی پازلی را باید مناسبترین مدل کفپوش حیاط خانه هایی بدانیم که نمی توان از مدل های معمولی مربعی یا مستطیلی استفاده کرد و باید مدل و طرح های مختلفی وجود داشته باشد تا همه ابعاد حیاط را به خوبی پوشش دهد. بهترین گزینه کفپوش های بتنی پازلی هستند که در طرح و مدل های آی شکل، موجی، پنج و شش ضلعی، طبری، پازلی و کنگره مانند تولید می شوند. به عنوان مثال اگر ویلای ساحلی داشته باشید بهترین گزینه کفپوش های پازلی طرح موج هستند.

 کفپوش بتنی پازلی

  • شن

اگر از ما بپرسند ارزانترین، ساده ترین و بی دردسرترین روش برای کفپوش کردن حیاط چیست، شن را معرفی خواهیم کرد. شن های زاویه دار یا گرد شده و یا لاشه سنگ های خرد شده که ابعادی در حد شن پیدا کرده اند بدون نیاز به سیمان کاری و زیرسازی خاص برای کفپوش حیاط استفاده می شوند. برای خانه باغ ها امروزه از شن به عنوان بهترین کفپوش برای حیاط خانه و ویلا استفاده می کنند.

  ساده ترین و بی دردسرترین روش برای کفپوش کردن حیاط چیست، شن

  • کفپوش گرانیتی حیاط

گزینه بعدی در لیست بهترین کفپوش برای حیاط خانه، قطعا گرانیت است که دوام و استحکام آن در برابر ضربه و فشار و شرایط محیطی مختلف مثال زدنی است. رنگبندی متنوع مثل خاکستری، سفید، سیاه و طوسی و حتی رنگ های سفارشی و چند رنگ از دیگر ویژگی های گرانیت به عنوان کفپوش حیاط خانه و ویلاست. اما عیب سنگفرش های گرانیتی این است که بعد از بارندگی و بارش برف لغزنده می شوند و برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت باید به شکل دوره ای روکش کاری شوند که هزینه های نگهداری آن را بالا می برد.

 کفپوش برای حیاط خانه، قطعا گرانیت است

  • کفپوش مرمری حیاط

خیلی از افراد بهترین کفپوش برای حیاط خانه را سنگ مرمر می دانند چون عاشق زیبایی رگه های طبیعی روی آن هستند و از طرفی مثل سنگ گرانیت تنوع رنگ با رگه های مشکی و خاکستری زیادی دارند. باید مراقب باشید که سنگ مرمر صیقلی انتخاب نکنید تا موقع بارندگی سر و لیز نشود. ضمنا بد نیست بدانید که بسیاری از مشکل پسندان هنگام انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط ویلا، زیباتر از سنگ مرمر پیدا نمی کنند.

 کفپوش مرمری حیاط

  • کفپوش های کامپوزیتی

اگر به زیبایی و ظاهر کفپوش های چوبی علاقه زیادی دارید اما دردسر این نوع کفپوش ها را نمی خواهید و به دنبال هزینه کمتر هم هستید، کفپوش کامپوزیتی حیاط را پیشنهاد می کنیم. این کفپوش ها که با فناوری امروزی ساخته شده اند گزینه مقرون به صرفه تر ولی با همان زیبایی و مقاومت چوب طبیعی هستند. کفپوش های کامپوزیتی برخلاف مدل های چوبی نیاز به نگهداری خاصی ندارند و دچار پوسیدگی یا خوردگی توسط موریانه ها نمی شوند. تمیز کردن آنها به راحتی با آب و صابون است. نصب ساده ای دارند و اشتعال پذیر هم نیستند.  فقط توجه کنید که رنگ تیره کفپوش کامپوزیتی نسبت به چوب طبیعی خیلی داغ تر می شود پس برای نواحی گرمسیری رنگ روشن آن را انتخاب کنید.

کفپوش های کامپوزیتی 

بهترین کفپوش برای حیاط خانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم برای انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط خانه ابتدا باید کلیه مدل ها و طرح های آن را بشناسید و سپس با تشخیص نشانه های مرغوبیت و کیفیت بالا بهترین جنس را خریداری کنید. اما بهترین کفپوش برای حیاط خانه باید چه شاخصه ها و ویژگی هایی داشته باشد:

  • کفپوشی که برای حیاط خانه انتخاب می کنید باید در برابر بارندگی ها و شرایط جوی مقاوم باشد
  • عبور و مرور زیاد و وسایل نقلیه سبب از بین رفتن کفپوش حیاط نشود
  • زیبایی ظاهری و مدل آن با سبک معماری و ظاهر ویلا و نمای شما تناسب داشته باشد
  • نوسانات شدید دمایی در مناطق کویری باعث از بین و شکستگی و ترک خوردن کفپوش نشود
  • تابش شدید و مستقیم خورشید باعث رنگ پریدگی و تیره و مات شدن کفپوش حیاط نشود
  • بهترین کفپوش برای حیاط خانه نباید پس از بارندگی لغزندگی ایجاد کند
  • حتما به این مورد دقت کنید که قبل از نصب کفپوش، علیات عایق سازی صورت گرفته باشد تا در برابر سرما و گرما نفوذناپذیر بوده و جلوی راکد شدن آب را بگیرد
  • ترجیحا سعی کنید کفپوش هایی را انتخاب کنید که هزینه های نگهداری آنها زیاد نباشد مثل کفپوش های گرانیتی که به شکل دوره ای باید روکش کاری شوند
  • بهترین کفپوش برای حیاط خانه می تواند قابلیت جابجایی هم داشته باشد تا بتوانید هر زمان نیاز داشتید بدون تخریب و بازسازی تغییر دکور بدهید

جمع بندی مطالب

در این مطلب تلاش کردیم تا بهترین کفپوش برای حیاط خانه و ویلا، ویلا باغ ها و حتی مراکز اداری و تجاری را معرفی کنیم. بهترین کفپوش لزوما گرانترین آنها نیست بلکه باید با توجه به شرایط محیطی، بافت معماری و رنگبندی و سلیقه و حتی بودجه بهترین گزینه را انتخاب کرد.

0 / 5
سوالات پر تکرار
کفپوش های چوبی، قلوه سنگی و اسلیت برای حیاط خانه ویلایی به سبک روستیک بسیار مناسب هستند.
کفپوش های سنگی برای حیاط خانه های ویلایی کاملا مناسب است.
کفپوش های کامپوزیتی بهترین جایگزین کفپوش حیاط چوبی و کفپوش های سنگ تالک یا سنگ صابون بهترین جایگزین برای کفپوش های سنگی حیاط هستند.
کفپوش نباید بعد از بارندگی لیز شود، در برابر فشار و ضربه و رفت و آمد زیاد مقاوم باشد، نیاز به نگهداری زیاد نداشته باشد، زیبایی ظاهری و تنوع رنگی هم مهم هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد