طراحی و ساخت پورتفولیو معماری، جامع و به زبان ساده

پورتفولیو معماری (Architecture Portfolio) به آلبوم یا مجموعه ای گفته می شود که کلیه سوابق، تجربیات، مهارت و متدهای معماری که می دانید به شکل طرح و تصویر و متن در یک جدول زمانی مشخص شده است. بنابراین شاید برای یک معمار یا دانشجوی معماری چیزی مهمتر از یک پورتفولیو معماری نباشد. در واقع پورتفولیو معماری برای گرفتن یک جایگاه شغلی و اثبات خود به یک کارفرما در دفتر معماری و حتی اپلای کردن در دانشگاه های خارجی در رشته معماری لازم است. اما اینکه چطوری باید پورتفولیو معماری بسازید و چه مراحل و قواعدی دارد در این آموزش جامع بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

 پورتفولیو معماری (Architecture Portfolio)

انواع پورتفولیو معماری

در بخش اولیه صحبت هایمان توضیح دادیم که چرا نوشتن پورتفولیو معماری یکی از اقدامات بسیار مهم و حساس به شمار می رود. با توجه به کاربردهای مختلفی که پورتفولیوهای معماری دارند با انواع مختلفی روبرو هستیم و بسته به اینکه چه نیازی داشته باشید فقط یکی از آنها را انتخاب کنید. به همین دلیل در ابتدا تصمیم گرفتیم شما را با انواع پورتفولیو معماری آشنا کنیم تا بیش از پیش با کاربردهای آن هم آشنایی پیدا کنید:

  • پورتفولیو کاری معماری

گاهی اوقات شما تصمیم می گیرید که شغل جدیدی پیدا کنید یا می خواهید ارائه دقیقی از کارها و فعالیت های خودتان داشته باشید تا بهترین پوزیشن های شغلی را براساس سلایق و مهارت هایی که دارید گیر بیاورید. با پورتفولیو کاری یا شغلی معماری به کارفرما کمک می کنید تا هم سریعتر شما را پیدا کنید و هم بهتر از هر حالت دیگری با شما آشنا شود. از طرفی این نو پورتفولیو معماری برای پیدا شغل در دانشگاه یا حتی ارائه گزارش سالانه از فعالیت های کاری نیز مناسب است.

پورتفولیو کاری یا شغلی معماری به کارفرما کمک می کنید تا هم سریعتر شما را پیدا کنید و هم بهتر از هر حالت دیگری با شما آشنا شود.

  • پورتفولیو علمی، دانشگاهی یا آکادمیک

نوع دوم پورتفولیو طراحی معماری، مدل علمی یا آکادمیک است که در دانشگاه ها برای شروع برنامه کاری و تحصیلی جدید از شما درخواست می کنند. ارائه این پورتفولیو در دانشگاه ها و حتی کالج های خارج کشور الزامی است. این نوع بسته به سطح آکادمیک شما مثلا کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتر متفاوت خواهد شد. اگر به دنبال تهیه پورتفولیو معماری برای اپلای هستید باید نوع آکادمیک یا علمی را انتخاب کنید. البته برای گرفتن بورسیه و کمک های مالی، نوشتن پروپوزال و حتی دریافت جوایز دانشگاهی هم نیاز خواهد شد.

نوع دوم پورتفولیو طراحی معماری، مدل علمی یا آکادمیک است

  • پورتفولیو سوابق

گاهی اوقات پیش می آید که درگیری بر سر پروژه های مختلف در طی سالیان طولانی باعث شده که نتوانیم دقیقا سوابق کاری خود را با جزئیات کامل به یاد بیاوریم. نداشتن سابقه کاری دقیق و جزئی باعث می شود تا هنگام از دست دادن شغل، سوابق کاری آماده نداشته باشید و فرصت و زمان را برای گرفتن پیشنهاد کاری یا ارائه درخواست از دست بدهید. از طرفی برای گرفتن جایزه یا توصیه نامه هم نیاز به پورتفولیو معماری از نوع سوابق یا رزومه کاری دارید. با طراحی پورتفولیو معماری از نوع سوابق یا رزومه کاری می توانید تمامی جزئیات را با دقت ثبت کنید.

با طراحی پورتفولیو معماری از نوع سوابق یا رزومه کاری می توانید تمامی جزئیات را با دقت ثبت کنید.

  • پورتفولیو معماری از نوع شخصی

گاهی اوقات شما نیاز دارید با ارائه یک طرح، نوشته یا گالری عکس به کسانی که با شما و شیوه فعالیت شما و شرکتتان آشنا نیستند، به ساده ترین شکل و سریعترین حالت ممکن توضیح دهید که دقیقا چه کار می کنید. یا گاهی اوقات مشتریان به شما مراجعه می کنند ونیاز به یک پورتفولیو دارید تا سریعا همه چیز را توضیح دهید مثل کاغذهای معارفه شغلی یا کاتالوگ هایی که روی میز قرار می دهید.

آموزش ساخت پورتفولیو معماری

تا به اینجا با کاربردها و انواع پورتفولیوهای معماری آشنا شدید اما برای نوشتن این نمونه کارها و رزومه فعالیت ها چگونه باید عمل کرد؟ به عبارت دیگر می خواهیم به این پرسش شما پاسخ دهیم که چگونه پورتفولیو معماری بسازیم؟ در ادامه این مراحل را همراه با آموزش ساخت پروتفولیو مرور می کنیم:

  • مرحله اول ساخت پورتفولیو معماری: انتخاب پروژه ها

برای طراحی پورتفولیو معماری باید بهترین و مرتبط ترین کارهایی که مرتبط با سازمان و شرکتی که قرار است در آن استخدام شوید را انتخاب کنید تا تأثیرگذاری بیشتری در هنگام مصاحبه حضوری داشته باشید. شما باید استعدادهای خود را به بهترین شکل نمایش دهید پس پروژه هایی انتخاب شوند که مهارت و دقت و تجربه عالی شما را به نمایش می گذارند.

  • مرحله دوم ساخت پورتفولیو معماری: انتخاب نقشه و تصاویر مناسب

شاید یکی از مهمترین نکاتی که در آموزش ساخت پورتفولیو باید به آن اشاره کرد این است که برخلاف تصور ما، کیفیت تصاویر و طرح ها بسیار مهمتر از تعداد زیاد آنهاست. این کیفیت هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ نتیجه مثبت و درجه موفقیت کاری شماست. از طرفی اگر دستگاه پرینتر با کیفیت ندارید به چاپخانه مجهز مراجعه کنید.

  • مرحله سوم ساخت پورتفولیو معماری: انتخاب قالب مناسب 

سایز پورتفولیو معماری و ابعاد آن بهتر است در حد و اندازه یک کاغذ A3 باشد چون نه تنها حمل و نقل بلکه ارائه آن نیز مشکل تر خواهد کرد و از طرفی حوصله کارفرما چندان زیاد نیست چون این فقط شما نیستید که باید پورتفولیو آن را بررسی کنند. از طرفی اندازه های کوچکتر هم به شما اجازه نخواهند داد به هر چیزی به اندازه مناسب بپردازید. از طرفی اگر از شما بخواهند یک نمونه پورتفولیو معماری ارسال کنید، بهترین فرمت پورتفولیو معماری جهت ارسال به شرکت ها و گرفتن اپلای یا پذیرش استخدامی، فرمت PDF است.

  • مرحله چهارم ساخت پورتفولیو معماری: ساخت الگو

چرا در طراحی پورتفولیو معماری به ساخت یک الگوی حرفه ای تأکید شده است؟ چون کلیه تجربیات و رزومه کاری شما را به شکل منظم و با ثبات کافی نمایش می دهد و از طرفی در مرحله طراحی هم کارتان راحتتر خواهد شد و مطالعه آن نیز کارآمدتر و با درک بهتری صورت خواهد گرفت. مثلا می توانید الگوی خود را روی یک زمینه سفید اجرا کنید بجز اینکه پروژه خاصی باشد و طرح مخصوصی بخواهد.

  • مرحله پنجم ساخت پورتفولیو معماری: انتخاب نرم افزار مناسب

بهترین نرم افزار طراحی و ساخت پورتفولیو معماری نرم افزاری Adobe InDesign است هر چند با فتوشاپ و Adobe Illustrator هم مناسب هستند. از طرفی اگر مایل باشید و کمی پیچیدگی بخواهید، وب سایت های Behance، Issuu و Calameo نیز برای طراحی و ساخت پورتفولیو معماری مناسب هستند.

  • مرحله ششم ساخت پورتفولیو معماری: نحوه ارائه اطلاعات

بهترین مدل ارائه اطلاعات در پورتفولیو معماری، شیوه تایم لاین (Time Line) است. در این روش به صورت خطی و به ترتیب زمانی از گذشته تا به امروز تجارب و فعالیت های شاخص و موفقی که داشته اید را ردیف می کنید. این مرحله چون به شیوه ارائه مربوط می شود و بخش زیادی از شانس موفقیت شما برای اپلای تحصیلی یا کاری مربوط به نوع ارائه و انتقال اطلاعات است اهمیت فوق العاده زیادی دارد. در شیت بندی معماری هم به این موضوع اشاره کرده بودیم. 

  • مرحله هفتم ساخت پورتفولیو معماری: طراحی روجلد

چه هدف شما ساخت پورتفولیو شرکت معماری باشد یا اپلای تحصیلی در دانشگاه ها، طراحی روجلد باید حرفه ای به نظر برسد. روجلد نباید خیلی شلوغ و مملو از اطلاعات ناکارآمد باشد. یک عنوان بگذارید مثلا پورتفولیو، نام کاملتان را هم بنویسید، اسم دانشگاه یا کالج خارجی که در آن تحصیل کرده اید، سمت شغلی و وضعیت کاری فعلی کفایت می کند. جلد داخل و صفحات آن باید به رزومه کاری اختصاص پیدا کند که هر چه مختصر و مفیدتر، بهتر!

  • مرحله هشتم ساخت پورتفولیو معماری: ساخت پرونده

گاهی اوقات ممکن است شرکتی که در آن قصد استخدام شدن دارید از شما یک نمونه پورتفولیو معماری به شکل نسخه فیزیکی بخواهد! تعجب نکنید چرا که حداقل در کشور ما تعدادشان کم نیست! بنابراین کاملا قوانین و شرایط شرکت مدنظر را مطالعه کرده و سپس طراحی و آماده سازی را شروع کنید. اما شرکت های حرفه ای از شما خواهند خواست تا با فرمت مناسب پورتفولیو خودتان را ارسال نمایید. بهترین فرمت پورتفولیو معماری، PDF است که چون با جیمیل می فرستید نباید حجمی بیشتر از 15 مگابایت داشته باشد و برای حجم های بالاتر به شکل لینک گوگل درایو ارسال خواهد شد که اگر کارفرما را گیج کند شانس بررسی رزومه را از دست می دهید.

  • مرحله نهم ساخت پورتفولیو معماری: ساخت کاور لتر

آخرین مرحله طراحی و ساخت پورتفولیو معماری ساخت کاور لتر است. در کاور لتر یکجور قدردانی و تشکر از خواننده صورت می گیرد و به عبارتی حسن ختام کلیه صحبت ها و تصاویر و متن هایی است که نوشته بودید. بنابراین حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید یا بخواهید ایرادات آن را به شما بگوید.

آخرین مرحله طراحی و ساخت پورتفولیو معماری ساخت کاور لتر است

نکات طراحی پورتفولیو معماری

برای اینکه پورتفولیو معماری حرفه ای طراحی کنید نیاز است که علاوه بر پیشروی طبق مراحل گفته شده، نکاتی هم بلد باشید. این نکات به شما کمک می کنند تا ایرادات خود را در همان ابتدای کار حل کنید تا طرحی کاملا بی نقص و حرفه ای به دست کارفرما برسد یا دانشگاهی که قصد اپلای کردن دارید آن را رد نکند. نکات طراحی پورتفولیو معماری عبارتند از:

  • بازخوانی مکرر

حتما نه یکبار بلکه چندین بار طرح و نوشته و تصاویری که برای پورتفولیو معماری کاری یا تحصیلی و غیره ساخته اید را مرور کنید. این بررسی باید در نهایت منجر به ساخت پورتفولیوی جامع و کامل ولی در عین حال مختصر و مفید باشد تا اطلاعات اضافی حذف شده و ارائه اطلاعات در یک صفحه هم فراهم شود.

  • شیوه ارائه

همانطور که در آموزش ساخت پورتفولیو معماری نیز توضیح دادیم ارائه یک روند سلسله مراتبی و اولویت بخشیدن به کارها و فعالیت ها و پروژه های شاخص یا ارائه به شکل ترتیب زمانی یا تایم لاینی بهترین شیوه ارائه است. بنابراین باید سعی کنید به شکل خلاصه و داستانی هر آنچه که انجام داده اید را نشان دهید.

  • سایز پورتفولیو معماری

مهمترین نکته انتخاب سایز مناسب است و همانطور که گفتیم بهترین ابعاد پورتفولیو معماری، سایز A3 و در نهایت A4 است. این سایز به شکل مختصر و مفید تمام اطلاعات را به نمایش می گذارد و سایزی است که خواندن اطلاعات بر روی آن بسیار ساده و سریع است و چشم را اذیت نخواهد کرد.

  • حجم و تعداد صفحات

خیلی از افراد می پرسند که اگر حجم و تعداد صفحات بالاتر باشد بهتر است؟ نشانه این است که فعالیت های زیادی داشته ایم و حرفه ای هستیم؟ شاید این نوع نگاه درست باشد اما ایراد بزرگ آن این است که هیچ شرکت یا کارفرما یا دانشگاهی که مدنظر دارید حاضر نیست تنها برای پورتفولیو معماری شما که نزدیک به 100 صفحه است وقت بگذارد. بنابراین زحمتی می کشید که حتی دیده هم نمی شود. سعی کنید نهایتا تا 50 صفحه به همه موارد اشاره کنید.

  • شیوه نمایش اطلاعات

موقعی که در حال انجام پورتفولیو معماری، طراحی و ساخت آن هستید سعی کنید برای هر پروژه متن کوتاه و توصیفی هم بنویسید، تصاویر با کیفیت انتخاب کنید و شیوه نمایش به گونه ای باشد که چشم بیننده ای به گونه ای بر روی صفحه حرکت کند که شما می خواهید.

  • تصویرگذاری

اگر نیاز دارید که از انواع نقشه های ساختمانی که تهیه کرده اید عکسی بگذارید حتما عکس با کیفیت انتخاب کنید. اگر ماکت دارید حتما از سه پایه و دوربین حرفه ای و تجهیزات نورپردازی مناسب کمک بگیرید. اگر هم لازم است به شکل حضوری به پروژه ای که انجام داده اید بروید عکاسی حرفه ای را فراموش نکنید.

  • ارائه مقالات آکادمیک و تئوری

شاید تصور کنید که طبق اصول پورتفولیو معماری فقط باید به اطلاعاتی اشاره کنید که مربوط به پروژه های عملی و واقعی شخصی خودتان هستند اما پروژه های دانشگاهی و مقالات و پروژه های تئوری به چاپ رسیده هم از نظر میزان اهمیت دست کمی از فعالیت های عملی ندارند. شما باید در پورتفولیو معماری خود هم از لحاظ فنی و عملی و هم علمی و آکادمیک خودتان را ثابت کنید و نظر شرکت مدنظر یا دانشگاهی که قصد اپلای دارید را جلب نمایید.

  • مشخص کردن نقش خود در هر پروژه

یکی دیگر از نکات مهم تهیه پورتفولیو معماری این است که نباید تصور کنید فقط پروژه هایی که خودتان مسئول ارشد و اصلی آنها بوده اید را اشاره کنید. باید به تمامی پروژه های معماری که در آنها مشارکت داشته اید حتی در نقش یک کارآموز هم اشاره کنید.

مشخص کردن نقش خود در هر پروژه

باید و نبایدهای ساخت پورتفولیو معماری

علاوه بر نکاتی که بیان کردیم یکسری باید و نبایدهای خاصی هم در خصوصی طراحی پورتفولیو معماری و ساخت آن وجود دارند که عبارتند از:

  • بایدها:

تصویری که برای کاور می گذارید باید گویای همه چیز باشد

نوع طراحی و صفحه بندی و استایل و فونتی که انتخاب کرده اید باید سطح بالایی از حرفه ای بودنتان را نشان دهد

همه تصاویر پروژه نباید از لحاظ بار اهمیت و سایز یکسان باشند. تصاویر مهمتر باید بزرگتر بوده و وزن بیشتری داشته باشند.

خلاصه تصویری از پروژه ها در همان ابتدای کار داشته باشید تا مخاطب شما بداند که چه چیزی ارائه خواهید کرد

خلاصه پروژه باید در پورتفولیو معماری شما باشد

بین هر پروژه کمی مکث کنید تا داوران و یا کارفرمایان فرصت بررسی و مطرح کردن پرسش داشته باشند

به همه جزئیات اشاره کنید و اگر لازم است با دوربین DSLR عکس تهیه کرده و سرمایه گذاری کنید

کاور لتر بسیار مهم است و اگر تجربه ندارید به دست متخصص بسپارید

بسته به اینکه چه استفاده ای از پورتفولیو معماری خواهید داشت نحوه ارائه مهم است

همیشه اطلاعات را بروزرسانی کنید

  • نبایدها

دو بار به یک مورد اشاره نکنید

توضیحات را خیلی خلاصه یا خیلی طولانی نکنید

حجم دیجیتالی پورتفولیو معماری از 10 مگابایت بیشتر نباشد

سعی کنید تایم لاین برای ارائه پروژه ها داشته باشید و همیشه مرتب سازی از قدیمی ترین به جدیدترین مناسب نیست

تعداد کلمات هر صفحه پورتفولیو ترجیحا از 100 کلمه بیشتر نشود و کل کلمات را یکجا ننویسید بلکه در پاراگراف های مختلف پخش کنید.

خیلی سعی نکنید از رنگ بندی های مختلف استفاده کنید. صفحات پورتفولیو معماری را با بوم نقاشی اشتباه نگیرید

دقت کنید که تصاویر گذاشته شده در نسخه چاپی از حاشیه ها بیرون نزنند تصاویر خیلی بزرگ استفاده نکنید

نهایتا دو فونت مختلف داشته باشید تنوع فونت بسیار غیر حرفه ای است

لحن خودمانی نداشته باشید باید رسمی باشد

لحن خودمانی نداشته باشید باید رسمی باشد

اطلاعات لازم برای ساخت پورتفولیو معماری

در این مطلب توضیح دادیم که اجزای پورتفولیو معماری شما از کنار هم قرار گرفتن تصاویر و متن و نوشته ها و حتی ویدیوها به دست می آید اما این تمامی چیزی نیست که نیاز دارید. برای تهیه پورتفولیو معماری باید ابزار و اطلاعات خاصی هم داشته باشید تا در کنار این اطلاعات استفاده کنید. اطلاعات، ابزارها و مواردی که نیاز دارید عبارتند از:

عنوان مناسب برای پروژه

ارزش ساخت پروژه های انجام شده و در حال انجام

فاز طراحی

مقیاس

لیست نرم افزارهای استفاده شده

جزئیات هر پروژه به همراه سایت یا محل

مدت زمان تکمیل پروژه

کارفرما یا مشتری

اطلاعات لازم برای ساخت پورتفولیو معماری

شرکت های معماری و دانشگاه ها به دنبال چه چیزی در پورتفولیو معماری شما هستند؟

طبق اصول پورتفولیو معماری که برای شما بیان کردیم و در کنار نکاتی که آموزش دادیم باید بدانید که شرکت معماری یا دانشگاهی که قصد دارید به کمک پورتفولیو خود در آن استخدام شوید یا از آن اپلای بگیرید به دنبال چه چیزی هستند و همان موارد را بگنجانید. این اطلاعات حکم برگ برنده را دارند که هیچ کس به شما نخواهد گفت ولی ما به شما آموزش می دهیم:

  • طراحی معماری

کلیه تحقیقات، اسکچ ها و ایده هایی که دارید برای شرکت ها و دانشگاه های مدنظر شما مهم هستند تا بفهمند که چطور طراحی پلان معماری را انجام می دهید و مشکلات موجود را حل کرده اید

  • تجربیات شما در پروژه ها

شرکت ها و دانشگاه ها دوست دارند ببینند که شما در انواع پروژه ها مثل پروژه های معماری مسکونی، تجاری یا صنعتی و سازمانی تجربه دارید و به شکل گروهی در پروژه های با مقیاس از کوچک تا بزرگ کار کرده اید.

  • مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی شما بسیار مهم است و این مورد را از طریق ایده های طراحی که با نمودار و مدل سازی و پرزانته هایی که دارید و داشته اید و شیوه بیان و ارائه آنها متوجه می شوند.

  • سطح حرفه ای گری و توجه به جزئیات

شرکت ها چک می کند که چقدر اطلاعات و مواردی که اشاره کردید فرم خوبی دارند و سازمان یافته هستند. تا چه اندازه اطلاعاتی که گذاشته اید از لحاظ بصری و خوانایی در حد عالی هستند و چقدر به جزئیات توجه کرده اید.

  • مهارت های حل مسأله

حتما مشخص کنید که چالش و مشکلات هر پروژه چه بوده و شما چه ایده هایی داشته اید و چگونه حل کرده اید.

  • توانایی کار تیمی

اینکه چقدر با افراد معتبر و تیم های گوناگون کار کرده اید و موفق بوده اید و سابقه خوبی از خودتان بر جای گذاشته باشید بسیار مهم است. اینکه چقدر در جهت اهداف پروژه همکاری داشته اید و منظم در کار تیمی بوده اید اهمیت بالایی دارد.

  • اهداف و برنامه ریزی های آینده

در پورتفولیو معماری باید دیدگاه و اهداف و خواسته های خودتان را در آینده هم مشخص کنید تا شما را فردی آینده بین و با برنامه برای اهداف آتی نشان دهد.

به چند صورت می توان پورتفولیو معماری را ارائه کرد؟

پس از مشخص کردن و درج تمامی اطلاعات و آماده سازی با فرمت و سایز و ابعاد مناسب نوبت به ارائه پورتفولیو معماری شما می رسد. نرم افزارها و پلتفرم های مختلفی برای ارائه یک پورتفولیو معماری وجود دارند. طبق نظر معماران معروف جهان نوع ارائه شما سهم زیادی در موفقیت شما خواهد داشت بنابراین ساده از کنار آن عبور نکنید. شیوه های ارائه پیشنهادی ما:

  • وب سایت های میزبان خارجی

اگر وب سایت خودتان را راه اندازی نکرده اید می توانید در سایت هایی مثل Behance و Issuu به عنوان میزبان اختصاصی، پورتفولیو مدنظرتان را بارگذاری کنید تا به شکل آنلاین و سریع و فوری به شما کمک کنند. با این حال شاید ارائه لینک این وب سایت ها داخل ایمیل ارسالی شاید چندان جالب نباشد چون نسخه های رایگان این سایت پر از تبلیغات هستند و به کارفرما یا دانشگاه مدنظرتان هم اجازه چاپ نمی دهند. ولی می توانید با کمی هزینه اشتراک تهیه کنید و از امکانات عالی آنها استفاده کنید.

پلتفرم های آنلاین

پلتفرم های آنلاین که به حالت روم در اختیار شما قرار می گیرند شیوه دیگری است که هم نسخه ایرانی و هم خارجی آنها موجود است. نسخه های ایرانی مخصوص این کار نیستند اما نسخه های خارجی حالت بین المللی دارند و در سراسر دنیا پذیرفته شده هستند مثل پلتفرم های آنلاین Issuu، Calameo و Behance.

  • ارائه دیجیتالی

بهترین فرمت ارائه پورتفولیو معماری، به شکل دیجیتالی با فرمت PDF است که هم امکان پرینت با کیفیت بالا را می دهد و هم اینکه داوران و کارفرمایان می توانند با حجم مناسب بررسی کنند.

  • اپلیکیشن های مخصوص پورتفولیو معماری

یک روش دیگر برای ارائه استفاده از اپلیکیشن هایی مثل Portfolio for iPad و Minimal Folio است که به شکل تصویر و فیلم قابلیت ارائه خواهید داشت.

وب سایت شخصی

بهترین و شیک ترین و امروزی ترین روش ارائه پورتفولیو معماری که سطح بالای نگاه حرفه ای شما را هم می رساند از طریق وب سایت شخصی است. نه تنها به بهترین شکل می توانید خودتان و پروژه ها و سابقه فعالیت ها را پرزنت کنید بلکه ویرایش را در هر زمان و مکان به شکلی بسیار ساده و سریع فراهم می کند.

بهترین و شیک ترین و امروزی ترین روش ارائه پورتفولیو معماری که سطح بالای نگاه حرفه ای شما را هم می رساند از طریق وب سایت شخصی است

تفاوت پورتفولیو معماری با رزومه یا CV در معماری چیست؟

شاید با خواندن تمامی اطلاعات و مواردی که برای شما تشریح کردیم این سوال پیش بیاید که فرق پورتفولیو معماری با رزومه کاری و تحصیلی در زمینه معماری چیست؟ این سوال شما نشان دهنده دقت و توجه به تمامی جزئیاتی است که بیان کردیم. سوال خوب شما را با ذکر چندین تفاوت بین پورتفولیو و رزومه کاری یا CV در معماری پاسخ می دهیم:

پورتفولیو بسیار جزئی است و شاید ده ها صفحه باشد اما رزومه بسیار خلاصه و در حد یکی دو صفحه است

پورتفولیو حاوی تصویر، فیلم، متن و نمودار و صفحات وب و عکس های مختلفی است که مهارت و دانش عملی و تئوری شما را اثبات می کنند. اما رزومه متنی خلاصه شده از مدارک تحصیلی و ورکشاپ های شرکت کرده و دستاوردهای شخصی یک فرد است.

پورتفولیو در جایی به کار می رود که باید در مورد هر پروژه توضیحات کامل ارائه کنید که شاید نیاز به ارائه حضوری هم باشد اما رزومه یا CV نیاز به ارائه حضوری با نرم افزار یا پلتفرم خاصی نیست.

چند نمونه پورتفولیو معماری

شاید با مطالعه تمامی مواردی که توضیح دادیم باز هم نیاز داشته باشید تا چند نمونه پورتفولیو معماری هم ببینید تا بهتر بتوانید تمامی نکات و اصول گفته شده را تطبیق دهید و بکار ببندید. با کلیک بر روی لینک مشخص شده نمونه هایی از چندین پورتفولیو معماری از معماران برجسته را خواهید دید که الهام بخش خوبی هستند. در ادامه هم چند تصویر را به عنوان نمونه مشاهده می کنید:

     نمونه اول پورفولیو معماری

نمونه 2 پورتفولیو معماری

نمونه 3 پورتفولیو معماری

نمونه 4 پورتفولیو معماری

نمونه 5 پورتفولیو معماری

در این مطلب از گروه معماری آد تلاش کردیم تا هر آنچه که برای نوشتن، طراحی و ساخت پورتفولیو معماری نیاز دارید را به بهترین شکل ممکن آموزش دهیم.

0 / 5
سوالات پر تکرار
بسته به هدفی که دارید و مواردی که شرکت یا دانشگاه مدنظر از شما خواسته متفاوت است. به طور کلی تا زمانی که کل مهارت و سابقه و میزان حرفه ای گری شما به طور کامل مشخص نشده می توانید به پروژه های مختلف اشاره کنید. با این حال طبق تجربه بین 5 تا 10 پروژه کافیست. بنابراین سعی کنید به مرتبط ترین و قوی ترین کارهای خودتان اشاره کنید.
سایز فایل نباید بیشتر از 10 مگابایت باشد. اگر فرمت PDF دارید و سایز A4 دارید حجم فایل شما بستگی به تعداد و سایز تصاویر و نوع محتوایی دارد که در آن قرار می دهید. اگر از پلتفرم های آنلاین برای ساخت پورتفولیو معماری استفاده کرده یاد بسته به نوع پلتفرم سایزها متفاوت است. اگر پورتفولیو ویدیویی دارید سایز ویدیو از 1080 تا 4K می تواند متغیر باشد.
بهترین و استانداردترین ابعاد پورتفولیو معماری سایز A4 است که برای جابجایی و ارائه و ارسال با حجم کم عالی است. اگر اطلاعات خیلی زیادی دارید سایز A3 بهتر است با این حال بستگی به نیاز و اهداف و ترجیح شخصی شما دارد. ما توصیه می کنیم سایز A3 انتخاب کنید و در فرمت Landscape باشد.
به یک مجموعه و آلبومی می گویند که در آن به تمامی تجارب، مهارت ها، پروژه هایی که شرکت داشته اید و فعالیت های خود چه به صورت عملی و چه تئوری و آکادمیک اشاره می کنید تا بتوانید در شرکت مدنظرتان استخدام شوید یا در دانشگاه خاصی اپلای بگیرید.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد