زیباترین خانه های ایران

در ایران ما خانه های زیادی وجود دارند که برخی به لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی مثل خانه های لوکس تهران، برخی از لحاظ فرم عجیب و خلاقانه معماری و برخی دیگر هم بخاطر شرایط خاصی که در آن طراحی و ساخته شده اند مورد توجه هستند. اگر قصد داشته باشیم طبق معماری اصیل ایرانی به زیباترین خانه های ایران اشاره کنیم قطعا باید به سراغ خانه های تاریخی برویم که هنوز با وجود صدها سال از تاریخ ساخت آنها همچنان زیبا، با دوام و دل انگیز هستند. اما در معماری مدرن و معاصر امروزی که در برخی مواقع از اصالت معماری ایرانی فاصله گرفته اند باید به سراغ ویلاها، ملک های شخصی و برج های خاص برویم. در این مطلب قصد داریم زیباترین و لوکس ترین خانه های ایران هم نمونه های تاریخی و هم امروزی را معرفی کنیم. همچنین شما می توانید زیباترین ویلاهای ایران را هم در مطلبی جداگانه مطالعه کنید. پس ما با همراه باشید.

زیباترین خانه های ایران کجا هستند؟

لیستی از زیباترین خانه های ایران را به همراه مشخصات کامل و توضیحات مختصر و مفید معرفی می کنیم که با تصویر قابل مشاهده است:

  • ویلای مسعودی شیراز

این ویلا در زمینی به مساحت 3740 متر مربع در منطقه ییلاق نشین شیراز در سال 1391 ساخته شد. طراحی به شکلی است که فضای سبز و محوطه با فضای داخلی فرمی یکپارچه به نمایش می گذارد. ساختمان در بخش انتهایی زمین احداث شده تا فضاهای مختلف جانمایی اصولی و با کیفیت بصری عالی داشته باشند. فرم ساختمان ترکیبی از مکعب مربع و مکعب مستطیل است. در زیر پلکان معلق حوضچه آبی قرار داده شده و یک سکوی مستطیلی هم برای مدیتیشن در نظر گرفته اند. بخش مکعب مستطیلی در راستای شمال غربی – جنوب شرقی است تا در بخش خصوصی ویلا دید کامل به وجود بیاید. برای نمای ویلا هم به کوریدورهای بصری و ریتم موزون دقت شده تا یک بخش گرافیکی حجمی پویا به وجود بیاید. در بخش داخلی ویلا هم شاهد بکارگیری متریال ها و مصالح به شکل نمایان و عریان هستید.

ویلای مسعودی شیراز

  •  خانه ویلای دو شیراز

اسم این ویلا که جزو زیباترین خانه های ایران است به ویلا شماره 2 معروف شده است. متریال اصلی ساخت آن از چوب و سنگ است و زیر بنایی در حدود 175 متر مربع دارد. سال ساخت این ویلای زیبا به سال 1395 برمیگردد که توانست جایزه برتر معماری و زیبایی را از آن خود کند و هنوز هم در لیست زیباترین و لوکس ترین خانه های ایران قرار دارد. این ویلا را باید ترکیبی از معماری های مدرن و کلاسیک در نظر گرفت. محوطه سازی با توجه به منطقه کوهستانی و شیب دار بودن زمین به گونه ای انجام شده که محیطی زیبا و دل انگیز داشته باشید.

اسم این ویلا که جزو زیباترین خانه های ایران است به ویلا شماره 2 معروف شده است

  •  خانه آپادانا اصفهان

از زیباترین خانه های ایران در اصفهان که اثر امیر حسین یاوری است و در محله آپادانا قرار گرفته است. سبک این خانه مدرن بوده و در 4 طبقه طراحی شده است و کلیه نیازهای یک خانواده با تعداد زیادی مهمان را رفع می کند. بخش بندی های داخلی این خانه زیبای مدرن شامل سوئیت مهمان، طبقه پذیرایی، طبقه سکونت و طبقه مخصوص خدمات و امکانات رفاهی هستند. مساحت هر طبقه زیاد نیست که برای دلبازتر شدن فضا و سیرکولاسیون بهتر، یک وید مرکزی با پلکان ترکیب شده است. خانه آپادانا که لقب زیباترین خانه ایران را یدک می کشد شامل 5 اتاق خواب، 1 سالن پذیرایی اصلی همراه با سالن رقص و 2 سالن پذیرایی فرعی، 4 آشپزخانه، 2 سرویس بهداشتی، 3 حمام، رختشوی خانه و سالن ورزشی به همراه انباری و اتاق مدیریت فرمان است. سقف نیز به شکل حرفه ای روف گاردن کار شده است. آینه های متحرک در سقف و سیستم کنترلی تمام هوشمند ساختمان تنها بخشی از ویژگی های عالی خانه آپادانا اصفهان هستند.

از زیباترین خانه های ایران در اصفهان که اثر امیر حسین یاوری است

  • برج جهانشهر کرج

برج جهانشهر کرج با موقعیت سه نبش و قرارگیری در جایی که هیچ ساختمان بلند دیگری وجود ندارد و طراحی و ساخت خانه هایی که از زیبایی، امکانات و استحکام و ماندگاری هیچ چیزی کم ندارند باعث شده تا در ردیف زیباترین خانه های ایران باشد. هر واحد حداقل از دو جهت ویو عالی 180 درجه ای دارند. این ساختمان در زمینی به مساحت 3600 متر مربع ساخته شده و سازه برج با بتن مسلح و سقف های دال به شکل یکپارچه است. طراحی نما به سبک کلاسیک و همه بخش ها با امکانات درجه یک ساخته شده اند. سالن اجتماعات، پارکینگ سنگ کاری شده، استخر، سونا بخار و خشک، نورگیری چند وجهی، جکوزی، سالن بدنسازی، روف گاردن، آلاچیق و کافی شاپ و غیره همگی بخش کمی از زیبایی های خانه های این برج هستند. این برج دارای5 واحد دوبلکس پنت هاوس است و هر واحد حداقل 3 تراس هستند و واحدهای کناری هر یک سوئیت با درب جداگانه دارند. شما می توانید جزئیات دقیق امکانات و ویژگی های واحدهای زیبای برج جهانشهر را در وب سایت اختصاصی آن مطالعه کنید اما باید بدانید که جزو زیباترین و بزرگترین خانه های ایران هستند.

برج جهانشهر کرج با موقعیت سه نبش و قرارگیری در جایی که هیچ ساختمان بلند دیگری وجود ندارد

  • برج چناران تهران

مجتمع مسکونی چناران پارک تهران هم زیباترین و بزرگترین خانه های تهران را در خود جای داده است. این مجتمع مسکونی با متراژ 8000 متر مربع واحدهایی با متراژ 260 تا 550 متر مربعی را در خود جای داده که در کنار فضای سبز 5000 متر مربعی خیره کننده است. همه واحدهای ساختمان فول امکانات هستند و معماری آن ترکیبی از سبک های معماری سنتی ایرانی و کلاسیک است. سیستم امنیتی بسیار پیشرفته، فضای سبز حرفه ای، آبنما و نهرها، لابی مجلل و لوکس و کلی امکانات تفریحی و خدماتی دیگر باعث شده تا واحدهای این برج علاوه بر اینکه جزو زیباترین خانه های ایران باشند، در رده زیباترین و لوکس ترین خانه های ایران هم قرار بگیرند.

مجتمع مسکونی چناران پارک تهران هم زیباترین و بزرگترین خانه های تهران را در خود جای داده است

  • خانه 131 اصفهان

خانه ویلایی 131 اصفهان که در سال 1395 ساخته شده یکی از زیباترین خانه های ایران با نمای بلوک بتنی و یا بتن اکسپوز است که الگوی قرارگیری لایه ها به وضوح مشخص است و چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. این خانه به سبک مدرن ساخته و شرکت ساخت و ساز مسئول آن امکانات رفاهی و تفریحی کاملی را برای آن در نظر گرفته است. بخش بندی ها اصولی بوده و با کمترین میزان مزاحمت بصری در بین بخش های داخلی ولی حفظ حریم خصوصی به یکدیگر مرتبط هستند. سادگی در عین زیبایی برازنده این خانه است.

خانه ویلایی 131 اصفهان که در سال 1395 ساخته شده یکی از زیباترین خانه های ایران با نمای بلوک بتنی و یا بتن اکسپوز است

  • برج قو عظیم زاده در مازندران

برج قو عظیم زاده مازندران که از بهترین متریال ساختمان برای آن استفاده شده یکی از بهترین برج های ایران است که زیباترین خانه ها را در خود جای داده است. این برج که 292 واحد دارد شامل 5 پنت هاوس فوق لاکچری و زیبای 870 متری است و مساحت واحدهای دیگر بین 85 تا 200 متر مربع است. لابی لوکس و بسیار زیبای برج قو 604 متر مربع است که با سنگ های درجه یک ایتالیایی ساخته شده است. این مجتمع مسکونی که به شکل دو برج دو قلوی 25 طبقه ای هستند با مجلل ترین و بهترین و لوکس ترین امکانات تفریحی و رفاهی و بخش های تجاری احداث شده و بی دلیل نیست که در این لیست قرار بگیرد.

برج قو عظیم زاده مازندران که از بهترین متریال ساختمان برای آن استفاده شده یکی از بهترین برج های ایران است

  • ویلای سفید رستم تنکابن

با این نوع طراحی و زیبایی می توان به جرأت گفت که زیباترین خانه های جهان در ایران است. ویلای سفید رستم در تنکابن که در سال 1398 احداث گردیده 280 متر مربع مساحت دارد. این ویلا در تنکابن مازندران است که به نوعی بخاطر قرارگیری در باغ کیوی، باغ ویلا یا ویلا باغ حساب می شود. در ساخت این ویلا همه چیز به شکل بهینه و مقرون به صرفه استفاده شده است. تمامی امکانات رفاهی و تفریحی به همراه محوطه سازی حرفه ای در نظر گرفته شده اند تا ساکنین بتوانند اوقات بسیار خوبی را سپری کنند.

    ویلای سفید رستم تنکابن  با این نوع طراحی و زیبایی می توان به جرأت گفت که زیباترین خانه های جهان در ایران است.

  • مجتمع بام جمشیدیه

مجتمع مسکونی بام جمشیدیه یکی دیگر از مجتمع های مسکونی شیک و مجلل و با طراحی حرفه ای است که زیباترین خانه های ایران را در خود جای داده است. طبق نظر برخی افراد این مجتمع مسکونی هم ردیف با برج چناران، برج رولکس، برج فرمانیه، آلتون کورت و برج پارامیس است. بام جمشیدیه که در سال 1390 احداث گردیده مساحت متراژ آن 2918 متر مربع است. از جمله امکانات عمومی که برای واحدهای لوکس و زیبای بام جمشیدیه در نظر گرفته اند می توان به استخر و سونا و جوزی در طبقه 4، سالن بیلیارد و اسنوکر و بدنسازی 250 متر مربعی با طراحی روف گاردن درجه یک و شیک اشاره کرد. اسکلت سازه این برج فلزی است و نمای آن از سنگ و سیمان است. بد نیست بدانید سبک معماری هم نئوکلاسیک انتخاب شده است. توصیه می کنیم تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک را مطالعه کنید.

مجتمع مسکونی بام جمشیدیه یکی دیگر از مجتمع های مسکونی شیک و مجلل و با طراحی حرفه ای است

  • خانه جنگلی اصفهان

خانه جنگلی که در تصویر زیر می بینید در سال 1395 به طور کامل بازسازی شد تا مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد. این خانه 1500 متر مربعی که بخشی از آن وارد جنگل های انبوه و متراکم اطراف خود شده، روش ساخت مرکز محوری داشته است. بازسازی و ساخت این خانه زیبا با هدف حفظ محیط زیست و از بین نرفتن درختان اطراف بوده است. نکته جالب این خانه جنگلی که باعث شده یکی از زیباترین خانه های ایران باشد تلفیق سبک مدرن و روستیک است که المان هایی از هر دو را می توان پیدا کرد.

. بازسازی و ساخت این خانه زیبا با هدف حفظ محیط زیست و از بین نرفتن درختان اطراف بوده است

زیباترین خانه های تاریخی ایران

در کنار زیباترین خانه های امروزی و جدید کشورمان که به شکل ملک شخصی یا واحد آپارتمانی و برج معرفی کردیم یکسری از خانه های زیبای ایران هم خانه های تاریخی هستند که هنوز پس از گذشت صدها سال، کماکان زیبا و دل انگیز باقی مانده است. در ادامه به طور مختصر معرفی می کنیم:

  • خانه عامری های کاشان

خانه یا سرای عامری ها که اکنون به یک هتل 5 ستاره با امکانات فول تبدیل شده یقینا یکی از زیباترین خانه های ایران است که قدمت آن به دوران زندیه می رسد که در دوران قاجار بازسازی شد. در این خانه چندین حیاط و در مجموع 85 اتاق وجود دارد. این خانه به دو قسمت بیرونی و درونی تقسیم بندی می شود که هر یک از بخش ها متشکل از اتاق های 3 درب و شاهنشین های 7 درب به همراه حمام های جداگانه مردانه و زنانه است. این خانه با متراژ 7000 متر مربع جزو زیباترین و بزرگترین خانه های ایران است.

خانه یا سرای عامری ها که اکنون به یک هتل 5 ستاره با امکانات فول تبدیل شده یقینا یکی از زیباترین خانه های ایران است

  • موزه زمان تهران

موزه زمان حدود 5000 متر مربع مساحت دارد که زیر بنای آن به 700 متر مربع می رسد. این خانه که در حدود 80 سال پیش در زمان قاجار ساخته شده متعلق به معیرالممالک، داماد ناصرالدین شاه بوده است. پس از آن در سال 1304 توسط عبدالله خان منصور خریداری شد که تا سال 1346 وراث در آن زندگی می کردند. سپس حسین خداداد در حالی که عمارتی یک طبقه از جنس خشت و گل بود آن را خریداری کرد که تا 10 سال فعالیت بر روی مرمت و بازسازی و دو طبقه کردن بنا به همراه گچبری های خلاقانه و معماری بی نظیر آن طول کشید. این بنا اگر چه الان تبدیل به موزه شده و از ساعت های رجل سیاسی تا ساعت های اولیه و رومیزی و دکوری برای بازدید را در خود جای داده اما کماکان به عنوان یکی از زیباترین خانه های ایران شناخته می شود.

موزه زمان تهران

  • خانه داد یزد

از جمله زیباترین و بزرگترین خانه های ایران، خانه داد یزد است که امروزه به عنوان تنها هتل 4 ستاره در دل بافت تاریخی یزد مشغول به کار می باشد. ساخت اولیه بنا در سال 1307 توسط حاج عبدالخالق داد به عنوان مهمانپذیر و محل حمل و نقل کالا تأسیس گشت و تا سال 1372 نیز به همین رویه ادامه داد. از سال 1380 تا 86 مورد بازسازی و مرمت اساسی قرار گرفت تا به فرم هتل 4 ستاره تبدیل شود. این خانه تاریخی اکنون به عنوان یک هتل  چهار ستاره با کیفیت و درجه یک مشغول به فعالیت و خدمات رسانی به گردشگران عزیز است.

از جمله زیباترین و بزرگترین خانه های ایران، خانه داد یزد است

  • خانه قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام که شرق خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته در طی سال های 1257 تا 1267 در دوره ناصرالدین شاه و با فرمان علی محمد خان قوام ساخته شد. بخش بیرونی آن موزه نارنجستان و بخش درونی آن خانه زینت الملوک معروف است. مساحت خانه قوام که از زیباترین خانه های تاریخی ایران محسوب می شود 3500 متر مربع است که کلیه ساختمان ها در دو بخش شمالی و جنوبی قرار گرفته اند. این خانه نه فقط بخاطر امکانات مختلف و زیبایی در طراحی و ساخت بلکه بخاطر نوع محله و سبک معماری زیبای ایرانی جزو زیباترین خانه ها حساب کرده اند.

خانه قوام شیراز

  •  هتل آنتیک ملک التجار در یزد

در حدود 120 سال پیش، حاجی علی عسکر شیرازی از تجار قدیمی و موفق شهر یزد که از جانب ناصرالدین شاه لقب ملک التجار را گرفته بود، خانه ای 540 متر مربعی را ساخت که نه تنها در آن زمان یک شاهکار معماری به حساب می آمد بلکه امروزه هم به آن قلب زیباترین خانه ایران را به آن داده اند. این خانه از سه بخش با اتاق های سه دری و پنج دری مخصوص مهمانان، بخش مخصوص اعضای خانواده و بخش مخصوص خدمه خانه تشکیل شده است. اتاق های معروف این خانه که اکنون تبدیل به هتل 4 ستاره لوکس شده شامل اتاق آدم و حوا، اتاق آیینه، اتاق یوسف و زلیخا و اتاق های عمومی است. بد نیست بدانید که این خانه شیک و لوکس که تبدیل به هتل شده اولین هتل خشتی دنیاست.

 هتل آنتیک ملک التجار در یزد

  • خانه مقدم یا خانه موزه مقدم دانشگاه تهران

خانه موزه مقدم که قدمت آن به اواخر زمان قاجار باز می گردد لقب زیباترین خانه ایران را از آن زمان به دوش می کشد که محل زندگی خاندان احتساب الملک و مقدم ها بود اما امروزه به موزه اشیای تاریخی تبدیل شده است. بد نیست بدانید که بسیاری از افراد لقب با ارزش ترین و زیباترین خانه جهان در ایران را هم به خانه مقدم داده اند. طراحی معماری و ساخت کاملا منطبق بر معماری ایرانی است. در بخش غربی خانه، ساختمان یا برج اربابی ساخته شده است. در بخش شمالی یک ایوان با چندین طاق و ستون زیبا که با کاشی های دوران زندیه و قاجار تزیین شده را می بینید. حوضچه مرمری وسط ایوان ضلع شمالی هم مربوط به حمام فتحعلی شاه است. این ویژگی های معماری و جزئیات آن را می توانید با جستجوی بیشتر مطلع شوید اما چیزی که از لحاظ زیبایی شناختی اهمیت دارد این است که در لیست زیباترین خانه های ایران نیز قرار گرفته است.

خانه موزه مقدم که قدمت آن به اواخر زمان قاجار باز می گردد لقب زیباترین خانه ایران را از آن زمان به دوش می کشد

  • خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی های کاشان یقینا از جمله زیباترین خانه های ایران است که توسط سید حسن نطنزی، از تاجران بسیار معروف نطنز کاشان، ساخته شده است. این خانه با مساحت 1700 متر مربع در سال 1354 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال های 2015 و 2016 نیز لقب زیباترین و محبوب ترین جاذبه توریستی ایران را از سوی یونسکو دریافت نمود. این خانه به دلیل ظرافت بالای معماری و تزیینات داخلی که بر عهده علی مریمی کاشانی بوده و همچنین نقاشی و گچبری های شاهکار و رعایت تمامی اصول زیبایی شناختی به عنوان یکی از گزینه های بلا منازع زیباترین خانه های ایران است. ساخت این خانه فوق العاده زیبا و مهندسی شده 18 سال طول کشید که اکنون توسط یک مالک خصوصی نگهداری می شود و برای بازدید نیست.

خانه بروجردی های کاشان یقینا از جمله زیباترین خانه های ایران است

  • عمارت آقازاده ابرکوه

عمارت آقازاده ابرکوه از دیگر زیباترین خانه های تاریخی ایران ماست که مساحت آن به 820 متر مربع می رسد که توسط حاج حسین ابرقویی در سال 1157 ساخته شد. قدمت این بنا به دوران قاجار باز می گردد. این خانه زیبا و تاریخی در ابرکوه، محله دروازه و میدان ابرقو قرار گرفته است. مهمترین ویژگی این بنا بادگیرهای دو طبقه است که در سال 1393 برای حفظ این اثر و جلوگیری از دست درازی های امارات متحده عربی بر روی اسکناس های 2000 تومانی ثبت گردید. این عمارت زیبا و بی نظیر اکنون کاربری هتل پیدا کرده و صرفا برای بازدید امکان پذیر نیست.

عمارت آقازاده ابرکوه از دیگر زیباترین خانه های تاریخی ایران ماست

جمع بندی مطالب

در این مطلب تلاش کردیم زیباترین خانه های ایران که بعضی از آنها لوکس ترین و بزرگترین خانه های کشور هم بودند را معرفی کنیم. این خانه ها به دلیل رعایت تمامی اصول زیبایی شناختی در کنار اصول و قواعد مهندسی و معماری توانسته اند تا این حد زیبا باشند. به طور کلی خانه های زیبای کشور ما بسیار بیشتر از این است و ما شاخص ترین خانه ها و نه زیباترین ویلاها را معرفی کردیم.
اگر شما قصد دارید خانه ای بسیار زیبا و مهندسی شده در سبک و مدل طراحی خودتان داشته باشید کافیست نوبت حضوری برای مشاوره رایگان با کارشناسان شرکت ساخت و ساز و گروه معماری آد رزرو کنید. برای دیدن نمونه های طراحی ویلا نیز کافیست به بخش پروژه ها مراجعه کنید که برنده جوایز داخلی و بین المللی زیادی بوده اند.

0 / 5
سوالات پر تکرار
بزرگترین و زیباترین خانه های ایران در برج های جهانشهر کرج و چناران تهران و خانه عامری های کاشان هستند.
خانه مقدم تهران و سفید رستم تنکابن لقب زیباترین خانه های جهان را دارند که در ایران هستند.
ویلا 2 شیراز، خانه آپادانا اصفهان، خانه 131 و خانه جنگلی اصفهان به سبک مدرن طراحی شده اند و بسیار زیبا هستند.
برخی از این خانه ها چون تاریخی هستند امکان بازدید دارند اما مابقی چون به شکل شخصی استفاده می شوند قابلیت بازدید دارند اما با کمی بررسی متوجه می شوید که رعایت همزمان اصول زیبایی شناختی، استانداردهای معماری، متریال های درجه یک و سازگار بودن با محیط زیست فصل مشترک تمامی آنهاست.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد