بهترین زمان ساخت و ساز چه فصلی است؟

زمانی که شما قصد دارید زمینی را برای ساخت و ساز خریداری کنید چندین سوال در ذهن شما شکل می گیرد. اول اینکه چه زمینی را خریداری کنید که رو به پیشرفت باشد و بتوانید علاوه بر سکونت به چشم سرمایه گذاری هم به آن نگاه کنید. پس از آن بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا، آپارتمان یا ملک شخصی فلت یا یک طبقه چقدر است؟ سوال بعدی که باید به آن پاسخ دهید این است که بهترین زمان ساخت و ساز چه فصلی است؟ نیمه اول سال شروع کنید یا نیمه دوم و اصولا چه عواملی تأثیرگذار هستند؟ ما قبلا به چند سوال شما پاسخ داده ایم و این بار تصمیم داریم به این چالش ذهنی شما پاسخ دهیم که برحسب تجربه و بررسی بازار مسکن و ساخت و ساز بهترین زمان شروع ساخت و ساز چه موقعی است که از لحاظ هزینه ای هم سود کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای ساخت و ساز

بهترین زمان برای ساخت و ساز چه موقعی است؟

وقتی صحبت از زمان یا فصل مناسب برای شروع ساخت و ساز می شود نظرات متفاوت است. اگر از سازندگان بپرسید اکثریت آنها فصل تابستان را پیشنهاد می کنند که تا حدی هم درست است اما از طرفی هم در زمستان مصالح کمی ارزانتر هستند. همچنین از سمتی در یک بازه زمانی سه ماهه ساخت و ساز هیچ ملک یا خانه ای تمام نمی شود و در هر صورت به فصل زمستان برخورد خواهید کرد.

برخی افراد هم بیان می کنند تعیین اینکه به طور دقیق بگوییم بهترین فصل ساخت و ساز چه موقعی است دشوار خواهد بود چرا که اگر از لحاظ صرفه جویی در هزینه ها بخواهیم مشخص کنیم، بهترین فصل برای خرید آهن آلات با مصالح ساختمانی و ساخت و ساز یکسان نیست. همچنین دستمزد کارگران و پیمانکاران نیز برای یک پروژه با ویژگی های مشخص در طی یک بازه زمانی یک ساله از ابتدا تا انتهای سال ثابت است.

به همین دلیل برای ساخت خانه ویلایی یا هر پروژه مسکونی دیگری که به دنبال آن هستید، تعیین بهترین فصل ساخت و ساز به عوامل مختلفی بستگی دارد و در نهایت این به شما باز می گردد که با توجه به اولویت ها و فاکتورهای ذهنی که دارید کدام یک را انتخاب کنید. ما به شکل مفصل هر کدام را به همراه مزایا و معایب بررسی می کنیم.
قبل از اینکه در ادامه به تفصیل در رابطه با زمان ساخت خانه صحبت کنیم توصیه می کنیم چنانچه با پروسه ساخت و ساز و شیوه آن آشنا نیستید، مقاله چگونه ساخت و ساز را شروع کنیم را مطالعه بفرمایید.

وقتی صحبت از زمان یا فصل مناسب برای شروع ساخت و ساز می شود نظرات متفاوت است.

فصل بهار و تابستان برای ساخت و ساز

یک شرکت ساختمانی ممکن است که فصل بهار را به شما پیشنهاد دهد که چندین دلیل هم دارد. اول از همه اینکه فصل بهار، آب و هوا مناسب است و کارگران ساختمانی فعالیت بیشتری خواهند داشت و کمتر اذیت می شوند. فصل تابستان بخاطر گرمای بالا کمک می کند تا در مراحلی که باید مواد خشک شوند تا ادامه کار امکان پذیر شود، این مراحل زودتر سپری شوند. همچنین طولانی تر شدن روزها در فصل بهار و تابستان روشنایی روز بیشتری را به همراه دارد که ساعات کاری را طولانی تر خواهد کرد بنابراین روند ساخت و ساز با سرعت بیشتری ادامه پیدا می کند.

فصل پاییز و زمستان برای ساخت و ساز

فصل پاییز و زمستان هم در صورتی بهترین زمان سال برای ساخت و ساز است که کار ساخت ستون، سقف و دیوارها در پاییز تمام شده باشد و در فصل زمستان کارهای داخلی باقی بماند در غیر این صورت پروژه ساخت و ساز با تأخیر مواجه خواهد شد. اما از نظر ما فصل پاییز و زمستان حداقل این حسن بزرگ را دارند که خرید محصولات فولادی با قیمت کمتر هم می توان انجام داد. بنابراین می توان محصولات فولادی را در این فصل ها خرید، سازه ابتدایی به شکل انبار موقت برای مصالح و مقاطع فولادی تشکیل داد تا در فصل بهار و تابستان ساخت و ساز را شروع کرد. با این کار، هر چند پروژه ساخت و ساز با تأخیر تمام خواهد شد اما از لحاظ هزینه ای شما را جلو می اندازد. از جنبه دیگر اگر به فصل پاییز و زمستان نگاه کنیم، شرکت های ساختمانی مشغله کمتری دارند که به نوبه خود روی افزایش کیفیت کار تأثیر می گذارد برخلاف تابستان که مشغله کاری بالا شاید روی کاهش کیفیت کار ساختمان سازی اثر گذار باشد.

فصل پاییز و زمستان هم در صورتی بهترین زمان سال برای ساخت و ساز است که کار ساخت ستون، سقف و دیوارها در پاییز تمام شده باشد

نتیجه گیری

به همین دلیل است که در ابتدای صحبت ها بیان کردیم لزوما بهترین زمان ساخت و ساز با بهترین زمان برای خرید مصالح و مقاطع فولادی یکسان نیست و این بستگی به شما دارد که چه فصلی را در نهایت انتخاب خواهید کرد و به ما بگویید چه زمانی شروع کنیم. در نیمه دوم سال چون دمای هوا کاهش پیدا می کند و بارش های جوی را داریم طبیعتا پروژه های عمرانی کاهش می یابند. این امر به نوبه خود سبب کاهش عرضه و تقاضا و سپس باعث ارزانتر شدن مصالح می شود. به همین دلیل می توان بهترین فصل برای خرید مصالح در نظر گرفت و سپس بهار و تابستان را بهترین زمان جهت ساختمان سازی دانست.

با این حال باید در نظر گرفت که در مناطق گرمسیری که سرمای چندانی وجود ندارد یا در مناطق سردسیری که برعکس است تنها با اتخاذ تصمیمات درست، انجام کارهای پیمانی و معماری بر طبق اصول و ضوابط مهندسی و استفاده از روش های به روز است که تأثیری بر عملکرد آنها ندارد. در واقع یک شرکت ساختمانی باید بتواند فارغ از اینکه چه فصلی بهترین زمان ساخت و ساز است بهترین عملکرد را از خود بر جای بگذارد چرا که طبق عقیده ما هیچ زمانی نباید کار ساخت و ساز و تحویل به مشتریان به تعویق بیفتد چرا که هر فصل مزایا و معایب خاص خود را دارد.

عوامل اثرگذار بر انتخاب زمان مناسب برای ساخت و ساز

علاوه بر اینکه باید بهترین زمان برای ساخت خانه را برحسب فصل انتخاب کرد برخی عوامل را باید بشناسید. این عوامل بدون اینکه نوع فصل اهمیت چندانی داشته باشد بر روی انتخاب زمان مناسب برای ساخت و ساز اثر می گذارند مثل:

  • قیمت فولاد

مقاطع فولادی مختلف مثل ورق و میلگرد تأثیر زیادی بر روی انتخاب زمان شروع ساخت و ساز می گذارند به همین دلیل در برخی مواقع می توان با تحلیل نوسانات، بر روی این مورد سرمایه گذاری کرد تا خرید و شروع ساخت و ساز در زمان مناسب باشد و الزاما به دنبال بهترین زمان ساخت و ساز نباشید.

  • نوسانات ارزی

شاید کمی عجیب به نظر برسد که در یک سازه یا مقطع فولادی و غیره چقدر محصول خارجی استفاده شده که نوسانات ارزی بخواهد روی انتخاب بهترین زمان ساخت و ساز یا خرید مصالح و متریال مورد نیاز تأثیر بگذارد؟ وقتی نگاهی به آمارها و نمودار می اندازیم در زمان هایی که نرخ ارز روند صعودی داشته در قیمت محصولات ساختمانی هم شاهد افزایش قیمت بوده ایم.

  • قیمت زمین

طبیعتا یکی از مهمترین عواملی که در انتخاب بهترین زمان برای ساخت خانه و ویلا اثر می گذارد قیمت زمین است. هر چقدر قیمت زمین افزایش پیدا می کند، هزینه های سرمایه گذاری، احداث و ساخت و ساز هم افزایش پیدا خواهد کرد که تأثیر گرفته از لوکیشن و میزان دسترسی های منطقه است.

  • اسکلت فلزی یا بتنی

اینکه بخواهیم مقایسه اسکلت فلزی و بتنی انجام دهیم که کدام یک بهتر است در مقاله ای جداگانه انجام شده اما موردی که قصد داریم در اینجا بررسی کنیم تأثیر آن بر انتخاب بهترین زمان ساخت و ساز است. با توجه به اینکه هر کدام با مصالح و متریال خاصی ساخته می شوند تمامی عوامل گفته شده بر قیمت آنها به شکل فصلی یا در زمان های خاص تأثیر می گذارد. بنابراین اینکه بخواهید ساختمان شما با اسکلت فلزی باشد یا بتنی، با توجه به میزان سرمایه گذاری متفاوت برای هر یک، روی انتخاب بهترین فصل سال برای ساخت و ساز تأثیرگذار است.

عوامل اثرگذار بر انتخاب زمان مناسب برای ساخت و ساز

جمع بندی مطالب

به طور کلی انتخاب بهترین زمان ساخت و ساز پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از طرفی وابسته به عواملی است که فصل خاصی نمی شناسد از سمتی نیز بسته به اقلیم و شرایط محیطی هر منطقه هم فصل خاصی از سال بهتر است. اما به طور کلی و طبق تجربه، بهترین زمان ساخت و ساز، فصل تابستان برای ساخت و ساز بخش بیرونی و فصل زمستان برای بازسازی و ساخت و ساز داخلی ساختمان و خرید مصالح و متریال ها مناسبتر است.

0 / 5
سوالات پر تکرار
جدای از اینکه یکسری عوامل غیر فصلی و شرایط اقلیمی تأثیرگذار هستند و نمی توان به طور قطعی صحبت کرد معمولا فصل تابستان برای ساخت و ساز بهترین زمان است.
برای بازسازی ساختمان در بخش های داخلی فصل زمستان موقع مناسبتری است که هم مصالح ارزانتر هستند و هم به دلیل کار در داخل ساختمانی که کارگران از سرما و گرما مصون هستند، هزینه های دستمزد پایینتر است.
اگر از لحاظ صرفه جویی در هزینه نگاه کنیم بله، چون مقاطع فولادی و متریال ها به دلیل کاهش فعالیت های عمرانی با کاهش قیمت مواجه می شوند. اما به طور کلی یک شرکت ساختمانی باید بهترین عملکرد را در هر فصلی داشته باشد.
قیمت مصالح و مقاطع فولادی، نوسانات ارزی، نوع ساخت و ساز و بازسازی، نوع اسکلت ساختمان و قیمت زمین اثرگذار هستند و معمولا فصلی هم نیستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد