طراحی آپارتمان شمال

طراحی آپارتمان شمال کشور به دلیل وجود شرایط خاص اقلیمی و منطقه ای با سایر مناطق کشور مثل مناطق کویری مرکزی یا کوهستانی غرب کشور کاملا متفاوت است. در طراحی آپارتمان مخصوصا در نواحی شمالی باید یکسری نکات، اصول و ضوابط مشخصی را رعایت کرد که در این مطلب به طور مفصل بررسی خواهیم کرد. باید توجه داشت کیفیت نهایی کار و پایداری سازه در گرو عمل کردن به این موارد است در غیر این صورت ساکنین احساس نارضایتی خواهند داشت و حتی شاید حاضر به خرید واحدهای ساخته شده نباشند. در ادامه با گروه معماری آد همراه باشید.

طراحی آپارتمان شمال کشور

اصول طراحی آپارتمان در شمال کشور

همانطور که گفتیم در شمال کشور، اقلیم و آب و هوای خاصی حاکم است بنابراین لازم است که اصول و قواعد طراحی آپارتمان شمال کشور رعایت شوند. اگر در برخی موارد مشاهده می کنید که آپارتمان ها اصولی نیستند و پس از مدتی زیبایی و استحکام اولیه را از دست می دهند و یا منطبق بر شرایط محیطی نیستند حتم داشته باشید که اصول و قواعد طراحی آپارتمان در شمال کشور رعایت نشده اند. در ادامه قصد داریم به این موارد اشاره کنیم:

  • اقلیم

اقلیم مناطق شمالی کشور، گرم و معتدل است که دلیل آن قرارگیری بین دریای خزر و رشته کوه البرز می باشد که میزان رطوبت و بارش های جوی را به شدت افزایش داده است. بنابراین باید برای این نوع از اقلیم آب و هوایی ساختارهایی در جهت مقابله با رطوبت زیاد و متریال های مقاوم در نظر گرفت.

  • عایق سازی کف

نوع خاک در مناطق شمالی کشور به گونه ای است که بخاطر نزدیکی به دریا و اقلیم همیشه مرطوب است و تا عمق زیادی به داخل آن نفوذ کرده است. بنابراین در مرحله طراحی آپارتمان باید الزامات عایق کاری و تجهیزات لازم را هم در نظر گرفت.

  • بهره گیری از نور طبیعی به شکل حداکثری

با توجه به اینکه در مناطق شمالی کشور آب و هوا اکثرا ابری است و نور خورشید خیلی زیاد نمی تابد بنابراین خیلی مهم است که از همان ابتدا این مسأله در نظر گرفته شود. با این دیدگاه در مرحله طراحی آپارتمان شمال، فضاهایی که نور بیشتر نیاز دارند در بخش جنوبی و برعکس قرار گرفته و قرارگیری پنجره ها در سمت نورگیر خانه خواهد بود. از طرفی با این طرز تفکر، معمولا ما برای آپارتمان های شمال، اتاق خواب و سالن نشیمن را در بخش جنوبی و آشپزخانه و سرویس های بهداشتی و حمام را در بخش شمالی قرار می دهیم.

  • بهره مندی از وزش باد برای خنک سازی و تهویه کم هزینه تر

هوشمندانه ترین نوع طراحی پلان مسکونی روشی است که با بهره گیری از وزش باد نیاز به سیستم های تهویه و خنک سازی را کاهش داده و در نتیجه هزینه های مصرف برق را کمتر کند. در شمال کشور معمولا وزش باد از غرب به شرق است پس با طراحی در راستای غرب به شرق می توان به این هدف نزدیک شد.

  • طراحی سقف و پشت بام و پنجره ها براساس بارندگی مناطق شمالی

در طراحی آپارتمان شمال موردی که کمتر به آن توجه می شود جهت بارش های جوی است که معمولا کج باران با زاویه 45 درجه از شمال و شمال غرب هستند. پس محل قرارگیری پنجره ها مهم است. از طرفی سقف ها نباید مسطح طراحی شوند بلکه صاف با ناودانی داخلی و سیستم زهکشی عالی در هنگام طراحی آپارتمان شمال از الزامات است.

  • ویو به سمت بیرون

یکی از مزایای طبقات بالا در آپارتمان ها، داشتن ویو به سمت محیط اطراف است. در خصوص طراحی آپارتمان شمال ویو طبقات بالا یا به سمت جنوب است که کوهستان و رشته کوه های البرز را شامل می شود یا اینکه به سمت نوار سبز جنگل و خط ساحلی است. بنابراین باید به این مسأله دقت کرد که به دلیل تراکم آپارتمان سازی و ساختمان سازی این ویو از بین نرود و در عین حال به ساختمان های کناری مشرف نباشد.

  • بالکن و تراس

برای آپارتمان های شیک و مجهز در شمال کشور تراس و بالکن هم در نظر گرفته می شود. با توجه به اهداف و بودجه کارفرما و البته منطقه ای که در آن احداث خواهد شد می توان تراس و بالکن هم برای واحدهای آپارتمان در نظر گرفت تا بتوانند هر چه بهتر از ویو محیط اطراف لذت ببرند.

برای آپارتمان های شیک و مجهز در شمال کشور تراس و بالکن هم در نظر گرفته می شود.

محوطه سازی برای طراحی آپارتمان شمال

یکی از مراحل مهم طراحی آپارتمان شمال، محوطه سازی است. طراحی محوطه برای آپارتمان های شمال باید حداقل با شرایط اقلیمی و امکاناتی که به طور طبیعی مردم به آن عادت دارند سازگاری داشته باشد و از امکانات مربوطه برخوردار باشد. به عنوان مثال ایجاد فضای سبز با درختان و درختچه ها الزامی است. همچنین باید در طراحی آپارتمان شمال در بخش محوطه، نرده کشی ها و محل رفت و آمد در مسیرها مشخص باشند. شیب زمین برای زهکشی مناسب هم در نظر گرفته شود که معمولا به ازای هر 20 متر، 20 تا 30 سانتیمتر است. نوع، مدل و میزان نورپردازی و مناطقی که باید چراغ نصب گردند در طراحی محوطه آپارتمان های شمال کشور نیز لحاظ می شوند.

یکی از مراحل مهم طراحی آپارتمان شمال، محوطه سازی است

فضاهای داخلی در طراحی آپارتمان شمال

بعد از طراحی محوطه، نوبت به محاسبات طراحی فضاهای داخلی می رسد. آپارتمان ها معمولا نسبت به خانه های شخصی ساز مساحت کمتری دارند بنابراین لازم است که یک طراحی شیک و اصولی انجام شود. به عنوان مثال فرض کنیم قصد طراحی آپارتمان شمال را داریم که مساحت هر واحد 100 متر مربع باشد.
فضای پذیرایی باید بین 35 تا 45 متر مربع باشد که فرم آن به شکل متقارن و نه به شکل صرفا مستطیلی یا مربعی الزامیست. آشپزخانه در طراحی آپارتمان شمال با توجه به متراژ هر واحدی که گفته شد کمتر از 15 متر مربع نباید باشد. طبق استانداردهای طراحی پلان آپارتمان های مسکونی، آشپزخانه باید مساحتی معادل 12 تا 17% مساحت کل را داشته باشد.

مساحت اتاق خواب ها نیز تقریبا 12 متر مربع بهترین گزینه است هر چند بین 10 تا 15% مساحت کل در نظر می گیرند. دقت داشته باشید که به این متراژ باید مساحت کمد دیواری هم اضافه شود. نکته بسیار مهم این است که در طراحی آپارتمان ها چه در شمال یا هر نقطه دیگری، یک اتاق خواب مستر هم نیاز است که مساحت بیشتری نسبت به سایر اتاق خواب ها داشته و معمولا والدین استفاده می کنند.

تقریبا 20% مساحت کل واحد آپارتمان هم باید به حمام و سرویس بهداشتی اختصاص داد که در مثال ما چیزی در حدود 20 متر مربع خواهد شد. مابقی متراژ باقیمانده را می توان به ریز فضاها اختصاص داد. طراحی داخلی موفق برای آپارتمان های شمال کمترین میزان پرتی و نقاط کور را دارد.
ضمنا باید کاملا به این موضوع دقت کرد که در طراحی آپارتمان شمال چه در فضای بیرونی و چه در فضای داخلی، باید سبک معماری که تأثیرگذار بر نوع طراحی است مشخص باشد. همچنین سبک طراحی در فضای داخلی و خارجی یکسان باشد.

بعد از طراحی محوطه، نوبت به محاسبات طراحی فضاهای داخلی می رسد.

نکات طراحی آپارتمان در شمال کشور

طراحی آپارتمان در شمال کشور به دلایلی که در ابتدا نیز توضیح دادیم یک پروژه خاص محسوب می شود به همین دلیل است که اصول و ضوابط خاصی هم در نظر گرفته ایم. براساس تجربه و دانش فنی و علمی همکاران خود به نکات مهمی هم دست پیدا کرده ایم که خود را به رعایت آنها ملزم می داریم:

  • در طراحی آپارتمان های شمال کشور باید بخشی به عنوان باران گیر هم در نظر گرفته شود به نحوی که جلوی تابش نور خورشید را نگیرد. البته این سایبان ها می توانند در برخی از مواقع سال جلوی تابش شدید و مستقیم خورشید را هم بگیرند.
  • فضای سبزی که در طراحی محوطه آپارتمان های شمال کشور باید کار کرد هم به عنوان زینت بخش محیط و ادغام شدن در محیط غالب آنجا و هم به عنوان تنظیم کننده دما و هوای فصل های مختلف سال کاربرد دارند. بنابراین نباید در محوطه سازی و طراحی قبل از آن ساده انگاری کرد.
  • بخش بیرونی و نما در طراحی آپارتمان شمال کشور باید نشان دهنده فرم و عملکرد و سبک معماری آن باشد بنابراین طراحی نما هم اهمیت زیادی دارد. نوع طراحی نما و سبک معماری انتخاب شده باید متناسب با بودجه و متریال در نظر گرفته شده باشد و کاملا با بافت معماری منطقه هم تناسب داشته باشد.
  • با توجه به نوع آب و هوای مناطق شمالی کشور درب و پنجره ها از لحاظ تعداد و سایز و موقعیت قرارگیری در پلان باید به گونه ای باشد که امکان تهویه راحت و سریع وجود داشته باشد. طبق نظر ما باید حداقل دو درب و پنجره برای هر اتاق و فضا در نظر گرفت.
  • قسمت هایی از منزل که مهمتر از همه هستند باید دسترسی بهتر و نورگیری بیشتری داشته باشند.
  • بهترین مصالح برای نمای ساختمان در شمال کشور و همچنین فضاهای داخلی و محوطه باید براساس نوع طراحی انتخاب شوند.

در طراحی آپارتمان های شمال کشور باید بخشی به عنوان باران گیر هم در نظر گرفته شود

هزینه طراحی آپارتمان شمال

با توجه به مواردی که تا اینجا در خصوص طراحی آپارتمان شمال توضیح دادیم مشخص می شود که برای اینکار نیاز به همکاری با یک شخص یا شرکت حرفه ای و کاربلد دارید. عواقب کار نکردن با طراحان حرفه ای برای آپارتمان های شمال کشور این است که ضوابط و مقررات به خوبی رعایت نخواهند شد که در آینده دردسر ساز خواهند شد، محل قرارگیری درب و پنجره ها و کلیه بخش های بازشو برای نورگیری و هواگیری و دلباز شدن و داشتن ویو مناسب به هم می ریزند، نوع متریال و سبک معماری به درستی انتخاب نخواهد شد و غیره.

قیمت طراحی آپارتمان شمال بستگی به موقعیت پروژه و مساحت آن، تعداد واحدها، نوع کاربری آپارتمان، سطح تجربه تیم طراح، اهداف پروژه و پیچیدگی بخش بندی های داخلی و پلان معماری دارد. هزینه نهایی هم به شکل درصدی از مبلغ کل پروژه، ساعتی یا حقوق ثابت و حتی براساس هر متر مربع قابل محاسبه است. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از هزینه ها و نحوه محاسبه با همکاران ما تماس بگیرید و تایم برای جلسه و صحبت حضوری دریافت کنید.

قیمت طراحی آپارتمان شمال بستگی به موقعیت پروژه و مساحت آن دارد
 

0 / 5
سوالات پر تکرار
مناطق شمالی کشور به دلیل نوع خاک و بستر زمین، اقلیم و شرایط آب و هوایی، میزان نورگیری و جریان هوا و موقعیت آن در برابر جنگل و کوهستان و سبک های معماری خاصی که کار می شوند حساسیت بالایی دارد.
معمولا بسته به متراژ هر واحد و نحوه قرارگیری پلان مشخصی چیده می شود و فضاهای مختلف درصد مشخصی از متراژ کل را به خود اختصاص می دهند که با شما هماهنگی های لازم جهت تأیید انجام خواهد شد.
سبک طراحی معماری آپارتمان های شمال کشور به سبک غالب منطقه محل احداث آپارتمان، بودجه بندی و اهداف بستگی دارد.
هزینه نهایی دریافتی بستگی کامل به متراژ، موقعیت پروژه، تعداد طبقات و بخش بندی های داخلی، سبک معماری و سایر عوامل دارد که به شیوه های مختلف قابل محاسبه است.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد