طراحی برج باغ

شاید اصطلاحا برج باغ (Vertical Garden Building) برای بعضی از افراد ملموس نباشد یا اینکه با اصطلاح مشابهی که در صنعت کشاورزی رایج است اشتباه بگیرند. برج باغ ها به ساختمان های بلندی گفته می شود که محوطه و فضای سبز گسترده ای دارند و گاها نمای ساختمان هم با پوشش گیاهی پر می شود. برج باغ ها در طراحی برج یکی از پروژه های رو به رشد و با استقبال زیاد است که خوشبختانه در طی چند سال اخیر پروژه های شهرسازی و برج سازی به فرم های مختلف مثل طراحی روف گاردن، فضای سبز در تراس، ایجاد فضای سبز و کاشت چمن در محوطه و غیره به این سمت حرکت کرده اند. گروه معماری آد نیز در این زمینه خدمات ارائه می کند اما قبل از اینکه در این خصوص به طور خاص صحبت کنیم ابتدا تصمیم داریم تا شما را با جنبه های مختلف طراحی و اجرای برج باغ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

برج باغ ها به ساختمان های بلندی گفته می شود که محوطه و فضای سبز گسترده ای دارند

ویژگی های برج باغ

خیلی از کارفرمایان و سرمایه گذاران در صنعت ملک و برج سازی از ما می پرسند که برج باغ چه ویژگی هایی دارد که امروزه طراحی پلان مسکونی رفته رفته جای خود را به برج باغ ها می دهد؟ شاید پاسخ این سوال تا حدی واضح باشد. تا سالیان طولانی شهرسازی، ساختمان و برج سازی و حتی ساخت ویلا باعث شده بود تا از میزان فضای سبز و محیط زیست که عامل اصلی بقا و مهمترین سرمایه سیاره ما هستند از بین برود. همانطور که می دانید با این سرعت فضای سبز از دست رفته جایگزین نمی شود که به دنبال خود مشکلات و مسائل زیادی را به همراه خواهد داشت.
اما با طراحی برج باغ نه تنها کارفرمایان حق از بین بردن فضای سبز را ندارند بلکه حتی اگر زمین وسیعی هم در اختیار داشته باشند تنها بخشی از آن را می توانند به ساخت و ساز اختصاص دهند. در واقع حدود دو دهه پیش که اصطلاح طراحی برج باغ بر سر زبان ها جاری شد، مصوبه ای قانونی شکل گرفت که مالکان باغ و زمین های وسیع فقط می توانند 30% از زمین خود را بسازند و مابقی آن باید به همان شکل محوطه و سپس ایجاد فضای سبز یا باغ بماند. همه این اتفاقات و پافشاری ها ریشه در ویژگی های برج باغ ها دارد.
ویژگی مهم طراحی برج باغ این است که با ایده های داشتن برج های ارگانیک و سبز پیوند عمیقی دارد. بنابراین این مورد ویژگی بسیار مهمی است که فضای محوطه بیشتری برای داشتن فضای سبز اختصاص داده می شود به طوری که تفاوت آن با آپارتمان های مسکونی کاملا مشهود است.
ویژگی بعدی برج باغ ها این است که برخلاف طراحی آپارتمان مسکونی، پوشش های سبز محدود به تراس و روف گاردن نیست بلکه نما، بالکن، محوطه و سایر بخش ها را نیز شامل می شود. این ویژگی به حدی مورد استقبال قرار گرفته که در برخی کشورها کل نما را با پوشش های گیاهی مقاوم نسبت به اقلیم منطقه می پوشانند.
ویژگی مهم دیگری که در طراحی برج باغ ها به آن اشاره می کنیم الزام حفظ پیوند انسان با طبیعت است بنابراین طراحان و معماران ملزم هستند در این راستا حرکت کنند که به نوبه خود حفظ طبیعت را به همراه دارد که بسیار ارزشمند است. بنابراین طراحی برج باغ نه فقط از منظر مسکونی، تجاری یا اداری بودن بلکه از منظر جنبه هایی بسیار فراتر مثل حفظ محیط زیست و فضای سبز و کمک به داشتن محیط زندگی سالم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ویژگی مهم طراحی برج باغ این است که با ایده های داشتن برج های ارگانیک و سبز پیوند عمیقی دارد.

اصول طراحی برج باغ

طراحی برج باغ مسکونی و حتی با کاربری های تجاری و اداری براساس یکسری اصول بسیار مهم است ضمن اینکه یکسری اصول مشترک نیز با طراحی برج دارد که می توانید در صفحه خدمات مربوط به آن مطالعه کنید. اصولی که ما به عنوان یک گروه معماری رعایت می کنیم تا یک برج ارگانیک یا سبز به خوبی بدرخشد و سازه آن بتواند موفقیت خود را توصیف کند عبارتند از:

  • استفاده از گیاهان و پوشش سبز در تمامی بخش ها باید در اولویت باشد که لازمه آن نوعی از طراحی است که به آنها آسیب نزند
  • متراژی که برای برج باغ ها در نظر گرفته می شود باید بیشتر از برج های مسکونی معمولی باشد چرا که فضای سبز سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد
  • نمای برج باید در جهات مختلف آزاد باشد یعنی باید به گونه ای باشدکه از هر چهار طرف امکان قرارگیری تراس و بالکن سبز به وجود بیاید
  • وجود گیاهان برای رسیدن به هدف اصلی در طراحی برج باغ ها نباید مانع از این شود که امکانات تفریحی و رفاهی یک برج با محدودیت روبرو شود
  • نوع متریالی که برای اجرا و ساخت برج باغ ها انتخاب می شوند نباید مانع از رشد گیاهان شده و یا نمای نامناسبی به برج ببخشد
  • هنگام طراحی و ساخت و ساز نباید از حد تعیین شده خارج شد چرا که این مورد یک قانون بوده و تخلف از آن جرم محسوب می شود
  • گیاهانی که انتخاب می شوند باید حتما با شرایط اقلیمی و محیط زیستی سازگاری داشته باشند در غیر این صورت پس از مدتی مشخص کل ساختمان وجهه اصلی خود را از دست خواهد داد
  • تمهیدات لازم جهت حفظ و نگهداری نمای سبز در طراحی برج باغ ها باید در نظر گرفته شود
  • معمولا سبک مدرن بهترین گزینه برای برج باغ محسوب می شود هر چند این مورد تا حدی سلیقه ای است
  •  طبق قوانین موجود اگر مساحت زمین زیر 3000 متر مربع است حداکثر 15% از مساحت زمین را می توان به ساختمان مسکونی دو طبقه اختصاص داد و اگر بیشتر از 3000 متر مربع باشد، حداکثر 15% از مساحت زمین را می توان برای ساختمان مسکونی سه طبقه اختصاص داد بنابراین طراحی برج باغ با قوانین سختگیرانه ای روبرو شده تا امکان تخطی وجود نداشته باشد.

تمهیدات لازم جهت حفظ و نگهداری نمای سبز در طراحی برج باغ ها باید در نظر گرفته شود

نکات طراحی برج باغ

شرکت ساختمانی که مسئولیت طراحی برج باغ را بر عهده می گیرد باید حتما به نکات مهمی که در این زمینه مطرح است دقت ویژه داشته باشد. در ادامه براساس تجربه و تخصصی که در این زمینه داریم به شما چند نکته اساسی را بیان می کنیم:

  • جنس خاک زمینی که برای برج باغ انتخاب شده باید کاملا مناسب و منطبق بر اصول مهندسی باشد
  • ویژگی توپولوژیکی باید بررسی شوند تا میزان پستی و بلندی و اقدامات لازم مشخص شوند
  • خطوط گسل و تمهیدات لازم برای مقاوم سازی و تخمین زلزله انجام گیرند
  • میزان رطوبت منطقه و به طور شرایط اقلیمی تعیین شوند تا براساس آن پوشش گیاهی انتخاب شود
  • نوع متریال با پوشش گیاهی سازگاری کامل نشان دهد
  • جهت گیری ساختمان منطبق بر داده های جهت تابش خورشید، میزان نورگیری ساختمان و میزان وزش باد و سیرکولاسیون داخلی باشد
  • طراحی برج باغ نیازمند رعایت فاصله مناسب بین ساختمان های مجاور است
  • زیرسازی های لازم جهت ایجاد پوشش گیاهی در نما، تراس و بالکن، روف گاردن و غیره انجام گیرند

جنس خاک زمینی که برای برج باغ انتخاب شده باید کاملا مناسب و منطبق بر اصول مهندسی باشد

مراحل طراحی برج باغ

برای طراحی یک برج باغ تیم حرفه ای طراحی و معماری باید به صورت مشترک جلساتی برگزار کنند تا ابتدا اهداف و خواسته های کارفرما بررسی شده و سپس با توجه به شرایط موجود بهترین راهکارها اتخاذ شوند. بنابراین قبل از اینکه طراحی برج باغ شروع شود باید زمین مسکونی مناسب و مورد تأیید انتخاب و خریداری شده باشد تا بتوان پروسه طراحی را شروع کرد. به طور کلی در طراحی برج باغ مراحل زیر طی می شوند:

  • طراحی محوطه

یکی از مراحلی که در طراحی برج باغ باید طی شود، طراحی محوطه است که در این پروژه بخش زیادی از آن حفظ می شود هر چند معمولا بخش مرکزی آن برای ساخت برج یا ساختمان تخریب می گردد. در محوطه سازی برای این دسته از برج ها، کاشت چمن مصنوعی و گیاهان مختلف، تعیین حد و مرزها، گابیون، نیمکت های مختلف، آبنماها و غیره استفاده می گردد.

  • طراحی لابی

برای طراحی لابی در برج باغ ها باید دقیقا همان اصول و قواعدی که قبلا صحبت کرده ایم رعایت شوند. یکی از خدمات گروه آد طراحی لابی است که در صفحه مربوط به آن به طور کامل در این خصوص صحبت کرده ایم.

  • طراحی روف گاردن

یکی دیگر از مراحل طراحی برج باغ، طراحی بخش روف گاردن است که به آن بام سبز هم می گویند. بام سبز را می توان به شکل ثابت یا مدولار که متغیر است طراحی کرد. به عبارت دیگر در طراح مدولار از باکس های گلدانی استفاده می شود که بتوان به راحتی جابجا کرد. همچنین از چمن های مصنوعی و تجهیزات قابل جابجایی استفاده می شود اما در طراحی ثابت اینگونه نیست. نورپردازی و انتخاب کفپوش مناسب و استفاده از پوشش های گیاهی مقاوم به همراه زیرسازی اصولی از دیگر کارهایی است که در هنگام طراحی برج باغ و پس از آن برای روف گاردن انجام می گیرد.

طراحی نما

شاید مهمترین مرحله طراحی برج باغ، بخش نمای آن باشد. طراحی نما در برج باغ ماهیت اصلی آن را تشکیل می دهد. نمای این برج ها شبیه به دیوار سبز یا ارگانیک است که سراسر آن را پوشش گیاهی تشکیل داده و سبب ایجاد حس عمیق با طبیعت در بیننده می گردد. نمای این برج ها باید با دقت زیاد طراحی شود و با توجه به اینکه بخش زیادی از آن توسط پوشش گیاهی پوشانده شده چندان سبک معماری اهمیتی پیدا نمی کند.

شاید مهمترین مرحله طراحی برج باغ، بخش نمای آن باشد

هزینه طراحی برج باغ

هزینه هایی که باید بابت طراحی و ساخت برج باغ بپردازید، قیمت کل آن را تعیین می کند و زمانی که از این موارد اطلاعات کامل داشته باشید خواهید توانست به خوبی بودجه خود را مدیریت کنید. به طور کلی برای طراحی و سپس ساخت برج باغ باید هزینه های زیر پرداخت شوند:

  • دریافت جواز ساخت برج و هزینه های شهرداری
  • خرید زمین در موقعیت مناسب
  • تأمین مصالح برای واحدها و طبقات مسکونی
  • هزینه های محوطه سازی
  • هزینه های مربوط به ساخت روف گاردن
  • موارد مربوط به بیمه و مالیات
  • دستمزد کارگران و مهندسین   

به طور کلی نیز هر چقدر متراژ مدنظر برای ساخت برج باغ و محوطه سازی آن که برحسب متراژ کل زمین تعیین می گردند بیشتر باشد هزینه های طراحی بیشتر خواهد شد. پیچیدگی پروژه و خواسته های کارفرما نیز می تواند بر روی قیمت نهایی تأثیرگذار باشد.

هزینه هایی که باید بابت طراحی و ساخت برج باغ بپردازید، قیمت کل آن را تعیین می کند

0 / 5
سوالات پر تکرار
برج هایی که فضای سبز گسترده ای دارند و نمای آنها با پوشش گیاهی و سقف آن به شکل روف گاردن طراحی شده باشد برج باغ نام دارند.
حفظ طبیعت و سازگاری با محیط زیست، حفظ پیوند محیط و انسان ها، محدود نبودن فضای سبز در برج ها به روف گاردن و تراس و بالکن، همگامی با ایده های برج های ارگانیک و غیره تنها بخشی از دلایل محبوبیت بالای برج باغ ها در جوامع امروزی دنیاست.
با توجه به اینکه بخش نما و سایر قسمت های برج با گیاهان مختلف پوشیده می شود و از دید خارج هستند چندان سبک معماری خاصی مطرح نیست.
بسته به متراژ زمین، نوع محوطه سازی، شیوه ساخت و اجرا، پیچیدگی های طراحی و سایر موارد هزینه نهایی تعیین می شود که در جلسات حضوری به طور کامل صحبت می شود.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد