تزیین راه پله ورودی ساختمان

شاید در دکوراسیون داخلی و خارجی منزل هیچ جا به اندازه راه پله ها مورد کم لطفی قرار نگرفته باشند. راه پله های ورودی ساختمان یا بیرونی ساختمان کمتر مورد توجه قرار می گیرند در صورتی که یکی از بخش های پرکاربرد و پر استفاده ای است که نه تنها در ارتباط بخش های بیرونی با داخلی ساختمان بلکه در عبور و مرور و تردد زیاد و تسهیل این روند نقش مهمی دارند. در برخی ساختمان ها می بینیم که نهایت ابتکار و خلاقیتی که برای تزیین راه پله بیرونی ساختمان یا ورودی به ساختمان به خرج می دهند، تزیین با چند گلدان و آویز کردن چند تا قاب عکس و تابلو و وسایل دیوارکوب است. در این مطلب تیم طراحی دکوراسیون داخلی گروه معماری آد قصد دارد به شما چندین ایده ناب و جدید برای تزیین راه پله ورودی ساختمان آموزش دهد تا متفاوت به نظر برسید و در ایده های تکراری باقی نمانید. با ما همراه باشید.

چندین ایده ناب و جدید برای تزیین راه پله ورودی ساختمان

جدیدترین راهکارهای تزیین راه پله ورودی ساختمان

تزیین راه پله حیاط و راه پله بیرونی ساختمان با ایده های جدید کاملا شیک و متفاوت به نظر خواهد رسید. بر همین اساس تصمیم گرفته ایم این ایده های جدید را با شما به اشتراک بگذاریم:
•    رنگ آمیزی با رنگ های خاص
برای تزیین راه پله منزل باید گاهی اوقات دل به دریا بزنید و ترس خودتان را بیرون بریزید. مثلا رنگ آمیزی پله ها با رنگ های تیره و بولد نسبت به اطراف که کاملا مشخص و واضح باشد ایده جسورانه ای است. در عین حال به شیک شدن راه پله ها کمک زیادی می کند.
•    تزیین راه پله ال شکل
برای تزیین راه پله های ال شکل باید به قسمت پاگرد پله ها فکر کنید. مثلا می توانید یک مجسمه کوچک برنزی یا یک گلدان بزرگ شیک صنایع دستی میناکاری یا قلمکاری شده قرار دهید. با این کار هم پلکان ال شکل شما بیشتر به چشم می آید و هم اینکه به زیبایی هر چه تمامتر تزیین شده است.

  • چمن کاری مخصوص

علاوه بر قرار دادن گل و گیاه  بر روی پله و بخش های مختلف آن یک روش دیگر تزیین راه پله ورودی ساختمان چمن کاری اطراف مسیر پله ها به نحوی است که ترکیب زیبایی با هم تشکیل دهند. بسته به مسیری که پله های ورودی تا درب ساختمان طی کرده اند نوع چمن کاری می تواند متفاوت باشد.

تزیین راه پله ورودی ساختمان چمن کاری اطراف مسیر پله ها است

  • کرکره های چوبی تزیینی

تزیین راه پله ورودی خانه شما اگر به فرمی است که می توانید به اطراف آن وسایل تزیینی آویز کنید کرکره های چوبی تزیینی هم ایده خوبی است. اما بیشتر از هر چیز این ایده برای ویلای روستیک مناسب است. مثلا می توانید به دیوار دو طرف درب ورودی آویز کنید.

  • آویز تابلوهای خاص

همه ما عادت داریم تابلوهای خاص خودمان را در فضای داخلی خانه آویز کنیم اما چه اشکالی دارد که شما این سنت و رسمی که معلوم نیست دلیل آن چیست را بشکنید و تابلوهای خاص خودتان را به دیوار روبرویی پله های ورودی ساختمان قرار دهید. این کار نه تنها اهمیت طرف مقابل را در عکس های دو نفره بیشتر نشان می دهد بلکه تنوع ویژه ای هم ایجاد کرده اید که برای تزیین راه پله ورودی ساختمان مناسب است.

  • تبدیل به نقطه کانونی

گاهی اوقات برای تزیین راه پله حیاط نیاز نیست چیزی به آن اضافه کنید یا چیزی آویز کنید بلکه کافیست از همان ابتدا و یا در مرحله بازسازی به فکر راهی برای تبدیل کردن آن به نقطه کانونی باشید. مثلا مدل طراحی راه پله و نوع متریال سازنده را می توانید ترکیب شیشه و چوب انتخاب کنید.

تبدیل به نقطه کانونی

  • ست کردن با پادری

برای تزیین راه پله ها می توانید یک پادری جلوی درب ورودی ساختمان بیندازید و از رنگی متضاد با پلکان استفاده کنید تا هر دو به شکلی شاخص و متمایز دیده شوند. پادری می تواند از جنس فرش یا هر جنس با دوام دیگری باشد که اطمینان دارید در شرایط آب و هوایی بیرون زود از بین نمی رود.

  • چراغ های دفنی

وقتی به فکر تزیین راه پله ورودی ساختمان هستید باید به زیبایی و دید کامل آن در شب هم فکر کنید. چراغ های دفنی نه تنها برای تزیین و زیباسازی بلکه برای استفاده بهتر از پلکان در شب و حفظ امنیت عابرین هم مناسب هستند. البته لازمه این کار این است که از مرحله نصب پله ها اقدام کنید یا اگر به فکر تعویض پله های قدیمی ورودی ساختمان هستید از همین مرحله برای سیم کشی و نصب چرغ های دفنی اقدام نمایید.

 چراغ های دفنی نه تنها برای تزیین و زیباسازی بلکه برای استفاده بهتر از پلکان در شب و حفظ امنیت عابرین هم مناسب هستند.

  • تندیس سر حیوانات ایده ای کلاسیک

برای تزیین راه پله ساختمان که در بخش بیرونی قرار دارد می توانید به ایده های کلاسیک و قدیمی متوسل شوید. حتما در ویلاهای قدیمی و روستیک یا در فیلم های وسترن دیده اید که برای تزیین راه پله ها از تندیس سر حیوانات استفاده کرده اند و به دو طرف درب ورودی آویز نموده اند. این کار در ترکیب با پلکان منظره زیبایی می سازد.

  • کف پله ها خالی نباشد

یک روش کم هزینه برای تزیین راه پله بیرونی ساختمان این است که کف پله ها را ساده رها نکنید. مثلا می توانید کف پله ها را با رانر بپوشانید. رانرها طرح و رنگ های مختلفی دارند که در طراحی ویلا در بخش خارجی به این موارد جزئی هم می توان دقت داشت. ضمنا این روش تزیین و زیباسازی علاوه بر کم هزینه بودن، خیلی سریع هم قابل اجراست.

  • ساخت ستون

برای تزیین راه پله ورودی ساختمان در مرحله بازسازی یک ویلای کلاسیک می توانید از ساخت ستون استفاده کنید. در ویلاهایی که اختلاف ارتفاع بین بخش ورودی ساختمان با قسمت پایینی وجود دارد ساخت پله بهترین گزینه است. اما برای اینکه خالی از عریضه نباشد می توانید در انتهای راه پله ها و نزدیک به درب ورودی، دو طرف آن را با یک جفت ستون قرینه در دو سمت، زیباتر کنید.

برای تزیین راه پله ورودی ساختمان در مرحله بازسازی یک ویلای کلاسیک می توانید از ساخت ستون استفاده کنید

  • رنگی رنگی کردن پله ها

برای تزیین راه پله های ورودی ساختمان می توانید به سراغ ایده های فانتزی بروید مثلا پله ها را به رنگ های مختلف رنگ کنید. ظاهر جذاب، زیبا و متفاوتی که پله های شما پیدا می کنند به راحتی برای تغییر شکل و شمایل و تزیین به زیباترین شکل ممکن کافی است.

  • پله های دکوراتیو

پله های دکوراتیو عموما طراحی و مدل های منحصربفردی دارند که برخی از آنها بسیار گران قیمت است مخصوصا اگر متریال سازنده پله جزو متریال های بسیار با دوام و با کیفیت باشد. از طرفی رنگ پله های دکوراتیو از مونوکروماتیک تا رنگ های متضاد متنوع بوده و در شکل های مختلف مثل منحنی، دایره ای، مثلثی و غیره کار می شوند. پله های دکوراتیو بهترین و زیباترین روش تزیین راه پله ورودی ساختمان هستند چرا که با انتخاب رنگ و نوع طراحی تأثیر اولیه بسیار خوبی روی بینندگان می گذارید و بسیار شیک جلوه خواهید کرد. تزیین راه پله ورودی ساختمان برای تکمیل سبک معماری و دکوراسیون داخلی الزامی است که نقش دروازه یا ورودی شیک را به خود خواهد گرفت.

  • طراحی متفاوت

اگر در مرحله طراحی و ساخت و ساز هستید برای تزیین راه پله ورودی ساختمان می توانید به سراغ طرح های متفاوت بروید. مثلا مدل هایی که مدل هندریل ها با نوع عادی متفاوت است و بعدا برای تزیین نیاز نباشد هزینه خاصی متحمل شوید.

  • تزیین با گل و گلدان

برای تزیین راه پله بیرونی ساختمان گاهی با یک گل و گلدان هم امکان پذیر است نیاز به صرف هزینه های زیاد یا تغییرات خاص نخواهید بود. گل و گلدان هایی که در کنار راه پله قرار می گیرند یا بر روی بخش سکو مانند کناری قرار دارند گزینه های خوبی هستند.

تزیین راه پله بیرونی ساختمان گاهی با یک گل و گلدان هم امکان پذیر است

  • استفاده از سازه های آبی

یک روش جالب برای تزیین راه پله ورودی ساختمان استفاده از سازه های آبی مثل آبنماها و یا حوضچه های مصنوعی در زیر و اطراف راه پله بیرونی ساختمان است. البته چون در کشور ما با مشکل کم آبی روبرو هستیم حتما دقت داشته باشید که این سازه آبی دارای سیستم بسته یا ایزوله بوده و آب مورد استفاده به شکل چرخه جریان داشته باشد تا مصرف آب زیاد نشود.

ک روش جالب برای تزیین راه پله ورودی ساختمان استفاده از سازه های آبی مثل آبنماها و یا حوضچه های مصنوعی است

  • کفپوش های مونوکروم

یک راه تزیین راه پله های قدیمی این است که روی آنها را با کاشی یا سنگ های مونوکروم یعنی کفپوش هایی که کاملا در همه بخش ها تک رنگ هستند بپوشانید. بهترین رنگ کفپوش راه پله ورودی ساختمان هم رنگ هایی مثل بژ، اخرایی و قهوه ای و در حالت مات است که زیبایی بیشتری دارند و بازتاب نور مدل های براق به داخل خانه نمی رود.

جمع بندی مطالب

برای اینکه تمامی اجزای منزل زیبا و با فرم مناسب به نظر برسند لازم است که همه اصول و نکات رعایت شده باشند. به عنوان مثال علاوه بر اینکه لازم است اندازه استاندارد راه پله در مرحله طراحی و ساخت رعایت شوند، روش و ایده های جدید برای تزیین هم لازم است. بر همین اساس جدیدترین و بهترین ایده های تزیین راه پله ورودی ساختمان را مطرح کردیم تا بتوانید فرم قشنگتری به آن ببخشید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
استفاده از گل و گلدان، پادری ست با پله ها یا رانر برای پوشاندن کف پله و چمن مصنوعی در اطراف راه پله بیرونی ساختمان روش های کم هزینه برای تزیین هستند.
اگر به فکر استفاده از چراغ دفنی، آبنما در زیر پله ها، مدل های دکوراتیو یا طراحی های خاص هستید باید قبل از طراحی و ساخت راه پله به فکر آن باشید.
استفاده از گل و گیاهان در پاگرد پله های ال شکل یا آویزهای دکوراتیو بهترین روش است.
می توانید به جای تخریب و عملیات بازسازی که پر هزینه هستند روی آنها را با کفپوش های مقاوم مثل سنگ، موزاییک یا کاشی های مونوکروم بپوشانید.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد