30 ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن در ایران و جهان

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری چیست؟ اگر شما هم به فکر خرید منزل، بازسازی یا اجاره آن هستید توجه به ویژگی های معماری و خصوصیات فنی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چقدر یک منزل یا آپارتمان مسکونی تناسب بیشتری با اصول و قواعد معماری داشته باشد و شیت بندی معماری یا پرزانته آن بهتر انجام گرفته باشد، ساختمان بهتر و استانداردتری ساخته خواهد شد. از طرفی منظور ما از یک خانه با معماری خوب صرفا نمای ساختمان نیست چون این مفهوم در ذهن افراد به این شکل ثبت شده است. به همین دلیل در ادامه ضمن بررسی ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری ایران و غرب، سبک های مختلف را هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری

ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری چیست؟

بسیاری از نارضایتی هایی که بعد از خرید، ساخت یا بازسازی خانه مطرح می شود یا کماکان منزل اجاره شده نتوانسته با مستأجرین ارتباط خوبی پیدا کند، توجه نکردن به همین ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری است. به همین دلیل در ادامه به طور مفصل قصد داریم به بررسی ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری شهری بپردازیم.

فضاهای تفکیک شده:

یکی از ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، فضاهای تفکیک شده است به نحوی که کاربری هر فضا کاملا مشخص است و این کار با حداقل دیوارچینی انجام گرفته باشد. اگر هم در حال بازسازی منزل هستید می توانید این کار را با تخریب دیوارهای غیر حامل و سپس قرار دادن پاراوان یا پارتیشن به خوبی انجام دهید.

نورگیری:

شاید مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری بحث نورگیری باشد. پنجره ها محل ارتباط  فضای داخلی با خارجی و مهمترین ورودی نور و هوای تازه هستند. هر چقدر نور ورودی به درون خانه بدون اینکه مزاحمت ایجاد کرده و اقلیم درونی آن را بر هم بریزد، بیشتر باشد، حس و حال اعضای خانواده و خلق و خوی آنها بهتر است. بنابراین سعی نکنید به بهانه حفظ حریم خصوصی، با نصب پرده هایی که نور از آنها عبور نمی کند محیط داخلی را تیره و تار کنید.

شاید مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری بحث نورگیری باشد

فضای سبز:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری و شهرسازی برای آپارتمان ها، فضای سبز است. طراحی فضای سبز مخصوصا در مورد زندگی آپارتمان نشینی در شهرهای مختلف اهمیت بالایی دارد تا پیوند با طبیعت حفظ شود. فضای سبز به شکل زمین چمن، درختان مناسب، گل های آپارتمانی و غیره به کار می رود. هر چقدر در معماری و ساخت آپارتمان ها یا برای محوطه سازی در طراحی ویلا به این موضوع بیشتر دقت شده باشد، ارزش معماری آن بالاتر می رود.

انعطاف پذیری:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری داخلی این است که در آینده بتوانید هر فضا را با تغییر کاربری به محیط جدیدی تبدیل کنید بدون اینکه از این لحاظ محدودیت وجود داشته باشد. به عنوان مثال بتوانید با کمی تغییرات یک اتاق را به دفتر کار تبدیل کنید.

طراحی داخلی و چینش فضاها:

در معماری ایرانی به تفکیک فضاها و حریم خصوصی در داخل منزل اهمیت زیادی داده شده است. ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری در ایران چینش و طراحی داخلی اصولی بخش های مختلف است. به عنوان مثال درب سرویس بهداشتی و حمام نباید مستقیما به داخل آشپزخانه یا فضای ناهارخوری باز شوند. آشپزخانه اپن باید دید مناسبی نسبت به پذیرایی و تلویزیون داشته باشد. اتاق خواب ها باید حریم خصوصی کامل داشته باشند. فضای پذیرایی و ناهار خوری هم باید از یکدیگر فاصله خوبی داشته باشند.

طراحی داخلی و چینش فضاها

ابعاد هر فضا:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری دقت به ابعاد هر فضای منزل است. به عنوان مثال باید راهرو ورودی به شکلی طراحی شده باشد که اگر همزمان دو یا چند نفر حضور داشتند مشکلی در رفت و آمد پیش نیاید. اگر در پذیرایی قصد دارید مبلمان بچینید به هیچ وجه نباید مزاحم رفت و آمد باشد و فضا به اندازه کافی بزرگ باشد. بخش جزیره در آشپزخانه هم باید تناسب کامل با متراژ کلی آشپزخانه داشته باشد.

رنگ فضا:

از مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری طراحی و توجه به جزئیات، نوع رنگ و ترکیب آن در فضای داخلی است. علاوه بر اینکه باید از منابع نوری مختلف مثل نور طبیعی، نورهای مخفی و غیره به شکل مناسب استفاده شده باشد تا رنگ فضا را بهتر جلوه دهند، نوع رنگ هر فضا نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال خانه هایی که متراژ کمی دارند باید رنگ روشن داشته باشند و برعکس. حتما قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید.

رنگ های تاثیر گذار در فضا سازی خانه

پایداری سازه:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری شناسی دقت به پایداری سازه و حتی قابلیت ضد زلزله آن است. با توجه به اینکه کشور ما زلزله خیز است بنابراین باید به این ویژگی مهم و پایداری و استقامت سازه از لحاظ کیفیت ساخت توجه ویژه ای داشته باشید.

پارکینگ:

پارکینگ در زندگی آپارتمان نشینی اهمیت بالایی دارد هر چند برای ملک شخصی نیز حائز اهمیت است. وجود فضایی برای پارک کردن وسایل نقلیه در معماری ساختمان نه تنها به امنیت آنها کمک می کند بلکه در فصل زمستان نیز به روشن شدن سریعتر وسیله نقلیه و جلوگیری از خرابی های متناسب با آن کمک می کند. بنابراین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری شهر، توجه به پارکینگ، متراژ مناسب آن، دهانه ورودی و امکاناتی است که برای آن در نظر گرفته اند.

سیستم سرمایشی – گرمایشی:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری علمی این است که سیستم سرمایشی – گرمایشی باید با توجه به شرایط آپارتمان یا ملک شخصی تغییر کند. در آپارتمان ها و برج های مختلف، سیستم سرمایشی و گرمایشی می تواند به شکل مرکزی یا به شکل جداگانه برای هر واحد انتخاب شود. در ملک شخصی سیستم های سرمایشی – گرمایشی به شکل مجزا داخل خانه هستند. از طرفی محل قرارگیری و نوع سیستم های سرمایشی – گرمایشی نیز در خانه های شخصی ساز بسیار مهم است تا در تمام طول سال هوای مطبوع و دلپذیری داشته باشید.

سیستم های عایق:

از ویژگی های یک ساختمان مسکونی خوب توجه به سیستم های عایق برودتی – حرارتی و همچنین عایق های صوتی است. امروزه در زندگی شهرنشینی، آلودگی صوتی بسیار افزایش پیدا کرده است و همین باعث شده تا آرامش زندگی در سال های گذشته روز به روز کم رنگتر شود. یکی از راه های برقراری آرامش در فضای داخلی استفاده از پنجره های دو یا سه جداره هستند که جلوی ورود و خروج صدا را می گیرند. همچنین این پنجره ها به حفظ انرژی و دمای داخلی در تمام فصول سال کمک می کنند. بنابراین به این ویژگی بسیار مهم در طراحی معماری یک ساختمان دقت کنید.

تأسیسات آب، تلفن و برق:

از جمله ویژگی های یک منزل خوب این است که سیم کشی تلفن کاملا به شکل اصولی و با کمک سیم های حاوی مس خالص و روکش آلومینیومی انجام شده باشد. همچنین فاصله مناسب و جداگانه ای باید برای سیم کشی برق نسبت به تلفن در نظر گرفته باشند تا از ایجاد نویز جلوگیری شود. تأسیسات آب و گاز هم باید به شکل توکار و اصولی انجام گرفته باشد تا کاربری و زیبایی خانه دستخوش تغییرات نامناسب نشود.

پوشش دیوار:

ویژگی معماری خوب ساختمان، پوشش مناسب دیوارهاست. دیوارها صرف نظر از اینکه با کاغذ دیواری، دیوارپوش فومی در انواع مختلف، رنگ روغن و اکریلیک و غیره پوشش داده شده اند باید در مقابل گرد و غبار و نفوذ آب مقاوم باشند تا تمیزکاری آنها بسیار راحت باشد.

کفپوش:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری کفپوش های مناسب است. شاید از نظر برخی افراد کفپوش سنگ یا آنتیک یکی از ویژگی های یک منزل خوب باشد اما قطعا کافی نیست! جنس کفپوش باید به گونه ای باشد که هنگام راه رفتن بر روی آن لیز نخورید و یا فرش بر روی آن سر نخورد. همچنین رنگ کفپوش باید با فضای کلی خانه تناسب داشته باشد و خانه را کوچکتر جلوه ندهد. به عنوان مثال رنگ تیره پارکت برای خانه کوچک مناسب نیست.

دسترسی به قسمت های مختلف شهر:

دسترسی خوب به بخش های مختلف شهر یقینا از جمله ویژگی معماری خوب ساختمان است. هر چقدر به بخش های دیدنی، فروشگاه ها، ایستگاه اتوبوس و مترو، مراکز درمانی و غیره دسترسی راحتتری داشته باشید بهتر است. با این حال نوع معماری ساختمان هم باید به گونه ای باشد که این آپارتمان را نسبت به ساختمان های مجاور و اطراف متمایز نشان دهد.

آسانسور:

آسانسور یکی از امکاناتی است که اگر از شما بپرسند یک خانه خوب چه ویژگی هایی دارد قطعا به آن اشاره خواهید کرد. آسانسور مخصوصا برای آپارتمان هایی که بیشتر از 4 طبقه هستند الزامیست و در غیر این صورت تخلف رخ داده است. پلکان باعث سر و صدای زیاد ساکنین هنگام عبور و مرور شده و حتی رفت و آمد را بسیار دشوار می کنند.

نمای ساختمان:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری پایدار توجه به نمای ساختمان و متریال بکار برده شده است. بهترین نوع نما که در شرایط مختلف، مقاومت بسیار خوبی دارد و در طی زمان بر اثر تابش آفتاب دچار رنگ پریدگی و افت کیفیت نمی شود، سنگ است. به هیچ وجه نمای ساختمانی که با کاشی کار شده باشد، مورد تأیید نیست.

راه پله ها:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری سازمانی و مسکونی راه پله های اصولی و استاندارد است. عرض هر راه پله نباید از 90 سانتیمتر کمتر باشد. عرض هر پله نیز باید حداقل 30 سانتیمتر با ارتفاع 18 سانتیمتر باشند. همچنین به شیب پلکان دقت کنید چرا که تأثیر مستقیم از لحاظ عبور و مرور راحت دارد.

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری سازمانی و مسکونی راه پله های اصولی و استاندارد است

امکانات ایمنی اضطراری:

از ویژگی های بسیار مهم یک خانه خوب از نظر معماری در نظر گرفتن بخش هایی مثل چاه ارت و برق گیر در ساختمان های بلند و همچنین بخش های بسیار مهمی نظیر پله فرار و مسیر خروج اضطراری است.

تعداد واحد در هر طبقه:

از ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، تعداد واحد در هر طبقه است. بهترین حالت این است که هر طبقه یک واحد داشته باشد. اما برای آپارتمان هایی که جمعیت متراکمی دارند بهتر است که واحدهای هر طبقه، مقابل یکدیگر و یا در نیم طبقه قرار داشته باشند.

اتاق خواب ها:

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری ذهنی، توجه به محل قرارگیری اتاق خواب ها و آرامشی است که در آنها وجود دارد. هر چقدر محل قرارگیری اتاق خواب، سر و صدای کمتری باشد از فضایی مثل آشپزخانه دورتر باشد بهتر است. همچنین بهتر است که اتاق خواب دارای سرویس بهداشتی و اتاق خواب مجزا با نورگیری مناسب و کاملا مستقل باشد.

تراس و بالکن:

از ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری غرب که در معماری ایرانی کمتر به آن پرداخته شده، تراس و بالکن است که  در مقاله تفاوت تراس و بالکن به جزئیات پرداخته شده است . تراس و بالکن در ملک های شخصی و برج های طبقاتی به عنوان فضایی برای دورهمی خانوادگی و استفاده از هوای مطبوع بسیار مهم است. اگر این فضا به درستی طراحی نشده باشد به انباری تبدیل خواهد شد که در اکثر خانه ها شاهد آن هستیم.

از ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری غرب که در معماری ایرانی کمتر به آن پرداخته شده، تراس و بالکن است

حریم خصوصی:

مهمترین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری اسلامی توجه به حریم خصوصی است. حریم خصوصی باید در تمامی قسمت های خانه و میزان دید از بیرون به فضای داخلی رعایت شده باشد. به عنوان مثال دیوار یا جان پناه تراس و بالکن نباید از بیرون دید داشته باشد. هر اتاق باید نسبت به پذیرایی حریم خصوصی داشته باشد. نوع پنجره ها و محل قرارگیری باید علاوه بر تأمین نور مناسب، حریم خصوصی را هم حفظ کنند.

بررسی سبک دکوراسیون و ویژگی های آن:

برای اینکه بتوانید ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی و خارجی یک خانه را از لحاظ درست بودن و رعایت قواعد بررسی کنید، باید با سبک شناسی در معماری داخلی آشنا باشید بنابراین توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید. پس از آشنایی با ویژگی سبک های مختلف، باید نوع سبک را شناسایی و ویژگی های اصلی را بررسی کنید. به عنوان مثال ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری مدرن، دوری کردن از تجملات و استفاده از وسایل مختلف صرفا براساس کاربرد و نیاز واقعی ساکنین است. همچنین باید فضای خانه ساده و بدون پیچیدگی و شلوغی باشد. رنگ های خنثی در دکوراسیون، نظم و تقارن در چینش وسایل و متریال های مقاوم و شیک از دیگر ویژگی های سبک مدرن است که اگر رعایت شده باشند یعنی ویژگی های یک منزل خوب مدرن را دارد.

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری معاصر انعطاف پذیری بالای آن است که در این مطلب به آن پرداختیم. وسایلی که در فضا قرار می گیرند اندک ولی کاربردی هستند. رنگ فضا بیشتر حالت مونوکروماتیک یا تک رنگ دارد. شیشه و فلزات در این سبک زیاد استفاده می شوند و خطوط بخش های مختلف، صاف و مستقیم است و تنها در مواقع لزوم شاهد خطوط منحنی در طراحی معماری فضا هستید. به همین ترتیب باید ویژگی های سبک سلطنتی، کلاسیک، روستیک و غیره را مورد بررسی قرار دهید.

ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری معاصر انعطاف پذیری بالای آن است

نورپردازی مصنوعی:

نورگیری مناسب را به عنوان ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری معرفی کردیم. نورپردازی مصنوعی، تعداد چراغ ها و نوع آنها و محل نصب در خانه هم اهمیت بالایی دارد تا در موقع شب نور کافی و مناسب بدون خیرگی نور تأمین شود. حتی اگر ملک شخصی در نظر دارید، نورپردازی در فضای محوطه و دکوراسیون خارجی و استفاده از مدل های مناسب و مقاوم در برابر شرایط جوی نیز کمک زیادی می کند.

نوع بافت در دکوراسیون داخلی:

از جمله ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، نوع بافت مناسب آن است. نوع بافت اگر مناسب باشد، یکنواختی را از محیط خانه دور می کند و هیچ گاه فضای منزل کسل کننده نخواهد شد ضمن اینکه تعادل را به محل زندگی می آورد. به عنوان مثال بر روی مبلمان سلطنتی، رومبلی نرم قرار بگیرد. جنس دیوارها و کفپوش زمخت با قرارگیری المان هایی که بافت نرمی دارند خنثی شود. 

نقطه کانونی باید باشد:

از مهمترین ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری، بررسی نقاط کانونی است. نقاط کانونی به دلیل اینکه تأثیر زیادی روی ساکنین دارند و جلب توجه زیادی می کنند، از ویژگی های یک منزل خوب هستند. بر همین اساس باید در معماری داخلی دیوار مشخص و جداگانه برای نصب تلویزیون، فضای مجزا برای قرارگیری مبلمان و متراژ مناسب برای طراحی بخش جزیره آشپزخانه در نظر گرفته شده باشد. این موارد از مهمترین نقاط کانونی هر خانه ای هستند.

نقاط کانونی خانه را بشناسیم

طراحی لابی:

طراحی لابی حرفه ای در ساختمان ها و برج ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لابی فضایی برای رسیدن به آرامش، محلی برای انتظار مهمانان و همچنین کنترل رفت و آمد مراجعین در کنار کاربری های اختصاصی دیگر است. بنابراین در طراحی لابی باید به این موارد دقت شده باشد. نوع طراحی این فضا تأثیر زیادی روی ساکنین آن دارد بنابراین باید بسیار زیبا و حرفه ای باشد.

اقلیم و محل ساخت:

توجه به اقلیم و محل ساخت باید در تمامی اجزا و بخش های مختلف معماری داخلی و خارجی یک ساختمان مشهود باشد. نوع اقلیم تعیین می کند که از چه مصالح و متریالی برای ساخت و ساز باید استفاده شود، نوع رنگ نما چگونه باشد، ویژگی های زمین مناسب چه مواردی هستند و غیره. به عنوان مثال ویژگی های طراحی ویلا کوهستانی با نمونه های جنگلی و کویری بسیار متفاوت هستند. بنابراین ویژگی یک خانه خوب از نظر معماری این است که به اقلیم و محل ساخت (زمین صاف و شیبدار و غیره) دقت زیادی شده باشد.

ارتفاع سقف:

اگر ویژگی های یک ساختمان مسکونی خوب را بررسی می کند که به صورت شخصی ساز است، به ارتفاع سقف دقت کنید. در حالت استاندارد باید ارتفاع سقف بین 3 تا 3.5 متر باشد. این میزان ارتفاع به بزرگ و جادار نشان دادن فضا کمک بیشتری می کند و اتاق های مختلف حالت متراکم پیدا نمی کنند.

 در حالت استاندارد باید ارتفاع سقف بین 3 تا 3.5 متر باشد

جمع بندی مطالب

ویژگی های یک خانه خوب از نظر معماری باید در تمامی بخش ها از محوطه و دکوراسیون خارجی برای نما گرفته تا دکوراسیون داخلی در کل فضاها بررسی شوند. در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن بررسی ویژگی های یک خانه مسکونی خوب و مناسب، به شما کمک کنیم تا چنانچه قصد بازسازی، خرید، اجاره یا ساخت ساختمانی را دارید با در نظر گرفتن این موارد انتخاب بسیار خوبی داشته باشید. 

0 / 5
سوالات پر تکرار
خانه هایی که معماری اصولی دارند معمولا فضاها تفکیک شده است؛ نورگیری کاملا مناسب است، پیوند با طبیعت از طریق محوطه سازی حرفه ای حفظ شده است، چینش المان ها، ابعاد فضاها و سایر موارد به درستی رعایت شده اند.
نوع رنگ، نسبت ترکیب آن در فضاهای مختلف و میزان شدت و تیرگی آن باید کاملا رعایت شده باشد. در انتخاب این موارد باید سلیقه و روحیات افراد، میزان نورگیری محیط و متراژ فضا لحاظ شوند.
اتاق خواب ها باید محلی برای کسب آرامش باشند و تا حد امکان سر و صدای بسیار کمی وارد آنها شود. بنابراین بهتر است نسبت به آشپزخانه فاصله خوبی داشته باشند و با نورگیری مناسب و سرویس بهداشتی مجزا تکمیل شوند.
بین 3 تا 3.5 متر.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد