20+ ایده طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

در دنیای امروزی هر چقدر به جلو حرکت می کنیم متراژ خانه های مسکونی کمتر می شود و طبیعتا با افزایش جمعیت فضای کمتری برای شخصی سازی و طراحی ملک خصوصی وجود خواهد داشت. قبلا در سری مقالات خود به موضوعات و چالش های زیادی در رابطه با خانه های کوچک یا فضاهای کوچک داخل و بیرون منزل پرداخته ایم. این بار قصد داریم در رابطه با طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل صحبت کنیم. بسیاری از کارفرمایان از ما تقاضا دارند تا هنگام طراحی محوطه برای حیاط کوچک آنها فضای شیک و دنجی هم برای باغچه در نظر بگیریم. اما اینکه چطور می توان بهترین طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل پیاده سازی کرد را به تجربه ما بسپارید. در ادامه برخی از ایده های جدید سال 2023 را با همدیگر بررسی می کنیم.

جدیدترین ایده های طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

جدیدترین ایده های طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

قبل از اینکه جدیدترین و بهترین ایده های طراحی و ساخت باغچه در حیاط کوچک منزلتان را بررسی کنیم باید چندین سوال مطرح کنیم تا شما به آنها پاسخ دهید و سپس براساس آنها مناسبترین ایده ها را انتخاب کنید. شما باید بررسی کنید که کدام قسمت های باغچه و چه زمانی از روز نور خورشید دریافت می کنند. باید در مورد راه های دسترسی به باغچه و استفاده ای که از آن در نظر دارید فکر کنید. حتی باید مشخص کنید که چه نوع گیاهانی می خواهید بکارید و حتی شاید قصدتان از طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل این باشد که در مواقع مناسب به صورت فردی، دوستانه یا خانوادگی دور هم بشینید و یک لیوان چایی یا قهوه بنوشید و از هوای محیط لذت ببرید. بنابراین ابتدا به این سؤالات پاسخ دهید.

نکته بسیار مهم و خبر خوبی که برای شما داریم این است که تمامی ایده هایی که در ادامه برای طراحی باغچه کوچک در حیاط منزل پیشنهاد می دهیم برای همه باغچه های کوچک چه باغچه هایی که فرم سالنی و باریک و طویل دارند، چه باغچه هایی که نزدیک یک کلبه در ویلاهای روستیک هستند و چه باغچه هایی که در یک سمت حیاط بوده و دورتادور آن را دیوار بلند احاطه کرده (Courtyard Garden) و غیره مناسب است پس نگران نباشید.

  • طراحی عمودی باغچه

حتما لازم نیست برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل به فکر راه هایی باشید که کف حیاط را جادارتر در نظر بگیرید. شما می توانید به راحتی با طراحی عمودی باغچه بر روی دیوار به شکل یک شلف دیواری چوبی نیز به هدفتان برسید. بر روی این شلف های دیواری چوبی می توان گلدان گیاهان، لوازم جانبی و وسایل باغبانی و غیره هم قرار داد.

طراحی عمودی باغچه

  • نردبان قدیمی را برای نگهداری گلدان ها استفاده کنید

روش دیگری که برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل پیشنهاد می کنیم تا نیاز به طراحی خاص کف محوطه در طراحی پلان مسکونی نباشد، استفاده از وسایل قدیمی و از کار افتاده قدیمی مثل نردبان های چوبی است. شما می توانید گلدان ها را روی پله های نردبان بگذارید و در گوشه ای از حیاط ویلا یا خانه قرار دهید مخصوصا اگر سبک معماری خانه شما قدیمی است.

نردبان قدیمی را برای نگهداری گلدان ها استفاده کنید روش دیگری که برای طراحی باغچه در حیاط کوچک

  • انواع گیاهان را بکارید

برخلاف تصور برخی افراد برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل نباید به فکر کاشتن گیاهانی باشد که قد کوتاهی دارند چون بیشتر از هر چیزی کوچک بودن باغچه منزلتان را نشان خواهید داد. در عوض باید انواع گیاهان در شکل و فرم و سایز و گونه های مختلف را بکارید. موقع کاشت درختچه و بوته ها گونه های بزرگتر را انتخاب کنید ولی نه گونه هایی که خیلی متراکم می شوند چون فضای زیادی اشغال می کنند. اگر هم می خواهید درخت بکارید درختانی که ساقه های نسبتا پراکنده دارند و سبک هستند انتخاب کنید تا دید شما را نسبت به بقیه باغچه و باغ محوطه شما مسدود نکنند.

انواع گیاهان را بکارید

  • از پاسیو و فضای جلوی ایوان خانه استفاده کنید

یکی از جذابترین روش های طراحی باغچه کوچک در حیاط منزلی که فضای کافی ندارید استفاده از پاسیو و فضای جلوی ایوان خانه است که می توانید با آجرهای سفید رنگ یا چوب های ترمووود با رنگبندی شاد، فضای زیبایی هم ایجاد کنید. بنابراین هم از این فضا بهترین استفاده را کرده اید و هم حیاط کوچک خانه را بزرگتر جلوه می دهید و هم اینکه زیبایی را در کنار پوشش گیاهی خواهید دید.

یکی از جذابترین روش های طراحی باغچه کوچک در حیاط منزلی که فضای کافی ندارید استفاده از پاسیو و فضای جلوی ایوان خانه است

  • از طراحی لایه ای استفاده کنید

طراحی چند لایه ای یکی از بهترین روش های طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل است چون با توهم بصری که ایجاد می کند حس می کنید در فضای کوچک حیاط، باغچه و فضای سبز زیادی دارید. منظور از طراحی لایه ای این است که مثل تصویر زیر هم از گلدان و گیاهانی که داخل خاک کاشته می شوند استفاده کنید و هم اینکه از گیاهان رونده یا گیاهانی که می توان روی دیوار هم قرار داد کمک بگیرید. از طرفی اگر این کار را در مسیر رفت و آمد در حیاط منزل یا ویلا انجام دهید، مسیر را طولانی تر و دیوارها را بلندتر نشان خواهید داد.

طراحی چند لایه ای یکی از بهترین روش های طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل است

  • از سایبان های انعطاف پذیر استفاده کنید

برخی از شرکت های طراحی دکوراسیون، پیشنهاد می کنند که از سایبان و آلاچیق هایی که سقف ثابت دارند استفاده کنید و دورتادور آن را با گیاه بپوشانید تا به شکل باغچه در حیاط کوچک منزل شما باشد اما این ایده جالب نیست. خانه ای که حیاط کوچک داشته باشد و بخواهید روبروی درب ورودی هم آلاچیق بگذارید نه فقط حیاط را کوچکتر و دست و پا گیر می کنید بلکه در زمستان هم سایه زیادی ایجاد می کند و فضا سردتر می شود. ما توصیه Charlotte Rowe را تأیید می کنیم که از سایبان های انعطاف پذیر استفاده کنید که نیازی به آلاچیق دارید و در تابستان هم از سایه خنک زیر آن می توانید در کنار گل و گیاهان و باغچه ای که درست کرده اید لذت ببرید.

از سایبان های انعطاف پذیر استفاده کنید

  • باغچه را براساس نیاز گیاهان به نور و سایه بسازید

برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل باید به میزان نیاز گیاهان به نور و سایه دقت کنید. برخی گیاهان سایه پسند هستند و برخی هم نور مستقیم خورشید را می خواهند. اگر جایی که باغچه درست می کنید نورگیر خوبی ندارد از گیاهان سایه دوست استفاده کنید که واقعا هم زیباست. بامبوهای کوچک، سرخس ها، فاتسیا ژاپنیکا و مشابه آن با برگ های بزرگ فضای شما را به راحتی پر کرده و استایل جنگل به آن می دهند. این نکته که براساس نیاز گیاه باغچه در حیاط کوچک منزل بسازید بسیار اهمیت دارد.

برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل باید به میزان نیاز گیاهان به نور و سایه دقت کنید

  • سبک گرمسیری بهترین مدل طراحی باغچه

یک مدل طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل طرح هایی است که براساس مناطق گرمسیری الهام گرفته شده اند. ویژگی های خانه خوب از نظر معماری این است که همه المان ها با یکدیگر تناسب داشته باشند بنابراین شما نمی توانید فقط به این فکر کنید که باغچه شما در فضای کوچک جا شود بلکه باید از سبک مناسب هم کمک بگیرید. سبک گرمسیری بخاطر اینکه با گیاهان و گونه هایی مثل علف ها، درختان نخل، سرخس ها و مشابه آن شناخته شده برای جاهایی که زمستان هم یخبندان ندارند بسیار مناسب است. با این کار هم به بهترین شکل طراحی باغچه را برای حیاط کوچک خانه انجام داده اید هم حال و هوای خاصی به محیط بخشیده اید.

یک مدل طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل طرح هایی است که براساس مناطق گرمسیری الهام گرفته شده اند.

  • از دیوارها و فنس ها استفاده کنید

طبق توصیه معماران معروف دنیا در مورد طراحی محوطه و لنداسکیپ هایی که متراژ کمی دارند، باید از همه پتانسیل های موجود از جمله دیوار و فنس ها استفاده کنید. گیاهان بالا رونده نه فقط سایه خوبی دارند بلکه حس رمانتیک و عاشقانه ای هم به محیط می دهند از طرفی جاذب نویز و آلودگی هم هستند. بنابراین برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل از دیوار و فنس ها استفاده کنید و باغچه عمودی بسازید.

از دیوارها و فنس ها استفاده کنید

  • از وسایل متفرقه استفاده کنید

وقتی صحبت از ساخت باغچه در حیاط کوچک می کنیم حتما نباید فکر کنید که نیاز دارید حتما با یک شرکت طراحی ویلا یا ساختمان مسکونی همکاری کنید. گاهی اوقات ایده های ساده تر هم هستند. مثلا اگر قصد دارید گیاهان دارویی و معطر بکارید کافیست یک میز به اندازه میز قهوه یا مشابه آن را بردارید و داخل چوب آن را بستر خاک بریزید و گیاه بکارید چون ریشه های عمقی و رونده ای ندارند. حتی از زیر این میز هم می توانید استفاده کنید. بنابراین با این کار می توانید خیلی راحت یک طراحی باغچه کوچک انجام دهید مخصوصا اگر قصد کاشت کاهو و گیاهان سالادی مشابه آن را داشته باشید.

از وسایل متفرقه استفاده کنید

  • از قلاب های مخصوص استفاده کنید

روش دیگر برای طراحی باغچه حیاط که شرکت ساخت و ساز و فعال در زمینه دکوراسیون محوطه شاید به شما پیشنهاد کند استفاده از قلاب های مخصوص است. این قلاب ها را می توانید روی دیوار یا فنس محوطه بگذارید و به عنوان دستگیره گلدان استفاده کنید و گیاهان را از آن آویزان کنید. 

  • گالری دیوار بهترین روش برای طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه

دقیقا مشابه با داخل اتاق های خانه که از قاب عکس یا ریسه های مختلف برای آویزان کردن عکس از دیوار استفاده می کنید در محیط بیرونی و محوطه هم می توانید همین کار را برای گلدان ها انجام دهید. فقط کافیست چند تا قاب چوبی قدیمی را بردارید و محکم کاری کنید و سپس دیوار را سوراخ کاری کنید تا قاب ها به دیوار محکم شوند. سپس گلدان و گیاهان خودتان را داخل قاب های چوبی بگذارید.

گالری دیوار بهترین روش برای طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه

  • از وسایل و مبلمان آویز استفاده کنید

وقتی با طراحان داخلی صحبت می کنید به شما می گویند که مبلمان را از سطح زمین فاصله بندازید تا کف منزل بزرگتر به نظر برسد مثل وسایل حمام نظیر کنسول و توالت فرنگی و غیره که به دیوار نصب می کنند و از زمین فاصله دارد. از همین ایده برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل استفاده کنید. یک صندلی آویز بگیرید و در یک گوشه ای قرار دهید و سپس اطراف آن را با گل و گیاهان و گلدان های مختلف که قد کوتاه و بلند دارند یا متراکم و یا با شاخه های باز هستند بپوشانید. با این کار هم در حیاط کوچک باغچه ساخته اید هم زیبایی خاصی داده اید.

از وسایل و مبلمان آویز استفاده کنید

  • از رنگ های شاد در طراحی استفاده کنید

گاهی اوقات برای طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه کافیست ساده فکر کنید مثلا با کمک رنگ های شاد و روشن نه تنها عمق زیادی به باغچه خودتان می دهید بلکه فضا را بزرگتر از چیزی که هست نشان خواهید داد. از طرفی نمود گیاهان هم نسبت به رنگ پس زمینه بیشتر خواهد شد و با ایجاد توهم بصری فکر خواهید کرد که فضا بزرگتر شده و طراحی باغچه ساده تر خواهد شد. برای طراحی باغچه در محوطه کوچک خانه به تأثیر روانی رنگ ها خیلی دقت کنید.

گاهی اوقات برای طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه کافیست ساده فکر کنید

  • فضای جلوی درب ورودی را فراموش نکنید

یکی از زیباترین و جالب ترین ایده ها برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل استفاده از فضای جلوی درب ورودی منزل است که نوع ایده و طرح به سلیقه و هدف و حتی منطقه ای که زندگی می کند هم ربط دارد. مثلا اگر در مناطق گرمسیری هستید می توانید از بوته ها به شکل جزیره ای در پای دیوارها استفاده کنید و از درختان قد بلند برای درست یک مسیر دالان مانند کمک بگیرید که در فصل تابستان هم از سایه آن استفاده کنید. اگر قصد دارید به بهانه طراحی باغچه دیوارها را هم بپوشانید از گیاهان رونده استفاده کنید.

یکی از زیباترین و جالب ترین ایده ها برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل استفاده از فضای جلوی درب ورودی منزل است

  • تأثیر یک گلدان بزرگ بیشتر از چندین گلدان کوچک است

همانطور که می دانید از امکانات ویلاهای لوکس داشتن فضای داخلی و محوطه شیک و بی نظیر است که با طراحی باغچه می توانید به این هدف دست پیدا کنید. اما وقتی نوبت به طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل می رسد، باید به این نکته دقت کنید که یک گلدان کوچک تأثیر بیشتری نسبت به چندین گلدان کوچک دارد. بنابراین با این کار فضای خالی بیشتری هم خواهید داشت.

تأثیر یک گلدان بزرگ بیشتر از چندین گلدان کوچک است

  • از آینه ها استفاده کنید

یک روش عالی برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل استفاده از آینه هاست که باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضای شما می شود بدون اینکه نیاز باشد کار خاصی انجام دهید. فقط باید دقت کنید که محل نصب آینه روبروی فضای سبز و گیاهان و گلدان ها باشد تا هم مقدار آنها را دو برابر نشان دهد و هم اینکه فضای حیاط را بزرگتر ببینید.

یک روش عالی برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل استفاده از آینه هاست

  • طراحی باغچه با مبلمان به طرح L

برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل اگر قصد دارید حتما از مبلمان هم استفاده کنید، فرم L را فراموش نکنید. فرم L به شما کمک می کند تا حتی از فضاهای مرده که همان گوشه ها هستند استفاده کنید. می توانید در پشت مبلمان از گیاهان بلند استفاده کنید تا در تابستان نقش سایبان طبیعی را ایفا کنند. تصویر زیر یک نمونه عالی است:

طراحی باغچه با مبلمان به طرح L

  • کفپوش اطراف باغچه فراموش نشود

موقع طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل حتما به کفپوش اطراف آن هم دقت کنید چون تأثیر بسیار زیادی دارد. رنگ و سبکی که برای کفپوش اطراف باغچه در مرحله طراحی انتخاب می کنید بسیار مهم است. مثلا رنگ های خاکستری یا سفید در متریال سنگ برای کفپوش اطراف باغچه با الگوی رندوم یا تصادفی برای حیاط خانه هایی که به سبک فرانسوی طراحی شده اند مناسب است. رنگ های مشکی یا نقره ای با الگوی منظم برای محوطه در سبک مدرن مناسب است. اگر از سنگفرش های طلایی با الگوی میکس استفاده کنید برای محوطه یا حیاط کوچک منزل در سبک انگلیسی مناسب است. همچنین در این حالت برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل باید در انتخاب نوع رنگ گل ها هم حساسیت داشته باشید. مثلا کفپوش خاکستری یا سفید بهتر است با گل هایی که شکوفه های ارغوانی یا سفید دارند ترکیب شود. کفپوش های سیاه یا نقره ای بهتر است با گل هایی که شکوفه های قرمز، نارنجی و زرد دارند ترکیب شود. کفپوش های طلایی هم با گل هایی که شکوفه های صورتی، بنفش کمرنگ و زرد گچی ترکیب شوند. در غیر این صورت فضای کوچک حیاط شما با طراحی باغچه دلگیر خواهد شد.

موقع طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل حتما به کفپوش اطراف آن هم دقت کنید

  • نورپردازی را فراموش نکنید

در ساخت باغچه در حیاط یکی از مهمترین مواردی که نباید فراموش کنید، نورپردازی است. اگر به شکل سالن یا مسیر خاصی باغچه را طراحی کرده اید پس باید از چراغ هایی استفاده کنید که مخصوص مسیر رفت و آمد هستند. همچنین می توانید از چراغ های نقطه ای یا اسپات لایت با تابش از پایین به بالا یا چراغ های دفنی پای درختان و گیاهان کمک بگیرید.

در ساخت باغچه در حیاط یکی از مهمترین مواردی که نباید فراموش کنید، نورپردازی است.

  • وسایل تاشو استفاده کنید

یکی از مشکلاتی که در طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل وجود دارد این است که چطور وسایل را جایگذاری کنید؟ وسایل تاشو بهترین گزینه هستند چون فقط در مواقع لزوم استفاده می شوند. مثلا زمانی که صرفا قصد نگهداری و بررسی گیاهان را دارید نیازی به مبلمان و صندلی نیست و می توانید با تا کردن آنها فضای خوبی ایجاد کنید.

وسایل تاشو استفاده کنید

  • طراحی مستطیلی شکل

نمونه دیگری از طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل، طراحی با فرم مستطیلی شکل است که هم دید و نورگیری را خراب نمی کند و هم اینکه فضای زیادی اشغال نمی شود. اگر به فرم مستطیلی طراحی می کنید باید از درختان مناسب استفاده کنید مثل درخت نخل، زیتون (برای محیط های روستیک و مدیترانه ای)، افرا، درختان خلیجی و مشابه آن کمک بگیرید. اگر حیاط منزل شما فقط به اندازه یک درخت فضا دارد باید درختی استفاده کنید که در طول سال زیبایی و جذابیت داشته باشد مثل درخت سیب که در بهار شکوفه می زند، در پاییز میوه می دهد و در زمستان هم زیباست. در فرم مستطیلی باید دو درخت در انتهای مسیر که به سمت ناحیه بعدی می رود قرار دهید تا فضای شما را بزرگتر نشان دهد.

نمونه دیگری از طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل، طراحی با فرم مستطیلی شکل است

جمع بندی مطالب

برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل ایده های زیادی وجود دارد که اکثریت آنها در ماهیت به یکدیگر شباهت دارند. به همین دلیل تلاش کردیم ایده ها و نکاتی که مطرح می کنیم با یکدیگر متفاوت باشند. در این مطلب ده ها نوع ایده طراحی باغچه در حیاط کوچک خانه را مطرح کردیم و با استفاده از عکس به درک بهتر آن کمک نمودیم. شما چه پیشنهادات دیگری دارید؟ در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
بسته به متراژ، نوع ایده و اهداف و انتظارات کارفرما، متریال مورد استفاده، فرم و سبک طراحی هزینه نهایی متفاوت خواهد بود.
مدل طراحی L شکل بهترین شیوه طراحی باغچه به همراه مبلمان در حیاط کوچک خانه است.
هر کفپوش برای سبک خاصی از محوطه مناسب است و براساس رنگ آن بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که رنگ شکوفه های آنها با رنگ کفپوش ها همخوانی دارد.
استفاده از باغچه های دیواری، وسایل قدیمی به جای باغچه، طراحی های مستطیلی و باریک، رنگ های روشن، آینه کاری و غیره بهترین راهکار هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد

  • comment author
    ناشناس
    11 اسفند 1401

    درود. فوق العاده زیبا طراحی شده . سپاس