آرشیتکت های معروف ایران را بشناسید

معماری ایرانی همیشه به عنوان یک هنر اصیل و کهن ایران زمین با ویژگی های خاص خود شناخته شده و تافته جدا بافته دنیای معماری بوده است. با اینکه در طول زمان چندین بار از ملل و فرهنگ های مختلف بر آن تأثیر گذاشته شده اما در نهایت این معماری ایرانی است که همیشه حرف های زیادی برای گفتن داشته است. در این زمینه معماران معروف ایران یا به عبارتی آرشیتکت های معروف ایران با سلیقه، هنر و استعداد ذاتی خود در کنار خلاقیت و ویژگی های بی نظیر سهم زیادی در زنده نگه داشتن، پویایی و تنوع پذیری معماری ایران داشته اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در کنار معرفی مشهورترین معماران جهان، معماران مشهور ایرانی را هم معرفی کنیم. قطعا در این لیست اسامی بسیاری از افراد قرار می گیرد ولی تلاش ما بر این بوده تا به همه این عزیزان اشاره داشته باشیم. در ادامه ضمن معرفی معماران و آرشیتکت های معروف ایران، به آثار آنها نیز می پردازیم.

معماران معروف ایران و آثارشان

معماران معروف ایرانی کم نیستند و مفتخر هستیم که در کنار این عزیزان و در مسیر آنها تلاش کرده ایم خدمتی مناسب و نه چندان بزرگ همچون این اساتید داشته ایم. در ادامه لیستی که مشاهده می کنید اسامی برترین و معروف ترین معماران ایرانی هستند که می توانید از طریق ارتباط گرفتن با ما به تکمیل هر چه بهتر این لیست کمک کنید.

  • هوشنگ سیحون

تنها کافیست کمی در حوزه معماری جستجو کرده باشید تا نام هوشنگ سیحون را شنیده باشید، شخصیتی که در بین معماران داخلی جایگاه بسیار رفیعی دارد و از بهترین معماران معاصر ایران هستند. استاد سیحون پس از تکمیل تحصیلات در رشته معماری دانشگاه تهران، جهت تکمیل اطلاعات و آموزش های درسی به فرانسه، دانشکده هنرهای زیبای پاریس نقل مکان می کنند. پس از آن در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار می شوند. پس از آن به مدت چند سال به عنوان ریاست دانشگاه هم بوده اند. از جمله افتخارات ایشان وارد کردن سه رشته تحصیلی شهرسازی، هنرهای نمایشی و موسیقی است. استاد سیحون به عنوان یکی از معماران معاصر ایران، معماری بناهای تاریخی مهم را مدیریت می کردند که از جمله آنها می توان به مقبره نادرشاه در مشهد، کمال الملک در نیشابور، آرامگاه خیام در نیشابور، آرامگاه محمد تقی خان پسیان، طراحی بنای موزه توس در سال 47 شمسی و ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران و غیره اشاره کرد. به همین دلیل استاد هوشنگ سیحون به «مرد بناهای ماندگار» شهرت دارند. همچنین ایشان در سال 1972 میلادی، در نمایشگاه نقاشی در دانشگاه ماساچوست شرکت کردند که آثارشان در کنار آثار پیکاسو و دالی به نمایش در آمد. آثار نقاشی ایشان حول محور منظره ها و روستاهای ایران بودند. با جهت گیری و گرایش استاد هوشنگ سیحون از معماران معروف ایران، کارکردگرایی بود یا به عبارتی هر چیزی که طراحی و ساخته می شود باید طبیعی جلوه کند. استاد هوشنگ سیحون در سال 1393 در ونکوور کانادا فوت کرده اند.

هوشنگ سیحون آرشیتکت برتر ایران

  • حسین امانت

از معماران معروف ایرانی معاصر، حسین امانت هستند که فارغ التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. استاد حسین امانت از شاگردان استاد هوشنگ سیحون نیز بوده اند. معروف ترین اثر حسین امانت، برج آزادی تهران است. طرح برج آزادی در سن 24 سالگی استاد امانت به نام «شهیاد» مطرح شد که مربوط به قبل از انقلاب است. سپس در مسابقه ای با عنوان یادبودی جشن های 2500 ساله اجرا شد. استاد حسین امانت به سبک معماری مدرن علاقه مند بودند و طرح کلی معماری این ساختمان از بناهای مسجد شیخ لطف الله و طاق کسری الهام گرفته شده است. البته آثار ایشان محدود به برج آزادی نیست چرا که ساختمان دانشگاه صنعتی شریف، سفارت ایران در پکن و موارد بسیاری دیگر از آثار ارزشمند این معمار معروف ایرانی است. حسین امانت را باید از معماران برجسته سبک نوگرا دانست که با سبک سنتی ایرانی تلفیق نموده است.

حسین امانت را باید از معماران برجسته سبک نوگرا دانست

  • محمد کریم پیرنیا

استاد پیرنیا از پژوهشگران و نظریه پردازان و قطعا از معماران معروف ایرانی معاصر ما هستند. ایشان با مطالعه بناهای قدیمی و صحبت کردن با اساتید و معماران سنتی، مقالات زیادی در عرصه معماری اصیل ایرانی منتشر کردند که در نهایت توسط شاگردان ایشان به کتاب های بسیار ارزشمندی تبدیل شدند. به همین دلیل نه تنها استاد پیرنا جزو معماران برجسته و بسیار معروف ایرانی است بلکه لقب پدر معماری سنتی ایران را نیز دریافت نموده است. آثار و پژوهش های استاد پیرنیا را می توانید با عناوینی مثل آشنایی با معماری اسلامی ایرانی، سبک شناسی معماری ایرانی و روش های معماری ایران جستجو کنید.

استاد پیرنیا از پژوهشگران و نظریه پردازان و قطعا از معماران معروف ایرانی معاصر ما هستند

  • بهرام شیردل

از آرشیتکت های معروف ایرانی که فارغ التحصیل دانشگاه های آمریکا (تخصص معماری در آکادمی هنری کرنبورک میشیگان آمریکا) و کانادا (دانشگاه تورنتو) در رشته معماری با موضوع تحقیق در مورد بافت تاریخی اصفهان به اسم شهر تماشاچی هاست. اولین کار حرفه ای او احداث دفتر معماری «مهندسان مشاور آکس رونو» بود و سپس «دفتر مهندسان مشاور شیردل و کینیپس» را احداث کرد و در لندن شروع به کار نمود. در ایران شعبه این دفتر با نام «مهندسان مشاور شیردل و همکارا» در سال 76 شروع به کار کرد. از جمله افتخارات ما ایرانیان این است که استاد شیردل مدرس دانشگاه های شیکاگو، تگزاس، میامی و دانشگاه آمریکایی شارجه در امارات نیز بوده اند. تا قبل از ورود به ایران آثار ایشان مربوط به طراحی شهری متاپولیس لس آنجلس و مونترال کانادا، موزه ملی اسکاتلند، کتابخانه اسکندریه مصر، بازسازی سمرقند ازبکستان، تالار همایش ثارا در ژاپن و میدان ژاک کارتیه بودند. پس از دهه 70 وارد ایران شدند که از جمله آثار بهرام شیردل، بهترین آرشیتکت ایران، ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی امام خمینی، موزه ملی آب، کتابخانه کانسای ژاپن و طرح توسعه حرم حضرت معصومه در قم هستند.

بهرام شیردل از آرشیتکت های معروف ایرانی  فارغ التحصیل دانشگاه های آمریکا

  • لیلا عراقیان

از بهترین معماران معروف معاصر ایران کسی نیز جز سرکار خانم لیلا عراقیان که مدرک کارشناسی ارشد معماری خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرده اند. از جمله آثار ایشان می توان به سازه های چادری پارک آب و آتش تهران اشاره کرد که با همکاری علیرضا بهزادی بوده است. همچنین طرح برگزیده پل طبیعت نیز منسوب به لیلا عراقیان است که در سال 1393 تکمیل و افتتاح گردید. از جمله افتخارات فردی خانم لیلا عراقیان به عنوان یکی از برترین معماران زن معروف ایرانی، کسب جایزه معماری آقاخان در سال 2016 و رتبه دوم مسابقه کوشک جهانی اشاره کرد. او یکی از معماران جوان معروف ایرانی است.

از بهترین معماران معروف معاصر ایران کسی نیز جز سرکار خانم لیلا عراقیان

  • سید هادی میرمیران

از معروف ترین معماران داخلی معروف ایران، مهندس سید هادی میرمیران هستند که در دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شدند و به مدت 13 سال در دفتر فنی شرکت ملی فولاد مشغول به کار بودند. از سال 58 با سمت مدیر طراحی شرکت خانه سازی ایران مشغول پروژه های شهرسازی گسترده ای شد که با شهرت و اعتبار زیادی که کسب نمود در سال 1364 با همکاران خود شرکت مهندسان مشاور نقش جهان – پارس را احداث کردند. ویژگی خاص آثار و کارهای حرفه ای مهندس میرمیران، حفظ پیوستگی ساختاری و اصالت معماری کهن ایرانی است که با سبک معماری نوین تلفیق نمودند. از جمله آثار پر افتخار ایشان می توان به طراحی و ساخت ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان و بانکوک تایلند، شعبه مرکزی بانک توسعه صادرات، مجتمع مسکونی ائل گلی تبریز، طرح شهر جدید بهارستان، مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح و مدل ساختمان کتابخانه ملی ایران، طراحی و مدلسازی ساختمان فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران، طرح کتابخانه ملی ژاپن، طرح ساختمان استانداری تهران و طرح ساختمان موزه ملی آب اشاره کرد. از جمله جوایز وی به عنوان یکی از آرشیتکت های معروف ایران، تقدیرنامه طرح کتابخانه ملی ژاپن، لوح تقدیر طرح بهسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان، نشان معمای ایران و دریافت جایزه مسابقه بین المللی موزه تاریخ کالیفرنیا هستند.

از معروف ترین معماران داخلی معروف ایران، مهندس سید هادی میرمیران هستند

  • گیسو و مژگان حریری

از معماران معروف زن ایرانی، گیسو و مژگان حریری هستند که مدرک کارشناسی خانم ها مژگان و گیسو حریری از دانشگاه کرنل آمریکاست. هر دو در برنامه مطالعاتی با موضوع معماری هلند و خانه سازی مدرن در کنار پروفسور گریگوری لسنیکوفسکی شرکت کردند. آثار پژوهشی گیسو حریری در شهر سان فرانسیسکو در گالری فیلیپه بونافونت به نمایش در آمدند. ایشان در طول اقامت خود در سان فرانسیسکو در دفتر جنینگز و شتوت کار می کردند و در نیویورک هم در دفتر مشاورین پل سیگل در نقش معمار طراح بودند. ایشان در کارنامه تدریس و استادیاری معماری در دانشگاه کلمبیا و منتقد د دانشگاه کرنل، مک گیل و مدرسه طراحی پارسونز را دارند.

خانم مژگان حریری هم بخاطر مطالعات گسترده خود جایزه الکساندر اشویلر را دریافت کردند. ایشان در سال 1983 به کمک کالین راو، فوق لیسانس معماری در طراحی شهری دانشگاه کرنل را دریافت کرد. از جمله آثار مشترک این دو که حقیقتا از بهترین معماران ایرانی هستند می توان به ویلای لواسان تهران و ساختمان اداری تجاری الوند (نمونه برجسته طراحی ساختمان تجاری)، اشاره کرد.

از معماران معروف زن ایرانی، گیسو و مژگان حریری هستند

  • کوروش فرزامی

از جمله معماران ایرانی معروف، کوروش فرزامی هستند که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدند. در سال 1343 طرح ایشان برای سردرب جنوبی دانشگاه تهران برگزیده شد. از دیگر آثار مهندس فرزامی می توان ساختمان مرکزی صدا و سیمای شهر سنندج و مهاباد، شهرک مسکونی دانشگاه تهران (طراحی ساختمان مسکونی)، مجموعه صنعتی صدا و سیما، بیمارستان تهران کلینیک، کارخانه زامیاد، غرفه کشور فرانسه در نمایشگاه بین المللی تهران و غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اوزاکا ژاپن اشاره کرد.

از جمله معماران ایرانی معروف، کوروش فرزامی هستند

  • عبدالعزیز فرمانفرمائیان

از بهترین معماران ایران و نخستین نسل معماران ایرانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند، عبدالعزیز فرمانفرمائیان هستند. او تحصیل کرده دانشگاه بوزار فرانسه است. در کارنامه حرفه ای او آثار و کارهایی مثل طراحی و ساخت بناهای دولتی و خصوصی، ساخت دفاتر مهندسین مشاور برای ورود معماران جوان داخل کشور، ساخت تأسیسات شهری و ساختمان های اداری و تجاری و بهداشتی گسترده را می بینیم. طراحی استادیوم آزادی، ساختمان های مربوط به شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان جدید بانک مرکزی، طرح ساختمان راکتور اتمی در دانشگاه تهران، آکادمی نیروی هوایی، طراحی دانشکده کشاورزی و دامپزشکی تهران، ساختمان وزارت کشاورزی و وزارت کار و وزارت پست و تلگراف تهران،  ساختمان بورس تهران، اولین طرح جامع شهری تهران، طراحی فرودگاه مهرآباد، کاخ مادر سعد آباد، کاخ پرنس خالد عربستان، کاخ نیاوران، طراحی کارخانه داروپخش، موزه فرش تهران و غیره از جمله افتخارات ایشان و جامعه مهندسین ایرانی است.

از بهترین معماران ایران و نخستین نسل معماران ایرانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند، عبدالعزیز فرمانفرمائیان هستند.

  • نسرین سراجی

از دیگر معماران معروف زن ایرانی، خانم نسرین سراجی هستند که در سال 1362 از انجمن معماری لندن AA فارغ التحصیل گردید و شروع به فعالیت در انگلستان و فرانسه کرد. 7 سال بعد در مسابقات طراحی مرکز موقت آمریکا رتبه اول را گرفت و در رقابت های آزادی که مربوط به جشن های دویست ساله انقلاب فرانسه بود جایزه نفیس آن را کسب نمود و در بریتانیا نیز موفق شد صفحه ARB معماری را به ثبت برساند. همچنین در سال 1386 از طرف وزیر فرهنگ فرانسه مدال افتخار کسب نموده و در سال 1388 نیز مدال نقره انجمن معماری فرانسه و مدال مخصوص از رئیس جمهور فرانسه دریافت نمود. مرکز موقت آمریکا در پاریس از جمله فعالیت های حرفه ای اوست.

از دیگر معماران معروف زن ایرانی، خانم نسرین سراجی هستند

  • کامران دیبا

اگر بخواهید چند معمار معروف ایرانی را نام ببریم، قطعا نام کامران دیبا نیز در آن لیست خواهد بود. کامران دیبا از معماران معروف ایران است که برنامه ریز شهری و نقاش زبردستی هم بوده است. وی فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد بوستون است و در رشته جامعه شناسی هم تحصیل کرده است. او در سال 1966 به ایران آمد و سپس به عنوان رئیس و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور DAZ فعالیت نمود. از جمله کارهای مهندس دیبا یکی از آرشیتکت های معروف ایران، طراحی و ساخت موزه هنرهای معاصر تهران، پارک و فرهنگسرای شفق و نیاوران، موزه پرویز تناولی که اکنون به موزه تبدیل شده، نمازخانه کنار موزه فرش تهران، مسجد جندی شاپور، ویلای پیرونه و اسپارتینا در اسپانیا، شهرک شوشتر و ده ها اثر معماری برجسته در آمریکا و ایران هستند.

اگر بخواهید چند معمار معروف ایرانی را نام ببریم، قطعا نام کامران دیبا نیز در آن لیست خواهد بود

  • نکتار پاپازیان

از جمله معماران زن معروف ایرانی که باید حتما معرفی کنیم، سرکار خانم نکتار پاپازیان هستند که جزو اولین نسل دانش آموخته های دانشگاه تهران در رشته معمراری است که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه بوزار فرانسه ادامه داد. او در سال 1339 به همراه همسرش مهندس آندرف و مهندس مقتدر، دفتر معماری «مقتدر - آندرف» را تأسیس کرد که بعدا با شرکت «مندا» ترکیب و نام آن به دفتر مهندسین مشاور «مدام» تغییر یافت. همچنین دفتر «مهندسین مشاور آرتک» هم با همکاری ایشان و مهندس اوهانجانیان تأسیس شده است. از جمله آثار معماری مهندس پاپازیان می توان به دانشگاه جندی شاپور، قسمت هایی از دانشگاه تبریز، طرح جامع توسعه شهری تبریز، اداره گمرک آستارا و دبیرستان جامع دانشگاه بوعلی همدان و انستیتو مربیان حرفه ای کرج اشاره نمود. از نظر او خانه خوب از نظر معماری  خانه ای است که معماری خاص همان منطقه و بافت همان حوزه را داشته باشد.

ز جمله معماران زن معروف ایرانی که باید حتما معرفی کنیم، سرکار خانم نکتار پاپازیان هستند

  • داراب دیبا

در لیستی که نام چند معمار معروف ایرانی را می بینید قطعا باید به مهندس داراب دیبا هم اشاره کرد. ایشان فارغ التحصیل دکترای دانشگاه لیژ بلژیک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنرهای زیبا و استاد مدعو دانشگاه هنرهای زیبای پاریس و هاروارد و MIT بودند. در شورای راهبردی کنگره بین المللی بازسازی شهرهای تخریب شده در اثر جنگ، شورای تخصصی شهرداری تهران، گروه معماری و شهرسازی مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها و داوران جایزه آقاخان ژنو عضویت داشته و در جایزه آقاخان عضویت ویژه داشته اند. مهمترین اثر معماری داراب دیبا از معماران معروف ایران، سفارت ایران در برلین آلمان هستند. از جمله کتاب های او می توان کتاب معماری معاصر ایران، خانه های سنتی اصفهان و معماری مساجد معاصر کشورهای اسلامی و اصول طراحی معماری اشاره کرد.

در لیستی که نام چند معمار معروف ایرانی را می بینید قطعا باید به مهندس داراب دیبا هم اشاره کر

  • امیرعلی سردار افخمی

از بهترین آرشیتکت های ایران، امیر علی سردار افخمی هستند که تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه شروع کردند و دانشجوی برجسته و نمونه مدرسه هنرهای زیبای پاریس شد. دکتری معماری خود را در همین پاریس دریافت کرد و سپس به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت. به دلیل اختلاف نظرهای متعدد با مهندس هوشنگ سیحون که در آن زمان ریاست دانشکده معماری را بر عهده داشت، به جای تدریس، در دفتر شخصی خود که شرکت مهندسان مشاور سردار افخمی بود مشغول گردید. مهمترین اثر معماری مهندس افخمی، تئاتر شهر است که حدود 20 سال بعد در بین سال های 76 تا 80 شمسی اجرا گردید.

از بهترین آرشیتکت های ایران، امیر علی سردار افخمی هستند

  • وارطان هوانسیان

در لیست اسم معماران معروف ایران، مهندس وارطان هوانسان که ارمنی تبار بودند به خوبی می درخشد. ایشان از طرفداران حرفه ای معماری مدرن بودند که پس از فارغ التحصیلی در تبریز به خلق آثار ارزشمند مشغول شدند. ابتدا طراح نقشه قالی در یک کارخانه قالیبافی در تبریز بودند و سپس به پاریس رفته در و مدرسه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی تحصیلات مقطع عالی را گذراندند. پس از 13 به ایران بازگشت و در اداره شهربانی استخدام شد و مقالم اول مسابقه طراحی هنرستان دخترانه تهران را کسب کرد. در کنار این هنرستان، طراحی هتل دربند تهران، تکمیل ساخت باشگاه افسران وزارت جنگ، کاخ شهناز پهلوی، سینما متروپل تهران، سینما کریستال، سینما دایانا که امروزه به سینما سپیده معروف شده، مهمانخانه ایستگاه راه آهن در تهران، هتل فردوسی تهران، شعبه مرکزی و شعبه بازار تهران بانک سپه، مراکز مختلف بانک سپه در شهرستان های مختلف، ساختمان جیپ تهران، مجتمع آپارتمانی شاهرضا تهران و کودکستان کوشش نیز در کارنامه بسیار حرفه ای او دیده می شوند.

در لیست اسم معماران معروف ایران، مهندس وارطان هوانسان که ارمنی تبار بودند به خوبی می درخشد.

  • علی اکبر صارمی

از معماران معروف ایران، علی اکبر صارمی را می توانیم نام ببریم که در دانشکده هنرهای زیبای تهران تحصیلات را به اتمام رساندند و سپس به مدت 8 سال در دانشگاه پنسیلوانیا ادامه تحصیل داد و در نهایت با مدرک دکتری فارغ التحصیل شدند. کتاب «ارزشهای پایدار در معماری ایران» بخشی از رساله دکتری مهندس صارمی است. طراحی آمفی تئاتر انستیتو پاستور تهران، طرح سفارت ایران در آلبانی و الجزایر، طرح ساختمان اداری – تجاری برج بلور تبریز، طرح مجموعه تجاری – فرهنگی و شورای شهر مشهد، تالار شهر کرمانشاه و طرح مجموعه نمایشگاهی – اداری کیش از جمله آثار مهم برجسته معماری ایشان هستند.

از معماران معروف ایران، علی اکبر صارمی را می توانیم نام ببریم

  • ایرج کلانتری

در فهرست ما نام معماران معروف ایرانی زیادی را نام برده ایم که اگر اسم مهندس کلانتری نباشد قطعا کم لطفی است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده هنرهای زیبای تهران دریافت نمود. از جمله آثار برجسته معماری او که باعث شده در لیست آرشیتکت های معروف ایران باشد، طراحی پروژه فرودگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه بین المللی قزوین امام خمینی، سفارت ایران در گرجستان، اقامتگاه سفرای ایران در ایروان، مجموعه چایکنار تبریز، مجتمع های اداری و مسکونی مختلف هستند. ضمنا رتبه نخست طراحی های باشگاه کارمندان وزارت کشور، سفارت ایران در رباط، مجتمع مسکونی فرح آباد در تهران، ساختمان شهرداری تهران، مجتمع مسکونی کارکنان فولاد اهواز، ساختمان شرکت نفت ایران و دانشگاه پتروشیمی ماهشهر نیز از جمله افتخارات ایشان به شمار می رود.

در فهرست ما نام معماران معروف ایرانی زیادی را نام برده ایم که اگر اسم مهندس کلانتری نباشد قطعا کم لطفی است

  • فرشید موسوی

از جمله معماران انگلیسی ایرانی تبار و از جمله معماران معروف زن ایرانی، فرشید موسوی هستند که پس از مهاجرت به لندن، تحصیلات را در دانشگاه داندی اسکاتلند تمام کردند و در دانشگاه هاروارد به شکل تخصصی تر ادامه دادند. ایشان با همسرش شرکت معماری FOA را تأسیس کردند که در سال 1995 با بردن جایزه طراحی فرودگاه بین المللی یوکوهاما ژاپن به شدت معروف شد. ایشان از طرفداران سرسخت تلفیق معماری در طبیعت هستند. انتشارات دالنیوک در کره جنوبی، ساختمان تئائر شهرداری توربیخا اسپانیا، گذرگاه دریایی یوکوهاما ژاپن، مجتمع امرانیه استانبول، مجتمع مسکونی کارابانچل مادرید، دپارتمان جان لوییس، انستیتوی پزشکی قانونی مادرید، مرکز تکنولوژی بارسلونا، برج مسکونی دورانگو اسپانیا و غیره از جمله آثار ارزشمند این معمار معروف برجسته زن ایرانی است.

از جمله معماران انگلیسی ایرانی تبار و از جمله معماران معروف زن ایرانی، فرشید موسوی هستند

  • نادر خلیلی

پروفسور نادر خیلی از برجسته ترین آرشیتکت های معروف ایران و از جمله معماران معروف ایرانی دانش آموخته ترکیه است که در کالیفرنیا تحصیلات عالی را به اتمام رساند. او برای خانه سازی در ماه ابتکارات و ایده های بسیاری داشت، روش گلتافتن و خشت را اختراع کرد و کتاب «تنها دویدن» را نوشته است. جوایزی همچون جایزه آقاخان را هم کسب نموده است. او برجسته ترین و مهمترین معمار معروف ایرانی است که معماری خاک و خشت ایران را به شهرت جهانی رساند و این مورد را در طی بیش از 20 سال حضور در آمریکا و مؤسسات هنر و معماری خاک در کالیفرنیا بازگو کرد. او از طرفداران سرسخت طراحی و ساخت سازه ها با اصول و روش های معماری پایدار است چرا که معتقد بود نباید به محیط زیست آسیبی برسد.

پروفسور نادر خیلی از برجسته ترین آرشیتکت های معروف ایران

  • داریوش بوربور

از آرشیتکت های معروف ایران که همه او را به عنوان پدر شهرسازی نوین ایران هم می شناسد، مهندس داریوش بوربور است. وی شورای عالی شهرسازی را در ایران برای اولین بار تأسیس کرد و تا چندین سال بعد نیز طرح های جامع زیادی را ارائه کردند. طرح های جامع شهری مهندس بوربور در شهرهای نوشهر، چالوس، آبادان و خرمشهر اجرا شدند و طرح نوسازی حرم امام رضا (ع) نیز از ایشان است. بد نیست بدانید که وی دیپلم خود را از دانشگاه کمبریج، لیسانس معمای و فوق لیسانس شهرسازی را از دانشگاه لیورپول انگلستان و دکترای معماری در مناطق گرم و خشک را از دانشگاه ژنو سوئیس دریافت کرده بود. ضمنا ایشان برنده جوایزی همچون جایزه بین المللی مرکوری طلایی ایتالیا و قرارگیری در لیست 50 معمار برتر جهان در دومین نمایشگاه بین المللی معماران برجسته دنیا در بلگراد صربستان نیز هستند.

از آرشیتکت های معروف ایران که همه او را به عنوان پدر شهرسازی نوین ایران هم می شناسد، مهندس داریوش بوربور است.

  • فرهاد احمدی

از دیگر آرشیتکت های معروف ایران، فرهاد احمدی است که بخاطر بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی در مناطق محروم معروف است. او در دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل گردید و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز بود. طراحی سفارت ایران در چین، طراحی مرکز فرهنگی دزفول، طراحی قسمت هایی از میدان نقش جهان اصفهان، سفارت ایران در استکهلم سوئد، طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان، کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت و غیره درکارنامه حرفه ای او دیده می شوند. او بخاطر بازسازی مناطق جنگ زده شهرت زیادی داشته است.

از دیگر آرشیتکت های معروف ایران، فرهاد احمدی است

  • حبیبه مجدآبادی

از برجسته ترین معماران زن معروف ایرانی، حبیبه مجدآبادی است که شهرت او بخاطر تلفیق فرهنگ و جغرافیای زندگی در طراحی معماری است. او از متریال ها به شیوه ای شاعرانه استفاده می کند و همزمان اصول معماری معاصر را با سنتی و بومی و محلی با رویکردهای جهانی ترکیب می کند. عمده کارهای وی حاصل استفاده از متریال های طبیعی و الهام از ساختار بدن انسان است. او در سال 2003 دفتر خودش را تأسیس کرد و جوایزی همچون آقاخان را در سال 2016، Tamayouz Women در حوزه معماری و ساخت و ساز در سال 2019، جایزه شیکاگو در سال 2016، جایزه Worldwide Brick در سال 2014 و MEMAR Award را در سال 2014 برنده شده است.

از برجسته ترین معماران زن معروف ایرانی، حبیبه مجدآبادی است

  • فرشاد مهدی زاده

از معماران و آرشیتکت های معروف ایران که مؤسس FMZD است و روی معماری بافتی فضایی و تأثیر جغرافیا بر روی معماری در طراحی های خود تمرکز دارد. از معماران جوان معروف ایرانی که جوایز متعدد ملی و بین المللی زیادی را برده است. جایزه MEMAR در سال 2011، جایزه فستیوال معماری جهان در سال 2014، جایزه Architizer Jury Award در سال های 2016 و 2017 را برده است. طراحی مجتمع مسکونی آبادان او رتبه نخست جوایز معمار ملی ایران را گرفت و تشویق و تحسین داوران در Middle East Awards را برانگیخت.

از معماران و آرشیتکت های معروف ایران  فرشاد مهدی زاده

  • هومن بالازاده

هومن بالازاده مؤسس و مدیر اجرایی گروه طراحی HOOBA بوده و با هدف خلق پروژه های معماری که در آن می توان به کیفیت بالایی از فرهنگ و جغرافیا دست پیدا کرد فعالیت می کند. دفتر معماری او مسئول پروژه های معماری پایدار و اقتصادی است. پایداری و پیوستگی طراحی در جزء و کل معماری او کاملا مشخص است. بررسی نور، رنگ و ارتباط بین معماری و شهر، متریال های ساختمانی و تحول دیاگرام های فضایی در معماری ایرانی در تمامی پروژه ها انجام می شوند. هومن بالازاده از معماران معروف ایران و برنده جوایز ملی و بین المللی متعددی است.

هومن بالازاده مؤسس و مدیر اجرایی گروه طراحی HOOBA بوده و با هدف خلق پروژه های معماری

  • علیرضا تغابنی

از آرشیتکت های معروف ایران که مؤسس Next Office است که بخاطر ابتکارات زیاد و طرح های خلاقانه شهرت پیدا کرده است. او همیشه در تلاش بوده تا سبک مدرنی قابل جایگزین برای معماری اصیل ایرانی پیدا کند و این را در پروژه های مختلف فرهنگی، سیاسی – اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی او می توان پیدا کرد. پروژه های بسیار زیادی در حوزه طراحی ساختمان اداری، تجاری و مسکونی و ترکیبی را انجام داده و جوایز زیادی برده است. او بخاطر طراحی «ویلا برای یک دوست»، Amir Villa، خانه شریفی ها و Ariochoob Showroom جایزه معمار را برده که مهمترین جایزه معماری ایران است. 

از آرشیتکت های معروف ایران که مؤسس Next Office علی رضا تغابنی

  • رضا دانشمیر

از معماران معروف ایرانی که هم بنیانگذار Fluid Motion Architects است. فعالیت حرفه ای خود را با تبدیل کردن یک استخر شنای متروکه به یک گالری هنری شروع کرد و به شهرت رسید. او در کارهای خود ساختارهای دینامیک و پویا را با هم ترکیب نموده و فضاهای کاملا کاربردی را می سازد تا کیفیت معماری شهری و کشور را بالا ببرد. او در کارنامه خود سینما پارک ملت، مسجد ولیعصر، آوا سنتر، برج جام ملت، ساختمان اداری گلفام و غیره را دارد.

از معماران معروف ایرانی که هم بنیانگذار Fluid Motion Architects رضا دانشمیر

  • سارا کلانتری

سارا کلانتری از معماران معروف زن ایرانی است که به همراه همسرش، رضا صیادیان، بر روی نماهای دینامیک و طراحی های بدون مرز کر می کنند. سرکار خانم کلانتری بر روی پروژه های ساخت و ساز زیادی شرکت داشته که در تمامی آنها مسئولیت طراحی مفهومی، توسعه، برنامه ریزی، مدیریت آفیس و تحویل پروژه را بر عهده داشته است. ضمنا برنده جوایز ملی و بین المللی زیادی هم هستند.

سارا کلانتری از معماران معروف زن ایرانی است

  • رضا نجفیان

از دیگر معماران معروف ایران، رضا نجفیان است که مؤسس ReNa Design است. مهندس نجفیان در پروژه های موفق زیادی در حوزه معمای، طراحی محصول و طراحی گرافیکی و عکاسی حضور داشته اند. از کارهای شاخص او تلفیق هنر، خلاقیت و بهره گیری از عناصر مختلف در طراحی های معماری است. همین باعث شده تا بیش از 70 ساختمان اداری و مسکونی و تجاری را طراحی کرده باشد. او در بین سال های 2002 تا 2006 در مشاوران گاما کار کرده و سپس در سال 2006، دفتر مشاوران طراحی زتا را با همکاری دوست خود تأسیس کرد.

از دیگر معماران معروف ایران، رضا نجفیان است

  • مرضیه زاد

مرضیه زاد از معماران زن معروف ایرانی است که به استفاده از ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی برای منفعت جامعه شهرت دارد. او برای طرح کارشناسی ارشد IAAC در برنامه ساختمان های زیست محیطی پیشرفته، هماهنگ کننده آکادمیک بوده اند. او مدرک ارشد خود را از مؤسسه معماری IAAC کاتالونیا اسپانیا گرفته است. او سابقه همکاری با معماران برجسته خاورمیانه، اروپا و آمریکا را دارد ضمنا خانم مرضیه زاد هم بنیانگذار UDA در تهران نیز هست.

مرضیه زاد از معماران زن معروف ایرانی است

  • مهسا مجیدی

از معماران زن معروف ایرانی که در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران فارغ التحصیل شده و شرکت طراحی داخلی Persian Garden را در سال 2001 تأسیس کردند. همچنین بخاطر انجام پروژه های متعدد برجسته معماری جایزه معمار ایران را هم کسب کرده است. ساختمان قبادیان از فعالیت های ایشان است.

مهسا مجیدی از معماران زن معروف ایرانی که در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران فارغ التحصیل شده

  • شیوا آقابابایی

شیوا آقابابایی هم از دیگر معماران معروف زن ایرانی است که در دانشگاه هنر پردیس اصفهان فارغ التحصیل شده اند. سرکار خانم بابایی حدود 25 سال پیش مشاوران مهندسی و معماری طرح و آفرینش را با همکاری آقای نعمتی تأسیس کردند که کلیه خدمات مهندسی و فنی را ارائه می کند. در طی بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای، در کارنامه خود طراحی و ساخت بیش از 20 هتل، مجتمع تجاری، بهداشتی و غیره را دارد. پروژه های برجسته او شامد برج جنوب و هتل استقلال، هتل کندوان تبریز، هتل 4 ستاره صفاییه یزد و بازسازی هتل کوثر اصفهان هستند. جدیدترین پروژه معماری او هتل ایبیس و هتل نووتل در نزدیکی فرودگاه بین المللی تهران هستند.

شیوا آقابابایی هم از دیگر معماران معروف زن ایرانی است

  • کاترین اسپریدونف

کاترین اسپریدونف از معماران معروف زن ایرانی است که مدرک کارشناسی ارشد خود در حوزه معماری و طراحی شهری را از دانشگاه علم و فناوری ایران دریافت کرده و اکنون به عنوان پروفسور طراحی معماری در دانشگاه تهران مشغول تدریس است. او با همسر خود رضا دانشمیر که از آرشیتکت های معروف ایران هستند، شرکت مهندسان مشاور حرکت سیال را در سال 1383 تأسیس کرد. ایشان عضو انجمن معماران آمریکاست. ویژگی طراحی های معماری او تمرکز بر روی جنبه های روانی، طبیعی و نیازهای انسانی است. در تمامی پروژه های رضا دانشمیر به عنوان معمار برجسته همکاری داشته است.

کاترین اسپریدونف از معماران معروف زن ایرانی است

جمع بندی مطالب

در این مطلب تلاش کردیم آرشیتکت های معروف ایران یا معماران معروف ایران از گذشته تا به امروز را معرفی کنیم. قطعا این لیست می تواند با اسامی مهندسین گرانقدر بیشتری ادامه پیدا کند بنابراین هر گونه کم و کاستی را با ثبت نظرات ارزشمند شما رفع خواهیم کرد.

0 / 5
سوالات پر تکرار
داریوش بوربور پدر شهرسازی نوین و هوشنگ سیحون مرد بناهای ماندگار ایران لقب دارند.
معروف ترین آرشیتکت های جوان معروف ایرانی سرکار خانم لیلا زارعیان، حبیبه مجدآبادی، فرشاد مهدی زاده، هومن بالازاده، علیرضا تغابنی، رضا دانشمیر، سارا کلانتری، رضا نجفیان، مرضیه زاد، مهسا حمیدی، شیوا آقابابایی، کاترین اسپریدونف هستند.
معماران معروف زن ایرانی، لیلا عراقیان، نکتار پاپازیان، حبیبه مجدآبادی، مرضیه زاد، مهسا حمیدی، گیسو و مژگان حریری، نسرین سراجی، فرشید موسوی، سارا کلانتری، شیوا آقابابایی و کاترین اسپریدونف هستند.
معمارانی همچون حسین امانت، گیسو و مژگان حریری، وارطان هوانسیان و علیرضا تغابنی از طرفداران سبک مدرن و آرشیتکت های معروف ایرانی هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد