طراحی آپارتمان کلاسیک

یکی از سبک های اصیل و بسیار قدیمی که هنوز بسیاری از طراحان و معماران به آن علاقه مند هستند سبک کلاسیک است تا جایی که حتی در طراحی آپارتمان هم سبک کلاسیک ورود کرده است. کسانی که کمی با سبک های معماری آشنایی داشته باشند شاید تصور کنند که سبک کلاسیک یعنی لوکس و لاکچری طراحی کردن آپارتمان در حالی که اینطور نیست با اینکه تشابهات زیادی دارند. شما می توانید آپارتمان به سبک مدرن طراحی کنید ولی لوکس باشد. بنابراین لازم است که ابتدا با سبک معماری کلاسیک آشنا باشید و ما طراحان نیز تفاوت زیادی بین لوکس بودن و سبک کلاسیک قائل باشیم تا اشتباه ایجاد نشود. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل در خصوص طراحی آپارتمان کلاسیک صحبت کنیم و چندین ایده و نمونه کار شده را بررسی کنیم.

در طراحی آپارتمان هم سبک کلاسیک ورود کرده است

ویژگی های طراحی آپارتمان کلاسیک

چرا در طراحی آپارتمان سبک کلاسیک طرفداران زیادی دارد؟ پاسخ این سوال به طور مشخص از طریق آشنایی با سبک معماری کلاسیک پیدا می شود که توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه می توان گفت کسانی که به لاکچری و لوکس بودن طراحی و متریال، پر زرق و برق بودن محیط و به قول امروزی ها با کلاس بودن یک آپارتمان اهمیت زیادی می دهند بهترین سبک طراحی، کلاسیک است. همین ویژگی باعث شده که هنوز پس از گذشت صدها سال سبک کلاسیک پر رونق و پرطرفدار باقی بماند. اما دیگر ویژگی هایی که در طراحی خانه های کلاسیک می توان دید عبارتند از:

  • همیشه مد و بروز

آپارتمانی که به سبک کلاسیک طراحی می شود هیچ گاه از مد نمی افتد. چنین آپارتمان هایی حتی پس از چندین دهه همچنان زیبا هستند چون بهترین و مقاوم ترین متریال برای طراحی انتخاب شده و استانداردهای سختگیرانه ای دارد. المان های سبک کلاسیک هم به گونه ای هستند که همیشه سلیقه و ذائقه برای آن وجود دارد.

  • دلباز و جادار

ویژگی دیگری طراحی خانه های کلاسیک در آپارتمان ها دلباز و جادار بودن آنهاست چون برای این سبک از طراحی داخلی باید فضای زیادی در اختیار داشته باشید. بنابراین با این سبک آزادی عمل خواهید داشت و احساس راحتی خواهید کرد.

  • متقارن و نظم دهنده

ویژگی بسیار جالبی که در طراحی داخلی آپارتمان کلاسیک به چشم می خورد نظم و تقارن هستند. محیط های داخلی که به سبک کلاسیک طراحی شده اند متقاون و منظم هستند و رسمی هم به نظر می رسند که پیاده سازی این دو فاکتور هم دشواری خاصی ندارد. مثلا دو میز در اطراف یک صندلی بگذارید، در چیدمان به شکل متقارن عمل کنید و غیره.

  • قدمت از روی ظاهر مشخص نیست

با توجه به ویژگی های سبک کلاسیک و حفظ حالت اولیه مخصوصا در بخش نما، قدمت ساختمان آپارتمانی را نمی توان تا حد زیادی از روی نما تشخیص داد. همین مسأله باعث شده تا ظاهر یک آپارتمان مدرن همیشه سرحال و بدون علائم کهنگی و قدیمی شدن به نظر برسد. این ویژگی به نوبه خود بر روی افزایش قیمت ملک در اثر گذر زمان و راحتی در فروش آن هم تأثیر زیادی دارد.

  • فضاها کاربردی طراحی می شوند

در بین سبک معماری، سبک کلاسیک با فضاهای کاربردی شناخته شده اما معمولا تک کاربردی هستند. به عنوان مثال اتاق خواب صرفا برای خواب و استراحت و نه فعالیت کاری طراحی می گردد، آشپزخانه صرفا برای امور آشپزی و نه دورهمی و گپ خانوادگی و پذیرایی برای دورهمی و پذیرایی از مهمانان طراحی می گردد. این نکته مثبت وجود دارد که طراحی آپارتمان کلاسیک هیچ فضایی بدون کاربرد باقی نخواهد ماند و فضای پرت ندارید.

  • ارزش بسیار بالایی دارند

معمولا آپارتمان هایی که به سبک کلاسیک طراحی می شوند ارزش بسیار زیادی دارند و جزو گران قیمت ترین ها محسوب می گردند به نحوی که در گذر زمان علاوه بر افزایش ارزش زمین به ارزش ملک هم افزوده می گردد.

معمولا آپارتمان هایی که به سبک کلاسیک طراحی می شوند ارزش بسیار زیادی دارند

نکات طراحی آپارتمان کلاسیک

در طراحی داخلی آپارتمان های کلاسیک باید به چندین نکته مهم توجه کرد که این نکات براساس اصول و ضوابط معماری سبک کلاسیک هستند. آپارتمان های کلاسیک باید به گونه ای طراحی شوند که در نگاه از سایر سبک های معماری قابل تشخیص باشند. ما به عنوان طراحان داخلی حرفه ای باید نسبت به این نکات اشراف و تسلط کامل داشته باشیم تا بتوانیم انتظارات کارفرمایان را به بهترین شکل پیاده سازی کنیم.

  • نوع طراحی باید متقارن باشد به همین دلیل نیاز به فضای زیادی برای طراحی است.
  • استفاده از خطوط هندسی به شکل منظم از پایه های اصلی و مهم طراحی آپارتمان به سبک کلاسیک است. این نکته در طراحی پلان و نقشه اولیه (Layout) بسیار حائز اهمیت است.
  • استفاده از تکنیک های زیباسازی و تزیین کاری مثل گچبری و طلاکاری های گسترده در طاقچه و ستون ها و قرنیز یکی از نکات بدیهی برای طراحی به سبک کلاسیک است.
  • نقطه کانونی اهمیت بسیار زیادی دارد و برخلاف سایر سبک های معماری هر فضا به شکل مجزا دارای نقطه کانونی است. به عنوان مثال در قسمت پذیرایی می توان تی وی وال، شومینه و یا تابلوهای هنری را به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفت، برای آشپزخانه بخش جزیره، اتاق خواب ها پرده و یا تخت خواب می توانند نقطه کانونی باشند. نقطه کانونی باید نسبت به محیط اطراف خود کاملا مشخص و بولد باشد که در طراحی آپارتمان کلاسیک به طور ویژه به این مورد دقت شده است.
  • به جزئیات باید دقت زیادی کرد. به عنوان مثال هیچ متریالی مصنوعی نیست و همگی طبیعی، از جنس مواد درجه یک و مرغوب است بنابراین باید زیبایی طراحی هم پا به پای نوع متریال و جزئیات آن در سطح بالایی باشد.
  • توجه به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی در طراحی آپارتمان کلاسیک بسیار اهمیت دارد چرا که در جهت گیری ساختمان، وضعیت شمالی و جنوبی، میزان نورگیری، سیرکولاسیون هوا و به طور کلی بر تمامی جنبه های طراحی تأثیر می گذارد.
  • در طراحی آپارتمان های کلاسیک نورپردازی چه در محیط بیرونی نظیر نما و چه در محیط داخلی نظیر سقف و دیوارها اهمیت بسیار بالایی دارد. در طراحی باید نورپردازی های غیر ضروری حذف شوند و بیشتر بر روی نورپردازی های تأکیدی و برجسته سازی المان های تزیینی تمرکز کرد.
  • طراحی سقف در آپارتمان کلاسیک از شاخصه ها و نکات مهم این سبک به شمار می رود. سقف ها نباید ساده باشند و باید با گچبری های فراوان در گوشه ها و بخش مرکزی تزیین شده باشد. نقش و نگارهای مختلف و المان های تزیینی مختلف هم جایگاه ویژه ای دارند. همچنین ارتفاع سقف باید نسبتا بلند باشد.
  • برخی از طراحان به دلایل مختلف در متراژهای کوچک هم طراحی آپارتمان کلاسیک را قبول می کنند که کاری کاملا اشتباه است. با توجه به جزئیات و تزیینات و المان های زیادی که در سبک کلاسیک نیاز است ترجیحا باید طراحی برای یک فضای نسبتا بزرگ و ارتفاع سقف نسبتا بلند انجام شود تا بتوان تمامی المان ها را به خوبی جای داد.

برخی از طراحان به دلایل مختلف در متراژهای کوچک هم طراحی آپارتمان کلاسیک را قبول می کنند

بهترین نمونه های طراحی آپارتمان کلاسیک

با توجه به نکات، اصول و ضوابطی که لیست کردیم و همچنین ویژگی هایی که برای طراحی آپارتمان کلاسیک گفتیم بهترین راه برای درک کامل این مواد بررسی چند نمونه آپارتمان به سبک کلاسیک است. واحدهای آپارتمانی که در ادامه معرفی می کنیم چند نمونه طراحی موفق هستند که در خصوص هر کدام توضیحات مختصری هم خواهیم داد.

  • همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با اینکه این واحد آپارتمانی به شکل پلان باز طراحی شده اما هر بخش نقش و کاربرد خاص خود را دارد و شما می توانید به راحتی متوجه این موضوع شوید. همچنین در گوشه مشاهده می کنید که یک بخش دالان مانند یا کوریدور طراحی شده که به سمت اتاق خواب ها می رود تا به این شکل حریم خصوصی حفظ شود.

واحد آپارتمانی به شکل پلان باز

  • اتاق خوابی که در این واحد آپارتمانی به سبک کلاسیک طراحی شده دارای حمام و سرویس بهداشتی داخلی یا en-suite است. بخشی هم برای مطالعه در گوشه اتاق خواب قرار داده شده است. نورپردازی، نورگیری، انتخاب رنگ و متریال و مدل طراحی آپارتمان کلاسیک به خوبی قابل مشاهده هستند.

اتاق خوابی که در این واحد آپارتمانی به سبک کلاسیک طراحی شده دارای حمام و سرویس بهداشتی داخلی یا en-suite است

  • وقتی صحبت از استفاده خطوط و اشکال هندسی مختلف در طراحی آپارتمان کلاسیک می کردیم دقیقا منظور ما طراحی شبیه به تصویر زیر برای پذیرایی یک واحد مسکونی بود. در این مدل طراحی مشاهده می کنید که فضایی برای قرارگیری تابلوهای عمودی، مبلمان با طرح خاص و طراحی اختصاصی سقف در نظر گرفته شده است.

استفاده خطوط و اشکال هندسی مختلف در طراحی آپارتمان کلاسیک

اشکال هندسی مختلف در طراحی آپارتمان کلاسیک

  • در تصویر زیر می توانید به خوبی اهمیت نقاط کانونی را در طراحی آپارتمان کلاسیک ببینید. همانطور که گفتیم نقاط کانونی باید برجسته با طراحی زیبا و خاص باشند که در این طراحی، برای پذیرایی، دیوار پشت تلویزیون یا تی وی وال انتخاب شده است.

اهمیت نقاط کانونی را در طراحی آپارتمان کلاسیک

  • نمونه دیگری از طراحی آپارتمان کلاسیک برای قسمت سرویس بهداشتی و حمام را در تصاویر زیر مشاهده می کنید. استفاده از متریال های بسیار لوکس، نورپردازی حرفه ای، رعایت حریم خصوصی در جداسازی بخش حمام و توالت و فضای مناسب برای استفاده راحت از ویژگی های این طراحی موفق به شمار می روند.

طراحی آپارتمان کلاسیک برای قسمت سرویس بهداشتی و حمام

طراحی آپارتمان کلاسیک برای قسمت سرویس بهداشتی و حمام

  • نمونه بعدی مربوط به آشپزخانه در طراحی آپارتمان کلاسیک است. آشپزخانه قلب ساختمان است بنابراین باید با دقت و حساسیت زیادی طراحی شود. ویژگی هایی که باعث شده طراحی زیر موفق شود، نورگیری عالی و ویو مستقیم به سمت بیرون، فضای مناسب برای غذاخوری، نورپردازی مناسب برای دورهمی شبانه، کابینت های درجه یک همراه با کفپوشی که هارمونی خوبی برقرار کرده و سایر موارد هستند.

آشپزخانه در طراحی آپارتمان کلاسیک

  • یکی از بهترین طراحی های آپارتمان به سبک کلاسیک در بخش پذیرایی برای جدا کردن مناسب آن از اتاق خواب ها و حفظ حریم خصوصی همراه با رعایت نکات طراحی را در تصویر زیر می بینید. نوع مبلمان، دیوار و کفپوش ها، انتخاب رنگ، خطوط هندسی استفاده شده به همراه جزئیات همگی نشان دهنده این است که اصول و نکات به خوبی رعایت شده اند.

راحی های آپارتمان به سبک کلاسیک در بخش پذیرایی برای جدا کردن مناسب آن از اتاق خواب ها و حفظ حریم خصوصی

  • با اینکه گفته بودیم بهتر است در طراحی کلاسیک هر بخش به شکل مجزا تنها برای یک تسک و وظیفه اصلی طراحی شود اما می توان با کمی درایت و خلاقیت دو کاربرد مختلف را ترکیب کرد. به عنوان مثال در طراحی زیر می بینید که اتاق خواب آپارتمان کلاسیک ما برای فضای کاری و مطالعه هم مناسب است در عین اینکه تمامی ویژگی های این فضا را هم دارد. نورپردازی های غیر ضروری حذف شده اند، سقف بلند با تزیینات خاص دیوارها هم خودنمایی می کنند.

اتاق خواب آپارتمان کلاسیک ما برای فضای کاری و مطالعه هم مناسب است

  • نمونه موفق دیگری از طراحی داخلی آپارتمان کلاسیک را در تصویر زیر می بینید. فضایی زیبا و آرامش بخش با تزیینات بسیار شیک، نور ورودی دلپذیر از سمت بیرون، پارتیشن لوکس بدون نیاز به دیوارکشی، میز کنسول و مبلمان متقارن به همراه لوستر و چراغ های آویز که در هر دو بخش به کار رفته اند همه چیز را برای یک زندگی لوکس در سبک کلاسیک فراهم ساخته اند.

طراحی داخلی آپارتمان کلاسیک

هزینه طراحی آپارتمان کلاسیک

قیمتی که برای طراحی آپارتمان کلاسیک در نظر گرفته می شود نسبت به سبک مدرن، مینیمالیسم و اکثر سبک های معماری بیشتر است که دلیل آن مربوط به ویژگی هایی است که بر شمردیم. همچنین سبک کلاسیک جزئیات بسیار زیادی دارد که قابل مقایسه با سبک های دیگر نیست.

از طرفی نوع اقلیم، شرایط محیطی، متراژ کلی فضا، بخش بندی های مورد نیاز، نقاط کانونی مدنظر کارفرما و حرفه و تخصص طراحان نیز بر روی قیمت نهایی تأثیرگذار است. برای اطلاع از قیمت طراحی آپارتمان کلاسیک و مشاهده نمونه کارهای مختلف و طراحی های حرفه ای در این زمینه ابتدا لازم است برای مراجعه حضوری نوبت تهیه کنید و سپس در جلسات مختلف شیوه طراحی، مراحل و نمونه های اولیه را مشاهده نمایید. در این جلسات بسته به نوع پروژه می توان هزینه نهایی را تعیین کرد.

0 / 5
سوالات پر تکرار
آپارتمان های کلاسیک دارای مقاوم ترین متریال هستند، همیشه مد و بروز بوده، جادار و دلباز و کل فضاهای داخلی کاربردی هستند، تمامی المان ها متقارن و منظم بوده و اصالت بالایی دارند.
خیر چون المان های تزیینی و جزئیات طراحی بسیار زیاد هستند و در یک متراژ پایین صرفا سبب شلوغی بیش از حد و دلگیر شدن فضا می شود.
خیر با اینکه این دو از لحاظ زیبایی بصری و نوع متریال شبیه به هم هستند اما برای داشتن محیط داخلی لوکس حتما نباید به دنبال سبک کلاسیک باشید.
هزینه ای که بابت طراحی گرفته می شود براساس فاکتورهای مختلف مثل متراژ، میزان جزئیات، المان های مختلف، خواسته های کارفرما، لوکیشن و غیره تعیین می گردد و نمی توان هزینه پایه ای خاصی تعیین نمود.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد