طراحی ویلا تریبلکس

در بین پروژه های طراحی ویلا، لوکس ترین و پر هزینه ترین مورد، طراحی ویلا تریبلکس است که به دلیل مساحت زمین و متراژ بالای بنا، نوع متریال های خاصی که به کار می برند، منطقه ای که در آن ساخت و ساز می شود و غیره است. این ویلاها از لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی نیز در سطح بسیار بالایی هستند. اما برای کسانی که چندان با اصطلاح تریبلکس آشنا نیستند باید بگوییم که سه طبقه مجزا برای یک واحد ساختمان طراحی و ساخته شده و ارتباط بین طبقات از طریق پلکان و در نمونه های فوق لاکچری از طریق آسانسور است. گروه معماری آد با چندین سال سابقه در زمینه طراحی ویلا در انواع سبک های مختلف و برنده شدن جوایز بین المللی مختلف، در این مطلب همراه شماست تا ضمن معرفی خدمات خود در این زمینه، به جنبه های مختلف آن بپردازیم.

در بین پروژه های طراحی ویلا، لوکس ترین و پر هزینه ترین مورد، طراحی ویلا تریبلکس است

اصول و قوانین طراحی ویلا تریبلکس

برخی از کارفرماها هنگام صحبت در خصوص چگونگی و جزئیات طراحی داخلی ویلا تریبلکس، درخواست هایی مطرح می کنند که برخی از آنها قابلیت اجرایی ندارد. دلیل این موضوع این است که برخلاف اصول و ضوابط طراحی ویلا تریبلکس است. بنابراین لازم می دانیم که یکبار اصول و قوانینی را که در طراحی ویلای تریبلکس باید مدنظر داشت را با یکدیگر مرور کنیم.

  • کاربرد متریال ها

شناخت بهترین متریال ساختمان بسیار مهم است تا بتوان براساس زمین، منطقه و بافت معماری اطراف و سبک معماری ویلا بهترین گزینه را انتخاب کرد. بنابراین همه نوع متریالی مناسب ویلای تریبلکس نیست.

  • مشخص کردن رنگ ها

رنگ ها در زیبا به نظر رساندن محیط داخلی ویلا بسیار مهم هستند و حتی می توان برخی از کم و کاستی ها را پوشش داد. به همین دلیل انتخاب دقیق آنها نیازمند مشاوره با طراحان داخلی حرفه ای است.

  • هارمونی بین المان ها و بخش های داخلی و خارجی

مشابه با طراحی ویلا دوبلکس باید هارمونی بین تمامی المان های داخلی و بین عناصر داخلی و خارجی برقرار باشد و ریتم مشخصی در آن نمود پیدا کند. با این کار نه تنها نوع طراحی زیباتر و حرفه ای تر به نظر خواهد رسید بلکه جایگاه هر المان و اهمیت آن بیشتر به چشم خواهد آمد.

هارمونی بین المان ها و بخش های داخلی و خارجی ویلا تریبلکس

  •  توجه به بودجه

بودجه ای که هر کارفرما برای طراحی و ساخت خانه ویلایی در نظر می گیرد محدودیت دارد بنابراین لزوما بهترین نوع طراحی، مدل با جزئیات بسیار بالا و هزینه زیاد نیست بلکه باید بتوانید برحسب هزینه و بودجه ای که کارفرما در نظر گرفته بهترین طراحی را تحویل داد. در برخی موارد اگر هزینه های بالاتر ارزش داشته باشد باید دلایل آن به شکل منطقی ارائه شوند.

  • توجه به اقلیم و آب و هوا

ایده های طراحی ویلا باید براساس اقلیم و شرایط آب و هوایی هم باشند. طراحی ویلا تریبلکس اگر براساس شرایط اقلیمی و محیطی نباشد زیبایی نما و محیط بیرونی آن دوام بالایی نخواهد داشت و حتی بعدا در فروش هم مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

  • سبک معماری

طراحی ویلا تریبلکس از بخش داخلی گرفته تا بیرونی و محوطه و حتی نما باید براساس سبک معماری باشد. سبک های معماری رایج برای ویلای تریبلکس، سبک های مدرن و کلاسیک هستند. هر یک از این سبک ها ویژگی خاص خودشان را دارند که انتخاب هر کدام روند طراحی را به طور کامل عوض می کند. بنابراین ابتدا باید سبک طراحی مشخص شود.

  • ویژگی های زمین

طراحی خانه تریبلکس و ساخت آن باید براساس ویژگی های توپوگرافی زمین و نوع خاک، میزان مقاومت زمین و خصوصیات کلی آن باشد که پس از آزمایش و تست خاک توسط مهندسین انجام می گیرد.

طراحی خانه تریبلکس و ساخت آن باید براساس ویژگی های توپوگرافی زمین و نوع خاک ...  باشد

چرا طراحی ویلا تریبلکس طرفداران زیادی دارد؟

شاید تصور کنید که طراحی داخلی ویلا تریبلکس به علت هزینه های بسیار بالاتر نسبت به ویلاهای فلت و دوبلکس، مشتریان خاصی داشته باشد در صورتی که این تصور چندان درست نیست. امروزه بشر به سمت راحتی بیشتر و امکانات عالی و روز دنیاست بنابراین طبیعی است که امکانات ویلاهای لوکس را بخواهند و به دنبال طرح ویلای تریبلکس باشند. اما علاوه بر این مورد دلایل دیگری هم هستند که محبوبیت بالای ویلاهای تریبلکس را توجیه می کنند:

  • ارتفاع سقف ها در ویلاهای تریبلکس بلند است که در بزرگتر نشان دادن فضای داخلی، القای حس شکوه و عظمت به ساکنین، امکان نصب لوسترهای فوق لاکچری و بلند، پیاده سازی انواع تزیینات داخلی ساختمان و غیره بهترین گزینه است.
  • وقتی بین محیط داخلی و خارجی ویلاهای تریبلکس هارمونی ایجاد می کنیم زیبایی بی نظیری پیدا می کند که در کمتر نمونه ای می توان مشابه آن را پیدا کرد.
  • با توجه به سه طبقه بودن ویلاهای تریبلکس و ارتفاع بلند سقف هر طبقه، از پنجره های بزرگ و کشیده یا عمودی استفاده می کنند. همین موضوع باعث شده تا نمای ویلاهای تریبلکس به طور خودبخود به نمای پانورامایی مدرن نزدیک شود و ویو بسیار خوبی به سمت محیط بیرون درست کند. از طرفی نورگیری عالی پیدا می کنند و هزینه های مصرف انرژی هم کمتر می شود.
  • در طراحی ویلای تریبلکس از سیرکولاسیون عمودی استفاده می کنند که نوع خاصی از ارتباط بین بخش های داخلی ویلاست.
  • حتی اگر متراژ ویلا بالا هم نباشد بخاطر سه طبقه بودن بزرگ و جادار و شیک به نظر می رسد که در رضایت ساکنین ویلا تأثیر مستقیم دارد.
  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس به گونه ای است که هیچ گاه از مد نمی افتد و همیشه برای آن خواهان وجود دارد.

طراحی ویلا تریبلکس طرفداران زیادی دار

سبک های طراحی ویلا تریبلکس

طراحی داخلی و نمای ویلا تریبلکس را می توان با سبک های معماری مختلف انجام داد. انتخاب نوع سبک معماری علاوه بر اینکه به سلیقه کارفرما و بودجه او بستگی دارد باید براساس بافت معماری منطقه، شرایط اقلیمی و محیطی نیز انتخاب شود. به عنوان مثال اگر دست ما در منطقه ای که قرار است طراحی و ساخت ویلا تریبلکس انجام شود باز باشد، کاملا به سلیقه کارفرما دقت می کنیم. اگر کارفرما به دنبال شکوه و جلال و عظمت در تک تک قسمت های ویلا باشد، سبک کلاسیک بهترین گزینه است.

اما امروزه سبک مدرن هم طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و مخصوص کارفرمایانی است که محیطی ساده و بی آلایش ولی بسیار شیک و لوکس را برای خود و اعضای خانواده می پسندند. البته می توان سبک مینیمال هم انتخاب کرد که در سادگی پیشی گرفته است.
با این حال در مناطق شمالی کشور، برای طراحی ویلا تریبلکس، ویلا روستیک و رومی را پیشنهاد می کنیم. برای مناطق کویری سبک سنتی – ایرانی را بیشتر از همه پیشنهاد می کنیم. برای مابقی اقلیم ها و البته مناطق شمالی و کویری، سبک های مدرن و کلاسیک عمومیت پیدا می کنند.

با توجه به ماهیتی که از ویلاهای تریبلکس ارائه کردیم و تعریفی که بیان نمودیم دست ما برای طراحی نمای تریبلکس و حتی محیط داخلی به شکل کاملا لوکس و لاکچری باز است و محدودیتی وجود ندارد.

دست ما برای طراحی نمای تریبلکس و حتی محیط داخلی به شکل کاملا لوکس و لاکچری باز اس

المان های مهم طراحی ویلا تریبلکس

زیبایی و شیک به نظر رسیدن طراحی ویلاهای تریبلکس به چندین عامل بستگی دارد. یکی از فاکتورهای مهم تأثیرگذار، توجه به اصول و ضوابطی است که به طور کامل بررسی کردیم. عامل مهم بعدی انتخاب سبک معماری مناسب با توجه به بودجه و خواسته های کارفرما و شرایط اقلیمی است. مورد بعدی در نظر گرفتن المان های مهمی است که هنگام طراحی باید به بهترین شکل کنار هم قرار بگیرند. در ادامه قصد داریم این المان ها را معرفی کنیم:

  • نورگیری و نورپردازی

یکی از مهمترین المان های طراحی داخلی ویلای تریبلکس توجه به دو المان بسیار مهم نورگیری و نورپردازی است. این دو المان مستقیما بر روی رضایت کارفرما، دلباز بودن فضای داخلی، دلگیر نبودن محیط، تاریکی و حس منفی در فضا تأثیر می گذارند. قبل از هر چیز باید طراحی داخلی ویلای تریبلکس را به گونه ای انجام داد که نورگیری و جذب نور از محیط بسیار عالی باشد. پس از آن مدل نورپردازی و استفاده از سه نوع نورپردازی تأکیدی، عمومی و اختصاصی است. دقت داشته باشید که نورپردازی محوطه هم به همین اندازه مهم است بنابراین باید به توصیه های طراح داخلی عمل کرد حتی اگر هزینه های کلی بیشتر از انتظار شما شود.

  • جهت گیری ویلا

جهت گیری ویلای تریبلکس هنگام طراحی باید به گونه ای باشد قسمت هایی که نور بیشتری نیاز دارند نور کافی دریافت کنند. به عنوان مثال آشپزخانه، اتاق خواب و حمام بهتر است در قسمتی باشند که نور صبحگاهی را دریافت کنند. بخش جنوبی که بیشترین میزان نور خورشید را می گیرد بهتر است که محل قرارگیری اتاق کودکان، اتاق ناهارخوری، تراس و پاسیو باشد. بخش هایی مثل اتاق نشیمن و فضای استراحت را می توان در قسمت غربی طراحی کرد تا بعد از ظهر و عصر نور داشته باشند. از طرفی جاده ها و وضعیت درختان و فضاهای باز هم تعیین کننده جهت گیری ساختمان ویلای تریبلکس هستند.

  • تجهیزات و زیباسازی های مختلف

تجهیزات و زیباسازی های مختلف به عنوان تکمیل کننده کار طراحی داخلی ویلاهای تریبلکس به شمار می روند مثل سقف های کاذب، تی وی وال، تم و رنگ کاری های مختلف، ایجاد نقاط کانونی مختلف و غیره. ما می توانیم برای هر طبقه از ویلای تریبلکس مدل متفاوتی از زیباسازی و تزیینات را در نظر بگیریم تا حس تنوع طلبی شما نیز تأمین شده باشد.

  • در نظر داشتن فضاهای تفریحی

گاهی اوقات کارفرمایان و حتی طراحان داخلی به قدری غرق در برخی جزئیات طراحی می شوند که در مورد اضافه شدن فضاهای تفریحی دقت زیادی نمی کنند. یک ویلای تریبلکس به داشتن امکانات مختلف تفریحی و رفاهی، بخش بندی های اصولی و ارتباطات سریع و مؤثر بین قسمت های مختلف و طبقات معروف است. بسته به خواسته و نیاز کارفرما و بودجه ای که در نظر دارد می توان فضاهای تفریحی لوکس مثل سینمای اختصاصی، اتاق مخصوص کار، تی وی روم اختصاصی، فضاهای VIP، استخر و جکوزی و غیره اشاره کرد.

یک ویلای تریبلکس به داشتن امکانات مختلف تفریحی و رفاهی نیاز دارد

مدل های طراحی ویلا تریبلکس

ویلا تریبلکس را می توان به شکل های مختلف طراحی کرد که طرح پیشنهادی ما به شماست. با این حال در جلسات حضوری و مشاوره با طراحان و مهندسین ما می تواند رویه کاملا متفاوتی را که با سلیقه شما همخوانی کامل دارد رقم بزند.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد پخش کردن اتاق خواب ها در طبقات

اگر در خصوص ویلای دوبلکس صحبت می کردیم این مورد کاملا روشن بود چرا که اکثر قریب به اتفاق تمامی طراحی های داخلی بدین شکل است که اتاق خواب ها در طبقه بالایی متمرکز هستند. اما در خصوص ویلای تریبلکس این الزام وجود ندارد و براساس نوع شیوه طراحی و نظر کارفرما می توان اتاق خواب های مستر و والدین را در طبقات پایینتر از اتاق خواب فرزندان و به طور کلی به شکل پخش شده در طبقات طراحی نمود.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد متمرکزسازی اتاق خواب ها در بالاترین طبقه

رویکرد معمول و روشی که در اکثر موارد برای طراحی داخلی ویلای تریبلکس انتخاب می شود این است که اتاق خواب ها در یک طبقه متمرکز می شوند که همان طبقه آخر یا سوم است. با اینکه در برخی موارد اتاق خواب ها در طبقه دوم هم قرار گرفته اند اما اینکه بخواهید از طبقه اتاق خواب ها عبور کنید تا به طبقه سوم که مثلا برای فضای کار یا پذیرایی است برسید چندان جالب نیست و حتی صورت خوشی ندارد.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد جدا کردن سرویس بهداشتی و حمام از آشپزخانه

 برای جدا کردن سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه از لحاظ طبقه ای که در آن قرار می گیرند رویکردهای متفاوتی در طراحی ویلای تریبلکس وجود دارد. یک رویکرد این است که آشپزخانه در طبقه اول باشد و حداقل یک سرویس بهداشتی هم در طبقه اول و سپس برای هر طبقه هم به شکل مجزا یک سرویس بهداشتی طراحی گردد. چون منطقی نیست افراد از طبقه سوم مدام برای استفاده از سرویس بهداشتی و حمام در بین طبقات جابجایی شوند که هم صدای رفت و آمد آسایش ساکنین را سلب می کنند و هم اینکه فرایندی کاملا خسته کننده و ناخوشایندی است.

رویکرد دیگر این است که یک آشپزخانه و دو سرویس بهداشتی برای مصارف عمومی اعضای خانواده و مهمانی ها و دورهمی در طبقه اول و یک آشپزخانه هم برای مهمانی های خاص با طراحی لوکس در طبقه دوم طراحی می گردد. سرویس بهداشتی برای سایر طبقات هم طراحی می گردد. در واقع کسانی که می خواهند فضای پذیرایی از مهمانان رسمی مجزا و خاص در طبقه ای مجزا باشد در همان طبقه یک آشپزخانه دیگر هم تعبیه می کنند.

طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد جدا کردن سرویس بهداشتی و حمام از آشپزخانه

قیمت طراحی ویلا تریبلکس

هزینه طراحی ویلا تریبلکس ثابت نیست و بسته به عوامل مختلف تغییر می کند. بر این اساس هزینه طراحی یک ویلای تریبلکس براساس شرایط زیر تعیین می گردد:

  • مساحت زیربنا
  • سبک معماری
  • نوع متریال
  • امکانات مختلف مثل استخر، اتاق ورزش، اتاق بیلیارد، جکوزی، سونا و غیره
  • موقعیت جغرافیایی
  • شرایط زمینی و ویژگی های اقلیمی
  • •طراحی صرفا با نقشه یا همره با پلان
  • پیچیدگی و ساده بودن طراحی درخواستی
  • و غیره.

شما می توانید با دریافت مشاوره اختصاصی و مراجعه حضوری ضمن مشاهده نمونه کارهای طراحی ویلا تریبلکس و پیشنهادات طراحان و مهندسین ما، از جزئیات روند کار و هزینه ها مطلع شوید.

هزینه طراحی ویلا تریبلکس ثابت نیست و بسته به عوامل مختلف تغییر می کند.

0 / 5
سوالات پر تکرار
ویلای تریبلکس از لحاظ زیبایی هارمونی بین فضای داخلی و خارجی، ارتفاع بالای سقف ها و امکان تزیینات زیاد، نورگیری عالی و ویو بی نظیر به سمت محیط بیرون، سیرکولاسیون عمودی خاص بین طبقات و همیشه مد بودن بسیار محبوب شده است.
سبک های مدرن و کلاسیک بهترین سبک های پیشنهادی ما هستند هر چند سبک روستیک و سنتی هم طرفداران خاص خودش را دارد.
پخش کردن اتاق خواب ها در کلیه طبقات، متمرکز ساختن اتاق خواب ها در طبقه آخر، تعبیه آشپزخانه در طبقه اول و سرویس بهداشتی در کلیه طبقات، طراحی آشپزخانه در طبقه اول و دوم، دو سرویس بهداشتی در طبقه اول و مابقی طبقات هر کدام یک سرویس بهداشتی و یا در نظر گرفتن مدل دوم به همراه اتاق کار در طبقه دوم از مدل های رایج هستند.
بسته به سبک معماری و متریال انتخاب شده، موقعیت پروژه و شرایط اقلیمی، متراژ بنا و جزئیات و پیچیدگی های طرح، هزینه نهایی محاسبه می گردد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد