طراحی ویلا دوبلکس

اگر بخواهیم از بین پروژه های طراحی ویلا پرطرفدارترین آن را در دنیای امروزی نام ببریم که هم از لحاظ متراژ زمین مورد نیاز، فضای مناسب برای بخش بندی های داخلی، هزینه ساخت و ساز و شیک بودن و غیره، همگی در حد اعتدال باشد، قطعا طراحی ویلا دوبلکس را نام می بریم. اما برای یک طراحی موفق که بتوانید بهترین و بیشترین استفاده را ببرید لازم است که طراحی طبق اصول، ضوابط و استانداردها و نکات فنی مشخصی باشد. در این بخش قصد داریم ضمن بررسی کامل این موضوع آمادگی و تجربه خود را از مرحله طراحی تا ساخت با شما به اشتراک بگذاریم. با گروه معماری آد همراه باشید.

طراحی ویلا دوبلکس

اصول طراحی ویلا دوبلکس

اصولی که برای طراحی خانه دوبلکس ویلایی وجود دارد و تمامی معماران و طراحان ملزم به رعایت آن هستند خیلی متفاوت با اصول طراحی ویلا نیست اما با این حال به دلیل نقشه و کاربرد خاص این ویلاها نسبت به نوع فلت یا یک سطحی برخی نکات و اصول اضافه تری هم وجود دارند. با توجه به اینکه اصول طراحی ویلا را در بخش مربوط به خودش به طور مفصل توضیح داده ایم لذا به موارد متفاوت از جنبه طراحی ویلاهای دوبلکس می پردازیم و شما نیز به عنوان کارفرما باید تسلط کامل بر این موارد داشته باشید تا بتوانید براساس یکسری شاخص ها کیفیت کار را کنترل کرده و بیازمایید.

  • طراحی با جهت گیری مناسب

بهترین طراحی ویلا دوبلکس طراحی است که جهت گیری ساختمان در ضلع شمالی باشد تا نمای ساختمان رو به خورشید قرار بگیرد. با این کار هم در میزان نورگیری و هزینه های نورپردازی و هم مصرف انرژی شرایط بسیار عالی خواهید داشت.

  • سایبان ها

با توجه به اینکه در میانه روز شدت آفتاب و تند و تیزی آن در بیشترین حالت قرار دارد، جهت گیری اشتباه ساختمان نه تنها باعث نورگیری ضعیف خواهد شد بلکه استفاده از سایبان های نامتعادل در بخش جنوبی و شمالی ساختمان بر روی این مسأله اثر نامطلوب مضاعفی خواهد گذاشت. بنابراین این اصل طلایی نباید فراموش شود.

  • طراحی متفاوت

همانطور که گفتیم ویلاهای دوبلکس دو طبقه هستند و برخی تصور می کنند که اصول ساخت آن شبیه به آپارتمان های با تعداد طبقه کم است در حالی که اصلا اینطور نیست و تفاوت بین این دو بسیار است. حتی در انتخاب بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا هم باید طور دیگری محاسبه کرد. بنابراین هیچ گاه به این طرز فکر معمار و طراح ویلا پاسخ مثبت ندهید.

  • متراژ فضاها

در طراحی ویلا دوبلکس محدودیت ویلاهای فلت را ندارید و می توانید متراژ فضاها و محل قرارگیری آنها را طوری در نظر بگیرید که در هر دو طبقه پخش باشند. همچنین اندازه هر فضا باید براساس نیاز و کاربرد آن تعیین شود. یقینا اگر خانواده شما زیاد اهل فضای غذاخوری مجزا نیستند پس نیازی هم نیست در طراحی فضای مخصوص به خود بگیرد و این فضا را می توانید به متراژ سایز بخش ها اضافه کنید. اما اگر برعکس فکر می کنید یا مهمانان زیادی دارید بهتر است که در بحث متراژ فضاها، اکثریت فضای خود را به سالن اصلی خانه، هال و پذیرایی اختصاص دهید. افراد درونگرا بیشتر فضای قابل ساخت ویلای دوبلکس را به اتاق خواب ها اختصاص می دهند و حتی در طبقه ای مجزا در نظر می گیرند.

  • نوع نما

اگر به فکر طراحی ویلا دوبلکس شیک و مدرن هستید به نمای شیشه ای فکر کنید. طراحی نما برای ویلا دوبلکس تا حد زیادی باید تحت تأثیر شرایط اقلیمی و آب و هوایی، سازگاری متریال با محیط زیست و دسترس پذیری آن باشد. نمای ساختمان زودتر از هر بخش دیگری جلب توجه می کند و این مسأله حتی بعدا در فروش هم نقطه قوت محسوب خواهد شد بنابراین اجازه ندهید طراح ویلا دوبلکس رویایی شما به سادگی از کنار این مسأله عبور کند.

  • محل دقیق پله ها و راه پله

در طراحی معماری ویلا دوبلکس متأسفانه به محل دقیق نصب پلکان دقت زیادی نمی شود و حتی این مورد خیلی دست کم گرفته می شود. باز هم متأسفانه چون صاحبین و مالکین نسبت به اهمیت آن اطلاعی ندارند سخت گیری خاصی هم مشاهده نمی شود. بر همین اساس ابتدا اندازه استاندارد راه پله  را بدانید و سپس بخشی را انتخاب کنید که مزاحمت رفت و آمد و اشغال کننده فضاهای کارامد نباشد، دسترسی به آن راحت بوده و جلوی نور را نگیرد و ایمنی ساکنین هم لحاظ شده باشد.

  • ارتفاع سقف

در طراحی ویلا دوبلکس ارتفاع سقف از چندین منظر قابل بررسی است که تا حدی هم به سلیقه و اولویت ذهنی شما نیز وابسته می باشد. به عنوان مثال در برخی ویلاهای دوبلکس سقف ها double-volume هستند یعنی اگر ارتفاع نرمال را 2 تا 3 متر بری سقف در نظر بگیریم، این نوع سقف ها ارتفاعی بین 4 تا 6 متر دارند. جنبه دیگر این است که برخی افراد به فضای آتریوم و یا وید (Void) علاقه زیادی دارند که در آن سقف بین طبقات برداشته شده و یک سقف بسیار بلند زده می شود و فضای خالی بین طبقات کمک به نورگیری حداکثری، سیرکولاسیون هوا و دلبازتر شدن محیط می کند. جنبه دیگر این است که ارتفاع سقف متناسب با نوع سبک طراحی در نظر گرفته شده و در هر صورت از استانداردها کوتاهتر نمی شود.

  • کاربردپذیری

امروزه شدیدا به کارفرمایان توصیه می کنیم که بهترین نوع طراحی ویلا دوبلکس جدید نوعی از طراحی است که به کاربردی بودن بخش های مختلف بیشتر از جنبه زیبایی و دکوری آن توجه می کند. یعنی در این سبک و نوع نگاه تلاش بر این است که رفاه و آسایش و خواسته های کارفرما طبق استانداردها پیش برود و صرفا برای زیباسازی و گول زدن کارفرما روی به المان های تزیینی نبرند.

  • پیوستگی فضایی و ارتباط آسان

از دیگر اصول بسیار مهم طراحی ویلا دوبلکس رعایت اصل پیوستگی فضایی و دسترسی به بخش های مختلف در ساده ترین و شیک ترین حالت ممکن است. به عنوان مثال لزومی ندارد آشپزخانه با دیوار از سایر بخش ها جدا شود، نیازی به تیغه چینی و دیوارکشی های متعدد که در معماری و طراحی داخلی قدیم مشاهده می کردیم نیست. می توان به فضاهای آتریوم و وید روی آورد که به اصل پیوستگی کمک زیادی می کند. خلاصه اینکه سعی کنید همه چیز دلباز، با دید مستقیم و دسترس پذیری خوب باشد.

از دیگر اصول بسیار مهم طراحی ویلا دوبلکس رعایت اصل پیوستگی فضایی و دسترسی به بخش های مختلف است

طراحی داخلی ویلا دوبلکس

وقتی صحبت از طراحی داخلی ویلای دوبلکس می شود منظور تمامی بخش هایی است که هویت فضای داخلی را می سازند مثل آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب ها و غیره. برای طراحی دوبلکس ویلایی، در بخش طراحی داخلی هم باید به جایابی دقیق و اصولی این فضاها، متراژ مورد نیاز، نحوه ارتباط و کاربری و هم به هماهنگی کامل با سبک معماری دقت کرد. در ادامه به طور مختصر اصول و نکات طراحی داخلی ویلای دوبلکس را بررسی کرده ایم:

  • سالن پذیرایی و نشیمن

سالن پذیرایی و نشیمن به دلیل اینکه مرکز اصلی دورهمی ها و نشستن مهمان ها محسوب می شود باید در طبقه اول باشد. دسترسی عالی و دید مناسب به همه بخش ها الزامی است و پله هایی که طبقه اول را به دوم وصل می کنند باید در این بخش و بدون ایجاد مزاحمت طراحی شده باشند. در برخی از پروژه های طراحی ویلا دوبلکس، سالن پذیرایی و نشیمن قلب خانه است. در ضمن هر نوع نقطه کانونی که در نظر دارید برای این بخش باشد.

  • فضاهای خصوصی

فضاهای خصوصی یعنی اتاق های مخصوص خواب و استراحت و آفیس یا دفتر کار است. با توجه به اینکه این فضاها خصوصی هستند بنابراین شرکت ساخت و ساز و طراح پروژه باید به گونه ای عمل کند که از مابقی بخش ها مخصوصا طبقات دید نداشته باشد و در نیم طبقه بالایی یا به طور کامل در طبقه بالا قرار بگیرند. معمولا برای راحتی ساکنین، اتاق های خواب و دفاتر کار در طراحی ویلا دوبلکس به شکل en-suite هستند یعنی حمام و سرویس بهداشتی داخل اتاق ها قرار می گیرند.

  • آشپزخانه

در طراحی خانه ویلایی دوبلکس، آشپزخانه ها با دسترسی مستقیم و کمترین فاصله نسبت به پذیرایی و نشیمن طراحی می شوند. با توجه به رفت و آمد زیاد، معمولا پلان باز و اپن همراه با جزیره برای قرارگیری وسایل بیشتر و ظاهری شیک و لوکس در نظر می گیرند. متریال ها نیز در سطح عالی انتخاب می شوند و سبک معماری نیز تأثیر گرفته از سبک معماری کلی فضای داخلی خانه است.

  • سرویس بهداشتی و حمام

همانطور که گفتیم معمولا سرویس بهداشتی و حمام در طراحی ویلا دوبلکس برای هر اتاق مجزا در نظر گرفته می شود و در طبقه اول نیز به شکل مجزا قرار می گیرند. تعداد سرویس های بهداشتی در طبقه اول که جنبه عمومی پیدا می کند بستگی به تعداد نفرات و صلاحدید شما خواهد شد.

معمولا سرویس بهداشتی و حمام در طراحی ویلا دوبلکس برای هر اتاق مجزا در نظر گرفته می شود

  • طراحی محوطه ویلا دوبلکس

طراحی محوطه و محوطه سازی در ویلا دوبلکس تفاوت چندانی با سایر مدل های ساخت ویلا ندارد بنابراین می توانید با جزئیات کامل در صفحه طراحی محوطه با خدماتی که گروه معماری آد در نظر گرفته آشنا شوید. اما به طور کلی باید بدانید فضای خارجی یا محوطه هر ویلا به اندازه فضای داخلی مهم است و ادامه دهنده سبک معماری یکدیگر هستند و جدا حساب نمی شوند. از طرفی میزان تزیینات و المان های دکوری که برای محوطه سازی ویلا دوبلکس به کار می رود به متراژ مفید و سلیقه شما و البته سبک معماری وابسته است. ما همیشه توصیه می کنیم که از المان ها و متریال های بومی و عناصر طبیعی آن غافل نشوید تا زیبایی و خارق العاده بودن دکوراسیون خارجی محوطه ویلا بیشتر از هر چیز دیگری نمایان شود.

طراحی محوطه و محوطه سازی در ویلا دوبلکس تفاوت چندانی با سایر مدل های ساخت ویلا ندارد

طراحی ویلا دوبلکس کوچک

طراحی ویلا دوبلکس کوچک به دلیل تراکم بالای ساختمان سازی در نواحی مختلف کشور مثل شمال و اطراف تهران رو به افزایش است. از طرفی کسانی که قصد دارند در چندین نقطه ویلای شیک و درجه یک داشته باشند طراحی ویلای کوچک دوبلکس بهترین گزینه است چرا که در متراژ کمتری از زمین فضای بیشتری دارید و نسبت به ویلاهایی که مساحت بیشتری دارند یا حتی ویلاهای تریبلکس هزینه کمتری می پردازید. اما چرا در خصوص طراحی ویلای دوبلکس کوچک به طور جداگانه صحبت می کنیم چون طراحی و اجرای آن نکات و قوانین خاصی دارد که باید به طور مجزا به آن بپردازیم.

در طراحی ویلا دوبلکس کوچک شما می توانید در زمینی با متراژ کمتر از 100 متر مربع هم ویلایی سه خوابه داشته باشید و تنها با این سبک از طراحی هم امکان پذیر است. بنابراین باید طراح ویلا دوبلکس توجه کند که از فضای موجود بیشترین استفاده را ببرد. نکته بعدی در طراحی ویلا دوبلکس کوچک استفاده از پلان باز است یعنی بین بخش های مختلف نباید زیاد دیوارکشی شده باشد و ارتباط بین قسمت ها مستقیم باشد. به علت کوچکی فضای داخلی حریم خصوصی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد بنابراین به این مورد باید توجه ویژه کرد. متریال و مصالح مناسب برای دلبازتر شدن فضا و مقاوم سازی کافی ضروری هستند.

نکات بعدی در خصوص طراحی ویلا دوبلکس کوچک در خصوص نورگیری است. فضاهای کوچک اگر نورگیری خوبی نداشته باشند به مراتب دلگیرتر خواهند شد بنابراین باید تمهیداتی مثل نمای شیشه ای پانورامایی، جهت گیری مناسب شمالی، سقف های اسکای لایت یا نمای کرتین وال و غیره لحاظ شوند. با توجه به اینکه ویلاهای کوچک دوبلکس محوطه چندان بزرگی ندارند به همین دلیل درختچه های تزیینی، کفپوش سنگی روشن یا چمن کاری و آبنمای کوچک بهترین گزینه ها هستند.

طراحی ویلا دوبلکس کوچک به دلیل تراکم بالای ساختمان سازی در نواحی مختلف کشور مثل شمال و اطراف تهران رو به افزایش است

طراحی ویلا دوبلکس مدرن

برای ساخت ویلاهای دوبلکس هم باید مشابه با هر نوع ساختمان دیگری، سبک معماری مشخص باشد چرا که بدون آن عملا امکان طراحی، ساخت و نظارت مهندسی پدید نخواهد آمد. در سبک مدرن شما می توانید خلاقیت های مختلف به خرج دهید تا زمانی که کاربردی بودن المان های مختلف فدای تزیینی و دکوراتیو کردن محیط و نگاه کردن صرفا به جنبه های زیبایی نشود. امکان استفاده از چند متریال به شکل ترکیبی وجود دارد.

طراحی داخلی ویلا مدرن دوبلکس خیلی ساده نیست بلکه دلباز، شیک و هر المان در جای مناسب خود قرار گرفته و فضاهای منفی نیز اهمیت ویژه ای دارند. امکان بازسازی ویلای دوبلکس مدرن ساده تر از سایر سبک های معماری است. هزینه طراحی ویلاهای دوبلکس مدرن هم تا حدی نسبت به سایر سبک های معماری پایینتر است هر چند باز هم این مورد بسته به سلایق کارفرما و اهداف او قابل افزایش است. اگر قصد دارید بیشتر با ویلا مدرن و خدمات ما آشنا شوید حتما به صفحه این خدمات با کلیک بر روی لینک گذاشته شده هدایت شوید.

برای ساخت ویلاهای دوبلکس هم باید مشابه با هر نوع ساختمان دیگری، سبک معماری مشخص باشد

مراحل طراحی ویلا دوبلکس تا ساخت کامل پروژه

شاید جالب باشد که بدانید برای طراحی یک ویلای دوبلکس چه مراحلی پشت سر گذاشته می شود و اساسا چه پروسه ای باید طی شود تا به مرحله ساخت و ساز و در نهایت تکمیل پروژه برسیم:

  • بررسی زمین: انتخاب زمین مناسب هم از لحاظ مرغوبیت مکانی و شانس فروش آن در آینده و پیشرفت قیمتی، دسترسی ها به نقاط مختلف شهر، مسائل زمین شناسی و امکانات فعلی و هم ارزش فعلی آن حائز اهمیت بوده و طبیعتا اولین مرحله است.
  • طراحی پلان: پس از انتخاب زمین مناسب نوبت به طراحی پلان می رسد که در آن مهندسین، طراحان و معماران مربوطه جزئیات ساختمان اعم از بخش های داخلی و محوطه و فضای سبز، روف گاردن و غیره را براساس سلیقه کارفرما، استانداردها و اصولی که اشاره کردیم و غیره طراحی می کنند. انواع نقشه ساختمانی در این مرحله طراحی می شوند.
  •  گودبرداری، بتن ریزی و ساخت اسکلت
  • آرماتوربندی، دیوارکشی و سقف ریزی
  • طراحی نما: طراحی نمای ویلا دوبلکس براساس بهترین متریال ها، سبک معماری، میزان تزیینات و المان های مختلف انجام می گیرد.
  • محوطه سازی: براساس طراحی پلان انجام شده، محوطه سازی با المان ها و متریال های ترجیحا بومی شروع می شود. برحسب نوع خدمات و امکانات رفاهی و تفریحی مدنظر، محوطه سازی می تواند بخش زمانبر و پیچیده طراحی ویلا دوبلکس هم باشد.
  • طراحی داخلی ویلا: بخش طراحی داخل ویلا دوبلکس را نیز به طور مفصل صحبت کردیم.

مراحل طراحی ویلا دوبلکس تا ساخت کامل پروژه

قیمت طراحی ویلا دوبلکس

قیمت طراحی ویلا دوبلکس به هیچ وجه ثابت و از پیش تعیین شده نیست. برای اینکه بتوانید برآوردی با دقت بالا از کل هزینه های انجام گرفته در 1402 برای طراحی ویلا دوبلکس داشته باشید به بررسی موارد مختلف می پردازیم. به طور کلی هزینه نهایی طراحی دوبلکس ویلا به موارد زیر وابسته است:

  • موقعیت زمین
  • متراژ کلی ویلا و بخش مدنظر برای ساخت و ساز
  • ویژگی های توپوگرافیکی و غیره
  • سبک طراحی
  • میزان بخش بندی های داخلی
  • اهداف پروژه در خصوص ویلای دوبلکس قیمت مناسب
  • ایده های طراحی ویلا
  • و غیره.

0 / 5
سوالات پر تکرار
در طراحی خانه دوبلکس، محبوب ترین سبک معماری ابتدا مدرن و سپس کلاسیک است.
در طراحی ویلای کوچک دوبلکس باید به ارتباط راحت بخش های مختلف و باز بودن پلان معماری، نورگیری، سیرکولاسیون راحت هوا، نماکاری و محوطه سازی متناسب با سبک معماری توجه ویژه داشت.
در ویلاهای دوبلکس بهتر است که فضاهای عمومی در طبقه اول و فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب و اتاق کار در طبقه دوم باشد و هر کدام حمام و سرویس بهداشتی مجزا داشته باشند.
بهترین طراحی ویلا دوبلکس مدلی است که جهت گیری ساختمان، نماکاری، ارتفاع سقف، کاربرد پذیری بخش های مختلف، پیوستگی فضا و غیره در آن به خوبی رعایت شده باشد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد