ویلا ال شکل

امروزه ایده های زیادی برای طراحی ویلا و پلان های مختلف به چشم می خورند که دلیل اصلی آن سلیقه متفاوت مردم است. از طرفی افزایش زیاد ساخت ویلا و تراکم بالای ساختمان ها که خود ناشی از افزایش جمعیت است باعث شده تا نوعی از طراحی پلان مسکونی انتخاب شود که بتوان بیشترین استفاده را از فضا برد مثل طراحی ویلا ال شکل که بهترین و شیک ترین مدل طراحی ویلاست. ویلاهای ال شکل و بنگالو (Bungalow) یا تک سرا که ویلاهای یک طبقه کوچک با ایوانی در جلو هستند در جهت رفع چنین نیازهایی پدید آمدند. طراحی ویلا ال شکل که در اوایل ظهور خود چندان مورد توجه نبود امروزه در مرکز توجه معماران و سازندگان بناهای مختلف و خریداران قرار گرفته است. در ادامه بیشتر در خصوص طراحی ویلا به شکل ال به همراه ویژگی و استاندردهای آن صحبت خواهیم کرد.

ویلا ال شکل

ویژگی های طراحی ویلا ال شکل

ویلای ال شکل ترکیب عالی از یک فضای زندگی دوستانه خصوصی است که در عین زیبایی و دید کامل به سمت بیرون، حریم خصوصی را حفظ کرده و از بیرون به سمت داخل نقاط کور دارد. طراحی ویلا به شکل ال این اجازه را به ساکنین خانه می دهد تا بخش های مختلف آن امکان گسترش داشته باشد، بتوان از بهترین و جدیدترین متریال ها استفاده کرد و پاسخگوی نیازهای خانواده ای باشد که جمعیت آن در طی چند سال آینده بیشتر خواهد شد. اما این موارد تنها بخشی از ویژگی های طراحی ویلا ال شکل هستند. در ادامه به بررسی سایر ویژگی های آن می پردازیم تا بیشتر با دلایل محبوبیت بالای این نوع از ساخت ویلا آشنا شوید:

  • ویلا مدرن ال شکل با فرم فلت و بسیار شیک، رنگ های روشن و استفاده فوق العاده از فضاهای حداقلی نسبت به سایر فرم های طراحی ویلا متمایز شده است. شما می توانید با طراحی پلان مسکونی باز یک پذیرایی پیوسته و یکدست و آشپزخانه ای که از یک سمت به اتاق خواب مرتبط می شود و در یکی از اضلاع ال شکل قرار گفته، فضای زیبایی بسازید.
  • با اینکه اکثرا عنوان می کنند ویلا ال شکل برای متراژهای کوچک مناسب است اما با یک طراحی دقیق و حرفه ای می توانید اتاق ها و پذیرایی بزرگ و حتی یک تراس مناسب هم داشته باشید. بنابراین ویلاهای ال شکل با هر نوع متراژی پیاده سازی می شوند.
  • یکی از مهمترین ویژگی های ویلا ال شکل این است که شما مجبور نیستید از بین سبک های معماری فقط یک مورد را انتخاب کنید چون این سبک از طراحی ویلا با کلیه سبک معماری سازگاری دارد از مدرن گرفته تا کلاسیک و روستیک.
  • در صورتی که قصد داشته باشید به ویلای خود قسمت را اضافه کنید بدون اینکه مجبور باشید حتما با همان متریال، سبک و فرم باشد بهترین گزینه ویلای ال شکل است. این ویژگی باعث شده تا با کمترین هزینه بازسازی هر نوع ایده ای که دارید عملی باشد. تصویر زیر به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

ویژگی های طراحی ویلا ال شکل

  • اگر به فکر محوطه سازی با چمن چه از نوع طبیعی و یا مصنوعی هستید و به دنبال سبکی از طراحی پلان ویلا می گردید که با نمای شیشه ای و پتانسیل بالای شخصی سازی و توسعه بیشتر در آینده باشد قطعا پلان ال شکل بهترین گزینه است. ویلاهای ال شکل بهترین ارتباط را با محیط بیرون برقرار می کنند و این حس به شما هم منتقل می شود چرا که در هر یک از بازوهای این پلان شما دید مستقیم به سمت بیرون از دو زاویه مختلف دارید.
  • یکی از ویژگی های ویلا ال شکل این است که تمامی انتظارات شما را از یک ویلای بزرگ با امکانات عالی و ظاهر بسیار یونیک و درجه یک برآورده می کند. شما می توانید یک محیط پویا با المان های مختلف بسازید و آن را برحسب مقیاسی که در نظر دارید با بخش های مختلف تزیین کنید. نتیجه نهایی چیزی جز یک اثر خارق العاده معماری نخواهد بود.
  • در زمین ها و مناطقی که شرایط خاص و ویژه ای دارند این ویلاهای ال شکل هستند که با تغییر فرم کم از L به سمت J به شما کمک می کنند تا خانه رویایی خودتان را داشته باشید. همانطور که در تصویر می بینید نه تنها در محیطی که کارفرما در نظر داشته ویلا ساخته شده بلکه با متریالی متناسب با طبیعت و نمای سراسر شیشه ای زیبایی آن را دو چندان کرده اند.

یکی از ویژگی های ویلا ال شکل این است که تمامی انتظارات شما را از یک ویلای بزرگ با امکانات عالی و ظاهر بسیار یونیک و درجه یک برآورده می کند.

چالش های ساخت و طراحی ویلا ال شکل در مکان های خاص با شرایط ویژه

گاهی اوقات برحسب ضرورت یا از روی ناچاری و شرایط محیطی خاصی که وجود دارد ایده های طراحی ویلا نیز با محدودیت مواجه می شوند و همانطور که گفتیم ویلا ال شکل به خوبی با این شرایط سازگاری دارد. به عنوان مثال فرض کنید می خواهید بر روی یک زمین شیبدار مثل مناطق کوهستانی، یا مناطقی که پهنای کمی دارند یا فرم زمین طبیعی نیست ویلا بسازید. یا اینکه قصد دارید بر روی خاکی که پایداری خوبی ندارد یا زمین های سنگلاخی و مناطقی که ارتفاع از سطح دریای بالایی دارند دست به طراحی و ساخت ویلا بزنید.

بنابراین چالش اصلی و مهم شما در این شرایط یا بر روی چنین زمین هایی این است که ویلا به گونه ای طراحی شود که از فضاهای موجود بیشترین استفاده را ببرید و کمترین تأثیرگذاری را بر روی محیط زیست داشته باشید. در این حالت باید آنالیز و بررسی دقیقی از ویژگی های یونیک زمین ساخت ویلا مثل توپوگرافی، وضعیت خاک، شرایط زهکشی، نوع پوشش گیاهی و ویو ویلا و همچنین درخواست های کارفرما داشت تا بتوان فضاهای مدنظر را به خوبی طراحی کرد.

از طرفی باید مطمئن باشید نوع طراحی ویلا به گونه ای است که با وجود شرایط سخت و غیر متعارف موجود کاملا ایمن و استوار خواهد ماند و براساس آن از روش ها و متریال های مناسب استفاده نمایید. حتی از لحاظ لجستیکی مثل حمل و نقل دستگاه و تجهیزات سنگین، هماهنگی با نهادهای ذیربط و دریافت مجوزها که همگی زمان و هزینه ساخت و ساز را بیشتر می کنند دست و پا گیر است.

شاید با خواندن این موارد به طور کلی از ساخت ویلا در چنین مناطقی منصرف شوید اما دست نگه دارید! با ویلای ال شکل این مشکل به طور کامل قابل حل است چرا که کلیات این نوع از ویلاها به گونه ای است که با کمی محاسبات دقیق و پیچیده می توان تمامی این چالش ها و مشکلات را رفع کرد.

چالش های ساخت و طراحی ویلا ال شکل در مکان های خاص با شرایط ویژه

نکات طراحی ویلا ال شکل در زمین هایی با شرایط خاص و ویژه

همانطور که گفتیم اگر قصد طراحی ویلا به شکل ال را در مناطقی دارید که شرایط خاص و ویژه ای دارند باید محاسبات دقیقی انجام دهید و فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. در این بخش به نکات و فاکتورهایی که باید در نظر گرفته شوند اشاره می کنیم:

  • توپوگرافی و جهت گیری ویلا

برای ساخت ویلای مدرن ال شکل یا هر سبک معماری دیگر، لازم است که اطلاعات توپوگرافی و جهت گیری ویلا هم در دسترس باشند. مثلا اگر زمین مدنظر شیب داشته باشد هنگام ساخت دیوارهای نگهدارنده و سازه هایی که مسئول استحکام بخشی هستند لازم می شوند تا از فرسایش خاک جلوگیری کنیم و فونداسیون مستحکم بماند. جهت گیری ویلا هم مهم است تا نورگیری و دریافت باد و نسیم مناسب باشد و در عین حال حریم خصوصی و حذف نویز از محیط به خوبی انجام گیرد.

  • حیاط مرکزی و محوطه بیرونی

حیاط مرکزی و محوطه بیرونی در ویلا ال شکل مخصوصا در شرایطی که زمین محل ساخت حالت استاندارد ندارد بسیار مهم است. در این حالت بخش حیاط مرکزی و محوطه بیرونی باید نقطه کانونی ویلا باشند و ارتباط خوبی بین بخش های داخلی و بیرونی برقرار کنند. از طرفی اجازه ورود نور و هوای لازم را داده و نیاز به نورپردازی مصنوعی را کم کند. همچنین باید حیاط پشتی ویلا به گونه ای طراحی شود که امکان محوطه سازی و ایجاد فضایی برای زندگی و بهبود المان های زیبایی به وجود بیاید.

حیاط مرکزی و محوطه بیرونی در ویلا ال شکل مخصوصا در شرایطی که زمین محل ساخت حالت استاندارد ندارد بسیار مهم است.

  • کارایی و عملکرد

طراحی ویلاهای ال شکل باید به گونه ای باشد که بتوانید از کل فضا بیشترین استفاده را ببرید و عملکرد بخش های مختلف نیاز همان قسمت را به طور کامل رفع کند. دو بخش بازویی اصلی طراحی در فرم ال ویلا را می توان برای جدا کردن قسمت های مختلف خانه مثل پذیرایی و اتاق خواب ها یا فضاهای عمومی و خصوصی استفاده نمود. اگر قصد دارید گاراژ هم داشته باشید باید موقعیت آن به گونه ای باشد که مختل کننده کارایی آن نباشند.

  • یکپارچه شدن با محیط و زیبایی

ویلاهای ال شکل در زمین هایی که شرایط خاص دارند باید به گونه ای باشد که به طور کامل در محیط اطراف خود ادغام شوند که نه تنها جنبه زیبایی بلکه کارایی آن را هم بهتر می کند. مثلا از متریال های طبیعی همان منطقه استفاده شود و هنگامی که از داخل ویلا پا به محیط بیرون می گذارید یا برعکس متوجه مرز بین این دو نشوید. برای این منظور ما از زوایای خاص و ویژه ویلاهای ال شکل و ویوها و ویژگی های طبیعی منطقه و زمین محل ساخت استفاده می کنیم.

  • پایداری و بهینه سازی انرژی مصرفی

با اینکه زمین ها و مناطقی که به عنوان شرایط خاص نام بردیم محدودیت هایی ایجاد می کنند و پروسه طراحی را با چالش های زیادی روبرو می کنند اما اگر به شکل حرفه ای انجام شود می توان از منابع انرژی طبیعی به گونه ای استفاده کرد که کمترین میزان مصرف انرژی برای روشن کردن فضا، خنک کردن و عایق بندی داخل برای گرم شدن در سرما و دسترسی به بخش های مختلف نیاز باشد.

پایداری و بهینه سازی انرژی مصرفی

مزایای ویلاهای ال شکل

پیشنهاد ما به کسانی که با دفتر معماری آد تماس می گیرند و به دنبال ویلاهای شیک و یونیک با طراحی خاص هستند، ویلاهای ال شکل است. تا اینجا با بررسی ویژگی ها و خصوصیات این نوع از ویلاها تا حد زیادی با دلایل آن آشنا شده اید. اما یکبار دیگر به طور خلاصه و مفید قصد داریم به مزایای طراحی ویلا به شکل ال اشاره کنیم:

  • فضاهای با پلان باز به کمک طراحی ال شکل به بهترین نحو ممکن پیاده سازی می شوند
  • با کمک ویلاهای ال شکل می توانید کاری کنید که یکپارچگی خوبی بین فضای داخلی و بیرونی خانه ایجاد شود در نتیجه نه تنها حس خواهید کرد فضای داخلی ویلا بزرگتر شده بلکه همبستگی با محیط اطرافتان هم قویتر خواهد شد
  • اگر قصد توسعه ساخت و ساز و یا بازسازی را داشته باشید با طراحی ال شکل راحتتر خواهید بود. امکان شخصی سازی بیشتر فضاهای داخلی، محوطه سازی حرفه ای و اضافه کردن برخی امکانات رفاهی مثل استخر در طراحی ال شکل به راحتی بسیار راحتتر است.

اگر قصد توسعه ساخت و ساز و یا بازسازی را داشته باشید با طراحی ال شکل راحتتر خواهید بود.

  • با طراحی ال شکل ویلا ویو بسیار خوبی به سمت بیرون خواهید داشت و مهم نیست که ویلای شما در یک منطقه شلوغ واقع شده یا در حاشیه شهر و روستاهاست. با طراحی ال شکل یک ویو 270 درجه به سمت محیط اطراف پیدا می کنید که با نمای شیشه ای تبدیل به 360 درجه یا پانورامایی خواهد شد.
  • برای طراحی ویلا به شکل ال محدودیت سبک معماری ندارید به عبارت دیگر حتما لازم نیست سبک ویلا مدرن باشد تا بتوانید طراحی ال شکل را پیاده سازی کنید. دست شما به عنوان کارفرما تا مهندسین طراح و ساخت و ساز کاملا باز است تا بتوانید از سبک روستیک گرفته تا کلاسیک و مدرن را پیاده سازی کنید.
  • تعادل برقرار کردن بین المان های مختلف در ویلا ال شکل راحتتر از چیزی است که بتوان تصور کرد. دو محوری که با یکدیگر تقاطع پیدا می کنند تا فرم ال ویلا را بسازند دو بخش حیاط جلویی و پشتی را می سازند که در عین ارتباط داشتن از یکدیگر مجزا هستند پس می توان محوطه سازی مجزا با سبکی متفاوت برای هر یک از آنها در نظر گرفت. از طرفی اگر ویلای فلت یک طبقه داشته باشید یک محور ویلای ال شکل را می توان به پذیرایی و محور دیگر را به اتاق خواب و ناحیه حمام و دستشویی اختصاص داد.

با طراحی ال شکل ویلا ویو بسیار خوبی به سمت بیرون خواهید داشت و مهم نیست

انواع نقشه ویلا ال شکل

در انتها برای آشنایی بیشتر شما با نقشه ویلای ال شکل و خصوصیات پلان آنها چند نمونه از پلان ویلا ال شکل آورده ایم که با جزئیات کامل بخش های مختلف مشخص هستند.

  • نقشه ویلا ال شکل یک طبقه با دو اتاق خواب و امکانات کامل

در این پلان ویلا ال شکل در سمت پذیرایی و اتاق ناهارخوری و آشپزخانه را می بینید، در پایین سمت چپ ناحیه دسترسی به بخش های مختلف با شیب منفی را می بینید تا دسترسی بهتری به بخش های گاراژ، ورودی خانه، هال و پذیرایی و حمام عمومی به وجود بیاید. در بخش سمت چپ بالا هم فضاهای خصوصی شامل 2 اتاق خواب و یک حمام سوئیت را می بینید.

نقشه ویلا ال شکل یک طبقه با دو اتاق خواب و امکانات کامل

  • نقشه ویلا ال شکل یک طبقه با دو اتاق خواب و دو حمام

 در این نقشه ویلای ال شکل فضای خانه ای را مشاهده می کنید که 10.5 در 10.5 متر مربع است اما به خوبی با یک طراحی ال شکل توانسته اند فضای عمومی و خصوصی را از یکدیگر جدا کرده و در دو گروه مجزا قرار دارند.

نقشه ویلا ال شکل یک طبقه با دو اتاق خواب و دو حمام

  • نقشه ویلا ال شکل یک طبقه با سه اتاق خواب و دو حمام و یک گاراژ

 برای کسانی که فضای خیلی بزرگی دارند و عاشق طراحی ال شکل ویلا هستند و به فضایی هم مخصوص گاراژ نیاز دارند این نقشه پلان طراحی شده بسیار مناسب است. این نقشه برای یک فضای 20 در 18 متر مناسب بوده که درون آن یک بخش مخصوص پذیرایی با اتاق خواب ها در طرفین می بینید.

نقشه ویلا ال شکل یک طبقه با سه اتاق خواب و دو حمام و یک گاراژ

  • نقشه ویلا ال شکل برای خانه های با مساحت زیاد و امکانات فول

در این پلان که برای متراژ 14 در 20 متر مربع در نظر گرفته شده، 5 اتاق خواب و 4 حمام گنجانده شده اند که در یک ضلع طراحی ال شکل ویلا 4 اتاق خواب و 2 حمام قرار دارند. در ضلع دیگر این طراحی ال شکل نواحی عمومی و خدماتی هستند. بخش های خدماتی همان حمام و برخی از اتاق خواب ها هستند که در صورت ضرورت می توانید به شکل اتاق کار استفاده نمایید.

نقشه ویلا ال شکل برای خانه های با مساحت زیاد و امکانات فول

  • نقشه ویلا ال شکل با 4 اتاق خواب و استخر

برای کسانی که قصد داشته باشند در محوطه سازی خود، یک استخر هم قرار دهند، این نقشه پلان معماری مناسب است و صرف نظر از اینکه ویلای شما یک طبقه یا چند طبقه است کاربردی است. حتی طبق این نقشه می توانید یک پاسیو هم داشته باشید.

نقشه ویلا ال شکل با 4 اتاق خواب و استخر

جمع بندی مطالب

همانطور که مطالعه کردید طراحی ویلا ال شکل و ساخت آن در مساحت گوناگون با سبک های مختلف امکان پذیر است که از ویژگی های مهم آن به شمار می رود. همچنین شما می توانید از حداقل فضا و نقاط کور بیشترین استفاده را ببرید و هنگام بازسازی و توسعه فرایند راحت و کم دردسری را تجربه کنید. اگر شما هم به جمع علاقه مندان به ویلاهای ال شکل پیوستید می توانید برای مشاوره و گرفتن جزئیات با ما تماس بگیرید.

0 / 5
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد