طراحی ویلا مینیمال

طرحی ویلا مینیمال که برگرفته از سبک مینیمالیسم به معنای حداقل گرایی است امروزه بسیار زیاد شده که دلیل اصلی آن سادگی در عین زیبایی است. با اینکه سبک مینیمالیسم سابقه طولانی دارد و ریشه هایی هم در سبک مدرن در آن می بینیم اما کماکان محبوب است و حتی به شیوه و سبکی از زندگی هم تبدیل شده است. شاید در ابتدا تصور کنید که طراحی ویلا به سبک مینیمال ساده است اما اینطور نیست و اصول و نکات خاص خود را دارد. گروه معماری آد با طراحی انواع ویلاهای مدرن و حتی در سبک مینیمال شما را با جزئیات این سبک از طراحی ویلا آشنا می سازد.

طرحی ویلا مینیمال که برگرفته از سبک مینیمالیسم به معنای حداقل گرایی است

اصول طراحی ویلا مینیمال

برای ساخت ویلا به سبک مینیمال باید اصول، ضوابط و قواعد مشخصی رعایت شوند که در ادامه به طور مفصل توضیح داده ایم:

  • ترکیب ها و الگوهایی که برای سبک مینیمال در طراحی ویلا استفاده می شوند احجامی به فرم ساده و با سطوح صاف و یکدست هستند که اصلا جنبه تزییناتی ندارند.
  • انتخاب متریال در طراحی با محدودیت های خاصی همراه است به عنوان مثال نمی توان بیشتر از دو نوع متریال را به شکل ترکیبی استفاده کرد یا صرفا از متریالی که جنبه زیبایی دارد استفاده نمود. مثلا رایج ترین نوع نمای ویلا مینیمال با بتن اکسپوز است.
  • طراحی پلان معماری در سبک مینیمال به صورت پلان باز یا Open Floor است بنابراین فقط در موارد ضروری مرزبندی با دیوار و تیغه کشی انجام می شود. پس وقتی به فضای داخلی نگاه می کنید کاملا یکدست و پیوسته هستند. اما باید دقت کرد که همه فضاهایی که کاربری یکسانی دارند در یک سطح و قسمت قرار می گیرند.
  • در طراحی ویلای مینیمال به متریال شیشه و جنبه های مختلف آن مثل بازتاب نور و بزرگتر نشان داده شدن فضاهای داخلی، ویو ابدی به سمت بیرون و کمتر شدن نقش اجزای سنگین و زمخت توجه ویژه ای باید داشت.
  • سادگی و دوری از تزیینات و کارکرد گرایی باید در تمامی اجزا و بخش های ساختاری ویلای مینیمال به چشم بخورد. المان های کاذب و بخش های غیر ضروری باید حذف شوند و به کاربرد آنها دقت کرد.
  • در طراحی داخلی ویلاهای مینیمال شما فقط یکسری خطوط ممتد افقی و عمودی صاف می بینید که برای مرزبندی های مختلف مبنا هستند.
  • در این سبک از طراحی، ساده گرایی و حذف تزیینات تا حد زیاد حتی در بخش محوطه سازی هم به چشم می خورد به نحوی که خبری از مجسمه های تزیینی یا بخش هایی که کاربرد خاصی ندارند نیست. در مطلب تزیین حیاط با کمترین هزینه ایده های ناب و بکر را معرفی کرده ایم که کاملا برای سبک مینیمال مناسب هستند.
  • در ایده طراحی ویلا مینیمال باید به این اصل مهم دقت داشت که پیوستگی بصری بین فضای داخلی و خارجی وجود داشته باشد بخاطر همین است که متریال شیشه بسیار کاربردی است.
  • این سبک از طراحی برای ویلاهای کوچک یا به طور کلی متراژهای نه چندان بالا مناسب است چون در فضاهای بزرگ است که می توانید با المان های مختلف نه چندان کاربردی و تزیینی فضا را پر کنید در غیر این صورت رعایت سادگی و خلوت بودن بیش از حد محیط یک فضای بزرگ را سرد و بی روح خواهد کرد.

این سبک از طراحی برای ویلاهای کوچک یا به طور کلی متراژهای نه چندان بالا مناسب است

ویژگی های شاخص ویلاسازی مینیمال

ویلای مینیمال بی دلیل زیبا نیست و بی دلیل این همه محبوبیت کسب نکرده است. هر چه باشد این سبک از طراحی و معماری توانسته در عصر امروزی که وسایل لاکچری و پز دادن های آن زیاد شده و به گونه ای زندگی در چنین محیط های افتخار محسوب می شود همچنان قد علم کند و رقیبی سرسخت و با اصل و ریشه نشان دهد. در طراحی مینیمال ویلا علاوه بر اصول و ضوابطی که هر معمار و طراح باید در نظر داشته باشد یکسری ویژگی ها نیز هستند که عامل اصلی جذابیت و موفقیت این سبک از طراحی ویلا محسوب می شوند که به طور مختصر بررسی می کنیم:

  • ساده ولی زیبا و کاربردی

این ویژگی طراحی مینیمال ویلایی باعث شده تا همه کسانی که عاشق سادگی ولی زیبایی هستند و می توانند از فضای کمی که برخوردار هستند بیشترین استفاده را ببرند به سمت آن کشیده شوند. سادگی و نبود پیچیدگی خاص، فرم ساده و نقشه دل باز و عالی، زیبایی با پلان باز بودن محیط داخلی و خارجی از مهمترین شاخصه های این ویژگی مهم به شمار می روند. بنابراین وقتی طرفدار این سبک باشید هزینه های اصلی طراحی و جانبی زیباسازی و تزیینات هم به حداقل خواهد رسید.

  • نماکاری حرفه ای

شاید خیلی از افراد با ویژگی که توضیح دادیم تصور کنند که نماکاری در طراحی ویلا مینیمال یعنی یک نمای سیمانی قدیمی که بعد از مدتی حتی نمی توان به آن نگاه کرد و از بیرون دافعه ایجاد می کند اما اصلا اینطور نیست. برخلاف تصور باید بگوییم که نماکاری حرفه ای از ویژگی های اصلی سبک مینیمال در طراحی ویلاست. نماکاری با نماهای درجه یک امروزی و مقاوم اما مقرون به صرفه، نورپردازی عالی و چشم نواز اما حذف مجسمه ها و ستون های تزییناتی از اصول این سبک هستند پس جای نگرانی نیست.

  • پوشش ساده ولی جذاب برای سطوح داخلی ساختمان

نماها و سطوح داخلی ساختمان در طراحی مینیمال به شکل ساده و یکدست و عموما از یک نوع هستند که این یکدستی در نوع مواد و بافت هم دیده می شود. به همین دلیل است که می گوییم سبک مینیمال در عین سادگی بسیار جذاب است.

  • فضاهای باز و پرنور

از دیگر ویژگی های شاخص در طراحی ویلا مینیمال که باید طراحان و معماران ساختمانی به آن توجه داشته باشند فضاهای باز با رنگ روشن و نورپردازی و نورگیری عالی است. به همین دلیل می گوییم این سبک از طراحی برای فضاهای کوچک از یک فضای مرده بهشت می سازد. شاید باور نکنید که با یک طراحی مینیمال بتوانیم اتاق جادار و پرنور، دید وسیع به محیط بیرون با نورگیری بی نظیر ایجاد کنیم. پالت رنگی خنثی که نقش غالب را بازی می کند با یک طراحی حرفه ای، فضاهای سرد و نا امید کننده را جان تازه ای می بخشند.

فضاهای باز با رنگ روشن و نورپردازی و نورگیری عالی است.

  • جزئیات ساده ای که از هیچ، همه چیز می سازد

یکی از ویژگی های بی نظیر و بی بدیل در طراحی ویلا مینیمال این است که طراحان و معماران می توانند با کابینت ساده و بخش بندی های جزئی در حد ضرورت و ارتباط عالی بخش های مختلف، دکوراسیون ساده و مینیمال از هیچ، بی نهایت احساس مثبت ایجاد کنند.

  • بازسازی کم هزینه و کم خرج

از ویژگی هایی که اغلب کارفرمایان در سبک مینیمال به آن توجه نمی کنند این است که اگر زمانی بخواهید به سبک های لاکچری و با جزئیات فراوان تغییر ایده بدهید به سادگی امکان پذیر است اما برعکس این حالت نیازمند تخریب زیاد و بازسازی های پایه ای با هزینه سرسام آور است. بنابراین یک سبک مینیمال به شما آزادی خاطر می دهد تا هر وقت اراده کردید با کمترین هزینه و فقط متقبل شدن هزینه طراحی مجزا برای یک سبک با جزئیات بیشتر نظیر کلاسیک، تغییر دکوراسیون و نما بدهید.

  • پرستیژ و کاراکتر خاص مینیمال

برای درک بهتر این موضوع بهتر است که حتما از نزدیک یک نمونه طراحی ویلا مینیمال را ببینید که در صورت مراجعه حضوری با جزئیات بررسی خواهد شد. سبک مینیمال پرستیژ و کاراکتر هنری خاصی دارد که در بین سایر سبک های معماری ویژه است. اینکه شما بتوانید با سادگی و پرهیز از جزئیات غیر ضروری این میزان زیبایی خلق کنید مساله پیش پا افتاده ای نیست اما به راحتی امکان پذیر شده است. از طرفی نوع طراحی به گونه ای است که هر کسی در نگاه اول مجذوب آن خواهد شد.

  • فضاهای منفی یا خالی زیاد

یکی دیگر از ویژگی های شاخص طراحی ویلا به سبک مینیمال وجود فضاهای خالی یا منفی (Negative Space) در اطراف هر آیتم و وسیله در دکوراسیون داخلی است. هدف از این کار این است که فقط وسایلی که کاربردی هستند استفاده کنید و اصطلاحا جا برای نفس کشیدن فضا وجود داشته باشد و هر وسیله بتواند به تنهایی خودنمایی کند.

یکی دیگر از ویژگی های شاخص طراحی ویلا به سبک مینیمال وجود فضاهای خالی یا منفی (Negative Space)

مزایا و معایب طراحی ویلا به سبک مینیمال

هر کدام از سبک های معماری برای طراحی ویلا را که انتخاب کنید مزایا و معایب خاص خودش را دارد که بهتر است قبل از شروع طراحی و همکاری با یک دفتر معماری آشنا باشید.

  • مزایای طراحی ویلا مینیمال

  • امکان استفاده از فضاهای حداقلی
  • ارتباط کامل بین بخش های مختلف بدون محدودیت دید
  • شعاع دید زیاد به دلیل پلان باز بودن طراحی ویلا
  • بزرگتر نشان داده شدن محیط داخلی ویلا
  • کاهش نسبی هزینه های ساخت و ساز و تزیینات به دلیل حذف مواد دکوری و غیر کاربردی
  • سازگاری با اقلیم های مختلف
  • ترند بودن و شهرت بالای سبک مینیمال
  • معایب طراحی ویلا مینیمال

  • تنوع کم در انتخاب متریال به دلیل حذف شدن موارد بسیار پر هزینه و دکوراتیو
  • روشن بودن و استفاده از پالت رنگی نه چندان تیره که ممکن است برای برخی افراد پس از مدتی خسته کننده باشد
  • عدم امکان استفاده از وسایل دکوری یا به طور کلی وسایلی که کاربرد خاصی ندارند که البته این مورد سلیقه ای است و نمی توان به طور خاص جزو معایب قطعی هم بیان کرد

معایب طراحی ویلا مینیمال

هزینه طراحی ویلا مینیمال

اما می رسیم به بحث بسیار مهم هزینه ها و قیمت طراحی ویلا به سبک مینیمال که هر کارفرمایی باید در مورد آن بداند. قبل از اینکه تصمیم خود را نهایی کنید بد نیست بدانید که هزینه و قیمت طراحی ویلا به سبک مینیمال به چه عواملی بستگی دارد:

  • متراژ قابل ساخت و ساز
  • مساحت زمین
  • جنس متریال مورد استفاده
  • اقلیم و تمهیدات خاص برای آن
  • تعداد طبقات و نوع نماکاری
  • درخواست های کارفرما برای محوطه سازی
  • میزان بخش بندی های محیط داخلی ویلا

جمع بندی مطالب

طراحی ویلا مینیمال یکی از سبک های پرطرفداری است که به دلیل حفظ زیبایی و جذابیت در کنار سادگی و حذف المان های دکوری و تزیینی توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند. در عین سادگی اصول و ضوابطی هم دارد که به طور مفصل توضیح دادیم. در خصوص دریافت مشاوره و هر گونه سوال در خصوص طراحی و ساخت ویلا مینیمال می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
طبق اصول جهانی این سبک از معماری، طراحی پلان باز را انتخاب می کنیم دلبازی، ویو مناسب به سمت بیرون، ارتباط عالی بین بخش های مختلف و یکدست به نظر رسیدن کل فضاهای داخلی و استفاده حداقلی از جدا کننده های فضا از ویژگی های آن است.
عموما فقط از یک یا نهایتا دو متریال به صورت همزمان استفاده می شود اما در نوع متریال محدودیت انتخاب وجود ندارد.
حفظ سادگی در کنار زیبایی و چشم نوازی، دلباز بودن، استفاده حداکثری از فضاهای مرده، مناسب برای متراژهای پایین و کاهش هزینه های ساخت و ساز از دلایل شهرت این سبک است.
برای طراحی و ساخت یک ویلا به سبک مینیمال باید فاکتورهای مختلف نظیر متراژ زمین، مساحت قابل ساخت، تعداد طبقات، نوع متریال و سایر موارد مشخص شوند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد