سبک بوهو یا بوهمیان در دکوراسیون

سبک بوهو در دکوراسیون که به آن سبک بوهمین یا بوهمیان هم گفته می شود که شاید بهترین تعریف در مورد آن این باشد که بگوییم سبک بوهو ترکیب یا تلفیقی از فرهنگ و طرح های گوناگون است. از سبک بوهمیان در کلیه فضاهای دکوراسیون داخلی استفاده می کنند. با توجه به اینکه سبک بوهو ویژگی های خاص خودش را دارد طبیعتا باید با ویژگی و اصول آن آشنایی کامل داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به طور کامل در خصوص این سبک از معماری و دکوراسیون داخلی صحبت کنیم. چنانچه به این سبک طراحی علاقه مند شدید می توانید از تجربه طراحان داخلی ما کمک بگیرید.

 سبک بوهو در دکوراسیون که به آن سبک بوهمین یا بوهمیان هم گفته می شود

سبک بوهو چیست؟

سبک بوهو به انگلیسی (Bohemian) یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است که طرفداران ویژه ای دارد چون تلفیقی از فرهنگ های گوناگون است. در واقع به دلیل اینکه فرهنگ ها و هنرهای مختلف در تزیین دکوراسیون داخلی در این سبک دخیل شده، توانسته سلیقه افراد زیادی را به سمت خود بکشد. 

بسیاری از طراحان داخلی، سبک بوهویی دکوراسیون منزل را با گلدان های حاوی گیاهان پهن برگ، مکرومه بافی های روی دیوار و شال و پارچه های تزیینی و مبلمان های راحتی می شناسند. بنابراین طبق تعریف سبک بوهو آزادی عمل گذاشته تا وسایل تزیینی و دکوراتیو از فرهنگ های مختلف انتخاب شوند و محدود به فرهنگ و جغرافیای خاصی نیست. برخی افراد به دلیل اینکه سبک بوهمیان رنگارنگ به نظر می رسد به آن حالت کولی وار هم می گویند.

 سبک بوهو به انگلیسی (Bohemian) یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است

تاریخچه سبک بوهو

سبک بوهمی، بوهو یا بوهمیان اولین بار توسط افراد کوچ نشینی که در منطقه اروپای مرکزی زندگی می کردند مطرح ساختند که قدمت اصلی آن به قرن ها پیش باز می گردد. این افراد به دلیل اینکه کوچ نشین بودند در هر منطقه المان های هنری و ویژگی های آن را به عاریت می گرفتند و از آنها در سبک دکوراسیون داخلی و معماری محل اقامتگاه خود استفاده می کردند. به همین دلیل است که در معرفی سبک بوهو به حالت ترکیبی آن از فرهنگ های مختلف و طرح های گوناگون اشاره کردیم.

مطرح شدن سبک طراحی بوهو و اوج محبوبیت آن از دهه 60 و 70 میلادی شروع شد که از آن زمان تاکنون اصول اولیه و ویژگی های خود را حفظ کرده است. کسانی که قاعده و قانون خاصی را نمی پسندند و تمایل دارند هر چیزی که دلشان خواست بتوانند در منزل خود استفاده کنند، بوهو دیزاین یا طراحی بوهو گزینه بسیار خوبی است. بنابراین نتیجه می گیریم قوانین و قواعد سختگیرانه وجود ندارند و هر فرد می تواند بسته به ویژگی های شخصیتی و سلایق خود دکوراسیون متفاوتی داشته باشد. با این حال این صحبت به معنای این نیست که سبک بوهو در دکوراسیون هیچ قاعده و ویژگی خاصی ندارد. در ادامه به طور مفصل این مورد را بررسی می کنیم.

 مطرح شدن سبک طراحی بوهو و اوج محبوبیت آن از دهه 60 و 70 میلادی شروع شد

ویژگی های سبک بوهو

دکوراسیون به سبک بوهو ویژگی ها و اصولی دارد که رعایت کردن آنها کمک می کند تا هر چه بهتر و بیشتر با این سبک دکوراسیون داخلی که یکی از زیباترین سبک های معماری است آشنا شوید. مهمترین ویژگی های خانه سبک بوهو یا بوهمیان عبارتند از:

  • رنگ دکوراسیون داخلی

رنگ بندی دکوراسیون خانه به سبک بوهو اهمیت زیادی دارد چرا که نشان دهنده سلیقه و تیپ شخصیتی شماست. برای دکوراسیون بوهو رنگ هایی که اصالت و فرهنگ ملل مختلف را نمایش می دهند جایگاه اصلی را دارند و این رنگ ها به نوعی یادآور طبیعت هم هستند. اگر به دنبال مناسبترین رنگ خانه به سبک بوهو هستید تناژهای مختلف قهوه ای، آبی فیروزه ای، سبز و سفید را انتخاب کنید. این رنگ ها نه تنها شاد هستند بلکه در فرهنگ و ملل مختلف هم استفاده زیادی از آنها می شود. در برخی موارد می توانید رنگ هایی از جنس طبیعت مثل خاکی، رسی، قرمز آجری، دارچینی و غیره را تا حدی با رنگ های سرد و خنثی به شکل ترکیبی استفاده کنید. به عبارت دیگر سبک بوهو در طراحی داخلی از طرفداران رنگ های متضاد است.

از طرفی برخی افراد به زندگی به سبک بوهو اهمیت زیادی می دهند اما در زمینه استفاده از رنگ برای دکوراسیون رنگ های خنثی و رویکرد سبک مدرن را می پسندد. سبک بوهو مدرن در اینجا به شما توصیه می کند تا از رنگ های خنثی بیشتر استفاده کنید و برای تزیینات از رنگ طلایی، قرمز یاقوتی، سبز زمردی، آبی درباری و غیره کمک بگیرید.

  • نورپردازی

خانه های سبک بوهو برای نورپردازی به سراغ چراغ های کریستالی، لوسترهای کوچک و حتی شمع در گوشه اتاق و روی میزها استفاده می کنند. بنابراین نه خبری از چراغ های توکار مدرن و نه لوسترها و تجهیزات روشنایی گران قیمت سبک کلاسیک می بینید. حتی در اتاق خواب سبک بوهو از آباژورهای ساده استفاده می کنند. به همین دلیل است که پیاده سازی سبک دکوراسیون بوهمیان یا بوهو نیز هزینه زیادی ندارد و همان نتیجه و اثربخشی تجهیزات گران قیمت را به ارمغان می آورد.

 خانه های سبک بوهو برای نورپردازی به سراغ چراغ های کریستالی، لوسترهای کوچک و حتی شمع در گوشه اتاق و روی میزها استفاده می کنند.

  • وسایل اکسسوری و تزییناتی

وقتی می خواهید برای دکوراسیون به سبک بوهمین از وسایل تزییناتی و اکسسوری های مختلف استفاده کنید تقریبا دست شما کاملا باز است چون باید نشانه ای از فرهنگ های مختلف را به تصویر بکشید. اما دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد فضای منزل را شلوغ و بی نظم نشان خواهد داد و نتیجه معکوس خواهد داشت. از معروفترین وسایل تزییناتی سبک بوهو مکرومه بافی های مختلف است که آویزهای نخی عمدتا به رنگ سفید، قهوه ای و کرم هستند. مکرومه بافی ها را می توانید برای دیوار پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب استفاده کنید. علاوه بر این گلیم و جاجیم بخاطر نقش و نگارهای بسیار زیبا، پارچه قلمکار و پته دوزی ها هم کاربرد زیادی دارند.

از طرفی در کنار وسایل تزیینی مکرومه بافی، می توان از جاشمعی های زیبا با طرح های مختلف، سبدهای حصیری، باکس لباس و گلدان نام برد. بنابراین یکی از سبک های ایده‌آل برای پیاده سازی انواع تزیینات داخلی ساختمان، برگرفته از فرهنگ های مختلف، سبک بوهمیان یا بوهو است.

  • مبلمان

در چیدمان به سبک بوهو یکی از اصلی ترین وسایلی که به ذهن ما خطور می کند مبلمان هستند. مبلمان سبک بوهویی مختص این سبک هستند بنابراین باید به این مورد دقت ویژه داشته باشید. مبلمان مناسب سبک بوهمین در دکوراسیون مبل های راحتی ساده ای هستند که اثری از تاج بلند و کنده کاری و منبت کاری روی بخش های چوبی مثل پایه و دسته ها دیده نمی شود.  مناسبترین مبلمان برای سبک چیدمان بوهو، مبل های شزلون، پروانه ای و مبل های تخت خواب شو هستند. گاهی اوقات نیز سبک طراحی بوهمین به استفاده از پشتی به جای مبلمان امروزی روی می آورد که به سبک ایرانی ما نزدیک می شود.

حتی شال مبل و پارچه های رومبلی هم ساده بوده و یا طرح های سوزن دوزی و مکرومه بافی دارد. اما برای انتخاب کوسن می توانید نمونه های رنگی استفاده کنید چون همانطور که گفتیم طرح و رنگ های مختلف به شکل ترکیبی در سبک بوهمیایی استفاده می شوند.

حتی شال مبل و پارچه های رومبلی هم ساده بوده و یا طرح های سوزن دوزی و مکرومه بافی دارد 

  • صندلی راحتی

یکی از وسایل ضروری و پایه ثابت هر خانه ای صندلی های راحتی هستند که انواع مختلفی دارند. در سبک خانه بوهمین از صندلی های راحتی چوبی عمدتا خیزران، مبل پروانه ای، صندلی های فنری طاووسی یا پاف های چرمی استفاده می کنند. همچنین در طراحی ویلا به سبک بوهو، برای تزیین محوطه یا بالکن و تراس از تاتامی و یا ننوها استفاده می شود.

  • فرش

در خانه های مختلف بسته به سبک دکوراسیون داخلی، از کفپوش های گوناگون استفاده می کنند اما در دکوراسیون به سبک بوهمیایی، کفپوش اصلی، فرش ها هستند و از این منظر به سبک ایرانی یا سنتی شباهت دارد. به جای فرش می توانید از جاجیم و گلیم هم استفاده کنید و اگر از قبل پارکت نصب کرده اید با انداختن یک قالیچه طرحدار و رنگی به سبک بوهمی نزدیک شوید.

  • المان های طبیعی

المان های طبیعی جایگاه بیار مهمی در خانه با سبک بوهو دارند شاید به همین دلیل است که در چنین خانه هایی گلدان در سایزهای مختلف در گوشه های مختلف خانه به چشم می خورند. حتی اگر ساخت ویلا در طبیعت و جنگل انجام شود نمای ساختمان به گونه ای ساخته می شود که به سمت بیرون دید مستقیم به وجود بیاید و کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

  • آینه

سبک بوهمی در منزل چیزی کمتر از المان هایی که برای روشن تر ساختن و دلبازتر کردن فضا هستند نبوده و نیست به همین دلیل آینه ها جایگاه مهمی دارند. در برخی از سبک های معماری و دکوراسیون داخلی (فرق طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی)، تأکید زیادی بر روی آینه ها به عنوان عنصر تزیینی دارند اما در سبک بوهمیان آینه ها کاربردی هم هستند. حتی از قاب های چوبی و حصیری برای تزیین استفاده می شود تا به عنوان نقطه کانونی روی دیوارها باشد.

  • وسایل کهنه و قدیمی

سبک خانه بوهمین به استفاده از وسایل دست و قدیمی هم اهمیت ویژه ای می دهد به همین دلیل است که از نظر برخی طراحان داخلی به سبک چند فرهنگی و کولی وار نیز معروف است. اگر کمی سلیقه و خلاقیت به خرج دهید می توانید این نوع وسایل را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید. به عنوان مثال برخی مجسمه ها، وسایل و ظروف سفالی قدیمی و قالی های دستبافت قدیمی نمونه ای از این وسایل هستند که توجه هر بیننده ای را به سمت خود جلب خواهند کرد.

سبک خانه بوهمین به استفاده از وسایل دستی و قدیمی هم اهمیت ویژه ای می دهد  

  • سادگی و دوری از تجملات

سبک بوهمین در طراحی داخلی شما را از تجملات و تزیینات افراطی سبک کلاسیک دور می کند با این حال به شما اجازه می دهد که در حد نیاز و رفع خواسته خود از وسایل تزیینی و دکوراتیو استفاده کنید. سبک بوهو در دکوراسیون داخلی جزو ایده های طراحی ویلا هست که پلان باز و بدون هر گونه شلوغی و در هم ریختگی فضاهای مختلف را توصیه می کند. با این حال این به معنای همسویی با سبک مینیمال نیست بلکه عقیده بر این است که هر چه بیشتر بهتر اما به شکل افراطی توصیه نکرده است.

  • جنس وسایل دکوراسیون داخلی

وسایلی که سبک بوهمین در طراحی داخلی پیشنهاد می کند بیشتر از جنس پارچه هستند حتی اگر به دیوارکوب ها و وسایل رو مبلی و رو تختی هم نگاه کرده باشید، مکرومه بافی و کوسن و شال مبل هستند که همگی جنس پارچه ای دارد. خوشبختانه کسانی که طرفدار سبک بوهو هستند برای استفاده از این وسایل کار دشواری ندارند چون دسترسی به پارچه راحت است و می توانید انواع جاجیم، گلیم، پارچه های سوزن دوزی شده، آینه کاری شده و گلدوزی شده را پیدا کنید. البته این سبک استفاده از وسایلی که کمی بافت زمخت دارند مثل وسایل فلزی را ممنوع نکرده است.

  • الگوها و بافت ها

طبق اصول سبک بوهمین در معماری و دکوراسیون داخلی، استفاده از متریال های طبیعی جذاب و زیبا یکی از المان های بسیار مهمی هستند که به شما کمک می کند محیط خود را خیلی بهتر به سبک بوهو نزدیک کنید. از جمله الگوها و بافت هایی که می توان برای سبک معماری بوهمین در دکوراسیون داخلی استفاده کرد، قالیچه های دستباف، بالشت و پتوهای رنگارنگ، بخش های چوبی و حصیری، سبدها، چندین لایه کتاب و مشابه آن هستند.

  • محیطی از فرهنگ های مختلف

طبق عقیده برخی از طراحان داخلی باید از المان ها و وسایل قویتری استفاده کرد تا سبک بوهو را به اثبات رساند. برای این کار باید بیشتر از همه روی خصوصیت چند ملیتی و چند فرهنگی بودن سبک بوهو یا بوهمیان تمرکز کرد. همانطور که گفتیم در این سبک فرهنگ و نشانه هایی از ملل مختلف به چشم می خورد بنابراین می توانید هر وسیله یا سوغاتی از شهر و کشورهای مختلف را در دکوراسیون بچینید.

به عنوان مثال چمدان و وسایل سفر سال پیش، قاب های هنری و نقاشی های ارزشمند، کتاب های جلد سخت، مجسمه ها یا تندیس های مختلف، لحاف های صنایع دستی شهر و کشورها و غیره نمونه ای از این موارد هستند. به همین دلیل Tiffany Gholar توصیه کرده که هر چی حتی میراث های خانوادگی و قاب های هنری دست ساز و غیره که برای شما ارزش زیادی دارند نمونه های شایسته ای برای پیاده سازی سبک بوهو در دکوراسیون منزل هستند.

هر وسیله یا سوغاتی از شهر و کشورهای مختلف را در دکوراسیون بچینید. 

آشپزخانه به سبک بوهو

سبک بوهو یا سبک بوهمین برای تمامی بخش های دکوراسیون داخلی منزل کاربرد دارد و آشپزخانه هم به عنوان قلب خانه و پذیرایی دوم نیز به سبک بوهو قابل طراحی و دیزاین است. یکی از خاص ترین و جالب توجه ترین سبک های طراحی آشپزخانه، سبک بوهو یا بوهمی است اما در عین حال ساده و کم هزینه است. ویژگی های آشپزخانه سبک بوهو عبارتند از:

  • رنگ آشپزخانه به سبک بوهو

رنگ های گرم برای نمای آشپزخانه که منظور همان کاشی ها یا کاغذ دیواری های مخصوص هستند، مثل قهوه ای، خاکستری و سبز گزینه بهتری به نظر می رسند. این رنگ ها می توانند به شکل مونوکروم یا تکی و یا ترکیب با سایر رنگ ها مثل رنگ متضاد یا خنثی استفاده شوند.

  • چیدمان وسایل آشپزخانه سبک بوهو

در سبک بوهو برای آشپزخانه کلیه وسایل و دستگاه های برقی بر روی کابینت ها چیده می شوند. کابینت ها تعداد زیادی دارند و بنابراین فضای کافی برای چیدن وسایل وجود خواهد داشت. از طرفی پلان کلی هم باز است و فضا برای چیدن وسایل مهیاست.

  • نورپردازی آشپزخانه بوهو

برای نورپردازی در آشپزخانه به سبک بوهو پیشنهاد ما استفاده از لوستر دیواری، چراغ های دیواری ونتیج و حتی شمع در شلف هاست تا فضایی گرم و دنج ایجاد کنید.

ما استفاده از لوستر دیواری، چراغ های دیواری ونتیج 

  • کابینت ها

کابینت های آشپزخانه سبک بوهو به رنگ های نوستالژیک از جنس تماما چوبی یا استفاده از برچسب کابینت با رنگ و طرح های مختلف در طراحی داخلی این فضا اهمیت زیادی دارند. حتی می توانید به جای کابینت های ردیف بالایی از قفسه یا شلف استفاده کرده و هم فضا را تزیین و هم خاص و ویژه کنید.

  • بک اسپلش و عناصر طبیعی

ترکیبی از بک اسپلش طرح دار و گیاهان مختلف ظاهر و نمای بوهمیایی عجیبی به فضای آشپزخانه شما می دهد. بنابراین یکی از روش ها و البته المان های اصلی در آشپزخانه سبک بوهو توجه به فضای بک اسپلش و عناصر طبیعی است.

  • پرده آشپزخانه

یکی دیگر از المان هایی که می توان در آشپزخانه به سبک بوهو استفاده کرد، پرده آشپزخانه با طرح و الگوی گل و برگ های مختلف و حیوانات گوناگون است.

یکی دیگر از المان هایی که می توان در آشپزخانه به سبک بوهو استفاده کرد، پرده آشپزخانه  است 

اتاق خواب به سبک بوهو

سبک بوهو در اتاق خواب از طرفداران شلوغی و ترکیب بندی رنگ های مختلف اما با حفظ ماهیت اصلی این فضا یعنی انتقال حس آرامش و آسایش است و توانسته به خوبی این موارد را با هم ترکیب کند. شرکت ساخت و ساز و طراحی فضاهای داخلی برای طراحی و چیدمان اتاق خواب به سبک بوهو لازم است که با تمامی نکات و اصول آن آشنا باشد. در این قسمت به شکل خلاصه به این موارد که طبق تجربه به دست آمده اند اشاره می کنیم:

در سبک معماری بوهو داخل اتاق خواب ها نیاز به بافت طبیعی مثل چوب و حصیر و بافت های پشمی دارید به نحوی که کاملا قابل رویت باشند مثل روتختی های پشمی، آویزهای دیواری حصیری و تختخواب های چوبی که بافت آنها کاملا مشخص است.

رنگ اتاق خواب سبک بوهو گرم و روشن است مثل قهوه ای روشن، نارنجی، سبز، آبی تیره و خاکستری، و برای این کار بهتر است که به عنوان رنگ ثانویه مثل رنگ روتختی، بالش و پرده استفاده شود.

گل و گیاهان مختلف در اتاق خواب به سبک بوهو بوفور دیده می شود تا یکی از اصول مهم این سبک یعنی پیوند حداکثری با طبیعت برقرار باشد.

نورپردازی داخل اتاق خواب به شکل آباژور، ریسه لامپ های ریز به شکل رمانتیک و ال ای دی های دیواری پرنور اما با ظاهر قدیمی و حبابی توصیه شده که ترکیبی همزمان از مدرنیته و بوهو است.

 •	نورپردازی داخل اتاق خواب به شکل آباژور، ریسه لامپ های ریز به شکل رمانتیک

تخت خواب هایی که داخل اتاق خواب های به سبک بوهو استفاده می شوند عموما فلزی فرفورژه دار یا چوبی هستند. ارتفاع کمی دارند و اغلب دو نفره هستند. بافت و اسکلت تخت نیز قابل رویت است. روتختی ها کل تخت را می گیرند و از آن آویزان هستند. جنس روتختی ها در سبک بوهو پشمی است و بالشت های نرم و بزرگ با طرح و رنگ سنتی بسیار دیده می شود.

اتاق خواب به سبک بوهو برای تزیین کف از فرش های نقش دار و طرح دار استفاده می کند و شما می توانید چند فرش با طرح و رنگ متنوع داشته باشید. فرش هایی که طرح های اصیل سنتی دارند، مدل های لاکی و وینتیج بهترین مدل فرش برای اتاق خواب با سبک بوهو هستند.

دیوارهای اتاق خواب های بوهمیانی با رنگ های خثی مثل سفید و کرم تزیین می شوند تا در کنار رنگ های گرم و روشنی که پیشنهاد کردیم ترکیب رنگ بسیار جذابی ایجاد کنند. از طرفی دیوارها بهتر است با طرح گرافیکی، قاب و تابلوهای هنری، تزیینات مختلف و تصاویر خانوادگی سیاه و سفید تزیین شود.

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث شده اتاق خواب به سبک بوهو بسیار خاص و ویژه به نظر برسد طراحی حمام و سرویس بهداشتی درون این فضاست. حمام و سرویس بهداشتی با دیوار یا حائل از بخش اتاق خواب جدا شده اما به شکل En Suite داخل آن قرار دارد.

 •	یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث شده اتاق خواب به سبک بوهو بسیار خاص و ویژه به نظر برسد طراحی حمام و سرویس بهداشتی درون این فضاست

از جمله ویژگی های سبک معماری کلاسیک، اصل تقارن بود که باید به شکل هنرمندانه ای به کمک جزئیات و وسایل تزیینی مختلف رعایت می شد. برای داشتن اتاق خواب به سبک بوهو نیز رعایت این اصل مهم الزامی است. بنابراین استفاده از دو میز پاتختی، دو گلدان، آویزهای دیواری متقارن و غیره ساده ترین روش ها برای رعایت این ویژگی مهم هستند.

جمع بندی مطالب

سبک بوهو که از صدها سال پیش بین ساکنین مناطق ناحیه ای از چک رواج پیدا کرد به علت کوچ نشینی و آشنا شدن با فرهنگ ملل مختلف، ترکیبی از فرهنگ و اصول دکوراسیونی گوناگون است که به زیباترین شکل ممکن استفاده می شود. سبک بوهمیان یا بوهمیایی از نام های دیگر این سبک دکوراسیون داخلی منزل است که تمامی اصول و ویژگی های آن را بررسی کردیم.

0 / 5
سوالات پر تکرار
وقتی صحبت از این می شود که سبک بوهمین چیست باید بگوییم سبکی نامتعارف با روحیه ای آزاد برای طرفداران آن و سبکی است که در آن ترکیبی از الگوها، بافت ها، رنگ ها و عناصر گوناگون با رویکرد هر چه بیشتر بهتر یا ماکسیمالیستی استفاده می شوند و فرهنگ های مختلف را می توان دید.
سبک بوهمین طرفدار استفاده از رنگ های شاد و روشن و گرم است. رنگ های سفید، قهوه ای، آبی سیر، سبز، ارغوانی، نارنجی و قرمز و زرد بهترین گزینه ها هستند که برای تزیینات رنگ های طلایی، قرمز یاقوتی، آبی درباری و غیره استفاده می کنند.
مبلمان های وینتیج با ارتفاع کم یا چسبیده به زمین به فرمی که کناف و اسکلت چوبی یا فلزی فرفورژه دار تخت مشخص باشد بسیار مناسب است. روتختی ها عموما از جنس پشمی و با رنگ قهوه ای روشن، کرم، آبی تیره و خاکستری است.
در سبک بوهو چون از فرش، گلیم و جاجیم به عنوان کفپوش استفاده می کند و حتی با استفاده از پشتی به جای مبلمان نیز موافق است شباهت زیادی به سبک ایرانی یا سنتی پیدا کرده است.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد