15+ مدل از انواع سقف های جدید ساختمانی

همه ما به خوبی با این موضوع آشنایی داریم که سقف ها از مهمترین بخش های سازه ای هر ساختمان به حساب می آیند. اهمیت سقف ها و انتخاب مدل های جدید و نوین در این است که هم در استحکام سازه، هم میزان دلباز بودن فضا و آرامش ساکنین نقش دارد و هم اینکه در ساختمان های چند طبقه، کف طبقه بالایی محسوب می شوند. همچنین سقف طبقات آخر محلی است برای اجرای انواع عملیات عمرانی مثل طراحی روف گاردن و غیره. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی انواع سقف های جدید ساختمانی بپردازیم که امروزه در ایران و جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

 بررسی و معرفی انواع سقف های جدید ساختمانی

انواع سقف های جدید ساختمانی با مزایا و معایب

  • سقف های تیرچه و بلوکی

سقف های تیرچه و بلوکی را می توان جزو سقف های جدید ساختمانی در نظر گرفت که سبکی و مقاومت زیاد در برابر زلزله و سرعت بالای اجرا باعث شده محبوب شوند. برای اجرای سقف های تیرچه و بلوکی جدید، تیرچه ها را با میلگرد و مفتول فلزی به شکل پیش ساخته به محل پروژه منتقل کرده و بر روی تیرهای اصلی سازه که ممکن است بتنی یا فلزی باشد قرار می دهند. فاصله بین تیرچه ها هم با بلوک بتنی یا سفالی و حتی یونولیت پر می کنند. گاهی اوقات هم از قالب استفاده می کنند و پس از اینکه بتن کاملا خشک شد، قالب را بر می دارند و از این فضای خالی برای سیم کشی و تأسیسات استفاده می کنند. عیب این مدل از انواع سقف های جدید ساختمانی، محدودیت در شکل قوسی و دهانه قابل پوشش است.

سقف های تیرچه و بلوکی را می توان جزو سقف های جدید ساختمانی در نظر گرفت  

  • سقف های کامپوزیتی

از سری سقف های جدید ساختمان که محدودیت اجرایی دارند اما بخاطر اینکه نیاز به شمع برای نصب نیست می توان چندین سقف را به شکل همزمان بتن ریزی کرد که در افزایش سرعت کار شرکت ساخت و ساز بسیار تأثیرگذار است. سقف های کامپوزیتی را فقط می توان بر روی اسکلت فلزی (مقایسه اسکلت فلزی و بتنی) اجرا کرد به همین دلیل محدودیت اجرایی دارند. سقف های کامپوزیتی نیاز به دپو کردن هم ندارند بنابراین در هزینه های جانبی صرفه جویی می شود.

 از سری سقف های جدید ساختمان که محدودیت اجرایی دارند سقف های کامپوزیتی است

  • سقف های عرشه فولادی

از جمله انواع سقف جدید ساختمانی، سقف های عرشه فولادی هستند که بخاطر راحتی و سرعت بالا در اجرا و همچنین امنیت بالا محبوبیت زیادی کسب کرده اند. امنیت بالا بخاطر این است که با چیده شدن و متصل کردن ورقه های فولادی به سازه ساختمان، سکوی عریض و طویلی از ورقه فولادی ایجاد شده که تیم شرکت ساخت و ساز با ایمنی و فراغت بال می توانند به کار خود بپردازند. برای اجرای سقف های عرشه فولادی به ورقه های گالوانیزه، تیر، بتن، میلگرد و تیر فرعی نیاز است. در برخی پروژه ها برحسب تشخیص مهندس معمار و طراح، در بخش کنگره ورق عرشه فولادی که قسمت پایینی سقف بتنی است، آرماتور خمشی هم قرار می دهند. عیب این نوع سقف ها، خوردگی فلز است.

از جمله انواع سقف جدید ساختمانی، سقف های عرشه فولادی هستند 

  • سقف های دال بتی

از جمله سقف های جدید ساختمانی، سقف های دال بتنی هستند که بخاطر مقاومت عالی در برابر زلزله و فشار زیاد و اجرا در مقیاس وسیع مثل ساختمان های اداری و تجاری مورد استفاده هستند. با توجه داشت که تعداد طبقات و میزان مقاومت و وزن سازه ضخامت سقف دال بتنی هم باید تغییر کند. با این حال این نوع از سقف ها به خاطر هزینه های بالای اجرایی، سرعت پایین و وزن زیادی که تحمیل می کنند محبوبیت چندانی ندارند. با این حال این نوع سقف های جدید ساختمانی در نیروگاه و مراکز صنعتی در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. بد نیست بدانید که سقف های دال بتنی برحسب نوع ابعاد به مدل های یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند که در نوع یک طرفه نسبت طول به عرض از 2 کمتر است. سقف های دال بتنی یک طرفه بخاطر پخش نیرو در یک جهت و دو طرفه در هر دو جهت به این اسم خطاب می شوند. برای اجرای سقف های دال بتنی، بتن مدنظر باید به مقاومت خاصی برسد.

 از جمله سقف های جدید ساختمانی، سقف های دال بتنی هستند

  • سقف های تیرچه کرومیت

از دیگر انواع سقفهای جدید ساختمانی سقف های تیرچه کرومیتی هستند که تیرهای فولادی و میلگردهای تقویتی آن به شکل خاصی برش خورده و خم شده اند. مزیت بزرگ این نوع سقف های جدید این است که می توان بین تیرهای فرعی کرومیت فاصله بیشتری گذاشت و با متریال های ارزان قیمت مثل یونولیت، پلی استیرن، سیمان و سفال و غیره پر کرد تا هزینه ها را به شدت کاهش دهد. نکته اجرایی سقف های تیرچه کرومیتی این است که فاصله اولیه تیرها و شیوه اتصال آنها باید به شکل کاملا حرفه ای انجام شود تا فشار شدید سبب شکستگی و ریزش شود. از جمله مزایای انواع سقف های جدید ساختمانی تیرچه کرومیت می توان به کمتر کردن وزن ساختمان، کاهش تنش بتن و عدم وابستگی اجرای کار به شمع بندی اشاره کرد ضمن اینکه اسکلت و سقف هم ساختاری یکپارچه پیدا می کنند. با این حال از نظر زیبایی چندان مناسب نیستند چون پس از مدتی، تیرچه ها از زیر گچ کاری مشخص می شوند.

 از دیگر انواع سقفهای جدید ساختمانی سقف های تیرچه کرومیتی هستند

  • سقف های کوبیاکس

از انواع سقف های جدید ساختمانی که عایق صوت و حرارت بوده و شیوه خاص اجرای آنها باعث شده تا نه تنها میزان بتن مصرفی به شدت کاهش پیدا کند بلکه وزن سازه ساختمان هم کمتر شود. سقف های کوبیاکس (Cobiax) همانطور که مشاهده می کنید نیاز به توپ های کوبیاکس دارند که به عنوان زیر ساخت هستند. سپس میلگردهای تقویتی در هم تنیده را در زیر این توپ های کروی پلیمری که در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم هستند قرار می دهند. فاصله بین میلگرد و کره ها نیز با بتن پوشیده می شود. همچنین برای اینکه این گوی ها کروی که از بالا به سمت پایین فشرده شده اند پشت سر هم قرار بگیرند و تکان نخورند آنها را درون یک قفس فلزی قرار می دهند. این نوع سقف های جدید ساختمانی برای پروژه های کوچک مقرون به صرفه نیستند و برای مناطق زلزله خیز توصیه نمی شوند.

  از انواع سقف های جدید ساختمانی که عایق صوت و حرارت بوده سقف های کوبیاکس (Cobiax) است

  • سقف روفیکس

سقف های روفیکس (Roofix) از توری های سیمی با قدرت کششی بالا ساخته شده اند که به حفظ فرم و ساختار بتن تا زمان رسیدن به مقاومت نهایی کمک می کنند. قطعات سقف های روفیکس نصب ساده و سریعی دارند و وقتی در بافت بتن فرو می روند بسیار مقاوم می شوند. سقف های روفیکس به عنوان سقف های ساختمانی جدید در دسته سقف های مرکب است که ورق های گالوانیزه با ضخامت 0.7 تا 0.8 میلیمتری دارد. تیرهای جانبی در سقف روفیکس حداکثر 80 سانتیمتر باید از هم فاصله داشته باشند و بتن شل نباشد. از طرفی بتن باید به طور همگن ریخته شود تا ترک نخورد. بد نیست بدانید که وزن سقف های روفیکس نسبت به سایر انواع سقف های جدید ساختمانی تا 40% کمتر است مخصوصا در مقایسه با سقف های آهنی چون تیر آهن خیلی کمتری در اسکلت آن به کار می رود. در داخل سقف های روفیکس، صفحات فلزی مشبک کار شده که داخل پروفیل های طولی به موازات هم و با فاصله یکسان قرار گرفته اند. این صفحه فلزی هفت ناودانی V شکل و 7000 شبکه در هر متر مربع داراست.

سقف های روفیکس (Roofix) از توری های سیمی با قدرت کششی بالا ساخته شده اند 

  • سقف وافل

از دیگر انواع سقف های جدید ساختمانی می توان به سقف های وافل اشاره کرد که براساس سیستم های دال گلدانی هستند. به دلیل اینکه هزینه اجرای کمتری نسبت به عرشه فولادی دارند محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. توصیه می کنیم مطلب اقتصادی ترین سقف ها را نیز مطالعه نمایید. از سقف های وافل برای پارکینگ، بیمارستان، فرودگاه ها، آشیانه های صنعتی و ایستگاه های سرپوشیده استفاده می کنند. سرعت اجرای سقف های وافل هم بخاطر حذف شدن میلگردهای تقویتی و بتن ریزی بدون نیاز به روان کننده ها بالاست. با این حال سقف های وافل را نمی توان بر روی سطح شیبدار یا مناطقی که بادهای تند می وزند نصب کرد. همچنین بخاطر ارتفاعی که در طبقات شکل می گیرد برای ساختمان های با تعداد طبقات بالا مناسب نیست.

از دیگر انواع سقف های جدید ساختمانی می توان به سقف های وافل اشاره کرد 

  • سقف های LCP

با تکنولوژی جدید ساختمانی باید انتظار سقف های بسیار سبک و پیش ساخته و در عین بسیار مقاوم را داشت. سقف های LCP در دسته انواع سقف جدید ساختمان قرار می گیرند که وزن کلی سازه ساختمان را به طرز چشمگیری کاهش داده و علاوه بر سرعت اجرای فوق العاده بالا، هزینه های ساخت و ساز را هم کاهش می دهند. به همین دلیل این سقف ها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

سقف های LCP در دسته انواع سقف جدید ساختمان قرار می گیرند 

  • سقف چوبی

با اینکه ایده استفاده از سقف های چوبی سابقه چند صد ساله یا حتی هزاران ساله دارد اما چیزی که باعث شده تا در لیست سقف های جدید در ساختمان قرار بگیرد نوع متریال سقف های چوبی است. چوب های ترمووود و چوب پلاست جزو جدیدترین متریال های چوبی هستند که ضمن کاهش وزن کلی سازه ساختمان، هزینه کمتری در مقایسه با سقف های فلزی و بتنی داشته و حتی عایق صوت و انرژی هم به شمار می روند.

چوب های ترمووود و چوب پلاست جزو جدیدترین متریال های چوبی هستند 

  • سقف های پیش تنیده

از دیگر انواع سقف های جدید ساختمانی باید به سقف های پیش تنیده اشاره کنیم که جدیدا وارد صنعت طراحی پلان مسکونی و ساخت و ساز شده است. به دلیل اینکه این نوع سقف ها قبل از بهره برداری و احداث سازه، در ناحیه کششی دال بتنی تحت فشار قرار می گیرند تا پس از بهره برداری ترک خوردگی پیدا نکنند و بتوان از حداکثر ظرفیت حمل بار بتن استفاده کرد به سقف های پیش تنیده معروف هستند. مزیت بزرگ این نوع از سقف های جدید ساختمانی کاهش تعداد ستون های ساختمان است که برای ساخت پارکینگ و جنبه های مهندسی معماری بسیار مفید است. به همین دلیل با اینکه هزینه اجرای سقف های پیش تنیده بالاست اما باز هم بسیار رایج است.

از دیگر انواع سقف های جدید ساختمانی باید به سقف های پیش تنیده اشاره کنیم 

  • سقف های خنک یا سفید

برای طراحی ویلا در اقلیم های گرم و خشک تلاش معماران و طراحان بر این است که از متریال هایی استفاده شود که برای مقابله با گرما مناسب باشند. بر همین اساس از انواع سقف های جدید ساختمانی مثل سقف های خنک استفاده می کنند که می تواند هر کدام از سقف های معرفی شده باشد اما بر روی آنها یک لایه بازتاب دهنده گرما و نور نصب می کنند.

 سقف های جدید ساختمانی مثل سقف های خنک

  • سقف های اسلیت

سقف های اسلیت (Slate) در زمره انواع سقف های جدید ساختمانی است که بخاطر دوام و ماندگاری بسیار بالا معروف شده اند. گران قیمت ترین نوع سقف جدید ساختمانی همین مدل های اسلیت است اما چون ماندگاری دائمی دارند در دراز مدت بخاطر حذف هزینه های بازسازی خانه ویلایی و سقف کاری مجدد جبران می شود.

سقف های اسلیت (Slate) در زمره انواع سقف های جدید ساختمانی است  

  • سقف های خورشیدی

سقف های خورشیدی یا سولار جزو جدیدترین انواع سقف های ساختمانی هستند که در ابتدای نصب هزینه های بسیار زیادی را تحمیل می کند اما در طولانی مدت کاملا جبران خواهد کرد. اگر خانه های شما در ضلع جنوبی هستند سقف های خورشیدی گزینه فوق العاده ای محسوب می شود. با این حال این نوع سقف ها متریال اصلی نیستند و معمولا بر روی سقف اصلی نصب می شوند. هر چقدر مردم بیشتری به سمت نصب و استفاده از سقف های خورشیدی بروند قیمت این دسته از متریال های سقف ساختمانی هم کاهش پیدا خواهد کرد.

 سقف های خورشیدی یا سولار جزو جدیدترین انواع سقف های ساختمانی هستند

  • سقف های PVC یا پارچه های TPO

با افزایش محبوبیت طراحی ویلا مدرن استفاده از انواع سقف های نوین ساختمانی است که با پی وی سی یا پارچه های TPO ساخته می شوند. به این نوع سقف ها، سقف های فلت یا مسطح هم می گویند که در مقایسه با ده سال پیش بسیار مقاوم تر شده اند. نگهداری و تعمیرات این نوع سقف ها در مقایسه با سقف های ایزوگام بسیار راحتتر است.

 سقف های PVC یا پارچه های TPO

  • سقف های سنتزی یا مصنوعی

سقف های سنتزی یا مصنوعی شامل جنس های لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری هستند که ظاهر و رنگ و بافت متریال های طبیعی مثل اسلیت و چوب را دارند. سقف های سنتزی از انواع سقف های جدید ساختمانی هستند که بسیار مستحکم بوده و نگهداری کم هزینه تری دارند و حتی در مقابل آتش گرفتگی هم مقاوم هستند. برخلاف محصولات طبیعی نظیر چوب، شکننده، سنگین و گران قیمت نیستند. این نوع سقف ها با سبک های معماری مختلف سازگاری دارند.

سقف های سنتزی یا مصنوعی شامل جنس های لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری هستند 

  • سقف های فولادی با روکش سنگ

این مدل از انواع سقف های جدید ساختمانی یک نوع سقف فلزی اما با ظاهر و روکش سنگ هستند که بر روی آنها رزین اکریلیک کشیده شده است. براساس متریالی که برای ساخت این سقف ها استفاده خواهد شد شاید بسیار گران قیمت باشند اما هنوز مزایای خاص خودشان را دارند. مثلا این نوع سقف ها بیش از 50 سال عمر می کنند. نگهداری و تعمیرات کمی نیاز دارند، در مقابل باد و طوفان و غیره مقاوم هستند، اشتعال پذیر نیستند، ظاهر بسیار زیبایی دارند و عایق حرارت هم هستند.

این مدل از انواع سقف های جدید ساختمانی یک نوع سقف فلزی اما با ظاهر و روکش سنگ هستند 

نشانه هایی که به شما می گویند نیاز به سقف جدید دارید؟

اگر در حال حاضر ساختمان آماده دارید و به فکر تعویض سقف با انواع سقف های جدید ساختمانی هستید، نشانه هایی وجود دارند که به شما می گویند سقف خود را باید تعویض کنید:

  • معمولا سقف هایی که بیش از 15 سال عمر می کنند وارد دوره تعمیرات می شوند بجز متریال های خاص و گران قیمت که بیش از 50 سال عمر می کنند
  • اگر سقف از داخل ساختمان نم داده و نشانه های نفوذ آب و رطوبت ناشی از شکستگی و ترک خوردگی می بینید
  • اگر به خوبی هوای گرم در داخل ساختمان باقی نمی ماند
  • پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی سطحی متریال
  • رنگ پریدگی شدید و نازک شدگی لایه خارجی سقف ساختمان
  • رشد قارچ و کپک بر روی سطح داخلی یا خارجی سقف

0 / 5
سوالات پر تکرار
سقف های وافل، LCP، خنک یا سفید و همچنین سقف های پی وی سی یا پارچه ای TPO جزو ارزانترین ها به شمار می روند.
سقف های عرشه فولادی، پیش تنیده، کوبیاکس، اسلیت و خورشیدی جزو گرانترین سقف های ساختمانی به شمار می روند.
سقف های سنتزی و فلزی روکش شده با سنگ بهترین جایگزین ها به شمار می روند.
سقف های تیرچه بلوکی، LCP، کوبیاکس و تیرچه کرومیت جزو سقف های جدید و نوین ساختمانی به شمار می روند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد