30 ایده برای خلاقیت محوطه سازی باغ در سال جدید

روش های ایجاد خلاقیت محوطه سازی باغ به ویژه در طراحی ویلا نئوکلاسیک، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده که بخش زیادی از آن به افزایش زندگی آپارتمان نشینی و فاصله گرفتن از طبیعت و المان های طبیعی بر می گردد. بنابراین طبیعی است که در زندگی ماشینی امروزی نیاز انسان ها به پیوند با طبیعت و عناصر آن مثل طراحی محوطه در باغ با فضای سبز عالی و حرفه ای و ایده های خلاقانه بسیار مهم باشد. اما منظور ما از خلاقیت محوطه سازی باغ چیست؟ منظور از خلاقیت به طور کلی یعنی کنار زدن عادات و خطوط فکری یکنواخت گذشته و خلق اتفاقات و تجربیات کاملا جدید و متفاوت است. برای این منظور تصمیم گرفتیم برخی از تجربیات خودمان را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

 روش های ایجاد خلاقیت محوطه سازی باغ امروزه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده

ایده های خلاقانه محوطه سازی باغ

همانطور که متوجه شدید در این مطلب قرار است صرفا در مورد روش های اجرای خلاقیت محوطه سازی باغ و کلیه روش های جدید ناشی از ترک عادت برای طراحی ویلا باغ و محوطه سازی صحبت کنیم. در ادامه این روش های خلاق را مشاهده می کنید:

  • ساعت آفتابی

همان حس زیبا و نوستالژیکی که با دیدن یک ساعت آفتابی پیدا می کنید دقیقا با دیدن آن در محوطه سازی باغ خواهید داشت. این روش خلاقیت محوطه سازی باغ خیلی خاص به نظر می رسد مخصوصا وقتی که اطراف آن را گل و گیاه احاطه کرده باشد. قطعا می دانید که ساعت آفتابی اصلا تزیینی نیست و کاربرد دارد.

همان حس زیبا و نوستالژیکی که با دیدن یک ساعت آفتابی پیدا می کنید دقیقا با دیدن آن در محوطه سازی باغ خواهید داشت.  

  • اضافه کردن شلف به حصار چوبی

اضافه کردن شلف به حصار چوبی نه تنها حس و حال یک فضای روستیک را به شما خواهد داد بلکه بهترین روش برای نشان دادن دسته ای از گل و گیاهان است بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کند. از طرفی می توانید جزو ایده هایی قرار دهید که در تزیین حیاط با کمترین هزینه هم به آنها اشاره کردیم. این روش خلاقانه برای باغ های کوچک هم بسیار مناسب است.

 اضافه کردن شلف به حصار چوبی

  • حصار میوه ای

ما همیشه عادت داشتیم که حصارهای باغ چوبی و بتنی و غیره باشد اما حصار میوه ای از آن دسته ایده های خلاقیت محوطه سازی باغ است که هزینه ها را هم به شدت کاهش می دهد و زیبایی و سرسبزی بیشتری به فضا می بخشد. شما می توانید از گیاهان رونده هم استفاده کنید اما گیاهان میوه دار مثل سیب که به حصار باغ چسبیده باشند و مثل یک پارتیشن طبیعی عمل کند زیبایی بیشتری خواهد داشت.

ما همیشه عادت داشتیم که حصارهای باغ چوبی و بتنی و غیره باشد اما حصار میوه ای از آن دسته ایده های خلاقیت محوطه سازی باغ است 

  • آلاچیق خلاقیت محوطه سازی باغ

در ساخت ویلاها معمولا طراحی و اجرای آلاچیق در بخشی از محوطه یک امر کاملا طبیعی و بسیار پرطرفدار در بین کارفرماها محسوب می شود کما اینکه این درخواست ها از ما نیز بالاست. اما چطور با آلاچیق برای محوطه سازی باغ خلاقیت به خرج دهیم؟ بجای نمایان بودن می توانید آن را تا حدی با گل و گیاه زیاد مخفی کنید. با این کار انگار قصد جدا شدن و رهایی از دنیای بیرون و قرارگیری در یک حصاری از جنس طبیعت را داشته باشید.

 آلاچیق خلاقیت محوطه سازی باغ

  • کمی از المان های عجیب و غریب استفاده کنید

برخلاف تصور عموم مردم نباید محیط باغ و فضای سبز آن را خیلی جدی در نظر بگیرید. محیط باغ می تواند صمیمی و دوستانه و حتی با ایده های بامزه و جالب باشد. به همین دلیل می توانید از ایده های عجیب و غریب ولی خلاقانه هم استقبال کنید مثل مجسمه ای که شبیه به یک گلدان است. ایده های دیگر خلاقیت محوطه سازی را در ادامه باز هم می بینید.

حیط باغ می تواند صمیمی و دوستانه و حتی با ایده های بامزه و جالب باشد.  

  • گلدان های متفاوت و خاص استفاده نمایید

از دیگر راهکارهای پیاده سازی خلاقیت محوطه سازی استفاده از گلدان های خاص است مثل پنجره های چوبی از کار افتاده که به خوبی می تواند راهنماگر شما باشند. همانطور که گفتیم از ایده های تکراری و قدیمی خلاص شوید و متفاوت فکر کنید.

  دیگر راهکارهای پیاده سازی خلاقیت محوطه سازی استفاده از گلدان های خاص است

  • رنگ های متنوع به شکل ترکیبی

یکی از روش هایی که با آن می توان ذوق و قریحه هنری و خلاقیت محوطه سازی باغ را به زیباترین و چشم نوازترین حالت ممکن نشان داد، استفاده از رنگبندی های متنوع با کمک گیاهان و گل های مختلف است. تفاوت اینجاست که به جای استفاده از گل و گیاهان هم اندازه می توانید ترکیبی عمل کنید تا زیبایی بصری بیشتری پیدا کند.

 رنگ های متنوع به شکل ترکیبی

  • ورودی باغ هم مهم است

برخی از ما تصور می کنیم که برای داشتن خلاقیت محوطه سازی باغ باید فقط به ایده های جدید داخل محوطه فکر کنیم در صورتی که همه جای آن از درب ورودی تا انتهای آن را شامل می شود. برای اینکار توصیه می کنیم حتما از چراغ های محوطه مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و اقلیم خودتان استفاده کنید و به سبک معماری هم دقت کنید تا نگاه هنرمندانه خودتان را به رخ بکشید.

 ورودی باغ هم مهم است

  • مجسمه های تزیینی غوغا می کنند

در طراحی ویلا نئوکلاسیک هر جا احساس کردید که برای محوطه سازی باغ ایده کم آورده اید از مجسمه های مختلف کمک بگیرید. بسته به سبک معماری محوطه می توانید از مجسمه های برنزی، بتنی یا سنگی استفاده کنید. مجسمه های تزیینی خودبخود ایده و خلاقیت شما را برای محوطه سازی باغ فعال می کنند و هیچ وقت از مد نمی افتند.

 هر جا احساس کردید که برای محوطه سازی باغ ایده کم آورده اید از مجسمه های مختلف کمک بگیرید

  • سادگی در عین زیبایی را فراموش نکنید

گاهی اوقات هم برای داشتن خلاقیت محوطه سازی باغ لازم نیست خیلی پیچیده فکر کنید و به خودتان سخت بگیرید. مثلا می توانید از یک کوزه همرنگ پوشش گیاهی باغ استفاده کنید یا حتی با آویز کردن عناصر تزیینی به درختان، محوطه شیک داشته باشید.

گاهی اوقات هم برای داشتن خلاقیت محوطه سازی باغ لازم نیست خیلی پیچیده فکر کنید و به خودتان سخت بگیرید. 

  • آبنماها با جذابیت بصری خارق العاده

خلاقیت در محوطه سازی باغ بدون استفاده از آبنماها ناقص به نظر می رسد اما چرا تا این اندازه سازه آبی و آبنما اینقدر اهمیت دارد؟ آبنماها در کنار اینکه زیبایی بصری بالایی ایجاد می کنند محیطی سرشار از آرامش هم با صدای آب خلق می کنند که با هیچ چیز دیگری قابل جایگزین کردن نیست. حتی می توانید برکه یا دریاچه مصنوعی کوچکی هم ایجاد کنید و در اطراف آن صندلی و آلاچیق بسازید و از حرکت آب لذت ببرید.

خلاقیت در محوطه سازی باغ بدون استفاده از آبنماها ناقص به نظر می رسد 

  • مسیر رفت و آمد درست کنید

یکی از جذاب ترین پیشنهادات برای خلاقیت محوطه سازی باغ درست کردن مسیر رفت و آمد است. برای اینکار نیاز نیست خیلی هزینه کنید و لزوما به فکر بهترین کفپوش برای حیاط خانه باشید تا به کمک آن مسیر مخصوص رفت و آمد درست کنید. سنگ ریزه خلاقیت محوطه سازی باغ را به خوبی نمایش می دهد. سنگ ریزه، سنگ پله، سنگ مخصوص سنگفرش و تخته های چوب هم گزینه های خوبی هستند. فقط توجه کنید مثل تصویر زیر که به عنوان نمونه آورده ایم، مسیر را طوری درست کنید که خطرآفرین نباشد، اطراف آن را درخت و گل بکارید، در بعضی جاها پستی و بلند و پیچ و خم درست کنید تا واقعا حس یک مسیر طبیعی را پیدا کنید و غیره.

یکی از جذاب ترین پیشنهادات برای خلاقیت محوطه سازی باغ درست کردن مسیر رفت و آمد است. 

  • لانه و حمام پرندگان زایدالوصف هستند

وقتی صحبت از خلاقیت محوطه سازی باغ می شود دائما به این فکر هستیم که از یکسری اشیاء استفاده کنیم که پیوندی با موجودات و طبیعت ندارد حتی با اینکه ممکن است کاربردهای مختلف داشته باشند. ما به شما لانه و حمام پرندگان را پیشنهاد می کنیم که هم زیبایی خاص خودشان را دارند و هم با جذب پرندگان صدای دلنشین آنها آرامش بخش فضای باغ خواهد بود. دقت کنید که در ارتفاع مناسبی باشند تا جانوران شکارچی به راحتی دسترسی نداشته باشند.

لانه و حمام پرندگان زایدالوصف هستند 

  • عناصر طبیعی فراموش نشوند

استفاده از عناصر و المان های طبیعی مثل کنده درخت یا سنگ و تکه سنگ های کوچک در شکل و اندازه و رنگ های مختلف با کاربردهای گوناگون از آن دسته ایده های محوطه سازی باغ با خلاقیت فراوان است. مثلا می توانید قسمت های دکوری یا دیوارهای نگهدارنده محوطه باغ را با این عناصر تزیین کنید. یا مثلا می توانید از کنده درخت یا چندین شاخه با اندازه های مختلف مرزبندی بین باغچه ها را انجام دهید. تنه های شکسته درختان هم می توانند محل خوبی برای نشستن باشند. اگر هم به فکر خلاقیت محوطه سازی در طراحی ویلا روستیک هستید از تنه درختان و چوب و الوارهای مختلف غافل نشوید.

ستفاده از عناصر و المان های طبیعی مثل کنده درخت یا سنگ و تکه سنگ های کوچک در شکل و اندازه و رنگ های مختلف 

  • نورپردازی با روش های خلاقانه

همه ما می دانیم که نورپردازی محوطه الزامی است و نمی توان بدون چراغ محوطه این فضا را ترسیم کرد. پس تا اینجا نمی توان خلاقیت محوطه سازی باغ در نظر گرفت اما روش هایی که به کار می گیرید قطعا نیاز به خلاقیت دارد. به عنوان مثال می توانید از روش های نورپردازی پایین به بالا در زیر پای درختان و بوته ها استفاده کنید و با کمک چراغ های سردری نورپردازی به سمت پایین اجرا کنید. استفاده از ریسه های ال ای دی در اطراف آلاچیق و دورتادور آن هم شیوه خلاقانه بعدی است. از طرفی لازم است که با نورپردازی اصولی امنیت هم به محیط اطراف تزریق کنید.

همه ما می دانیم که نورپردازی محوطه الزامی است و نمی توان بدون چراغ محوطه این فضا را ترسیم کرد. 

  • پرسپکتیو و خطای دید ایجاد کنید

چندین ترفند هستند که به شما کمک می کنند محیط باغ را بزرگتر نشان دهید مثل ترفندها و روش هایی که برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل گفتیم. این ترفندها را می توان جزو خلاقیت محوطه سازی باغ در نظر گرفت به عنوان مثال هر چقدر درختان و گیاهانی که می کارید بلندتر باشند خط راستایی که در یک امتداد تشکیل می دهند بلندتر به نظر رسیده و محیط شما را بزرگتر نشان خواهد داد. از طرفی می توانید یکسری نقاط محوطه باغ را برای درست کردن نقطه کانونی کوچکتر کنید تا فضای کلی بزرگتر به نظر برسد.

پرسپکتیو و خطای دید ایجاد کنید 

  • مسیرهای مارپیچی درست کنید

یکی از ایده های خلاقانه برای محوطه سازی در باغ ایجاد چمنزار سرسبز، پرچین و گیاهان مختلف به شکل مسیر مارپیچ مانند است. شاید با خواندن این جمله فورا به یاد باغ هایی افتاده باشید که در فیلم ها از نمای بالا شبیه به هزارتویی است که خیلی جذاب و اسرار آمیز به نظر می رسند. برای خلق چنین موردی باید حتما با افراد و شرکت های حرفه ای همکاری داشته باشید و فضای بسیار بزرگی هم در اختیار داشته باشید. بد نیست بدانید این سبک از خلاقیت محوطه سازی باغ، نوع انگلیسی یا بریتانیایی است.

کی از ایده های خلاقانه برای محوطه سازی در باغ ایجاد چمنزار سرسبز، پرچین و گیاهان مختلف به شکل مسیر مارپیچ مانند است. 

  • کفپوش های خلاقانه انتخاب کنید

انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط خانه در مطلبی جداگانه توضیح داده شده پس با کمک ایده هایی که داده ایم می توانید مدل هایی انتخاب کنید که طرح ساده نداشته باشند. به عنوان مثال کفپوش های طرح داری که چشم بیننده را به سمت نقطه ای خاص جلب می کنند تا طرح های خلاقانه با توجه به سبک معماری شما دارند.

 کفپوش های خلاقانه انتخاب کنید

  • آتشدان برای ویلاهای سنتی یا ایرانی را جدی بگیرید

اگر ویلای شما سبک سنتی یا ایرانی دارد پس چرا از آتشدان های قدیمی و شیک برای روشن نگه داشتن فضای درون آلاچیق روباز یا قسمت های دیگر استفاده نکنید! آتشدان ها نه تنها گرمی بخش روزهای سرد سال هستند بلکه ترکیب رنگ آتشی با سرسبزی محیط اطراف خارق العاده استو لحظاتی رمانتیک می سازد.

 آتشدان برای ویلاهای سنتی یا ایرانی را جدی بگیرید

خلاقیت محوطه سازی باغ با سنگریزه

المان سنگریزه خلاقیت محوطه سازی باغ را به خوبی نشان می دهد که به یک مورد به شکل اجمالی اشاره کردیم اما در اینجا قصد داریم به شکل موردی اما مفصل تر اشاره کنیم. در واقع ایده هایی که از این بعد می خوانید در این رابطه هستند که چطور با سنگریزه و قلوه سنگ ایده های خلاقانه ایجاد کرده و به محوطه سازی باغ مشغول شوید:

  • سنگ ریزه خلاقیت محوطه سازی باغ را می توانید پای درختان بریزید اما نه به صورتی که جلوی آبیاری را بگیرد. با این کار هم اطراف درختان زیباتر می شود و هم اینکه آب پای درخت ها دیرتر بخار خواهد شد.
  • با کمک سنگ و سنگریزه و قلوه سنگ های رنگی می توانید آبشار مصنوعی کوچکی درست کنید. برای اینکار کافیست چند تا سنگ به شکل پله ای رو هم قرار بگیرند و پای آنها را سنگریزه و شن بریزید و در بالای آن یک حوضچه یا برکه مصنوعی با جریان آب بگذارید. به همین سادگی با خلاقیت محوطه سازی باغ انجام می شود.
  • با کمک سنگ های یک تکه و صاف می توانید صندلی و نیمکت داشته باشید که با هر شرایط آب و هوایی هم سازگار هستند.
  • با کمک سنگ های بزرگ و نه لزوما صاف می توانید پله هم بسازید و بین سنگ ها را با سیمان پر کنید تا در جای خودشان محکم شوند و تکان نخورند. این ایده و خلاقیت برای محوطه سازی باغ ارزانتر از خرید سنگ های آنتیک و مخصوص پله در باغ است.
  • باربیکیو امروزه در محوطه سازی به عضو بی بدیل و لاینفک در طراحی محوطه و لنداسکیپ تبدیل شده که می توانید با کمک سنگ های مختلف و یکدست یک باربیکیوی سنگی درست کنید. سنگ های قلوه ای انتخاب مناسبتری هستند ضمن اینکه با حفظ گرما به پخت بهتر هم کمک می کنند.
  • اگر در محوطه استخر دارید و اطراف آن چمن کار کرده اید با کمی خلاقیت محوطه سازی باغ با سنگریزه و سنگ های قلوه ای در سایز مناسب طوری که از ارتفاع چمن بالاتر نیایند می توانید منظره ای بسیار زیبا خلق کنید. کافیست سنگ ها را در چمن ها و جایی که می خواهید چراغ دفنی قرار دهید بگذارید تا ترکیب چمن و سنگ و استخر و چراغ ها منظره ای تکرارنشدنی پیش چشمان شما خلق کنند.

جمع بندی مطالب

در این مطلب کلیه ایده های خلاقانه محوطه سازی در باغ را مطرح کردیم که در طی سال های اخیر مخصوصا در سال جدید بسیار پرطرفدار خواهند بود. اگر ایده خلاقانه دیگری هم به ذهن شما می رسد که نتیجه رضایت بخشی از آن گرفته اید می توانید با مخاطبین ما به اشتراک بگذارید.

3.6 / 5
سوالات پر تکرار
برای داشتن خلاقیت محوطه سازی باغ های کوچک می توانید از ترفندهای پرسپکتیو و خطای دید یا وسایل دیوار و کم جا مثل شلف های دیواری استفاده نمایید.
استفاده از المان ها و عناصر طبیعی و اضافه کردن وسایل چوبی مثل شلف دیواری چوبی، گلدان ها و پلکان چوبی و غیره بهترین راهکارهای خلاقانه برای محوطه سازی در ویلاهای به سبک روستیک هستند.
ساخت نیمکت و صندلی سنگی، پلکان، آبشار مصنوعی، ایجاد راهروهای سنگی، ساخت باربیکیو و راهکارهای دیگری که توضیح دادیم همگی ایده های خلاقانه برای محوطه سازی باغ با سنگ ریزه هستند.
به جای نمایان بودن آن را با گل و گیاهان مختلف تا حدی مخفی کنید، اطراف برکه یا دریاچه های مصنوعی آلاچیق طراحی کنید، با نورپردازی به کمک ریسه های ال ای دی آن را تزیین کرده و یا در وسط آن آتشدان بگذارید تا خلاقیت و قریحه هنری خود را برای تزیین به رخ بکشید.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد