تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی به زبان ساده!

خیلی از دانشجویانی که قصد انتخاب رشته مهندسی معماری و یا معماری داخلی دارند یا کسانی که برای ساخت و ساز و معماری ساختمان خود به دنبال متخصص مربوطه می گردند اطلاعی از اینکه تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی چیست ندارند. قبلا در رابطه با اینکه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چه تفاوتی دارند صحبت کردیم. این بار قصد داریم به بررسی تفاوت مهندسی معماری و معماری داخلی بپردازیم تا یکبار برای همیشه به بهترین شکل تفاوت این دو را متوجه شوید. پس با ما همراه باشید.

تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلیمهندسی معماری چیست؟

اولین موردی که باید در مبحث تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی چیست بررسی کنیم، تعریف مهندسی معماری (Architectural Enginnering) است.

مهندسی معماری در واقع همان نوع طراحی و ساخت ساختمان هاست که یک شرکت ساخت و ساز وظیفه آن را بر عهده دارد و معمولا تیمی از مهندسین معماری در کنا سایر تخصص ها هستند. به طور کلی منظور از معماری یعنی توانایی یک فرد یا تیمی از مهندسین برای طراحی و ساخت یک بنا و کلیه فضاهای داخلی و خارجی است. این طراحی باید به گونه ای باشد که هم ویژگی ها و اصول انواع سبک های معماری رعایت شوند و هم کاربری هر فضا حفظ شده و نیاز ساکنین در آنها به خوبی رفع شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که مهندسی معماری با مهندسی سازه و ساخت و ساز متفاوت بوده و کلی تر است.

در مهندسی معماری تلاش بر این است که چطور فضای داخلی و خارجی به گونه ای طراحی و ساخته شوند که علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی، جنبه های ساختاری هم در نظر گرفته شده باشند. بنابراین با قسمت اول سوال فرق مهندسی معماری با معماری داخلی آشنا شدید.

 مهندسی معماری با نوع طراحی و ساخت ساختمان مرتبط است

معماری داخلی چیست؟

اکنون که با تعریف و کاربرد مهندسی معماری داخلی و خارجی آشنا شدید، نوبت به بررسی کامل معماری داخلی  (Interior Architecture) می رسد تا در نهایت بتوانیم نتیجه گیری کنیم که فرق مهندسی معماری و معماری داخلی چیست.

در معماری داخلی، محیط و فرم بنا به همراه مرزبندی های ساختمانی تعیین می شوند. در معماری داخلی تلاش بر این است که تمامی جنبه های کاربردی، عملکردی، انسانی و زیبایی شناسی بخش های داخلی ساختمان ها در نظر گرفته شده و براساس آن طراحی صورت گیرد. در واقع می توان اینطور بیان کرد که معماری داخلی همان طراحی داخلی ساختمان اما با توجه به اصول معماری است.

طبق تعاریف مشهورترین معماران جهان، معماری داخلی به معنای سبک یا روشی از طراحی است که ساخت بخش های داخلی ساختمان را بر عهده دارد. در جای دیگری از تعاریف می بینیم که معماری داخلی را به عنوان علم بنا کردن بخش های داخلی ساختمان می گویند که در آن تمامی اصول معماری به کار رفته باشد. در معماری داخلی کل فضاهای داخلی ساختمان براساس اصول سازه و نقشه ها، طراحی می شوند. برخی دیگر از معماران جهان، معماری داخلی را به علم قابلت سکونت سازی یک بنا براساس نیازشناسی ساکنین می دانند و معتقدند معماران داخلی کلیه فضاهای ساختمان را براساس شاخص و معیارهای فیزیکی و کمیت های مختلف می سنجند.

معماری داخلی یا علم بنا کردن بخش های داخلی ساختمان

وظایف مهندس معمار و معمار داخلی

تا اینجا به طور کلی متوجه شدید که معندسی معماری با معماری داخلی چه فرقی دارد و به عبارتی نقش این دو مکمل یکدیگر هستند. اگر فرض کنیم ساخت و ساز یک بنا را شروع کرده اید یا قصد بازسازی دارید (برای درک بهتر تفاوت بازسازی و نوسازی به مقاله سایت مراجعه کنید)، وظیفه مهندس معمار (Architectural Engineer) چیست؟

در طی مراحل ساخت و ساز، کلیه کارها اعم از محل قرارگیری پنجره ها و نورگیری، گرفتن مجوزهای مود نیاز، نظارت بر اجرای پروژه ساختمانی، تأیید مراحل و پیشروی ساخت و ساز، بر عهده گیری کلیه کارها مثل نقشه ساختمان و دیوارها و تأسیسات، شیوه برقراری ارتباط بین قسمت های مختلف و جای گیری ستون ها در مکان مناسب از جمله وظایف مهندس معماری است. بنابراین از این جنبه نیز با تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی آشنا شدید.

در سمت مقابل وظیفه معمار داخلی چیست؟

معمار داخلی (Interior Architect) هم به بررسی جنبه های داخلی یک ساختمان از لحاظ کاربردی بودن و زیبایی می پردازد. به عنوان مثال کفپوش ها، نقشه مربوط به قرارگیری اشیاء و وسایل، طراحی دیوار و سقف و قسمت های دکوراتیو داخل منزل و چهره جدید دادن به منزل در طی بازسازی و نوسازی از جمله وظایف و کارهایی است که یک معمار داخلی بر عهده دارد. 

مهمترین تفاوت های مهندسی معماری و معماری داخلی

تا اینجای کار هر آنچه در مورد تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی بیان کردیم به شکل کلی بود تا بتوانید دید کلی نسبت به این دو شاخه مهندسی و معماری داشته باشید. در این قسمت می خواهیم به شکل جزئی تر، مهمترین جنبه های تفاوت این دو شاخه را بررسی کنیم:

زمینه کاری:

یکی از مهمترین مسائل در بحث تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی ساختمان، زمینه کاری است. معماران داخلی در روند کلی ساخت و ساز دخالت دارند که از مرحله پی ریزی ساختمان شروع شده تا ارتباط بین بخش های مختلف داخلی ساختمان ادامه پیدا می کند. حتی بررسی فضاهایی مثل پارکینگ، فضای سبز محوطه، فضاهای باز و بسته، مدیریت ساخت پروژه های ساختمانی مثل ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری، فرودگاه ها و ترمینال ها و غیره از جمله وظایف مهندسی معماری است.

در ادامه مبحث تفاوت زمینه کاری که برای بررسی تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی استفاده می گردد به بررسی زمینه کاری معمار داخلی می پردازیم.

در معماری داخلی تلاش بر این است که طراحی داخلی هر فضا براساس اصول زیبایی شناسی و کاربردی ساختن آن انجام گیرد. به عنوان مثال اگر قصد دارید طراحی اتاق نشیمن را انجام دهید می توانید از معمار داخلی کمک بگیرید. در این حالت نقشه قرارگیری اشیا با مشاوره دکوراتور داخلی انجام می گیرد و مقیاس و اصول آن در نظر گرفته می شوند. دقت داشته باشید که معماری داخلی نباید با حرفه دکوراسیون داخلی اشتباه گرفته شود. 

پروژه ساختمانی:

جنبه دیگری از تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی، نوع پروژه های ساختمانی است که عهده دار آن می شوند. 

یکی از جنبه های بسیار مهمی که افراد نسبت به آن شناخت ندارند این است که در کدام پروژه های ساختمانی باید با معمار داخلی یا مهندس معمار همکاری داشته باشند. در صورتی که قصد بازسازی  دارید باید با مهندس معمار همکاری کنید تا در صورتی که نیاز به مجوز دارید برای شما انجام دهد. همچنین برحسب نوع بازسازی و در نظر گرفتن عناصر زیبایی شناختی و کاربری، معمار داخلی بهترین مشاوره را می دهد.

اما اگر می خواهید محیط زندگی را از نو باز طراحی کنید و نقشه قرارگیری وسایل و ارتباط بین بخش های مختلف را مشخص نماید باید با معمار داخلی همکاری کنید.

تخریب و جانمایی بخش های مختلف:

تخریب و جانمایی بخش های مختلف یک ساختمان حتی نما و طراحی آن بر عهده مهندس معمار است و این یکی از مهمترین جنبه های تفاوت مهندس معماری با معماری داخلی است. به عنوان مثال اگر بخواهید با تخریب تراس و بالکن فضای آن را به بخش داخلی منزل اختصاص دهید تا برخی دیوارهای قدیمی را تخریب نمایید باید با مهندس معمار همکاری داشته باشید.

همچنین اگر قصد داشته باشید ستون های ساختمان را کمتر کنید یا تقویت کنید مهندس معمار بهترین گزینه است. کلیه تصمیم گیری ها در خصوص نما و ورودی خانه و انتخاب متریال و هر گونه تغییر در آنها نیز از جمله وظایف مهندسی معماری است.

طراحی پلان سه بعدی:

یکی دیگر از جنبه های تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی در این است که مهندس معمار برای پروژه ساختمانی ماکت تهیه می کند و جزئیات را به شکل کامل و سه بعدی به نمایش می گذارد. معمار داخلی هم براساس این اطلاعات و پلان مشخص شده به منظور انجام کلیه وظایف و کارهای گفته شده استفاده می کند.

گروه معماری آد، متشکل از تیم باتجربه در خصوص مهندسی معماری و معماری داخلی

گروه معماری آد چه خدماتی ارائه می کند؟

گروه معماری آد به عنوان یکی از موفق ترین شرکت های ساخت و ساز با در اختیار داشتن تیمی از افراد متخصص در زمینه مهندسی معماری و معماری داخلی کلیه خدمات و وظایف گفته شده را ارائه می کند. شما می توانید در خصوص پروژه ساختمانی خود با همکاران ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم در خصوص شروع همکاری و قیمت ها به طور کامل شرح داده شوند.

0 / 5
سوالات پر تکرار
تفاوت مهندسی معماری و معماری داخلی از جنبه های زمینه کاری، نوع پروژه ساختمانی، تخریب و تعیین محل المان ها، کار بر روی نما و مجوزها مشهود است.
مهندس معمار با تهیه پلان و ساخت ماکت سه بعدی از آن نقشه راه و جزئیات را به شکل کامل در اختیار معمار داخلی می گذارد.
بسته به نوع پروژه ساختمانی که مدنظر داشته باشید، متراژ و پروسه کاری دستمزدها مشخص می شوند.
شرح وظایف این دو با یکدیگر متفاوت است بنابراین شما باید براساس اهدافی که برای ساختمان خود دارید و تفاوت هایی که برای این دو شرح داده شدند، بهترین همکار را انتخاب نمایید.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد