طراحی ویلا لوکس و لاکچری

طراحی ویلا لوکس و لاکچری احتمالا حد نهایت آرزوها و خواسته های ما باشد تا بتوانیم در جایی زندگی کنیم که تمامی امکانات رفاهی و تفریحی را دارد. طراحی ویلا به سبک لاکچری امروزه به خواسته اکثریت کسانی تبدیل شده که سرمایه بسیار زیادی دارند و به دنبال مکانی امن، مطابق با استانداردهای جهانی و سبک زندگی لوکس هستند. جدای از اینکه این نوع ویلاها سقف آرزوهای ما را برآورده می کنند یک سرمایه گذاری عالی هم محسوب می شوند. بنابراین بسیار مهم است که این نوع ویلاها طبق اصول و ضوابط و استانداردهای مشخص طراحی و ساخته شده باشند. ما در گروه معماری آد تجربیات فراوان و موفقی در عرصه داخلی و بین المللی داریم و این بار قصد داریم به بررسی کامل طراحی ویلا لاکچری و لوکس بپردازیم. قبل از اینکه ویژگی های این نوع ویلاها را برای طراحی بررسی کنیم، نکات طراحی را بازبینی کنیم تا بدانید چه چیزهایی باید از طراح و شرکت معماری خود بخواهید بد نیست با تعریف کامل و دقیق ویلاهای لاکچری آشنا شوید.

طراحی ویلا لوکس و لاکچری احتمالا حد نهایت آرزوها و خواسته های ما باشد

منظور از طراحی ویلا لاکچری چیست؟

کلمه «ویلا» یک اصطلاح و عبارتی است که در زمان روم باستان رایج شد. ویلا عبارتی بود که برای مشخص کردن خانه های لاکچری افراد نخبه یا ثروتمندان روم باستان استفاده می شد که این افراد آن را برای انجام روتین معمولی روزانه و استراحت کردن می ساختند. طراحی ویلا لاکچری در آن دوران هم در مکان ها و محیط های درجه یک همراه با فضای سبز و استخر و آبنما و غیره انجام می شد. از آن زمان به مرور طراحی ویلا به سبک های دیگر هم پدید آمدند اما همچنان طراحی ویلا لاکچری هویت و اصالت تاریخی خود را حفظ کرده است.
هدف از طراحی ویلاهای لاکچری این است که خانه های مجلل برای افراد ثروتمند ساخته شود که اکثرا خانه اصلی آنها نیست و طبق استانداردها و نمونه های داخلی و خارجی با انبوهی از امکانات رفاهی و تفریحی و بین 1 تا 20 اتاق خواب طراحی می شوند. علاوه بر ویژگی های طراحی و اهدافی که گفتیم، امکانات ویلاهای لوکس هم همگی گران قیمت و پر زرق و برق هستند. بنابراین طرح ویلا لاکچری از هر لحاظ چندین پله بالاتر از ویلاهای دیگر است. اکنون قصد داریم در ادامه بررسی کنیم که طراحی ویلا لوکس و لاکچری چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

هدف از طراحی ویلاهای لاکچری این است که خانه های مجلل برای افراد ثروتمند ساخته شود

ویژگی های طراحی ویلا لوکس و لاکچری

دلیل اینکه قصد داریم ویژگی های طراحی ویلاهای لاکچری را بررسی کنیم این است که لزوما هر ویلایی که محیط بیرونی و داخلی خارق العاده و خیلی جذابی داشت، لوکس و لاکچری نیست. یا صرفا قرار گرفتن ویلا در منطقه ای لوکس با قیمت زمین سرسام آور به معنای لاکچری بودن آن نیست بلکه باید ویژگی های مشخصی داشته باشد تا بتوانیم به آن برچسب لوکس بودن بزنیم. متأسفانه در طی سال های اخیر تأکید زیاد بر اسراف گری در پر زرق و برق ساختن محیط باعث شده تا معنا و هویت واقعی ویلاهای لاکچری گم شود به همین دلیل باید تصویر ذهنی درستی داشته باشید و بر همین اساس ما از لحاظ معماری و مهندسی که طبق استانداردها و الگوهای جهانی هستند ویژگی های طراحی ویلا لاکچری را بررسی می کنیم:

  • مکانی مرغوب و درجه یک

هیچ وقت نمی توان انکار کرد که یکی از ویژگی های اصلی طراحی ویلا لوکس و لاکچری، قرارگیری در یک منطقه و مکان مرغوب است. در واقع اگر شما ویلای خود را با بهترین متریال هم بازسازی کنید اما در جای مرغوب نباشد نمی توان به عنوان ویلای لوکس در نظر گرفت. منظور از مکان مرغوب هم لوکیشن هایی است که علاوه بر در دسترسی کامل و نزدیک به امکانات رفاهی و تفریحی و سلامتی، زمین های مرغوب و گران قیمتی هم داشته باشد.

  • بهترین متریال های ساختمانی

ویژگی بعدی که در طراحی ویلا لاکچری باید به آن توجه کرد استفاده از بهترین متریال ساختمان است مثل سنگ های درجه یک، چوب های با کیفیت که با فناوری های روز دنیا ساخته شده اند، تکنولوژی های مختلفی که در متریال های جدید به کار رفته اند و غیره. با این حال صرفا استفاده از متریال درجه یک هم باعث نمی شود به یک ویلا لاکچری بگوییم بلکه شیوه ترکیب متریال ها و نحوه استفاده از آنها در طراحی هم مهم است. انتخاب متریال برای محیط داخلی، محوطه و نما تا حد زیادی هم به سلیقه و خواسته مشتریان بستگی دارد.

  • حریم خصوصی عالی

در نمونه هایی از طراحی ویلا لاکچری در مناطقی که تراکم بالایی دارند و نزدیک هم هستند حریم خصوصی اهمیت بالایی پیدا می کند تا اینکه در یک جای دنج ویلایی لوکس طراحی شود. بنابراین در طراحی باید نسبت به کور کردن نقاط دید مستقیم نسبت به ساختمان های کناری و حفظ حریم خصوصی در محوطه ای که استخر، جکوزی و امکانات رفاهی مختلف وجود دارد کوشا بود.

  • امکانات و خدمات در حد عالی

اگر به لوکس ترین خانه های تهران نگاه کرده باشید و لیست آنها را چک کنید، متوجه می شوید که امکانات و خدماتی در آنها به کار رفته که شاید باورپذیر هم نباشد. این امکانات شامل باشگاه های خصوصی، استخرهای شنا، مکان های جادار و بزرگ برای دورهمی های خانواده، مکانی مجزا برای بازی بچه ها، طراحی محوطه فوق العاده شیک و دلباز و غیره هستند.

  • معماری شاهکار و خلاقانه

طراحی ویلا لوکس و لاکچری باید معماری شاهکار و بسیار زیبا و البته هنرمندانه و خلاقانه ای داشته باشد که می توان از نمونه های خارجی هم الگو گرفت. ویلاهای لاکچری در طراحی های معماری خود دارای خطوط خمیده، قوس و ستون های زیاد، بالکن و تراس و بخش های پیچیده و خلاقانه زیادی هستند. هر نقطه از ویلا باید دسترسی خوبی داشته باشد و ارتباط بین بخش های مختلف به بهترین شکل فراهم شده باشد. به عنوان مثال طراحی ویلا لاکچری در هند اینگونه است که یک حیاط پشتی در بخش مرکزی می سازند که اتاق ها به سمت آن باز می شوند. در این ویلاها از متریال های طبیعی مثل سنگ و چوب استفاده می کنند و حکاکی های زیادی در بخش خارجی و جزئیات فراوان در بخش داخلی دیده می شود. معماری ویلاهای لاکچری در روسیه با ویلاهای چند طبقه و اتاق های بزرگ و جادار، مجسمه ها و حکاکی های مختلف نما و استفاده از متریال های طبیعی شناخته می شود. بنابراین طراحی ویلا لاکچری باید با معماری متمایز و شاهکار همراه باشد.

  • نمایان گر کیفیت عالی و منحصربفرد

طراحی ویلا لوکس و لاکچری باید به گونه ای باشد که به هر جای آن نگاه کردید کیفیت عالی، زیبایی و تمامی ویژگی هایی که لوکس و لاکچری را تعریف می کند نمایان باشد. بنابراین کیفیت طراحی و کیفیت متریال ها حرف اول را می زند.

  • طراحی داخلی یونیک و بی نظیر

ویژگی دیگری که در طراحی ویلا لوکس و لاکچری باید به آن دقت زیادی داشت، نوع طراحی داخلی است که باید کاملا یونیک و متناسب با خواسته های کارفرما باشد. برخی افراد تصور می کنند که لازمه چنین طراحی داشتن فضای بسیار بزرگ است در صورتی که اینطور نیست. به عنوان مثال در طراحی داخلی ویلاهای لاکچری، هر اتاق خواب باید سرویس حمام و بهداشتی جدای خود را داشته باشد، فضای غذاخوری از آشپزخانه جدا باشد و اتاق کار هم از اتاق خواب مجزا گردد و غیره.

  • هزینه های نگهداری و زمان تعمیرات

اگر به ایده طراحی ویلا نگاه کنید تمامی آنها یک هدف مشترک دارند، کاهش هزینه های نگهداری و طولانی تر کردن زمان سررسید شروع تعمیرات و بازسازی. بنابراین بسیار مهم است دفتر طراحی معماری که با آن کار می کنید تمامی اصول، ضوابط و استانداردها را رعایت کرده باشد. رعایت این موارد نه تنها کمک می کند ویلای لوکس شما خیلی خاص و منحصربفرد و در نوع خود یونیک به نظر برسد بلکه هزینه های تعمیرات، بازسازی و نگهداری را کاهش داده و اساسا عمر مفید بنا را چند برابر می کند.

ویلای لوکس شما خیلی خاص و منحصربفرد و در نوع خود یونیک به نظر برسد

نکات طراحی ویلا لاکچری و لوکس

در طراحی ویلا لوکس و لاکچری موارد زیادی مطرح می شود و نظرات و عقاید متفاوت و مختلفی هم وجود دارند. جدای از اختلافات سلیقه ای و اهدافی که هر کارفرما از داشتن یک ویلای لوکس و لاکچری دارد باید یکسری نکات همیشه رعایت شوند چون این نکات حاصل داشتن دیدگاه حرفه ای و معمارانه و طراحانه ماست که از دید کارفرما غافل می ماند یا حتی نسبت به آنها اشراف و آگاهی ندارد. ما به عنوان یک دفتر طراحی معماری حرفه ای معتقدیم نکات زیر باید در طراحی ویلاهای لوکس و لاکچری رعایت شوند:

  • ویو عالی و نفس گیر

هر چقدر هم که یک ویلا معماری خارجی و محیط داخلی زیبا و لوکسی داشته باشد اما ویو خوبی برای آن در نظر گرفته نباشیم، هیچ ارزشی نخواهد داشت. اساسا در ذهن همه ما یک ویلای لاکچری با یک ویو عالی به سمت دشت و مناظر طبیعی یا کوه و باغ زیبا نقش بسته است. بنابراین باید در طراحی به این مورد دقت کرد.

  • ارتباط بین بخش ها و طبقات

اگر ویلای لاکچری به شکل دوبلکس یا تریبلکس طراحی خواهد شد ارتباط بین طبقات و بخش های مختلف باید به شکلی باشد که راحتی و آسایش ساکنین فراهم شود. پیچیدگی های غیر ضروری صرفا باعث نارضایتی و شکست یک پروژه خواهد شد.

  • محوطه سازی خارق العاده

امکان ندارد شما به طرح ویلا لاکچری نگاه کنید و محوطه سازی آن کم اهمیت جلوه داده شده باشد. اساسا محوطه و نما دو بخشی هستند که رضایت یک کارفرما را از پروژه تعیین می کنند. اگر محوطه سازی همراه با امکانات تفریحی و رفاهی عالی نباشد، آبنماها و المان های تزیینی مختلف به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند و یک فضای گرم و صمیمی را تحویل ندهد پروژه طراحی ویلا لوکس و لاکچری را باید شکست خورده تلقی کنید.

  • نمای ویلا لاکچری

شاید به جرأت بتوان گفت اگر از افراد مختلف بپرسید یک ویلای لاکچری چه شکلی است و چه ویژگی هایی دارد اولین چیزی که به آن اشاره کنند یک نمای سنگی با متریال های درجه یک و لوکس و نورپردازی های خلاقانه در شب باشد و سپس به سراغ محوطه و طراحی داخلی با وسایل و المان های پر زرق و برق و لاکچری بروند. اساسا نمای ساختمان نقش چشم را در صورت افراد دارد اگر در طراحی ویلا لاکچری برنامه اختصاصی برای طراحی و ساخت نما وجود نداشته باشد به هیچ وجه نباید روی موفقیت آن حساب باز کرد و اساسا طراح و معمار حرفه ای نبوده اند.

  • پالت رنگی چشم نواز

طراحی داخلی جدای از طراحی کل یک ویلا به سبک لاکچری نیست. نه تنها کیفیت مهم است بلکه ظاهر هم اهمیت زیادی دارد و چه بسا برای برخی افراد ظاهر اهمیت بیشتری هم داشته باشد. رنگ هایی که برای طراحی داخلی ویلاهای لوکس انتخاب می شود باید جزو رنگ های سلطنتی مثل قرمز، بنفش، آبی سلطنتی و درباری و مشابه آن باشد. جدای از اینکه نوع رنگ سلیقه ای است و اصرار خاصی بر انتخاب رنگ خاصی وجود ندارد هارمونی که با رنگ ایجاد می کنید مهم است.

  • نورپردازی بسیار حرفه ای

برخی افراد تصور می کنند که در طراحی ویلا به سبک لوکس وقتی نوبت به نورپردازی می رسد صرفا نصب لوسترهای بلند کافیست تا همه چیز لاکچری به نظر برسد در حالی که نوع طراحی و محل نصب تجهیزات نورپردازی و چگونگی آن تعیین کننده است.

  • پنجره ها دریچه ای به سمت دنیای بیرون

پنجره ها در طراحی ویلا به سبک لاکچری صرفا نباید از روی عادت و یا یک المان همیشگی که باید وجود داشته باشد مکان یابی و طراحی شوند. ابعاد پنجره ها، مکان قرارگیری برای نورگیری حداکثری و عرضه ویو عالی به سمت بیرون تنها بخشی از کاربرد آنهاست که باید در طراحی به خوبی مدنظر قرار بگیرند.

  • طراحی کلاسیک لوکس بودن نیست

این نکته را با دقت بخوانید، طراحی کلاسیک به معنای لوکس بودن نیست. توصیه می کنیم حتما ویژگی های سبک معماری کلاسیک را بخوانید تا متوجه شوید برای اینکه ویلای شما لاکچری باشد لازم نیست به سراغ سبک کلاسیک بروید بلکه می توانید سبکی مدرن داشته باشید اما از لاکچری بودن چیزی کم نداشته باشد. این اشتباه در معماری ما و مخصوصا نزد کارفرمایان بسیار زیاد است بنابراین حتما در این خصوص مطالعه داشته باشید.

این نکته را با دقت بخوانید، طراحی کلاسیک به معنای لوکس بودن نیست.

چند نمونه طراحی ویلا لوکس و لاکچری

تا اینجا تمامی مواردی که توضیح دادیم به شکل تئوری بود و شاید تصویر ذهنی مناسبی پیدا نکرده باشید. در ادامه قصد داریم چند نمونه از طراحی ویلا لاکچری را به شکل تصویری ارائه کنیم و در مورد هر یک توضیحات مختصری هم داشته باشیم.

  • تصویر زیر نشان دهنده طراحی ویلا لوکس و لاکچری به شکل مکعبی با تراس های خلاقانه برای داشتن ویو بی نظیر به سمت طبیعت اطراف است. محیط بیرونی با فضای بسیار گسترده، استخر و کلیه امکانات رفاهی، طراحی روف گاردن حرفه ای و غیره همگی نشانه های لاکچری بودن طراحی است.

تصویر نمونه ای از یک طراحی محوطه موفق، زیبا و اصولی با بکارگیری فضای سبز حرفه ای است

  • تصویر نمونه ای از یک طراحی محوطه موفق، زیبا و اصولی با بکارگیری فضای سبز حرفه ای است که پیوند بین متریال طبیعی با مصنوعی را به خوبی رقم زده است. گرمی و صمیمیت در کنار پیوستگی ساختاری بین اجزای محیط داخلی و بیرونی از ویژگی های این نوع طراحی ویلا لاکچری است.

تصویر نمونه ای از یک طراحی محوطه موفق، زیبا و اصولی با بکارگیری فضای سبز حرفه ای است

  • وقتی صحبت از نمای حرفه ای و اصولی و جذاب در طراحی ویلاهای لوکس می کنیم یعنی چیزی شبیه به تصویر زیر که با متریال شیشه یک نمای پانورامیک با ویو صد در صدی به سمت بیرون ایجاد کرده است. دیوارهای بخش پایینی حریم خصوصی را حفظ کرده اند و دیوارهای چوبی هم در بخش بالایی این وظیفه را بر عهده دارند. نمونه ای زیبا از ترکیب متریال های مختلف را هم می بینید.

وقتی صحبت از نمای حرفه ای و اصولی و جذاب در طراحی ویلاهای لوکس می کنیم یعنی چیزی شبیه به تصویر

  •  اگر خاطرتان باشد در معرفی ویژگی های طراحی ویلا لاکچری به خطوط منحنی و قوس های فراوان اشاره کردیم که در تصویر زیر به خوبی مشخص است.

طراحی ویلا لاکچری با خطوط منحنی و قوس های فراوان

  •  طراحی زیر از یک ویلای لاکچری است که تمامی بخش های ساختمان به خوبی با هم مرتبط هستند و دسترسی به همه نقاط به راحتی امکان پذیر است.

 ویلای لاکچری است که تمامی بخش های ساختمان به خوبی با هم مرتبط هستند

  •  نمونه ای از یک طراحی ویلا به سبک لوکس و لاکچری با فرم Y انگلیسی و مساحت فوق العاده زیاد که دست طراح برای طراحی با امکانات فول و جذابیت های محیطی و بکارگیری فناوری های روز دنیا کاملا باز بوده است. نکته جالب توجه این است که حریم خصوصی با وجود دنج بودن مکان ویلا کاملا رعایت شده است.

نمونه ای از یک طراحی ویلا به سبک لوکس و لاکچری با فرم Y انگلیسی

  •  طراحی ویلا لاکچری به فرم خطی را مشاهده می کنید که طبقه دوم مربوط به اتاق خواب ها با ویوی ابدی است. محوطه با انبوهی از فضا برای امکانات مختلف در کنار قرارگیری خط ساحلی جذابیت زیادی به این ویلا بخشیده است. پیوند با طبیعت و آسیب نزدن به محیط زیست از ویژگی های شاخص این طراحی است.

طراحی ویلا لاکچری به فرم خطی

  •  نمونه طراحی ویلای زیر برای رد این ادعاست که برای داشتن یک ویلای لاکچری باید به سراغ سبک کلاسیک بروید. این ویلای مدرن با المان های لاکچری در برزیل به مساحت 1200 متر مربع در ناحیه South Lake است که از بالا به فرم مثلثی است و بالاترین طبقه از لحاظ ساختاری نسبت به بقیه ساختمان مستقل است.

ویلای مدرن با المان های لاکچری در برزیل

تصاویر بیشتری از طراحی ویلا لاکچری را در ادامه مشاهده می کنید:

ویلا لوکس و لاکچری

طراحی ویلا لوکس و لاکچری

دیزاین و طراحی ویلا لوکس و لاکچری

ویلا لوکس و لاکچری با اشکال هندسی

طراحی ویلا لوکس و لاکچری با نمایشیشه ای

طراحی ویلا لوکس و لاکچری در جنگل

طاحی ویلا لوکس و لاکچری با محوطه ای زیبا

هزینه طراحی ویلا لوکس و لاکچری

به طور کلی وقتی صحبت از خدمات طراحی ویلا می شود نمی توان قیمت ثابت و مشخصی را برای سبک های معماری مختلف در نظر گرفت. در طراحی ویلا به سبک لوکس و لاکچری هم همین قضیه صادق است و بسته به لوکیشن، نوع متریال، متراژ کلی فضا، تعداد طبقات، میزان پیچیدگی ساختاری، نوع ارتباط بخش های مختلف، انتظارات و خواسته های کارفرما و غیره هزینه طراحی مشخص می گردد. برای این مورد توصیه می کنیم با دریافت نوبت مشاوره حضوری اطلاعات دقیق تری کسب کنید.

0 / 5
سوالات پر تکرار
برای اینکه یک ویلای لاکچری طراحی شود باید ویژگی هایی مثل مکان درجه یک، متریال های مرغوب، حریم خصوصی، نهایت امکانات رفاهی و تفریحی، معماری شاهکار و طراحی داخلی بی نظیر در نظر گرفته شوند.
ویو عالی به سمت بیرون، ارتباط عالی اجزای مختلف، محوطه سازی حرفه ای، طراحی نمای اصولی و جذاب و گیرا، نورپردازی استاندارد، نورگیری قوی و غیره مهمترین نکات هستند.
خیر شما برای اینکه ویلای لاکچری داشته باشید نیاز نیست حتما به سراغ سبک کلاسیک بروید مخصوصا که این دو کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. طراحی لاکچری ویلا با هر سبکی امکان پذیر است.
هزینه نهایی طراحی صرفا پس از صحبت و مشاوره حضوری و مشخص شدن فاکتورهای مختلف تعیین می گردد.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد