سبک مینیمال چیست؟

کمتر کسی است که امروزه سبک مینیمال را نشنیده باشد. سبک مینیمال از جمله سبک های بسیار معروفی است که در هر صنعت و پیشه ای که داشته باشید بین افراد برتر و صاحب نظر آن حوزه نقل محافل است. سبک معماری مینیمال تأکید زیادی بر روی سادگی و ساده گرایی دارد که برخی افراد به اشتباه آن را تفسیر به استفاده از متریال های ساده و بی کیفیت می کنند یا فکر می کنند زمانی که بودجه خیلی کمی دارند باید به سراغ سبک مینیمال در معماری، طراحی و ساخت و ساز بروند. کافی است به طراحی ویلا مینیمال و خدماتی که ما ارائه می کنیم نگاه کنید تا متوجه شوید چقدر این نوع ویلاها در عین سادگی، شیک و زیبا هستند. در ادامه قصد داریم هر اطلاعاتی که در خصوص سبک مینیمال نیاز دارید را به شما عزیزان بدهیم تا هنگام طراحی ویلا به سبک مینیمال بدانید که دقیقا با چه ویژگی هایی از لحاظ معماری و محل زندگی روبرو خواهید شد.

سبک مینیمال از جمله سبک های بسیار معروفی است که در هر صنعت و پیشه ای که داشته باشید

تاریخچه سبک مینیمال

سبک معماری مینیمال استایل و شیوه ای است که به عقیده برخی از صاحب نظران از غرب و در قرن 20 پدید آمده و اولین ایده آن در اواخر دهه 1960 توسط هنرمندان هنر تجسمی در آمریکا مطرح شد. همانطور که طبق تعریف سبک مینیمال در معماری آشنا شدید طرفداران و ایده پردازان آن بر روی ویژگی ها و خصوصیاتی استوار هستند که در ادامه به طور کامل توضیح داده ایم اما به طور کلی سادگی در عین زیبایی و پرهیز از تجملات و المان های غیر ضروری را جزو موارد غیر قابل تجدید نظر می دانند.

همین ایده ها و تفکرات سبک مینیمال در معماری داخلی باعث شد تا به سرعت در جهان فراگیر شود چرا که به عقیده بسیاری از معماران معروف دنیا این سبک در پاسخ و اعتراض به تجمل گرایی و وابستگی شدید به زرق و برق زیاد بود و به عبارتی انسان را به سمت مادی گرایی و دنیا پرستی کشانده بودند.
به همین دلیل طراحی مینیمال در حوزه معماری به سرعت به حوزه های دیگری مثل هنرهای دیجیتال و طراحی سایت، طراحی نرم افزار و سخت افزار، عکاسی، دکوراسیون داخلی، تبلیغات و غیره هم کشانده شد. به عقیده ریچارد هالووی سه ویژگی که در سبک مینیمال دیده می شود و باعث شده به زندگی پر تلاطم امروزی، قدرت و نشاط و شادی ببخشند، سادگی و وضوح و یکتایی است.

اما برخی افراد هم تاریخچه سبک مینیمال را به گونه دیگری روایت می کنند. این افراد عقیده دارند سبک مینیمال را می توان در فرهنگ ژاپن که از فلسفه ذن (Zen Philosophy) منشأ می گیرد پیدا کرد. در فرهنگ ژاپن دیدگاه عمیقی نسبت به طبیعت وجود دارد و عقیده دارند باید زیبایی ذاتی را در المان های مختلف پیدا کرد که در معماری این کار دشوار است. اگر این عقیده را قبول کنیم شروع تاریخچه سبک مینیمال را باید دهه 1980 دانست که شلوغی و افزایش زیاد جمعیت در ژاپن به دنبال شهرنشینی و صنعتی شدن مثل یک معجزه راهگشا عمل کرد.

پایه گذار سبک مینیمال را لودویگ مایس ون در روهه از معماران معروف جهان می دانند که از آن زمان بسیاری از حوزه ها، صنایع، معماران و طراحان دنیا از آن الهام گرفتند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ معماری یاد می کنند.

سبک معماری مینیمال استایل و شیوه ای است

ویژگی ها و خصوصیات سبک مینیمال در معماری

هر کدام از سبک  معماری ویژگی خاصی دارند و سبک مینیمال هم بواسطه همین ایده ها و نقطه نظرات است که معروف گردیده. در ادامه ویژگی ها و خصوصیات سبک مینیمال را بررسی می کنیم:

  • حذف موارد غیر ضروری

در سبک مینیمال هیچ خبری از ستون های تزیینی در جلوی ساختمان، تزیینات مختلف، نورپردازی های دکوراتیو، رنگ کاری های افراطی و اشکال هندسی گوناگون و چند وجهی در طراحی نیست.

  • رعایت سادگی

سبک مینیمال در معماری تلاش می کند تا سادگی را رعایت کند که در ویژگی قبلی نیز چنین دیدگاهی مشهود بود. در سبک مینیمال با رعایت اصل سادگی و لطمه نخوردن به جذابیت و زیبایی ظاهری تلاش بر این است که تمامی ویژگی های خاص معماری ساختمان نمود پیدا کنند و گیرا باشند.

  • زیبایی در پرهیز از پیچیدگی

حتما این جمله را بارها شنیده اید که زیبایی در سادگی است و هر چه از موارد غیر ضروری دوری کنید بهتر می توانید از المان های ضروری به شکل هنرمندانه و خلاقانه استفاده نمایید. به همین دلیل است که در سبک مینیمال با وجود سادگی شاهد زیبایی بی بدیلی هستید.

  • معماری با روح آرامش دهنده

سبک مینیمالیسم در معماری القا کننده حس آرامش است چون تناسب و تقارن به خوبی رعایت شده، فضاهای خالی و منفی به مقدار کافی و برای جلوگیری از بی نظمی و شلوغ به نظر رسیدن فضا حفظ شده اند و نگاه بیننده به قسمت هایی می رود که ذهن را تسلی می بخشند.

  • پالت رنگی تکی

وقتی نوبت به دکوراسیون مینیمال در سبک خانه مینیمال می رسد از پالت رنگی تکی یا اصطلاحا مونوکروم استفاده می شود؛ مخصوصا رنگ های خنثی که هم با سایر رنگ ها به راحتی هماهنگی برقرار می کنند و هم ذهن را آرام می سازند.

  • زیبایی از جنس طبیعی

یکی از مهمترین و جالب توجه ترین خصوصیات سبک مینیمال این است که زیبایی آن از جنس طبیعی است. به عبارت دیگر نور طبیعی که محیط داخلی از سمت بیرون دریافت می کند، پنجره های پهن و بلندی که ویو عالی از محیط بیرون به شما می دهند و پیوند خیلی خوبی که با طبیعت برقرار می کند همگی در زیبایی از نوع طبیعی که به شما می دهند سهم دارند و بسیار ارزشمند است.

  • تأکید بر عملکرد و کارایی

عملکرد و کارایی در سبک مینیمال دو ویژگی جدا نشدنی و وابسته به یکدیگر هستند که تأکید بر استفاده از وسایل و المان هایی دارند که کارایی و عملکرد مفیدی دارند. با این کار هر آیتم و المانی که در سبک معماری مینیمال می بینید، دلیل و توجیه منطقی برای آن وجود دارد.

  • طراحی پلان باز

در سبک مینیمال معماری طراحی از نوع پلان باز است به این معنا که بین فضاهای مختلف کمترین بخش جدا کننده یا مزاحم دید مستقیم وجود دارد. البته این ویژگی به معنای از بین رفتن حریم خصوصی نیست. از طرفی طبق منطقی که طرفداران این سبک دارند لزوما نباید هر فضای خالی که در داخل خانه پیدا شد آن را پر کرد بلکه باید اجازه داد در برخی مواقع انرژی در جریان باشد و سیرکولاسیون بهم نخورد.

  • متریال های مناسب ولی محدود

در سبک مینیمال قطعا از بهترین متریال ساختمانی استفاده می شود که عمده آنها بتن، شیشه، فولاد، چوب و نظایر آن هستند. بنابراین این تصور کاملا اشتباه است که متریال های مورد استفاده در معماری مینیمال کیفیت خوبی ندارند.

در سبک مینیمال معماری طراحی از نوع پلان باز است

مهمترین نکات در معماری به سبک مینیمال

سبک مینیمال در طراحی و معماری از اصول و قواعدی پیروی می کند که به طور کامل تشریح کردیم. این مجموعه قواعد نکات راهگشا و تعیین کننده ای برای معماران معروف ایران و جهان بوده اند. نکاتی که در ادامه خواهیم گفت تفسیر متفاوتی از اصول نامبرده شده هستند تا زاویه دید دیگری از این سبک معماری به شما بدهند:

  • استفاده از پالت رنگی تکی و عموما خنثی و سرد که در ترکیب با بافت های مختلف از حالت کرختی و سستی خارج می شود
  • نورپردازی با نورهای سفید و آبی و زرد که در طیف طبیعی نیز هستند
  • ایجاد فضاهای بزرگ و پلان باز در معماری به سبک مینیمال که در آن المان های تزیینی بسیار کم هستند
  • ارجحیت داشتن نور طبیعی در مقایسه با نور مصنوعی
  • بکار گرفتن نمادهای مختلف الهام گرفته از طبیعت در بخش های مختلف معماری
  • استفاده از اشکال هندسی ساده از قسمت های داخلی گرفته تا نمای خارجی و پرهیز از فرم های مبهم و پیچیده
  • توجه خاص به حریم خصوصی قسمت های مختلف در معماری مینیمال با وجود طراحی پلان باز

چرا سبک مینیمال محبوبیت زیادی دارد؟

اگر نگاهی به پروژه های ساخت و ساز و ویلاسازی در نقاط مختلف کشور کرده باشید و آماری در دست داشته باشید متوجه می شوید که بعد از طراحی ویلا مدرن، و البته کلاسیک، سبک مینیمال در طراحی ساختمان و ویلا محبوبیت بسیار زیادی دارد. مزایای این سبک را در ادامه بیان می کنیم تا با چرایی این موضوع آشنا شوید:

  • فضای خانه به راحتی نفس می کشد چون هیچ گونه وسیله اضافه ای که صرفا جنبه تزیینی دارد و اصل عملکرد و کارایی را نقض می کند نخواهید دید.
  • در کنار سبک مدرن، بهترین و مناسبترین سبک معماری برای خانه و آپارتمان های کوچک، سبک مینیمال است به نحوی که لذت زیادی از محیط خود خواهید برد.
  • با توجه به اینکه خبری از زرق و برق و تزیینات فراوان و افراط گری های این شکلی نیست، هزینه های شما هم کاهش پیدا می کنند بنابراین سبک مینیمال از لحاظ اقتصادی و بودجه بندی هم مناسب است.
  • نگرانی که خیلی از افراد دارند این است که سبک معماری مینیمال پس از مدتی از مد خارج نشود! همانطور که در طی تاریخ نزدیک به صد سالی که از این سبک معماری می گذرد و بر محبوبیت آن افزوده شده در آینده نیز چنین است. همیشه جمعیت زیادی وجود دارند که از زندگی ماشینی و شلوغ امروزی خسته می شوند و به دنبال محیطی برای تجدید قوا و روحیه هستند و چه گزینه ای بهتر از ویلا و آپارتمان هایی که به سبک مینیمال طراحی شده باشند.
  • ماهیت سبک مینیمال در معماری دغدغه های ذهنی را دور می کند چون بجای تأکید کمیت و زرق و برق بر روی کیفیت هر چیزی فکر می کند. این ایده و عقیده باعث می شود که هم در آینده هزینه تعمیرات کاهش پیدا کند و هم این تصور غلط که سبک مینیمال را معادل با کیفیت پایین می دانند مردود اعلام کند.
  • معماری به سبک مینیمال برای کسانی که به دنبال تخلیه فشار روانی هستند بسیار مناسب است چرا؟ چون در این سبک از معماری از شکل و فرم های ساده، رنگ های خنثی، محیط های باز و خلوت بودن فضا بهترین استفاده را می توان برد. همه این موارد کمک می کنند تا تنش ها و فشارهای عصبی از شما دور شوند.

نمونه هایی از سبک مینیمال

نمونه های طراحی و معماری به سبک مینیمال در سراسر دنیا زیاد است. در ادامه قصد داریم به چند نمونه بسیار معروف اشاره کنیم تا بیشتر با زیبایی این سبک آشنا شوید:

  • پاویلیون بارسلونا (Barcelona Pavilion)

پاویلیون بارسلونا که در پایتخت اسپانیا واقع شده یک نمونه عالی از سبک مینیمال است. در این بنا، ترکیبی از فضای داخلی پلان باز، سقف فلت و پنجره های بلند را می بینید که به شاهکارانه و خلاقانه ای طراحی شده اند. در این طراحی، ویلا و حیاط به کمک یک دریاچه مصنوعی بهم وصل شده اند. جالب اینجاست که طراح و معمار این بنا، لودویگ میس ون در روهه، بنیانگذار سبک مینیمال بوده است.

پاویلیون بارسلونا (Barcelona Pavilion)

  •  Casa Luis Barragán

این بنا در کشور مکزیک قبلا محل سکونت معمار معروف، لوئیس باراگان بوده و امروزه به عنوان استودیو معماری استفاده می شود. این بنا به سبک مینیمال ساخته شده و در آن از متریال های ساده و طراحی ساده تر استفاده کرده اند. وجود دیوارهای رنگی در بخش بیرونی و پله های بدون بیس نگهدارنده و ارتباط عالی بخش های مختلف از ویژگی های آن به شمار می رود.

Casa Luis Barragán

  •  موزه هنر چیچو (Chichu Art Museum)

موزه هنر چیچو نمونه دیگری از طراحی و معماری به سبک مینیمال است که در جزیره نائوشیما ژاپن قرار گرفته و معنا و مفهوم این سبک را به سطح جدیدی رسانده است. معمار این موزه، Tadao Ando بوده که در درون زمین دیوارهایی بدون سقف در دل زمین کنده که هر کدام به شکل های هندسی مختلف هستند و درون آن با طرح های مینیمال برای بازدید گذاشته شده است.

موزه هنر چیچو (Chichu Art Museum)

  •  Small House متعلق به یک تاجر ژاپنی

این خانه با فرم و شکل نامتعارف و غیر معمول خود که در توکیو قرار گرفته، وجهه و شکل دیگری از یک ساختمان به سبک مینیمال را به عرصه نمایش گذاشته است. شاید فرم و ظاهر این خانه که در تصویر زیر مشاهده می کنید غیر معمول باشد و بتوان در لیست کوچکترین خانه های جهان هم قرار داد اما تمامی اصول و ضوابط سبک مینیمال در آن رعایت شده است.

Small House متعلق به یک تاجر ژاپنی

  •  کلیسای سنت موریس (St. Moritz Church)

این کلیسا که در کشور سوئیس واقع شده توسط معمار معروف بریتانیایی به اسم John Pawson طراحی شده که ایده اصلی آن ساخت کلیسایی با پلان باز و محیطی ساده و نورگیری بسیار زیاد است. این کلیسای بسیار زیبا در عین اینکه بسیار مقدس شمرده می شود و حساسیت زیادی روی آن وجود دارد با سبک مینیمال توانسته معنای متفاوتی به آن ببخشد.

جمع بندی مطالب

در سبک مینیمال بر زیبایی در عین سادگی و پرهیز از تجملات تأکید زیادی شده و گزینه ای عالی برای کسانی است که خانه و آپارتمان ها متراژ کمی دارد. از بین سبک های معماری، سبک مینیمال در بین پرطرفدارترین ها قرار گرفته مخصوصا با گسترش شهرنشینی و المان های شلوغ و پیچیده که باعث شده جای خالی سادگی، زیبایی و خلوت بودن محیط و پرهیز از شلوغی بیش از پیش احساس شود. اگر به فکر طراحی ساختمان، آپارتمان، ویلا و منزل به سبک مینیمال هستید با همکاران ما تماس بگیرید تا مشاوره رایگان به شما بدهند.

 

0 / 5
سوالات پر تکرار
حفظ سادگی، پرهیز از موارد غیر ضروری و پر زرق و برق دار، استفاده از المان های ساده، پلان باز و توجه به کارایی و عملکرد از مهمترین ویژگی های سبک مینیمال هستند.
با سبک مینیمال می توانید از محیط زندگی و اطراف خود بیشتر لذت ببرید، از لحاظ اقتصادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید، هیچ گاه نگران از مد افتادن نباشید، کیفیت برای شما ارجحیت پیدا کند و نگرانی های ذهنی خود را به راحتی تخلیه کنید.
اساسا سبک مینیمال باعث کاهش چشمگیر هزینه ها نمی شود بلکه وقتی به دکوراسیون داخلی می رسد شاید مجبور باشید با هزینه بیشتر، وسایل متناسب با این سبک معماری را به شکل سفارشی سازی شده تهیه کنید. از طرفی بهترین متریال ها استفاده می شوند و بی کیفیت نیست.
بعد از سبک مدرن و کلاسیک، سبک معماری مینیمال پرطرفدارترین سبک های معماری هستند.
ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد