طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان مسکونی، ویلایی، اداری، تجاری در سبک های مدرن ،رومی ،سنتی و نمای ترکیبی متناسب با معماری مورد نظر شما توسط گروه طراحی نمای دفتر معماری آد انجام پذیر است.طراحی نمای ساختمان رابط میان فضای داخلی و خارجی ساختمان است به همین دلیل طراحی و اجرای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که بتواند کاربری ساختمان را به خوبی نشان دهد. به عبارت دیگر در طراحی نما، فرم و عملکرد نباید فدای یکدیگر شوند.

 

 

 یکی از بزرگترین دلایل اشفتگی در فضای شهری عدم هماهنگی نماها با یکدیگر است.به همین دلیل لازم است که در طراحی نما، بناهای اطراف هم در نظر گرفته شوند تا از لحاظ بصری شهر را مخدوش نکند. در این مقاله دفتر معماری آد به بررسی ضوابط و نکات کلی طراحی نما میپردازد.

نمای ساختمان باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

حال که درقسمت بالا اهمیت نمای ساختمان را متوجه شدیم، باید دریابیم که در طراحی نمای ساختمان ، به چه المانهایی توجه کنیم تا نمایی کاربردی ، مقاوم و استاندارد داشته باشیم. باید توجه کنید که پیش از طراحی نمای ساختمان باید به شهرسازی آن منطقه ، اقلیم آن و منطقه جغرافیایی آن توجه کنید چرا که اساس طراحی و ساخت یک ساختمان، همین موارد هستند.  دقت کنید که چه متریالی با آن منطقه وفق پذیرتر است و از لحاض صرفه اقتصادی هم آن پروژه را درنظر بگیرید. حال به مشخصه های طراحی نمای ساختمان می پردازیم:

  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • پایداری در برابر زلزله
  • مقاومت در مقابل ضربه و فشار

عایق حرارتی: اولین مورد عایق حرارتی است که نقش بسیار مهمی را در نمای ساختمان دارد، باید از مواد و متریالی استفاده شود که ضریب انتقال گرما و سرمای مناسبی داشته باشد.که انواع مختلف متریالهای ساختمان عملکرد متفاوتی در عایق بودن و اتلاف انرژی دارند.

عایق صوتی: این مورد هم امروزه با رشد ساختمان سازی و متراکم شدن و به هم چسبیدن ساختمان ها و علل خصوص جادها و خیابانها باعث شده که آلودگی صوتی زیاد شود و همین امر باعث می شود که ما در طراحی نمای ساختمان به مواد که عایق صوتی هستند توجه کنیم و آنهارا مورد استفاده قرار دهیم.

پایداری در برابر زلزله: از نکات اصولی درامر ساخت نما مقاومت آنها در مقابل بلایای طبیعی مانند زلزله است. بامصالح باکیفیت و طراحی اصولی و استاندارد می توان تا حد زیادی در برابر این نوع بلایا مقابله کرد.

مقاومت در مقابل ضربه و فشار:این مورد هم در ساخت نما بسیار مهم و اصولی است پس حتما باید در انتخاب متریال دقت کرد و ساخت اصولی را نیز انجام داد.

 

از دیگر مواردی که به شکل تیتروار می توان اشاره کرد:

 

• مقاومت در مقابل خوردگی و شرایط جوی ناپایدار

• مقاومت در مقابل یخ زدگی

• مقاومت در برابر آتش سوزی

• انعطاف پذیر بودن

• سبک بودن و راحتی در حمل و نقل

• شکیل بودن

• رابط بیرونی و درونی ساختمان 

• سرعت اجرای بالا

• اقتصادی بودن

• تعمیر وتعویض راحت و ارزان

 

مصالح و متریال های مناسب در طراحی نمای ساختمان:

کانسپت و طراحی نما از اهمیت زیادی برخوردار است. اما باید به این نکته توجه کرد که در هنگام اجرا، مصالح به کار رفته در نما هستنند که میتوانند قدرت طراحی نما را بازتاب کنند. به همین دلیل در هنگام انتخاب متریال نما لازم است که علاوه بر زیبایی به کیفیت و دوام مصالح نیز توجه کنیم. نما وظیفه ی محافظت از ساختمان و برقراری رفاه ساکنین را بر عهده دارد.

به همین دلیل توجه به شرایط جوی و آب و هوایی از مهم ترین نکات هنگام انتخاب متریال ها است.  علاوه بر این، در طراحی نمای ساختمان باید خطوط و مصالحی از نماهای اطراف نیز به چشم بیاید. از این رو لازم است که قبل از طراحی نما، معماری ان منطقه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

متریال های مناسب برای دیزاین نما:
 

  • سنگ های طبیعی
  •  آجر
  • چوب
  • کامپوزیت الومینیوم
  • سیمان
  • فایبر سمنت
  • شیشه
  • استیل گالوانیزه
  • بایرامیکس (Biramx)
  • سفال تراکوتا
  • بتن اکسپوز
  • پلاستیک

 

سنگ های طبیعی

در طراحی نماهای کلاسیک و رومی عموما از سنگ استفاده میشود. سنگ ها شامل تنوع های زیادی در رنگ، بافت و جنس هستند و به دلیل بافت متراکمشان در برابر رطوبت مقاوم اند. علاوه بر این به دلیل صیقلی بودن، سنگ ها گرد و غبار را جذب نمیکنند و در گذر زمان رنگ و کیفیت آنها تغییر نمیکند. تمام این موارد باعث شده تا سنگ ها به صورت گسترده در طراحی نما استفاده شوند.

نمونه ای از اجرای متریال سنگ در نما

نمای اجرا شده با متریال سنگ

 

با این وجود استفاده از سنگ در بناهای بلند توصیه نمیشود چرا که که سنگ به دلیل چگالی زیادش ساختمان را سنگین میکند و ایمنی ساختمان را در معرض خطر قرار میدهد.

 استفاده از نمای آجر

آجر به دلیل ارزان بودن، اجرای سریع, ثبات رنگی و تولید آسان یکی از پرکاربرد ترین و قدیمی ترین متریال ها در طراحی نمای ساختمان است.آجر به راحتی میتواند در ترکیب با معماری مدرن قرار بگیرد و حس گرمی و صمیمیست را به محیط بیافزاید. آجر به دلیل ضریب حرارتی بالا اجازه ی تبادل حرارت بین ساختمان و محیط را نمیدهد و از اتلاف انرژی جلوگیری میکند.

 نمونه ای از نمای آجری

نمونه ای از پروژه اجرا شده با نمای آجری

البته آجر در طول زمان نیاز به مراقب دارد چرا که آجر در مقابل فرسایش مقاوم نیست و امکان خردشدن دارد. علاوه بر این آجر به دلیل متخلخل بودن آب را جذب میکند و احتمال شوره زدن آن بالاست.

استفاده از متریال چوب

در سال های اخیر استفاده از چوب و ترموود در طراحی نما بسیار فراگیر شده است. ترموودها بر اثر حرارت دادن چوب و در نتیجه تیره شدن رنگ آن ساخته میشوند. چوب به راحتی میتواند با سایر متریال ها مثل سنگ و سیمان ترکیب شود و گرمی و زیبایی خاصی به نما بدهد.

نمونه ای از کاربرد چوب در نما

ویلای ساخته شده با چوب و ترکیب آن با فلز

 

علاوه بر این عموما به دلیل قیمت بالای چوب آن را به صورت انفرادی در نماها استفاده نمیکنند. با پوشاندن چوب ها با مواد پوششی مناسب میتوان آن ها را در مقابل عوامل بیرونی و شرایط جوی گوناگون مقاوم کرد. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که این پوشش ها در طول زمان نیاز به تمدید دارند.

کامپوزیت الومینیوم

پنل آلومینیوم کامپوزیت متریالی مدرن است که از ترکیب دو لایه آلومینیوم با هسته مرکزی پلی اتن به وجود میاید. تنوع رنگ ها و طرح ها از ویژگی شاخص این متریال است. از دیگر مزایای ورق کامپوزیت میتوان به سبکی، ضد حریق بودن، امکان خمش، خاصیت نانو و قیمت مناسب اشاره کرد. کامپوزیت استحکام بسیار خوبی دارد و در برابر صدا و حرارت میتواند به صورت عایق عمل کند.

نمونه ای از متریال کامپوزیت و کاربرد آن در نما

نمای ساختمان از کامپوزیت

استفاده از سیمان در طراحی نما

سیمان یکی از پرطرفدارترین متریال ها در طراحی بناهای مدرن است. استفاده از سیمان در طراحی نما هزینه ی کمی دارد و سرعت اجرای آن نیز نسبت به سایر متریال ها بالاتر است. در صورت اجرای مناسب، این متریال میتواند تا مدت طولانی ظاهر خود را حفظ کند.

استفاده از سیمان در طراحی نما

استفاده از سیمان در طراحی نما

 

پنل های فایبر سمنت

فایبر سمنت ها پنل های سیمانی دارای فیبر هستند. فایبرسمنت در مقایسه با چوب و سیمان دارای مقاومت بیشتری است و در مقابل آتش و رطوبت نیز مقامت قابل توجهی دارد. فایبر سمنت ها به صورت پنل مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل سرعت و نتیجه ی بهتری در طراحی نما ارائه میدهند.

فایبر سمنت

پنل های سیمانی  فایبر سمنت

نمای شیشه

شیشه از جمله متریال هایی است که در تمام ساختمان ها دیده میشود.  وزن کم، سرعت بالای نصب و ظاهر جذاب از ویژگی های منحصر بفرد شیشه حساب میشود. وزن کم شیشه باعث شده است تا این متریال به طرز عظیمی برج ها و ساختمان های بلند استفاده شود.

نمونه ای از اجرای شیشه در نمای ساختمان

نمونه ای از اجرای شیشه در نمای ساختمان

 

مقاومت در برابر حوادث طبیعی، عدم انتقال آلودگی صوتی و پیشگیری از هدر رفتن انرژی از مهم ترین فاکتورها هنگام انتخاب متریال هستند. آشنایی با مزایا و معایب این متریال ها و در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی منطقه کمک میکند تا بهترین متریال را برای طراحی نما در نظر بگیریم.  

• استیل گالوانیزه:

یکی از متریال های کمتر شناخته شده برای طراحی نمای ساختمان مسکونی، استیل گالوانیزه است که به دلیل مقاومت حرارتی بالا و تغییر شکل و اندازه و فرم آن که به سادگی با نوع سبک انجام می شود کاربرد پیدا کرده است. این متریال هنوز در ایران به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اما در کشورهای پیشرفته در نمای ساختمان های مدرن به کار می رود.

• بایرامیکس (Biramx):

بایرامیکس در طراحی نمای لوکس به کار می رود و از لحاظ ساختاری و ترکیب، مخلوطی از سرامیک، مرمر و گرانیت است که با چسب های قوی در کنار هم قرار گرفته و خشک شده اند. بایرامیکس از متریال های محبوب در نماسازی است که اولین بار در ترکیه تولید شد. ویژگی های خاص این متریال شامل تنوع رنگ، نصب راحت و سریع، مقاومت بالا، قیمت مناسب و جذابیت ظاهری هستند.

• سفال تراکوتا:

یکی از معروف ترین متریال های مورد استفاده در طراحی نما خاص ساختمان ها، سفال تراکوتاست که برخلاف چیزی که با شنیدن آن به ذهن ما خطور می کند بسیار مقاوم و زیباست. سفال تراکوتا علاوه بر زیبایی ظاهری، ثبات رنگ بالایی هم دارد و عایق حرارتی بسیار مناسبی است. به همین دلیل در مناطق گرمسیری و سردسیری برای جلوگیری از اتلاف انرژی و جذب نور خورشید از سفال تراکوتا استفاده می کنند. ضمنا بد نیست بدانید که رنگ های تیره سفال تراکوتا نور خورشید را بیشتر جذب می کنند و برعکس.

• بتن اکسپوز:

بتن اکسپوز یکی دیگر از متریال های مورد استفاده در طراحی نما محسوب می شود. بتن اکسپوز را می توان به شکل پیش ساخته یا اجرا در محل استفاده نمود. از ویژگی های بتن اکسپوز هماهنگی قالب های متنوع آن با سبک های مختلف نمای ساختمان هاست.

• پلاستیک:

در طراحی نما ساده، پلاستیک بهترین گزینه است. پلاستیک متریال ارزان قیمت و سبک است بنابراین برای پروژه هایی که با محدودیت بودجه روبرو هستند گزینه خوبی است ضمن اینکه بار مرده اضافه به ساختمان تحمیل نمی کند. همچنین نصب سریع و راحتی هم دارد و برای پروژه های فوری استفاده می گردد.

 

2-تناسب رنگ ها:

رنگ ها تاثیر عظیمی در ویژگی های بصری نما دارند و میتوانند طراحی و مصالح بکار رفته در نما را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل لازم است که هنگام طراحی نما رنگ ها را متناسب با یکدیگر انتخاب کنیم. برای حفظ یکپارچگی در طراحی نما بهتر است از متریال های تک رنگ با ساختار مشابه استفاده کنیم.

 

3- نورپردازی در طراحی نما:

شاید فکر کنید که نورپردازی اهمیت چندانی در طراحی نما ندارد. در حقیقت نورپردازی باعث میشود تا فرم ها، فضاها و رنگ ها در تاریکی شب خودشان را نشان دهند. علاوه بر این کمک میکند تا تاکید بر کیفیت بصری نما چندین برابر شود. البته هدایت مسیر نور باید به درستی انجام شود تا نما گیج کننده نشود. نکته ای که در نورپردازی باید در نظر گرفته شود این است که نباید نورپردازی قبل از نمای ساختمان به چشم مخاطب بیاید. در ساختمای هایی که نمای ساده دارند یکی از راه ها برای افزودن جذابیت بصری، استفاده از نوارهای ال ایی دی مخفی در بالا و پایین پنجره ها است.در هنگام اجرای نما در نورپردازی نما لازم است که تمامی اصول و قواعد رعایت شوند تا ساختمان تبدیل به یک منبع برای تولید آلودگی نوری نشود.

 

4- پنجره گذاری:

پنجره ها منابع اصلی تامین کننده ی نور طبیعی ساختمان هستند. علاوه بر این تاثیر بخصوصی در ظاهر ساختمان دارند. تفاوت در شکل و اندازه و محل قرارگری پنجره ها در نما کمک میکند تا بنا از حالت یکدستی در بیاید و حس زیبایی و شفافیت را به ساختمان اضافه میکند. در جایگذاری پنجره ها در نما باید طول و عرض بنا، مسائل اقلیمی و آب و هوایی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال: در مناطق شمالی عموما از پنجره های بزرگ و سرتاسری برای نورگیری و سرکولاسیون بهتر هوا استفاده میشود. در صورتی که در مناطق سردسیر استفاده از این نوع پنجره ها در جهت های بادگیر پیشنهاد نمیشود.

 

5- پیوستگی در نما:

در طراحی نما باید تلاش کنیم تا از یک فرم کلی تبعیت کنیم و از بکارگیری عناصر و احجام پراکنده که باعث شلوغی بیش از حد میشود پرهیز کنیم. در بناهای بلند، سادگی و وضوح نما از قوانین طراحی نما محسوب میشود. تمام المان های بکار رفته در نما اعم از بازشوها، عناصر عمودی و افقی جداکننده، مصالح و رنگ ها باید دارای هماهنگی باشند و ابعاد و تناسبات ساختمان را در نظر بگیرند.

 

  6- توجه به کاربری بنا:

هر ساختمان بنا به کاربری خود سبک طراحی خاصی را میطلبد. مثلا در طراحی یک آسمان خراش استفاده از سبک کلاسیک انتخاب خوبی نمیباشد. نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود تا بیننده بتواند در اولین نگاه کاربری بنا را تشخیص دهد. توجه به این نکته میتواند در انتخاب متریال ها نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال استفاده از کامپوزیت در طراحی نما میتواند ذهن را به سمت ساختمان های تجاری ببرد.

در آخر باید به این نکته توجه کرد که علاوه بر نمای اصلی ساختمان، دیوار های پشتی، فضای بین بالکن ها و قسمت بام نیز جزیی از طراحی نما هستند و باید به طراحی این قسمت ها نیز توجه شود.

 

از دیگر  انواع نماهای ساختمان:

 

• نمای سرامیکی

• نمای استرچ متال

• نمای بایرامیکس

• نمای منونولیت

• نمای سیمانی

• نمای بتنی

• نمای مینرال

• نمای اتیکس

• و...

 ضوابط و اصول طراحی نمای ساختمان

بسیاری از افراد تصور می کنند نمای ساختمان اهمیت کمتری نسبت به فضای داخلی آن دارد. اما در حقیقت اگر اهمیت طراحی نمای ساختمان اهمیت بیشتری نسبت به طراحی فضای داخلی داشته باشد یقینا کمتر نیست. طراحی نما اصول خاص خود را دارد چرا که باید علاوه بر جنبه زیبایی شناسی، هماهنگی کامل با ساختمان های مجاور هم داشته باشد.

ضوابط و اصول طراحی نمای ساختمان

از طرفی نماسازی باید به گونه ای انجام شود که جدای از محیط داخلی نباشد به عنوان مثال با نماسازی اصولی تابش و ورود نور به داخل ساختمان کنترل شود. در ادامه به بررسی ضوابط طراحی نما ساختمان می پردازیم که براساس مقررات سازمان نظام مهندسی هم هستند:

• متریال مناسب:

یکی از مهمترین ضوابط طراحی نما ساختمان انتخاب متریال است. متریال باید به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر هماهنگی کامل با نوع متریال ساختمان های مجاور با شرایط اقلیمی هم متناسب باشد. بنابراین لزوما منظور از متریال مناسب، نمای سنگی نیست. 

• رنگ مناسب:

بعد از انتخاب متریال، مهمترین اصول طراحی نما ساختمان، رنگ مناسب است. رنگ مستقیما روی جلوه بصری ساختمان اثر می گذارد و اگر به درستی انتخاب نشود زیبایی آن را از بین می برد. برخلاف متریال، در انتخاب رنگ می توانید تنوع به خرج دهید و لزوما هماهنگی با ساختمان های مجاور نیاز نیست. شرکت طراحی و ساخت و ساز آد با برنامه های سه بعدی پیشرفته، تناسبات رنگی مختلف را به شما نشان می دهد تا بهترین رنگ را انتخاب کنید.

• پیوستگی:

طراحی نمای ساختمان اگر پیوستگی نداشته باشد سراسر نقص و بی نظمی دیده خواهد شد. صرف نظر از اینکه چه نوع طرحی را برای طراحی نما شهری و ویلایی می پسندید، باید این نوع طراحی در کل ساختمان پیوسته باشد.

• ریتم مشخص:

در طراحی نما حرفه ای به ریتم مشخص باید دقت ویژه داشته باشید. ریتم به معنای نظم است و این نظم باید در کلیه خطوط، صفحات و حجم های هندسی به کار رفته به کار رفته باشد. به عنوان مثال اگر طراحی نمای ساختمان به شکل سه بعدی و همراه با فضاهای خالی است باید این نوع برجستگی و فرورفتگی ها در نما با نظم مشخص تکرار شوند.

• نقطه کانونی:

تصور ما از قوانین و اصول طراحی ساختمان این است که نقطه کانونی فقط برای دکوراسیون داخلی است اما در طراحی نمای خارجی هم نقطه کانونی کاربرد دارد. نقطه کانونی در نما می تواند به شکل رنگ متمایز بخش مهمتر نما، برجستگی قسمتی خاص یا متمایز ساختن فرم آن باشد. نقطه کانونی را فقط می توان در طراحی حرفه ای نما پیدا کرد.

• تناسب با سبک:

در طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به تناسب سبک ساخت با نوع طراحی دقت کرد. به عنوان مثال اگر سبک مدرن انتخاب کرده اید نوع طراحی باید بر پایه سادگی و در عین حال زیبایی باشد اما اگر سبک کلاسیک انتخاب کرده اید باید به تزیینات زیاد و ستون های بلند دقت نمایید. با این حال این به معنای این نیست که نمی توانید سلیقه بکار بگیرید بلکه باید به این اصل مهم پایبند باشید.

• نورپردازی:

یکی از اصول طراحی نما ساختمان، بکارگیری نورپردازی حرفه ای است. در مرحله طراحی باید مکان قرارگیری تجهیزات روشنایی به خوبی مشخص شود که این کار نیازمند تسلط شرکت طراحی و ساخت بر روی اصول نورپردازی نمای ساختمان است. چنانچه نورپردازی ساختمان به شکل حرفه ای انجام شود زیبایی نما را از بین خواهد برد.

• قابلیت اجرایی:

بسیاری از مواقع پیش می آید که طراحی نمای ساختمان قابلیت اجرایی ندارد چون با توجه به نوع ساختمان جزئیات را نمی توان پیاده سازی دارد، نوع اتصالات و روش اجرا با ماهیت ساختمان سنخیت ندارد و یا بار اضافی بر روی ساختمان ایجاد می کند. بنابراین از جمله ضوابط طراحی نما ساختمان، قابل اجرا بودن طرح و پلان پیشنهاد شده است.

• نوع اقلیم:

در طراحی نمای خانه باید به اقلیم منطقه توجه ویژه داشت. اقلیم هر منطقه نوع سبک و متریال انتخابی را تعیین می کند بنابراین قبل از هر چیز باید ویژگی های اقلیم هر منطقه به طور خاص بررسی شوند و سپس براساس آن سبک و متریال مناسب انتخاب گردند. بنابراین می توان گفت بررسی اختصاصی اقلیم یکی از مهمترین اصول طراحی نما ساختمان است.

سبک های طراحی نمای ساختمان

در اصول و ضوابط طراحی نما ساختمان اشاره کردیم که توجه به سبک ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه هر یک از سبک ها، ویژگی های خاص خود را دارند اصول طراحی نما برای هر یک نیز متفاوت خواهد شد. در ادامه به بررسی ویژگی ها و خصوصیات سبک های مختلف طراحی خارجی نمای ساختمان می پردازیم:

• طراحی نما ساختمان مدرن:

برای طراحی نما مدرن ویلا، ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری باید به یکسری ویژگی ها توجه کنید. خطوط صاف و بدون منحنی و شکستگی در نمای مدرن اهمیت زیادی دارد. این کار کمک می کند تا نمای ساختمان در عین سادگی زیبا هم به نظر برسد. به عبارت دیگر طراحی سه بعدی و برجستگی در نمای مدرن استفاده نمی شود.

طراحی نما ساختمان مدرن

استفاده از متریال های مختلف به شکل ترکیبی ویژگی دیگر نمای بیرونی ویلا به سبک مدرن است. شما می توانید از بلوک های سیمانی یا آجری به رنگ های مختلف یا پانل های افقی با عمودی را به شکل ترکیبی استفاده نمایید. استفاده از رنگ های خنثی در طراحی نما ساختمان مدرن ویژگی بعدی است که باید به آن دقت کنید. رنگ های خنثی مثل خاکستری، سیاه، سفید، دودی و حتی مونوکروم انتخاب های شما هستند.

عدم بکارگیری جزئیات خاص و تزیینات ویژگی بعدی مهم در طراحی نمای مدرن ویلاها به شمار می رود. نوع طراحی باید مینیمالیستی و با تکیه بر ساده گرایی و در عین حال رعایت جنبه های زیبایی شناختی باشد. نمای ساختمان های مدرن باید به گونه ای طراحی شوند که نورگیری بسیار خوبی داشته باشند.

 

• طراحی نما کلاسیک یا رومی:

نمای ساختمان کلاسیک را می توان نقطه مقابل نمای ساختمان مدرن دانست. در نمای کلاسیک ساختمان شما مجاز به استفاده از خطوط منحنی و طراحی سه بعدی و برجستگی های ساختاری هستید. در طراحی نما کلاسیک امکان استفاده از المان ها و مجسمه ها و ستون های بلند وجود دارد و از ویژگی های شاخص آن به شمار می رود. جزئیات و ریزه کاری ها در نمای کلاسیک بسیار بیشتر است و همین عامل باعث شده تا هزینه اجرای نمای کلاسیک بسیار بیشتر از نوع مدرن باشد.

طراحی نما کلاسیک یا رومی

یکی دیگر از ویژگی های طراحی نما کلاسیک، تقارن در المان ها و ویژگی های کلی است که باید در سرتاسر آن رعایت شود. رواق و ایوان هم در نمای کلاسیک الزامی نیست اما به لوکس تر به نظر رسیدن نما کمک می کند. معمولا برای طراحی نمای ساختمان کلاسیک از سنگ استفاده می کنند چرا که علاوه بر دوام و ماندگاری زیاد تناسب زیادی با لوکس و تجمل گرایی این سبک نیز دارد. دقت داشته باشید که اصول طراحی نما رومی با کلاسیک تفاوتی ندارند.

 

• طراحی نما سنتی:

طراحی نما سنتی یا ایرانی برای ساختمان های مسکونی امروزه تبدیل به یک ترند شده و در بین طرفداران نماهای شیک و لوکس جایگاه ویژه ای دارد. بسیاری از کسانی که به دنبال طراحی نما ساختمان لوکس ولی متفاوت با سبک های کلاسیک و مدرن هستند، به سراغ سبک سنتی یا ایرانی می روند. در طراحی نما سنتی سردر ساختمان در نقش تاج آن است و باید با المان های تزیینی مختلف ساخته شده باشد. حتی می توان از کنده کاری و معماری برجسته هم استفاده کرد.

طراحی نما سنتی

طراحی نما با سنگ و آجر نمونه ای از طراحی نما به سبک سنتی یا ایرانی است. می توان گفت تنها سبکی که جرأت تلفیق متریال سنگ و آجر را به خود داده همین سبک ایرانی است که در دنیا بی نظیر و حیرت انگیز است. نمای ساختمان های سنتی در تمامی بخش ها با ظرافت و کنده کاری های هنری بسیار زیاد است. ستون های بلند و بسیار زیبا به شکلی متقارن و استادانه نمونه ای از کاربرد سبک سنتی است. 

بهترین متریال برای طراحی نما ایرانی یا سنتی به شکل غیر تلفیقی، شیشه و آجر است. بد نیست بدانید که سبک سنتی برای رستوران ها، خانه های ویلایی، مساجد و کلیه ساختمان های مذهبی کاربرد دارد و در ایران از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. در طراحی نما، برای برجسته کاری ها از رنگ متفاوت باید استفاده شود. نوع متریال باید با توجه به اقلیم در بهترین نوع انتخاب گردد. سطح آب بندی و سطح نفوذ مواد باید به دقت بررسی شود مخصوصا اگر از نمای خشت و گلی استفاده خواهد شد.

 

• طراحی نما نئوکلاسیک:

در طراحی نما نئوکلاسیک باید به شکل ترکیبی از اصول طراحی نما مدرن و کلاسیک پیروی کنید به شکلی که در نهایت با ظاهر نمای کلاسیک روبرو باشید. متریال هایی که می توان به شکل تکی یا ترکیبی در نمای نئوکلاسیک ساختمان بکار برد عبارتند از آجر، سنگ، چوب، بتن، شیشه و فولاد.

طراحی نما نئوکلاسیک

برای نمای نئوکلاسیک نمی توانید از گنبد استفاده کنید و سقف ساختمان ها باید صاف یا شیروانی باشد. طراحی ستون ها به سبک دوریک از کلاسیک شباهت دارد و ارتفاع بسیار زیادی دارند. نظم و تقارن در المان ها و جزئیات همراه با سادگی و مینیمالیستی است. تزیین دیوارهای خارجی نما با طرح و شکل های هندسی یکی دیگر از ویژگی های طراحی نما نئوکلاسیک است.

 

• طراحی نما مینیمال:

در سال های گذشته برای طراحی نما دوبلکس از سبک کلاسیک استفاده می کردند تا ابهت و عظمت خاصی پیدا کند اما امروزه سبک مینیمال جایگزین شده که هزینه کمتری دارد و از زیبایی و جلوه نگری تفاوتی با سبک کلاسیک پیدا نکرده است.

از مهمترین ویژگی های طراحی نما مینیمال، استفاده از خطوط صاف و مستقیم و بدون طرح های عجیب و غریب و قوس و شکست های پیچیده است. در طراحی نمای مینیمال اگر از شکل و طرح هندسی استفاده شود، بسیا ساده هستند مثل فرم های مکعبی. متریال هایی که برای نمای مینیمال استفاده می کنند یک یا دو نمونه است که محبوب ترین آنها شیشه، چوب و آجر هستند. بنابراین در طراحی نما مینیمال به شکل تلفیقی از متریال های مختلف استفاده نمی کنند.

طراحی نما مینیمال

رنگ نما در سبک مینیمال از بین رنگ های خنثی و عموما سفید انتخاب می شود. تزیینات در نما وجود ندارند یا بسیار اندک و تنها در نقاط کانونی است. همچنین در طراحی مینیمال تزیینات دور پنجره و درب بسیار ساده هستند اما در عین سادگی تلاش شده تا به زیبایی نما لطمه وارد نکنند.

 

• طراحی نما پارامتریک:

طراحی نما پارامتریک در بین گزینه های خاص قرار می گیرد که هنوز در بین سبک های رایج در کشورمان نیست. پیچیدگی این نوع سبک بالاست و بنابراین تنها شرکت های حرفه ای قادر به طراحی و اجرای این نوع از نماهای ساختمانی هستند.

طراحی نما پارامتریک

از جمله ویژگی های طراحی نما پارامتریک می توان به ایجاد طرح های بسیار متنوع، الهام گیری از عناصر طبیعت برای طراحی و صنعتی سازی مصالح برای کاهش پرتی متریال مورد استفاده در سبک های مدرن و کلاسیک اشاره کرد. از دیگر ویژگی های آن می توان به طراحی کامپیوتر و مدلسازی های سه بعدی با نرم افزار به شکل بسیار دقیق و تجسم طرح نهایی به شکلی بسیار ساده اشاره کرد.

 

• طراحی نما پست مدرن:

طراحی نما پست مدرن آخرین سبک معماری و طراحی نمای ساختمان ها محسوب می شود که در کشورمان و در دنیا رایج است هر چند سبک های طراحی نما بسیار متنوع هستند. سبک پست مدرن که در واکنش به اصول سبک مدرن پدید آمده و از سبک های بسیار جدید به حساب می آید ویژگی های بومی و محلی را در نما به کار می گیرد.

طراحی نما پست مدرن

در طراحی نما ساختمان های بزرگ به سبک پست مدرن از حجم و اشکال هندسی مختلف مثل مکعب، هرم و استوانه کمک می گیرند. از پیشرفته ترین تکنولوژی ها کمک گرفته می شود و برخی از طرح ها از لحاظ عجیب بودن شبیه به سبک پارامتریک است. خطوط نما منحنی و بدون زاویه هستند. تزیینات در حد متوسط همراه با رنگ های روشن در نما به کار می روند.

عدم تقارن در نمای پست مدرن بسیار مهم است و شما مجاز هستید تا هر نوع المان را بدون رعایت تقارن استفاده کنید بنابراین نزدیک شدن به خواسته های کارفرما در این سبک راحتتر است. در انتخاب متریال کاملا دست طراح نما باز است و امکان انتخاب از آجر تا شیشه و سنگ وجود دارد.

 

 تعرفه طراحی نما

طراحی نمای ساختمان براساس سبک، متریال، میزان پیچیدگی و نوع کاربری ساختمان انجام می شود. بنابراین حق الزحمه طراحی نما نیز براساس همین موارد تعیین می گردد. بسیاری از کارفرمایان در انتخاب نوع سبک تردید دارند که می توانید در این زمینه به رایگان از خدمات مشاوره ای ما استفاده کنید.
طبیعتا تعرفه طراحی نمای کلاسیک به دلیل پیچیدگی و جزئیات بیشتر نسبت به نوع مدرن بالاتر خواهد بود. سبک های خاص و غیر متعارف مثل پارامتریک و نئوکلاسیک هم به دلیل اینکه دانش فنی و تخصصی بسیار بالایی نیاز دارند هزینه های بیشتری خواهند داشت. جزئیات قیمت طراحی نما را می توانید در طی صحبت با کارشناسان ما پیگیری نمایید.

 

کلام آخر:

نمای ساختمان بخش مهمی از شخصیت یک ساختمان است. این قسمت است که سبک را به بیننده نشان می دهد و زیبایی یک ساختمان را به معرض نمایش می گذارد و از طرفی به زیبا سازی شهر نیز کمک به سزایی می کند. امید است که این مطلب درمورد طراحی نمای ساختمان مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

ثبت نظر

شماره تماس تنها برای ارتباط با شماست و در سایت منتشر نخواهد شد

سوالات متداول

اگر در این مورد سوالی دارید...
طراحی نما براساس نوع سبک، کاربری و شرایط اقلیمی و نیازهای کارفرما انجام می شود.
طراحی نما با متریال های سنگ، آجر، شیشه، چوب و ترمووود، کامپوزیت آلومینیوم و آلومینیوم آندایز شده، سیمان، فایبرسمنت، شیشه، بتن اکسپوز و غیره قابل انجام است.
سبک های مدرن و کلاسیک پرطرفدارترین سبک های طراحی نمای ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و فروشگاهی است.
تعرفه طراحی نما براساس نوع سبک و پیچیدگی های طراحی، نوع متریال، شرایط اقلیمی و نوع کاربری ساختمان محاسبه می گردد.

آخرین مقالات

از طراحی و چیدمان
زیباترین خانه های ایران ادامه مطلب
سریع ترین روش ساخت ساختمان در ایران ادامه مطلب
معماری پست مدرن چیست ادامه مطلب
اطراف تهران کجا زمین بخریم ادامه مطلب
بهترین شهرک های شمال ادامه مطلب
طراحی ویلا لوکس و لاکچری ادامه مطلب
طراحی معماری چیست؟ ادامه مطلب
سبک مینیمال چیست؟ ادامه مطلب
برج های تهران ادامه مطلب
طراحی ویلا تریبلکس ادامه مطلب